23 PAŹDZIERNIKA

CZWARTEK, Dzień powszedni
albo wspomnienie św. Jana Kapistrana, prezbitera
albo wspomnienie św. Józefa Bilczewskiego, biskupa

EWANGELIA - Łk 12, 49-53 (Ewangelia powodem rozłamu)

Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Przyszedłem ogień rzucić na ziemię i jakże pragnę, ażeby już zapłonął. Chrzest mam przyjąć, i jakiej doznaję udręki, aż się to stanie.
Czy myślicie, że przyszedłem dać ziemi pokój? Nie, powiadam wam, lecz rozłam. Odtąd bowiem pięcioro będzie podzielonych w jednym domu: troje stanie przeciw dwojgu, a dwoje przeciw trojgu; ojciec przeciw synowi, a syn przeciw ojcu; matka przeciw córce, a córka przeciw matce; teściowa przeciw synowej, a synowa przeciw teściowej».

MEDYTACJA

Miłość jest jak ogień, który pali i rozgrzewa. Jest w ciągłym ruchu, aby ogarniać kolejne przestrzenie. To właśnie z miłości płyną nasze mocne i trwałe decyzje dla dobra nas samych i innych...

Jezus wspomina o chrzcie, ponieważ miłość jest także jak woda, w której wszystko się zanurza. Bo prawdziwa miłość ogarnia całe życie. Wszystko się jej podporządkowuje i obiera ją za cel...

Jezu wyraża dziś pragnienie, aby nasza miłość była zwrócona ku Niemu. To może wyrażać się zarówno bezpośrednio, w naszych uczuciach wobec Niego, jak
i w miłości, którą mamy do bliskich nam osób, w zdolności do współczucia, czy w naszej wrażliwości...

"Przyszedłem ogień rzucić na ziemię i jakże bardzo pragnę, żeby on już zapłonął" (Łk 12, 49). Ogień daje światło, ciepło oraz spala. Jezus przyniósł nam ogień Ducha Świętego, który pali się w sercach osób żyjących zawierzeniem Bogu. Abyśmy płonęli potrzebujemy dotknąć tego Ognia...

Pragnieniem Jezusa jest wzniecenie pożaru serc, który spala grzech, rozświetla drogę ku niebu, oraz pozwala doświadczyć piękna Miłosiernego Serca Boga. Niestety dziś wielu woli rozpalać się ogniem piekielnym. Dlatego potrzeba gorliwych chrześcijan, w których jest entuzjazm przyjaźni z Jezusem...

Metodą odpalania, jak świeca od świecy, czyli przez dawanie świadectwa, zdolni jesteśmy spełnić życzenie Jezusa. Spędźmy dziś dłuższą chwilę na modlitwie do Ducha Świętego i poprośmy o rozniecenie ognia miłości w nas...

Słowa o "ogniu", "udręce", "rozłamie" i "rozdwojeniu pomiędzy bliskimi" są zaskakujące w wypowiedzi Jezusa. Trzeba je przyjąć jako zachętę na "czas stosowny", moment nawrócenia i przylgnięcia do Jego planu. Wydaje się bowiem, że zbyt łatwo zapominamy o drodze Jezusa przez krzyż, cierpienie i śmierć...

Uczeń Chrystusa jest wezwany do pójścia Jego śladami. Niekoniecznie będziemy skazani na fizyczne ukrzyżowanie, ale musimy przyjąć i podjąć ten krzyż, który jest nam pisany, krzyż przebaczenia, pojednania, miłosierdzia. Czasami zdaje się on być trudniejszy do zaakceptowania niż ból fizyczny, choroba czy słabość...

Wiara i każdy jej przejaw ma swoją historię i dynamikę. Każde dobro ma swoją historię w przeszłości i jakiś plan na przyszłość, które stopniowo realizują się. Jezus wypełnia swoją zapowiedź przyjścia i powrotu poprzez każdego z nas, kiedy świadczymy o Nim, idąc Jego drogą i żyjąc Jego Słowem...

Jezus zaskakuje. Mówi, że nie przyszedł przynieść pokoju, ale ogień i rozłam. To trudne słowa. Ale nie chodzi o przemoc. Chodzi o prawdę Ewangelii, która czasem dzieli, bo kiedy naprawdę zaczynamy żyć Słowem Bożym, nie wszyscy to rozumieją i pojawiają się napięcia w środowiskach, w których żyjemy...

Ogień i chrzest to obrazy znane z opisu zesłania Ducha Świętego (Dz 2, 3) i zapowiedzi Jana Chrzciciela, który mówił o Mesjaszu: „On was chrzcić będzie Duchem Świętym i ogniem” (Łk 3, 16). W języku Biblii ogień to symbol oczyszczenia, energii i obecności Boga...

Jezus mówi dziś: „Przyszedłem rzucić ogień na ziemię i jakże pragnę, żeby już zapłonął!”. To znaczy: chcę, żebyście żyli pełnią Ewangelii, bez kompromisów, nawet jeśli to kosztuje. I ten ogień naprawdę pali – nie ludzi, ale nasze wygodnictwo, nasze kalkulacje, nasze wewnętrzne podziały, grzechy, słabości...

Duch Święty – ten sam, którego ogień Jezus zapowiada – daje nam moc miłości, pokoju, przebaczenia i szukania jedności, mimo wszystko. To nie jest łatwa droga. Ale właśnie taka jest misyjność: nieść światło tam, gdzie jest ciemność. Nie rezygnować z miłości do wszystkich – nawet wtedy, gdy bycie wierzącym boli. Nie uciekać, gdy pojawia się sprzeciw – tylko zostać i kochać...

Słowa Jezusa w dzisiejszej Ewangelii mogą zaskakiwać. Przywykliśmy przecież myśleć o Nim, jako o Tym, który przynosi pojednanie, zgodę, pokój, a nie rozłam. Jednak Chrystusowi nie chodzi o rozłamy, które powodujemy spieraniem się o sprawy może i ważne, ale na pewno nie najważniejsze. Jemu chodzi
o to, co jest fundamentem: wierzmy w Niego albo nie wierzmy...

Tu nie ma miejsca na dogadywanie się, kompromisy i ustępstwa „albo, albo”. Pośredniej drogi nie ma. Warto w tym kontekście zapytać, jaka jest nasza postawa. Ogień niezgody na to, co jest nie do pogodzenia z Ewangelią, czy pertraktacje i jej rozmywanie?...

...Jezu, proszę o serce rozpalone Twoją miłością i wypełnione Twoimi pragnieniami... Proszę o łaskę rozpoznawania w tajemnicy Eucharystii obecnego czasu... Dziękuję za obietnicę bycia ze mną w każdej chwili... Dziękuję, że dajesz mi życie... Nie pozwól, bym przez swoją głupotę ten dar odtrącił... Gdybym miał zbłądzić - pomóż swoją łaską...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 12, 49-53, Ewangelia powodem rozłamu

1. Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według św. Łukasza (Łk 12, 49-53) przedstawia jedne z najbardziej uderzających i trudnych do przyjęcia słów Jezusa.
Zamiast oczekiwanego przesłania o pokoju i sielance, Chrystus mówi o ogniu, chrzcie cierpienia i nieuchronnym podziale, który Jego misja wprowadzi nawet do najściślejszych więzi rodzinnych.
Aby zrozumieć ten fragment, należy rozważyć trzy główne obrazy: ogień, chrzest i podział.

2. Ogień, który Jezus przyszedł przynieść (Łk 12, 49)

„Przyszedłem ogień rzucić na ziemię i jakże pragnę, ażeby już zapłonął.” 2

W języku biblijnym ogień ma wielorakie znaczenie, ale w kontekście misji Chrystusa i Ducha Świętego, jest to przede wszystkim symbol Boskiej obecności, oczyszczenia, przemiany i namiętnej miłości.

2.1. Ogień Ducha Świętego i Miłości
Ogień, który Jezus pragnie rozpalić, to potężny płomień Ducha Bożego, który jest "ogniem pochłaniającym" (Pwt 4,24; Hbr 12,29).
Jest to namiętna miłość, która oczyszcza, odradza i przemienia wszystko.
To właśnie Duch Święty, opisany w Dziejach Apostolskich jako ogień, który zstąpił w dniu Pięćdziesiątnicy, rozpala serca apostołów i popycha ich do głoszenia Dobrej Nowiny.
Tomasz z Akwinu, komentując pragnienie Chrystusa, by ten ogień się rozpalił, opisuje najwyższy stopień miłości (miłości) jako "pragnienie rozwiązania i bycia z Chrystusem".

2.2. Ogień oczyszczenia i przemiany
Ogień ten symbolizuje również proces duchowej transformacji.
Papież Benedykt XVI zauważył, że cierpienie, które ten ogień nam zadaje, jest konieczne do naszej przemiany.
Jest to płomień, który ma moc zbawienia, ponieważ tylko Miłość odkupuje.

2.3. Ogień i Eucharystia
Ogień, o którym mówi Jezus, odnosi się do żarliwości miłości i jest ściśle związany z pragnieniem Chrystusa: „Gorąco pragnąłem spożyć tę Paschę z wami, zanim będę cierpiał” (Łk 22, 15).
Eucharystia, będąca ofiarą i radosnym świętowaniem, jest nowym drzewem życia zasadzonym w Kościele, stanowiącym wyzwanie i pocieszenie.

3. Chrzest cierpienia (Łk 12, 50)

„Chrzest mam przyjąć, i jakiej doznaję udręki, aż się to stanie”.

Obraz "chrztu" w tym kontekście nie odnosi się do chrztu wodą, ale do Jezusowej Męki, Śmierci i Zmartwychwstania.
Chrzest ten jest aktem zanurzenia się w cierpieniu, które jest niezbędne do wypełnienia Jego misji.

3.1. Paschalne Misterium
Ten chrzest i ogień są w pełni objawione w misterium paschalnym Chrystusa, kiedy On, niczym słup ognia, otwiera drogę do życia przez ciemne morze grzechu i śmierci.

3.2. Współudział w Krzyżu
Chrześcijanie, którzy dzielą życie Chrystusa, doświadczają, że Jego cierpienia "przelewają się" na nich, przekształcając ich coraz bardziej w obraz Wcielonej Miłości.
Uczestnictwo w misji Chrystusa, która polega na objawianiu miłości Ojca, nieuchronnie prowadzi do uczestnictwa w Jego Krzyżu.

4. Podział, a nie pokój (Łk 12, 51-53)

„Czy myślicie, że przyszedłem dać ziemi pokój?
Nie, powiadam wam, lecz rozłam.
Odtąd bowiem pięcioro będzie podzielonych w jednym domu: troje przeciw dwojgu i dwoje przeciw trojgu; będą podzieleni: ojciec przeciw synowi i syn przeciw ojcu; matka przeciw córce i córka przeciw matce; teściowa przeciw synowej i synowa przeciw teściowej.”

Te słowa wydają się sprzeczne z mesjańskimi oczekiwaniami pokoju, ale Jezus wyjaśnia, że Jego przyjście przynosi nie pokój doczesny, lecz miecz.
Ten miecz to Słowo Boże.

4.1. Prawdziwe źródło konfliktu
Jak wyjaśnia św. Augustyn, ten podział jest dziełem duchowego miecza, który jest potężniejszy w rozdzielaniu niż więzy cielesnej natury w łączeniu .
Jezus nie zachęca do szukania konfliktu, ale wzywa do wierności decyzji pójścia za Nim, nawet jeśli pociąga to za sobą trudności, w tym odrzucenie ze strony najbliższych.

4.2. Wierność Chrystusowi ponad wszystko
Chrystus wymaga, aby miłość do Niego była wyższa niż wszelka miłość ziemska, nawet do ojca, matki, syna czy córki.
Ten, kto kocha ojca lub matkę bardziej niż Chrystusa, nie jest Go godzien.
To wezwanie do zaprzeczenia sobie jest warunkiem bycia Jego uczniem: „Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje” (Łk 9, 23).

4.3. Podział w rodzinie
Proroctwo o podziale w rodzinie (ojciec przeciw synowi, matka przeciw córce) jest cytatem z proroka Micheasza (Mi 7, 6).
Oznacza to, że wierność Ewangelii i Królestwu Bożemu może stać się przyczyną głębokiego rozłamu w społeczeństwie i w rodzinie, ponieważ wymaga ona radykalnego wyboru.

4.4. Konflikt a jedność Kościoła
Podział ten różni się od podziałów w królestwie szatana, które są wewnętrznie sprzeczne (np. chciwość i rozrzutność).
Królestwo Chrystusa nie jest podzielone, ale ludzie próbują podzielić to, co zostało kupione Krwią Chrystusa.
Podział, o którym mówi Jezus, wynika z konieczności wyboru między byciem z Nim a byciem przeciw Niemu.

5. Podsumowanie

Fragment Łk 12, 49-53 to wezwanie do radykalnego chrześcijaństwa.
Ogień symbolizuje Ducha Świętego i Bożą miłość, którą Jezus pragnie wylać na świat, co wiąże się z Jego Chrztem Męki.
Wprowadzenie tej Boskiej miłości i prawdy nieuchronnie wywoła kryzys i podział w świecie, który nie jest gotów jej przyjąć, zmuszając każdego do podjęcia decyzji o bezwarunkowej wierności Chrystusowi ponad wszelkie więzi ziemskie.
Jest to wezwanie do bycia solą ziemi i światłem świata, co wymaga spójności między wiarą a uczynkami i gotowości na trudne konsekwencje tej spójności.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

THURSDAY, Weekday
or the commemoration of St. John Capistrano, priest
or the commemoration of St. Joseph Bilczewski, bishop

GOSPEL - Lk 12:49-53 (The Gospel as the Cause of Division)

Jesus said to his disciples:
"I have come to bring fire to the earth, and how I wish it were already blazing! I have a baptism to receive, and how much anguish I endure until it is accomplished!
Do you think that I have come to bring peace to the earth? No, I tell you, but division. For from now on, five in one house will be divided: three against two, and two against three; father against son, and son against father; mother against daughter, and daughter against mother; mother-in-law against daughter-in-law, and daughter-in-law against mother-in-law."

MEDITATION

Love is like a fire that burns and warms. It is in constant motion to encompass new spaces. It is from love that our strong and lasting decisions flow, for the good of ourselves and others...

Jesus mentions baptism because love is also like water, in which everything is immersed. For true love encompasses the entirety of life. Everything submits to it and makes it its goal...

Today, Jesus expresses the desire for our love to be directed toward Him. This can be expressed both directly, in our feelings toward Him, and in the love we have for those close to us, in our capacity for compassion, or in our sensitivity...

"I have come to cast fire on the earth, and how I wish it were already kindled" (Lk 12:49). Fire gives light, warmth, and consumes. Jesus brought us the fire of the Holy Spirit, which burns in the hearts of those who live by trusting in God. To burn, we need to touch this Fire...

Jesus' desire is to ignite a fire in our hearts that burns away sin, illuminates the path to heaven, and allows us to experience the beauty of God's Merciful Heart. Unfortunately, many today prefer to ignite themselves with the fires of hell. Therefore, we need fervent Christians who are filled with the enthusiasm of friendship with Jesus...

By lighting a candle, like a candle, that is, by bearing witness, we are able to fulfill Jesus' wish. Let us spend a longer moment today in prayer to the Holy Spirit and ask Him to ignite the fire of love within us...

The words about "fire," "torment," "division," and "division between loved ones" are surprising in Jesus's words. They should be accepted as an encouragement for the "appropriate time," a moment of conversion and adherence to His plan. It seems, after all, that we too easily forget Jesus' journey through the cross, suffering, and death...

A disciple of Christ is called to follow in His footsteps. We will not necessarily be condemned to physical crucifixion, but we must accept and take up the cross that is destined for us, the cross of forgiveness, reconciliation, and mercy. Sometimes it seems more difficult to accept than physical pain, illness, or weakness...

Faith and every expression of it has its own history and dynamic. Every good thing has a past history and a future plan, which are gradually realized. Jesus fulfills his promise of coming and returning through each of us, when we bear witness to Him, walking His way and living His Word...

Jesus surprises. He says that he came not to bring peace, but fire and division. These are difficult words. But it is not about violence. It's about the truth of the Gospel, which sometimes divides, because when we truly begin to live the Word of God, not everyone understands it, and tensions arise in the environments in which we live...

Fire and baptism are images familiar from the description of the Holy Spirit (Acts 2:3) and the announcement of John the Baptist, who spoke of the Messiah: "He will baptize you with the Holy Spirit and with fire" (Luke 3:16). In the language of the Bible, fire is a symbol of purification, energy, and the presence of God...

Jesus says today: "I have come to cast fire on the earth, and how I wish it were already blazing!" This means: I want you to live the Gospel in its fullness, without compromise, even if it costs. And this fire truly burns—not people, but our own comforts, our calculations, our internal divisions, sins, weaknesses...

The Holy Spirit—the same fire whose fire Jesus announces—gives us the power of love, peace, forgiveness, and the search for unity, despite everything. This is not an easy path. But this is precisely what missionary spirit is: bringing light where there is darkness. Not giving up on love for everyone—even when being a believer hurts. Not running away when opposition arises—but staying and loving...

Jesus' words in today's Gospel may be surprising. We are accustomed to thinking of Him as the One who brings reconciliation, harmony, and peace, not division. However, Christ is not concerned with the divisions we cause by arguing about matters that may be important, but certainly not the most important. He is concerned with what is fundamental: believe in Him or not...

There is no room here for compromise, compromise, or "either-or" concessions. There is no middle way. In this context, it is worth asking what our attitude is. The fire of discord over what is incompatible with the Gospel, or negotiations and its dilution?...

...Jesus, I ask for a heart aflame with Your love and filled with Your desires... I ask for the grace to recognize in the mystery of the Eucharist the present time... Thank you for your promise to be with me at every moment... Thank you for giving me life... Do not allow me to reject this gift through my foolishness... If I were to stray, help me with Your grace...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 12:49-53, The Gospel as the Cause of Division

1. Introduction

This passage from the Gospel of Luke (Luke 12:49-53) presents some of Jesus' most striking and difficult-to-accept words.
Instead of the expected message of peace and idyll, Christ speaks of fire, a baptism of suffering, and the inevitable division that His mission will bring even to the closest family bonds.
To understand this passage, consider three main images: fire, baptism, and division.

2. The Fire That Jesus Came to Bring (Luke 12:49)

"I have come to cast fire on the earth, and how I wish it were already blazing".

In biblical language, fire has multiple meanings, but in the context of the mission of Christ and the Holy Spirit, it is primarily a symbol of God's presence, purification, transformation, and passionate love.

2.1. The Fire of the Holy Spirit and Love
The fire that Jesus desires to ignite is the powerful flame of the Spirit of God, which is a "consuming fire" (Deuteronomy 4:24; Hebrews 12:29).
It is a passionate love that purifies, regenerates, and transforms everything.
It is the Holy Spirit, described in the Acts of the Apostles as the fire that descended on the day of Pentecost, that ignites the hearts of the apostles and impels them to proclaim the Good News.
Thomas Aquinas, commenting on Christ's desire for this fire to be ignited, describes the highest degree of love as "the desire to be resolved and to be with Christ."

2.2. The Fire of Purification and Transformation
This fire also symbolizes the process of spiritual transformation.
Pope Benedict XVI noted that the suffering this fire inflicts on us is necessary for our transformation.
It is a flame that has the power to save, because only Love redeems.

2.3. Fire and the Eucharist
The fire Jesus speaks of refers to the ardor of love and is closely linked to Christ's desire: "I have eagerly desired to eat this Passover with you before
I suffer" (Lk 22:15).
The Eucharist, as a sacrifice and joyful celebration, is a new tree of life planted in the Church, representing both challenge and consolation.

3. Baptism of Suffering (Lk 12:50)

"I must be baptized, and what anguish I endure until it is accomplished".

The image of "baptism" in this context does not refer to water baptism, but to Jesus' Passion, Death, and Resurrection.
This baptism is an act of immersion in suffering, which is necessary to fulfill His mission.

3.1. Paschal Mystery
This baptism and fire are fully revealed in the Paschal Mystery of Christ, when, like a pillar of fire, He opens the way to life through the dark sea of ??sin
and death.

3.2. Sharing in the Cross
Christians who share in the life of Christ experience His sufferings "pouring out" upon them, transforming them increasingly into the image of Incarnate Love.
Participation in Christ's mission, which consists in revealing the Father's love, inevitably leads to participation in His Cross.

4. Division, Not Peace (Luke 12:51-53)

"Do you think that I have come to give peace on earth?
No, I tell you, but division.
For from now on, five in one house will be divided: three against two, and two against three; father against son, and son against father; mother against daughter, and daughter against mother; mother-in-law against daughter-in-law, and daughter-in-law against mother-in-law".

These words seem contrary to messianic expectations of peace, but Jesus explains that His coming brings not temporal peace, but a sword.
This sword is the Word of God.

4.1. The True Source of Conflict
As St. Augustine explains, this division is the work of a spiritual sword, which is more powerful in separating than the bonds of the flesh in uniting.
Jesus does not encourage us to seek conflict, but calls for faithfulness to the decision to follow Him, even if it brings difficulties, including rejection by those closest to us.

4.2. Fidelity to Christ Above All
Christ demands that love for Him be higher than any earthly love, even for father, mother, son, or daughter.
Anyone who loves father or mother more than Christ is not worthy of Him.
This call to self-denial is a condition for being His disciple: "If anyone desires to come after me, let him deny himself and take up his cross daily and follow me" (Luke 9:23).

4.3. Division in the Family
The prophecy about division in the family (father against son, mother against daughter) is a quote from the prophet Micah (Micah 7:6).
This means that fidelity to the Gospel and the Kingdom of God can become the cause of a deep division in society and in the family, because it requires
a radical choice.

4.4. Conflict and the Unity of the Church
This division differs from the divisions in Satan's kingdom, which are internally contradictory (e.g., greed and wastefulness).
The Kingdom of Christ is not divided, but people attempt to divide what was purchased with the Blood of Christ.
The division Jesus speaks of results from the necessity of choosing between being with Him and being against Him.

5. Summary

The passage from Luke 12:49-53 is a call to radical Christianity.
Fire symbolizes the Holy Spirit and the divine love that Jesus desires to pour out upon the world, which is connected with His Baptism in the Passion.
The introduction of this divine love and truth will inevitably provoke crisis and division in a world unwilling to accept it, forcing everyone to decide to be unconditionally faithful to Christ above all earthly ties.
This is a call to be the salt of the earth and the light of the world, which requires consistency between faith and works and a willingness to face the difficult consequences of this consistency.

 


 

Flag Counter