22 PAŹDZIERNIKA
ŚRODA, Wspomnienie św. Jana Pawła II, papieża EWANGELIA - Łk 12, 39-48 (Przypowieść o słudze oczekującym Pana) Jezus powiedział do swoich uczniów: MEDYTACJA Czuwanie, oczekiwanie na coś, co się ma wydarzyć. Takie chwile są częste naszym w życiu. Może to być związane z nadzieją, lecz także z obawą. Czuwanie " Pewna trudność może się pojawiać, gdy nie znamy chwili nadejścia tego, czego oczekujemy. Skłania to często do nieustannego czuwania. Mówi o tym Jezus "Panie, czy do nas mówisz tę przypowieść, czy też do wszystkich?" (Łk 12, 41). Być może w pierwszym momencie pytanie Piotra nas nie dziwi, bo przecież oczekiwał w odpowiedzi Jezusa tylko uściślenia, konkretyzacji tego, do kogo On kieruje swoje słowo w danym momencie. A może nie chciał sobie zadać trudu przeprowadzenia refleksji, jak przypowieść Jezusa ma się do jego życia... Słowa Jezusa przypominają nam, że każdy ma swoją odpowiedzialność wobec wezwania Bożego. Istotny jest stopień bliskości z Panem, poznanie Go, otrzymane dary. Nie jesteśmy w takiej samej sytuacji, jak inni ani nie powinniśmy uzależniać naszej odpowiedzi na Jego wezwanie od tego, co zrobią inni. Każdy jest odpowiedzialny za siebie i zda sprawę ze swojej misji proporcjonalnie do stopnia znajomości woli Bożej... Każdy wierzący powinien na serio traktować swoją odpowiedzialność przed Bogiem. Bez lęku i strachu, bo one są raczej podszeptem diabła, ale w ufności Otrzymaliśmy wielki dar. Została nam powierzona delikatna, ale wielka misja. Musimy zdać z tego sprawę. ‘Owoc’ daru zależy od miłości. Jeśli go nie pomnożymy znaczy, że nie potraktowaliśmy go jako daru kochającego Ojca, ale uciemiężenie. Owoce świadczą o przeżywaniu przez nas tej życiowej misji... To drugi z trzech kolejnych obrazów w Ewangelii Łukasza, w których Jezus mówi o czuwaniu, ale dziś idzie dalej. Już nie tylko mamy być gotowi, ale mamy coś robić. Czuwać, ponieważ powierzono nam odpowiedzialność... Jezus porównuje nas do sługi, który ma rozdzielać żywność swoim współsługom. Nie siedzi i nie czeka – on działa, dba o innych, karmi, pilnuje porządku, jest wierny i roztropny. Właśnie taki sługa będzie szczęśliwy, gdy pan go zastanie przy tej pracy... Jezus nie widzi nas jako wykonawców poleceń, ale jako tych, którym Bóg ufa. I właśnie dlatego zleca każdemu z nas konkretną misję. Nasze życie ma sens. Nie jesteśmy pomyłką. Nie jesteśmy przypadkiem... Mamy coś, co możemy dać światu. Może to umiejętność słuchania, albo przebaczania. Może to posługiwanie słowem, albo milczeniem. Może to trudna relacja, Misja zaczyna się od wierności Bogu i Ewangelii w domu, od zwykłego dnia, od tego, że nie odkładamy miłości na później. Jezus mówi: „Komu wiele dano – od tego wiele wymagać się będzie”, a to oznacza, że On naprawdę wierzy, że możemy to unieść. Bóg nam ufa. Nie przegapmy tego... Ten, który poznał wolę Boga względem siebie, będzie bardziej sądzony przez Niego niż ten, który jej nie rozeznał. Co to oznacza dla nas? Jako ludzie wierzący jesteśmy w gronie tych, którym wiele dano i od których wiele będzie się wymagać... Są dni, kiedy wydaje nam się, że nasza wiara gaśnie, i są dni, kiedy działamy energicznie. Dynamika wiary jest wpisana w nasze życie. Ale nie chodzi tylko o to, ile mamy w sobie wiary, lecz o to, jak przez łaskę wiary pomnażamy miłość wobec innych. Czy dajemy dobre świadectwo wiary... ...Jezu, proszę o dobre wykorzystanie czasu ziemskiego życia... Proszę o łaskę wolności od lęku przed Bogiem.. Dziękuję za zaufanie i ufność pokładaną we mnie... Dziękuję, że mogę być Twoim sługą, o być Twoim sługą, to być naprawdę wolnym... Już to wiem: dobro i prawda, nie zniewalają, ale czynią człowieka wewnętrznie wolnym... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 12, 39-48, Przypowieść o słudze oczekującym Pana 1. Wprowadzenie Fragment Ewangelii według św. Łukasza (Łk 12, 39-48) jest jednym z najbardziej przejmujących i wymagających tekstów w Piśmie Świętym. 2. Niespodziewane przyjście i konieczność gotowości Jezus rozpoczyna swoją naukę od porównania swojego przyjścia do złodzieja, który przychodzi w nieoczekiwanej godzinie. „A to wiedzcie: gdyby gospodarz wiedział, o której godzinie złodziej ma przyjść, nie dopuściłby do włamania się do swego domu. To porównanie, choć na pierwszy rzut oka surowe, ma na celu wstrząsnąć nami z letargu i uświadomić nam, że moment spotkania z Panem jest nieznany. Oczekiwanie to dotyczy nie tylko ostatecznego, eschatologicznego powrotu Chrystusa na końcu czasów, ale także Jego przychodzenia w naszej codziennej historii i, co najważniejsze, w chwili naszej śmierci. Być gotowym oznacza zatem nieustanną czujność, która jest aktywna i pracowita. 3. Pytanie Piotra i rola zarządcy W tym momencie wtrąca się Piotr z kluczowym pytaniem: „Panie, czy do nas mówisz tę przypowieść, czy też do wszystkich?”. Odpowiedź Jezusa prowadzi nas do drugiej części perykopy, która dotyczy odpowiedzialności powierzonej władzy i darów. „Kto więc jest tym wiernym i roztropnym zarządcą, którego pan ustanowi nad swoją służbą, by we właściwym czasie rozdzielał im wyznaczoną porcję żywności? Ta część Ewangelii jest skierowana szczególnie do tych, którym powierzono jakąś władzę lub odpowiedzialność w Kościele i społeczeństwie, ale w szerszym sensie dotyczy każdego z nas. Wierność oznacza trwanie w komunii z Chrystusem i przestrzeganie Jego przykazań. 4. Ostrzeżenie przed niewiernością i karą Kontrastem dla wiernego zarządcy jest sługa, który popada w pychę i zaniedbanie, mówiąc sobie: „Mój pan się opóźnia”. To jest obraz chrześcijanina, który popada w uśpienie. Kara dla niewiernego sługi jest surowa – Pan przyjdzie w nieoczekiwanej chwili, „zetnie go i umieści z niewiernymi”. 5. Zasada odpowiedzialności i wiedzy Ostatnie wersety stanowią kulminację nauki Jezusa, wprowadzając zasadę sprawiedliwości w sądzie. „Ten sługa, który wiedział, jaka jest wola jego pana, a nie przygotował się i nie uczynił tego, co chciał jego pan, otrzyma wielką chłostę. Ten fragment uczy nas o proporcjonalności winy i kary. Jednak najważniejsza i najbardziej uniwersalna zasada to ta, którą często cytujemy: „Od każdego, komu wiele dano, wiele będzie się wymagać”. 5.1. Wiele dano 5.2. Wiele będzie się wymagać To wezwanie do przemiany oczekiwania w czynne działanie. 6. Podsumowanie Ewangelia Łk 12, 39-48 to istotny apel o odpowiedzialną czujność. Nasza wiara nie pozwala nam na bierną rezygnację ani na marnowanie czasu na jałowe dyskusje o końcu świata. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- WEDNESDAY, Memorial of St. John Paul II, Pope GOSPEL - Lk 12:39-48 (The Parable of the Servant Waiting for the Lord) Jesus said to his disciples: MEDITATION Watching, waiting for something to happen. Such moments are common in our lives. They can be associated with hope, but also with fear. Watching from God's perspective means living consciously and well here and now... A certain difficulty can arise when we don't know the moment of our expected arrival. This often leads to constant vigilance. Jesus speaks of this in today's Gospel. Such an unexpected event is the end of our earthly life, the final encounter with God. Faced with the unexpected, God invites us to watch, that is, to live with Him and encounter Him in our here and now, as best we can... "Lord, are you speaking this parable to us, or also to everyone?" (Luke 12:41). Perhaps Peter's question doesn't surprise us at first, because he expected Jesus' answer to clarify, to specify to whom He was addressing His word at that moment. Or perhaps he didn't want to bother reflecting on how Jesus' parable relates to his life... Jesus' words remind us that everyone has their own responsibility in response to God's call. What matters is the degree of closeness to the Lord, knowing Him, and the gifts we have received. We are not in the same situation as others, nor should we make our response to His call conditional on what others will do. Everyone is responsible for themselves and will give an account of their mission in proportion to their knowledge of God's will... Every believer should take their responsibility before God seriously. Without fear or dread, for these are rather the devil's whispers, but in trust and entrustment to God, who knows us better than we know ourselves... We have received a great gift. We have been entrusted with a delicate yet great mission. We must give an account of it. The "fruit" of the gift depends on love. If we do not multiply it, it means that we have not treated it as a gift from a loving Father, but as oppression. The fruit testifies to our living out this life mission... This is the second of three successive images in the Gospel of Luke in which Jesus speaks of vigilance, but today he goes further. We no longer just have to be ready, but we have to do something. Keep watch, because we have been entrusted with responsibility... Jesus compares us to a servant who must distribute food to his fellow servants. He doesn't sit and wait—he acts, cares for others, feeds them, maintains order, is faithful and prudent. Such a servant will be happy when his master finds him at work... Jesus doesn't see us as executors of orders, but as those whom God trusts. And that's precisely why he entrusts each of us with a specific mission. Our lives have meaning. We are not a mistake. We are not an accident... We have something to offer the world. Perhaps it's the ability to listen, or to forgive. Perhaps it's the use of words, or silence. Perhaps it's a difficult relationship in which we are called to be faithful. Perhaps it's a neighborhood that needs someone who doesn't curse or shout... Mission begins with fidelity to God and the Gospel at home, with our ordinary day, with not postponing love. Jesus says, "To whom much is given, much will be required," and this means that He truly believes we can bear it. God trusts us. Let's not miss this... He who knows God's will for himself will be judged by Him more severely than he who doesn't discern it. What does this mean for us? As believers, we are among those to whom much has been given and from whom much will be expected... There are days when it seems our faith is fading, and there are days when we act energetically. The dynamics of faith are inherent in our lives. But it's not just about how much faith we have, but how, through the grace of faith, we increase our love for others. Are we giving a good witness to our faith... ...Jesus, I ask for a good use of the time of our earthly life... I ask for the grace of freedom from fear of God... Thank you for the trust and confidence placed in me... Thank you that I can be Your servant, that to be Your servant is to be truly free... I already know this: goodness and truth do not enslave, but make AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 12:39-48, The Parable of the Servant Waiting for the Lord 1. Introduction The passage from the Gospel of Luke (Luke 12:39-48) is one of the most moving and challenging texts in Holy Scripture. 2. The Unexpected Coming and the Need for Preparedness Jesus begins his teaching by comparing his coming to a thief who comes at an unexpected hour. “But know this: if the master of the house had known at what hour the thief was coming, he would not have allowed his house to be broken into. This comparison, though harsh at first glance, is intended to shake us from our lethargy and remind us that the moment of our encounter with the Lord is unknown. This expectation applies not only to Christ's final, eschatological return at the end of time, but also to His coming in our daily history and, most importantly, at the moment of our death. Being ready therefore means constant vigilance, which is active and diligent. 3. Peter's Question and the Role of the Steward At this point, Peter interjects with a crucial question: "Lord, are you speaking this parable to us, or also to everyone?" Jesus's answer leads us to the second part of the pericope, which concerns the responsibility of entrusted authority and gifts. "Who then is the faithful and prudent steward, whom the master sets over his servants to distribute their portions at the proper time? This part of the Gospel is addressed especially to those entrusted with some authority or responsibility in the Church and society, but in a broader sense it applies to each of us. Faithfulness means remaining in communion with Christ and keeping His commandments. 4. Warning against infidelity and punishment In contrast to the faithful steward is the servant who falls into pride and neglect, saying to himself, "My master is delaying." This is a picture of a Christian who falls into slumber. The punishment for the unfaithful servant is severe – the Lord will come at an unexpected moment, "cut him down, and place him with the unfaithful." 5. The Principle of Responsibility and Knowledge The final verses constitute the culmination of Jesus' teaching, introducing the principle of justice in judgment. "The servant who knew his master's will and did not get ready or do what his master wanted will receive a severe beating. This passage teaches us about the proportionality of guilt and punishment. However, the most important and universal principle is one we often quote: "From everyone to whom much has been given, much will be required." 5.1. Much has been given 5.2. Much will be required This is a call to transform waiting into active action. 6. Summary Luke 12:39-48 is a significant appeal for responsible vigilance. Our faith does not allow us to passively give up or waste time on futile discussions about the end of the world.
|