18 PAŹDZIERNIKA
SOBOTA, Święto św. Łukasza Ewangelisty EWANGELIA - Łk 10, 1-9 (Żniwo jest wielkie, ale robotników mało) Spośród swoich uczniów wyznaczył Pan jeszcze innych, siedemdziesięciu dwóch, i wysłał ich po dwóch przed sobą do każdego miasta i miejscowości, dokąd sam przyjść zamierzał. MEDYTACJA Jezus wysyła uczniów do trzydziestu sześciu miast, do których zamierza udać się później. Mają przygotować mieszkańców na Jego przyjście. Głoszenie Ewangelii to przygotowywanie serc ludzi na przyjście Jezusa... Jezus nie oczekuje, że każdy, do kogo przyjdziemy, przyjmie nasze słowa, nawróci się. Nie zawsze zobaczymy efekt naszego głoszenia Słowa. Jezus uprzedza uczniów, że tak może być. Nie muszą się obwiniać, że coś zrobili źle, po prostu mają iść dalej. To daje im większą wolność i usuwa z nich presję... Bóg potrzebuje naszych ust, rąk, uszu, aby dzielić się swoją miłością z innymi. Czasem nie potrzeba wielkich słów, żeby głosić Jezusa. Wystarczy czuły dotyk, uśmiech lub nasza postawa, która wypływa z przebywania z Nim... "Gdy do jakiego domu wejdziecie, najpierw mówcie: «Pokój temu domowi!»" (Łk 10, 5). Jezus posyła swoich uczniów z orędziem pokoju. Pokój jest darem Często zamiast pokoju wybieramy spokój. Chcemy go mieć nawet za cenę pogwałcenia swojego sumienia. Dla "świętego" spokoju idziemy na kompromis ze złem, grzechem i kłamstwem. Udajemy innych, nie jesteśmy sobą, łamiemy swoje prawe sumienia... Misja Jezusa i Jego uczniów bierze swój początek w miłości Boga do wszystkich swoich dzieci. Rozprzestrzenia się ona stopniowo zataczając coraz szersze kręgi, aż po najdalsze zakątki ziemi... Misja siedemdziesięciu dwóch uczniów rozwija się podobnie, jak rozesłanie dwunastu i samego Jezusa. On jednak zstąpił z nieba i przyszedł szukać braci, Uzdrawiajcie chorych, przyjmijcie przychodzące Królestwo. Nie chodzi o cud uzdrowienia z choroby, ale o troskę o człowieka. Ona jest ‘prawdziwym uzdrawianiem’. Przychodzące Królestwo nie objawia się w wielkich znakach i nadzwyczajności. Przychodzi skromnie w przyjęciu pokoju i „pielęgnowaniu pogrążonych we wszelkim złu”... Słyszymy dziś tekst o misji, o posłaniu, ale nie tylko „tych ważnych”. Jezus posyła siedemdziesięciu dwóch uczniów, zwykłych ludzi, których imion nawet nie znamy. Nie daje im za wiele. Mówi: Nie bierzcie trzosa, torby, sandałów, nie planujcie za dużo, nie twórzcie strategii. Po prostu idźcie do ludzi i bądźcie obecni. Słuchajcie ich. Jedzcie z nimi. Mówcie: pokój. Żyjcie tym, co głosicie... Ewangelia jest dla każdego. Każdy z nas może ją nieść, bez teologicznego wykształcenia, bez sutanny, bez mikrofonu i internetu. Trzeba umieć słuchać W dzisiejszej Ewangelii słyszymy słowa Jezusa o posłaniu uczniów do głoszenia Dobrej Nowiny. To bardzo wymowne, bo Ewangelista Łukasz był misjonarzem, choć nie był jednym z Dwunastu, to z zapałem i wiernością towarzyszył Apostołom i przekazywał Ewangelię dalej... Jezusowe wezwanie, by prosić „Pana żniwa” o nowych robotników do winnicy, dotyczy nie tylko do modlitwy o powołania, ale także do gotowości, by samemu być posłanym... Skoro każdy ochrzczony ma udział w misji Kościoła, to znaczy, że każdy z nas może być świadkiem Chrystusa tam, gdzie żyje. Jezus przez uczniów przynosi pokój serca i zdrowie – nie tylko fizyczne, ale i duchowe. Każdy z nas może być takim „uzdrowicielem” – przez dobre słowo, cierpliwość, przebaczenie... Królestwo Boże jest zaproszeniem do życia z Bogiem tu i teraz, ponieważ Królestwo przychodzi w codzienności, w relacjach, w miłości do bliźniego. Albowiem Ewangelia czułości i miłosierdzia jest dla wszystkich: dla pogan, dla grzeszników, dla chorych, dla tych, którzy są na marginesie... Grecki czasownik 'anadeiknymi', pojawiający się w dzisiejszej Ewangelii, nie niesie w sobie presji i apodyktyczności. Jego pierwszy człon, 'ana', sugeruje przekierowanie uwagi ku górze (ku Bogu, ku Jego myśleniu). Natomiast 'deiknymi' w podstawowym znaczeniu ma ideę pokazania... Jezus nie nakazuje, nie pcha, lecz pokazuje uczniom perspektywę Bożego myślenia, fakt Bożego królowania. Otwiera przed nimi horyzont, który mają też zaanonsować wszystkim: nie jesteśmy sierotami, nie jesteśmy bezbronni – Panem świata jest Bóg... Jezus, posyłając Apostołów, zaznacza łączność, w której chce, aby z Nim przebywali, by przekaz był Boży, a nie ich. Warto w tę misję się włączyć... ...Jezu, proszę o wewnętrzną przejrzystość w świadczeniu o Tobie i Twojej Ewangelii... Proszę o łaskę przyjęcia misji głoszenia Ewangelii braciom i siostrom, wśród których żyję,,, Dziękuję za tych, którzy mi przekazali orędzie Dobrej Nowiny... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 10, 1-9, Żniwo jest wielkie, ale robotników mało 1. Wprowadzenie Fragment Ewangelii według Świętego Łukasza (Łk 10, 1-9) opisuje moment, w którym Jezus Chrystus ustanawia i wysyła na misję, oprócz Dwunastu Apostołów, siedemdziesięciu dwóch innych uczniów. 2. Ustanowienie i cel misji Jezus, po tym, jak wybrał Dwunastu (por. Łk 9, 1-6), powołuje kolejną, większą grupę uczniów – siedemdziesięciu (lub siedemdziesięciu dwóch, w zależności od manuskryptu). 2.1. Proroczy charakter 2.2. Wysłanie w parach 2.3. Przygotowanie drogi 3. Wezwanie do modlitwy i świadomość trudności Jezus natychmiast zwraca uwagę na dysproporcję między zadaniem a siłami: "Żniwo jest wielkie, ale robotników mało; proście więc Pana żniwa, żeby wyprawił robotników na swoje żniwo". 3.1. Pilność modlitwy 3.2. Realizm misji 4. Zasady działania misyjnego: prostota i ufność Jezus daje uczniom szczegółowe instrukcje dotyczące sposobu wykonywania powierzonej im misji. 4.1. Brak zabezpieczeń materialnych 4.2. Wierność i ufność 4.3. Wartość pracy 4.4. Skoncentrowanie na misji 5. Orędzie pokoju i bliskości Królestwa Misja uczniów koncentruje się na dwóch kluczowych działaniach: proklamowaniu orędzia i konkretnych czynach miłosierdzia. 5.1. Orędzie pokoju 5.2. Służba i uzdrawianie 5.3. Głoszenie Królestwa 6. Konsekwencje odrzucenia Jezus poucza uczniów również o tym, jak postępować w przypadku odrzucenia. 6.1. Ostrzeżenie 6.2. Tożsamość misjonarza 7. Podsumowanie Misja siedemdziesięciu dwóch uczniów jest archetypem misyjnej działalności Kościoła. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SATURDAY, Feast of St. Luke the Evangelist GOSPEL - Lk 10:1-9 (The harvest is plentiful, but the laborers are few) The Lord appointed seventy-two others from among his disciples and sent them ahead of him in pairs to every town and place where he himself intended to go. MEDITATION Jesus sends his disciples to thirty-six towns, to which he intends to go later. They are to prepare the inhabitants for His coming. Preaching the Gospel is preparing people's hearts for the coming of Jesus... Jesus does not expect that everyone we visit will accept our words or convert. We will not always see the results of our preaching. Jesus warns his disciples that this may not be the case. They do not need to blame themselves for doing something wrong; they simply need to move on. This gives them greater freedom and removes pressure... God needs our mouths, hands, and ears to share His love with others. Sometimes, it doesn't take big words to proclaim Jesus. A tender touch, a smile, or our attitude, which stems from being with Him, is enough... "Whenever you enter a house, first say, 'Peace be to this house!'" (Luke 10:5). Jesus sends his disciples with a message of peace. Peace is a gift and a task for those who accept this message... Often, we choose peace instead of peace. We want it even at the cost of violating our conscience. For the sake of "holy" peace, we compromise with evil, sin, and lies. We pretend to be others, we are not ourselves, we violate our righteous consciences... The mission of Jesus and his disciples begins in God's love for all his children. It gradually spreads, reaching ever wider circles, to the farthest corners of the earth... The mission of the seventy-two disciples unfolds similarly to the sending of the twelve and of Jesus himself. But He came down from heaven and came to seek His brothers, and the Twelve were chosen, while the seventy-two were "appointed" to work with Jesus... Heal the sick, accept the coming Kingdom. This is not about the miracle of healing from illness, but about caring for people. This is "true healing." The coming Kingdom is not revealed in grand signs and miracles. It comes humbly in the acceptance of peace and "nurturing those immersed in every evil"... Today we hear a text about mission, about being sent, but not just "the important ones." Jesus sends seventy-two disciples, ordinary people whose names we don't even know. He doesn't give them much. He says: Don't take a purse, a bag, sandals, don't over-plan, don't create strategies. Simply go to people and be present. Listen to them. Eat with them. Say peace. Live what you preach... The Gospel is for everyone. Each of us can carry it, without theological training, without a cassock, without a microphone or internet connection. We need to know how to listen and tell stories. We need to be witnesses to a faith that doesn't shout but heals. We don't have to have everything, but we must be real, present, honest, ready for relationship, living by God and the Gospel... In today's Gospel, we hear Jesus' words about sending his disciples to proclaim the Good News. This is very telling, because Luke the Evangelist was Jesus' call to ask the "Lord of the harvest" for new laborers in the vineyard applies not only to prayer for vocations, but also to a willingness to be sent... Since every baptized person shares in the Church's mission, this means that each of us can be a witness to Christ wherever we live. Through his disciples, Jesus brings peace of heart and health—not only physical but also spiritual. Each of us can be such a "healer"—through kind words, patience, forgiveness... The Kingdom of God is an invitation to life with God here and now, because the Kingdom comes in everyday life, in relationships, and in love for our neighbor. For the Gospel of tenderness and mercy is for everyone: for pagans, for sinners, for the sick, for those on the margins... The Greek verb 'anadeiknymi,' appearing in today's Gospel, carries no pressure or domineering. Its first element, 'ana,' suggests a redirection of attention upward (towards God, towards His thinking). However, 'deiknymi,' in its basic meaning, carries the idea of ??showing... Jesus does not command or push, but shows the disciples the perspective of God's thinking, the fact of God's kingship. He opens a horizon before them, which they are also to announce to everyone: we are not orphans, we are not defenseless – God is the Lord of the world... By sending the Apostles, Jesus emphasizes the connection in which He wants them to dwell with Him, so that the message may be God's, not theirs. It is worth joining this mission... ...Jesus, I ask for inner clarity in bearing witness to You and Your Gospel... I ask for the grace to accept the mission of proclaiming the Gospel to the brothers and sisters among whom I live... Thank you for those who have given me the message of the Good News... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 10:1-9, The Harvest is Plenteous, but the Laborers are Few 1. Introduction The passage from the Gospel of Luke (Luke 10:1-9) describes the moment when Jesus Christ appoints and sends out seventy-two other disciples on mission, in addition to the Twelve Apostles. 2. Establishment and Purpose of Mission After choosing the Twelve (cf. Luke 9:1-6), Jesus appoints another, larger group of disciples – seventy (or seventy-two, depending on the manuscript). 2.1. Prophetic Character 2.2. Sending Out in Pairs 2.3. Preparing the Way 3. The Call to Prayer and Awareness of Difficulties Jesus immediately draws attention to the disproportion between the task and the resources available: "The harvest is plentiful, but the laborers are few. Therefore, pray the Lord of the harvest to send out laborers into his harvest." 3.1. The Urgency of Prayer 3.2. The Realism of Mission 4. Principles of Missionary Action: Simplicity and Trust Jesus gives the disciples detailed instructions on how to carry out the mission entrusted to them. 4.1. Lack of Material Security 4.2. Faithfulness and Trust 4.3. The Value of Work 4.4. Focus on Mission 5. The Message of Peace and the Imminence of the Kingdom The disciples' mission focuses on two key activities: proclaiming the message and performing concrete acts of mercy. 5.1. The Message of Peace 5.2. Service and Healing 5.3. Proclaiming the Kingdom 6. Consequences of Rejection Jesus also instructs the disciples on how to respond to rejection. 6.1. Warning 6.2. The Identity of the Missionary 7. Summary The mission of the seventy-two disciples is the archetype of the Church's missionary activity.
|