16 PAŹDZIERNIKA
CZWARTEK, Wspomnienie św. Jadwigi Śląskiej EWANGELIA - Łk 11, 47-54 (Jezus gromi faryzeuszów i uczonych w prawie) Jezus powiedział do faryzeuszów i do uczonych w Prawie: MEDYTACJA Bóg chce zbawić wszystkich ludzi. On jest tym, który działa w historii świata i w naszym życiu. Wszystkie osoby i stworzenia mają nam w drodze do zbawienia pomagać, ale mogą też przeszkadzać. Jesteśmy powołani, aby współpracować z Bogiem nie tylko w swoim własnym zbawieniu, ale też pomagać innym docierać do Boga... Jezus surowo karci faryzeuszów i uczonych w piśmie, gdyż nie tylko nie pomagają innym, by osiągnęli cel swojego życia, ale stają się dla nich przeszkodą... Bóg działa również teraz, poprzez misję Kościoła. Błędem faryzeuszów i uczonych w piśmie było to, że mieli zamknięte serca i uważali, że znają prawdę. Brakowało im pokory. Czasami, zamiast otworzyć się na innych, raczej ich oceniamy i potępiamy. Zamiast słuchać, chcemy przekonywać... Bóg posyła swoich uczniów i apostołów tam, gdzie sam chce przyjść. Jesteśmy współpracownikami Boga w dziele zbawienia. Każdy dar Boga jest dany po to, aby się nim dzielić. Często jednak zachowujemy się jak uczeni w Piśmie, którzy otrzymali od Boga dar, ale nie pozwalali innym nim się cieszyć... "Wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej, a dostępują usprawiedliwienia darmo, z Jego łaski, przez odkupienie które jest w Chrystusie Jezusie" (Rz 3, 23-24)... Sprawiedliwość Boża jest odpowiedzią na ludzkie zło. Bóg objawia się jako sprawiedliwy nie dlatego, że daje Prawo, ale dlatego, że chce nas, grzesznych ludzi, usprawiedliwić. Dokonuje to się w przebaczeniu grzechów. Owocem owego usprawiedliwienia jest otwarcie nam drogi do Nieba. Tak wiele i to jeszcze za darmo. Wszystko dzięki Chrystusowi, który za nas złożył w ofierze samego siebie... To, co miało być spotkaniem w gronie pobożnych i inteligentnych ludzi, przeobraziło się w spór. Słowa oskarżeń były także bardzo ‘celne’, uderzające w czułe punkty różnych grup społecznych: faryzeuszy, uczonych w Piśmie, ale i prostych ludzi, a nawet pogardzanych celników czy osób, które niejedno miały na sumieniu... Gwałtowność zaczyna się pojawiać coraz częściej i jest przedsmakiem, zapowiedzią krzyża i męki Pana. Ten rosnący opór jest znamienny. Mądrość uczonych Krzyż jest kluczem poznania. W ‘domu poznania’ nauczano słowa Bożego. Uczeni w Prawie mieli klucz do tego domu, ale zostali na zewnątrz, uniemożliwiając innym poznanie tajemnic Bożych. Słowo ‘wziąć’ może być tłumaczone też jako ‘wznieść’, ale i ‘zabić’. ‘Kluczem poznania’ miłosiernego Boga jest krzyż Chrystusa, wzniesiony właśnie z powodu Prawa... Emocje rosną. Jezus nie przebiera w słowach. Padają oskarżenia o hipokryzję, o duchowy teatr, o stawianie ciężarów innym. I pada słowo-klucz: biada. To prorocki język żalu i ostrzeżenia. W Starym Testamencie prorocy (Izajasz, Jeremiasz, Amos) używali go, by zapowiadać upadek Izraela, gdy lud odchodził od Boga, choć wciąż mówił o Nim dużo. Jezus wpisuje się w ten sam nurt... Słowa Jezusa skierowane są nie do „wrogów”, lecz do ludzi religijnych. Do duchowych elit. Zarzuca im, że są 'specjalistami' od Boga, którzy zbudowali pomniki prorokom, ale robią dokładnie to samo, co ich przodkowie – odrzucają tych, którzy mówią prawdę. Religijność stała się systemem, nie relacją. Władzą, nie drogą... Łatwo być ekspertem od chrześcijaństwa: wrzucać cytaty, bronić „wartości”, krytykować kazania i moralność innych. Ale Jezus pyta o coś głębszego: czy ty naprawdę tym żyjesz? Czy budujesz życie na Ewangelii, czy tylko na opiniach o niej?.. Można i dziś być faryzeuszem, duchownym lub świeckim, który mówi dużo o Bogu, ale ustawia innych, zamiast iść z nimi, wymaga, ale nie kocha, cytuje Dekalog, ale nie słucha sumienia, mówi „biada światu”, a nie zauważa, że sam też powinien się nawrócić... Ostrzeżenie wypowiedziane przez Jezusa nie jest pogróżką. To wezwanie do autentyczności, bo Bóg nie szuka idealnych. Szuka prawdziwych. I nie boi się mówić prawdy, nawet jeśli nikt jej nie chce słuchać... Fasadowość ludzkich zachowań powoduje wiele zamieszania. Pod pozorem pobożności można zupełnie wypaczyć sens i znaczenie wiary, która jest Bożym darem. Jednocześnie wiara stanowi zaproszenie do współpracy z Bogiem, ale nie może to być kosztem innych... Trzeba odróżnić zdrową krytykę od krytykanctwa. Konstruktywna ocena koncentruje się na faktach i zachowaniu, a nie na osobie. Powinna być rzetelna, rzeczowa i przekazana w sposób budujący, który zawiera sugestie rozwiązań i wskazuje pozytywy. Natomiast krytykanctwo to niesłuszne i nierzeczowe krytykowanie czegoś... Mając na względzie różnicę pomiędzy zdrową krytyką a krytykanctwem, warto trzymać się wskazówek Jezusa... "Uczeni w Piśmie i faryzeusze poczęli gwałtownie nastawać na Niego i wypytywać Go o wiele rzeczy. Czyhali przy tym, żeby Go pochwycić na jakimś słowie" (Łk 11, 53-54)... Biada wam – słyszą dziś faryzeusze i uczeni w Prawie. Biada, bo „wzięli klucze poznania; sami nie weszli, a przeszkodzili tym, którzy wejść chcieli”. Czyli przekręcili sens Bożego orędzia tak, by wydawać się tymi lepszymi. Zniechęcili w ten sposób tych, dla których tak wyśrubowany i pokrętny ideał był nie do osiągnięcia. Zamiast zbliżyć innych do Boga, odrzucili od Niego... Charakterystyczne jest to, że faryzeusze słysząc oskarżenie, nie próbują się bronić, wyjaśniać, tłumaczyć. Atakują, szukają pretekstu, by oskarżyć Jezusa. Dziś bywa podobnie. Wielu nie zabiega o to, co mądre i dobre, ale by mieć rację. Inaczej myślący to dla nich wróg... ...Jezu, proszę o serce pokorne i otwarte na przyjęcie trudnej prawdy... Proszę o łaskę uznania ciemności i oporów, jakie przeżywam w sercu... Dziękuję za Twoją łaskawość i przebaczenie... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 11, 47-54, Jezus gromi faryzeuszów i uczonych w prawie 1. Wprowadzenie Fragment Łk 11, 47-54 jest częścią dłuższego dyskursu Jezusa, w którym wypowiada On serię "biada" skierowanych do faryzeuszów i uczonych w Prawie (prawników). 2. Biada budującym groby proroków (Łk 11, 47-48) Jezus rozpoczyna od zarzutu skierowanego do uczonych w Prawie (prawników): „Biada wam! Wydawałoby się, że budowanie grobowców prorokom jest aktem czci. 2.1. Pozorna cześć Budując grobowce, dają świadectwo, że ich przodkowie byli mordercami. 2.2. Współudział w winie Czynem tym, faryzeusze i prawnicy faktycznie zgadzają się z czynami swoich ojców. 3. Odpowiedzialność za przelaną krew proroków (Łk 11, 49-51) Jezus rozszerza zarzut, odwołując się do Mądrości Bożej: „Dlatego też Mądrość Boża powiedziała: ‘Poślę do nich proroków i apostołów, a niektórych z nich zabiją i będą prześladować’, aby to pokolenie zostało obciążone krwią wszystkich proroków przelaną od założenia świata, od krwi Abla aż do krwi Zachariasza, który zginął między ołtarzem a sanktuarium. 3.1. Mądrość Boża W tym kontekście "Mądrość Boża" może odnosić się do samego Jezusa, który jest uosobieniem Mądrości, lub do Bożego planu objawienia, który zawsze spotykał się z oporem. 3.2. Pełnia winy Jezus oświadcza, że na to pokolenie spadnie odpowiedzialność za krew wszystkich proroków, od Abla (pierwszego męczennika w Księdze Rodzaju) do Zachariasza (ostatniego męczennika wymienionego w kanonie hebrajskim, syna Barachiasza, zabitego między ołtarzem a świątynią). 3.3. Odrzucenie Jezusa Odrzucenie Jezusa przez przywódców ludu i mieszkańców Jerozolimy doprowadziło do skrajnego stopnia ich winy. 4. Biada zabierającym klucz poznania (Łk 11, 52) Ostatnie "biada" skierowane jest bezpośrednio do prawników (uczonych w Prawie): „Biada wam, prawnicy! Prawnicy, będący ekspertami w interpretacji Prawa Mojżeszowego, mieli obowiązek prowadzić lud do poznania Boga i Jego woli. 4.1. Klucz poznania Kluczem poznania jest Pismo Święte i jego właściwa interpretacja, która prowadzi do prawdy i zbawienia. 4.2. Podwójna wina Ich wina jest dwojaka. 4.2.1. Sami nie weszli Ich pycha i przywiązanie do zewnętrznych rytuałów (por. Łk 11, 39-44) sprawiły, że nie przyjęli orędzia Jezusa. 4.2.2. Przeszkodzili innym Swoją błędną nauką i obłudnym życiem zniechęcili i uniemożliwili innym przyjęcie Ewangelii i wejście do Królestwa Niebieskiego. 5. Reakcja przeciwników (Łk 11, 53-54) Reakcja faryzeuszy i uczonych w Prawie na te ostre słowa była natychmiastowa i wroga: „Kiedy wyszedł na zewnątrz, uczeni w Piśmie i faryzeusze zaczęli być do Niego bardzo wrogo nastawieni i przesłuchiwać Go w wielu sprawach, czyhając na Niego, aby złapać Go na czymś, co mógłby powiedzieć”. 5.1. Wrogość i zasadzka Ich wrogość była tak wielka, że zaczęli natychmiast szukać sposobu, by złapać Jezusa na słowie i postawić Mu zarzut. 5.2. Hipokryzja i ślepota Ta reakcja jest przykładem hipokryzji, która polega na posiadaniu wiedzy, ale celowym unikaniu stawienia czoła poważnym kwestiom religijnym i moralnym. 6. Wnioski teologiczne Dzisiejszy fragment Ewangelii jest kluczowy dla zrozumienia krytyki Jezusa wobec przywódców religijnych. 6.1. Prawda ponad pozorem Jezus demaskuje fałsz zewnętrznej pobożności, podkreślając, że liczy się wewnętrzna sprawiedliwość, miłość i pokora. 6.2. Uniwersalne wezwanie do nawrócenia Jezus, podobnie jak starożytni prorocy i Jan Chrzciciel, wzywa do nawrócenia, ponieważ sąd Boży jest bliski. 6.3. Odpowiedzialność za Prawdę Odrzucenie proroków i utrudnianie dostępu do poznania Bożego jest grzechem, który obciąża całe pokolenie. 6.4. Pokora jako klucz Przeciwieństwem pychy faryzeuszy jest pokora, którą Kościół nieustannie wzywa, przypominając, że "każdy, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się uniża, będzie wywyższony". 7. Podsumowanie Podsumowując, w kontekście chrześcijańskim, "biada" jest ostrzeżeniem dla wszystkich, którzy noszą miano wierzących i przywódców, aby nie popadli --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- THURSDAY, Memorial of Saint Hedwig of Silesia GOSPEL - Luke 11:47-54 (Jesus rebukes the Pharisees and teachers of the law) Jesus said to the Pharisees and teachers of the law: MEDITATION God wants to save all people. He is the One who acts in the history of the world and in our lives. All people and creatures are meant to help us on the path to salvation, but they can also hinder us. We are called to cooperate with God not only in our own salvation, but also in helping others reach God... Jesus severely rebukes the Pharisees and scribes, because not only do they not help others achieve their life's purpose, but they become an obstacle to them... God is also at work now, through the mission of the Church. The error of the Pharisees and scribes was that they had closed hearts and believed they knew the truth. They lacked humility. Sometimes, instead of opening ourselves to others, we judge and condemn them. Instead of listening, we want to convince... God sends his disciples and apostles where he himself desires to go. We are collaborators with God in the work of salvation. Every gift of God is given to be shared. However, we often behave like the scribes who received a gift from God but did not allow others to enjoy it... "For all have sinned and fall short of the glory of God, being justified as a gift by his grace through the redemption that is in Christ Jesus" (Romans 3:23-24)... God's justice is the response to human evil. God reveals himself as just not because he gives the Law, but because he wants to justify us, sinful people. This is accomplished in the forgiveness of sins. The fruit of this justification is the opening of the path to Heaven for us. So much, and it is free. All thanks to Christ, who sacrificed himself for us... What was supposed to be a meeting among pious and intelligent people turned into a dispute. The words of accusation were also very accurate, striking at the sensitive points of various social groups: Pharisees, scribes, but also common people, and even despised tax collectors and those with more than one guilty conscience... Violence begins to appear more and more frequently and is a foretaste, a premonition of the cross and the Lord's suffering. This growing resistance is significant. The wisdom of the scribes and Pharisees leads astray. It traps people in self-centered self-sufficiency. It rejects mercy and reconciliation... The cross is the key to knowledge. In the "house of knowledge," the word of God was taught. The doctors of the law had the key to this house, but they remained outside, preventing others from learning the mysteries of God. The word 'to take' can also be translated as 'to raise', but also as 'to kill.' The 'key to knowing' the merciful God is the cross of Christ, raised precisely because of the Law... Emotions run high. Jesus doesn't mince his words. Accusations of hypocrisy, spiritual theater, and placing burdens on others are leveled. And the key word is used: woe. This is the prophetic language of sorrow and warning. In the Old Testament, the prophets (Isaiah, Jeremiah, Amos) used it to foretell Israel's fall, when the people were drifting away from God, even though they still spoke much about Him. Jesus follows the same trend... Jesus' words are addressed not to "enemies," but to religious people. To spiritual elites. He accuses them of being "experts" on God, who have built monuments for the prophets, but do exactly the same thing as their ancestors—rejecting those who speak the truth. Religion has become a system, not It's easy to be an expert on Christianity: toss in quotes, defend "values," criticize the sermons and morality of others. But Jesus asks something deeper: do you truly live this? Do you base your life on the Gospel, or just on opinions about it? Even today, one can be a Pharisee, a clergyman or layperson, who talks a lot about God but opposes others instead of walking with them, demands but doesn't love, quotes the Ten Commandments but doesn't listen to conscience, says "woe to the world" but fails to recognize that one should also convert... The warning pronounced by Jesus is not a threat. It is a call to authenticity, because God doesn't seek perfection. He seeks the true. And he isn't afraid to speak the truth, even if no one wants to hear it... The facade of human behavior causes much confusion. Under the guise of piety, one can completely distort the meaning and significance of faith, which is God's gift. At the same time, faith is an invitation to cooperate with God, but this cannot be at the expense of others... We must distinguish healthy criticism from criticism. Constructive assessment focuses on facts and behavior, not on the person. It should be honest, factual, and presented in an edifying way that suggests solutions and highlights positive aspects. Criticism, on the other hand, is unfair and pointless criticism of something... Keeping in mind the difference between healthy criticism and criticism, it is worth following Jesus's instructions... "The scribes and Pharisees began to attack Him vehemently, questioning Him about many things. They were lying in wait to trap Him in something they were saying" (Luke 11:53-54)... Woe to you – the Pharisees and teachers of the Law are hearing today. Woe to you, because "they took away the key of knowledge; they did not enter in themselves, and hindered those who were entering." In other words, they twisted the meaning of God's message to appear superior. In this way, they discouraged those for whom such a high and twisted ideal was unattainable. Instead of bringing others closer to God, they rejected Him... It is characteristic that when the Pharisees hear an accusation, they do not try to defend themselves, explain, or justify. They attack, looking for an excuse to accuse Jesus. It's similar today. Many do not strive for what is wise and good, but to be right. To them, those who think differently are an enemy... ...Jesus, I ask for a humble heart and an openness to accepting difficult truth... I ask for the grace to acknowledge the darkness and resistance I experience in my heart... Thank you for Your grace and forgiveness... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 11:47-54, Jesus Rebukes the Pharisees and Teachers of the Law 1. Introduction Luke 11:47-54 is part of a longer discourse by Jesus in which he pronounces a series of "woes" directed at the Pharisees and teachers of the Law (lawyers). 2. Woe to those who build the tombs of the prophets (Luke 11:47-48) Jesus begins with an accusation directed at the teachers of the Law (lawyers): "Woe to you! It would seem that building tombs for prophets is an act of worship. 2.1. Apparent Reverence By building tombs, they bear witness that their ancestors were murderers. 2.2. Complicity in Guilt In this act, the Pharisees and lawyers actually agree with the actions of their fathers. 3. Responsibility for the Shed Blood of the Prophets (Luke 11:49-51) Jesus expands on this accusation by appealing to the Wisdom of God: "Therefore the Wisdom of God said, 'I will send them prophets and apostles, and some of them they will kill and persecute,' so that this generation may be charged with the blood of all the prophets shed from the foundation of the world, from the blood of Abel to the blood of Zechariah, who perished between the altar and the sanctuary. 3.1. The Wisdom of God In this context, "The Wisdom of God" can refer to Jesus himself, who is the embodiment of Wisdom, or to God's plan of revelation, which has always been met with resistance. 3.2. The Fullness of Guilt Jesus declares that this generation will bear the responsibility for the blood of all the prophets, from Abel (the first martyr in Genesis) to Zechariah (the last martyr mentioned in the Hebrew canon, the son of Barachias, killed between the altar and the temple). 3.3. The Rejection of Jesus The rejection of Jesus by the leaders of the people and the inhabitants of Jerusalem brought their guilt to an extreme. 4. Woe to those who take away the key of knowledge (Luke 11:52) The final "woe" is addressed directly to the lawyers (teachers of the law): "Woe to you, lawyers! The key of knowledge has been taken from you; you yourselves did not enter in, and those who were entering were hindered." The lawyers, being experts in the interpretation of the Mosaic Law, were obligated to lead the people to the knowledge of God and His will. 4.1. The Key of Knowledge The key of knowledge is the Holy Scriptures and their correct interpretation, which leads to truth and salvation. 4.2. A Double Guilt Their guilt is twofold. 4.2.1. They Did Not Enter Themselves Their pride and attachment to external rituals (cf. Luke 11:39-44) prevented them from accepting Jesus' message. 4.2.2. They Hindered Others With their false teaching and hypocritical lives, they discouraged and prevented others from accepting the Gospel and entering the Kingdom of Heaven. They neglected justice and the love of God, focusing instead on meticulous piety, such as tithing mint and rue. 5. The Reaction of the Opponents (Luke 11:53-54) The reaction of the Pharisees and teachers of the Law to these harsh words was immediate and hostile: "When He had gone outside, the scribes and Pharisees began to be very hostile toward Him and questioned Him on many things, lying in wait to catch Him in something He might say." 5.1. Hostility and Ambush Their hostility was so great that they immediately began to look for a way to catch Jesus in his words and bring charges against Him. 5.2. Hypocrisy and Blindness This response is an example of hypocrisy, which involves possessing knowledge but deliberately avoiding confronting serious religious and moral issues. 6. Theological Conclusions Today's Gospel passage is crucial for understanding Jesus' criticism of religious leaders. 6.1. Truth Beyond Appearance Jesus exposes the falsehood of outward piety, emphasizing that inner righteousness, love, and humility are what matter. 6.2. A Universal Call to Conversion Jesus, like the ancient prophets and John the Baptist, calls for conversion because God's judgment is near. 6.3. Responsibility for the Truth Rejecting the prophets and hindering access to the knowledge of God is a sin that burdens an entire generation. 6.4. Humility as the Key The opposite of the Pharisees' pride is humility, which the Church constantly calls for, reminding us that "everyone who exalts themselves will be humbled, and he who humbles themselves will be exalted." 7. Summary In summary, in the Christian context, "woe" is a warning to all who call themselves believers and leaders not to fall into spiritual pride, which leads to rejecting the Truth and hindering others' access to salvation.
|