14 PAŹDZIERNIKA

WTOREK, Dzień powszedni
albo wspomnienie św. Kaliksta I, papieża i męczennika
albo wspomnienie św. Małgorzaty Marii Alacoque, dziewicy

EWANGELIA - Łk 11, 37-41 (Czystość wewnętrzna)

Pewien faryzeusz zaprosił Jezusa do siebie na obiad. Poszedł więc i zajął miejsce za stołem. Lecz faryzeusz, widząc to, wyraził zdziwienie, że nie obmył wpierw rąk przed posiłkiem.
Na to Pan rzekł do niego: «Właśnie wy, faryzeusze, dbacie o czystość zewnętrznej strony kielicha i misy, a wasze wnętrze pełne jest zdzierstwa
i niegodziwości.
Nierozumni! Czyż Stwórca zewnętrznej strony nie uczynił także wnętrza? Raczej dajcie to, co jest wewnątrz, na jałmużnę, a zaraz wszystko będzie dla was czyste».

MEDYTACJA

Jezus zachęca, byśmy zadbali o spójność naszego świata wewnętrznego i zewnętrznego. Zamiast ukrywać nasze nastroje, możemy ofiarować je dla dobra naszego i innych. Wszystko, co odczuwamy wewnątrz, może stać się motywacją do dobrej reakcji na zewnątrz...

"Dbacie o czystość zewnętrznej strony kielicha i misy, a wasze wnętrze pełne jest zdzierstwa i niegodziwości" (Łk 11, 39). W ostrych słowach krytyki, jakie Jezus kieruje wobec faryzeuszów i uczonych w Piśmie, piętnuje On postawę przesadnej dbałości o to, co zewnętrzne, aby w ten sposób pokazać, że jest się lepszym od innych. Ta powierzchowna i rytualna czystość zewnętrzna prowadziła faryzeuszów do pogardzania drugim człowiekiem...

Jezus zwraca uwagę na nasze piękno wewnętrzne. Nasze wnętrze zostało stworzone przez Boga, odkupione w Misterium Paschalnym Chrystusa i uświęcone zamieszkaniem Ducha Świętego. To właśnie świadomość tej prawdy ma być źródłem naszej pobożności i zewnętrznego zachowania, a nie odwrotnie...

Atmosfera przy stole na ‘obiedzie u pewnego faryzeusza’ jest dosyć napięta. Owi ‘faryzeusze’ wszystkich czasów – zarówno związani z jakąś religią, jak i ateiści – utożsamiają zbawienie z własnym prawem, skrupulatnie przestrzeganym...

Spory co do sprawiedliwości Prawa i Ewangelii obecne były w Kościele od samego początku. To zagadnienie jest szczególnie ważne w obliczu misji zwróconej do świata. Sprawiedliwości nie osiągamy przez narzucenie rygorów prawa. W czasach współczesnych nie jesteśmy od tego wolni. Sprawiedliwość Ewangelii jest ‘miłosierdziem’. Jest nie do pogodzenia z narzuceniem rygorów prawa...

Posiłek spożywany w Ewangelii jest zawsze jakimś odniesieniem do sprawowanej Eucharystii, do liturgii, ale też do życia wspólnoty. W naszych czasach bardzo często doświadczamy także dwuznaczności ‘uczty’, która spożywana jest w atmosferze napięcia i wzajemnych oskarżeń. Tym bardziej trzeba nam szukać tego, co jest ‘miłosierdziem’ we wszystkim, co robimy...

Jezus przychodzi na obiad do faryzeusza, ale nie jest to spokojny, kurtuazyjny posiłek. Już na starcie napięcie: Jezus nie dokonuje rytualnego obmycia rąk, co wywołuje zgorszenie. Według żydowskiej tradycji nie chodziło tylko o higienę – ale o symboliczne oczyszczenie przed kontaktem z tym, co święte...

Rytualne obmycia, były wymagane przed posiłkami przez tradycję ustną, a nie przez Prawo Mojżeszowe. Co więcej, greckie słowo 'katharos', użyte przez Jezusa, znaczy 'czysty', ale nie w sensie fizycznym, tylko moralnym i duchowym. Jezus mówi więc: „Nie chodzi o to, żeby ręce były czyste. Tylko żeby serce nie było puste”...

Potrafimy perfekcyjnie ogarnąć to, co 'zewnętrze', a wnętrze często pozostaje zakurzone, pełne zmęczenia, braku sensu, żalu...

Jezus nie piętnuje faryzeuszy za ich pobożność. Tylko za to, że zatrzymali się na pozorach. Za to, że udają, choć Bóg i tak widzi prawdę. Jednak Bóg nie przychodzi, by obnażać, tylko by oczyszczać. Chce, byśmy byli najlepszą wersją siebie, nie przez perfekcję, ale przez autentyczność. Byśmy nie bali się być prawdziwi. Przecież On nas zna, zanim zdążymy się zakryć...

Elementy składowe religii to najczęściej doktryna (wierzenia), etos (moralność), kult (rytuały) i organizacja społeczna (wspólnota). Te cztery składniki obejmują system przekonań, zasady postępowania, ceremonie oraz instytucje łączące wiernych, którzy w definiują religię jako połączenie świata ludzkiego ze sferą sacrum...

W przypadku faryzeuszów, akcent został położony na to, co widoczne, zwłaszcza na rytuały, które miały się nijak do ich wewnętrznych przekonań. Stąd interwencja Jezusa i mocne słowo pod ich adresem: „Nierozumni!”. To pokazuje, że pod tak zwaną 'postawą faryzejską' kryje się obłuda, hipokryzja
i zakłamanie...

Rytuał nie zbawia, może okazać się pomocny lub stanąć na przeszkodzie do spotkania z Bogiem. Pierwsza ławka w kościele, gładko brzmiące słowa
i przyklejony uśmiech nikogo nie przekonają, gdy powieje od nich obojętnością i pogardą wobec innych, połączoną z wyrastającym z pychy poczuciem wyższości...

Jezus wskazuje, że prawdziwa czystość rodzi się nie z zewnętrznych gestów, ale z przemiany serca. Człowiek może starannie pielęgnować pozory, w tym zewnętrzne gesty pobożności, a równocześnie w głębi siebie może nosić egoizm, gniew, pychę i nienawiść...

Jałmużna, o której mówi Chrystus, to nie tylko materialny dar, lecz otwarcie wnętrza na drugiego człowieka. W ten sposób nie tylko wzrastamy w miłości bliźniego, ale także w wierze i człowieczeństwie. Nie chodzi więc o podważanie sensu praktyk religijnych, lecz o to, by nie były pustym rytuałem. Autentyczna wiara wyraża się w hojności serca, które dzieli się tym, kim jest i co posiada...

...Jezu, proszę o wewnętrzną prawość i wolność od zakłamania... Proszę o łaskę rozpoznania ‘zdzierstwa i niegodziwości’, które zamykają mnie na miłosierdzie.. Dziękuję Duchowi Świętemu za uzdolnienie mnie do celebrowania Eucharystii ‘obmytymi rękami’...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 11, 37-41, Czystość wewnętrzna

1. Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według św. Łukasza 11, 37-41 przedstawia konfrontację Jezusa z faryzeuszami, która koncentruje się na fundamentalnym temacie czystości i hipokryzji.
Jest to nauka o tym, że zewnętrzne obrzędy i pobożność są bezwartościowe, jeśli serce człowieka jest pełne nieprawości.

2. Kontekst i zdumienie faryzeusza (Łk 11, 37-38)

Jezus przyjmuje zaproszenie faryzeusza na posiłek, co samo w sobie jest znaczącym gestem Jego otwartości, nawet wobec tych, którzy często Mu się sprzeciwiali.
Zdumienie faryzeusza wynika z faktu, że Jezus pominął rytualne obmycie rąk przed posiłkiem.

W tradycji starotestamentowej i judaistycznej, kwestia czystości człowieka przed Bogiem jest jednym z fundamentalnych tematów religijnych. Uznanie, że człowiek jest "skażony" i nie ma dostępu do Świętego, prowadziło do rozwoju rytów oczyszczenia, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego.
W czasach Jezusa, faryzeusze z wielką gorliwością przestrzegali tych zewnętrznych, ceremonialnych szczegółów Prawa, co często prowadziło do przesadnego formalizmu i zaniedbywania ważniejszych nakazów.

Zdumienie faryzeusza pokazuje, że dla niego i jemu podobnych, czystość zewnętrzna była priorytetem i wyznacznikiem pobożności.

3. Zarzut Jezusa: wnętrze kubka (Łk 11, 39-40)

Jezus wykorzystuje zdumienie faryzeusza jako okazję do nauczania.
Przechodzi od dosłownego naczynia do metaforycznego naczynia, jakim jest sam człowiek.
Porównuje faryzeuszy do naczyń, które są czyste na zewnątrz, ale ich wnętrze — czyli ich dusza i serce — są zepsute.

Hipokryzja jest głównym grzechem, który Jezus potępia.
Faryzeusze starali się dbać o zewnętrzną czystość, ale zaniedbywali swoją duszę, która była "pełna chciwości i niegodziwości".
Według Tertuliana, Jezus wyraźnie stwierdza, że oczyszczenie naczyń oznacza oczyszczenie ludzi przed Bogiem.
Mycie zewnętrznej części naczynia (ciała) jest bezcelowe, jeśli nie oczyszcza się wewnętrznej części (duszy).

Werset 11:40, "Czyż Ten, który uczynił to, co na zewnątrz, nie uczynił także tego, co wewnątrz?", jest kluczowym argumentem teologicznym.
Ten sam Bóg, który stworzył ciało (zewnętrze), stworzył także duszę (wnętrze).
Oznacza to, że Bóg pragnie czystości i prawości w obu sferach, a nie tylko w zewnętrznych aktach.

Ta krytyka nie oznacza, że Jezus odrzucał kult na rzecz samej moralności.
Papież Benedykt XVI zauważył, że liberalna egzegeza interpretuje ten fragment jako zastąpienie kultu moralnością, ale to nie jest pełna odpowiedź Jezusa.
Prawdziwe przesłanie polega na tym, że rytuały oczyszczenia, wywodzące się ze Starego Testamentu, mogą stać się "jednostronne" i już nie służą otwarciu człowieka na Boga, lecz stają się elementami "zamkniętego systemu spełnienia", który nie dotyka ludzkiego serca.

4. Droga do prawdziwej czystości: jałmużna (Łk 11, 41)

Werset ten stanowi pozytywną alternatywę dla pustego formalizmu.
Jezus nie nakazuje po prostu porzucenia obrzędów, ale wskazuje na to, co jest ważniejsze: miłosierdzie i miłość.

Słowa Jezusa: "dajcie to, co macie, jako jałmużnę, a wtedy wszystko będzie dla was czyste", były przedmiotem dogłębnej refleksji Ojców Kościoła.

4.1. Jałmużna dla duszy
Św. Augustyn interpretuje to wezwanie jako nakaz dawania jałmużny przede wszystkim własnej duszy.
Faryzeusze dawali dziesięcinę z ziół, ale zaniedbywali "sprawiedliwość i miłość" (Łk 11, 42).
Augustyn pyta: "Czym jest w sądzie?
Spójrz wstecz i odkryj siebie; nie lub siebie, wydaj wyrok przeciwko sobie.
A czym jest miłość?
Kochaj Pana Boga swego całym swoim sercem, i całą swoją duszą, i całym swoim umysłem; kochaj bliźniego swego jak siebie samego: i uczyniłeś jałmużnę najpierw własnej duszy, w swoim sumieniu".

4.2. Jałmużna i wiara
Św. Augustyn podkreśla również, że sama jałmużna zewnętrzna nie oczyszcza bez wiary w Chrystusa.
Faryzeusze, nie wierząc w Chrystusa i nie będąc odrodzeni przez chrzest, nie mogli być oczyszczeni przez samą jałmużnę.
W kontekście Nowego Przymierza, oczyszczenie serca dokonuje się przez wiarę w Chrystusa.

4.3. Miłosierdzie jako sprawiedliwość Boża
Papież Franciszek, komentując postawę faryzeuszy, podkreślał, że ich próba pozostania wiernymi Prawu prowadziła do nakładania ciężarów na innych
i podważania miłosierdzia Ojca.
Jezus odwołuje się do proroka Ozeasza: "Miłości pragnę, a nie ofiary" (Oz 6, 6).
Dla uczniów Jezusa, regułą życia musi być miłosierdzie.
W ten sposób jałmużna (akt miłosierdzia) staje się narzędziem oczyszczenia, ponieważ odwraca serce od chciwości i kieruje je ku miłości Boga i bliźniego.

5. Podsumowanie

Fragment Łk 11, 37-41 jest znaczącym wezwaniem do wewnętrznej prawości i ostrzeżeniem przed hipokryzją.
Jezus uczy, że prawdziwa czystość nie polega na skrupulatnym przestrzeganiu zewnętrznych obrzędów, ale na przemianie serca, które jest pełne chciwości
i niegodziwości.
Oczyszczenie to osiąga się poprzez akt miłosierdzia, czyli jałmużnę, która jest wyrazem miłości Boga i bliźniego.
To miłosierdzie, zakorzenione w wierze, sprawia, że "wszystko będzie czyste".

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TUESDAY, Weekday
or the commemoration of St. Callixtus I, pope and martyr
or the commemoration of St. Margaret Mary Alacoque, virgin

GOSPEL - Lk 11:37-41 (Inner Purity)

A Pharisee invited Jesus to dinner. He went and sat down at the table. But the Pharisee, seeing this, expressed surprise that he had not first washed his hands before eating.
The Lord said to him, "You Pharisees, you clean the outside of the cup and the platter, but your insides are full of extortion and wickedness.
You fools! Did not he who made the outside also make the inside? Rather, give what is inside as alms, and immediately everything will be clean for you."

MEDITATION

Jesus encourages us to cultivate coherence between our inner and outer worlds. Instead of hiding our moods, we can offer them for the good of ourselves and others. Everything we feel within can become motivation for a positive external response...

"You clean the outside of the cup and dish, but your inner self is full of greed and wickedness" (Luke 11:39). In Jesus' harsh criticism of the Pharisees and scribes, he condemns the attitude of excessive concern for external appearances in order to demonstrate superiority. This superficial and ritualistic external cleanliness led the Pharisees to despise others...

Jesus draws attention to our inner beauty. Our inner self was created by God, redeemed in the Paschal Mystery of Christ, and sanctified by the indwelling of the Holy Spirit. It is precisely this awareness of this truth that should be the source of our piety and outward behavior, not the other way around...

The atmosphere at the table at "a certain Pharisee's dinner" is quite tense. These "Pharisees" of all times – both those affiliated with a religion and atheists – identify salvation with their own law, scrupulously observed...

Disputes over the justice of the Law and the Gospel have been present in the Church from the very beginning. This issue is particularly important in the face of its mission to the world. We do not achieve justice by imposing the rigors of the law. In modern times, we are not free from this. The justice of the Gospel is "mercy." It is incompatible with the imposition of the rigors of the law...

The meal consumed in the Gospel always refers to the Eucharist, to the liturgy, but also to the life of the community. In our times, we often experience the ambiguity of a "feast," which is consumed in an atmosphere of tension and mutual accusations. This makes it all the more necessary for us to seek what constitutes "mercy" in everything we do...

Jesus comes to the Pharisee for dinner, but it is not a quiet, courteous meal. Tension is present from the outset: Jesus does not perform the ritual washing of his hands, which causes scandal. According to Jewish tradition, this was not just about hygiene—it was about symbolic cleansing before contact with what is holy...

Ritual washings were required before meals by oral tradition, not by Mosaic Law. Moreover, the Greek word "katharos," used by Jesus, means "clean," not in the physical sense, but in the moral and spiritual sense. Jesus thus says: "It is not a matter of having clean hands. It is a matter of not having an empty heart"...

We can perfectly grasp the 'outside,' while the inside often remains dusty, full of fatigue, meaninglessness, and regret...

Jesus doesn't condemn the Pharisees for their piety. Only for their fixation on appearances. For pretending, even though God sees the truth anyway. However, God doesn't come to expose, but to purify. He wants us to be the best version of ourselves, not through perfection, but through authenticity. That we not be afraid to be true. After all, He knows us before we even have time to hide ourselves...

The components of religion are most often doctrine (beliefs), ethos (morality), worship (rituals), and social organization (community). These four components encompass a system of beliefs, rules of conduct, ceremonies, and institutions that unite the faithful, who define religion as a fusion of the human world with the sacred...

In the case of the Pharisees, the emphasis was placed on what was visible, especially rituals that had nothing to do with their inner convictions. Hence Jesus' intervention and the strong words addressed to them: "Fools!" This shows that beneath the so-called 'Pharisaic attitude' lies hypocrisy, deceit, and mendacity...

Ritual does not save; it can be helpful or a hindrance to encountering God. The first pew in church, smooth words, and a fixed smile will not convince anyone when they radiate indifference and contempt for others, coupled with a sense of superiority stemming from pride...

Jesus indicates that true purity is born not from external gestures, but from a transformation of the heart. A person can carefully cultivate appearances, including outward gestures of piety, while at the same time harboring selfishness, anger, pride, and hatred deep within...

The almsgiving Christ speaks of is not only a material gift, but also an opening of one's inner self to others. In this way, we grow not only in love for our neighbor, but also in faith and humanity. This is not to undermine the meaning of religious practices, but to ensure that they are not empty rituals. Authentic faith is expressed in the generosity of a heart that shares who it is and what it possesses...

...Jesus, I ask for inner integrity and freedom from hypocrisy... I ask for the grace to recognize the "extortion and wickedness" that close me to mercy...
I thank the Holy Spirit for enabling me to celebrate the Eucharist with "washed hands"...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 11:37-41, Inner Purity

1. Introduction

Luke 11:37-41 presents a confrontation between Jesus and the Pharisees, which focuses on the fundamental theme of purity and hypocrisy.
This teaching teaches that outward rites and piety are worthless if a person's heart is full of wickedness.

2. Context and the Pharisee's Amazement (Luke 11:37-38)

Jesus accepts the Pharisee's invitation to a meal, which in itself is a significant gesture of His openness, even to those who often opposed Him.
The Pharisee's amazement stems from the fact that Jesus omitted the ritual washing of hands before the meal.

In the Old Testament and Judaic traditions, the question of human purity before God is one of the fundamental religious themes.
The recognition that man is "corrupted" and has no access to the Holy One led to the development of rites of purification, both internal and external.
In Jesus' time, the Pharisees zealously observed these external, ceremonial details of the Law, which often led to excessive formalism and neglect of more important commandments.

The Pharisee's astonishment shows that for him and others like him, external purity was a priority and a benchmark of piety.

3. Jesus's accusation: the interior of the cup (Luke 11:39-40)

Jesus uses the Pharisee's astonishment as an opportunity for teaching.
He moves from the literal vessel to the metaphorical vessel, which is the human being himself.
He compares the Pharisees to vessels that are clean on the outside, but their interior—that is, their soul and heart—are corrupt.

Hypocrisy is the primary sin that Jesus condemns.
The Pharisees sought to maintain external purity, but neglected their souls, which were "full of greed and wickedness."
According to Tertullian, Jesus clearly states that cleansing vessels means cleansing people before God.
Washing the outside of the vessel (the body) is pointless if the inside (the soul) is not cleansed.

Verse 11:40, "Did not he who made the outside also make the inside?", is a key theological argument.
The same God who created the body (the outside) also created the soul (the inside).
This means that God desires purity and righteousness in both realms, not just in external acts.

This criticism does not mean that Jesus rejected worship in favor of morality alone.
Pope Benedict XVI noted that liberal exegesis interprets this passage as replacing worship with morality, but this is not Jesus' full response.
The real message is that purification rituals, originating in the Old Testament, can become "one-sided" and no longer serve to open people to God, but become elements of a "closed system of fulfillment" that does not touch the human heart.

4. The Path to True Purity: Almsgiving (Luke 11:41)

This verse offers a positive alternative to empty formalism.
Jesus does not simply command the abandonment of rituals, but points to what is more important: mercy and love.

Jesus' words, "Give what you have as alms, and then everything will be pure for you," were the subject of profound reflection by the Church Fathers.

4.1. Almsgiving for the Soul
St. Augustine interprets this call as a command to give alms first and foremost to one's own soul.
The Pharisees tithed herbs, but neglected "justice and love" (Luke 11:42).
Augustine asks: "What is in judgment?
Look back and discover yourself; do not hate yourself; pass judgment on yourself.
And what is love?
Love the Lord your God with all your heart, and with all your soul, and with all your mind; love your neighbor as yourself: and you have given alms first to your own soul, in your conscience."

4.2. Almsgiving and Faith
St. Augustine also emphasizes that external almsgiving alone does not cleanse without faith in Christ.
The Pharisees, not believing in Christ and not being regenerated by baptism, could not be cleansed by almsgiving alone.
In the context of the New Covenant, the cleansing of the heart is accomplished through faith in Christ.

4.3. Mercy as God's Justice
Pope Francis, commenting on the attitude of the Pharisees, emphasized that their attempt to remain faithful to the Law led to imposing burdens on others and undermining the Father's mercy.
Jesus refers to the prophet Hosea: "I desire love, not sacrifice" (Hosea 6:6).
For Jesus' disciples, mercy must be the rule of life.
In this way, almsgiving (an act of mercy) becomes a tool of purification, because it turns the heart away from greed and toward love of God and neighbor.

5. Summary

Luke 11:37-41 is a significant call to inner integrity and a warning against hypocrisy.
Jesus teaches that true purity does not consist in meticulous observance of external rituals, but in transforming a heart that is filled with greed and wickedness.
This purification is achieved through an act of mercy, namely, almsgiving, which is an expression of love for God and neighbor.
This mercy, rooted in faith, makes "all things pure."

 

 


 

Flag Counter