13 PAŹDZIERNIKA

PONIEDZIAŁEK, Wspomnienie bł. Honorata Koźmińskiego, prezbitera

EWANGELIA - Łk 11, 29-32 (Znak proroka Jonasza: śmierć i zmartwychwstanie)

Gdy tłumy się gromadziły, Jezus zaczął mówić: «To plemię jest plemieniem przewrotnym. Żąda znaku, ale żaden znak nie będzie mu dany, prócz znaku Jonasza. Jak bowiem Jonasz stał się znakiem dla mieszkańców Niniwy, tak będzie Syn Człowieczy dla tego plemienia. Królowa z południa powstanie na sądzie przeciw ludziom tego plemienia i potępi ich; ponieważ ona z krańców ziemi przybyła słuchać mądrości Salomona, a oto tu jest coś więcej niż Salomon. Ludzie z Niniwy powstaną na sądzie przeciw temu plemieniu i potępią je; ponieważ oni dzięki nawoływaniu Jonasza się nawrócili, a oto tu jest coś więcej niż Jonasz».

MEDYTACJA

Boża obecność w świecie może wyrażać się w różnych znakach. Czasem mogą być inne, niż oczekujemy. Słowo, poruszenie serca, konkretne wydarzenia, spotkanie z drugim człowiekiem. Dla każdego z nas znakiem może być coś innego...

Szukanie Boga wymaga otwartości, wrażliwości i uważności, bo nie zawsze mówi On tylko tam, gdzie spodziewamy się Go usłyszeć. Zastanówmy się, przez jakie osoby i wydarzenia Bóg dawał nam znaki w ostatnim czasie...

Bóg, poprzez znaki, zaprasza nas do nawrócenia i jednocześnie szanuje naszą wolność. On nie narzuca swojej perspektywy. Jezus pracuje w naszym sercu, aby było zdolne do rozpoznawania i przyjmowania Jego znaków...

Jonasz spędził trzy dni w ciemności, aby stać się znakiem dla innych. Być może nasza droga również prowadzi przez ciemność, ale dzięki niej ktoś zobaczy
w nas światło nadziei...

"Jak bowiem Jonasz był znakiem dla mieszkańców Niniwy, tak będzie Syn Człowieczy dla tego plemienia" (Łk 11, 30)...

Znaki informują, ostrzegają, zazwyczaj służą naszemu dobru. Jonasz stał się znakiem dla mieszkańców Niniwy. Dzięki niemu nawrócili się i zostali ocaleni. Syn Człowieczy stał się - i będzie do końca świata - największym i najważniejszym znakiem dla całej ludzkości. Bóg staje się człowiekiem, umiera na krzyżu
i zmartwychwstaje dla naszego zbawienia. To znak Jego bezgranicznej miłości do nas...

Czasami wydaje się nam, że wiara i wierność Bogu była łatwiejsza dla ludzi współczesnych Jezusowi. Jest to jednak złudzenie. Oni bowiem, nawet słysząc osobiście i widząc na własne oczy znaki i cuda, nie uwierzyli. Co więcej, sami domagali się, by Pan szedł za ich sugestiami. Jezus odrzuca takie żądania. Sam był znakiem wymownym...

Ostatecznym znakiem Bożego działania jest głoszenie miłosierdzia. Bóg zaprasza, nie przymusza. Daje wolność. Najbardziej wymownym znakiem jest krzyż. Gdzie nie ma krzyża, nie ma miłosierdzia ani zbawienia...

Mądrość przewyższa znaki potęgi czy siły argumentów. Objawia się w krzyżu, zdolności do ‘oddania życia’. ‘Powstanie’ Niniwitów i Królowej Saby wskazuje na Zmartwychwstanie Syna Człowieczego. Nie mają do niego dostępu ludzie z ‘przewrotnego plemienia’...

Często zdarza nam się mówić: „Boże, daj mi znak”. Czasem podświadomie chcemy z Nim handlować: „Jeśli coś się wydarzy – to uwierzę, wrócę, zaufam”. Jezus odpowiada ówczesnym bardzo konkretnie: „To pokolenie żąda znaku. Ale znak już był. I jest nim Syn Człowieczy”...

Nie chodzi o to, że Jezus nie daje znaków. On po prostu nie chce być wystawiany na próbę. Nie chce być warunkowo akceptowany: „Jeśli zdarzy się cud, to może uwierzę”...

Jonasz, którego Jezus przywołuje, nie był bohaterem. Był „prorokiem na opak”. Uciekał, złościł się, miał do Boga pretensje. A jednak jego jedno kazanie – bardzo krótkie, bez empatii i bez znaku – wystarczyło, żeby cała Niniwa się nawróciła. To tak, jakby ktoś dziś wyszedł w centrum wielkiego miasta, powiedział: „Jeszcze 40 dni i wszystko się zawali”, i wszyscy by to potraktowali serio...

Pytanie Jezusa brzmi: „Jak to możliwe, że oni uwierzyli bez żadnych znaków, a wy – macie Mnie i dalej nie słuchacie?”...

Wciąż chcielibyśmy, żeby Bóg potwierdzał swoją obecność. Żeby dał nam zielone światło, nowe stanowisko, lepsze wyniki badań, widzialny znak. A tymczasem On już działa. Tylko często działa nie tak, jak byśmy chcieli. W ciszy, przez ludzi, w sakramentach, w miłości, którą ktoś okazuje, choć nie musiał. Zamiast wypatrywać nowego znaku warto zobaczyć te, które już są. I po prostu za nie podziękować...

Nawoływanie Jonasza miało obudzić świadomość Niniwitów i pobudzić ich serca do przemiany. I „oni dzięki nawoływaniu Jonasza się nawrócili” – czyli poszli za Bożym drogowskazem w kierunku przemiany...

Zbyt często zakładamy, że lepiej nie widzieć, nie słyszeć, nie zmieniać, udawać. Jednak życie pozorami to nie jest prawdziwa wiara. A pozoranci sami zamykają sobie dostęp do Boga, czyniąc zatwardziałym swoje serce a świadectwo życia staje się karykaturalnym zniekształceniem Dobrej Nowiny...

Jonasz jest przywoływany jako prorok, którego głos poruszył serca ludzi. Dziś wiele mówi się o formach komunikacji, o zmieniających się trendach
i o odbiorcach nieustannie wystawianych nowe bodźce. W tym chaosie analiz i diagnoz łatwo zapomnieć, że najważniejsze są słowo i to, by wybrzmiało ono
w pełni: Bóg jest Bogiem...

Jezus jest Synem Bożym, który za nas umarł i zmartwychwstał. My jesteśmy grzesznikami, którzy potrzebują nawrócenia. Nie zgubmy tego, co najważniejsze
w przesłaniu Ewangelii...

...Jezu, proszę o szczerość i otwartość serca na Boże wezwanie do nawrócenia... Proszę o łaskę przyjęcia i powierzenia się ‘miłości ukrzyżowanej’ za mnie... Dziękuję za Twoje zbawcze działanie dla mnie...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 11, 29-32, Znak proroka Jonasza: śmierć i zmartwychwstanie

1. Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według św. Łukasza 11, 29-32 ukazuje Jezusa w konfrontacji z "tym pokoleniem," które, pomimo widocznych znaków Jego mocy
i nauczania, domaga się dodatkowego, spektakularnego "znaku z nieba".
Odpowiedź Chrystusa jest stanowcza i skupia się na znaku Jonasza oraz na przykładach pogan, którzy okazali większą otwartość na Bożą mądrość i wezwanie do nawrócenia.

2. Złe pokolenie i żądanie znaku (Łk 11, 29)

Jezus rozpoczyna od surowej oceny: „To pokolenie jest złe. Żąda znaku, ale żaden znak nie będzie mu dany, prócz znaku Jonasza”.

Żądanie znaku było powtarzającym się motywem w konfrontacjach Jezusa z tłumami i przeciwnikami, którzy chcieli „wystawić Go na próbę”.
Wcześniej, w tym samym rozdziale Łukasza, niektórzy oskarżali Go o wypędzanie demonów mocą Belzebuba, podczas gdy inni domagali się znaku z nieba.
Jednakże, cuda i dzieła Chrystusa — takie jak uzdrawianie i wypędzanie demonów—same w sobie były już znakami, które wskazywały na nadejście Królestwa Bożego.

W rzeczywistości, Królestwo Boże jest blisko, a nawet nadeszło w Słowie Wcielonym i jest głoszone przez całą Ewangelię.
Dzieła Chrystusa świadczą o obecności i działaniu Boga wśród Jego ludu.
Odrzucenie tych znaków i domaganie się kolejnych jest oznaką zła i niewiary, ponieważ świadczy o braku woli przyjęcia prawdy, która jest już objawiona.

3. Znak Jonasza (Łk 11, 30)

Jezus zapowiada, że jedynym znakiem, jaki otrzyma to pokolenie, będzie znak Jonasza.

„Albowiem jak Jonasz stał się znakiem dla mieszkańców Niniwy, tak będzie Syn Człowieczy dla tego pokolenia”.

W tradycji katolickiej, a zwłaszcza w ujęciu Ewangelii, znak Jonasza jest ściśle związany z tajemnicą Zmartwychwstania Chrystusa.
Jonasz spędził trzy dni i trzy noce we wnętrzu wielkiej ryby, zanim został wyrzucony na ląd, co jest prefiguracją śmierci i zmartwychwstania Jezusa po trzech dniach.

3.1. Jonasz jako znak
Jonasz stał się znakiem dla Niniwy nie tylko przez swoje cudowne ocalenie, ale przede wszystkim przez swoje głoszenie nawrócenia.

3.2. Syn Człowieczy jako znak
Jezus, jako Syn Człowieczy, jest znakiem dla swojego pokolenia.
Jego śmierć i zmartwychwstanie są ostatecznym i niepodważalnym dowodem Jego boskości i misji.
To wyjątkowe wydarzenie jest zapowiadane jako "znak Jonasza" i "znak świątyni" (zapowiedź zburzenia i odbudowania w trzy dni).
Ci, którzy domagali się znaku, otrzymali więc zapowiedź największego cudu: zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią.

4. Potępienie przez Pogańskie Narody (Łk 11, 31-32)

Kolejne wersety stanowią dramatyczne ostrzeżenie i kontrastują niewiarę „tego pokolenia” z wiarą pogan z przeszłości.
Jezus przywołuje dwa przykłady: Królową Południa i mieszkańców Niniwy.

4.1. Królowa Południa
„Królowa z Południa powstanie na sądzie przeciw ludziom tego pokolenia i potępi ich, ponieważ przybyła z krańców ziemi, aby słuchać mądrości Salomona,
a oto tu jest coś więcej niż Salomon”.

Królowa Saby (Królowa Południa) odbyła daleką podróż, aby usłyszeć mądrość króla Salomona (por. 1 Krl 10, 1-13).
Jej wysiłek i otwartość na mądrość, mimo że była poganką, zostaną wykorzystane jako miara osądu dla pokolenia, które miało przed sobą samego Chrystusa – Kogoś większego niż Salomon.

4.2. Mieszkańcy Niniwy
„Ludzie z Niniwy powstaną na sądzie przeciw temu pokoleniu i potępią je, ponieważ nawrócili się na skutek głoszenia Jonasza, a oto tu jest coś więcej niż Jonasz”.

Mieszkańcy Niniwy, również poganie, okazali skruchę i nawrócili się po krótkim i niechętnym głoszeniu Jonasza.
Ich natychmiastowa i szczera pokuta będzie kontrastować z zatwardziałością serc tych, którzy słuchają samego Syna Bożego – Kogoś większego niż Jonasz.

5. Znaczenie teologiczne i wezwanie do czujności

Ten fragment Ewangelii jest silnym wezwaniem do nawrócenia i uważności.

5.1. Wielka odpowiedzialność
Jezus podkreśla, że otrzymanie większego światła (Jego obecności i nauczania) wiąże się z większą odpowiedzialnością.
Ci, którzy mieli dostęp do pełni objawienia w Chrystusie, a mimo to je odrzucili, zostaną osądzeni surowiej niż poganie, którzy odpowiedzieli na mniejsze objawienie.

5.2. Królestwo Boże jest blisko
Królestwo Boże jest w nas.
Chociaż Królestwo w pełni nadejdzie w chwale, jest ono obecne już teraz poprzez Słowo Wcielone i w Eucharystii.
Odrzucenie Chrystusa to odrzucenie Królestwa, które jest na wyciągnięcie ręki.

5.3. Wezwanie do czujności
Jezus wzywa swoich słuchaczy do nawrócenia i czujności.
Uczeń w modlitwie czuwa, jest uważny na Tego, Który Jest i Który Przychodzi.
Musimy uwolnić się od „mrocznego uroku ciemności i zła”, aby spotkać Ojca świateł.

6. Podsumowanie

Posumowując, Ewangelia Łukasza 11, 29-32 jest ostrzeżeniem, że Bóg dał światu wystarczające dowody (znaki) swojej obecności i woli.
Znak Jonasza, czyli śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa, jest kulminacyjnym i ostatecznym dowodem.
Kto odrzuca ten znak, nie ma usprawiedliwienia w dniu sądu, kiedy to nawet Królowa Południa i mieszkańcy Niniwy powstaną, aby potępić niewierzących.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MONDAY, Memorial of Blessed Honorat Koźmiński, Priest

GOSPEL - Lk 11:29-32 (The Sign of the Prophet Jonah: Death and Resurrection)

As the crowds gathered, Jesus began to speak: "This generation is a perverse generation. It seeks a sign, but no sign will be given to it except the sign
of Jonah. For as Jonah became a sign to the Ninevites, so will the Son of Man be to this generation. The queen of the south will rise up against the people of this generation at the judgment and condemn them; for she came from the ends of the earth to hear the wisdom of Solomon, and behold, something greater than Solomon is here. The people of Nineveh will rise up against this generation at the judgment and condemn them; for they repented at the preaching of Jonah, and behold, something greater than Jonah is here."

MEDITATION

God's presence in the world can be expressed through various signs. Sometimes they may be different than we expect. A word, a stirring of the heart, specific events, an encounter with another person. For each of us, a sign can be something different...

Seeking God requires openness, sensitivity, and attentiveness, because He doesn't always speak only where we expect to hear Him. Let us consider the people and events through which God has recently given us signs...

Through signs, God invites us to conversion and at the same time respects our freedom. He does not impose His perspective. Jesus works in our hearts so that they are capable of recognizing and accepting His signs...

Jonah spent three days in darkness to become a sign for others. Perhaps our path also leads through darkness, but thanks to it, someone will see the light of hope in us...

"For as Jonah was a sign to the Ninevites, so will the Son of Man be to this generation" (Luke 11:30)...

Signs inform, warn, and usually serve our good. Jonah became a sign for the inhabitants of Nineveh. Thanks to him, they converted and were saved. The Son of Man became—and will remain until the end of time—the greatest and most important sign for all humanity. God becomes man, dies on the cross, and rises for our salvation. This is a sign of His boundless love for us...

Sometimes we think that faith and faithfulness to God were easier for Jesus' contemporaries. However, this is an illusion. For even after hearing and seeing signs and miracles with their own eyes, they did not believe. Moreover, they themselves demanded that the Lord follow their suggestions. Jesus rejects such demands. He himself was an eloquent sign...

The ultimate sign of God's action is the proclamation of mercy. God invites, he does not coerce. He grants freedom. The most eloquent sign is the cross. Where there is no cross, there is no mercy or salvation...

Wisdom surpasses signs of power or the force of argument. It is revealed in the cross, the ability to "lay down one's life." The 'uprising' of the Ninevites and the Queen of Sheba points to the Resurrection of the Son of Man. People from the 'wicked tribe' have no access to it...

We often say, "God, give me a sign." Sometimes we subconsciously want to trade with Him: "If something happens, I will believe, I will return, I will trust." Jesus answers the people of his time very specifically: "This generation demands a sign. But the sign has already come. And it is the Son of Man"...

It's not that Jesus doesn't give signs. He simply doesn't want to be tested. He doesn't want to be conditionally accepted: "If a miracle happens, maybe I'll believe"...

The Jonah Jesus invokes was no hero. He was a "prophet gone wrong." He ran away, got angry, and held a grudge against God. Yet his one sermon—very short, without empathy, and without a sign—was enough for all of Nineveh to convert. It's as if someone were to stand out in the center of a large city today, say, "Forty more days and everything will collapse," and everyone would take it seriously...

Jesus' question is: "How is it possible that they believed without any signs, and you—you have Me and still don't listen?"...

We still want God to confirm His presence. To give us the green light, a new position, better research results, a visible sign. And yet, He is already at work. It's just that often He doesn't act the way we would like. In silence, through people, in the sacraments, in the love someone shows, even though they didn't have to. Instead of looking for a new sign, it's worth seeing those that already exist. And simply giving thanks for them...

Jonah's call was meant to awaken the Ninevites' consciousness and stir their hearts to change. And "they were converted by Jonah's call"—that is, they followed God's signpost toward transformation...

Too often we assume that it's better not to see, not to hear, not to change, to pretend. However, living by appearances is not true faith. And pretenders themselves block access to God, hardening their hearts, and the witness of their lives becomes a caricatured distortion of the Good News...

Jonah is invoked as a prophet whose voice touched people's hearts. Today, there is much talk about forms of communication, about changing trends, and about recipients constantly being exposed to new stimuli. In this chaos of analyses and diagnoses, it's easy to forget that the most important thing is the word, and that it should resound fully: God is God...

Jesus is the Son of God who died and rose for us. We are sinners who need conversion. Let us not lose sight of what is most important in the message of the Gospel...

...Jesus, I ask for sincerity and openness of heart to God's call to conversion... I ask for the grace to accept and entrust myself to "crucified love" for me... Thank you for your saving action on my behalf...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 11:29-32, The Sign of the Prophet Jonah: Death and Resurrection

1. Introduction

Luke 11:29-32 shows Jesus confronting "this generation," which, despite the visible signs of His power and teaching, demands an additional, spectacular "sign from heaven."
Christ's response is decisive and focuses on the sign of Jonah and the examples of pagans who have shown greater openness to God's wisdom and call to conversion.

2. An Evil Generation and the Demand for a Sign (Luke 11:29)

Jesus begins with a harsh assessment: "This generation is evil. It demands a sign, but no sign will be given to it except the sign of Jonah."

Demanding a sign was a recurring theme in Jesus' confrontations with crowds and opponents who wanted to "test Him."
Earlier, in the same chapter of Luke, some accused Him of casting out demons by the power of Beelzebub, while others demanded a sign from heaven.
However, Christ's miracles and works—such as healing and casting out demons—were themselves signs that pointed to the coming of God's Kingdom.

Indeed, God's Kingdom is near, even arrived in the Incarnate Word and is proclaimed throughout the Gospel.
Christ's works testify to God's presence and action among His people.
Rejecting these signs and demanding more is a sign of evil and unbelief, because it demonstrates an unwillingness to accept the truth that has already been revealed.

3. The Sign of Jonah (Luke 11:30)

Jesus announces that the only sign this generation will receive will be the sign of Jonah.

“For as Jonah became a sign to the people of Nineveh, so will the Son of Man be to this generation.”

In Catholic tradition, and especially in the Gospels, the sign of Jonah is closely linked to the mystery of Christ’s Resurrection.
Jonah spent three days and three nights in the belly of a great fish before being thrown onto land, a prefiguration of Jesus’ death and resurrection after three days.

3.1. Jonah as a Sign
Jonah became a sign to Nineveh not only through his miraculous survival, but above all through his proclamation of conversion.

3.2. The Son of Man as a Sign
Jesus, as the Son of Man, is a sign to his generation.
His death and resurrection are the ultimate and irrefutable proof of His divinity and mission.
This unique event is announced as the “sign of Jonah” and the “sign of the temple” (announcing the destruction and rebuilding in three days).
Those who demanded a sign thus received the announcement of the greatest miracle: Christ's victory over death.

4. Condemnation by the Gentile Nations (Luke 11:31-32)

The following verses provide a dramatic warning and contrast the unbelief of "this generation" with the faith of the Gentiles of the past.
Jesus cites two examples: the Queen of the South and the people of Nineveh.

4.1. The Queen of the South
"The Queen of the South will rise up in the judgment against the people of this generation and condemn them, for she came from the ends of the earth to hear the wisdom of Solomon, and behold, something greater than Solomon is here."

The Queen of Sheba (the Queen of the South) traveled a long way to hear the wisdom of King Solomon (cf. 1 Kings 10:1-13).
Her effort and openness to wisdom, despite being a Gentile, will be used as a yardstick for the generation that saw Christ Himself before them—Someone greater than Solomon.

4.2. The Ninevites
“The men of Nineveh will rise up in the judgment against this generation and condemn it, because they repented at the preaching of Jonah, and behold, something greater than Jonah is here.”

The Ninevites, also Gentiles, repented and converted after Jonah’s brief and reluctant preaching.
Their immediate and sincere repentance will contrast with the hardened hearts of those who hear the Son of God Himself—Someone greater than Jonah.

5. Theological Significance and a Call to Vigilance

This Gospel passage is a powerful call to conversion and vigilance.

5.1. Great Responsibility
Jesus emphasizes that receiving greater light (His presence and teaching) comes with greater responsibility.
Those who had access to the fullness of revelation in Christ and yet rejected it will be judged more harshly than the pagans who responded to a lesser revelation.

5.2. The Kingdom of God is at hand
The Kingdom of God is within us.
Although the Kingdom will come in full glory, it is present now through the Incarnate Word and in the Eucharist. Rejecting Christ is rejecting the Kingdom, which is at hand.

5.3. A Call to Vigilance
Jesus calls his listeners to conversion and vigilance.
The disciple in prayer watches, attentive to the One Who Is and Who Is to Come.
We must free ourselves from the "dark charm of darkness and evil" in order to encounter the Father of lights.

6. Summary

In summary, Luke 11:29-32 is a warning that God has given the world sufficient evidence (signs) of His presence and will.
The sign of Jonah, that is, the death and resurrection of Christ, is the culminating and final proof.
Whoever rejects this sign will have no excuse on judgment day, when even the Queen of the South and the people of Nineveh will rise to condemn
the unbelievers.

 

 

 


 

Flag Counter