12 PAŹDZIERNIKA

NIEDZIELA, Dwudziesta ósma Niedziela zwykła

EWANGELIA - Łk 17, 11-19 (Wiara uzdrowionego cudzoziemca)

Stało się, że Jezus zmierzając do Jerozolimy przechodził przez pogranicze Samarii i Galilei.
Gdy wchodzili do pewnej wsi, wyszło naprzeciw Niego dziesięciu trędowatych. Zatrzymali się z daleka i głośno zawołali: «Jezusie, Mistrzu, ulituj się nad nami».
Na ich widok rzekł do nich: «Idźcie, pokażcie się kapłanom». A gdy szli, zostali oczyszczeni.
Wtedy jeden z nich widząc, że jest uzdrowiony, wrócił chwaląc Boga donośnym głosem, upadł na twarz do nóg Jego i dziękował Mu. A był to Samarytanin.
Jezus zaś rzekł: «Czy nie dziesięciu zostało oczyszczonych? Gdzie jest dziewięciu? Żaden się nie znalazł, który by wrócił i oddał chwałę Bogu, tylko ten cudzoziemiec».
Do niego zaś rzekł: «Wstań, idź, twoja wiara cię uzdrowiła».

MEDYTACJA

Trąd wyobcowuje, skazuje człowieka na samotność, odrzucenie, odrazę u innych ludzi. W naszym życiu są momenty, w których zmagamy się ze swoim duchowym trądem; kiedy czujemy, że ludzie odwracają od nas wzrok. Czujesz, że nie jesteśmy godni towarzystwa Boga. Ale Bóg ma dla nas serce, słyszy nasze wołanie, nie gardzi nami...

Bóg udziela się nam najczęściej w prostych sytuacjach codziennego życia: w wiadomości od przyjaciela, w cierpliwości, kiedy jest trudno w pracy, w spotkaniu
z przyjaciółmi, w talentach, którymi nas wyposażył. Spróbujmy poszukać dobra, którym Bóg obdarza nas każdego dnia...

Jedną z dróg, która prowadzi do odkrywania Boga w naszym życiu, jest wdzięczność. Kiedy dziękujemy Ojcu, kiedy okazujemy wdzięczność ludziom wokół siebie, możemy doświadczyć jeszcze wyraźniej tego, jak bardzo jesteśmy obdarowani. Wdzięczność otwiera serce na Boga i drugiego człowieka...

"Dla niej [Ewangelii] znoszę niedolę aż do więzów jak złoczyńca" (2 Tm 2, 9). Przylgnięcie do dobrej nowiny wiąże się często z cierpieniem. Cierpienie takie może stać się źródłem dumy i błogosławieństwa. Jest bowiem dowodem na to, jak bardzo cenimy naszą wiarę...

Zła nowina bólu i odrzucenia nie wypłukuje dobrej nowiny o zbawieniu. Przeciwnie: cierpienie dla Ewangelii jeszcze mocniej zespala nas z Dobrą Nowiną i jej głównym głosicielem - Jezusem Chrystusem...

Żarliwa modlitwa: "Jezusie, Mistrzu! Zmiłuj się nad nami!", tak bliska duchowości chrześcijańskiego Wschodu, jest tym doświadczeniem, do jakiego Ewangelista chce doprowadzić swoich czytelników. Modlitwa 'Imienia Jezus' włącza nas w Niego, stajemy się częścią Jego życia, Jego drogi do Jerozolimy, podczas której zostajemy oczyszczeni...

Zbawienie/oczyszczenie jest nam darowane. Nie osiągamy go własnym wysiłkiem. Przechodzimy przez codzienność, którą symbolizuje Galilea i przez niewierność, czego symbolem jest Samaria. W naszej codzienności, zbrukanej czasem niewiernością wołamy do Pana: "zmiłuj się"...

Oczyszcza nas posłuszeństwo słowu Pana. Nie jest tak, że przychodzimy do Niego tylko wtedy, kiedy jesteśmy czyści. Sprawiedliwość nie jest naszą zasługą
i wysiłkiem. Nie jest warunkiem i przepustką do zbliżenia się do Jezusa. Jest wynikiem wierności Jego słowu i gotowości do podjęcia misji, jaką On nam zleca...

Dla wielu pobożnych Żydów scena opisana w dzisiejszej Ewangelii musiała być bulwersująca. Jezus uzdrawia dziesięciu trędowatych – ludzi wykluczonych, wyłączonych z religijnej i społecznej wspólnoty. To samo w sobie było już zaskakujące. Ale jeszcze bardziej szokujące było to, kto wrócił podziękować. Tylko jeden, i to Samarytanin...

Samarytanie byli traktowani przez innych Żydów (Izraelitów, Judejczyków) z wyższością i dystansem – jako religijni zdrajcy, ludzie z „zafałszowaną przeszłością”. Dlatego Ewangelista pisze: „A ten był cudzoziemcem”. Użyte przez Łukasza greckie słowo 'allogenes' – czyli 'obcy z pochodzenia' – występuje
w całym Nowym Testamencie tylko ten jeden raz. To nie był zwykły obcy. To był „nie nasz”...

Jezus podkreśla: właśnie on – pogardzany i z innego kręgu – ma serce bardziej otwarte niż ci, którzy powinni znać Boga najlepiej. To bardzo współczesne, bo przecież do dziś dzielimy ludzi na 'swoich' i 'obcych'. Jezus wywraca to myślenie. Pokazuje, że czasem więcej Ewangelii może być w osobie, której byśmy nie wpuścili do Kościoła...

Jezus nie mówi: „Wszyscy zostali uzdrowieni, to wystarczy”. Mówi: „Czy nikt nie wrócił, by oddać chwałę Bogu?”. Bo nie chodzi tylko o to, co dostajemy. Ale
o to, czy to nas prowadzi do relacji, do wdzięczności, do Boga...

Warto komuś dziś podziękować, tak z serca, za obecność, pomoc, słowo, które podniosło. A przy okazji – wrócić do Tego, który daje nieustannie, nawet jeśli nie zawsze wracamy...

Proszę, przepraszam, dziękuję – te słowa pojawiają się na co dzień w słowniku człowieka kulturalnego: bo tak wypada, warto być dobrze postrzeganym.
W Ewangelii chodzi natomiast o coś zupełnie innego. Chociaż Jezus uzdrowił dziesięciu trędowatych, to jednak tylko jeden z nich okazał wdzięczność, oddając
w ten sposób chwałę Bogu...

Wdzięczność dzieje się w sercu człowieka, który ma świadomość obdarowania, a więc nie nosi w sobie poczucia samowystarczalności. Dlatego człowiek wdzięczny dostrzega również przestrzeń wokół siebie, która jest wypełniona dobrem. Wdzięczność za życie, rodzinę, powołanie, wspólnotę formacyjną…

W każdym wypadku lista wdzięczności Bogu może być całkiem pokaźnych rozmiarów. Wystarczy tylko w biegu życia zatrzymać się, rozejrzeć i uważnie zastanowić...

Dobro rodzi wdzięczność i stanowi zachętę do dalszego pomnażania dobra. Jest lekarstwem na współczesny trąd, jak niewdzięczność, obojętność, pycha czy chciwość, w których nie ma miejsca na wdzięczność, ponieważ brakuje odniesienia do boskiego „Ty”, a na horyzoncie pojawia się kult wszechobecnego „ja”...

W obliczu wielu kryzysów świata, w którym żyjemy, ważny jest trwały fundament - wiara, stanowiąca drogę do Serca Bożego. Ona rodzi w sercu ludzkim wdzięczność i potrzebę nieustannego wsłuchiwania się w słowa Zbawiciela: „Wstań, idź, twoja wiara cię uzdrowiła”. Słowa wypowiedziane wobec tego, który odkrył głębię obdarowania, stają się wezwaniem do bycia świadkiem wiary w świecie: na większą chwałę Boga...

Zbliżały się święta paschalne. Jezus wyruszył w ostatnią podróż do Jerozolimy, by dopełnić tam swą Boską misję. Przeszedł przez środek Samarii, to znaczy przez pogranicze Samarii i Galilei, kierując się ku Perei. Zamierzał wejść do wsi, a gdy jeszcze był na otwartym polu, wyszło mu naprzeciw dziesięciu trędowatych. Zatrzymali się z daleka, by nie mieć kontaktu z ludem, i podnieśli głos, błagając Jezusa o litość...

Wiara w chwili spotkania Jezusa miała przyjąć postać aktu bezgranicznej ufności. Wiedzieli, że On jest potężny i mieli nadzieję, że przyniesie im natychmiastową ulgę w cierpieniach. Tymczasem Jezus powiedział: „Idźcie, pokażcie się kapłanom”...

Ludzie udawali się do kapłanów, by potwierdzić uzdrowienie i by złożyć odpowiednią ofiarę. Trędowaci wciąż byli chorzy i jedynie dzięki aktowi żywej wiary
i posłuszeństwa mogli wyruszyć do Jerozolimy. Podczas drogi wszyscy poczuli się zdrowi, lecz tylko jeden z nich, Samarytanin, zdawszy sobie sprawę
z uzdrowienia, wrócił i wielbiąc Boga donośnym głosem, rzucił się do stóp Odkupiciela z dziękczynieniem...

Jezus szedł do Jerozolimy, by oddać swe życie za wszystkich i by samemu stać się niejako trędowatym z powodu miłości. Szedł na spotkanie grzeszników, prawdziwych trędowatych na duszy, by podarować im zwycięstwo nad złem i grzechem, przyczyną duchowego trądu człowieka...

Lecz, choć Jezus leczy nas i uzdrawia bezpośrednio, odsyła nas do kapłanów. To wyjątkowo smutne złudzenie myśleć, że skoro może On nas zbawić bez pośredników, to właśnie tego chce...

Ustanawiając kapłaństwo, Jezus powiedział do wszystkich ludzi: „Idźcie i pokażcie się kapłanom”. Jest to zresztą logiczne, gdyż zbawiając nas swym posłuszeństwem aż do śmierci na krzyżu, chciał, byśmy wszyscy skorzystali ze zbawienia, okazując posłuszeństwo w ukorzeniu się u stóp kapłana, aż do śmierci naszej nędzy...

Gdy grzeszymy, stajemy się trędowaci, a nasza dusza pokrywa się ranami, które ją wyniszczają. Prosimy Boga o miłosierdzie, lecz idziemy do kapłanów, by je uzyskać. Gdy naprawdę z głębokim przekonaniem żałujemy popełnionego zła i tego, że obraziliśmy Boga, wtedy właściwie już w drodze do kapłana jesteśmy oczyszczeni, gdyż doskonały żal natychmiast usuwa grzech...

Spośród dziesięciu trędowatych tylko jeden powrócił, by Mu podziękować i oddać chwałę Bogu. Bóg wymaga wdzięczności nie tylko dlatego, że ona pomnaża uwielbienie Boga, ale i z tego powodu, że akt wdzięczności otwiera w człowieku nowe źródła miłosierdzia i łaski...

...Jezu proszę o głębokie doświadczenie spotkania z Tobą w życiowych ranach... Proszę o łaskę odwagi przyjścia do Ciebie i proszenia o oczyszczenie... Dziękuję za otwarte bramy miłosierdzia...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 17, 11-19, Wiara uzdrowionego cudzoziemca

1. Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według św. Łukasza (Łk 17, 11-19) przedstawia historię uzdrowienia dziesięciu trędowatych, która jest istotną lekcją na temat wiary, posłuszeństwa, i nade wszystko, wdzięczności.
Ten tekst, unikalny dla Ewangelii Łukasza, ukazuje, że ostatecznym celem cudu nie jest samo uzdrowienie fizyczne, lecz spotkanie z Jezusem i osiągnięcie zbawienia.

2. Wołanie o miłosierdzie i próba wiary

Opowieść rozpoczyna się, gdy Jezus, w drodze do Jerozolimy, przechodzi przez pogranicze Samarii i Galilei.
Spotyka dziesięciu trędowatych, którzy zatrzymują się w oddali, co było wymogiem Prawa Mojżeszowego z powodu ich choroby, będącej nie tylko dolegliwością fizyczną, ale i społeczną, izolującą ich od wspólnoty.
Pomimo barier, wołają do Jezusa: „Jezusie, Mistrzu, ulituj się nad nami!”.
Ich wołanie wyraża wiarę w Jezusa jako możliwego zbawiciela.

Jezus nie uzdrawia ich natychmiast, lecz wydaje im polecenie: „Idźcie, pokażcie się kapłanom!”.
Zgodnie z Prawem, kapłani mieli za zadanie poświadczyć domniemane uzdrowienie z trądu (Kpł 13, 46).
To polecenie było testem ich wiary.
W tym momencie, dziesięciu mężczyzn nie było jeszcze uzdrowionych.
Zostali oczyszczeni w drodze, w akcie posłuszeństwa słowom Jezusa.

3. Zapomniany dar i cud wdzięczności

Wszyscy dziesięciu zostali oczyszczeni, ale tylko jeden z nich, widząc, że został uzdrowiony, zawrócił.
Ten jeden, który powrócił, głośno wielbił Boga i rzucił się do stóp Jezusa, dziękując Mu.
Był to Samarytanin, cudzoziemiec, uważany przez Żydów za heretyka lub „praktycznie poganina”.

Powrót Samarytanina i jego akt dziękczynienia jest kluczowym momentem.
Pozostali dziewięciu, ciesząc się uzdrowieniem, poszli dalej, zapominając o Dawcy, Ojcu, który uzdrowił ich przez Syna.
Zapomnieli o otrzymanej łasce.

Samarytanin nie poprzestał na uzdrowieniu fizycznym; on doprowadził to uzdrowienie do pełni, powracając, by wyrazić wdzięczność za otrzymany dar.
Jego postawa wdzięczności nie była zwykłym gestem uprzejmości, lecz początkiem drogi uznania.
Upadł do stóp Chrystusa, co było gestem adoracji .
Uznaje w Jezusie prawdziwego Kapłana, który go podniósł i zbawił, uznając, że Jezus jest Panem i jest ważniejszy niż uzdrowienie.

4. Lekcja Jezusa: wiara i zbawienie

Jezus podkreśla brak wdzięczności u pozostałych dziewięciu, zadając bolesne pytanie: „Czy nie dziesięciu zostało oczyszczonych?
Gdzież jest dziewięciu?
Nie znalazł się nikt, kto by wrócił i oddał chwałę Bogu, tylko ten cudzoziemiec?”.

Ostateczne słowa Jezusa skierowane do Samarytanina są przełomowe: „Wstań i idź, wiara twoja cię uzdrowiła (lub: zbawiła)”.
To stwierdzenie wskazuje, że Samarytanin otrzymał coś więcej niż tylko zdrowie fizyczne; otrzymał zbawienie.

Dziesięciu zostało oczyszczonych (uleczonych z trądu).
Tylko jeden został zbawiony (jego wiara go uzdrowiła/ocalila).
Ostatecznym celem cudu nie jest zdrowie, ale spotkanie z Jezusem.
Ocalenie nie polega na rozwiązaniu problemu, ale na objęciu Pana życia.

5. Znaczenie teologiczne

Ten fragment Ewangelii uczy nas kilku kluczowych prawd katolickiej nauki.

5.1. Wdzięczność jako podstawa życia chrześcijańskiego

Życie w wdzięczności jest istotne, ponieważ wszystko, czym jesteśmy i co posiadamy, pochodzi od Boga.
Łatwo jest prosić Pana o coś, ale trudniej jest powrócić i dziękować.

5.2. Eucharystia jako dziękczynienie

Kościół, celebrując Eucharystię, staje się w pełni tym, czym jest – dziękczynieniem (z greckiego eucharistein).
Wdzięczność Samarytanina jest wzorem modlitwy dziękczynnej.

5.3. Wiara i relacja

Samarytanin, wracając, nie tylko podziękował, ale rozpoczął nową drogę relacji z Jezusem, by poznać Go lepiej.
Uznanie daru prowadzi do relacji z Dawcą.

5.4. Uniwersalizm zbawienia

Samarytanin, będący „obcym”, staje się przykładem dla wszystkich.
W obliczu choroby i kruchości, bariery społeczne i uprzedzenia upadają, a miłosierdzie Boże jest dostępne dla wszystkich.

5.5. Cuda jako dowód Boskiej misji

Cuda Jezusa, takie jak uzdrowienie, służą jako dowody potwierdzające prawdę Jego Boskiej misji i nauki.
Wdzięczność, którą okazuje Samarytanin, jest wezwaniem do nas, abyśmy nie zapominali o łaskach, jakie otrzymujemy codziennie, i abyśmy pielęgnowali żywą, realną relację z Jezusem.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUNDAY, Twenty-eighth Sunday in Ordinary Time

GOSPEL - Lk 17:11-19 (The Faith of the Healed Foreigner)

It happened that Jesus, on his way to Jerusalem, was passing through the border between Samaria and Galilee.
As they were entering a certain village, ten lepers met Him. They stood at a distance and cried out, "Jesus, Master, have mercy on us."
When He saw them, He said to them, "Go, show yourselves to the priests." And as they were going, they were cleansed.
Then one of them, when he saw that he was healed, returned, praising God with a loud voice, and fell on his face at His feet, giving Him thanks. Now he was a Samaritan.
Jesus said, "Were not ten cleansed? Where are the nine? No one was found to return and give praise to God except this foreigner."
To him he said, "Arise, go, your faith has healed you."

MEDITATION

Leprosy alienates us, condemning us to loneliness, rejection, and the disgust of others. There are moments in our lives when we struggle with our spiritual leprosy; when we feel that people are turning their eyes away from us. We feel we are unworthy of God's company. But God has a heart for us, hears our cries, and does not despise us...

God most often gives himself to us in simple situations of everyday life: in a message from a friend, in patience when things are difficult at work, in encounters with friends, in the talents he has endowed us with. Let us try to seek the good that God bestows upon us every day...

One path that leads to discovering God in our lives is gratitude. When we thank the Father, when we show gratitude to those around us, we can experience even more clearly how gifted we are. Gratitude opens the heart to God and others...

"For its sake [the Gospel] I endure hardship, even to the point of chains like a criminal" (2 Tim 2:9). Adhering to the Good News is often associated with suffering. Such suffering can become a source of pride and blessing, for it is proof of how much we value our faith...

The bad news of pain and rejection does not wash away the good news of salvation. On the contrary: suffering for the Gospel unites us even more closely with the Good News and its principal proclaimer – Jesus Christ...

The fervent prayer: "Jesus, Master! Have mercy on us!", so close to the spirituality of the Christian East, is the experience to which the Evangelist wants to lead his readers. The prayer of the "Name of Jesus" draws us into Him; we become part of His life, His journey to Jerusalem, during which we are purified...

Salvation/purification is granted to us. We don't achieve it through our own efforts. We pass through everyday life, symbolized by Galilee, and through infidelity, symbolized by Samaria. In our daily lives, sometimes stained by infidelity, we cry out to the Lord: "Have mercy"...

Obedience to the Lord's word cleanses us. We don't come to Him only when we are pure. Righteousness is not our merit or effort. It is not a condition
or a pass to draw closer to Jesus. It is the result of faithfulness to His word and a willingness to undertake the mission He entrusts to us...

For many devout Jews, the scene described in today's Gospel must have been shocking. Jesus heals ten lepers – people excluded, excluded from the religious and social community. This in itself was surprising. But even more shocking was who returned to give thanks. Only one, and he was a Samaritan...

Samaritans were treated by other Jews (Israelites, Judeans) with superiority and distance – as religious traitors, people with a "false past." That's why the Evangelist writes: "Now this one was a foreigner." The Greek word 'allogenes'—meaning 'foreign by origin'—used by Luke appears only once in the entire New Testament. This wasn't just an ordinary stranger. This was "not ours"...

Jesus emphasizes: he—despised and from a different circle—has a heart more open than those who should know God best. This is very modern, because to this day we divide people into 'our own' and 'foreign'. Jesus overturns this way of thinking. He shows that sometimes there can be more of the Gospel
in a person we wouldn't allow into the Church...

Jesus doesn't say, "Everyone was healed; that's enough." He says, "Didn't anyone return to give glory to God?" Because it's not just about what we receive. But about whether it leads us to a relationship, to gratitude, to God...

It's worth thanking someone today, from the heart, for their presence, for their help, for a word that lifted us up. And by the way – return to the One who gives constantly, even if we don't always return...

"Please," "I'm sorry," "thank you" – these words appear daily in the vocabulary of a cultured person: because it's appropriate, it's worth being well-regarded. The Gospel, however, is about something entirely different. Although Jesus healed ten lepers, only one of them expressed gratitude, thus giving glory to God...

Gratitude occurs in the heart of a person who is aware of having been given, and therefore doesn't harbor a sense of self-sufficiency. Therefore, a grateful person also perceives the space around them filled with goodness. Gratitude for life, family, vocation, community of formation...

In any case, the list of gratitudes to God can be quite extensive. One only needs to stop, look around, and carefully reflect on life's journey...

Goodness breeds gratitude and encourages us to continue to multiply goodness. It is a remedy for contemporary leprosies such as ingratitude, indifference, pride, and greed, in which there is no room for gratitude because there is no reference to the divine "You," and the cult of the omnipresent "I" looms on the horizon...

In the face of the many crises of the world in which we live, a solid foundation is essential—faith, which constitutes the path to the Heart of God. It gives rise in the human heart to gratitude and the need to constantly listen to the words of the Savior: "Arise, go, your faith has made you well." These words, spoken to the one who discovered the depth of gifting, become a call to witness to faith in the world: for the greater glory of God...

The Passover holidays were approaching. Jesus set out on his final journey to Jerusalem to complete his divine mission there. He passed through the midst of Samaria, that is, through the border between Samaria and Galilee, heading towards Perea. He was about to enter the village, and while he was still in the open field, ten lepers came out to meet him. They stood at a distance, so as not to have contact with the people, and raised their voices, begging Jesus for mercy...

Faith at the moment of encountering Jesus was to take the form of an act of boundless trust. They knew He was powerful and hoped He would bring them immediate relief from their suffering. Instead, Jesus said, "Go, show yourselves to the priests"...

People went to the priests to confirm their healing and to offer the appropriate offering. The lepers were still sick, and only through an act of living faith and obedience could they set out for Jerusalem. During the journey, everyone felt healed, but only one of them, a Samaritan, realizing his healing, returned and, praising God with a loud voice, threw himself at the feet of the Redeemer in thanksgiving...

Jesus went to Jerusalem to give his life for all and to become, as it were, a leper out of love. He went to meet sinners, true lepers in spirit, to give them victory over evil and sin, the cause of man's spiritual leprosy...

But although Jesus heals and heals us directly, he sends us to priests. It is an exceptionally sad illusion to think that just because He can save us without intermediaries, that is precisely what He wants...

When establishing the priesthood, Jesus said to all people: "Go and show yourselves to the priests." This is logical, for by saving us through his obedience to the point of death on the cross, he wanted us all to benefit from salvation, proving our obedience by humbling ourselves at the priest's feet, even to the point of death in our misery...

When we sin, we become lepers, and our souls are covered with wounds that destroy them. We ask God for mercy, but we go to priests to obtain it. When we truly, with deep conviction, repent of the evil we have committed and of having offended God, then we are actually cleansed on our way to the priest, for perfect repentance immediately washes away the sin...

Of the ten lepers, only one returned to thank Him and give glory to God. God demands gratitude not only because it increases our praise of God, but also because the act of gratitude opens new sources of mercy and grace within us...

...Jesus, I ask for a profound experience of encountering You in the wounds of life... I ask for the grace of courage to come to You and ask for cleansing... Thank you for the open gates of mercy...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 17:11-19, The Faith of the Healed Foreigner

1. Introduction

The Gospel of Luke (Luke 17:11-19) presents the story of the healing of ten lepers, a crucial lesson on faith, obedience, and above all, gratitude.
This text, unique to the Gospel of Luke, reveals that the ultimate goal of the miracle is not physical healing itself, but an encounter with Jesus
and the attainment of salvation.

2. A Cry for Mercy and the Test of Faith

The story begins as Jesus, on his way to Jerusalem, passes through the border between Samaria and Galilee.
He encounters ten lepers who stay at a distance, as required by Mosaic Law because of their illness, which is not only a physical ailment but also a social one, isolating them from the community.
Despite the barriers, they cry out to Jesus: "Jesus, Master, have mercy on us!"
Their cry expresses their faith in Jesus as a possible savior.

Jesus does not heal them immediately, but commands them: "Go, show yourselves to the priests!"
According to the Law, the priests were to testify to the alleged healing of leprosy (Leviticus 13:46).
This command was a test of their faith.
At that moment, the ten men were not yet healed.
They were cleansed along the way, in obedience to Jesus' words.

3. The Forgotten Gift and Miracle of Gratitude

All ten were cleansed, but only one, upon seeing that he had been healed, turned back.
The one who returned, loudly praised God and threw himself at Jesus' feet, thanking Him.
He was a Samaritan, a foreigner, considered by the Jews to be a heretic or "practically a pagan."

The Samaritan's return and his act of thanksgiving is a key moment.
The other nine, rejoicing in their healing, moved on, forgetting the Giver, the Father, who had healed them through the Son.
They forgot the grace they had received.

The Samaritan did not stop at physical healing; he brought this healing to its fullness, returning to express gratitude for the gift received.
His attitude of gratitude was not a simple gesture of kindness, but the beginning of a journey of recognition.
He fell at the feet of Christ, a gesture of adoration.
He recognized Jesus as the true Priest who had raised and saved him, recognizing that Jesus is Lord and is more important than healing.

4. Jesus' Lesson: Faith and Salvation

Jesus highlights the lack of gratitude in the remaining nine by asking a painful question: "Were not ten cleansed?
Where are the nine?
Was no one found to return and give glory to God except this foreigner?"

Jesus' final words to the Samaritan are groundbreaking: "Arise and go, your faith has made you well (or: saved you)."
This statement indicates that the Samaritan received more than just physical health; he received salvation.

The ten were cleansed (healed of leprosy).
Only one was saved (his faith healed/saved him).
The ultimate goal of the miracle is not health, but an encounter with Jesus.
Salvation is not about solving a problem, but about embracing the Lord's life.

5. Theological Significance

This Gospel passage teaches us several key truths of Catholic teaching.

5.1. Gratitude as the Foundation of the Christian Life

A life of gratitude is essential because everything we are and have comes from God.
It is easy to ask the Lord for something, but it is more difficult to return and give thanks.

5.2. The Eucharist as Thanksgiving

By celebrating the Eucharist, the Church becomes fully what it is – thanksgiving (from the Greek eucharistein).
The Samaritan's gratitude is a model for the prayer of thanksgiving.

5.3. Faith and Relationship

By returning, the Samaritan not only gave thanks but began a new path of relationship with Jesus, to know Him better.
Recognition of the gift leads to a relationship with the Giver.

5.4. The Universalism of Salvation

The Samaritan, a "stranger," becomes an example for all.
In the face of illness and fragility, social barriers and prejudices fall, and God's mercy is available to all.

5.5. Miracles as Evidence of God's Mission

Jesus' miracles, such as healing, serve as evidence confirming the truth of His divine mission and teachings.
The gratitude shown by the Samaritan is a call to us not to forget the graces we receive daily and to cultivate a living, real relationship with Jesus.


 


 

Flag Counter