11 PAŹDZIERNIKA

SOBOTA, Dzień powszedni
albo wspomnienie Najświętszej Maryi Panny w sobotę
albo wspomnienie św. Jana XXIII, papieża

EWANGELIA - Łk 11, 27-28 (Błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego)

Gdy Jezus mówił, jakaś kobieta z tłumu głośno zawołała do Niego: «Błogosławione łono, które Cię nosiło, i piersi, które ssałeś».
Lecz On rzekł: «Tak, błogosławieni są raczej ci, którzy słuchają słowa Bożego i go przestrzegają».

MEDYTACJA

Jezus zauważa kobietę, która z tłumu woła do Niego. Zatrzymuje Go jej postawa, w której chwali i nazywa błogosławioną inną kobietę – Maryję. Jezus wchodzi
z nią w dialog, szanuje jej zdanie i odpowiada jej...

Jezus uważnie słucha naszych słów. To, co przeżywamy i co jest dla nas ważne, ma dla Niego wielkie znaczenie. On zna życie. Miał Mamę, która towarzyszyła Mu w dorastaniu, była przy Nim na co dzień, razem z Nim cieszyła się i zajmowała zwykłymi sprawami...

Maryja, podobnie jak wiele kobiet dawniej i dziś, doświadczała trudności i niesprawiedliwości. Ona jednak, jako jedyna z ludzi, była z Jezusem tak blisko i tak intensywnie. To Ona uczyła Go szacunku do innych kobiet...

"Tak, błogosławieni są raczej ci, którzy słuchają słowa Bożego i go przestrzegają" (Łk 11, 28). Jest to wielka pochwała zawierająca konkretną obietnicę. Człowiek wierzący pragnie być blisko Boga. Słuchanie Słowa Bożego, zachowywanie go w swoim sercu i postępowanie zgodnie z nim jest chodzeniem w Bożej obecności...

Miejmy odwagę każdego dnia sięgnąć po Słowo. Nie pozwólmy zagłuszyć go w zgiełku dnia. Podejmujmy trud bycia błogosławionym...

Ta krótka wymiana zdań między kobietą z tłumu a Jezusem ukazuje przejście, jakie dokonuje się w historii uczniów pierwszego pokolenia i późniejszej historii Kościoła. Ukazuje też rozwój, jaki powinien się dokonać w każdym z nas...

Istotne jest to, co wybieramy. Nie mamy "podziwiać" Maryi, ale musimy uczyć się od Niej i naśladować Ją. To, co się liczy ostatecznie to nasza decyzja, aby "słuchać i zachowywać Słowo". Dokonuje się to na płaszczyźnie indywidualnej i wspólnotowej...

Jezus nie umniejsza roli Matki. Wskazuje jednak na to, co jest najważniejsze dla każdego wierzącego indywidualnie i we wspólnocie. Ze słuchania słowa
i zachowywania go rodzi się nasze życie w duchu, nasza codzienna wierność w miłości Boga i służbie braciom...

Ktoś z tłumu wykrzykuje, że szczęśliwa jest Matka Jezusa – bo Go nosiła, bo Go urodziła. Jezus nie zaprzecza, ale pokazuje coś więcej: „Szczęśliwi są raczej ci, którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je”...

Greckie słowo 'makarios', które tłumaczymy jako „błogosławieni”, oznacza też: szczęśliwi, spełnieni, wewnętrznie wolni. W Nowym Testamencie słowo 'makarios' najczęściej występuje właśnie u Ewangelisty Łukasza. To on najwięcej mówi o szczęściu zakorzenionym w relacji z Bogiem...

Jezus mówi, że naprawdę szczęśliwy jest ten, kto słucha Boga i żyje tym, co usłyszy. To zaskakujące, bo przecież na co dzień szukamy szczęścia w innych miejscach...

Jezus mówi, że szczęście to nie efekt zewnętrznego sukcesu, tylko wewnętrznej zgodności z Bogiem, a Maryja, ta, której dotyczył okrzyk kobiety z tłumu, właśnie tak żyła. Nie przez spektakularne czyny. Ale przez słuchanie. „Zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w sercu” (Łk 2, 19). Ona była pierwszym „uczestnikiem rekolekcji z życia Ewangelią”...

Maryja jest błogosławioną nie dlatego, że poczęła Jezusa. Błogosławiona, bo słowo usłyszane sercem wypełniło treścią Jej życie. Stało się Jej Życiem...

Maryja była trzydzieści trzy lata u boku Syna, kilkanaście lat w sercu wzrastającego Kościoła, a tylko kilka zapisanych słów: Oto ja, służebnica Pańska… Synu, czemuś nam to uczynił… Uczyńcie wszystko, co wam powie. I jedyna, dłuższa odpowiedź na pierwsze usłyszane błogosławieństwo: Wielbi dusza moja Pana. Mało słów, a tyle życia…

Od kogo płynie błogosławieństwo, które ludzie rozpoznają w Jezusie? Czy od Matki jako osoby? Czy od Ojca, z komunikacji z Nim? Rozpoznanie wody życia
i odróżnienie jej od źródła, z którego ją czerpiemy, jest bardzo ważne...

Teksty starotestamentalne, a szczególnie Księgi Królewskie, akcentują rolę matki jako przekazicielki przynależności do narodu wybranego. Jednak bez inicjatywy Boga i Jego działania oraz ciągle ponawianych propozycji zawiązania przymierza nie byłoby tej społeczności, a więc w tym świetle role matek żydowskich są w kolejności dopiero po Panu, a nie przed Nim. Warto zweryfikować też swoje priorytety...

...Jezu, proszę o całkowite otwarcie się na Słowo i poddanie się jego działaniu... Proszę o łaskę takiego słuchania Słowa, które wydaje owoc w moim życiu... Dziękuję za dar Słowa, które przychodzi przez Pismo święte, przez nauczanie Kościoła i przez głos sumienia...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 11, 27-28, Błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego

1. Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według św. Łukasza 11, 27-28 przedstawia krótką, ale istotną wymianę zdań, która dotyka istoty chrześcijańskiej błogosławieństwa
i relacji z Jezusem.
W odpowiedzi na spontaniczne uwielbienie ze strony kobiety z tłumu, Jezus kieruje uwagę słuchaczy od przywileju fizycznego macierzyństwa do wyższości posłuszeństwa duchowego.

2. Kontekst i uwielbienie niewiasty

Werset 27. opisuje sytuację, w której Jezus naucza i czyni cuda, a tłumy się powiększają.
W trakcie Jego wypowiedzi, pewna kobieta podnosi głos i spontanicznie wychwala Jego Matkę, Maryję, mówiąc: „Błogosławione łono, które Cię nosiło, i piersi, które ssałeś!” (Łk 11, 27).

To jest naturalny wyraz podziwu dla Jezusa.
Kobieta ta, nieznana z imienia, oddaje cześć Maryi z powodu Jej wyjątkowego fizycznego przywileju bycia Matką Mesjasza.
Jej słowa są nieświadomym potwierdzeniem proroczych słów Maryi z Magnificat: „Oto bowiem odtąd błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia” (Łk 1, 48).

3. Odpowiedź Jezusa i prawdziwe błogosławieństwo

Odpowiedź Jezusa, zawarta w wersecie 28., nie jest zaprzeczeniem błogosławieństwa Maryi, ale jego pogłębieniem i przeniesieniem akcentu na wymiar duchowy: „Owszem, ale przecież błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego i strzegą go” (Łk 11, 28).

3.1. Wychwalanie Maryi przez posłuszeństwo

Na pierwszy rzut oka, odpowiedź Jezusa może wydawać się sprzeczna z pochwałą kobiety, ale tradycja Kościoła i papieskie nauczanie interpretują ją jako najwyższą pochwałę Maryi.

3.1.1. Wyższość Wiary nad Ciałem:

Jezus nie umniejsza znaczenia swojego fizycznego pochodzenia, ale wskazuje na to, co jest ważniejsze dla zbawienia i prawdziwego błogosławieństwa: słuchanie Słowa Bożego i zachowywanie go.
Jak ujął to św. Augustyn, Maryja była „bardziej błogosławiona przez przyjęcie wiary Chrystusa, niż przez poczęcie ciała Chrystusa” (beatior Maria percipiendo fidem Christi, quam concipiendo carnem Christi).

3.1.2. Maryja jako wzór ucznia

Maryja jest pierwszą i najdoskonalszą z tych, którzy słuchają Słowa Bożego i je wypełniają.
Już w chwili Zwiastowania przyjęła Słowo Boże z wiarą i posłuszeństwem, mówiąc: „Oto Ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa twego”
(Łk 1, 38).
Przez całe swoje życie Maryja „strzegła” Słowa i „rozważała je w swoim sercu” (por. Łk 2, 19; 2, 51), w pełni je realizując.
Jezus, relatywizując więzi rodzinne, kieruje do swojej Matki wielką pochwałę, potwierdzając więź o wiele wyższą – więź duchową.

3.1.3. Cel Nabożeństwa

Ostatecznym celem nabożeństwa do Najświętszej Maryi Panny jest uwielbienie Boga i doprowadzenie chrześcijan do życia w absolutnej zgodności z Jego wolą.
Słowa Jezusa są przypomnieniem, że nie wystarczy wołać „Panie, Panie”, ale trzeba czynić wolę Ojca, by wejść do Królestwa Niebieskiego (por. Mt 7, 21).

3.2. Natura słuchania i zachowywania

Jezus przekształca uwielbienie skierowane do Jego Matki w uniwersalne wezwanie do wszystkich chrześcijan, wskazując na dwie podstawowe postawy ucznia: słuchanie Słowa i życie Słowem.

3.2.1. Słuchanie Słowa

Oznacza otwarcie się na Boga i przyjęcie cennego daru Jego przyjaźni.
Serce ludzkie zawsze poszukuje prawdy, która zaspokoi jego pragnienie szczęścia, a ta prawda rozbrzmiewa w słowach Jezusa.

3.2.2. Zachowywanie Słowa

Nie chodzi o obserwancję materialną czy legalistyczną, ale o miłosną pieczęć, wolę zrozumienia i zobowiązanie do pełnej akceptacji.
Słowo Boże, gdy jest strzeżone w ten sposób, „ożywia, słodzi, rozgrzewa, oświeca, oczyszcza” i staje się dla nas „pokarmem, mieczem, lekarstwem, pocieszeniem, odpoczynkiem, zmartwychwstaniem i spełnieniem”.
To zintegrowane podejście oznacza, że wiara nie pozostaje elementem abstrakcyjnym, oderwanym od codziennego życia, ale angażuje wszystkie wymiary osoby, w tym konteksty egzystencjalne i aspekty doświadczalne.
Prawdziwe błogosławieństwo polega na przemianie życia przez Słowo, a nie tylko na podziwie dla Jego fizycznego źródła.

4. Wniosek: Maryja jako model świętości

Poprzez swoją odpowiedź, Jezus ustanawia Maryję nie tylko jako Matkę Boga, ale jako wzór chrześcijańskiej świętości.
Jej pełne błogosławieństwo wynika z głębi jej wiary.
W życiu Maryi, w jej cichym poświęceniu, pełnym bezgranicznej miłości i bezwarunkowej służby Bożemu planowi zbawienia, uczymy się, że chrześcijańską świętość możemy osiągnąć w codziennej normalności naszych obowiązków, wypełnianych z wielką miłością.

5. Podsumowanie

Podsumowując, słowa Jezusa są przypomnieniem, że prawdziwe błogosławieństwo nie jest dziedziczone ani otrzymywane z powodu zewnętrznych przywilejów, ale jest owocem czynnej wiary, która słucha Słowa Bożego i wprowadza je w życie.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SATURDAY, Weekday
or the commemoration of the Blessed Virgin Mary on Saturday
or the commemoration of St. John XXIII, Pope

GOSPEL - Lk 11:27-28 (Blessed are those who hear the word of God)

As Jesus was speaking, a woman from the crowd cried out to Him, "Blessed is the womb that bore you, and the breasts that you nursed."
But He said, "Yes, rather, blessed are those who hear the word of God and keep it."

MEDITATION

Jesus notices a woman from the crowd calling out to Him. He is stopped by her attitude, in which she praises and calls another woman—Mary—blessed. Jesus enters into dialogue with her, respects her opinion, and responds to her...

Jesus listens attentively to our words. What we experience and what is important to us is of great importance to Him. He knows life. He had a mother who accompanied him as he grew up, was with him every day, shared joys with him, and engaged in ordinary matters...

Mary, like many women in the past and today, experienced hardship and injustice. However, she was the only one who was so close and so intense with Jesus. It was she who taught him to respect other women...

"Indeed, blessed rather are those who hear the word of God and obey it" (Lk 11:28). This is a great praise containing a concrete promise. A believer desires to be close to God. Listening to the Word of God, keeping it in their hearts, and acting according to it is walking in God's presence...

Let us have the courage to reach for the Word every day. Let us not allow it to be drowned out in the noise of the day. Let us make the effort to be blessed...

This brief exchange between a woman in the crowd and Jesus illustrates the transition that takes place in the history of the first generation of disciples
and in the subsequent history of the Church. It also reveals the development that should take place in each of us...

What matters is what we choose. We are not to "admire" Mary, but we must learn from her and imitate her. What ultimately counts is our decision to "listen and keep the Word." This occurs on an individual and communal level...

Jesus does not diminish the role of the Mother. However, he points to what is most important for every believer, individually and in community. From hearing the Word and keeping it, our life in the spirit, our daily fidelity in the love of God and service to our brothers and sisters, is born...

Someone in the crowd exclaims that the Mother of Jesus is happy – because she carried Him, because she gave birth to Him. Jesus does not deny this, but shows something more: "Happy rather are those who hear the word of God and keep it"...

The Greek word 'makarios,' which we translate as "blessed," also means: happy, fulfilled, inwardly free. In the New Testament, the word 'makarios' appears most frequently in the Gospel of Luke. He speaks most about happiness rooted in a relationship with God...

Jesus says that truly happy is the one who listens to God and lives by what they hear. This is surprising, because we usually seek happiness in other places...

Jesus says that happiness is not the result of external success, but of inner harmony with God, and Mary, the one who was the subject of the cry
of the woman from the crowd, lived precisely this way. Not through spectacular actions. But by listening. "She kept all these things, pondering them in her heart" (Luke 2:19). She was the first "participant in the retreat on living the Gospel"...

Mary is blessed not because she conceived Jesus. Blessed because the word heard with the heart filled her life with meaning. It became Her Life...

Mary spent thirty-three years at her Son's side, a dozen years in the heart of the growing Church, and only a few words were written down: "Behold, I am the servant of the Lord... Son, why have you done this to us... Do whatever he tells you." And the only, longer response to the first blessing she heard: "My soul magnifies the Lord. Few words, yet so much life..."

From whom does the blessing that people recognize in Jesus flow? From the Mother as a person? Or from the Father, from communication with Him? Recognizing the water of life and distinguishing it from the source from which we draw it is very important...

Old Testament texts, especially the Books of Kings, emphasize the role of the mother as the transmitter of belonging to the chosen people. However, without God's initiative and action, and the constantly renewed proposals to establish a covenant, this community would not have existed. Therefore, in this light,
the roles of Jewish mothers come only after the Lord, not before Him. It's also worth reviewing your priorities...

...Jesus, I ask for complete openness to the Word and submission to its influence... I ask for the grace of listening to the Word in a way that bears fruit in my life... Thank you for the gift of the Word that comes through Holy Scripture, through the teachings of the Church, and through the voice of conscience...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 11:27-28, Blessed are those who hear the word of God

1. Introduction

Luke 11:27-28 presents a short but significant exchange that touches on the essence of Christian blessing and relationship with Jesus.
In response to the spontaneous praise of a woman in the crowd, Jesus directs the audience's attention from the privilege of physical motherhood
to the superiority of spiritual obedience.

2. Context and the Woman's Praise

Verse 27 describes a situation in which Jesus is teaching and performing miracles, and the crowds are growing.
As He speaks, a woman raises her voice and spontaneously praises His Mother, Mary, saying, "Blessed is the womb that bore you, and the breasts that you nursed!" (Luke 11:27).

This is a natural expression of admiration for Jesus.
This woman, unknown by name, honors Mary because of her unique physical privilege of being the Mother of the Messiah.
Her words are an unconscious confirmation of Mary's prophetic words in the Magnificat: "For behold, from now on all generations will call me blessed"
(Luke 1:48).

3. Jesus' Response and True Blessing

Jesus' response, contained in verse 28, is not a denial of Mary's blessing, but a deepening of it and a shift in emphasis to the spiritual dimension: "Indeed, blessed are those who hear the word of God and keep it" (Luke 11:28).

3.1. Praising Mary through Obedience

At first glance, Jesus' response may seem contradictory to praising a woman, but Church tradition and papal teaching interpret it as the highest praise
of Mary.

3.1.1. The Superiority of Faith over the Flesh:

Jesus does not minimize the importance of his physical origins, but points to what is more important for salvation and true blessing: hearing and observing the Word of God.
As St. Augustine put it, Mary was "more blessed by accepting the faith of Christ than by conceiving the flesh of Christ" (beatior Maria percipiendo fidem Christi, quam concipiendo carnem Christi).

3.1.2. Mary as a Model Disciple

Mary is the first and most perfect of those who hear the Word of God and put it into practice.
Already at the moment of the Annunciation, she accepted the Word of God with faith and obedience, saying: "Behold, I am the handmaid of the Lord; let it be done to me according to your word" (Lk 1:38).
Throughout her life, Mary "kept" the Word and "pondered it in her heart" (cf. Lk 2:19; 2:51), fully implementing it.
Jesus, relativizing family ties, directs great praise to his Mother, affirming a much higher bond—a spiritual one.

3.1.3. Purpose of Devotion

The ultimate purpose of devotion to the Blessed Virgin Mary is to glorify God and lead Christians to live in absolute conformity to His will.
Jesus' words are a reminder that it is not enough to call "Lord, Lord," but that one must do the Father's will to enter the Kingdom of Heaven (cf. Mt 7:21).

3.2. The Nature of Hearing and Observing

Jesus transforms the praise addressed to his Mother into a universal call to all Christians, pointing to two fundamental attitudes of discipleship: listening to the Word and living the Word.

3.2.1. Listening to the Word

Means opening ourselves to God and accepting the precious gift of His friendship.
The human heart always seeks truth that will satisfy its desire for happiness, and this truth resonates in the words of Jesus.

3.2.2. Keeping the Word

It is not about material or legalistic observance, but about a loving seal, a will to understand, and a commitment to full acceptance.
When guarded in this way, the Word of God "vivifies, sweetens, warms, enlightens, purifies" and becomes for us "food, sword, medicine, comfort, rest, resurrection, and fulfillment."
This integrated approach means that faith does not remain an abstract element, detached from daily life, but engages all dimensions of the person, including existential contexts and experiential aspects.
True blessing lies in the transformation of life through the Word, not merely in the awe of its physical source.

4. Conclusion: Mary as a Model of Holiness

Through his response, Jesus establishes Mary not only as the Mother of God but as a model of Christian holiness.
Her full blessing stems from the depth of her faith.
In Mary's life, in her silent dedication, full of boundless love and unconditional service to God's plan of salvation, we learn that we can achieve Christian holiness in the daily normality of our duties, performed with great love.

5. Summary

In summary, Jesus' words are a reminder that true blessing is not inherited or received because of external privileges, but is the fruit of an active faith
that hears the Word of God and puts it into practice.




 

Flag Counter