10 PAŹDZIERNIKA
PIĄTEK, Dzień powszedni EWANGELIA - Łk 11, 15-26 (Walka Chrystusa ze złym duchem) Gdy Jezus wyrzucał złego ducha, niektórzy z tłumu rzekli: «Mocą Belzebuba, władcy złych duchów, wyrzuca złe duchy». Inni zaś, chcąc Go wystawić na próbę, domagali się od Niego znaku z nieba. MEDYTACJA Jezusowi stawiano różne złośliwe zarzuty. Niesprawiedliwe zarzuty, jakie stawiano Jezusowi, On wykorzystał, by opowiedzieć o czymś bardzo dla Niego ważnym: trosce o jedność. Dążenie do pojednania jest znakiem obecności Boga w naszym świecie... "Każde królestwo wewnętrznie skłócone pustoszeje i dom na dom się wali" (Łk 11, 17). Słowo 'diabeł' (gr. diabolos) pochodzi od 'diaballo' - 'rozdzielać', a więc nieprzyjaciel rozdziela człowieka z Bogiem, człowieka ze wspólnotą, człowieka z sobą samym. Powodami rozłamów są pycha, nieumiejętność słuchania, kierowanie się kategoriami tego świata... Dziełem diabła jest również podzielone chrześcijaństwo. To antyświadectwo, zgorszenie dla świata i patologia duchowa w wierze w Boga, który jest Miłością. Dlatego Jezus przed śmiercią modlił się słowami: aby wszyscy stanowili jedno (por. J 17, 21)... Jezus przyszedł, aby pojednać człowieka z Bogiem i ludzi między sobą. On uzdalnia do stanięcia ponad podziałami. Miłosierdzie Boże jest spoiwem, które łączy Rzeczywistość duchowa jest bardzo dynamiczna. Czasami trudno nam w jednoznaczny sposób określić skąd pochodzą nasze inspiracje i jaki duch na nas działa. Możemy bowiem ulegać pokusom, możemy łudzić się, ale też wiemy, że w każdym momencie Duch Święty w nas działa... ‘Walka duchowa’ to stały element naszego życia wiarą. Centralnym punktem jest zdanie, że trzeba nam być ‘z Jezusem’ a nie przeciwko Niemu. To ważne dla każdego z nas, ale i dla wspólnoty, w jakiej funkcjonujemy. Sukcesy duchowe muszą być kontynuowane, wspierane, aby uchronić się przed nawrotem złego... Rozeznawanie duchowe. To nie jakieś przewrażliwienie czy skłonność do spirytyzmu. Działanie w nas ducha dobrego i złego jest rzeczywiste i możemy go uczyć się. Św. Ignacy Loyola proponuje w Ćwiczeniach Duchowych naukę rozeznawania, bo rzeczywistość duchowa nie narzuca się człowiekowi gwałcąc jego wolność. Dzięki rozeznawaniu mamy szansę obronić się przed podstępnymi zakusami ducha złego... Jezus reaguje na absurdalne zarzuty, że działa mocą złych duchów, ale, zamiast oburzać się, logicznie tłumaczy. Mówi: jeśli zły duch wyrzuca złego ducha, to mamy totalny absurd... Królestwo podzielone w sobie upada. Ale klucz jest gdzie indziej. Jezus mówi: nie da się być neutralnym. Wnętrze człowieka, jak mieszkanie, nie może być stale puste, bo jeśli nie zamieszka w nim Bóg, dobro, to wprowadzi się coś lub ktoś inny. To jest ten moment, gdy Jezus mówi, że zły duch wraca i znajduje dom 'wymieciony i uporządkowany', czyli gotowy na wynajem... W starożytnym judaizmie uważano, że duchy nieczyste przebywają w miejscach pustynnych i opustoszałych, czyli tam, gdzie nie ma życia, obecności Boga, ani relacji (por. Kpł 16, 21–22 i Mt 12, 43). Gdy Jezus mówi o duchu, który wraca „z miejsc bezwodnych”, to jest nie tylko obraz, to znak, że każde wnętrze bez relacji z Bogiem wcześniej czy później staje się pustkowiem. To po jedności i stylu życia widać, czy jesteśmy uczniami Jezusa... "Kto nie jest ze Mną, jest przeciwko Mnie, a kto nie zbiera ze Mną, rozprasza" (Łk 11, 23). Życie duchowe nie znosi pustki. Nie ma w nim miejsca na stagnację, brak decyzji czy życie bez jasnych deklaracji. To tylko nasze złudzenia, że na chwilę można przejść w strefę buforową, wolną od odpowiedzialności moralnej... Jezus mówi wprost, że pokusa bezpiecznych, niezobowiązujących rozwiązań, czasu, który przecieka nam przez palce oraz trwanie w zawieszeniu, mogą ostatecznie doprowadzić do poważnych trudności. Ostatecznie celem nie jest tylko unikanie zła, ale przede wszystkim wzrost w dobru. Walka z pokusą, grzechem prowadzić powinna do jeszcze głębszej i bardziej zażyłej relacji z Jezusem... ...Jezu, proszę o dar głębokiej czujności serca i łaskę całkowitego oddania się Tobie... Proszę o łaskę uwolnienia się od ‘ducha niemego’, który nie pozwala wyrazić do końca tego, że jestem w ręku Boga... Dziękuję za dar rozeznawania i wolność wyboru, jaką mam... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 11, 15-26, Walka Chrystusa ze złym duchem 1. Wprowadzenie Fragment Ewangelii według św. Łukasza 11, 15-26 stanowi kluczowy moment w publicznej działalności Jezusa, ukazując Jego boską moc, naturę Królestwa Bożego oraz niebezpieczeństwo duchowej pustki. 2. Wypędzenie demona i oskarżenie o związek z belzebubem (Łk 11, 14-23) Sekwencja rozpoczyna się od cudu: Jezus wypędza demona, który był niemy, a uzdrowiony człowiek zaczyna mówić, co budzi zdumienie tłumów. 2.1. Polemika Jezusa o podzielonym Królestwie Jezus, znając ich myśli, demaskuje absurdalność ich oskarżenia, posługując się logiką. 2.1.1. Argument o podziale królestwa szatana Jezus stwierdza, że każde królestwo podzielone wewnętrznie upada, a dom rozsypuje się na dom. 2.1.2. Argument o egzorcystach Jezus pyta o to, przez kogo demony wypędzają ich własni egzorcyści. 2.1.3. Znak Królestwa Bożego Kluczowym punktem jest stwierdzenie: „Lecz jeśli Ja palcem Bożym wyrzucam demony, to istotnie przyszło już do was Królestwo Boże”. 2.2. Parabola o silnym człowieku Aby umocnić tę tezę, Jezus przedstawia przypowieść o silnym człowieku. 2.2.1. Dopóki silny człowiek (szatan) strzeże swego zamku (świata lub duszy człowieka), jego własność jest bezpieczna. 2.2.2. Ale gdy silniejszy od niego (Jezus) go zaatakuje i zwycięży, zabiera mu zbroję, w której ufał, i dzieli jego łup. Jezus jest tym Silniejszym, który związał szatana, co potwierdzają cuda wypędzania demonów. 3. Przypowieść o powracającym duchu nieczystym (Łk 11, 24-26) Po wykazaniu, że Królestwo Boże jest obecne, Jezus przechodzi do ostrzeżenia o niebezpieczeństwie duchowej pustki. 3.1. Niebezpieczeństwo oczyszczonej pustki Gdy duch nieczysty opuści człowieka, błąka się po miejscach bezwodnych, szukając odpoczynku. Następnie duch idzie i zabiera ze sobą siedem innych duchów, gorszych niż on sam, które wchodzą i zamieszkują w człowieku. 3.2. Teologiczne znaczenie przypowieści Ta krótka przypowieść ma głębokie znaczenie dla chrześcijańskiej moralności i życia duchowego: 3.2.1. Wypędzenie demona (oczyszczenie) Wypędzenie demona przez Chrystusa (lub uwolnienie od grzechu) jest pierwszym krokiem. 3.2.2. Pustka duchowa Oczyszczony dom, aby nie pozostał pusty, musi być wypełniony łaską i obecnością Bożą. 3.2.3. Gorszy stan ostateczny Powrót ducha nieczystego z siedmioma innymi duchami symbolizuje pogłębienie się zła. 4. Kontekst szerszy: wezwanie do słuchania Słowa Bożego (Łk 11, 27-28) Bezpośrednio po tej przypowieści, kiedy Jezus jeszcze przemawiał, kobieta z tłumu wykrzyknęła: „Błogosławione łono, które Cię nosiło, i piersi, które ssałeś!”. 5. Podsumowanie Fragment Łk 11, 15-26 jest dwuczęściowym nauczaniem. 5.1. Potwierdzenie Boskiej władzy Jezus dowodzi, że Jego moc pochodzi od Boga ("palec Boży") i że jest On Silniejszym, który pokonał szatana, co zwiastuje nadejście Królestwa Bożego. 5.2. Ostrzeżenie przed pustką Przypowieść o powracającym duchu ostrzega, że samo usunięcie zła (oczyszczenie) jest niewystarczające. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- FRIDAY, Weekday GOSPEL - Lk 11:15-26 (Christ's Struggle with the Devil) As Jesus was casting out a demon, some in the crowd said, "By Beelzebub, the ruler of the demons, he casts out demons." Others, wanting to test him, sought a sign from him from heaven. MEDITATION Jesus was subjected to various malicious accusations. He used the unjust accusations made against Jesus to speak about something very important to Him: the concern for unity. The pursuit of reconciliation is a sign of God's presence in our world... "Every kingdom divided against itself is laid waste, and a house falls upon a house" (Luke 11:17). The word 'devil' (Greek diabolos) comes from 'diaballo' - 'to divide,' so the enemy separates man from God, man from the community, man from himself. The causes of divisions are pride, the inability to listen, and being guided by the categories of this world... Divided Christianity is also the work of the devil. It is a counter-witness, a scandal to the world, and a spiritual pathology in the faith in God, who is Love. That is why Jesus prayed before his death: "That they may all be one" (cf. John 17:21)... Jesus came to reconcile man with God and people with one another. He enables us to transcend divisions. God's mercy is the glue that binds together the broken pieces of community... The spiritual reality is very dynamic. Sometimes it's difficult for us to clearly determine where our inspirations come from and what spirit is acting on us. We may succumb to temptations, we may deceive ourselves, but we also know that the Holy Spirit is at work within us at every moment... 'Spiritual warfare' is a constant element of our life of faith. The central point is the belief that we must be 'with Jesus,' not against Him. This is important for each of us, but also for the community in which we function. Spiritual successes must be continued and supported to protect ourselves from a return to evil... Spiritual discernment. This is not some oversensitivity or a tendency toward spiritualism. The workings of good and evil spirits within us are real, and we can learn from them. St. Ignatius of Loyola proposes in the Spiritual Exercises the teaching of discernment, because spiritual reality does not impose itself on Jesus responds to absurd accusations that he acts through the power of evil spirits, but instead of getting indignant, he explains logically. He says: if an evil spirit casts out an evil spirit, then we have a complete absurdity... A kingdom divided within itself collapses. But the key lies elsewhere. Jesus says: it is impossible to be neutral. A person's interior, like a house, cannot be permanently empty, because if God, goodness, does not dwell there, something or someone else will move in. This is the moment when Jesus says that the evil spirit returns and finds the house "swept and tidy," that is, ready for rent... In ancient Judaism, unclean spirits were believed to dwell in deserted and desolate places, that is, where there is no life, God's presence, or relationships "Whoever is not with me is against me, and whoever does not gather with me scatters" (Luke 11:23). The spiritual life abhors a void. There's no room for stagnation, indecision, or a life without clear declarations. These are just our illusions that for a moment we can enter a buffer zone, free from moral responsibility... Jesus says directly that the temptation of safe, non-binding solutions, time slipping through our fingers, and remaining in suspense can ultimately lead to serious difficulties. Ultimately, the goal is not just to avoid evil, but above all, to grow in goodness. The fight against temptation and sin should lead to an even deeper and more intimate relationship with Jesus... ...Jesus, I ask for the gift of profound heart vigilance and the grace of complete surrender to You... I ask for the grace to be free from the "mute spirit" that prevents me from fully expressing that I am in God's hands... Thank you for the gift of discernment and the freedom of choice that I have... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 11:15-26, Christ's Struggle with the Evil Spirit 1. Introduction Luke 11:15-26 is a key moment in Jesus' public ministry, revealing His divine power, the nature of the Kingdom of God, and the danger of spiritual emptiness. 2. Casting out a demon and the accusation of association with Beelzebub (Luke 11:14-23) The sequence begins with a miracle: Jesus casts out a demon that was mute, and the healed man begins to speak, astonishing the crowds. 2.1. Jesus's Controversy on the Divided Kingdom Jesus, knowing their thoughts, exposes the absurdity of their accusation using logic. 2.1.1. The Argument on the Division of Satan's Kingdom Jesus states that every kingdom divided against itself falls, and one house falls against another. 2.1.2. The Argument About Exorcists Jesus asks through whom their own exorcists cast out demons. 2.1.3. The Sign of the Kingdom of God The key point is the statement: "But if I cast out demons by the finger of God, then the kingdom of God has come upon you." 2.2. The Parable of the Strong Man To reinforce this point, Jesus presents the parable of the strong man. 2.2.1. As long as the strong man (Satan) guards his castle (the world or the human soul), his possessions are safe. 2.2.2. But when a stronger one (Jesus) attacks him and defeats him, he takes away the armor in which he trusted and divides his spoils. Jesus is the Strong One who has bound Satan, as confirmed by the miracles of his expulsion of demons. 3. The Parable of the Returning Unclean Spirit (Luke 11:24-26) After demonstrating that the Kingdom of God is present, Jesus moves on to warn about the danger of spiritual emptiness. 3.1. The Danger of Purified Emptiness When an unclean spirit leaves a person, it wanders through arid places, seeking rest. Then the spirit goes and takes with it seven other spirits, more evil than itself, which enter and inhabit the man. 3.2. The Theological Significance of the Parable This short parable has profound significance for Christian morality and spiritual life: 3.2.1. Casting Out the Demon (Purification) The casting out of the demon by Christ (or deliverance from sin) is the first step. 3.2.2. Spiritual Emptiness For a cleansed house not to remain empty, it must be filled with grace and the presence of God. 3.2.3. A Worse Final State The return of the unclean spirit with seven other spirits symbolizes the deepening of evil. 4. The Broader Context: The Call to Listen to the Word of God (Luke 11:27-28) Immediately after this parable, while Jesus was still speaking, a woman in the crowd exclaimed, "Blessed is the womb that bore you, and the breasts that you nursed!" 5. Summary The passage from Luke 11:15-26 is a two-part teaching. 5.1. Confirmation of Divine Authority Jesus proves that His power comes from God ("the finger of God") and that He is the Strong One who defeated Satan, heralding the coming of God's Kingdom. 5.2. Warning Against Emptiness The parable of the returning spirit warns that simply removing evil (purification) is insufficient.
|