8 PAŹDZIERNIKA

ŚRODA, Dzień powszedni

EWANGELIA - Łk 11, 1-4 (Jezus uczy modlitwy)

Jezus, przebywając w jakimś miejscu, modlił się, a kiedy skończył, rzekł jeden z uczniów do Niego: «Panie, naucz nas modlić się, tak jak i Jan nauczył swoich uczniów».
A On rzekł do nich: «Kiedy będziecie się modlić, mówcie: Ojcze, niech się święci Twoje imię; niech przyjdzie Twoje królestwo! Naszego chleba powszedniego dawaj nam na każdy dzień i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto przeciw nam zawini; i nie dopuść, byśmy ulegli pokusie».

MEDYTACJA

Jezus zaprasza nas do zobaczenia naszej codzienności przez pryzmat królestwa Bożego. Pokazuje, że nie jest ono abstrakcją. Przyjmujemy je poprzez wdzięczność Bogu za Jego dary, w otwartości na Jego przebaczenie, czynach miłości wobec innych i uważności w swoim postępowaniu...

Jezus nie prosi o rozwiązywanie 'problemów świata', ale o wrażliwość na tych, którzy są najbliżej: tych, z którymi możemy podzielić się posiłkiem, budować bliższe relacje, wspólnie dążyć ku Bogu...

Zmiana, która może dokonać się w naszym życiu, zaczyna się od serca i od ufnego skierowania się ku Bogu tam, gdzie jesteśmy. Jezus przemienia każde miejsce, w którym się znajduje, w ulubione miejsce rozmowy z Ojcem...

"Panie, naucz nas modlić się, tak jak i Jan nauczył swoich uczniów" (Łk 11, 1). Oby takie pragnienie towarzyszyło każdemu z nas przez całe życie. Myślenie
o Bogu staje się już modlitwą. Pragnienie modlitwy jest tęsknotą za rozmową z Bogiem. Sama modlitwa jest najpiękniejszym dialogiem Boga z człowiekiem...

Jezus nauczył nas w najprostszy sposób wyrazić to, co stanowi największe pragnienia ludzkiego serca. "Pozostańmy wierni temu dialogowi, gdyż ten dialog jest życiodajny" (J. Ratzinger)...

Jezus uczy nas modlitwy, na prośbę uczniów, którzy widzą Pana modlącego się. To jest zawsze dialog z Ojcem. Zawsze jest "ja" ucznia w dialogu z Bogiem. Bez tej relacji nie ma modlitwy. Modlitwy nie ma także bez wspólnoty, bez "my". Tam, gdzie nie ma odniesienia do "my" wspólnoty Kościoła, który staje przed swoim Panem, nie ma ani poczucia braterstwa ani prawdziwej duchowej więzi...

Stajemy przed Bogiem jako wspólnota braci i sióstr w komunii z Synem. Nigdy w pojedynkę i nigdy jedni przeciwko drugim...

Podstawową pokusą jest brak zaufania do Ojca. Wszelkie kuszenie chce nas oderwać od Bożej miłości. Podstawową pokusą jest brak wiary i ufności w Boga miłosierdzia i przebaczenia. Zostaliśmy ukąszeni przez węża i ten jad paraliżuje nas często. Odbiera ufność i wielkoduszność. Przezwycięża go pojednanie
i miłosierdzie...

Ewangelista Łukasz nie podaje, gdzie był Jezus. Pisze tylko, że „w jakimś miejscu modlił się”. Bo dla niego nie liczy się lokalizacja, ale to, co Jezus robi. A Jezus – modli się. Tak po prostu, naturalnie, jak ktoś, kto się z kimś zna i lubi z nim przebywać. Uczniowie widzieli to nieraz. Może już się przyzwyczaili, że Jezus znika na modlitwę. Ale tym razem proszą: „Naucz nas modlić się.” Coś ich poruszyło...

Modlitwa to nie jest recytowanie tekstu. To przebywanie. Jak przyjaciel z przyjacielem, bez stresu, bez pozy. Bóg naprawdę wie, czego nam trzeba. Dlatego każdego poranka starajmy się mówić tylko jedno: „Weź ten dzień. Zrób z niego coś dobrego. A ja postaram się być uważny. Daj mi pokorę, bym pełnił Twoją wolę”...

Modlitwa „Ojcze nasz”, to słowa Jezusa. Jego propozycja, krótka, mocna i bliska. Tam jest Ojciec, ale i codzienny chleb, przebaczenie i wybór dobra. Bo modlitwa to coś takiego, że zwykłe słowa nie wystarczą...

...Jezu, proszę o ducha głębokiej modlitwy i zażyłą więź z Ojcem... Proszę o łaskę modlenia się słowami modlitwy Pańskiej w Twoim duchu... Dziękuję za Twoją bliskość i szczodrość...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 11, 1-4, Jezus uczy modlitwy

1. Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według św. Łukasza (Łk 11, 1-4) jest jednym z najbardziej fundamentalnych tekstów w chrześcijaństwie, ponieważ zawiera Modlitwę Pańską, czyli "Ojcze Nasz".
Tekst ten ukazuje Jezusa w momencie modlitwy i odpowiada na głęboką potrzebę uczniów, którzy pragną nauczyć się, jak rozmawiać z Bogiem.

2. Kontekst: uczeń prosi, Jezus naucza

Werset 11:1 stanowi wprowadzenie i klucz do zrozumienia całego fragmentu: "On modlił się w jakimś miejscu, a gdy skończył, rzekł jeden z uczniów do Niego: «Panie, naucz nas modlić się, jak i Jan nauczył swoich uczniów»".

2.1. Jezus jako wzór modlitwy

Uczniowie obserwują Jezusa podczas modlitwy.
Postać Chrystusa w Ewangelii Łukasza jest często przedstawiana w atmosferze gęstej od modlitwy.
Na przykład, epizod Przemienienia ma miejsce, gdy Jezus modli się.
Właśnie ta stała postawa modlitewna Jezusa inspiruje uczniów do wyrażenia prośby: "Panie, naucz nas modlić się".

2.2. Prośba o nauczanie

Prośba uczniów jest szczera i wyraża pragnienie posiadania własnej, charakterystycznej dla ich wspólnoty formy modlitwy, podobnie jak Jan Chrzciciel nauczył swoich uczniów.

2.3. Odpowiedź Jezusa

W odpowiedzi na tę prośbę, Jezus powierza im Modlitwę Pańską, która jest fundamentalną modlitwą chrześcijańską.

3. Modlitwa Pańska: zwrócenie się do Ojca (Łk 11, 2-4)

Jezus przekazuje uczniom nie tylko zbiór słów, ale przede wszystkim postawę i sens modlitwy.

3.1. Adresat: Ojciec

Modlitwa rozpoczyna się od zwrócenia się do Boga słowem "Ojcze".
Jak podkreślał papież Franciszek, jest to słowo tak piękne, że można w modlitwie pozostać tylko przy nim, czując, że ma się Ojca, a nie "pana ani ojczyma".
Chrześcijanin zwraca się do Boga przede wszystkim, nazywając Go "Ojcem".

3.2. Pierwsze prośby: Chwała Boża

Pierwsze dwie prośby koncentrują się na chwale Boga, a nie na potrzebach człowieka.

3.2.1. "Niech się święci Twoje imię"

Jest to pragnienie, aby Bóg był uznany, czczony i szanowany przez wszystkich.

3.2.2. "Niech przyjdzie Twoje królestwo"

Jest to prośba o pełne urzeczywistnienie się panowania Boga w świecie i w życiu wierzących.

3.3. Prośby o potrzeby człowieka

Kolejne prośby dotyczą konkretnych potrzeb życia ludzkiego.

3.3.1. "Chleba naszego powszedniego dawaj nam każdego dnia"

Ta prośba dotyczy codziennych potrzeb materialnych ("chleb") i egzystencjalnych.
Jest to prośba o to, co jest niezbędne do życia każdego dnia.

3.3.2. "I odpuść nam nasze grzechy, bo i my odpuszczamy każdemu, kto nam zawini"

Ta prośba łączy miłosierdzie Boże z ludzkim miłosierdziem.
Otrzymanie przebaczenia od Boga jest nierozerwalnie związane z naszą gotowością do przebaczenia innym, którzy są naszymi dłużnikami.

3.3.3. "I nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie" (w wersji Łukasza: "I nie wódź nas na pokuszenie")

Jest to prośba o siłę w czasie próby (czasu pokusy).

4. Znaczenie i dalsze nauczanie

Choć fragment Łk 11, 1-4 kończy się na Modlitwie Pańskiej, w Ewangelii Łukasza Jezus natychmiast po niej dodaje dalsze instrukcje dotyczące postaw modlitewnych, które mają budować zaufanie wierzących.

4.1. Natarczywa modlitwa

Bezpośrednio po "Ojcze Nasz" następuje przypowieść o natrętnym przyjacielu (Łk 11, 5-8).
Ta przypowieść uczy, że należy modlić się z natarczywością i wytrwałością ("Pukajcie, a otworzą wam").
Jezus wyjaśnia, że nawet jeśli przyjaciel nie wstanie z powodu przyjaźni, to wstanie z powodu natarczywości, aby dać potrzebującemu to, czego potrzebuje.
To ma nauczyć nas, abyśmy w modlitwie byli wytrwali i nie ustawali.

4.2. Ojcowska dobroć Boga

Jezus umacnia wiarę w skuteczność modlitwy przez analogię do ojcostwa: "Jeżeli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, o ileż bardziej Ojciec z nieba da Ducha Świętego tym, którzy Go proszą".
Jezus zapewnia, że Bóg zawsze odpowiada, ponieważ jest Ojcem i nie zapomina o cierpiących dzieciach.
Nigdy nie da węża zamiast ryby ani skorpiona zamiast jajka.

4.3. Dar Ducha Świętego

Chociaż prośba o chleb dotyczy potrzeb materialnych, Jezus wskazuje, że Ojciec niebieski daje przede wszystkim Ducha Świętego, który zawiera wszystkie dary.

5. Podsumowanie

Podsumowując, Łk 11, 1-4 to moment, w którym Jezus, odpowiadając na prośbę uczniów, ustanawia podstawę chrześcijańskiej modlitwy, ucząc nas zwracać się do Boga jako do kochającego Ojca i jednocześnie wzywając nas do wytrwałości, natarczywości i zaufania w naszych prośbach.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WEDNESDAY, Weekday

GOSPEL - Lk 11:1-4 (Jesus teaches prayer)

Jesus was praying in a certain place, and when he had finished, one of his disciples said to him, "Lord, teach us to pray, just as John taught his disciples."
And he said to them, "When you pray, say: Father, hallowed be your name; your kingdom come! Give us each day our daily bread; and forgive us our sins, for we also forgive everyone who sins against us; and lead us not into temptation."

MEDITATION

Jesus invites us to see our daily lives through the lens of the kingdom of God. He shows that it is not an abstraction. We accept them through gratitude to God for His gifts, through openness to His forgiveness, acts of love toward others, and attentiveness in our behavior...

Jesus does not ask us to solve the "problems of the world," but to be sensitive to those closest to us: those with whom we can share a meal, build closer relationships, and strive together toward God...

The change that can occur in our lives begins with the heart and with a trusting turning toward God wherever we are. Jesus transforms every place we find ourselves into a favorite place for conversation with the Father...

"Lord, teach us to pray, as John taught his disciples" (Lk 11:1). May such a desire accompany each of us throughout our lives. Thinking about God already becomes prayer. The desire to pray is a longing for conversation with God. Prayer itself is the most beautiful dialogue between God and humanity...

Jesus taught us, in the simplest way, to express what constitutes the greatest longings of the human heart. "Let us remain faithful to this dialogue, for this dialogue is life-giving" (J. Ratzinger)...

Jesus teaches us prayer, at the request of the disciples who see the Lord praying. This is always a dialogue with the Father. There is always the "I" of the disciple in dialogue with God. Without this relationship, there is no prayer. There is also no prayer without community, without a "we." Where there is no reference to the "we" of the Church community, which stands before its Lord, there is neither a sense of brotherhood nor a true spiritual bond...

We stand before God as a community of brothers and sisters in communion with the Son. Never alone and never one against the other...

The fundamental temptation is a lack of trust in the Father. Every temptation seeks to separate us from God's love. The fundamental temptation is a lack of faith and trust in the God of mercy and forgiveness. We have been bitten by the serpent, and this venom often paralyzes us. It robs us of trust and generosity. Reconciliation and mercy overcome it...

The evangelist Luke doesn't mention where Jesus was. He only writes that "he was praying in some place." Because for him, the location isn't important, but what Jesus does. And Jesus prays. Simply, naturally, like someone who knows someone and enjoys being with them. The disciples had seen this many times. Perhaps they had become accustomed to Jesus disappearing to pray. But this time they asked: "Teach us to pray." Something moved them...

Prayer isn't reciting a text. It's being there. Like friends with friends, without stress, without posturing. God truly knows what we need. Therefore, every morning, let us try to say just one thing: "Take this day. Make something good of it. And I will try to be attentive. Give me humility to do Your will"...

The "Our Father" prayer is the words of Jesus. His proposal, short, powerful, and close. The Father is there, but also daily bread, forgiveness, and the choice of good. Because prayer is something that mere words are not enough...

...Jesus, I ask for a spirit of deep prayer and an intimate relationship with the Father... I ask for the grace to pray the words of the Lord's Prayer in Your spirit... Thank you for Your closeness and generosity...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 11:1-4, Jesus Teaches Prayer

1. Introduction

The Gospel of Luke (Luke 11:1-4) is one of the most fundamental texts in Christianity because it contains the Lord's Prayer, or "Our Father."
This text depicts Jesus in prayer and responds to the deep need of the disciples who desire to learn how to speak with God.

2. Context: The Disciple Asks, Jesus Teaches

Verse 11:1 provides an introduction and key to understanding the entire passage: "He was praying in a certain place, and when he had finished, one of the disciples said to him, 'Lord, teach us to pray, just as John also taught his disciples.'"

2.1. Jesus as a Model of Prayer

The disciples observe Jesus praying.
The figure of Christ in Luke's Gospel is often depicted in an atmosphere filled with prayer.
For example, the Transfiguration episode takes place while Jesus is praying.
It is precisely this constant prayerful attitude of Jesus that inspires the disciples to ask: "Lord, teach us to pray."

2.2. Request for Teaching

The disciples' request is sincere and expresses the desire to have their own form of prayer, distinctive for their community, just as John the Baptist taught his disciples.

2.3. Jesus' Response

In response to this request, Jesus entrusts them with the Lord's Prayer, which is the fundamental Christian prayer.

3. The Lord's Prayer: Addressing the Father (Luke 11:2-4)

Jesus gives his disciples not only a set of words, but above all the attitude and meaning of prayer.

3.1. Addressee: Father

The prayer begins with addressing God with the word "Father."
As Pope Francis emphasized, this word is so beautiful that one can dwell solely on it in prayer, feeling that one has a Father, not "a master or stepfather."
A Christian turns to God first and foremost by calling Him "Father."

3.2. First Petitions: The Glory of God

The first two petitions focus on the glory of God, not on human needs.

3.2.1. "Hallowed be Your Name"

This is the desire that God be recognized, honored, and respected by all.

3.2.2. "Your Kingdom Come"

This is a petition for the full realization of God's reign in the world and in the lives of believers.

3.3. Petitions for Human Needs

The following petitions address specific needs in human life.

3.3.1. "Give us each day our daily bread."

This petition addresses our daily material needs ("bread") and existential needs.
It is a petition for what is essential for daily life.

3.3.2. "And forgive us our sins, for we also forgive everyone who sins against us."

This petition combines God's mercy with human mercy.
Receiving forgiveness from God is inextricably linked to our willingness to forgive others who are our debtors.

3.3.3. "And do not lead us into temptation" (in Luke's version: "And lead us not into temptation")

This is a petition for strength in times of trial (time of temptation).

4. Significance and Further Teaching

Although Luke 11:1-4 ends with the Lord's Prayer, in Luke's Gospel Jesus immediately follows it with further instructions on prayer attitudes that are intended to build believers' trust.

4.1. Persistent Prayer

Immediately following the "Our Father" is the parable of the importunate friend (Luke 11:5-8).
This parable teaches us to pray with importunity and persistence ("Knock, and the door will be opened to you").
Jesus explains that even if a friend does not rise out of friendship, he will rise out of importunity to give the needy what he needs.
This is intended to teach us to be persistent in prayer and not give up.

4.2. God's Fatherly Goodness

Jesus strengthens faith in the effectiveness of prayer by drawing an analogy to fatherhood: "If you then, though you are evil, know how to give good gifts to your children, how much more will your Father in heaven give the Holy Spirit to those who ask Him."
Jesus assures us that God always responds because He is a Father and does not forget suffering children.
He will never give a snake instead of a fish or a scorpion instead of an egg.

4.3. The Gift of the Holy Spirit

Although the request for bread concerns material needs, Jesus indicates that the heavenly Father gives above all the Holy Spirit, who encompasses all gifts.

5. Summary

In summary, Luke 11:1-4 is the moment when Jesus, responding to the disciples' request, establishes the foundation of Christian prayer, teaching us to address God as a loving Father and at the same time calling us to perseverance, persistence, and trust in our requests.



 

Flag Counter