7 PAŹDZIERNIKA
WTOREK, Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Różańcowej EWANGELIA - Łk 10, 38-42 (Jezus w gościnie u Marty i Marii) Jezus przyszedł do jednej wsi. Tam pewna niewiasta, imieniem Marta, przyjęła Go w swoim domu. Miała ona siostrę, imieniem Maria, która usiadłszy MEDYTACJA "Pewna niewiasta, imieniem Marta, przyjęła Go do swego domu. Miała ona siostrę, imieniem Maria, która siadła u nóg Pana i przysłuchiwała się Jego mowie" (Łk 10, 38-39)... W dzisiejszej Ewangelii jest mowa o dwóch siostrach. Obie pochodzą z tego samego domu i obie spotykają na swojej drodze Jezusa, który tym razem wchodzi Patrząc na Martę i Marię, możemy dostrzec, że oba sposoby przyjęcia Jezusa są dobre. Gościowi z jednej strony należy podać jedzenie, a z drugiej wypada Marta jest przedstawicielką grupy ludzi, którzy wykonują swoją odpowiedzialność z sercem, okazując w ten sposób miłość i odpowiedzialność za drugiego człowieka. Gościnność była przecież kulturową cechą Bliskiego Wschodu. Maria zaś przedstawia grupę ludzi, którzy są spragnieni Słowa Bożego i w pierwszej kolejności skupiają się na słuchaniu Go. Potrzeba nam i jednego i drugiego... Musimy odkryć delikatny balans i jedność kontemplacji oraz działania, by czerpać z modlitwy i Słowa siłę do życia, a w życiu codziennym szukać nieustannie obecności i głosu Jezusa... Ewangelista Łukasz opisuje podróż Jezusa do Jerozolimy, podczas której naucza, dokonuje znaków, spotyka się z ludźmi, jest zapraszany do ich domów. Czasami są to domy faryzeuszów, innym razem grzeszników. Jedni przyjmują Go z radością i zaciekawieniem. Inni są podejrzliwi i co najmniej sceptyczni... W każdym z nas jest dwoistość, takie dwie siostry, Marta i Maria. Pierwsza jest zaradną gospodynią, ale to Maria przyjęła Pana prawdziwie, skoncentrowała się na Nim, a nie na własnych wizjach, potrzebach udowadniania czegokolwiek... W życiu, także w życiu wiary, przyjmujemy Pana na dwa sposoby. Marta jest symbolem tego w nas, co jest zatroskaniem o to, co mamy zrobić dla Pana, gorliwie przestrzegając tego, co powinniśmy robić lub czego unikać. Maria ukazuje nam wrażliwość dostrzegania nawiedzenia Boga, rozpoznania Go Marta ogarnia gości, Maria siada i słucha. Jezus mówi, że Maria wybrała dobrą cząstkę, która nie będzie jej odebrana. Słowo, którego używa Ewangelista Łukasz – greckie 'meris' – to nie byle co. W Biblii to dziedzictwo, część, którą się dziedziczy z pokolenia na pokolenie. Maria nie zrobiła przerwy, ona zrozumiała, co jest naprawdę ważne: obecność i słuchanie. To była decyzja, nie przypadek... Nie chodzi o to, by wszystko rzucać – Marta przecież robiła coś dobrego. Ale Maria odkryła, że czasem obecność jest ważniejsza niż działanie, że być 'dla' kogoś, to więcej niż robić 'dla' kogoś... Decyzja Chrystusa, aby podążyć ku Jerozolimie, odsłania głębię tajemnicy posłuszeństwa Syna wobec Ojca. Nie chodzi o zwykłą podróż, lecz o wejście Prawdziwa droga chrześcijańska wymaga rezygnacji z mechanizmów odwetu i otwarcia serca na logikę paschalnej miłości, która przemienia klęskę ... Jezu, proszę o łaskę koncentracji na Tobie w codziennym życiu... Proszę o łaskę uważności i rozeznania w chwilach Twojego nawiedzenia... Dziękuję za chwile Twojej bliskości i nawiedzenia... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 10, 38-42, Jezus w gościnie u Marty i Marii 1. Wprowadzenie Fragment Ewangelii według św. Łukasza (Łk 10, 38-42) przedstawiający spotkanie Jezusa z siostrami Martą i Marią w Betanii jest jednym z najbardziej pouczających i często komentowanych tekstów w tradycji katolickiej. W historii duchowości chrześcijańskiej te dwie siostry stały się symbolicznymi figurami, odnoszącymi się odpowiednio do życia czynnego (actio) i życia kontemplacyjnego (contemplatio). 2. Postawa Marty: troska i zagubienie w wielu sprawach Marta jest tą, która przyjęła Jezusa do swojego domu. 2.1. Pochwała gościnności, ostrzeżenie przed nadmiernym aktywizmem Gościnność Marty jest z pewnością godna pochwały, ponieważ służba Panu i Jego uczniom jest czynem świętym i chwalebnym. Kiedy Marta prosi Jezusa, aby nakazał Marii pomóc jej w służbie, słyszy słowa upomnienia: „Marto, Marto, troszczysz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba mało albo tylko jednego” (Łk 10, 41-42). 2.1.1. Nadmierna troska Jezus nie gani Marty za jej domową troskliwość, pełną szacunku i uprzejmości, ale za jej nadmierne materialne zatroskanie. 2.1.2. Ryzyko rozproszenia Upomnienie to może być interpretowane na dwóch poziomach: po pierwsze, jako prośba o skromność posiłku, który Jezus nie chciał, aby był nadmiernie obfity; po drugie, co ważniejsze, jako przejście do głębszego znaczenia dotyczącego życia duchowego. 3. Postawa Marii: wybór lepszej części Maria, siostra Marty, "usiadła u stóp Pana i przysłuchiwała się Jego mowie" (Łk 10, 39). 3.1. Słuchanie Słowa jako "jedyna potrzeba" Jezus ogłasza, że Maria "obrała najlepszą cząstkę, której nie będzie pozbawiona" (Łk 10, 42). 3.1.1. Priorytet kontemplacji "Najlepsza cząstka" polega na słuchaniu Chrystusa, pozostawaniu przy Nim, w duchowym i sercowym przylgnięciu. 3.1.2. Istota ucznia Maria ucieleśnia uważnego i czujnego ucznia. 3.1.3. Istota wiary Jezus daje do zrozumienia Marcie, że przylgnięcie do Jego osoby, do Jego słowa i do prawdy, którą objawia, jest "jedyną rzeczą (naprawdę) konieczną". 4. Synteza działania i kontemplacji Choć Jezus chwali postawę Marii, tradycja katolicka uczy, że nie należy postrzegać działania i kontemplacji jako przeciwieństw. 4.1. Dwie komplementarne postawy Marta i Maria symbolizują dwa komplementarne podejścia, które są niezbędne w życiu chrześcijańskim. 4.1.1. Kontemplacja (Maria) Jest to główny wysiłek, do którego powinniśmy dążyć: aby dusza zawsze przylgnęła do Boga i do rzeczy niebieskich. 4.1.2. Działanie/służba (Marta) Aktywność podejmowana w celu pomocy bliźniemu nie jest potępiona, ale musi być przesiąknięta duchem kontemplacji. 4.2. Konieczność równowagi Święty Augustyn, rozważając tę historię, powiedział, że te dwie kobiety symbolizują dwa życia: teraźniejsze i przyszłe; życie w trudzie i życie w odpoczynku; jedno niespokojne, drugie błogosławione; jedno tymczasowe, drugie wieczne. 4.2.1. Praca i odpoczynek Praca i służba są nieuniknione: "Kto jest zwolniony z obowiązku troski o innych? 4.2.2. Synteza Musimy mądrze i z równowagą godzić kontemplację i działanie, odpoczynek i ciężką pracę, ciszę i zgiełk naszego codziennego życia. 5. Podsumowanie Podsumowując, fragment o Marcie i Marii uczy nas, że słuchanie Słowa Bożego jest fundamentem i źródłem siły. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- TUESDAY, Memorial of the Blessed Virgin Mary of the Rosary GOSPEL - Lk 10:38-42 (Jesus Visits Martha and Mary) Jesus came to a village. A woman named Martha welcomed Him into her home. She had a sister named Mary, who sat at the Lord's feet and listened to His word. MEDITATION "A woman named Martha welcomed Him into her home. She had a sister named Mary, who sat at the Lord's feet and listened to His word" Today's Gospel tells the story of two sisters. Both come from the same home and both encounter Jesus, who this time enters their daily lives during a small reception. However, both react to this Guest's presence in completely different ways... Looking at Martha and Mary, we can see that both ways of welcoming Jesus are good. On the one hand, food should be offered to the guest, and on the other, it is appropriate to speak with Him. Similarly, we can encounter God... Martha represents a group of people who exercise their responsibility wholeheartedly, thus demonstrating love and responsibility for others. Hospitality was, after all, a cultural characteristic of the Middle East. Mary, on the other hand, represents a group of people who thirst for the Word of God and focus primarily on listening to Him. We need both... We must discover the delicate balance and unity of contemplation and action, to draw strength for life from prayer and the Word, and in our daily lives constantly seek the presence and voice of Jesus... The evangelist Luke describes Jesus' journey to Jerusalem, during which he teaches, performs signs, meets with people, and is invited into their homes. Sometimes these are the homes of the Pharisees, other times those of sinners. Some welcome Him with joy and curiosity. Others are suspicious and at least skeptical... There is a duality within each of us, two sisters, Martha and Mary. The former is a resourceful hostess, but it was Mary who truly welcomed the Lord, focusing on Him, not on her own visions or the need to prove anything... In life, including the life of faith, we receive the Lord in two ways. Martha symbolizes that within us that is concerned with what we must do for the Lord, zealously observing what we should do or avoid. Mary shows us the sensitivity to perceiving God's visitation, recognizing Him, and focusing on Him. The point is not to oppose one another. They support and complement one another... Martha gathers the guests, Mary sits down and listens. Jesus says that Mary has chosen the good part, which will not be taken away from her. The word used by the Evangelist Luke – the Greek 'meris' – is not trivial. In the Bible, it is an inheritance, a part that is inherited from generation to generation. Mary didn't pause; she understood what is truly important: presence and listening. It was a decision, not an accident... It's not about abandoning everything – Martha was doing something good, after all. But Mary discovered that sometimes presence is more important than action, that being "for" someone is more than doing "for" someone... Christ's decision to journey toward Jerusalem reveals the depths of the mystery of the Son's obedience to the Father. It is not a simple journey, but entering into Passover, where the fullness of God's love will be revealed. The refusal to accept and the hostility encountered along the way reveal the tragedy of rejection, but Jesus' response is not anger or violence. It is a gentleness born of communion with the Father... The true Christian path requires renouncing the mechanisms of revenge and opening the heart to the logic of Paschal love, which transforms defeat into victory and suffering into a space of revelation of glory... ...Jesus, I ask for the grace of focusing on You in my daily life... I ask for the grace of mindfulness and discernment in moments of Your visitation... Thank you for the moments of Your closeness and visitation... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 10:38-42, Jesus Visiting Martha and Mary 1. Introduction The passage from the Gospel of Luke (Luke 10:38-42) depicting Jesus' meeting with the sisters Martha and Mary in Bethany is one of the most instructive and frequently commented on texts in the Catholic tradition. In the history of Christian spirituality, these two sisters have become symbolic figures, referring respectively to the active life (actio) and the contemplative life (contemplatio). 2. Martha's Attitude: Concern and Confusion in Many Matters Martha is the one who welcomed Jesus into her home. 2.1. Praise of Hospitality, Warning Against Excessive Activism Martha's hospitality is certainly praiseworthy, for serving the Lord and His disciples is a holy and praiseworthy act. When Martha asks Jesus to command Mary to help her in her ministry, she hears the words of admonition: "Martha, Martha, you are anxious and troubled about many things, but little is needed, or only one thing" (Luke 10:41-42). 2.1.1. Excessive Concern Jesus does not rebuke Martha for her domestic care, full of respect and kindness, but for her excessive material concerns. 2.1.2. Risk of Distraction This admonition can be interpreted on two levels: first, as a request for modesty in the meal, which Jesus did not want to be excessively abundant; second, and more importantly, as a transition to a deeper meaning concerning the spiritual life. 3. Mary's Attitude: Choosing the Better Part Mary, Martha's sister, "sat at the Lord's feet and listened to his word" (Lk 10:39). 3.1. Listening to the Word as the "Only Need" Jesus proclaims that Mary "has chosen the better part, which will not be taken from her" (Lk 10:42). 3.1.1. The Priority of Contemplation The "better part" consists in listening to Christ, remaining close to Him, in spiritual and heartfelt adherence. 3.1.2. The Essence of the Disciple Mary embodies the attentive and vigilant disciple. 3.1.3. The Essence of Faith Jesus makes it clear to Martha that adherence to His person, to His word, and to the truth He reveals is "the only thing (truly) necessary." 4. The Synthesis of Action and Contemplation Although Jesus praises Mary's attitude, Catholic tradition teaches that action and contemplation should not be viewed as opposites. 4.1. Two Complementary Attitudes Martha and Mary symbolize two complementary attitudes that are essential in the Christian life. 4.1.1. Contemplation (Mary) This is the primary effort we must strive for: for the soul to always cling to God and to heavenly things. 4.1.2. Action/Service (Martha) Activity undertaken to help others is not condemned, but it must be imbued with a spirit of contemplation. 4.2. The Necessity of Balance St. Augustine, reflecting on this story, said that these two women symbolize two lives: the present and the future; a life of toil and a life of rest; one restless, the other blessed; one temporary, the other eternal. 4.2.1. Work and Rest Work and service are inevitable: "Who is exempt from the obligation to care for others? 4.2.2. Synthesis We must wisely and with balance reconcile contemplation and action, rest and hard work, silence and the hustle and bustle of our daily lives. 5. Summary In summary, the passage about Martha and Mary teaches us that listening to the Word of God is the foundation and source of strength.
|