6 PAŹDZIERNIKA
PONIEDZIAŁEK, Dzień powszedni EWANGELIA - Łk 10, 25-37 (Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie) Powstał jakiś uczony w Prawie i wystawiając Jezusa na próbę, zapytał: «Nauczycielu, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?» MEDYTACJA W pytaniu, które Jezusowi zadaje uczony w Prawie, można wyczuć pragnienie życia. Życie wieczne to pełnia życia, życie mocne i intensywne, o jakim czasami marzymy... Poprzez opowieść o miłosiernym Samarytaninie Jezus wskazuje, że pełnię życia osiąga się przez czyny płynące z miłości. Jakość życia już tutaj i teraz, a także po śmierci związana jest z jakością naszej miłości wyrażanej w czynach... Każdy z nas może się usprawiedliwiać, że przecież kogoś kocha. Ale Jezusowi nie chodzi tylko o „kogoś”. Miłość, która przynosi życie wieczne, to taka, która dotyczy każdego, kto potrzebuje naszego wsparcia... "Nauczycielu, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?" (Łk 10, 25). W zasadzie to najważniejsze pytanie, na które potrzeba odpowiadać całym swoim życiem i nieustannie potwierdzać. Wiedzieć kogo pytać, być otwarty na usłyszaną odpowiedź. Stawać się dyspozycyjnym i posłusznym. Być gotowym ponieść ofiarę... Trzeba być przekonany, że nie chodzi tylko o potrzebną wiedzę. Chodzi nade wszystko o konieczną miłość. Miłość do Boga i bliźniego. Właśnie w tej kolejności. Gdyż Bóg nieustannie udowadnia, że miłości nie trzeba dzielić, ale trzeba ją pomnażać... Przypowieść o Miłosiernym Samarytaninie jest historią każdego z nas. Opowiada o odchodzeniu do Boga, oddalaniu się z Jerozolimy, ukrywaniu się przed Nim, jak Adam w Raju, ale także o szukaniu człowieka przez ‘Samarytanina’, jakim jest Jezus. On ‘wzrusza się’ na widok błądzącego pośród rozbójników, rabowanego i obnażanego, a potem ‘wypluwanego’ przez świat, który wiele obiecuje, ale niewiele jest w stanie dać... Do poobijanego, porzuconego, ‘na pół umarłego’, przychodzi Samarytanin, okazując swoje miłosierdzie. Nasz grzech, nasza słabość, staje się miejscem uprzywilejowanym spotkania z Bogiem – Miłosiernym Samarytaninem... Uczony w Prawie nie miał czystych intencji, zadając pytanie Jezusowi, ale otrzymał w darze jedną z najpiękniejszych historii Ewangelii. Tak działa Opatrzność. Często w zupełnie zaskakujących i niesprzyjających okolicznościach doświadczamy opatrznościowego błysku światła i zrozumienia rzeczy, których w innych okolicznościach nie bylibyśmy w stanie przyjąć... Kapłan i lewita – ludzie świątyni, ludzie Boga – mijają rannego. Może bali się, że zaciągną nieczystość rytualną, co uniemożliwiłoby im służbę w świątyni. Może spieszyli się do obowiązków. Może myśleli, że są „od ważniejszych rzeczy” niż ratowanie jakiegoś nieznanego, może poganina. Jedno jest pewne – nie zobaczyli człowieka. Zobaczył go Samarytanin... Samarytanin, którego Żydzi (Izraelici i Judejczycy) uznawali za heretyka, za skażonego, gorszego Żyda, zatrzymał się, zszedł z drogi, opatrzył rany. Stał się ikoną miłosierdzia. To rewolucyjne przesłanie Jezusa: miłosierdzie nie ma narodowości, przynależności partyjnej, wyznania. Bliźnim nie jest ten, kto „należy” – ale ten, kto się zatrzymuje i działa. Miłość bliźniego to nie slogan. To chrześcijański styl życia... Może leżący na ziemi wędrowiec jest ikoną pogrążonych w słabości grzechu Niniwitów? Może pochylający się nad nim Samarytanin jest przeciwieństwem uciekającego od odpowiedzialności Jonasza? W każdym z nas jest coś z Niniwity, coś z Jonasza i coś Samarytanina. Jedno nie ulega wątpliwości. Do Niniwy nie posłał Bóg lepszego od jej mieszkańców. Gdyby takim był, nie uciekałby do Tarszisz... Do Niniwy Bóg posłał słabego do słabych, aby przez niego objawiła się moc, zdolna przemienić człowieka. Nad wędrowcem również nie pochylił się mocny. Pochylił się słaby, ale mający oczy Boga, widzącego nędzę człowieka... Można rozglądać się po świecie i zaglądać w najdalsze zakamarki ludzkiego życia, a jednocześnie odwracać wzrok od człowieka mijanego po drodze. Można zatrzymywać innych wielkimi słowami i ideami zmieniającymi świat, a nie zatrzymać się przy leżącym na drodze, po której idziemy. Można wiele mówić Jezus, opowiadając przypowieść o dobrym Samarytaninie, odsłania przed nami marzenie Boga o człowieku: o nas, którzy we wszystkim możemy upodobnić się do Niego i do Jego miłości... Nakaż, Panie, rybie, by wyrzuciła nas na ląd, daj nam oczy Samarytanina i napełnij mocą, byśmy nie uciekali od odpowiedzialności... ...Jezu, proszę o serce hojne, zdolne do największej miłości... Proszę o łaskę uważności i zrozumienia tych momentów, kiedy przybliża się do mnie Miłosierny Samarytanin... Dziękuję za Twoją obecność i wsparcie w chwilach próby... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 10, 25-37, Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie 1. Wstęp Dziś pochylamy się nad jedną z najbardziej znanych i poruszających przypowieści Jezusa: przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie, zawartą w Ewangelii św. Łukasza (Łk 10, 25-37). 2. Wprowadzenie: Pytanie, które odmienia perspektywę Przypowieść rozpoczyna się od pytania uczonego w Prawie, który chce wystawić Jezusa na próbę: "Co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?". To pytanie, choć pozornie proste, było w tamtych czasach mocno ograniczone. 3. Ekspozycja: Droga z Jerozolimy do Jerycha i trzy postawy Jezus przedstawia scenę na niebezpiecznej drodze z Jerozolimy do Jerycha, gdzie podróżny zostaje napadnięty, obrabowany i pozostawiony na wpół martwy. 3.1. Kapłan i Lewita: Usprawiedliwiona obojętność Pierwszymi, którzy przechodzą, są kapłan i Lewita. 3.2. Samarytanin: Miłość, która przekracza granice Wtedy pojawia się Samarytanin. Samarytanin nie tylko okazał litość, ale podjął konkretne, kosztowne działania. 4. Ilustracja: Chrystus, dobry Samarytanin Choć na poziomie moralnym przypowieść jest wezwaniem do naśladowania Samarytanina, Ojcowie Kościoła i papieże podkreślają głębszy, chrystologiczny wymiar tej historii. Jezus Chrystus jest dobrym Samarytaninem. Chrystus jako Zbawiciel Miłosierdzie Boże Utożsamienie z potrzebującymi 5. Zastosowanie: Od kogo się uczyć? Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie odwraca pierwotne pytanie uczonego w Prawie. Jezus zmienia perspektywę: nie chodzi o to, by klasyfikować, kto jest, a kto nie jest moim bliźnim. Bycie bliźnim oznacza: 6. Wezwanie i zakończenie: Idź i czyń podobnie Dzisiejsza przypowieść jest dla nas wspaniałym darem i jednocześnie zadaniem. Jesteśmy wezwani do naśladowania drogi Dobrego Samarytanina, który jest 'obrazem' Chrystusa. W dzisiejszym świecie, pełnym podziałów, polaryzacji i "zmęczenia współczuciem", musimy na nowo odkryć tę radykalną, ofiarną miłość. Niech Eucharystia, którą przyjmujemy, zobowiązuje nas do ubogich, ponieważ przyjmując Ciało i Krew Chrystusa, musimy Go rozpoznać w najbiedniejszych, Jego braciach. Prośmy Ducha Świętego o łaskę prawdziwej miłości, która jest czynna, ofiarna i uniwersalna. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- MONDAY, Weekday GOSPEL - Lk 10:25-37 (The Parable of the Good Samaritan) A lawyer stood up and, testing Jesus, asked, "Teacher, what must I do to inherit eternal life?" MEDITATION In the question the lawyer asks Jesus, one can sense the thirst for life. Eternal life is the fullness of life, a strong and intense life, the kind we sometimes dream of... Through the story of the Good Samaritan, Jesus shows that fullness of life is achieved through acts of love. The quality of life here and now, and even after death, is linked to the quality of our love expressed in deeds... Each of us can justify ourselves by saying we love someone. But Jesus is not just talking about "someone." The love that brings eternal life is the kind that extends to everyone who needs our support... "Teacher, what must I do to inherit eternal life?" (Luke 10:25). This is essentially the most important question, one that we must answer with our whole life and continually reaffirm. Know who to ask, be open to the answer you hear. Be available and obedient. Be willing to make sacrifices... You must be convinced that it's not just about necessary knowledge. It's above all about necessary love. Love for God and neighbor. Precisely in that order. For God constantly proves that love doesn't need to be divided, but multiplied... The parable of the Good Samaritan is the story of each of us. It tells the story of departing for God, leaving Jerusalem, hiding from Him, like Adam in Paradise, but also of the search for man by the "Samaritan," Jesus. He is "moved" by the sight of someone wandering among robbers, robbed and stripped bare, and then "spat out" by a world that promises much but is able to deliver little... To the battered, abandoned, "half-dead," the Samaritan comes, showing his mercy. Our sin, our weakness, becomes a privileged place for encountering God – the Good Samaritan... The lawyer didn't have pure intentions when he asked Jesus the question, but he received as a gift one of the most beautiful stories in the Gospel. This is how Providence works. Often, in completely unexpected and unfavorable circumstances, we experience a providential flash of light and understanding of things that we would otherwise be unable to accept... A priest and a Levite – men of the temple, men of God – pass by a wounded man. Perhaps they were afraid of contracting ritual impurity, which would prevent them from serving in the temple. Perhaps they were rushing to their duties. Perhaps they thought they were "for more important things" than saving some unknown, perhaps a pagan. One thing is certain – they didn't see the man. A Samaritan saw him... The Samaritan, whom the Jews (Israelites and Judeans) considered a heretic, a corrupt, inferior Jew, stopped, stepped aside, and bandaged his wounds. He became an icon of mercy. This is Jesus' revolutionary message: mercy knows no nationality, party affiliation, or creed. A neighbor is not someone who "belongs"—but someone who stops and acts. Love for one's neighbor is not a slogan. It is a Christian lifestyle... Perhaps the wanderer lying on the ground is an icon of the Ninevites, wallowing in the weakness of sin? Perhaps the Samaritan bending over him is the opposite of Jonah, fleeing from responsibility? In each of us, there is something of Ninevite, something of Jonah, and something of Samaritan. One thing is certain: God did not send a better man to Nineveh than its inhabitants. If he had been, he would not have fled to Tarshish... God sent a weak man to the weak, so that through him might be revealed the power capable of transforming man. Nor did the strong man bend over the wanderer. He bended over the weak, but he had the eyes of God, who sees human misery... One can look around the world and peer into the farthest corners of human life, and at the same time avert one's gaze from the person one passes along the way. One can stop others with great words and world-changing ideas, and not stop at someone lying on the road we travel. We can speak much about love, compassion, and empathy, sending others on this path while staying at a safe distance ourselves... Jesus, in telling the parable of the Good Samaritan, reveals to us God's dream for humanity: for us, who in all things can become like Him and His love... Lord, command the fish to cast us onto land, give us the eyes of a Samaritan, and fill us with the strength not to run away from responsibility... ...Jesus, I ask for a generous heart, capable of the greatest love... I ask for the grace of attentiveness and understanding in those moments when the Good Samaritan draws near to me... Thank you for your presence and support in times of trial... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 10:25-37, The Parable of the Good Samaritan 1. Introduction Today we reflect on one of Jesus' most famous and moving parables: the parable of the Good Samaritan, found in the Gospel of Luke (Luke 10:25-37). 2. Introduction: A Question That Changes Perspective The parable begins with a question from a lawyer who wants to test Jesus: "What must I do to inherit eternal life?" Jesus, in response, refers him to the Law: "You shall love the Lord your God with all your heart, and with all your soul, and with all your strength, and with all your mind; and your neighbor as yourself." This question, though seemingly simple, was very limited in those times. 3. Exposition: The Road from Jerusalem to Jericho and Three Attitudes Jesus depicts a scene on the dangerous road from Jerusalem to Jericho, where a traveler is attacked, robbed, and left half-dead. 3.1. Priest and Levite: Justified Indifference The first to pass by are a priest and a Levite. 3.2. The Samaritan: Love That Crosses Boundaries Then the Samaritan appears. The Samaritan not only showed mercy but also took concrete, costly actions. 4. Illustration: Christ, the Good Samaritan Although on a moral level, the parable is a call to imitate the Samaritan, the Church Fathers and popes emphasize the deeper, Christological dimension of this story. Jesus Christ is the Good Samaritan. Christ as Savior Divine Mercy Identification with the Needy 5. Application: From Whom Should We Learn? The parable of the Good Samaritan reverses the original question of the lawyer. He asked, "Who is my neighbor?" Jesus concludes by asking, "Which of these three was neighbor to the man who fell into the hands of robbers?" Jesus changes the perspective: it's not about classifying who is and who is not my neighbor. Being a neighbor means: 6. Call and Conclusion: Go and Do Likely Today's parable is both a wonderful gift and a task for us. We are called to imitate the path of the Good Samaritan, who is the 'image' of Christ. In today's world, full of division, polarization, and "compassion fatigue," we must rediscover this radical, self-sacrificing love. May the Eucharist we receive commit us to the poor, because by receiving the Body and Blood of Christ, we must recognize Him in the poorest, His brothers and sisters. Let us ask the Holy Spirit for the grace of true love, which is active, sacrificial, and universal.
|