19 WRZEŚNIA

PIĄTEK, Dzień powszedni
albo wspomnienie św. Januarego, biskupa i męczennika

EWANGELIA - Łk 8, 1-3 (Niewiasty wspierają Jezusa ze swojego mienia)

Jezus wędrował przez miasta i wsie, nauczając i głosząc Ewangelię o królestwie Bożym. A było z Nim Dwunastu oraz kilka kobiet, które zostały uwolnione od złych duchów i od chorób, Maria, zwana Magdaleną, którą opuściło siedem złych duchów; Joanna, żona Chuzy, rządcy Heroda; Zuzanna
i wiele innych, które im usługiwały, udzielając ze swego mienia.

MEDYTACJA

"A było z Nim dwunastu oraz kilka kobiet" (Łk 8, 2). Jezus miał za towarzyszy i przyjaciół różnych ludzi. W tym fragmencie święty Łukasz szczególnie podkreśla obecność kobiet. Każda z nich ma swoją historię, doświadczenia, poglądy, charakter. Ma też swoją unikatową historię z Jezusem...

Ewangelista Łukasz wspomina, że kobiety towarzyszące Jezusowi „udzielały ze swego mienia”. Ale nie chodzi tylko o pieniądze czy dobra materialne. Każda
z tych kobiet - podobnie jak Apostołowie - miała swoją historię, doświadczenia i talenty. I właśnie tym, co otrzymały od Boga, dzieliły się z innymi...

Poznanie Jezusa zaczyna się od towarzyszenia Mu tak jak Apostołowie i kobiety z dzisiejszej Ewangelii. Znać kogoś, to także dzielić wspólne doświadczenie. Coś co nas połączyło, co przeżyliśmy razem. Znać, to być blisko. Jezus nazywa Apostołów przyjaciółmi, bo pragnie mieć wiele wspólnego z nimi. A najlepiej chciałby dzielić z nimi wszystko...

Ewangelista Łukasz ukazuje Jezusa, który wędruje, naucza, czyni znaki – egzorcyzmy, uzdrowienia, ale też jest wspomagany przez Dwunastu, a nawet przez większą wspólnotę...

Obecność kobiet w otoczeniu Jezusa jest wyjątkowa. W środowisku żydowskim rabini nie przyjmowali kobiet do kręgu swoich uczniów. Pozycja społeczna kobiet u Żydów była niska. Jezus natomiast otoczył Marię, Joannę, Zuzannę i wiele innych swoją troską. Pozwolił im doświadczyć daru swojej obecności
i przebaczenia, a nawet więcej, uzdolnił je do służenia, uwalniając od ich bolączek...

Być z Nim. To jest najważniejsza misja dla ucznia Chrystusa. Nie studia i intelektualne przyjęcie nauki, ale wspólnota życia. Być z Nim, to nie tyle cel do osiągnięcia, ale punkt wyjścia, by Go coraz lepiej naśladować. Jezus uwalnia nas od naszych słabości i uzdalnia do służby Jemu, który utożsamia się z naszymi braćmi i siostrami...

Jezus naucza, głosi Ewangelię, idzie od wioski do wioski. Towarzyszą Mu Apostołowie. Ale nie tylko oni. Są też kobiety. Po imieniu wymienione trzy, a potem jest dodane: „i wiele innych”. To jedyny fragment, w którym Ewangelista Łukasz otwarcie pokazuje kobiety jako uczennice Jezusa. To właśnie te kobiety – Maria Magdalena, Joanna, Zuzanna i inne – nie uciekną spod krzyża, będą przy pogrzebie i pierwsze zobaczą pusty grób...

Kobiety są wiernie przy Jezusie, od początku do końca. To ważne, by to zobaczyć i docenić, bo Jezus od początku mówi jasno: kobiety mają udział w głoszeniu Ewangelii. Ich świadectwo mówi więcej niż tysiąc słów. Nie narzucają się, po prostu są. Blisko Jezusa i blisko ludzi...

Kobiece serce potrafi dźwigać i współcierpieć. Ale też – wzywać do nawrócenia. Cicho, ale skutecznie. Dziś powiedzmy Bogu: „Dziękuję za kobiety wiary. Te znane i te nieznane”. Bez nich Kościół byłby niepełny. Ewangelia – mniej przekazywana, a nasze życie byłoby uboższe...

Pogoń za bogactwem, władzą czy przyjemnościami potrafi uwięzić serce człowieka. Wszystko to jest kruche i przemijające. Żadne pieniądze, ani sukcesy nie zabezpieczą życia przed cierpieniem i śmiercią. Tymczasem prawdziwym skarbem jest wiara, miłość i ufność pokładana w Bogu. One nadają sens i prowadzą do życia, które nie kończy się wraz z doczesnością...

Jezusa otaczały osoby, które oddawały Mu swój czas, siły i majątek, bo odkryły, że to On jest najcenniejszym dobrem. My także w codziennych wyborach możemy inwestować w relacje, w pomoc potrzebującym, w modlitwę i troskę o bliźnich, zamiast gonić za tym, co ulotne. Te proste gesty stają się naszym duchowym bogactwem, naszym skarbem, którego nikt nam nie odbierze...

Głoszenie królestwa wymaga wspólnoty pełnej osób wyposażonych w różne dary i charyzmaty. Jednak nie każdy w tej wspólnocie ma taki sam potencjał czy możliwości. Wspólnoty potrzebują liderów, osób posiadających naturalny charyzmat przywódczy...

Ważni we wspólnocie są też prawie niezauważalni, ale zaangażowani uczestnicy różnych przedsięwzięć. Milcząco wspierający, znikający z listy podziękowań, czy niewysuwający się na pierwszy plan. O wielu takich, drugo – i trzecioplanowych towarzyszach Jezusa jest mowa w dzisiejszej Ewangelii. Nie ma nic złego
w byciu niezauważonym, czy unikającym rozgłosu, najważniejsze, by być wśród tych, którzy idą za Jezusem...

...Jezu, proszę o uzdrowienie duszy z moich zniewoleń i całkowite przylgnięcie do Ciebie... Proszę o łaskę usłyszenia głosu Boga, który wzywa mnie do służenia Mu w braciach i siostrach... Dziękuję za wszystkie powołania kobiet, które sprawiają, że wspólnota chrześcijańska pełniej odpowiada na misję zleconą nam przez Pana...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 8, 1-3, Niewiasty wspierają Jezusa ze swojego mienia

1. Wprowadzenie

Ewangelia Łukasza otwiera się opisem publicznej działalności Jezusa po powrocie z Judei: „Wkrótce po tym szedł przez miasta i wioski, głosząc i zwiastując dobrą nowinę o królestwie Bożym”.
Ten krótki fragment wprowadza dwa ważne wątki: misję ewangelizacyjną oraz rolę kobiet jako współpracowniczek i świadków tego dzieła.

2. Misja głoszenia królestwa Bożego

2.1. „Głosząc i zwiastując dobrą nowinę”
Ewangelista Łukasz podkreśla, że Jezus nie ogranicza się do nauczania w jednej miejscowości, lecz wędruje „przez miasta i wioski”.
To obrazuje uniwersalny charakter zbawienia, które nie jest przeznaczone jedynie dla wybranej grupy, lecz dla całej ludzkości.

2.2. Obecność dwunastu
„Dwunastu było z Nim” wskazuje na ciągłość apostolatu (Dz 1, 15-26) i na to, że misja Chrystusa jest prowadzona nie tylko przez jednego człowieka, ale przez wspólnotę uczniów, którzy później rozprzestrzenią Ewangelię po całym świecie.

3. Kobiety jako współpracownice i świadkowie

3.1. Kim są wymienione kobiety?
- Maria Magdalena – „z której wyszło siedem demonów”.
Jej uzdrowienie ukazuje moc Chrystusa nad duchowym złem i zapowiada jej późniejszą rolę jako pierwszej świadkini zmartwychwstania.
- Jóanna, żona zarządcy Heroda Chuzy – reprezentuje kobiety z wyższego statusu społecznego, które mimo bogactwa decydują się wspierać posługę Jezusa.
- Susanna – wymieniona razem z „wieloma innymi”, co świadczy o różnorodności i liczebności kobiet zaangażowanych w misję.

3.2. Ich wkład materialny i duchowy
Ewangelista Łukasz zaznacza, że te kobiety „przyczyniały się do ich utrzymania ze swoich środków”.
Ich ofiarność jest pierwszym wyraźnym przykładem laickiego wsparcia dla Kościoła, co znajduje potwierdzenie w nauczaniu Kościoła: „kobiety, które były uzdrowione z demonów i chorób, asystowały im swoimi dobrami”.
Papież Jan Paweł II podkreślał, że kobiety, tak jak mężczyźni, są wezwane do uczestnictwa w Królestwie Bożym i do przyczyniania się do jego wzrostu.

3.3. Znaczenie teologiczne
- Równość w powołaniu
Łukasz pokazuje, że dobre nowiny są skierowane do wszystkich, a kobiety odgrywają kluczową rolę w ich rozprzestrzenianiu.
To odzwierciedlenie równouprawnienia w Chrystusie, które Kościół potwierdza w dokumentach soborowych i papieskich.
- Świadectwo wiary
Kobiety, które doświadczyły uzdrowienia, stają się żywym świadectwem mocy Chrystusa.
Ich historia zachęca współczesnych wiernych, zwłaszcza kobiet, do dzielenia się własnym doświadczeniem spotkania z Chrystusem.
- Ekonomia Ewangelii
Ofiarność tych kobiet jest wczesnym przejawem solidarności chrześcijańskiej, której duch podkreśla się w nauczaniu Kościoła (np. w encyklice Caritas
in Veritate).

4. Aktualne implikacje

- Wzór do naśladowania
Kobiety dzisiaj, zarówno w Kościele, jak i w społeczeństwie, mogą inspirować się postawą Marii Magdaleny, Jóanny i Susanny – odważnie świadczyć
o Chrystusie i wspierać wspólnotę.
- Uznanie roli laikatów
Kościół zachęca do aktywizacji wszystkich wiernych w życiu parafialnym i misyjnym, tak jak kobiety w Łk 8, 1-3 przyczyniały się do utrzymania uczniów.
- Ewangelizacja przez życie
Działania kobiet w Ewangelii ukazują, że ewangelizacja nie ogranicza się do słów, ale obejmuje życiowy świadectwo i praktyczną pomoc.

5. Zakończenie

Ewangelia Łukasza 8, 1-3 nie jest jedynie opisem podróży Jezusa; jest teologicznym świadectwem współpracy kobiet w dziele Zbawiciela.
Ich uzdrowienie, ofiarność i obecność przy uczniach ukazują, że Królestwo Boże rośnie dzięki różnorodnym darom wszystkich wierzących, niezależnie od płci.
Współczesny Kościół, podążając za tym przykładem, wzywa do pełnego uczestnictwa każdego człowieka w misji Ewangelii.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRIDAY, Weekday
or the commemoration of St. Januarius, bishop and martyr

GOSPEL - Lk 8:1-3 (Women Support Jesus with Their Own Property)

Jesus traveled through towns and villages, teaching and proclaiming the Gospel of the kingdom of God. With him were the Twelve, and some women who had been healed of demons and diseases: Mary, called Magdalene, from whom seven demons had left; Joanna, the wife of Chuza, Herod's steward; Susanna, and many others who ministered to them, giving of their own property.

MEDITATION

"And with him were the Twelve, and some women" (Lk 8:2). Jesus had various people as companions and friends. In this passage, Saint Luke particularly emphasizes the presence of women. Each of them has her own story, experiences, views, and character. She also has her own unique story with Jesus...

The evangelist Luke mentions that the women who accompanied Jesus "gave of their possessions." But it wasn't just about money or material goods. Each of these women—like the Apostles—had their own story, experiences, and talents. And it was precisely what they received from God that they shared with others...

Knowing Jesus begins with being with Him, like the Apostles and the women in today's Gospel. To know someone is also to share a common experience. Something that united us, something we experienced together. To know someone is to be close. Jesus calls the Apostles friends because he desires to have much in common with them. Ideally, he would like to share everything with them...

The evangelist Luke portrays Jesus as wandering, teaching, performing signs—exorcisms, healings—but also being supported by the Twelve and even the larger community...

The presence of women in Jesus' circle is unique. In Jewish society, rabbis did not admit women into the circle of their disciples. The social status of women among the Jews was low. Jesus, however, surrounded Mary, Joanna, Susanna, and many others with His care. He allowed them to experience the gift of His presence and forgiveness, and even more, He enabled them to serve, freeing them from their pains...

Being with Him. This is the most important mission for a disciple of Christ. Not studies and intellectual acceptance of teachings, but a community of life. Being with Him is not so much a goal to achieve, but a starting point for imitating Him ever better. Jesus frees us from our weaknesses and enables us to serve Him, who identifies with our brothers and sisters...

Jesus teaches, preaches the Gospel, goes from village to village. The Apostles accompany Him. But they are not the only ones. There are also women. Three are mentioned by name, and then "and many others" is added. This is the only passage in which the Evangelist Luke openly presents women as disciples of Jesus. It is these women – Mary Magdalene, Joanna, Susanna, and others – who will not escape from the cross; they will be at the burial and the first to see the empty tomb...

Women are faithfully with Jesus, from beginning to end. This is important to see and appreciate, because Jesus makes it clear from the beginning: women have a role in proclaiming the Gospel. Their witness speaks louder than a thousand words. They do not impose themselves, they simply exist. Close to Jesus and close to people...

A woman's heart can bear and suffer with. But also – call for conversion. Quietly, but effectively. Today, let us say to God: "Thank you for women of faith. Those known and those unknown." Without them, the Church would be incomplete. The Gospel would be less communicated, and our lives would be poorer...

The pursuit of wealth, power, or pleasure can imprison a person's heart. All of these are fragile and fleeting. No amount of money or success can protect life from suffering and death. Yet, the true treasure is faith, love, and trust in God. They give meaning and lead to a life that does not end with this earthly life...

Jesus was surrounded by people who gave Him their time, energy, and possessions because they discovered that He is the most precious good. We, too, can invest in relationships, in helping those in need, in prayer, and in caring for our neighbors, instead of chasing after fleeting things. These simple gestures become our spiritual wealth, our treasure that no one can take away from us...

Proclaiming the kingdom requires a community full of people endowed with various gifts and charisms. However, not everyone in this community has the same potential or opportunities. Communities need leaders, people with a natural charism of leadership...

Also important in the community are the almost invisible yet committed participants in various endeavors. They are silent supporters, disappearing from the list of thanks, or not coming to the forefront. Many such secondary and tertiary companions of Jesus are mentioned in today's Gospel. There's nothing wrong with being unnoticed or avoiding publicity; the most important thing is to be among those who follow Jesus...

...Jesus, I ask for the healing of my soul from my enslavement and complete adherence to You... I ask for the grace to hear the voice of God who calls me to serve Him in my brothers and sisters... I thank you for all the vocations of women who make the Christian community respond more fully to the mission entrusted to us by the Lord...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 8:1-3, Women Support Jesus with Their Own Money

1. Introduction

Luke's Gospel opens with a description of Jesus' public ministry after his return from Judea: "Soon afterward, he went through towns and villages, preaching and proclaiming the good news of the kingdom of God."
This short passage introduces two important themes: the evangelizing mission and the role of women as collaborators and witnesses to this work.

2. The Mission of Proclaiming the Kingdom of God

2.1. "Preaching and Proclaiming the Good News"
The evangelist Luke emphasizes that Jesus does not limit himself to teaching in a single town, but travels "through towns and villages."
This illustrates the universal nature of salvation, which is not intended just for a select group, but for all of humanity.

2.2. The presence of the twelve
"The twelve were with Him" ??indicates the continuity of the apostolate (Acts 1:15-26) and that Christ's mission is carried out not only by one man, but by
a community of disciples who would later spread the Gospel throughout the world.

3. Women as Co-workers and Witnesses

3.1. Who are the women mentioned?
- Mary Magdalene – "from whom seven demons came out."
Her healing demonstrates Christ's power over spiritual evil and foreshadows her later role as the first witness to the resurrection.
- Joanna, wife of Herod's steward Chuza – represents women of higher social status who, despite their wealth, decide to support Jesus' ministry.
- Susanna – mentioned along with "many others," demonstrating the diversity and number of women involved in the mission.

3.2. Their Material and Spiritual Contribution
The evangelist Luke notes that these women "contributed to their support from their own means."
Their generosity is the first clear example of lay support for the Church, which is confirmed by Church teaching: "women who were healed of demons
and diseases assisted them with their goods."
Pope John Paul II emphasized that women, like men, are called to participate in the Kingdom of God and to contribute to its growth.

3.3. Theological Significance
- Equality in Vocation
Luke shows that the good news is addressed to all, and women play a key role in spreading it.
This is a reflection of the equality of rights in Christ, which the Church affirms in conciliar and papal documents.
- Witness of Faith
Women who experienced healing become living testimonies to the power of Christ.
Their story encourages contemporary believers, especially women, to share their own experiences of encountering Christ. - The Economy of the Gospel
The generosity of these women is an early manifestation of Christian solidarity, the spirit of which is emphasized in Church teaching (e.g., in the encyclical Caritas in Veritate).

4. Current Implications

- A Role Model
Women today, both in the Church and in society, can be inspired by the attitudes of Mary Magdalene, Joanna, and Susanna – courageously bearing witness to Christ and supporting the community.
- Recognizing the Role of the Laity
The Church encourages the involvement of all the faithful in parish and missionary life, just as the women in Luke 8:1-3 contributed to the support
of the disciples.
- Evangelization Through Life
The actions of women in the Gospel demonstrate that evangelization is not limited to words but encompasses lifelong witness and practical assistance.

5. Conclusion

Luke 8:1-3 is not merely a description of Jesus' journey; It is a theological testimony to women's collaboration in the work of the Savior.
Their healing, sacrifice, and presence with the disciples demonstrate that the Kingdom of God grows thanks to the diverse gifts of all believers, regardless
of gender.
The contemporary Church, following this example, calls for the full participation of every person in the mission of the Gospel.

 


 

 

Flag Counter