15 WRZEŚNIA

PONIEDZIAŁEK, Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Bolesnej

EWANGELIA - J 19, 25-27 (Maryja pod krzyżem Jezusa)

Obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena.
Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: «Niewiasto, oto syn Twój». Następnie rzekł do ucznia: «Oto Matka twoja». I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.

MEDYTACJA

Pod krzyżem Jezusa pozostali najwierniejsi: Jan i kilka kobiet. Wielkie deklaracje i obietnice pozostałych Apostołów na nic się zdały w obliczu lęku, zaskoczenia
i zagrożenia życia. Nie wiemy, jak się zachowamy w ekstremalnych okolicznościach, ale nasza wierność buduje się w codziennych drobnych decyzjach,
w których wybieramy Jezusa, a nie siebie...

Trudno jest znaleźć cierpienie porównywalne z bólem matki opłakującej śmierć dziecka. Maryję, która stoi pod krzyżem, przeszywa miecz boleści, zapowiedziany przez Symeona. Jednak Bóg nie zostawia jej samej. Jan nie zastąpi Jezusa, ale może zatroszczyć się o nią najlepiej, jak potrafi...

Jan dostaje misję, która ma prawo go zaskoczyć. Zaopiekowanie się Matką Boga mogło być wyzwaniem, ale było coś, co z pewnością mu w tym pomogło – przekonanie, że jest umiłowany przez Jezusa...

Podobnie jak Jezus składał ofiarę na ołtarzu Krzyża, tak Maryja składała ofiarę na ołtarzu swego Niepokalanego Serca. Cierpienie człowieka złączone
z cierpieniem Jezusa Chrystusa ma wartość zbawczą. Jako duchowe dzieci Maryi wezwani jesteśmy do naśladowania Jej cichej i pełnej empatii obecności przy cierpiącym Chrystusie. On dziś jest ukrzyżowany w cierpiących naszych braciach i siostrach...

Tradycja pielęgnuje nabożeństwo do siedmiu boleści Matki Bożej. Są nimi: proroctwo Symeona, ucieczka do Egiptu, zgubienie Jezusa, spotkanie na Drodze Krzyżowej, ukrzyżowanie i śmierć Jezusa, zdjęcie z krzyża oraz złożenie do grobu...

Dodać możemy jeszcze jedna, ósmą boleść Matki Bożej, którą jest brak szacunku do Najświętszego Sakramentu. Maryja cierpi kiedy obojętnie obchodzimy się
z Ciałem i Krwią Pańską. Stykając się z cierpieniem, pamiętajmy o obecności Maryi stojącej obok każdego krzyża...

Te kilka wersetów Ewangelii Jana, którego tradycja określa jako ‘umiłowanego ucznia’, należy do jednego z najbardziej wnikliwie interpretowanych wersetów Ewangelii. Jest także wiele różnorodnych interpretacji...

Najstarsza interpretacja w sposób zrozumiały odnosi się do podstawowego znaczenia opisu tego szczególnego momentu w dziejach świata i wyciągnięciu
z niego pouczenia, że Jezus przed śmiercią z miłością troszczy się o los swej Matki, która traci jedynego Syna...

Późniejsze interpretacje ukazują Maryję jako obraz Kościoła, niewiastę-oblubienicę, płodną matkę. Głębia tego misterium jest jednak ‘niewyczerpalna’, przemawiająca do człowieka inaczej w poszczególnych momentach życia...

Każdy z nas może stanąć u stóp krzyża tworząc wraz z Matką i wszystkim, co nas otacza swoisty wszechświat skoncentrowany na swoim Panu, który oddaje za nas swe życie. W tym momencie ‘wszystko się dokonuje’ – misterium Boga i człowieka, nieba i ziemi...

Matka Jezusa stoi pod krzyżem. Patrzy na swojego Syna, upokorzonego, zakrwawionego, umierającego. Prawie wszyscy Go opuścili...

Dziś, pod krzyżem, Jezus mówi do ucznia – do każdego z nas: „Oto Matka twoja”. I Jan „wziął Ją do siebie” (J 19, 27). Zabrać Maryję do swojego życia. Nie jako figurkę na półkę, ale jako przewodniczkę, nauczycielkę, matkę wiary, towarzyszkę w trudnych chwilach...

Maryja nie rozwiąże wszystkich naszych problemów, ale nauczy nas trwać przy Jezusie nawet wtedy, gdy wszystko się wali, nawet wtedy, gdy milczy, bo Ona zna ból i zna zmartwychwstanie...

Jezus w cierpieniu uczy się posłuszeństwa Ojcu. To nie jest droga łatwa, to droga łez, krzyku i modlitwy, a jednak właśnie na tej drodze rodzi się zbawienie.
W ręce Twoje powierzam ducha mego woła psalmista. To zawołanie staje się kluczem, gdy sami stoimy wobec trudnych chwil, w których tak wiele pozostaje niezrozumiałe...

Maryja, stojąc pod krzyżem, uczy nas zawierzenia. Jej serce przeszył miecz bólu, a mimo to nie odwróciła się od Boga. W codzienności, gdy ogarnia nas smutek, czy bezradność, Ona pokazuje, że można pozostać przy Jezusie nawet w bólu. To właśnie wierność w cierpieniu staje się drogą nadziei, bo razem z Maryją uczymy się, że krzyż nie ma ostatniego słowa...

"Obok krzyża Jezusa stały: Matka Jego" (J 19, 25). Stała i patrzyła. Nie znamy myśli, które w tej chwili towarzyszyły Jej. Może przed oczami przesuwały się wszystkie chwile spędzone z Jezusem: od pierwszych Jego ruchów w łonie, przez pierwszy płacz i pierwsze kroki, po wielkie słowa wypowiadane przez Niego oraz wielkie znaki i cuda, które działy się przez Jego ręce...

Może Maryja była skoncentrowana na ranach, pokrywających Jego ciało, na Jego cierpieniu i odchodzeniu. Wiemy jedno: była tam, ponieważ Go kochała. Była tam pomimo bólu, który zalewał Jej serce. To on stał się synonimem miłości do końca, do śmierci, do zmartwychwstania...

...Jezu, proszę o łaskę miłowania Ciebie tak, jak miłowała Cię Maryja... Proszę o łaskę ‘przyjęcia Matki’ i ‘wzięcia Jej do siebie’... Dziękuję za dar Matki i Jej prowadzenie mnie do Syna...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 19, 25-27, Maryja pod krzyżem Jezusa

1. Wprowadzenie

Ewangelia Jana 19, 25-27 ukazuje najbardziej osobisty moment Męki Chrystusa – chwilę, w której Jezus, jeszcze żywy, ustanawia Maryję jako „matkę” całej wspólnoty wiernych.

2. Kontekst pasyjny

Po ukrzyżowaniu Jezusa zgromadzili się przy krzyżu najbliżsi mu ludzie: Jego Matka, siostra Jego matki, Maria, żona Klopasowa, oraz Maria Magdalena.
Obecność tych kobiet podkreśla, że nawet w najgłębszym cierpieniu nie zostaje on sam.

3. Słowa Jezusa

„Niewiasto, oto syn Twój” – zwraca się do Maryi, a następnie do „uczniów, którego miłował” (J 19, 26-27).
W ten sposób Jezus przekazuje Maryi nową rolę: matkę wszystkich wierzących, a uczniowi – syna.

4. Maryja jako Matka Kościoła

Papież Jan Paweł II w Mulieris Dignitatem podkreślał, że Maryja, „serce, które zostało przebić mieczem” (Łk 2, 35), współodczuwa cierpienie przy krzyżu
i jednocześnie otwiera się na przyjęcie całego Kościoła jako swojej duchowej rodziny.
W tym miejscu Ewangelii widzimy pierwsze wyraźne wskazanie na Maryję jako Matkę Kościoła (łacińskie Mater Ecclesiae), co zostało później rozwinięte
w magisterium Kościoła (np. Lumen Gentium § 60).

5. Symbolika „syna” i „matki”

„Syn” – nie oznacza jedynie biologicznego pokrewieństwa, lecz wprowadza nową więź duchową: wszyscy wierni stają się dziećmi Chrystusa, a Maryja przyjmuje ich pod swoją opiekę.
„Matka” – nie ogranicza się do macierzyństwa cielesnego, lecz wyraża głęboką współodczułość i gotowość do przyjęcia każdego, kto przychodzi do Chrystusa.

6. Znaczenie dla wiernych

6.1. Jedność
Jezus łączy Maryję i ucznia, a przez nich łączy całe wspólnoty wierzących w jedną duchową rodzinę.

6.2. Pocieszenie
W cierpieniu Chrystusa Maryja staje się naszą pocieszycielką, gotową przyjąć nas pod swoje skrzydła.

6.3. Wezwanie do odpowiedzialności
Tak, jak uczniowie przyjęli Maryję jako matkę, my jesteśmy wezwani do wzajemnej troski i miłości w Kościele.

7. Liturgiczne i duchowe implikacje

Fragment ten jest odczytywany w Triduum Paschalnym, podkreślając, że po śmierci Chrystusa następuje nowy początek – przyjęcie Maryi jako Matki Kościoła i otwarcie drogi do Zmartwychwstania.
W praktyce katolickiej odmawiamy modlitwy do Najświętszej Maryi Panny, prosząc ją o wstawiennictwo jako „matkę wszystkich wierzących”.

8. Podsumowanie

Ewangelia Jana 19, 25-27 ukazuje, że w najgłębszym cierpieniu Chrystusa objawia się tajemnica nowej rodziny – Kościoła, w której Maryja pełni rolę Matki,
a wszyscy wierni stają się jej duchowymi dziećmi.
To przesłanie zachęca do jedności, miłości i zaufania w opiekę Matki Bożej, szczególnie w chwilach trudnych i chwilach cierpienia.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MONDAY, Memorial of Our Lady of Sorrows

GOSPEL - JN 19:25-27 (Mary at the Cross of Jesus)

Near the cross of Jesus stood His mother, His mother's sister, Mary the wife of Clopas, and Mary Magdalene.
When Jesus saw His mother and the disciple whom He loved standing beside her, He said to His mother, "Woman, behold your son." Then He said to the disciple, "Behold your mother." And from that hour the disciple took her to his home.

MEDITATION

Beneath the cross of Jesus remained the most faithful: John and a few women. The grand declarations and promises of the other Apostles were of no avail
in the face of fear, surprise, and the threat to their lives. We don't know how we will behave in extreme circumstances, but our faithfulness is built in small, everyday decisions in which we choose Jesus over ourselves...

It's difficult to find suffering comparable to the pain of a mother mourning the death of her child. Mary, standing at the foot of the cross, is pierced by
the sword of sorrow foretold by Simeon. Yet God does not leave her alone. John will not replace Jesus, but he can care for her as best he can...

John receives a mission that has the right to surprise him. Caring for the Mother of God may have been a challenge, but there was something that certainly helped him in this endeavor—the conviction that he was loved by Jesus...

Just as Jesus offered sacrifice on the altar of the Cross, Mary offered sacrifice on the altar of her Immaculate Heart. Human suffering united with
the suffering of Jesus Christ has salvific value. As spiritual children of Mary, we are called to imitate her silent and empathetic presence with the suffering Christ. Today, He is crucified in our suffering brothers and sisters...

Tradition cultivates devotion to the seven sorrows of Our Lady. These are: Simeon's prophecy, the flight into Egypt, the loss of Jesus, the encounter on
the Way of the Cross, the crucifixion and death of Jesus, the descent from the cross, and the burial...

We can add one more, eighth sorrow of Our Lady, which is the lack of respect for the Blessed Sacrament. Mary suffers when we treat the Body and Blood
of the Lord with indifference. When faced with suffering, let us remember Mary's presence standing beside every cross...

These few verses from the Gospel of John, whom tradition calls the "beloved disciple," are among the most insightfully interpreted verses of the Gospel. There are also many different interpretations...

The oldest interpretation clearly addresses the fundamental meaning of the description of this particular moment in the history of the world and draws from it the lesson that before his death, Jesus lovingly cares for the fate of his Mother, who is losing her only Son...

Later interpretations portray Mary as an image of the Church, a woman-bride, a fruitful mother. The depth of this mystery, however, is "inexhaustible," speaking to us differently at different moments in life...

Each of us can stand at the foot of the cross, creating, together with our Mother and everything around us, a unique universe centered on its Lord, who gives his life for us. In this moment, "all things are accomplished"—the mystery of God and man, heaven and earth...

The Mother of Jesus stands at the cross. She looks at her Son, humiliated, bloodied, dying. Almost everyone has abandoned Him...

Today, at the cross, Jesus says to the disciple—to each of us: "Behold, your Mother." And John "took her to his own home" (John 19:27). Take Mary into your life. Not as a figurine on a shelf, but as a guide, a teacher, a mother of faith, a companion in difficult times...

Mary will not solve all our problems, but she will teach us to remain with Jesus even when everything falls apart, even when she is silent, because she knows pain and knows resurrection...

Jesus learns obedience to the Father in suffering. This is not an easy path, it is a path of tears, cries, and prayers, and yet it is precisely on this path that salvation is born. "Into Your hands I entrust my spirit," the psalmist exclaims. This cry becomes the key when we ourselves face difficult moments in which so much remains incomprehensible...

Mary, standing beneath the cross, teaches us trust. Her heart was pierced by a sword of pain, yet she did not turn away from God. In everyday life, when sadness or helplessness overwhelms us, she shows that we can remain with Jesus even in pain. It is precisely this faithfulness in suffering that becomes
the path of hope, because together with Mary we learn that the cross does not have the last word...

"Near the cross of Jesus stood his mother" (John 19:25). She stood and watched. We do not know the thoughts that accompanied her at that moment. Perhaps all the moments spent with Jesus passed before her eyes: from His first movements in the womb, through His first cries and first steps, to the great words He spoke and the great signs and wonders that were performed by His hands...

Perhaps Mary was focused on the wounds covering His body, on His suffering and departure. We know one thing: she was there because she loved Him.
She was there despite the pain that flooded her heart. He became synonymous with love to the end, to death, to resurrection...

...Jesus, I ask for the grace to love You as Mary loved You... I ask for the grace to 'accept the Mother' and 'take her to myself'... I thank you for the gift
of the Mother and for her leading me to the Son...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 19:25-27, Mary at the Cross of Jesus

1. Introduction

John 19:25-27 depicts the most personal moment of Christ's Passion – the moment when Jesus, still alive, establishes Mary as the "mother" of the entire community of the faithful.

2. The Passionate Context

After Jesus' crucifixion, those closest to him gathered at the cross: His mother, His mother's sister, Mary, the wife of Clopas, and Mary Magdalene.
The presence of these women emphasizes that even in the deepest suffering, He is not alone.

3. Jesus' Words

"Woman, behold your son," he says to Mary, and then to the "disciples whom he loved" (John 19:26-27).
In this way, Jesus gives Mary a new role: mother of all believers, and to the disciple – son.

4. Mary as Mother of the Church

Pope John Paul II, in Mulieris Dignitatem, emphasized that Mary, "a heart pierced by a sword" (Lk 2:35), sympathizes with the suffering at the cross
and at the same time opens herself to accepting the entire Church as her spiritual family.
In this passage of the Gospel, we see the first explicit reference to Mary as Mother of the Church (Latin: Mater Ecclesiae), a concept later developed
in the Church's magisterium (e.g., Lumen Gentium § 60).

5. The Symbolism of "Son" and "Mother"

"Son" – does not signify merely biological kinship but introduces a new spiritual bond: all the faithful become children of Christ, and Mary welcomes them under her care.
"Mother" – is not limited to physical motherhood, but expresses deep compassion and a readiness to welcome everyone who comes to Christ.

6. Significance for the Faithful

6.1. Unity
Jesus unites Mary and the disciple, and through them, unites entire communities of believers into one spiritual family.

6.2. Consolation
In Christ's suffering, Mary becomes our comforter, ready to take us under her wing.

6.3. A Call to Responsibility
Just as the disciples accepted Mary as their mother, we are called to mutual care and love in the Church.

7. Liturgical and Spiritual Implications

This passage is read during the Easter Triduum, emphasizing that after Christ's death comes a new beginning – the acceptance of Mary as Mother
of the Church and the opening of the path to the Resurrection.
In Catholic practice, we recite prayers to the Blessed Virgin Mary, asking for her intercession as the "mother of all believers."

8. Summary

John 19:25-27 shows that in the deepest suffering of Christ, the mystery of a new family is revealed – the Church, in which Mary plays the role of Mother, and all the faithful become her spiritual children.
This message encourages unity, love, and trust in the protection of the Mother of God, especially in times of difficulty and suffering.

 

 

 

 

Flag Counter