14 WRZEŚNIA

NIEDZIELA, Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

EWANGELIA - J 3, 13-17 (Krzyż narzędziem zbawienia)

Jezus powiedział do Nikodema:
«Nikt nie wstąpił do nieba, oprócz Tego, który z nieba zstąpił, Syna Człowieczego.
A jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak potrzeba, by wywyższono Syna Człowieczego, aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne.
Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne. Albowiem Bóg nie posłał swego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po to, by świat został przez Niego zbawiony».

MEDYTACJA

Wszystko, co dzisiaj kojarzy nam się ze starożytnym Egiptem, z którego Mojżesz wyprowadził na pustynię Naród Wybrany, ściśle łączy się z faraonem
i bogami. Ówcześni ludzie poświęcali się dla władcy i w bojaźni oddawali cześć bogom. Można krytykować ich postawę, ale nie można odmówić im wiary
i oddania...

Starożytne artefakty to głównie posągi, ozdoby czy malowidła, które miały na celu przypominać tamtejszej społeczności, komu ma służyć i kogo ma wychwalać. My też mamy swoje symbole, jak krzyż na ścianie czy medalik na szyi...

Zasadniczą różnicą między religią starożytnego Egiptu a chrześcijaństwem jest lęk. Bóg posłał Jezusa, by zabrał lęk, by dał nam wolność i miłość. Wszystkie więc otaczające nas symbole mają przypominać o Jego dobroci, a nie o obowiązku czy karze...

Krzyż jest narzędziem naszego zbawienia. Krzyż jest kluczem otwierającym drzwi do nieba, mostem łączącym niebo z ziemią, pługiem orającym zatwardziałe serce człowieka. Za wielką cenę - Przenajświętszej Krwią Chrystusa - zostaliśmy odkupieni...

Jezus okrutnie cierpiał podczas swojej męki. Masakrowanie biczowaniem i ukrzyżowanie zadały potężny ból ciału. Zdrada Judasza, zaparcie Piotra, ucieczka apostołów, zawiść arcykapłanów i ludu, samotność na krzyżu przeszywały cierpieniem Serce Jezusa...

Największym cierpieniem jakie Jezus doświadczył na krzyżu, była świadomość odrzucenia przez wielu owoców Jego bolesnej męki. Dlatego św. Franciszek ze łzami w oczach wołał: "Miłość jest niekochana!" Jezus pragnie byśmy pocieszali Jego przebite Serce przez akty ufności i czyny miłosierdzia...

Nikodem przyszedł do Jezusa, by zostać pouczonym. Znał Jego naukę i wielkie dzieła. Uznawał Jego misję – ‘wyjście od Boga’. Interesowało go pouczenie od Jezusa. Szukał oświecenia, które symbolicznie zapowiadało przyjście w nocy. Nie z powodu lęku czy chęci ukrywania się, ale dla podkreślenia tego przejścia od ciemności do światła, jakiego potrzebuje każdy uczeń Chrystusa...

Jezus wymaga od każdego swojego ucznia otwartości do zrozumienia, że krzyż jest ‘wywyższeniem’ – uwielbieniem oraz potwierdzeniem, że ‘wolą Bożą’ jest zbawienie (nie potępienie) i życie wieczne dla każdego człowieka...

Życie wieczne to nie predestynacja. Bóg chce zbawienia wszystkich. Wszystko w historii zbawienia jest temu podporządkowane. Bóg nie przymusza człowieka do niczego. Zbawienie lub potępienie to nie wynik ‘przeznaczenia’, ale wolnej decyzji człowieka i jej konsekwencji...

Krzyż, to nie tylko znak rozpoznawczy chrześcijan. To coś więcej – to serce Ewangelii. Dzisiaj wspominamy wydarzenie z IV wieku, gdy święta Helena, matka cesarza Konstantyna, odnalazła w Jerozolimie krzyż Jezusa (ok. 326 r.). Zbudowano tam bazylikę, a krzyż podniesiono uroczyście – na znak zwycięstwa Miłości...

Ewangelia dziś przenosi nas nie do historii, tylko do nocnej rozmowy Jezusa z Nikodemem. To nie konfrontacja. To szczera rozmowa o miłości, która bywa ukrzyżowana. Jezus mówi, że musi być „wywyższony” (gr. hypsothenai). To słowo oznacza zarówno fizyczne podniesienie na krzyżu, jak i duchowe wywyższenie jako Zbawiciela. To nawiązanie do węża miedzianego z Księgi Liczb (Lb 21, 4–9), którego Mojżesz umieścił na palu...

Każdy, kto spojrzał na miedzianego węża, wyzdrowiał. Tak samo: kto spojrzy z wiarą na Jezusa wywyższonego na krzyżu – zostaje ocalony...

Krzyż nie jest celem. Krzyż jest drogą. To wszystko, co wymaga od nas: miłości mimo trudności; cierpliwości wobec choroby; przebaczenia mimo bólu; służby mimo zmęczenia. Nie szukamy krzyży. Ale kiedy przychodzą – to one uczą nas najgłębszej miłości. Nie tej „za coś”, ale „pomimo wszystko”, abyśmy dojrzeli
i byli podobni do Tego, który z miłości do nas najpierw sam wszedł na krzyż...– .

Na pustyni Izraelici buntowali się przeciw Bogu i zniechęcali trudnościami drogi. Podobnie, jak my, kiedy narzekamy, zniechęcamy się, widzimy tylko ciężar dnia, a nie patrzymy w górę. A Bóg nie zostawia nas samych. On pozostaje wierny nawet wtedy, gdy my zawodzimy. To ważne, że Bóg kocha nas nie za sukcesy, lecz pomimo naszych upadków...

Zapominamy nieraz, że On jest blisko, a przecież w Jezusie dał nam lekarstwo. Nie potępienie, lecz miłość, która podnosi. Krzyż, znak cierpienia, stał się źródłem życia. Nie siła, ani osiągnięcia nas zbawiają, lecz pokorna miłość Jezusa, który uniżył się, aż po krzyż. Dlatego, gdy w codzienności brakuje światła, warto spojrzeć na Niego – Jezusa wywyższonego, aby dawać nowe serce i nadzieję, że w Nim życie naprawdę ma sens...

Stary Testament zawiera opowieść o tym, że kiedy izraelici wędrujący przez pustynię natrafili na jadowite węże, zaczęli chorować i umierać wskutek pokąsania. Bóg wskazał wówczas ludowi odtrutkę w postaci przypominającej przyczynę nieszczęścia. Nakazał Mojżeszowi sporządzenie węża podobnego do tych, które zabijały, i umieszczenie go wysoko, na widoku publicznym...

„Sporządził więc Mojżesz węża miedzianego i umieścił go na wysokim palu. I rzeczywiście, jeśli kogo wąż ukąsił, a ukąszony spojrzał na węża miedzianego, zostawał przy życiu” (Lb 21, 8-9).

Na śmierć nie istnieje łatwa odpowiedź. Kiedy wtargnie znienacka w naszą świadomość, pobudzi lęk i dobierze się do naszych uporządkowanych pojęć – jedynym antidotum na nią może być tylko Ten, który ją poznał i pokonał: ukrzyżowany i zmartwychwstały Chrystus. „Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3, 16)...

...Jezu, proszę o głęboki żal z powodu moich grzechów i o życie w prawdzie... Proszę o łaskę zrozumienia tajemnicy ‘wywyższenia’ Syna Człowieczego, która jest dla zbawienia człowieka... Dziękuję za Twoją ofiarę na krzyżu...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 3, 13-17, Krzyż narzędziem zbawienia

1. Wprowadzenie

Ewangelia Jana 3, 13-17 jest kluczowym fragmentem, w którym Chrystus podsumowuje swoją misję zbawczą i ujawnia jedyną drogę do życia wiecznego.

2. „Nikt nie wstąpił do nieba, jak tylko Ten, który jest z nieba” (J 3, 13)

2.1. Boska tożsamość Chrystusa
Jezus podkreśla, że jedynie On, „Syn Człowieczy”, posiada władzę i autorytet nieba, co wyklucza możliwość samodzielnego wejścia do nieba przez człowieka.

2.2. Homilie Jana Chrzciciela
Homilie Jana Chrzciciela wskazują, że ten wers ukazuje jedyność Chrystusa jako jedynego, który „z nieba zstąpił”, a więc jest jedynym pośrednikiem między niebem a ziemią.

2.3. Komentarz Św. Augustyna
Św. Augustyn podkreśla, że „przyjście z nieba” oznacza nie tylko pochodzenie, ale także pełnię objawienia boskiego, które człowiek może przyjąć jedynie
w wierze.

3. „Jak Mojżesz podniósł węża na pustyni, tak Syn Człowieczy musi być podniesiony” (J 3, 14)

3.1. Typologia węża
Chrystus odwołuje się do wydarzenia z Księgi Wyjścia (2 Mo 21, 8-9), gdzie wąż był znakiem uzdrowienia.
W ten sposób zapowiada własne podniesienie na krzyżu jako źródło duchowego uzdrowienia.

3.2. Komentarz Jana Chryzostoma
Jan Chryzostom wyjaśnia, że typologia ma na celu ukazanie, że tak jak wąż przyniósł fizyczne uzdrowienie, tak krzyż przyniesie zbawienie duchowe, które jest „większą korzyścią” dla wierzących.

4. „Kto wierzy w Niego, nie zginie, lecz będzie miał życie wieczne” (J 3, 15)

4.1. Wiara jako warunek życia wiecznego
Słowo „wierzyć” nie jest jedynie przyjęciem faktu, ale całkowitym zaufaniem w dzieło zbawienia Chrystusa.
Św. Augustyn podkreśla, że życie wieczne jest darem, który przyjmuje się jedynie poprzez wiarę.

4.2. Akwinata
Akwinata wskazuje, że wiara otwiera człowiekowi dostęp do nieba, ale sama w sobie nie jest wystarczająca; musi być połączona z łaską Bożą, którą Chrystus udziela w sakramencie chrztu.

5. „Bóg tak umiłował świat, że dał swego Syna” (J 3, 16)

5.1. Miłość Boża
Ten wers jest najczęściej cytowany jako wyraz bezgranicznej miłości Boga, która przejawia się w ofierze Syna.
Św. Tomasz z Akwinu tłumaczy, że miłość Boża nie polega na „wyborze” świata, lecz na ofierze, która obejmuje wszystkich bez wyjątku.

5.2. Komentarz Jana Chryzostoma
Jan Chryzostom podkreśla, że ofiara nie jest aktem przymusu, lecz dobrowolnym oddaniem, które otwiera drogę do zbawienia dla każdego, kto w nią uwierzy.

6. „Nie przyszedł Bóg, aby potępił świat, ale aby go zbawił” (J 3, 17)

6.1. Misja zbawienna
Jezus nie przybył po to, aby sądzić, lecz aby ofiarować zbawienie.

6.2. Akwinata
Akwinata w Summa Theologiae (III, q. 49, a. 5) podkreśla, że otwarcie nieba następuje nie przez potępienie, lecz przez otwarcie drogi zbawienia poprzez Chrzest i Pasję Chrystusa.

6.3. Komentarz Św. Tomasza
Św. Tomasz rozwija tę myśl, wskazując, że otwarcie nieba jest skutkiem Pasji, ale jej skutkiem jest otwarcie drogi do nieba, którą Chrystus wypełnia w swoim zstąpieniu i wniebowstąpieniu.

7. Zastosowanie w życiu chrześcijańskim

7.1. Modlitwa
Proś o łaskę wiary, aby przyjąć ofiarę Chrystusa (J 3, 15-16).

7.2. Ewangelizacja
Podkreślaj, że zbawienie jest darem miłości, nie „wyborem” ludzi (J 3, 16-17; Akwinata 5).

7.3. Życie sakramentalne
Sakrament chrztu jest znakiem otwarcia nieba, zapoczątkowanym przez Chrystusa (Akwinata, Summa III, q. 39 a. 55).

7.4. Rozważanie
Medytuj nad typologią węża i krzyża jako znakami uzdrowienia duchowego (Jan Chryzostom).

8. Podsumowanie

Ewangelia Jana 3, 13-17 ukazuje jedyną drogę do nieba – Chrystusa, który z nieba zstąpił, podniósł się na krzyżu i otworzył niebo dla wszystkich wierzących. Jego misja nie jest aktem potępienia, lecz ofiarą miłości, dostępną każdemu, kto przyjmie ją wiarą i sakramentalnym zanurzeniu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUNDAY, Feast of the Exaltation of the Holy Cross

GOSPEL - Jn 3:13-17 (The Cross, the Instrument of Salvation)

Jesus said to Nicodemus:
"No one has ascended into heaven except He who descended from heaven, the Son of Man.
And as Moses lifted up the serpent in the wilderness, so must the Son of Man be lifted up, that whoever believes in Him may have eternal life.
For God so loved the world that He gave His only Son, that whoever believes in Him should not perish but have eternal life. For God did not send His Son into the world to condemn the world, but that the world through Him might be saved."

MEDITATION

Everything we associate today with ancient Egypt, from which Moses led the Chosen People into the desert, is closely linked to Pharaoh and the gods. People of that time sacrificed themselves for the ruler and worshiped the gods in fear. One can criticize their attitude, but one cannot deny their faith and devotion...

Ancient artifacts are mainly statues, ornaments, and paintings, intended to remind the local community of who they were to serve and whom they were to glorify. We too have our symbols, such as a cross on the wall or a medallion around our necks...

The fundamental difference between ancient Egyptian religion and Christianity is fear. God sent Jesus to take away fear, to give us freedom and love. Therefore, all the symbols surrounding us are meant to remind us of His goodness, not of duty or punishment...

The cross is the instrument of our salvation. The cross is the key that opens the door to heaven, the bridge connecting heaven and earth, the plow that plows the hardened heart of man. At a great cost—with the Most Precious Blood of Christ—we were redeemed...

Jesus suffered cruelly during his Passion. The torture of scourging and crucifixion inflicted immense pain on the body. Judas' betrayal, Peter's denial,
the apostles' flight, the envy of the high priests and the people, and the loneliness on the cross pierced the Heart of Jesus with suffering...

The greatest suffering Jesus experienced on the cross was the awareness of the rejection by many of the fruits of His painful Passion. That is why St. Francis cried out with tears in his eyes: "Love is unloved!" Jesus desires us to console His pierced Heart through acts of trust and mercy...

Nicodemus came to Jesus to be instructed. He knew His teachings and great works. He recognized His mission—"coming from God." He was interested
in Jesus' instruction. He sought enlightenment, which symbolically heralded His coming at night. Not out of fear or a desire to hide, but to emphasize
this transition from darkness to light, which every disciple of Christ needs...

Jesus demands from each of his disciples an openness to understanding that the cross is an "exaltation"—a glorification and confirmation that "God's will"
is salvation (not damnation) and eternal life for every person...

Eternal life is not predestination. God desires the salvation of all. Everything in the history of salvation is subordinated to this. God does not force anyone to anything. Salvation or damnation is not the result of "destiny," but of a person's free decision and its consequences...

The cross is not only the hallmark of Christians. It is something more—it is the heart of the Gospel. Today we commemorate the fourth-century event when Saint Helena, mother of Emperor Constantine, found the cross of Jesus in Jerusalem (ca. 326). A basilica was built there, and the cross was solemnly raised—a sign of the victory of Love...

Today's Gospel takes us not back to history, but to Jesus's nighttime conversation with Nicodemus. This isn't a confrontation. It's a sincere conversation about love, which is sometimes crucified. Jesus says that he must be "lifted up" (Greek: hypsothenai). This word signifies both physical elevation on the cross and spiritual exaltation as Savior. It's a reference to the bronze serpent from the Book of Numbers (Numbers 21:4–9), which Moses placed on a pole...

Everyone who looked at the bronze serpent was healed. Likewise, whoever looks with faith at Jesus lifted up on the cross is saved...

The cross is not the destination. The cross is the path. All that demands of us: love despite difficulties; patience in the face of illness; forgiveness despite pain; service despite fatigue. We don't seek out crosses. But when they come, they teach us the deepest love. Not "for something," but "despite everything," so that we might mature and become like the One who, out of love for us, first went to the cross... – .

In the desert, the Israelites rebelled against God and were discouraged by the difficulties of the journey. Just as we do, when we complain and become discouraged, we see only the burden of the day and do not look up. And God does not abandon us. He remains faithful even when we fail. It is important that God loves us not for our successes, but despite our failures...

We often forget that He is close, and yet in Jesus He has given us the cure. Not condemnation, but love that lifts us up. The cross, a sign of suffering, has become the source of life. It is not strength or achievement that saves us, but the humble love of Jesus, who humbled himself even to the cross. Therefore, when daily life lacks light, it is worth looking to Him – the exalted Jesus – to give new heart and hope that in Him life truly has meaning...

The Old Testament contains a story about how, when the Israelites wandering through the desert encountered poisonous snakes, they began to sicken
and die from their bites. God then gave the people an antidote in a form resembling the cause of the calamity. He commanded Moses to make a snake like those that kill and place it high, in public view...

"So Moses made a bronze serpent and put it on a pole. And if a serpent bit anyone, and the person who was bitten looked at the bronze serpent, he lived" (Numbers 21:8-9).

There is no easy answer to death. When it suddenly invades our consciousness, arouses fear, and infiltrates our organized concepts, the only antidote can only be the One who recognized it and conquered it: the crucified and risen Christ. "For God so loved the world that he gave his only Son, that whoever believes
in him should not perish but have eternal life" (John 3:16)...

...Jesus, I ask for deep repentance for my sins and for a life of truth... I ask for the grace to understand the mystery of the 'exaltation' of the Son of Man, which is for the salvation of humanity... Thank you for Your sacrifice on the cross...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 3:13-17, The Cross as the Instrument of Salvation

1. Introduction

John 3:13-17 is a key passage in which Christ summarizes his saving mission and reveals the only path to eternal life.

2. "No one has ascended into heaven except he who is from heaven" (John 3:13)

2.1. The Divine Identity of Christ
Jesus emphasizes that only he, the "Son of Man," possesses the power and authority of heaven, which excludes the possibility of man entering heaven on his own.

2.2. The Homilies of John the Baptist
John the Baptist's homilies indicate that this verse reveals the uniqueness of Christ as the only one who "descended from heaven," and is therefore the only mediator between heaven and earth.

2.3. The Commentary of St. Augustine
St. Augustine emphasizes that "coming from heaven" signifies not only the origin but also the fullness of divine revelation, which man can only accept in faith.

3. "As Moses lifted up the serpent in the wilderness, so must the Son of Man be lifted up" (John 3:14)

3.1. The Typology of the Serpent
Christ refers to the event from the Book of Exodus (Exodus 21:8-9), where the serpent was a sign of healing.
In this way, he foreshadows his own lifting up on the cross as the source of spiritual healing.

3.2. John Chrysostom's Commentary
John Chrysostom explains that the typology aims to show that just as the serpent brought physical healing, so the cross will bring spiritual salvation, which
is the "greater benefit" for believers.

4. "Whoever believes in Him will not perish but will have eternal life" (John 3:15)

4.1. Faith as a Condition for Eternal Life
The word "believe" is not merely an acceptance of a fact, but complete trust in Christ's work of salvation.
St. Augustine emphasizes that eternal life is a gift that is received only through faith.

4.2. Aquinas
Aquinas points out that faith opens a person's access to heaven, but is not sufficient in itself; it must be combined with God's grace, which Christ imparts
in the sacrament of baptism.

5. "God so loved the world that he gave his Son" (John 3:16)

5.1. Divine Love
This verse is most often cited as an expression of God's boundless love, which is revealed in the sacrifice of the Son.
St. Thomas Aquinas explains that God's love does not consist in "choosing" the world, but in a sacrifice that embraces everyone without exception.

5.2. John Chrysostom's Commentary
John Chrysostom emphasizes that sacrifice is not an act of coercion, but a voluntary offering that opens the way to salvation for everyone who believes in it.

6. "God did not come to condemn the world, but to save it" (John 3:17)

6.1. The Mission of Salvation
Jesus did not come to judge, but to offer salvation.

6.2. Aquinas
In Summa Theologiae (III, q. 49, a. 5), Aquinas emphasizes that the opening of heaven occurs not through condemnation, but through the opening of the way to salvation through Christ's Baptism and Passion.

6.3. St. Thomas's Commentary
St. Thomas expands on this idea, pointing out that the opening of heaven is a consequence of the Passion, but its consequence is the opening of the way
to heaven, which Christ fulfills in his descent and ascension.

7. Application in Christian Life

7.1. Prayer
Ask for the grace of faith to accept Christ's sacrifice (John 3:15-16).

7.2. Evangelization
Emphasize that salvation is a gift of love, not a "choice" of people (John 3:16-17; Aquinas 5).

7.3. Sacramental Life
The sacrament of baptism is a sign of the opening of heaven, initiated by Christ (Aquinas, Summa III, q. 39 a. 55).

7.4. Reflection
Meditate on the typology of the serpent and the cross as signs of spiritual healing (John Chrysostom).

8. Summary

John 3:13-17 reveals the only way to heaven – Christ, who descended from heaven, rose on the cross, and opened heaven to all believers.
His mission is not an act of condemnation, but an offering of love, available to anyone who accepts it through faith and sacramental immersion.

 

 

 

 

Flag Counter