10 WRZEŚNIA
ŚRODA, Dzień powszedni EWANGELIA - Łk 6, 20-26 (Błogosławieni ubodzy, biada bogaczom) W owym czasie Jezus podniósł oczy na swoich uczniów i mówił: MEDYTACJA Jezus stawia pod znakiem zapytania powszechne rozumienie sukcesu i szczęścia. Wydaje się wręcz sugerować, że to nie bogactwo i uznanie społeczne są miarą spełnionego życia... Jezus wskazuje na ubóstwo jako drogę do królestwa Bożego. Ubóstwo nie ma tylko wymiaru materialnego, polega także na zaakceptowaniu swoich braków Bóg pragnie się nami opiekować. Ubóstwo, smutek i niespełnione pragnienia mogą być drogą do spotkania z Nim... Zawężenie perspektywy do działań krótkoterminowych ucina perspektywę rozwoju. Aby przyszła radość z zysków, trzeba zainwestować, zacisnąć pasa, zaryzykować. Chrześcijanin ma inwestować w niebo, swoistej lokacie długoterminowej. Potrzebujemy umieć czekać, po ludzku tracić, aby później cieszyć się niebem. Jezus nazywa błogosławionymi tych, którzy obierają opcję długoterminową. Natomiast krótkowzrocznym mówi: biada... Przyszedł właściwy moment, żeby Jezus ogłosił światu na czym polega Boże wybranie, bliskość z Bogiem i życie zgodne z Jego wolą. Bóg interweniuje 'tu Jezus nie błogosławi ani nie 'uświęca' ubóstwa, głodu czy płaczu, ale i nie głosi jakiejś utopijnej 'zamiany miejsc'. Głosi Królestwo Boże, które jest 'inne'. Jest przestrzenią służby, pojednania i przebaczenia... Kazanie na równinie jest pouczeniem przede wszystkim dla uczniów, którzy zostali wybrani do pójścia za Panem i bycia Jego świadkami aż po krańce ziemi. Mają iść i głosić w codzienności i w zwyczajnych okolicznościach swego życia... Jezus schodzi z góry z Dwunastoma i zaczyna nauczać. Nie tylko ich, ale też wielu uczniów i cały tłum, także z Tyru i Sydonu, z terenów pogańskich. Jakby chciał powiedzieć: „To, co teraz usłyszycie, jest dla wszystkich. Bo każdy chce być szczęśliwy”. I wtedy wypowiada słowa, które do dziś odwracają logikę świata: „Szczęśliwi ubodzy, płaczący, prześladowani”... Greckie słowo użyte przez Ewangelistę Łukasza – 'makarioi' – oznacza nie tylko 'błogosławieni', ale 'szczęśliwi, spełnieni, nasyceni'. Podobnie w Wulgacie – beati. To nie jest tylko pobożna lista. To Jezusowa recepta na szczęście, bo wszyscy mamy swoje przepisy na życie. Tyle że te przepisy są krótkoterminowe. Zwykle zostawiają pustkę... Jezus proponuje coś, co przetrwa: ubóstwo ducha, miłość mimo wszystko, przebaczenie, pokój, czyste serce. To trudne, ale naprawdę prowadzi do czegoś więcej niż satysfakcja. Może warto dziś zadać sobie to jedno pytanie – czy to, czego teraz szukamy, naprawdę da nam szczęście? Czy też tylko chwilowe zadowolenie? Bo Bóg nie zabiera szczęścia. On je tworzy... Ewangelia to nie więzy uciemiężenia. To patrzenie ku górze, to zachwyt tym, co piękne, dobre, prawdziwe i szlachetne. Gdy ma się ten obraz przed oczyma serca to, co przyziemne – rozpusta, nieczystość, lubieżność, złe żądze, chciwość, gniew, zapalczywość, złość, znieważanie, haniebna mowa – tak bardzo rażą, że nie sposób się od nich ze wstrętem nie odwrócić... Zanim usłyszymy dzisiaj błogosławieństwa Chrystusa nad uczniami i nad każdym z nas, bo tak naprawdę Kazanie na górze jest programem Jezusa dla chrześcijan, liturgia cytuje Psalm 145, w którym Dawid błogosławi Pana za wszystko, co czynił dla Izraelitów. Dawid po ludzku błogosławi, dziękuje za to, czego doświadcza... Jezus odwrotnie. To On daje łaskę człowiekowi, wprowadza ją tam, gdzie są ubóstwo, płacz, prześladowanie. Błogosławi wszelki brak i niedostatek człowieka. To znaczy daje łaskę, byśmy oparli swoje życie na mocy Boga... ...Jezu, dziękuję Ci, że zachęcasz mnie do patrzenia w górę... Ten świat, który jest wokół mnie, wygląda wtedy zupełnie inaczej... ...Jezu, proszę o radykalne przyjęcie wartości i życia, które proponujesz... Proszę o łaskę oderwania się od przyzwyczajeń, bogactwa, zbędnych wygód, bym pokładał ufność w Bogu... Dziękuję za swego rodzaju wyzwanie, jakie nam proponujesz do osiągnięcia szczęścia w życiu... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 6, 20-26, Błogosławieni ubodzy, biada bogaczom 1. Wprowadzenie Ewangelia Łk 6, 20-26 to niezwykłe kazanie Jezusa, które otwiera Jego „Kazanie na równinie”. 2. Błogosławieństwa (Łk 6, 20-23) Werset 20 - „Błogosławieni ubodzy, albowiem ich jest królestwo Boże.” Werset 21 - „Błogosławieni, którzy jesteście teraz głodni, albowiem będziecie najedzeni.” Werset 22 - „Błogosławieni, którzy teraz płaczcie, albowiem będziecie się śmiać.” Werrset 23 - „Błogosławieni jesteście, gdy was nienawidzą, gdy was wykluczają, gdy was znieważają i oskarżają o Syna Człowieczego.” Te błogosławieństwa podkreślają, że Bóg wybiera pokorne i cierpiące jako pierwotnych uczestników swojego królestwa. 3. Wady (Łk 6, 24-27) Werset 24 - „Biada wam, bogaci, albowiem już macie pociechę.” Werset 25 - „Biada wam, najedzeni, albowiem już jesteście najedzeni.” Werset 26 - „Biada wam, śmieszni, albowiem już się śmiejecie.” Werset 27 - „Biada wam, gdy wszyscy mówią dobrze o was, albowiem tak czynili przodkowie fałszywych proroków.” Wady ukazują konsekwencje życia skoncentrowanego na sobie i na dobrach doczesnych. 4. Zastosowanie moralne 4.1. Ubóstwo jako postawa 4.2. Głód sprawiedliwości 4.3. Radość w cierpieniu 4.4. Prześladowanie za wiarę 4.5. Ostrzeżenie przed bogactwem 5. Wnioski Kazanie Jezusa w Łk 6, 20-26 ukazuje paradoks Bożego Królestwa: prawdziwe szczęście nie leży w zyskach ziemskich, lecz w otwartości serca na Bożą miłość --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- WEDNESDAY, Weekday GOSPEL - Lk 6:20-26 (Blessed are the poor, woe to the rich) At that time Jesus lifted up his eyes to his disciples and said: MEDITATION Jesus questions the common understanding of success and happiness. He even seems to suggest that wealth and social recognition are not the measure Jesus points to poverty as the path to the kingdom of God. Poverty is not just material; it also involves accepting one's shortcomings and trustingly surrendering to God's will... God desires to care for us. Poverty, sadness, and unfulfilled desires can be a path to encountering Him... Narrowing our perspective to short-term actions shortchanges the prospect of development. For the joy of profits to come, we must invest, tighten our belts, and take risks. A Christian is to invest in heaven, a kind of long-term investment. We need to know how to wait, to lose like human beings, in order to enjoy heaven later. Jesus calls blessed those who choose the long-term option. But to the short-sighted, he says: woe... The right moment has come for Jesus to proclaim to the world what God's election, closeness to God, and living according to His will are all about. Jesus does not bless or "sanctify" poverty, hunger, or crying, but neither does he preach some utopian "trade-off." He preaches a Kingdom of God The Sermon on the Plain is an instruction primarily for the disciples, who have been chosen to follow the Lord and be His witnesses to the ends of the earth. They are to go forth and proclaim in the everyday and ordinary circumstances of their lives... Jesus descends the mountain with the Twelve and begins to teach. Not only them, but also many of the disciples and the entire crowd, including those from Tyre and Sidon, from the pagan lands. As if to say, "What you are about to hear is for everyone. For everyone wants to be happy." And then he utters words that to this day reverse the logic of the world: "Blessed are the poor, the mourners, the persecuted"... The Greek word used by the Evangelist Luke – 'makarioi' – means not only 'blessed' but 'happy, fulfilled, satisfied.' Similarly, in the Vulgate – beati. This isn't just a pious list. It's Jesus' recipe for happiness, because we all have our own recipes for life. Except these recipes are short-term. They usually leave a void... Jesus proposes something that will endure: poverty of spirit, love despite everything, forgiveness, peace, a pure heart. It's difficult, but it truly leads to something more than satisfaction. Perhaps it's worth asking ourselves this one question today – will what we seek now truly bring us happiness? Or just momentary satisfaction? Because God does not take away happiness. He creates it... The Gospel is not a bond of oppression. It is a gaze upward, a delight in what is beautiful, good, true, and noble. When one holds this image before the heart's eyes, the earthly things – debauchery, impurity, lust, evil desires, greed, anger, wrath, resentment, shameful speech – are so offensive that one cannot help but turn away from them in disgust... Before we hear Christ's blessings today upon the disciples and upon each of us, because the Sermon on the Mount is truly Jesus' program for Christians, Jesus, on the contrary. It is He who gives grace to humanity, introducing it where there is poverty, mourning, and persecution. He blesses every lack ...Jesus, thank You for encouraging me to look upward... This world around me looks completely different then... ...Jesus, I ask for a radical acceptance of the values ??and life You propose... I ask for the grace to break away from habits, wealth, and unnecessary comforts, AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 6:20-26, Blessed are the poor, woe to the rich 1. Introduction The Gospel of Luke 6:20-26 is an extraordinary sermon by Jesus that opens His "Sermon on the Plain." 2. The Beatitudes (Luke 6:20-23) Verse 20 - "Blessed are the poor, for theirs is the kingdom of God." Verse 21 - “Blessed are you who are hungry now, for you will be filled.” Verse 22 - “Blessed are you who weep now, for you will laugh.” Verse 23 - “Blessed are you when people hate you, when they exclude you, when they insult you and accuse you of being the Son of Man.” These beatitudes emphasize that God chooses the humble and suffering as the primary participants in His kingdom. 3. Vices (Luke 6:24-27) Verse 24 - "Woe to you who are rich, for you have already received your fill." Verse 25 - "Woe to you who are full, for you are already full." Verse 26 - "Woe to you who are ridiculous, for you are already laughing." Verse 27 - "Woe to you when everyone speaks well of you, for that is what the ancestors of the false prophets did." The vices reveal the consequences of a life focused on self and temporal possessions. 4. Moral Application 4.1. Poverty as an Attitude 4.2. Hunger for Justice 4.3. Joy in Suffering 4.4. Persecution for the Faith 4.5. A Warning Against Wealth 5. Conclusions Jesus' sermon in Luke 6:20-26 reveals the paradox of God's Kingdom: true happiness lies not in earthly gain, but in openness of heart to God's love
|