8 WRZEŚNIA
PONIEDZIAŁEK, Święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny EWANGELIA - Mt 1, 1-16. 18-23 (Maryja poczęła Jezusa za sprawą Ducha Świętego) Rodowód Jezusa Chrystusa, syna Dawida, syna Abrahama. MEDYTACJA Genealogia to historia przekazywania życia. Każdy z przodków Jezusa po Abrahamie jest wymieniany najpierw jako syn, a potem jako ojciec. Życie jest najpierw otrzymywane, by potem zostać przekazane. Temu prawu podlega nie tylko życie biologiczne... Jesteśmy nie tylko darem przeszłości, lecz także zadaniem dla przyszłości. Przekazywanie życia rozpoczyna się od drobnych gestów i niepozornych słów... Maryja pozwoliła, by życie objawiło się przez Nią. W Niej historia przekazywania życia stała się historią objawienia... Joachim i Anna adorując Maryję na pewno zastanawiali się, kim będzie ich dziecko w przyszłości. Obdarzona pełnią łaski Maryja stała się najpiękniejszą kobietą na świecie. Wykorzystała swoją szansę odpowiadając 'fiat' na Zwiastowanie Anielskie... Maryja została Matką Wcielonego Syna Bożego, a dziś jest również Matką Mistycznego Ciała Chrystusa, czyli Kościoła. Zgodziła się być pokorna, cicha Pochodzenie Jezusa jest Boskie i ludzkie. Jest ‘synem Dawida’, a zarazem ‘Synem Bożym’. Ale to dotyczy nas wszystkich. Bóg wszedł w historię ludzkości Trzeba przyjąć historię pochodzenia Jezusa, bo to jest nasza historia zbawienia. Nie jest ona przeszłością, która już ‘nie istnieje’. Jest jak korzenie dla drzewa. Dostarcza ‘soków życiowych’ i daje stabilność. Z niej wyrastamy i w niej rośniemy... Jak, pierwsze słowa Adama do Boga w raju były: ‘przestraszyłem się’, tak pierwsze słowa Boga do człowieka są: ‘nie bój się!’. Bóg nigdy nie przymusza nikogo do pójścia za Nim. Chce, by człowiek odkrył w wydarzeniach ze swojego życia to powołanie, które jest mu dane przez Boga: ‘aby wypełniło się słowo Pańskie’... Rodowód Jezusa. Trudny do przeczytania, pełen imion, czasami trudnych do wypowiedzenia. Ale nie o to chodzi. Rodowód Jezusa to nie tylko potwierdzenie mesjańskiego pochodzenia – od Abrahama i Dawida. To także bardzo ludzka historia zbawienia. Jest tam wielu 'porządnych', ale są też ludzie złamani, przestępcy, cudzołożnicy, kobiety z pogranicza prawa i moralności. A jednak wszyscy są częścią tej historii... Każdy z nas należy do rodziny Jezusa. Nie musimy mieć idealnej przeszłości, żeby Bóg chciał nas mieć w swojej przyszłości. Nie musimy wszystkiego naprawić, zanim pozwolimy poprowadzić się... Maryja – Matka Jezusa, Matka Kościoła – przychodzi dziś cicho, jak w Betlejem. Ale z mocą, przypominając, że nikt z nas nie jest przypadkiem. Jeśli czujemy się niegodni, zepchnięci, zapomniani – posłuchajmy dzisiejszej Ewangelii jak swojego imiennego wezwania. Jesteśmy w rodowodzie Jezusa. Bóg zna nasze imię Rodowód Jezusa otwiera przed nami wielość imion i historii. W ciągu wieków, przez konkretne osoby i ich biografię, Bóg przygotowuje grunt na przyjście swojego Syna. Dobro miesza się w nich ze złem. Grzech z przebaczeniem. Ufność i wiara z nieufnością i niewiarą. Miłość z nienawiścią. Bóg w swej pedagogii uczynił wiele, aby człowiek był zdolny przyjąć Dobrą Nowinę... Na końcu, niejako w przededniu najważniejszych wydarzeń, uczynił ostatni krok: dał życie Tej, która jako Niepokalanie Poczęta pocznie i porodzi Jego Syna. Jej życie daje nam Jego życie. Bogu niech będą dzięki za ten dar... ...Jezu, dziękuję za pokój, który wlewasz w moje serce... Dziękuję za tę pełną nadziei wiarę, że to życie, nieraz przecież przesiąknięte tym, co Kohelet nazwałby marnością, to nie wszystko: że jest jeszcze życie wieczne w niebie... I choć boję się umierania, to na to przyszłe życie już się cieszę... ...Jezu, proszę o dogłębne przeżycie prawdy, że Bóg działa w mojej historii życia... Proszę o łaskę odwagi, bym nie bał się przyjąć daru, jaki ma dla mnie Bóg... Dziękuję Bogu za to, że był, jest i zawsze będzie w mojej historii... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 1, 1-16. 18-23, Maryja poczęła Jezusa za sprawą Ducha Świętego 1. Wprowadzenie Ewangelia według Mateusza rozpoczyna się od genealogii Jezusa Chrystusa (w. 1-16) i przechodzi do narracji o Jego narodzeniu (w. 18-23). 2. Genealogia (Mt 1, 1-16) 2.1. „Księga rodowodu Jezusa Chrystusa, Syna Dawida, Syna Abrahama” – otwarcie podkreśla, że Mateusz przedstawia Jezusa jako prawdziwego Izraela, spełniającego przymierze z Abrahamem i obietnicę mesjańską dla rodu Dawida. 2.2. Trzy zestawy czternastu pokoleń (Abraham-Dawid, Dawid-wygnanie, wygnanie-Mesjasz) ukazują Bożą opatrzność w historii zbawienia, a jednocześnie symbolizują pełnię Bożego planu w czasie (zob. komentarz Jana Chryzostoma, który wskazuje na podział na trzy „okresy” i liczbę czternastu jako znak doskonałości). 2.3. Obecność kobiet (Tamar, Rachab, Rut, „żona Uria” – Batszeba) – choć nie wymienione w tym skrócie, ich obecność w pełnym rodowodzie podkreśla uniwersalność Bożej łaski i fakt, że Bóg działa także przez osoby pozornie „grzeszne” i pochodzące spoza ludu wybranego. 2.4. Zapis o Józefie. 2.5. Symbolika liczby 14 podkreśla doskonałość i pełnię Bożego zamysłu; liczba ta jest podwojoną liczbą 'siedem' (liczbą doskonałości) i jednocześnie wskazuje na ciągłość i jedność całego planu zbawienia. 3. Narodzenie (Mt 1, 18-23) 3.1. Cudowna poczęcie 3.2. Reakcja Józefa 3.3. Interwencja anioła 3.4. Spełnienie proroctwa 3.5. Nazwanie Jezusa 4. Teologiczne wnioski 4.1. Jedność Starego i Nowego Przymierza 4.2. Rola Maryi i Józefa 4.3. Znak liczbowy i strukturalny 4.4. Wcielenie jako spełnienie proroctwa 5. Podsumowanie Ewangelia Mateusza 1, 1-16, 18-23 ukazuje Jezusa jako Syna Dawida i Abrahama, którego przyjście jest owocem długiej historii Bożej opatrzności. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- MONDAY, Feast of the Nativity of the Blessed Virgin Mary GOSPEL - Mt 1:1-16, 18-23 (Mary conceived Jesus by the Holy Spirit) The genealogy of Jesus Christ, son of David, son of Abraham. MEDITATION Genealogy is the history of the transmission of life. Each of Jesus' ancestors after Abraham is mentioned first as son, then as father. Life is first received, then transmitted. Not only biological life is subject to this law... We are not only a gift from the past, but also a task for the future. The transmission of life begins with small gestures and inconspicuous words... Mary allowed life to be revealed through her. In her, the story of life transmission became a story of revelation... Joachim and Anne, adoring Mary, surely wondered who their child would be in the future. Endowed with the fullness of grace, Mary became the most beautiful woman in the world. She seized her opportunity by responding "fiat" to the Angel's Annunciation... Mary became the Mother of the Incarnate Son of God, and today she is also the Mother of the Mystical Body of Christ, the Church. She agreed to be humble, meek, and completely devoted to God and people... Jesus' origins are divine and human. He is the "son of David" and at the same time the "Son of God." But this applies to all of us. God entered human history and the personal history of each person. In the rhythm of the succession of generations, in good and bad stories, glory, but also sin and failures, we see the life of every being reflected in all of this. We are heirs to this history, and it is marked by the life of each of us... We must accept the story of Jesus' origins, because it is our story of salvation. It is not a past that no longer "exists." It is like roots for a tree. It provides Just as Adam's first words to God in paradise were: "I was afraid," so God's first words to man are: "Do not be afraid!" God never forces anyone to follow Him. He wants people to discover in the events of their lives the calling given to them by God: 'that the word of the Lord may be fulfilled'... The genealogy of Jesus. Difficult to read, full of names, sometimes difficult to pronounce. But that's not the point. The genealogy of Jesus is not only Each of us belongs to the family of Jesus. We don't have to have a perfect past for God to want us in His future. We don't have to fix everything before we allow ourselves to be led... Mary – the Mother of Jesus, the Mother of the Church – comes today quietly, as in Bethlehem. But powerfully, reminding us that none of us is an accident. The genealogy of Jesus opens up to us a multitude of names and stories. Over the centuries, through specific individuals and their biographies, God prepares the ground for the coming of his Son. In them, good is intertwined with evil. Sin with forgiveness. Trust and faith with distrust and unbelief. Love with hatred. In his pedagogy, God has done much to make humanity capable of accepting the Good News... Finally, as if on the eve of the most important events, he took the final step: he gave life to the One who, as the Immaculate Conception, would conceive ...Jesus, thank you for the peace you pour into my heart... Thank you for this hope-filled faith that this life, often saturated with what Kohelet would call vanity, is not all: that there is still eternal life in heaven... And although I fear dying, I am already looking forward to that future life... ...Jesus, I ask for a profound experience of the truth that God is at work in my life story... I ask for the grace of courage so that I may not be afraid to accept the gift God has for me... I thank God that He was, is, and always will be in my life story... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 1:1-16, 18-23, Mary Conceives Jesus by the Power of the Holy Spirit 1. Introduction The Gospel according to Matthew begins with the genealogy of Jesus Christ (vv. 1-16) and moves on to the narrative of His birth (vv. 18-23). 2. Genealogy (Matthew 1:1-16) 2.1. "The Book of the Genealogy of Jesus Christ, the Son of David, the Son of Abraham" – openly emphasizes that Matthew presents Jesus as the true Israel, fulfilling the covenant with Abraham and the messianic promise to the line of David. 2.2. The three sets of fourteen generations (Abraham-David, David-exile, exile-Messiah) demonstrate God's providence in salvation history and simultaneously symbolize the fullness of God's plan in time (see John Chrysostom's commentary, which points to the division into three "periods" 2.3. The presence of women (Tamar, Rahab, Ruth, "Uri's wife" – Bathsheba) – although not mentioned in this summary, their presence in the full genealogy emphasizes the universality of God's grace and the fact that God works even through seemingly "sinful" individuals who come from outside the chosen people. 2.4. The account of Joseph. 2.5. The symbolism of the number 14 emphasizes the perfection and completeness of God's plan; this number is a double of the number "seven" (the number of perfection) and simultaneously indicates the continuity and unity of the entire plan of salvation. 3. The Nativity (Mt 1:18-23) 3.1. The Miraculous Conception 3.2. Joseph's Reaction 3.3. Angelic Intervention 3.4. Fulfillment of Prophecy 3.5. Naming Jesus 4. Theological Conclusions 4.1. The Unity of the Old and New Covenants 4.2. The Role of Mary and Joseph 4.3. Numerical and Structural Signs 4.4. The Incarnation as the Fulfillment of Prophecy 5. Summary Matthew 1:1-16, 18-23 presents Jesus as the Son of David and Abraham, whose coming is the fruit of a long history of God's providence.
|