8 WRZEŚNIA

PONIEDZIAŁEK, Święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny

EWANGELIA - Mt 1, 1-16. 18-23 (Maryja poczęła Jezusa za sprawą Ducha Świętego)

Rodowód Jezusa Chrystusa, syna Dawida, syna Abrahama.
Abraham był ojcem Izaaka; Izaak ojcem Jakuba; Jakub ojcem Judy i jego braci; Juda zaś był ojcem Faresa i Zary, których matką była Tamar. Fares był ojcem Ezrona; Ezron ojcem Arama; Aram ojcem Aminadaba; Aminadab ojcem Naassona; Naasson ojcem Salmona; Salmon ojcem Booza, a matką była Rachab. Booz był ojcem Obeda, a matką była Rut. Obed był ojcem Jessego, a Jesse ojcem króla Dawida.
Dawid był ojcem Salomona, a matką była dawna żona Uriasza. Salomon był ojcem Roboama; Roboam ojcem Abiasza; Abiasz ojcem Asy; Asa ojcem Jozafata; Jozafat ojcem Jorama; Joram ojcem Ozjasza; Ozjasz ojcem Joatama; Joatam ojcem Achaza; Achaz ojcem Ezechiasza; Ezechiasz ojcem Manassesa; Manasses ojcem Amosa; Amos ojcem Jozjasza; Jozjasz ojcem Jechoniasza i jego braci w czasie przesiedlenia babilońskiego.
Po przesiedleniu babilońskim Jechoniasz był ojcem Salatiela; Salatiel ojcem Zorobabela; Zorobabel ojcem Abiuda; Abiud ojcem Eliakima; Eliakim ojcem Azora; Azor ojcem Sadoka; Sadok ojcem Achima; Achim ojcem Eliuda; Eliud ojcem Eleazara; Eleazar ojcem Mattana; Mattan ojcem Jakuba; Jakub ojcem Józefa, męża Maryi, z której narodził się Jezus, zwany Chrystusem.
Z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak. Po zaślubinach Matki Jego, Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha Świętego. Mąż Jej, Józef, który był człowiekiem sprawiedliwym i nie chciał narazić Jej na zniesławienie, zamierzał oddalić Ją potajemnie.
Gdy powziął tę myśl, oto anioł Pański ukazał mu się we śnie i rzekł: «Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem
z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło. Porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów».
A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo Pańskie powiedziane przez Proroka: «Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel», to znaczy: «Bóg z nami».

MEDYTACJA

Genealogia to historia przekazywania życia. Każdy z przodków Jezusa po Abrahamie jest wymieniany najpierw jako syn, a potem jako ojciec. Życie jest najpierw otrzymywane, by potem zostać przekazane. Temu prawu podlega nie tylko życie biologiczne...

Jesteśmy nie tylko darem przeszłości, lecz także zadaniem dla przyszłości. Przekazywanie życia rozpoczyna się od drobnych gestów i niepozornych słów...

Maryja pozwoliła, by życie objawiło się przez Nią. W Niej historia przekazywania życia stała się historią objawienia...

Joachim i Anna adorując Maryję na pewno zastanawiali się, kim będzie ich dziecko w przyszłości. Obdarzona pełnią łaski Maryja stała się najpiękniejszą kobietą na świecie. Wykorzystała swoją szansę odpowiadając 'fiat' na Zwiastowanie Anielskie...

Maryja została Matką Wcielonego Syna Bożego, a dziś jest również Matką Mistycznego Ciała Chrystusa, czyli Kościoła. Zgodziła się być pokorna, cicha
i całkowicie oddana Bogu i ludziom...

Pochodzenie Jezusa jest Boskie i ludzkie. Jest ‘synem Dawida’, a zarazem ‘Synem Bożym’. Ale to dotyczy nas wszystkich. Bóg wszedł w historię ludzkości
i w osobistą historię każdego człowieka. W rytmie następstwa pokoleń, w dobrych i złych historiach, chwale, ale i grzechu oraz upadkach, widzimy życie każdej istoty, w której to wszystko się odbija. Jesteśmy dziedzicami tej historii i ona jest naznaczana życiem każdego z nas...

Trzeba przyjąć historię pochodzenia Jezusa, bo to jest nasza historia zbawienia. Nie jest ona przeszłością, która już ‘nie istnieje’. Jest jak korzenie dla drzewa. Dostarcza ‘soków życiowych’ i daje stabilność. Z niej wyrastamy i w niej rośniemy...

Jak, pierwsze słowa Adama do Boga w raju były: ‘przestraszyłem się’, tak pierwsze słowa Boga do człowieka są: ‘nie bój się!’. Bóg nigdy nie przymusza nikogo do pójścia za Nim. Chce, by człowiek odkrył w wydarzeniach ze swojego życia to powołanie, które jest mu dane przez Boga: ‘aby wypełniło się słowo Pańskie’...

Rodowód Jezusa. Trudny do przeczytania, pełen imion, czasami trudnych do wypowiedzenia. Ale nie o to chodzi. Rodowód Jezusa to nie tylko potwierdzenie mesjańskiego pochodzenia – od Abrahama i Dawida. To także bardzo ludzka historia zbawienia. Jest tam wielu 'porządnych', ale są też ludzie złamani, przestępcy, cudzołożnicy, kobiety z pogranicza prawa i moralności. A jednak wszyscy są częścią tej historii...

Każdy z nas należy do rodziny Jezusa. Nie musimy mieć idealnej przeszłości, żeby Bóg chciał nas mieć w swojej przyszłości. Nie musimy wszystkiego naprawić, zanim pozwolimy poprowadzić się...

Maryja – Matka Jezusa, Matka Kościoła – przychodzi dziś cicho, jak w Betlejem. Ale z mocą, przypominając, że nikt z nas nie jest przypadkiem. Jeśli czujemy się niegodni, zepchnięci, zapomniani – posłuchajmy dzisiejszej Ewangelii jak swojego imiennego wezwania. Jesteśmy w rodowodzie Jezusa. Bóg zna nasze imię
i nie wstydzi się nas...

Rodowód Jezusa otwiera przed nami wielość imion i historii. W ciągu wieków, przez konkretne osoby i ich biografię, Bóg przygotowuje grunt na przyjście swojego Syna. Dobro miesza się w nich ze złem. Grzech z przebaczeniem. Ufność i wiara z nieufnością i niewiarą. Miłość z nienawiścią. Bóg w swej pedagogii uczynił wiele, aby człowiek był zdolny przyjąć Dobrą Nowinę...

Na końcu, niejako w przededniu najważniejszych wydarzeń, uczynił ostatni krok: dał życie Tej, która jako Niepokalanie Poczęta pocznie i porodzi Jego Syna. Jej życie daje nam Jego życie. Bogu niech będą dzięki za ten dar...

...Jezu, dziękuję za pokój, który wlewasz w moje serce... Dziękuję za tę pełną nadziei wiarę, że to życie, nieraz przecież przesiąknięte tym, co Kohelet nazwałby marnością, to nie wszystko: że jest jeszcze życie wieczne w niebie... I choć boję się umierania, to na to przyszłe życie już się cieszę...

...Jezu, proszę o dogłębne przeżycie prawdy, że Bóg działa w mojej historii życia... Proszę o łaskę odwagi, bym nie bał się przyjąć daru, jaki ma dla mnie Bóg... Dziękuję Bogu za to, że był, jest i zawsze będzie w mojej historii...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 1, 1-16. 18-23, Maryja poczęła Jezusa za sprawą Ducha Świętego

1. Wprowadzenie

Ewangelia według Mateusza rozpoczyna się od genealogii Jezusa Chrystusa (w. 1-16) i przechodzi do narracji o Jego narodzeniu (w. 18-23).
Oba fragmenty wprowadzają kluczowe tematy: wierność Bożą wobec przymierza, spełnienie proroctw i tajemnicę Wcielenia.

2. Genealogia (Mt 1, 1-16)

2.1. „Księga rodowodu Jezusa Chrystusa, Syna Dawida, Syna Abrahama” – otwarcie podkreśla, że Mateusz przedstawia Jezusa jako prawdziwego Izraela, spełniającego przymierze z Abrahamem i obietnicę mesjańską dla rodu Dawida.

2.2. Trzy zestawy czternastu pokoleń (Abraham-Dawid, Dawid-wygnanie, wygnanie-Mesjasz) ukazują Bożą opatrzność w historii zbawienia, a jednocześnie symbolizują pełnię Bożego planu w czasie (zob. komentarz Jana Chryzostoma, który wskazuje na podział na trzy „okresy” i liczbę czternastu jako znak doskonałości).

2.3. Obecność kobiet (Tamar, Rachab, Rut, „żona Uria” – Batszeba) – choć nie wymienione w tym skrócie, ich obecność w pełnym rodowodzie podkreśla uniwersalność Bożej łaski i fakt, że Bóg działa także przez osoby pozornie „grzeszne” i pochodzące spoza ludu wybranego.

2.4. Zapis o Józefie.
Ewangelista Mateusz podaje rodowód Józefa (syn Jakuba), aby ukazać, że Jezus był prawnie dziedzicem linii Dawida, mimo że Nie jest On biologicznym synem Józefa (Józef jest prawdziwym ojcem w sensie prawnym i duchowym).

2.5. Symbolika liczby 14 podkreśla doskonałość i pełnię Bożego zamysłu; liczba ta jest podwojoną liczbą 'siedem' (liczbą doskonałości) i jednocześnie wskazuje na ciągłość i jedność całego planu zbawienia.

3. Narodzenie (Mt 1, 18-23)

3.1. Cudowna poczęcie
Maryja, będąc zaręczona z Józefem, zostaje zajścia z Ducha Świętego (w. 18) – wyraźny dowód na boską inicjatywę w Wcieleniu (zob. tekst biblijny).

3.2. Reakcja Józefa
Józef opisany jako człowiek sprawiedliwy, który nie chciał wystawić Maryi na hańbę publiczną (w. 19).
Jego rozważna decyzja i gotowość do wycofania się w milczeniu odzwierciedlają chrześcijańską cnotę miłosierdzia i szacunku.

3.3. Interwencja anioła
W śnie anioł zapewnia Józefa, że dziecko jest z Ducha Świętego i nakazuje mu przyjąć Maryję jako żonę (w. 20-21).
To potwierdza boską opiekę nad rodziną Zbawiciela i Józefa jako opiekuna.

3.4. Spełnienie proroctwa
Anioł przywołuje Izajasza 7, 14: „Oto dziewica pocznie i porodzi Syna, i nazwą Go Emmanuel” (w. 23) – „Bóg z nami”, co podkreśla boskość Jezusa i Jego misję zbawczą.

3.5. Nazwanie Jezusa
Imię Jezus (od hebrajskiego Yeshua, „Zbawiciel”) wyraża cel przyjścia Chrystusa: zbawienie ludu od grzechów (w. 21).

4. Teologiczne wnioski

4.1. Jedność Starego i Nowego Przymierza
Genealogia łączy obietnice Abrahama i Dawida z wypełnieniem w Chrystusie; narodzenie podkreśla, że Bóg wypełnia historię w osobie Jezusa.

4.2. Rola Maryi i Józefa
Maryja jako Theotokos (Matka Boga) i Józef jako opiekun i wzór wiary ukazują różne aspekty chrześcijańskiej świętości: czystość, ufność i gotowość do poświęcenia.

4.3. Znak liczbowy i strukturalny
Podział na trzy zestawy po czternaście pokoleń oraz powtórzenie liczby czternaście w genealogii i w liczbie dni postu (np. 40 dni na pustyni) wskazują na symbolikę doskonałości Bożej.

4.4. Wcielenie jako spełnienie proroctwa
Narodzenie z dziewicy jest dowodem na boską inicjatywę i jednocześnie zaproszeniem do wiary: przyjęcie Bożego Słowa w sercach wiernych.

5. Podsumowanie

Ewangelia Mateusza 1, 1-16, 18-23 ukazuje Jezusa jako Syna Dawida i Abrahama, którego przyjście jest owocem długiej historii Bożej opatrzności.
Genealogia podkreśla wierność Bożą i uniwersalny charakter zbawienia, a narracja o narodzeniu wyraźnie wskazuje na cudowną naturę Wcielenia, spełnienie proroctwa i model wiary w postaci Maryi i Józefa.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MONDAY, Feast of the Nativity of the Blessed Virgin Mary

GOSPEL - Mt 1:1-16, 18-23 (Mary conceived Jesus by the Holy Spirit)

The genealogy of Jesus Christ, son of David, son of Abraham.
Abraham was the father of Isaac; Isaac was the father of Jacob; Jacob was the father of Judah and his brothers; Judah was the father of Pharez
and Zerah, by whom Tamar was his mother. Pharez was the father of Ezron; Ezron was the father of Aram; Aram was the father of Aminadab; Aminadab was the father of Nahshon; Nahshon was the father of Salmon; Salmon was the father of Boaz, by whom Rahab was his mother. Boaz was
the father of Obed, by whom Ruth was his mother. Obed was the father of Jesse, and Jesse was the father of King David.
David was the father of Solomon, by whom Uriah's former wife was his mother. Solomon was the father of Rehoboam; Rehoboam was the father
of Abijah; Abijah was the father of Asa; Asa became the father of Jehoshaphat; Jehoshaphat the father of Joram; Joram the father of Uzziah; Uzziah
the father of Jotham; Jotham the father of Ahaz; Ahaz the father of Hezekiah; Hezekiah the father of Manasseh; Manasseh the father of Amos; Amos
the father of Josiah; Josiah the father of Jeconiah and his brothers during the Babylonian exile.
After the Babylonian exile, Jeconiah became the father of Shealtiel; Shealtiel the father of Zerubbabel; Zerubbabel the father of Abiud; Abiud the father
of Eliakim; Eliakim the father of Azor; Azor the father of Zadok; Zadok the father of Achim; Achim the father of Eliud; Eliud the father of Eleazar; Eleazar the father of Matthan; Matthan the father of Jacob; Jacob the father of Joseph, the husband of Mary, by whom Jesus, who is called Christ, was born.
The birth of Jesus Christ was thus. After his mother, Mary, was betrothed to Joseph, before they began to live together, she was found with child by
the Holy Spirit. Her husband, Joseph, being a righteous man and unwilling to expose her to public disgrace, planned to divorce her secretly.
When he had conceived this, an angel of the Lord appeared to him in a dream and said, "Joseph, son of David, do not be afraid to take Mary as your wife, for that which is conceived in her is of the Holy Spirit. She will bear a son, and you shall name him Jesus, for he will save his people from their sins."
All this took place to fulfill what the Lord had said through the prophet: "Behold, the virgin shall conceive and bear a son, and they shall name him Emmanuel," which means "God with us."

MEDITATION

Genealogy is the history of the transmission of life. Each of Jesus' ancestors after Abraham is mentioned first as son, then as father. Life is first received, then transmitted. Not only biological life is subject to this law...

We are not only a gift from the past, but also a task for the future. The transmission of life begins with small gestures and inconspicuous words...

Mary allowed life to be revealed through her. In her, the story of life transmission became a story of revelation...

Joachim and Anne, adoring Mary, surely wondered who their child would be in the future. Endowed with the fullness of grace, Mary became the most beautiful woman in the world. She seized her opportunity by responding "fiat" to the Angel's Annunciation...

Mary became the Mother of the Incarnate Son of God, and today she is also the Mother of the Mystical Body of Christ, the Church. She agreed to be humble, meek, and completely devoted to God and people...

Jesus' origins are divine and human. He is the "son of David" and at the same time the "Son of God." But this applies to all of us. God entered human history and the personal history of each person. In the rhythm of the succession of generations, in good and bad stories, glory, but also sin and failures, we see the life of every being reflected in all of this. We are heirs to this history, and it is marked by the life of each of us...

We must accept the story of Jesus' origins, because it is our story of salvation. It is not a past that no longer "exists." It is like roots for a tree. It provides
the "sap of life" and stability. From it we grow and in it we grow...

Just as Adam's first words to God in paradise were: "I was afraid," so God's first words to man are: "Do not be afraid!" God never forces anyone to follow Him. He wants people to discover in the events of their lives the calling given to them by God: 'that the word of the Lord may be fulfilled'...

The genealogy of Jesus. Difficult to read, full of names, sometimes difficult to pronounce. But that's not the point. The genealogy of Jesus is not only
a confirmation of messianic descent – ??from Abraham and David. It is also a very human story of salvation. There are many 'decent' people there, but there are also broken people, criminals, adulterers, women on the fringes of law and morality. And yet, everyone is part of this story...

Each of us belongs to the family of Jesus. We don't have to have a perfect past for God to want us in His future. We don't have to fix everything before we allow ourselves to be led...

Mary – the Mother of Jesus, the Mother of the Church – comes today quietly, as in Bethlehem. But powerfully, reminding us that none of us is an accident.
If we feel unworthy, pushed aside, forgotten – let us listen to today's Gospel as if it were our own personal call. We are in the genealogy of Jesus. God knows our name and is not ashamed of us...

The genealogy of Jesus opens up to us a multitude of names and stories. Over the centuries, through specific individuals and their biographies, God prepares the ground for the coming of his Son. In them, good is intertwined with evil. Sin with forgiveness. Trust and faith with distrust and unbelief. Love with hatred. In his pedagogy, God has done much to make humanity capable of accepting the Good News...

Finally, as if on the eve of the most important events, he took the final step: he gave life to the One who, as the Immaculate Conception, would conceive
and give birth to His Son. Her life gives us His life. Thanks be to God for this gift...

...Jesus, thank you for the peace you pour into my heart... Thank you for this hope-filled faith that this life, often saturated with what Kohelet would call vanity, is not all: that there is still eternal life in heaven... And although I fear dying, I am already looking forward to that future life...

...Jesus, I ask for a profound experience of the truth that God is at work in my life story... I ask for the grace of courage so that I may not be afraid to accept the gift God has for me... I thank God that He was, is, and always will be in my life story...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 1:1-16, 18-23, Mary Conceives Jesus by the Power of the Holy Spirit

1. Introduction

The Gospel according to Matthew begins with the genealogy of Jesus Christ (vv. 1-16) and moves on to the narrative of His birth (vv. 18-23).
Both passages introduce key themes: God's faithfulness to the covenant, the fulfillment of prophecy, and the mystery of the Incarnation.

2. Genealogy (Matthew 1:1-16)

2.1. "The Book of the Genealogy of Jesus Christ, the Son of David, the Son of Abraham" – openly emphasizes that Matthew presents Jesus as the true Israel, fulfilling the covenant with Abraham and the messianic promise to the line of David.

2.2. The three sets of fourteen generations (Abraham-David, David-exile, exile-Messiah) demonstrate God's providence in salvation history and simultaneously symbolize the fullness of God's plan in time (see John Chrysostom's commentary, which points to the division into three "periods"
and the number fourteen as a sign of perfection).

2.3. The presence of women (Tamar, Rahab, Ruth, "Uri's wife" – Bathsheba) – although not mentioned in this summary, their presence in the full genealogy emphasizes the universality of God's grace and the fact that God works even through seemingly "sinful" individuals who come from outside the chosen people.

2.4. The account of Joseph.
Matthew provides the genealogy of Joseph (son of Jacob) to show that Jesus was legally the heir of David's line, even though he is not Joseph's biological son (Joseph is the true father in both the legal and spiritual sense).

2.5. The symbolism of the number 14 emphasizes the perfection and completeness of God's plan; this number is a double of the number "seven" (the number of perfection) and simultaneously indicates the continuity and unity of the entire plan of salvation.

3. The Nativity (Mt 1:18-23)

3.1. The Miraculous Conception
Mary, betrothed to Joseph, is conceived by the Holy Spirit (v. 18) – clear evidence of divine initiative in the Incarnation (see the biblical text).

3.2. Joseph's Reaction
Joseph is described as a just man who did not want to expose Mary to public shame (v. 19).
His prudent decision and willingness to withdraw in silence reflect the Christian virtues of mercy and respect.

3.3. Angelic Intervention
In a dream, an angel assures Joseph that the child is from the Holy Spirit and commands him to accept Mary as his wife (vv. 20-21).
This confirms the divine care of the Savior and Joseph's family as guardian.

3.4. Fulfillment of Prophecy
The angel cites Isaiah 7:14: "Behold, the virgin shall conceive and bear a son, and they shall call him Emmanuel" (v. 23)—"God with us," which emphasizes the divinity of Jesus and His saving mission.

3.5. Naming Jesus
The name Jesus (from the Hebrew Yeshua, "Savior") expresses the purpose of Christ's coming: to save the people from their sins (v. 21).

4. Theological Conclusions

4.1. The Unity of the Old and New Covenants
The genealogy connects the promises to Abraham and David with their fulfillment in Christ; the birth emphasizes that God fulfills history in the person
of Jesus.

4.2. The Role of Mary and Joseph
Mary as the Theotokos (Mother of God) and Joseph as protector and model of faith demonstrate different aspects of Christian holiness: purity, trust, and willingness to sacrifice.

4.3. Numerical and Structural Signs
The division into three sets of fourteen generations and the repetition of the number fourteen in the genealogy and in the number of days of fasting
(e.g., 40 days in the desert) indicate the symbolism of God's perfection.

4.4. The Incarnation as the Fulfillment of Prophecy
The Virgin Birth is proof of divine initiative and, at the same time, an invitation to faith: the acceptance of God's Word in the hearts of the faithful.

5. Summary

Matthew 1:1-16, 18-23 presents Jesus as the Son of David and Abraham, whose coming is the fruit of a long history of God's providence.
The genealogy emphasizes God's faithfulness and the universal nature of salvation, and the nativity narrative clearly points to the miraculous nature
of the Incarnation, the fulfillment of prophecy, and the models of faith in Mary and Joseph.

 

 

 

 

Flag Counter