7 WRZEŚNIA
NIEDZIELA, Dwudziesta trzecia Niedziela zwykła EWANGELIA - Łk 14, 25-33 (Kto nie wyrzeka się wszystkiego, nie może być uczniem Jezusa) Wielkie tłumy szły z Jezusem. On zwrócił się i rzekł do nich: «Jeśli kto przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci MEDYTACJA Jezus zaznacza, że aby podążanie za Nim było owocne i prowadziło do królestwa niebieskiego – wymaga wolności. Wolności od siebie i tego, czego chcemy. Od ludzi i tego, co nam dają oraz od rzeczy i żądz. Bez tej radykalnej wolności od świata stworzonego – podążanie za Jezusem jest jałowe... Kolejny warunek owocnego podążania za Jezusem to stanąć odważnie przed bólem, cierpieniem, a nawet śmiercią. Jezus mówi, że podążanie za Nim wymaga jednoznacznego opowiedzenia się za Bogiem, a nawet „niesienia krzyża”. On po to przeszedł drogę krzyżową i umarł, żebyśmy mogli się na Nim oprzeć, niosąc nasze krzyże... Jezus porównuje decyzję, by stać się Jego uczniem, z decyzją o wzniesieniu wieży. Jest ona symbolem władzy i wiedzy oraz zwycięstwa w walce o suwerenność Zgodnie z przysłowiem: 'cokolwiek czynisz, czyń dobrze i patrz na koniec', należy również i w ten sposób pojąć temat bycia uczniem Jezusa. Ewangelista Łukasz pokazuje nam różnicę pomiędzy tłumami, które szły z Jezusem a ludźmi, którzy mieliby być Jego uczniami... Ci, którzy 'nienawidzą' wszystkiego, co przeszkadzałoby być jak najlepszym uczniem Jezusa, którzy są wierni Jego nauce, może nawet mimo nacisków rodziny, czy najbliższych, wyróżniają się z tłumu... Wspólnym tematem dla trzech obrazów: niesienia krzyża, budowy wieży i stoczenia bitwy jest bezwarunkowe i radykalne zaangażowanie. Ewangelista Łukasz podsumowuje to stwierdzeniem o ‘wyrzekaniu się wszystkiego’, by być uczniem Chrystusa... Jezus mówi te słowa ‘w drodze do Jerozolimy’. Przypomina, że naśladowanie Go nie jest pojedynczym zrywem, wyizolowanym aktem heroizmu, ale ciężarem, który niesiemy po drodze życia. Wymaga stałości i cierpliwości ‘zwyczajnego dnia’. Ten krzyż to nie tylko konsekwencje własnych ograniczeń czy grzechów. Jesteśmy zachęcani, by wzorem Jezusa ‘nosić brzemiona’ naszych braci i sióstr... Jest różnica między ‘brać-wziąć’ a ‘nosić’. Ewangelista Łukasz mówiąc wcześniej o braniu czy wzięciu krzyża dodaje ‘dzień po dniu’. Tutaj przypomina Dzisiejsza Ewangelia może szokować. „Kto nie ma w nienawiści swego ojca i matki nie może być moim uczniem”. Naprawdę Jezus każe nienawidzić? Nie chodzi o nienawiść wobec rodziny. Chodzi o priorytety. Kogo stawiamy naprawdę na pierwszym miejscu? Jezus nie mówi, że bycie uczniem będzie lekkie. Mówi, że będzie wymagało decyzji. Nie raz, codziennie. Ale właśnie ta decyzja daje sens, pokój, kierunek. To nie jest Ewangelia o „odrzuceniu ludzi”. To Ewangelia o właściwej kolejności miłości. Bo kiedy Jezus jest pierwszy – wszystko inne znajduje swoje miejsce... "Tak więc nikt z was, jeśli nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem" – słyszymy w dzisiejszej Ewangelii. I nie chodzi o sprawy materialne – mówi Jezus, ale o ojca, matkę, żonę, dzieci, braci, siostry i siebie samego... Dla chrześcijanina nikt i nic nie może być ważniejsze niż Chrystus. Nie chodzi o to, by bliskich nie kochać, by stali się nam obcymi. Raczej, by nigdy więzi z nimi nie stawiać ponad więź z Chrystusem, nawet siebie, swoich potrzeb, planów czy marzeń, nigdy stawiać ponad więź z Chrystusem. Trzeba Go kochać całym sercem. Jeśli nie tak kochamy, kochamy za mało... Jezus nie zachęca do nienawidzenia naszych krewnych, lecz do tego, aby stanowczo im się sprzeciwiać, gdy stawiają przeszkody na drodze do nieba. Albo gdy egoistyczny i chory rodzaj relacji, jaki nas z nimi wiąże, stoi na przeszkodzie naszego podążania za prawdziwą Miłością. Wtedy należy uciec się do nienawiści... Paradoksalnie najbardziej podatne na zranienia są te więzi, na których nam najbardziej zależy. I nieraz najtrudniejszą do zniesienia staje się sfera miłości. Potrzebujemy pójść śladami Chrystusa, który sam od środka poznał ludzką rodzinę i nie stronił od więzi uczuciowych z innymi osobami. Jednakże uniknął Kłopot polega na tym, że odcięci od życiodajnej gleby, jaką jest Bóg, szukamy siebie w naszych związkach z innymi osobami. Dlatego potrzeba Chrystusa z Jego mocą zwycięstwa nad grzechem. Zwyciężony grzech to uleczona krwawiąca w nas rana, odbudowana życiodajna więź z Bogiem, który na powrót nas kocha, daje swego Ducha i sprawia, że mamy punkt oparcia, by naprawdę zacząć drugiego kochać... Tylko kochany może kochać. Drugiemu da oparcie ten tylko, kto sam je wcześniej odnajdzie dla siebie. Potrzeba, aby Chrystus wszedł na nowo w nasze relacje, uzdrawiając je i opierając na mocnej, gruntownej, osobistej relacji z Sobą. A to zakłada uprzednie odniesienie się z nienawiścią do tego, co zepsute Nienawiść prowadząca do rozłamu między dwiema osobami i czyniąca je nieprzejednanymi jest najbardziej sugestywnym obrazem naszego oddzielenia od grzechu, egoizmu, zachłanności na cudzy afekt i od tego wszystkiego, co nas pociąga ku ludzkiej nędzy, a nie ku miłości Jezusa... Konieczne jest wyrzeczenie się samego siebie i przekonanie, że nie da się przyjąć sposobu życia Odkupiciela bez przyjęcia własnego krzyża i pójścia za Nim drogą ofiary i kalwarii. Jest to niezastąpiony fundament dla tego, kto naprawdę chce być doskonały i osiągnąć raj... ...Chcę Cę, Jezu, kochać całym serem, całą duszą, całym umysłem; ze wszystkich sił. Przemieniaj mnie. Przemieniaj moje serce, oświecaj mój umysł. Bym stawiał Cię ponad wszystko i wszystkich. I siebie samego też... ...Jezu, proszę o nowy, radykalny wybór życia z Tobą... Proszę o łaskę rezygnowania ze ‘swoich pewników’, by zdać się całkowicie na Ciebie... Dziękuję, że niesiesz mój krzyż, którego ja nie potrafię dźwigać... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 14, 25-33, Kto nie wyrzeka się wszystkiego, nie może być uczniem Jezusa Wprowadzenie Ewangelia Łk 14, 25-33 jest jednym z najbardziej radykalnych wykładów Jezusa na temat kosztów naśladowania Chrystusa. „Nienawiść” wobec najbliższych – koszt priorytetu Chrystusa „Kto przychodzi do mnie i nie nienawidzi ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, a także własnego życia, nie może być moim uczniem”. Krzyż jako znak naśladowania „Kto nie przyjmie krzyża i nie pójdzie za mną, nie może być moim uczniem”. Liczenie kosztów – budowa wieży i wojna króla „Kto zamierza budować wieżę, nie usiądzie najpierw i nie policzy kosztów?” oraz „Kto zamierza iść na wojnę, nie oceni, czy ma wystarczające siły?”. Porzucenie wszelkich dóbr – „sól, która straciła smak” „Kto nie odda wszystkiego, nie może być moim uczniem” oraz „Sól, która straciła smak, nie nadaje się już do niczego”. Współczesna aplikacja – wezwanie do miłości bliźniego ponad przywilej krwi Papież Franciszek podkreślił, że nienawiść wobec rodziny oznacza odrzucenie przywileju krwi, gdy ten prowadzi do wykluczenia i niesprawiedliwości. Podsumowanie teologiczne Priorytet Chrystusa Krzyż Rozsądne rozeznanie Odporność na materializm „Kto przychodzi do mnie i nie nienawidzi ojca i matki (…) nie może być moim uczniem” – to nie wezwanie do przemocy, lecz zaproszenie do wyboru Chrystusa jako najważniejszej miłości, która przemienia wszystkie inne relacje (Jan Paweł II). --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SUNDAY, Twenty-Third Sunday in Ordinary Time GOSPEL - Lk 14:25-33 (Whoever does not renounce everything cannot be a disciple of Jesus) Great crowds were following Jesus. He turned and said to them, "If anyone comes to me and does not hate his father and mother, wife and children, brothers and sisters, yes, and even his own life, he cannot be my disciple. MEDITATION Jesus emphasizes that for following Him to be fruitful and lead to the kingdom of heaven, it requires freedom. Freedom from ourselves and what we want. From people and what they give us, and from things and desires. Without this radical freedom from the created world, following Jesus is sterile... Another condition for fruitful following Jesus is to bravely face pain, suffering, and even death. Jesus says that following Him requires an unequivocal commitment to God and even "carrying the cross." He walked the Way of the Cross and died so that we could lean on Him, carrying our crosses... Jesus compares the decision to become His disciple with the decision to build a tower. It is a symbol of power and knowledge, as well as victory in the fight for sovereignty and freedom... According to the proverb, 'Whatever you do, do it well and consider the end,' we must also understand the concept of discipleship in this way. The Evangelist Luke shows us the difference between the crowds who followed Jesus and the people who would be His disciples... Those who 'hate' anything that would hinder them from being the best possible disciple of Jesus, who are faithful to His teachings, perhaps even despite pressure from family or loved ones, stand out from the crowd... The common theme of the three images: carrying the cross, building the tower, and fighting the battle is unconditional and radical commitment. Jesus says these words "on the way to Jerusalem." He reminds us that following Him is not a single act of heroism, an isolated act of heroism, but a burden we carry along the path of life. It requires the constancy and patience of an "ordinary day." This cross is not only the consequences of our own limitations or sins. We are encouraged, like Jesus, to "carry the burdens" of our brothers and sisters... There's a difference between 'taking' and 'carrying'. Luke, the Evangelist, speaking earlier about taking up or taking up the cross, adds 'day by day.' Here he reminds us of 'carrying,' and even a light burden becomes a difficult cross over time. However, this is the essence of Christianity: carrying one's cross with Jesus every day... Today's Gospel may shock. "Whoever does not hate their father and mother cannot be my disciple." Does Jesus really command hatred? The original Greek reads: ?? µ???? – which doesn't necessarily mean "to hate," but "to love less" or "not to put above." This is a so-called Semitic way of expressing choice through contrast. So it would be more appropriate: "If anyone loves his loved ones more than me, he cannot be my disciple"... It's not about hatred towards family. It's about priorities. Who do we truly put first? Jesus doesn't say that discipleship will be easy. He says it will require decisions. Not just once, but every day. But this very decision gives meaning, peace, and direction. This is not a Gospel about "rejecting people." It is a Gospel about the proper order of love. Because when Jesus is first, everything else finds its place... "Therefore, no one of you can be my disciple unless you renounce all that you have," we hear in today's Gospel. And this isn't about material things, says Jesus, but about your father, mother, wife, children, brothers, sisters, and yourself... For a Christian, no one and nothing can be more important than Christ. It's not about not loving your loved ones, about making them strangers. Rather, it's about never putting your relationship with them above your relationship with Christ, not even yourself, your needs, plans, or dreams. You must never put your relationship with them above your relationship with Christ. You must love Him with all your heart. If we don't love this way, we love too little... Jesus doesn't encourage us to hate our relatives, but to firmly oppose them when they place obstacles on the path to heaven. Or when the selfish Paradoxically, the most vulnerable are the relationships we care about most. And often the most difficult to bear is the sphere of love. And there is nowhere to escape, for we would be escaping the greatest duty of life... We need to follow in the footsteps of Christ, who knew the human family from within and did not shy away from emotional bonds with others. However, he avoided the bitterness of sin in them, and now He, the Risen One, is ready to permeate them with the power of healing... The problem is that, cut off from the life-giving soil that is God, we seek ourselves in our relationships with others. Therefore, we need Christ with His power of victory over sin. Sin overcome means healing the bleeding wound within us, rebuilding our life-giving bond with God, who loves us again, gives us His Spirit, and gives us a foundation from which to truly begin to love others... Only the beloved can love. Only someone who first finds support for themselves can provide support for others. Christ needs to re-enter our relationships, healing them and grounding them in a strong, grounded, personal relationship with Himself. And this presupposes a prior hatred for what is corrupt The hatred that leads to a rift between two persons and makes them irreconcilable is the most striking image of our separation from sin, selfishness, greed for other people's affections, and from all that draws us to human misery rather than to the love of Jesus... Self-denial is necessary, as is the conviction that it is impossible to accept the Redeemer's way of life without taking up one's own cross and following Him on the path of sacrifice and Calvary. This is the irreplaceable foundation for those who truly desire to be perfect and reach paradise... ...I want to love You, Jesus, with all my heart, with all my soul, with all my mind; with all my strength. Transform me. Transform my heart, enlighten my mind. So that I may place You above everything and everyone. And myself too... ...Jesus, I ask for a new, radical choice of life with You... I ask for the grace to give up "my certainties" in order to rely completely on You... Thank you for carrying my cross, which I cannot bear... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 14:25-33, Whoever does not renounce everything cannot be a disciple of Jesus Introduction The Gospel of Luke 14:25-33 is one of Jesus' most radical discourses on the costs of following Christ. "Hatred" toward loved ones—the cost of Christ's priority "Whoever comes to me and does not hate father and mother, wife and children, brothers and sisters, and even his own life, cannot be my disciple." The Cross as a Sign of Discipleship "Whoever does not accept the cross and follow me cannot be my disciple." Counting the Cost – Building a Tower and the King's War "Whoever intends to build a tower will not first sit down and count the cost?" and "Whoever intends to go to war will not consider whether he has sufficient strength?" Abandoning all goods – “salt that has lost its flavor” “Whoever does not give up everything cannot be my disciple” and “Salt that has lost its flavor is no longer good for anything.” A contemporary application – a call to love one's neighbor above the privilege of blood Pope Francis emphasized that hatred of family means rejecting the privilege of blood when it leads to exclusion and injustice. Theological Summary The Priority of Christ The Cross Wise Discernment Resistance to Materialism "Whoever comes to me and does not hate father and mother (...) cannot be my disciple" – this is not a call to violence, but an invitation to choose Christ as the most important love, one that transforms all other relationships (John Paul II).
|