6 WRZEŚNIA
SOBOTA, Dzień powszedni EWANGELIA - Łk 6, 1-5 (Chrystus jest Panem szabatu) W pewien szabat Jezus przechodził wśród zbóż, a uczniowie zrywali kłosy i jedli, wykruszając ziarna rękami. MEDYTACJA Apostołowie poczuli głód. Głód możemy rozumieć bardzo szeroko. Mówimy, że ktoś jest głodny wrażeń, miłości, akceptacji. Istnieje też pojęcie głodu narkotycznego czy nikotynowego. Głód zawsze domaga się zaspokojenia... Głód jest uczuciem, które pokazuje nam jakiś brak. Świat daje nam dziś wiele propozycji, jak go zaspokoić. Można nawet powiedzieć, że jest on w nas celowo podsycany. Nie zawsze jednak zaspokajanie głodu jest dla nas dobre... Jezus pozwolił Apostołom złamać szabat i zjeść ziarna zbóż. Ich głód wynikał z prawdziwej potrzeby, dlatego On pozwolił im go zaspokoić. Jezus chce zaspokoić również nasz głód i wie najlepiej, w jaki sposób to zrobić, żeby było to dla nas dobre... Przestrzeganie przepisów prawa, wypełnianie przykazań, unikanie tego, czego prawo zabrania, to wielkie wyzwanie dla ludzi wierzących nie tylko Jedni są skrupulantami, akcentującymi przepisy i przykazania. Inni odrzucają ‘przepisy’, wiążąc się bardziej z własną pseudowolnością, a nierzadko rozchwianiem emocjonalnym i duchowym. Pytanie, jakie powinniśmy stawiać to nie to ‘co mam czynić dla Boga’, ale raczej ‘jaki obraz Boga w sobie noszę i jak on warunkuje moje decyzje’?... ‘Wolność chrześcijanina’ nie jest samowolą ani uleganiem impulsywności, ale i nie trzyma się kurczowo przepisów i reguł. Jej istotą jest ‘przylgnięcie’ do Boga, przyjęcie Jego praw i przykazań oraz kierowanie się wymogami miłości, łagodności i służby wobec wszystkiego, co On stworzył i powołał do życia. Wolność chrześcijanina jest skierowana przede wszystkim wobec innych, nie dla siebie... Jezus i uczniowie przechodzą przez pola. Zgłodnieli, zaczęli wykruszać ziarno z kłosów. I wtedy zaczyna się spór z faryzeuszami. Dla niektórych z nich to była praca zabroniona w szabat, bo kojarzyła się ze żniwami. Ale Jezus przypomina: „To nie przepisy są najważniejsze. Tylko człowiek. I miłość”... Żydzi, oprócz Dekalogu, mieli jeszcze 613 dodatkowych przykazań (micwot). Regulowały one wszystko. To nie były złe prawa, bo miały pomagać w życiu Jezus pokazuje coś innego. Mówi: „Ja jestem Panem szabatu.” To znaczy: 'Nie prawo was zbawi, ale Ja. Nie system, nie kontrola, ale miłość, relacja'. Zadajmy sobie więc pytanie kto naprawdę rządzi w moim życiu? Czy moje chrześcijaństwo to tylko zasady, praktyki, kontrola? Czy też jest to relacja z Jezusem, który widzi, że jestem głodny i mówi: „Weź. Jedz. Ja cię nakarmię”. Bo tylko On jest Panem, także naszego codziennego głodu… Jezus ukazuje, że szabat został ustanowiony dla dobra człowieka. Choć od początku nie był uciążliwym zestawem zakazów, to jednak interpretacja faryzeuszy zniekształciła jego pierwotne znaczenie. Przywołując Dawida, Jezus pokazał, że prawo naturalne i potrzeba człowieka mogą mieć pierwszeństwo przed literalnym przestrzeganiem Prawa... Jezus, jako „Pan szabatu”, ustanawiając swoim boskim autorytetem nowe zasady, potwierdza zarazem swoją tożsamość jako tego, który dał przykazania... Tradycja świętowania szabatu weszła w nową fazę, gdy Zmartwychwstały przekroczył granice życia i śmierci, stając się Zwycięzcą. W ten sposób ożywił Korzenie etymologiczne szabatu odsyłają do idei zakończenia działania. Wpisanie go w Dekalog jako czasu błogosławienia Boga za dzieło stworzenia (Wj 20, 11) Bóg, który ustanawia szabat, jest Jego Panem, właścicielem. Jemu zależy na czasie bliskości z człowiekiem i On go inicjuje. Zatem wszelkie pytania ...Jezu, proszę o zdolność rozeznawania wydarzeń dnia w świetle Bożego Słowa... Proszę o łaskę prawdziwego zrozumienia i przeżywania dnia Pańskiego – niedzieli... Dziękuję za wolność, jaką nam zostawiasz i do jakiej nas zachęcasz... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 6, 1-5, Chrystus jest Panem szabatu Wprowadzenie Ewangelia Łk 6, 1-5 przedstawia pierwsze publiczne starcie Jezusa z faryzeuszami w sprawie szabatu. 1. Kontekst historyczny Szabat był dniem odpoczynku ustanowionym w Prawie Mojżeszowym (Wyj 20, 8-11). 2. Przypadek uczniów (w. 1-2) Uczniowie zrywali kłosy i jedli je, co według faryzeuszy było „niewłaściwe” w szabat (Łk 6, 1-2). 3. Odwołanie do Dawida (w. 3-4) Jezus przywołuje przykład Dawida, który zjadł chleb ofiarny w świątyni, mimo że był on zarezerwowany wyłącznie dla kapłanów (Łk 6, 3-4). 4. „Syn Człowieka jest Panem szabatu” (w. 5) Stwierdzenie to podkreśla Jezusowy autorytet nad interpretacją Prawa (Łk 6, 5). 5. Teologiczne implikacje 5.1. Miłosierdzie ponad formalizm 5.2. Władza Chrystusa 5.3. Szabat jako znak odpoczynku w Chrystusie 6. Zastosowanie w życiu współczesnym 6.1. Priorytet potrzeb 6.2. Rozpoznawanie autorytetu Chrystusa --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SATURDAY, Weekday GOSPEL - Lk 6:1-5 (Christ is Lord of the Sabbath) On a certain Sabbath, Jesus was walking among the grain fields, and the disciples were picking heads of grain and eating, crumbling the kernels MEDITATION The apostles felt hungry. We can understand hunger in a very broad sense. We say that someone is hungry for sensations, love, acceptance. There is also Hunger is a feeling that reveals a lack. Today, the world offers us many suggestions for how to satisfy it. One could even say that it is deliberately fueled within us. However, satisfying hunger is not always good for us... Jesus allowed the Apostles to break the Sabbath and eat grains. Their hunger stemmed from a true need, so He allowed them to satisfy it. Jesus wants to satisfy our hunger as well, and He knows best how to do it so that it is good for us... Observing the law, fulfilling the commandments, and avoiding what the law prohibits is a great challenge for believers not only in ancient times but also today. The question of "what is permitted and what is not permitted" returns to us and is experienced more or less painfully, depending on many factors... Some are scrupulous, emphasizing the rules and commandments. Others reject 'regulations,' linking themselves more to their own pseudo-freedom and often emotional and spiritual instability. The question we should be asking is not 'what must I do for God,' but rather 'what image of God do I carry within me 'Christian freedom' is not self-will or succumbing to impulsiveness, but neither is it clinging to regulations and rules. Its essence is 'adherence' to God, accepting His laws and commandments, and being guided by the demands of love, gentleness, and service to all that He created and called into being. Christian freedom is directed primarily toward others, not toward oneself... Jesus and the disciples are walking through the fields. Hungry, they begin to tear grain from the ears of grain. And then the dispute with the Pharisees begins. For some of them, this work was forbidden on the Sabbath because it was associated with the harvest. But Jesus reminds us: "It's not the rules that matter most. Only humanity. And love." Besides the Ten Commandments, the Jews had 613 additional commandments (mitzvot). They regulated everything. These weren't bad laws, as they were meant to help us live with God. But over time, they became more important than God... Jesus shows something else. He says: "I am the Lord of the Sabbath." This means: "Not the law will save you, but I. Not a system, not control, but love, Jesus shows that the Sabbath was established for the good of humanity. Although from the beginning it wasn't a burdensome set of prohibitions, Jesus, as "Lord of the Sabbath," by establishing new rules with his divine authority, simultaneously confirms his identity as the one who gave The tradition of celebrating the Sabbath entered a new phase when the Risen One transcended the boundaries of life and death, becoming the Victor. In this way, he revived in his disciples the awareness of the freedom he had brought and inspired them to offer their lives as a sacrifice pleasing to God. In this way, the priority of grace over the rigor of regulations is revealed, which allows us to worship God in spirit and truth... The etymological roots of the Sabbath refer to the concept of the completion of action. Its inclusion in the Ten Commandments as a time of blessing God for His work of creation (Exodus 20:11) and liberation (Deuteronomy 5:15) demonstrates that its fundamental dimension is an encounter with the Almighty... God, who institutes the Sabbath, is its Lord, its owner. He values ??this time of intimacy with humanity, and He initiates it. Therefore, all questions about ...Jesus, I ask for the ability to discern the events of the day in the light of God's Word... I ask for the grace to truly understand and live the Lord's Day – Sunday... Thank you for the freedom you leave us and to which you encourage us... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 6:1-5, Christ is Lord of the Sabbath Introduction The Gospel of Luke 6:1-5 presents Jesus' first public confrontation with the Pharisees over the Sabbath. 1. Historical Context The Sabbath was a day of rest established in the Mosaic Law (Exodus 20:8-11). 2. The Case of the Disciples (vv. 1-2) The disciples plucked heads of grain and ate them, which the Pharisees considered "improper" on the Sabbath (Luke 6:1-2). Jesus does not condemn them, but points to their need: "They were hungry" (v. 5). 3. Reference to David (vv. 3-4) Jesus cites the example of David, who ate the bread of offering in the temple, even though it was reserved exclusively for the priests (Luke 6:3-4). 4. "The Son of Man is Lord of the Sabbath" (v. 5) This statement emphasizes Jesus' authority over the interpretation of the Law (Luke 6:5). 5. Theological Implications 5.1. Mercy Above Formalism 5.2. The Authority of Christ 5.3. The Sabbath as a Sign of Rest in Christ 6. Application to Contemporary Life 6.1. The Priority of Needs 6.2. Recognizing the Authority of Christ
|