5 WRZEŚNIA
PIĄTEK, Dzień powszedni EWANGELIA - Łk 5, 33-39 (Nowość nauki Jezusa) Faryzeusze i uczeni w Piśmie rzekli do Jezusa: MEDYTACJA Radość z przebywania w towarzystwie kogoś bliskiego, kochanego i wytęsknionego jest ogromna. To doświadczenie, które sprawia, że chce się żyć. Wtedy liczy się tylko tu i teraz – czas i przestrzeń, w których jesteśmy z tą konkretną osobą... Pan jest z nami, a Jego bliskość może być dla nas źródłem życia i nadziei. Tak jak weselnicy cieszą się z obecności pana młodego, tak my możemy cieszyć się Czasem może być tak, że nasza modlitwa lub wyrzeczenia zasłonią nam Boga. Nieraz tworzymy obraz Boga niemiłosiernego, potępiającego Sędziego, który trzyma w ręku 'liczydło' i rachuje nasze grzechy, niedoskonałości. A Jezus chce być Oblubieńcem Kościoła... Nie chodzi tylko o obowiązkowe, rutynowe modlitwy, czy posty, jak i o tradycyjne bycie na Eucharystii w niedzielę. Chodzi o radość wynikającą ze spotkania Oblubieńca, o tęsknotę za Nim... Prawdziwy post to nie tylko pozbawienie się pokarmu czy napoju, ale przywrócenie właściwej harmonii. Przez ‘post’ uznajemy wartość wszystkiego, co służy naszemu życiu, ale i fakt, że wszelkie dobra, jakie posiadamy i z nich korzystamy nie są czymś oczywistym, lecz są rzeczywistym darem. Dzięki temu odnawiamy harmonijną relację z Bogiem stwórcą, z sobą samym, ze wspólnotą ludzką oraz z rzeczami, które mamy do dyspozycji... Aby post okazał się skuteczny, potrzebna jest postawa duchowa, której znakiem jest modlitwa. Dzięki niej nadajemy naszej egzystencji ludzki wymiar – świadomość własnych ograniczeń i poszukiwanie sensu oraz poddanie się Bożemu prowadzeniu... Chrześcijanie są zaproszeni do picia ‘młodego wina’, jakie podaje nam na uczcie życia Jezus. Aby to się stało trzeba przywdziać ‘nową szatę’ i mieć ‘nowe serce’. To jest możliwe po nawróceniu, metanoi – przemianie mentalności, jaką przeżyli celnicy i grzesznicy. My też jesteśmy zaproszeni do ‘nawrócenia’ na drogę Pana... Chcemy podobać się Bogu, ale jednocześnie żyć po swojemu. Chcemy słuchać Ewangelii, ale zachować swoje 'ale'. Trochę z Bogiem, trochę 'po naszemu'. Tylko że Jezus mówi wprost: tak się nie da na dłużej... Jezus mówi, że nowe wino trzeba lać do nowych bukłaków. Nie chodzi o opakowanie. Chodzi o nasze wnętrze. Nie da się żyć długo w duchowym rozdwojeniu, czytać Ewangelię, a jednocześnie: nie przebaczać; oszukiwać w relacjach i finansach; ranić najbliższych; bezwzględnie oceniać; mówić 'to nic takiego' wobec tego, co zabija miłość... Jezus nie chce moralizować. On chce nas ocalić przed pęknięciem, bo życie z podwójnym systemem szybko męczy i nie daje pokoju. Bóg nie mówi: 'Albo wszystko, albo nic'. On mówi: 'Zacznij dziś. Pozwól, że uczynię cię nowym człowiekiem'. Bo nowe wino – to nowe życie, a ono naprawdę smakuje lepiej... "Kto się napił starego, nie chce potem młodego – mówi bowiem: 'Stare jest lepsze'" (Łk 5, 39). Jezus przestawia w sposób symboliczny obraz tego, że Jego nowe nauczanie (Ewangelia, Nowe Przymierze) nie pasuje do starych form religijności (Prawo Mojżeszowe, Stare Przymierze). Tak więc stary porządek Do zmiany myślenia wiedzie zwykle długa droga, bo ludzie, którzy są przyzwyczajeni do starego sposobu życia, dawnych zasad i tradycji często nie chcą przyjąć czegoś nowego, nawet jeśli nowe jest lepsze. Mówią: 'Stare jest lepsze', bo to znają, rozumieją, czują się z tym bezpiecznie. Podobnie jak faryzeusze Jezus pokazuje, że opór wobec zmiany nie wynika z racjonalnych przesłanek, ale z przyzwyczajenia i komfortu. Ludzie wolą to, co znane, nawet jeśli nowe przynosi prawdę, wolność i życie... Aby kroczyć za Jezusem warto przekraczać trudności, czyli otwierać umysł i serce na działanie Ducha Świętego, który czyni wszystko nowe. Albowiem nie da się żyć Ewangelią na co dzień, trzymając się kurczowo jedynie przeszłości, nawet jeśli jest ona niedoskonała... Życie Jezusa i jego uczniów było wyzwaniem dla współczesnych im gorliwych i pobożnych Żydów. Odpuszczał grzechy, jadał z celnikami i grzesznikami, uzdrawiał w szabat, a Jego uczniowie nie dość, że nie pościli, to jeszcze zrywali kłosy w szabat. Wszystkie te sytuacje Ewangelista Łukasz umieszcza obok siebie, jakby chciał pokazać, że to nie przypadek, chwilowe odstępstwo od przestrzegania norm... Jezus pokazuje swoim życiem i potwierdza nauczaniem zupełnie nową jakość relacji do Ojca, a zarazem głębszy wymiar wszystkich przepisów i obowiązujących norm. Nie są one sztuką dla sztuki, lecz mają służyć dobru i zbawieniu człowieka... ...Jezu, proszę o zdolność rozeznawania stanów duchowych i wewnętrzną spójność... Proszę o dobre przeżywanie i wykorzystanie łaski postu, dla przemiany KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 5, 33-39, Nowość nauki Jezusa 1. Kontekst i problematyka W wersecie 33. faryzeusze i uczniowie Jana Chrzciciela krytykują uczniów Jezusa za brak postu, podkreślając ich „nowoczesny” styl życia (święta Wieczerza, jedzenie i picie). 2. „Nowa szata” – znak odnowienia „Nie przywiązujcie nowej szaty do starej, bo nie pasuje ona do niej, ani nie połączcie nowego kawałka tkaniny z starą szatą, bo rozerwie się i nie będzie już użyteczna”. Jezus podkreśla, że przyjęcie Jego nauki wymaga całkowitej przemiany człowieka, a nie jedynie powierzchownego dopasowania starego „ja” do nowej wiary. 3. „Nowe wino w nowych kielichach” – pełnia łaski „A nikt nie wlewa nowego wina do starych bukłaków; w przeciwnym razie one pękną i zostaną zniszczone. Jezus wskazuje, że Nowe Przymierze (nowe wino) wymaga nowych struktur – zarówno w Kościele, jak i w sercu wiernych. 4. Znaczenie dla wczesnego Kościoła Komentarze biblijne (np. BibleHub) zauważają, że obraz wina i kielichów odnosi się do Liturgii Eucharystycznej – nowego przymierza wypełnionego Ducha Świętego, które wymaga od wiernych nowego sposobu przyjmowania sakramentu, nie ograniczonego już jedynie tradycyjnymi rytuałami, lecz otwartego na żywe spotkanie z Chrystusem. 5. Współczesna aplikacja 5.1. Osobista odnowa 5.2. Życie Kościoła 5.3. Post i modlitwa 6. Podsumowanie Ewangelia Łk 5, 33-39 ukazuje, że nowe objawienie Chrystusa nie może być pomieszane ze starymi, nieprzystosowanymi strukturami. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- FRIDAY, Everyday GOSPEL - Lk 5:33-39 (The New Teaching of Jesus) The Pharisees and scribes said to Jesus, MEDITATION The joy of being in the company of someone close, loved, and longed for is immense. It is an experience that makes one want to live. Then, only the here The Lord is with us, and His closeness can be a source of life and hope for us. Just as the wedding guests rejoice in the presence of the bridegroom, so we can rejoice in the presence of a loving God. Jesus speaks of a wedding. For us, a wedding can be any encounter with Him: in personal prayer, at the Eucharist, Sometimes our prayer or sacrifices can obscure God from our view. We often create the image of an unmerciful God, a condemning Judge who holds an abacus and counts our sins and imperfections. And Jesus wants to be the Bridegroom of the Church... It's not just about obligatory, routine prayers or fasting, nor about traditional attendance at the Eucharist on Sunday. It's about the joy of meeting True fasting is not just about depriving ourselves of food or drink, but also about restoring proper harmony. Through "fasting," we acknowledge the value For fasting to be effective, a spiritual attitude is necessary, a sign of which is prayer. Thanks to it, we give our existence a human dimension – awareness Christians are invited to drink the "new wine" that Jesus offers us at the banquet of life. For this to happen, we must put on "new clothes" and have a "new heart." This is possible after conversion, metanoia—a transformation of mentality, similar to that experienced by tax collectors and sinners. We, too, are invited to "convert" to the Lord's way... We want to please God, but at the same time live our own way. We want to listen to the Gospel, but retain our own 'but.' A little with God, a little 'our way.' But Jesus says it bluntly: this won't work for long... Jesus says that new wine must be poured into new wineskins. It's not about the packaging. It's about our inner selves. It's impossible to live long in spiritual division, to read the Gospel, and at the same time: not to forgive; to cheat in relationships and finances; to hurt loved ones; to judge ruthlessly; to say 'it's no big deal' to what kills love... Jesus doesn't want to moralize. He wants to save us from breaking, because living with a dual system quickly tires us out and brings no peace. God doesn't say, 'It's all or nothing.' He says, 'Start today. Let me make you a new person.' Because new wine is new life, and it truly tastes better... "He who has drunk the old wine doesn't want the new wine afterward; for he says, 'The old is better'" (Luke 5:39). Jesus symbolically presents the image A change of mindset usually takes a long time, because people accustomed to the old way of life, old principles, and traditions often refuse to accept something new, even if the new is better. They say, 'The old is better,' because they know it, understand it, and feel secure in it. Just as the Pharisees and scribes refused to accept Jesus' teachings because they were too new, too revolutionary, and disrupted the religious order they knew... Jesus demonstrates that resistance to change stems not from rational reasons, but from habit and comfort. People prefer the familiar, even if the new brings truth, freedom, and life... To follow Jesus, it is worth overcoming difficulties, that is, opening one's mind and heart to the action of the Holy Spirit, who makes all things new. The life of Jesus and his disciples was a challenge for the zealous and pious Jews of their time. He forgave sins, ate with tax collectors and sinners, healed on the Sabbath, and his disciples not only did not fast but also plucked grain on the Sabbath. The Evangelist Luke places all these situations side by side, as if to show that this is no accident, no momentary deviation from the norms... Jesus demonstrates through his life and confirms through his teachings a completely new quality of relationship with the Father, and at the same time, ...Jesus, I ask for the ability to discern spiritual states and inner coherence... I ask for a good experience and use of the grace of fasting for transformation and conversion... Thank you for becoming the Bridegroom serving the 'new wine' of spiritual life... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 5:33-39, The Newness of Jesus' Teaching 1. Context and Issues In verse 33, the Pharisees and disciples of John the Baptist criticize Jesus' disciples for their lack of fasting, emphasizing their "modern" lifestyle (the Holy Supper, eating and drinking). 2. "New Garment" – a Sign of Renewal "Do not tie a new garment to an old one, for it does not fit, nor do you put a new cloth on an old garment, for it will tear and be no longer useful." Jesus emphasizes that accepting His teaching requires a complete transformation of the person, not merely a superficial adaptation of the old self to the new faith. 3. "New Wine in New Cups" – the Fullness of Grace "No one pours new wine into old wineskins; otherwise, they will burst and be ruined. Jesus indicates that the New Covenant (new wine) requires new structures – both in the Church and in the hearts of the faithful. 4. Significance for the Early Church Biblical commentaries (e.g., BibleHub) note that the image of wine and cups refers to the Eucharistic Liturgy – a new covenant filled with the Holy Spirit, which requires the faithful to adopt a new way of receiving the sacrament, no longer limited by traditional rituals but open to a living encounter with Christ. 5. Contemporary Application 5.1. Personal Renewal 5.2. Life of the Church 5.3. Fasting and Prayer 6. Summary Luke 5:33-39 shows that the new revelation of Christ cannot be confused with old, incompatible structures.
|