5 WRZEŚNIA

PIĄTEK, Dzień powszedni

EWANGELIA - Łk 5, 33-39 (Nowość nauki Jezusa)

Faryzeusze i uczeni w Piśmie rzekli do Jezusa:
«Uczniowie Jana dużo poszczą i modły odprawiają, podobnie też uczniowie faryzeuszów; natomiast Twoi jedzą i piją».
A Jezus rzekł do nich: «Czy możecie nakłonić gości weselnych do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego,
i wtedy, w owe dni, będą pościli».
Opowiedział im też przypowieść: «Nikt nie przyszywa do starego ubrania jako łaty tego, co oderwie od nowego; w przeciwnym razie i nowe podrze,
i łata z nowego nie nada się do starego.
Nikt też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków; w przeciwnym razie młode wino rozerwie bukłaki, i samo wycieknie, i bukłaki przepadną. Lecz młode wino należy wlewać do nowych bukłaków. Kto się napił starego, nie chce potem młodego – mówi bowiem: „Stare jest lepsze”».

MEDYTACJA

Radość z przebywania w towarzystwie kogoś bliskiego, kochanego i wytęsknionego jest ogromna. To doświadczenie, które sprawia, że chce się żyć. Wtedy liczy się tylko tu i teraz – czas i przestrzeń, w których jesteśmy z tą konkretną osobą...

Pan jest z nami, a Jego bliskość może być dla nas źródłem życia i nadziei. Tak jak weselnicy cieszą się z obecności pana młodego, tak my możemy cieszyć się
z obecności kochającego Boga. Jezus mówi o weselu. Dla nas weselem może być każde spotkanie z Nim: w osobistej modlitwie, na Eucharystii, w codziennych poruszeniach serca i w miłości, jakiej doświadczamy. To może wydarzyć się właśnie teraz...

Czasem może być tak, że nasza modlitwa lub wyrzeczenia zasłonią nam Boga. Nieraz tworzymy obraz Boga niemiłosiernego, potępiającego Sędziego, który trzyma w ręku 'liczydło' i rachuje nasze grzechy, niedoskonałości. A Jezus chce być Oblubieńcem Kościoła...

Nie chodzi tylko o obowiązkowe, rutynowe modlitwy, czy posty, jak i o tradycyjne bycie na Eucharystii w niedzielę. Chodzi o radość wynikającą ze spotkania Oblubieńca, o tęsknotę za Nim...

Prawdziwy post to nie tylko pozbawienie się pokarmu czy napoju, ale przywrócenie właściwej harmonii. Przez ‘post’ uznajemy wartość wszystkiego, co służy naszemu życiu, ale i fakt, że wszelkie dobra, jakie posiadamy i z nich korzystamy nie są czymś oczywistym, lecz są rzeczywistym darem. Dzięki temu odnawiamy harmonijną relację z Bogiem stwórcą, z sobą samym, ze wspólnotą ludzką oraz z rzeczami, które mamy do dyspozycji...

Aby post okazał się skuteczny, potrzebna jest postawa duchowa, której znakiem jest modlitwa. Dzięki niej nadajemy naszej egzystencji ludzki wymiar – świadomość własnych ograniczeń i poszukiwanie sensu oraz poddanie się Bożemu prowadzeniu...

Chrześcijanie są zaproszeni do picia ‘młodego wina’, jakie podaje nam na uczcie życia Jezus. Aby to się stało trzeba przywdziać ‘nową szatę’ i mieć ‘nowe serce’. To jest możliwe po nawróceniu, metanoi – przemianie mentalności, jaką przeżyli celnicy i grzesznicy. My też jesteśmy zaproszeni do ‘nawrócenia’ na drogę Pana...

Chcemy podobać się Bogu, ale jednocześnie żyć po swojemu. Chcemy słuchać Ewangelii, ale zachować swoje 'ale'. Trochę z Bogiem, trochę 'po naszemu'. Tylko że Jezus mówi wprost: tak się nie da na dłużej...

Jezus mówi, że nowe wino trzeba lać do nowych bukłaków. Nie chodzi o opakowanie. Chodzi o nasze wnętrze. Nie da się żyć długo w duchowym rozdwojeniu, czytać Ewangelię, a jednocześnie: nie przebaczać; oszukiwać w relacjach i finansach; ranić najbliższych; bezwzględnie oceniać; mówić 'to nic takiego' wobec tego, co zabija miłość...

Jezus nie chce moralizować. On chce nas ocalić przed pęknięciem, bo życie z podwójnym systemem szybko męczy i nie daje pokoju. Bóg nie mówi: 'Albo wszystko, albo nic'. On mówi: 'Zacznij dziś. Pozwól, że uczynię cię nowym człowiekiem'. Bo nowe wino – to nowe życie, a ono naprawdę smakuje lepiej...

"Kto się napił starego, nie chce potem młodego – mówi bowiem: 'Stare jest lepsze'" (Łk 5, 39). Jezus przestawia w sposób symboliczny obraz tego, że Jego nowe nauczanie (Ewangelia, Nowe Przymierze) nie pasuje do starych form religijności (Prawo Mojżeszowe, Stare Przymierze). Tak więc stary porządek
zostaje wraz z nauczaniem Jezusa zastąpiony nowym porządkiem...

Do zmiany myślenia wiedzie zwykle długa droga, bo ludzie, którzy są przyzwyczajeni do starego sposobu życia, dawnych zasad i tradycji często nie chcą przyjąć czegoś nowego, nawet jeśli nowe jest lepsze. Mówią: 'Stare jest lepsze', bo to znają, rozumieją, czują się z tym bezpiecznie. Podobnie jak faryzeusze
i nauczyciele Pisma nie chcieli zaakceptować nauki Jezusa, bo była zbyt nowa, zbyt rewolucyjna, burzyła znany im porządek religijny...

Jezus pokazuje, że opór wobec zmiany nie wynika z racjonalnych przesłanek, ale z przyzwyczajenia i komfortu. Ludzie wolą to, co znane, nawet jeśli nowe przynosi prawdę, wolność i życie...

Aby kroczyć za Jezusem warto przekraczać trudności, czyli otwierać umysł i serce na działanie Ducha Świętego, który czyni wszystko nowe. Albowiem nie da się żyć Ewangelią na co dzień, trzymając się kurczowo jedynie przeszłości, nawet jeśli jest ona niedoskonała...

Życie Jezusa i jego uczniów było wyzwaniem dla współczesnych im gorliwych i pobożnych Żydów. Odpuszczał grzechy, jadał z celnikami i grzesznikami, uzdrawiał w szabat, a Jego uczniowie nie dość, że nie pościli, to jeszcze zrywali kłosy w szabat. Wszystkie te sytuacje Ewangelista Łukasz umieszcza obok siebie, jakby chciał pokazać, że to nie przypadek, chwilowe odstępstwo od przestrzegania norm...

Jezus pokazuje swoim życiem i potwierdza nauczaniem zupełnie nową jakość relacji do Ojca, a zarazem głębszy wymiar wszystkich przepisów i obowiązujących norm. Nie są one sztuką dla sztuki, lecz mają służyć dobru i zbawieniu człowieka...

...Jezu, proszę o zdolność rozeznawania stanów duchowych i wewnętrzną spójność... Proszę o dobre przeżywanie i wykorzystanie łaski postu, dla przemiany
i nawrócenia... Dziękuję za Twoje stawanie się Panem Młodym serwującym ‘nowe wino’ życia duchowego...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 5, 33-39, Nowość nauki Jezusa

1. Kontekst i problematyka

W wersecie 33. faryzeusze i uczniowie Jana Chrzciciela krytykują uczniów Jezusa za brak postu, podkreślając ich „nowoczesny” styl życia (święta Wieczerza, jedzenie i picie).
Jezus odpowiada, używając dwóch obrazów: nowej szaty i nowego wina w starych kielichach.
Obrazy te ukazują napięcie między dawną tradycją a nowym objawieniem w Chrystusie.

2. „Nowa szata” – znak odnowienia

„Nie przywiązujcie nowej szaty do starej, bo nie pasuje ona do niej, ani nie połączcie nowego kawałka tkaniny z starą szatą, bo rozerwie się i nie będzie już użyteczna”.

Jezus podkreśla, że przyjęcie Jego nauki wymaga całkowitej przemiany człowieka, a nie jedynie powierzchownego dopasowania starego „ja” do nowej wiary.
W tradycji katolickiej rozumie się to jako wezwanie do nowego życia w Chrystusie, które nie może być jedynie „przyklejone” do starego grzechu
i przyzwyczajeń.

3. „Nowe wino w nowych kielichach” – pełnia łaski

„A nikt nie wlewa nowego wina do starych bukłaków; w przeciwnym razie one pękną i zostaną zniszczone.
Nowe wino należy wlać do nowych bukłaków”.

Jezus wskazuje, że Nowe Przymierze (nowe wino) wymaga nowych struktur – zarówno w Kościele, jak i w sercu wiernych.
Papież Franciszek podkreślał, że te słowa zachęcają do otwartości na „nowe doświadczenia wiary”, które nie mogą być przyjmowane w zamkniętych, przestarzałych formach praktyk religijnych.

4. Znaczenie dla wczesnego Kościoła

Komentarze biblijne (np. BibleHub) zauważają, że obraz wina i kielichów odnosi się do Liturgii Eucharystycznej – nowego przymierza wypełnionego Ducha Świętego, które wymaga od wiernych nowego sposobu przyjmowania sakramentu, nie ograniczonego już jedynie tradycyjnymi rytuałami, lecz otwartego na żywe spotkanie z Chrystusem.

5. Współczesna aplikacja

5.1. Osobista odnowa
Każdy chrześcijanin jest wezwany, by odrzucić „stare kielichy” (przyzwyczajenia, które krępują duchowy rozwój) i przyjąć „nowe wino” (życie w Chrystusie, pełne łaski Ducha).

5.2. Życie Kościoła
Wspólnota musi być gotowa na reformy, które nie niszczą tradycji, ale odnowią ją w świetle Ewangelii.
Papież Franciszek podkreślał, że Kościół powinien być „nowym winem w nowych kielichach”, czyli otwartym na misje, dialog i służbę współczesnemu światu.

5.3. Post i modlitwa
Jezus zaznacza, że post ma miejsce wtedy, gdy „pan młody zostanie zabrany” (czyli w czasie Jego ukrzyżowania i zmartwychwstania).
Dlatego post nie jest celem samym w sobie, lecz przygotowaniem na przyjście Królestwa Bożego.

6. Podsumowanie

Ewangelia Łk 5, 33-39 ukazuje, że nowe objawienie Chrystusa nie może być pomieszane ze starymi, nieprzystosowanymi strukturami.
Wymaga ono całkowitej przemiany – zarówno indywidualnej, jak i wspólnotowej.
Obrazy nowej szaty i nowego wina w nowych kielichach wzywają do otwartości, odnowy i życia w pełni zgodnego z nowym przymierzem, które Jezus przyniósł światu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRIDAY, Everyday

GOSPEL - Lk 5:33-39 (The New Teaching of Jesus)

The Pharisees and scribes said to Jesus,
"John's disciples fast often and offer prayers, and so do the disciples of the Pharisees; but yours eat and drink."
And Jesus said to them, "Can you make the wedding guests fast while the bridegroom is with them? But the time will come when the bridegroom will be taken away from them, and then, in those days, they will fast."
He also told them a parable: "No one puts a piece of clothing on an old garment, like a patch, which he tears from a new one; otherwise, the new one will tear it, and the patch from the new one will not match the old one.
And no one puts new wine into old wineskins; Otherwise, the new wine will burst the skins and spill itself out, and the skins will perish. But new wine must be poured into new wineskins. He who has drunk the old wine does not want the new wine afterwards—for they say, 'Old is better.'"

MEDITATION

The joy of being in the company of someone close, loved, and longed for is immense. It is an experience that makes one want to live. Then, only the here
and now counts—the time and space in which we are with this particular person...

The Lord is with us, and His closeness can be a source of life and hope for us. Just as the wedding guests rejoice in the presence of the bridegroom, so we can rejoice in the presence of a loving God. Jesus speaks of a wedding. For us, a wedding can be any encounter with Him: in personal prayer, at the Eucharist,
in the daily stirrings of the heart, and in the love we experience. This can happen right now...

Sometimes our prayer or sacrifices can obscure God from our view. We often create the image of an unmerciful God, a condemning Judge who holds an abacus and counts our sins and imperfections. And Jesus wants to be the Bridegroom of the Church...

It's not just about obligatory, routine prayers or fasting, nor about traditional attendance at the Eucharist on Sunday. It's about the joy of meeting
the Bridegroom, about longing for Him...

True fasting is not just about depriving ourselves of food or drink, but also about restoring proper harmony. Through "fasting," we acknowledge the value
of everything that serves our lives, but also the fact that all the goods we possess and use are not taken for granted but are a real gift. Through this, we renew
a harmonious relationship with God the Creator, with ourselves, with the human community, and with the things at our disposal...

For fasting to be effective, a spiritual attitude is necessary, a sign of which is prayer. Thanks to it, we give our existence a human dimension – awareness
of our own limitations and the search for meaning, as well as submission to God's guidance...

Christians are invited to drink the "new wine" that Jesus offers us at the banquet of life. For this to happen, we must put on "new clothes" and have a "new heart." This is possible after conversion, metanoia—a transformation of mentality, similar to that experienced by tax collectors and sinners. We, too, are invited to "convert" to the Lord's way...

We want to please God, but at the same time live our own way. We want to listen to the Gospel, but retain our own 'but.' A little with God, a little 'our way.' But Jesus says it bluntly: this won't work for long...

Jesus says that new wine must be poured into new wineskins. It's not about the packaging. It's about our inner selves. It's impossible to live long in spiritual division, to read the Gospel, and at the same time: not to forgive; to cheat in relationships and finances; to hurt loved ones; to judge ruthlessly; to say 'it's no big deal' to what kills love...

Jesus doesn't want to moralize. He wants to save us from breaking, because living with a dual system quickly tires us out and brings no peace. God doesn't say, 'It's all or nothing.' He says, 'Start today. Let me make you a new person.' Because new wine is new life, and it truly tastes better...

"He who has drunk the old wine doesn't want the new wine afterward; for he says, 'The old is better'" (Luke 5:39). Jesus symbolically presents the image
of how His new teaching (the Gospel, the New Covenant) doesn't fit the old forms of religiosity (the Law of Moses, the Old Covenant). Thus, with Jesus' teaching, the old order is replaced by a new order...

A change of mindset usually takes a long time, because people accustomed to the old way of life, old principles, and traditions often refuse to accept something new, even if the new is better. They say, 'The old is better,' because they know it, understand it, and feel secure in it. Just as the Pharisees and scribes refused to accept Jesus' teachings because they were too new, too revolutionary, and disrupted the religious order they knew...

Jesus demonstrates that resistance to change stems not from rational reasons, but from habit and comfort. People prefer the familiar, even if the new brings truth, freedom, and life...

To follow Jesus, it is worth overcoming difficulties, that is, opening one's mind and heart to the action of the Holy Spirit, who makes all things new.
For it is impossible to live the Gospel daily by clinging only to the past, even if it is imperfect...

The life of Jesus and his disciples was a challenge for the zealous and pious Jews of their time. He forgave sins, ate with tax collectors and sinners, healed on the Sabbath, and his disciples not only did not fast but also plucked grain on the Sabbath. The Evangelist Luke places all these situations side by side, as if to show that this is no accident, no momentary deviation from the norms...

Jesus demonstrates through his life and confirms through his teachings a completely new quality of relationship with the Father, and at the same time,
a deeper dimension of all regulations and binding norms. They are not art for art's sake, but are intended to serve the good and salvation of humanity...

...Jesus, I ask for the ability to discern spiritual states and inner coherence... I ask for a good experience and use of the grace of fasting for transformation and conversion... Thank you for becoming the Bridegroom serving the 'new wine' of spiritual life...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 5:33-39, The Newness of Jesus' Teaching

1. Context and Issues

In verse 33, the Pharisees and disciples of John the Baptist criticize Jesus' disciples for their lack of fasting, emphasizing their "modern" lifestyle (the Holy Supper, eating and drinking).
Jesus responds using two images: a new garment and new wine in old cups.
These images reveal the tension between ancient tradition and the new revelation in Christ.

2. "New Garment" – a Sign of Renewal

"Do not tie a new garment to an old one, for it does not fit, nor do you put a new cloth on an old garment, for it will tear and be no longer useful."

Jesus emphasizes that accepting His teaching requires a complete transformation of the person, not merely a superficial adaptation of the old self to the new faith.
In the Catholic tradition, this is understood as a call to a new life in Christ, one that cannot be merely "glued" to old sin and habits.

3. "New Wine in New Cups" – the Fullness of Grace

"No one pours new wine into old wineskins; otherwise, they will burst and be ruined.
New wine must be poured into new wineskins."

Jesus indicates that the New Covenant (new wine) requires new structures – both in the Church and in the hearts of the faithful.
Pope Francis emphasized that these words encourage openness to "new experiences of faith," which cannot be received within closed, outdated forms
of religious practice.

4. Significance for the Early Church

Biblical commentaries (e.g., BibleHub) note that the image of wine and cups refers to the Eucharistic Liturgy – a new covenant filled with the Holy Spirit, which requires the faithful to adopt a new way of receiving the sacrament, no longer limited by traditional rituals but open to a living encounter with Christ.

5. Contemporary Application

5.1. Personal Renewal
Every Christian is called to reject the "old cups" (habits that hinder spiritual growth) and receive the "new wine" (life in Christ, filled with the grace
of the Spirit).

5.2. Life of the Church
The community must be ready for reforms that do not destroy tradition but renew it in the light of the Gospel.
Pope Francis emphasized that the Church should be "new wine in new cups," that is, open to mission, dialogue, and service to the contemporary world.

5.3. Fasting and Prayer
Jesus emphasizes that fasting occurs when "the bridegroom is taken away" (that is, at the time of His crucifixion and resurrection).
Therefore, fasting is not an end in itself, but a preparation for the coming of God's Kingdom.

6. Summary

Luke 5:33-39 shows that the new revelation of Christ cannot be confused with old, incompatible structures.
It requires a complete transformation—both individual and communal.
The images of new garments and new wine in new cups call for openness, renewal, and a life fully in accordance with the new covenant that Jesus brought
to the world.


 

 

 

Flag Counter