2 WRZEŚNIA

WTOREK, Dzień powszedni

EWANGELIA - Łk 4, 31-37 (Uzdrowienie opętanego)

Jezus udał się do Kafarnaum, miasta w Galilei, i tam nauczał w szabat. Zdumiewali się Jego nauką, gdyż słowo Jego było pełne mocy.
A był w synagodze człowiek, który miał w sobie ducha nieczystego. Zaczął on krzyczeć wniebogłosy: «Och, czego chcesz od nas, Jezusie Nazarejczyku? Przyszedłeś nas zgubić? Wiem, kto jesteś: Święty Boga». Lecz Jezus rozkazał mu surowo: «Milcz i wyjdź z niego!» Wtedy zły duch rzucił go na środek
i wyszedł z niego, nie wyrządzając mu żadnej szkody.
Wprawiło to wszystkich w zdumienie, i mówili między sobą: «Cóż to za słowo, że z władzą i mocą rozkazuje nawet duchom nieczystym, i wychodzą».
I wieść o Nim rozchodziła się wszędzie po okolicy.

MEDYTACJA

W dzisiejszej Ewangelii słyszymy różne słowa. Jedne przynoszą pokój i budują słuchaczy. Inne są wypowiadane z przemocą i niszczą. Słowa Jezusa, które ocalają i słowa ducha nieczystego, które atakują...

Jezus nie dyskutuje z duchem nieczystym. Jego słowa brzmią zdecydowanie i budzą zdumienie. Zatrzymują słuchaczy, budzą wiarę. Słuchacze zaczynają się zastanawiać, skąd płynie ich moc...

Słowa Jezusa uzdrawiają, przemieniają, oczyszczają wszystko, co jest trudne, chore i nieuporządkowane...

"Zdumiewali się Jego nauką, gdyż słowo Jezusa było pełne mocy" (Łk 4, 32). Słowa, które wypowiadał Jezus wyzwalały ludzi z ich uzależnień, zniewoleń, rozwiązywały pęta szatańskich sideł, przywracały upragnioną wolność, zaprowadzały harmonię i wlewały w serca nową nadzieję...

Po słowach i działaniach Jezusa, ludzie spostrzegają, że On ma wielką moc. Zdumiewają się tym, co Jezus mówi, ale także podziwiają moc, z jaką czyni swoje dzieła...

Pierwszy znak, uzdrowienie, jakiego Jezus dokonuje ma miejsce w synagodze. Uwalnia człowieka od ducha nieczystego, nie zawężając tego do cielesności. Jezus rozkazuje duchowi nieczystemu, aby ‘wyszedł z człowieka’...

Wiele jest ‘duchów śmierci’, ‘stref cienia’, które opanowują nas i nie pozwalają, aby odnajdywać radość życia, wolności i nadziei. Dzieje się tak, bo jeszcze nie usłyszeliśmy słowa Pana, które On kieruje do złego ducha w nas: ‘wyjdź!’...

Słowo Jezusa było inne niż wszystkie. Nie teoretyczne, nie gładkie, nie dla poklasku. Jego słowo miało moc – uzdrawiało, przemieniało, uwalniało. W synagodze
w Kafarnaum wszyscy widzieli, jak Jego słowo wypędza złego ducha, bez przemocy, bez hałasu. Wystarczyło tylko: „Milcz. Wyjdź z niego”...

Nie tylko mówmy, że jesteśmy chrześcijanami. Pokażmy to w naszym życiu. Miłujmy wtedy, gdy łatwiej się obrazić. Przebaczajmy, gdy logika świata mówi nam 'odegraj się'. Szanujmy, pomagajmy, łączmy, nie dzielmy. Działajmy tak, by ktoś mógł powiedzieć: 'To musi być uczeń Jezusa'...

Kafarnaum było rybackim miasteczkiem nad Jeziorem Galilejskim. To właśnie tam Jezus mieszkał przez większość czasu, gdy publicznie działał. Stąd pochodził Piotr, tu uzdrowieni zostali: teściowa Piotra i paralityk opuszczony przez dach. I właśnie tu zaczęło się nauczanie z mocą...

Kafarnaum znaczy 'wioska pocieszenia'. I tak właśnie działa Jezus: przynosi słowo, które pociesza i uwalnia. I może o to właśnie dziś chodzi: byśmy nie bali się być 'znakami' Jego obecności. Bez efektów specjalnych, ale z sercem. Tak, by ktoś patrząc na nas, mógł dostrzec, że cuda naprawdę się dzieją, że dzieje się Ewangelia...

Autorytet Jezusa wyrasta z jedności Jego osoby i misji. Jego nauczanie ma moc, bo On sam jest Słowem, które głosi. Wobec zła nie wdaje się w spór, lecz ucisza je mocą Boga, ukazując, że świętość to nie zewnętrzne gesty, lecz pełne zanurzenie w Ojcu...

W świecie, który łatwo ulega urokowi pozorów i charyzmy, Ewangelia przypomina, że prawdziwa siła rodzi się z prawdy i miłości. Jezus nie tylko mówi, lecz Jego słowo stwarza rzeczywistość. Uczeń ma iść tą drogą: nie mnożyć argumentów, ale świadczyć życiem przemienionym spotkaniem z Nim. Autorytet rodzi się, gdy słowo i czyn stają się jednością...

...Jezu, proszę o głębokie doświadczenie mocy słowa Bożego w moim życiu... Proszę o łaskę rozpoznania stref cienia, które wynikają z mojej ‘letniości
i strachu’... Dziękuję za doświadczenie, że Jesteś mocniejszy od ducha zła, który mnie zniewala, i ratujesz mnie z opresji...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 4, 31-37, Uzdrowienie opętanego

1. Kontekst – po odrzuceniu w Nazarecie Jezus „idzie w dół” do Kafarnaum

Po dramatycznym wystąpieniu w synagodze w Nazarecie, gdzie spotkał się z gniewem i odrzuceniem, Ewangelista Łukasz przenosi nas do Kafarnaum, miasta położonego na północnym brzegu Galilei.
Jezus nie zostaje w miejscu, które odrzuca Jego posługę, ale kontynuuje misję w miejscu otwartym na Jego nauczanie.
Jest to spełnienie słów Izajasza o „Zebulunie i Naphtalim” (Łk 4, 15-16) oraz zapowiedź nowej Ewangelii (Mt 4, 13; Mk 1, 14-15).

2. Wersety 31-33 – Nauczanie z autorytetem

2.1. Werset 31: „On przyszedł do Kafarnaum (…) i nauczał ich w szabat”.
Jezus nie tylko przybywa, ale naucza w szabat, co już w pierwszych rozdziałach Łukasza wskazuje na Jego prawość i szacunek dla dni świętych.

2.2. Wersety 32-33: „Ludzie byli zdumieni Jego nauczaniem, bo mówił z własną mocą”.
W przeciwieństwie do uczonych faryzeuszy, którzy „mówili w podobieństwie do uczonych” (Mt 7, 28-29), Jezus mówi „z własną mocą” – jest to moc Ducha Świętego (por. Łk 4, 14-15).
'Autorytet' i 'moc' są z sobą nierozerwalnie związane: Słowo Chrystusa działa skutecznie.

3. Wersety 34-36 – Rozpoznanie Jezusa jako „Świętego jednego z Boga”

3.1. Werset 34-35: „W synagodze był człowiek opętany nieczystym duchem, który krzyknął: ‘Co nam jest, Jezusie z Nazaretu?
Czy przybyłeś nas zniszczyć?
Wiem, kim jesteś – Świętym jedynym z Boga!’”.
Demon natychmiast rozpoznaje tożsamość Jezusa.
W katolickiej teologii demony, będąc duchowymi istotami, mają pełną świadomość bosko-ludzkiej natury Chrystusa
(por. Catechism of the Catholic Church 386-387).
Ich krzyk jest jednocześnie wyrazem przerażenia i przyznania autorytetu.

3.2. Werset 36: Jezus przemawia: „Milcz i wyjdź z niego!” i duch zostaje wyrzucony „bez szkodzenia mu”.
To demonologiczny akt pokazujący, że moc Chrystusa przewyższa moc złego; nie ma potrzeby przemocy fizycznej, jedynie słowo „milczenia” wystarcza.
Ludzie w synagodze „byli zdumieni” i dyskutowali: „Jakiego rodzaju jest to wypowiedzenie?
Bo z autorytetem i mocą rozkazywał nieczystym duchom i one wychodzą!”.

4. Werset 37 – Rozprzestrzenianie się wieści

„I rozgłos o Nim rozprzestrzenił się po całej okolicy”.
Działanie Jezusa w Kafarnaum staje się ewangelizacyjnym impulsorem: Jego moc przyciąga tłumy, a wieść o Nim szybko dociera do kolejnych miast.
W ten sposób Ewangelia wypełnia się „na każdym kroku” (por. Mt 28, 19-20).

5. Interpretacja teologiczna

5.1. Autorytet Słowa
Jezus nie potrzebuje 'interpretacji' uczonych; Jego słowo ma moc uzdrawiania i wyzwalania (Łk 4, 3233).

5.2. Moc Ducha Świętego
Przypomnienie, że Chrystus działa w jedności z Duchem Świętym (Łk 4, 14-15).

5.3. Rozpoznanie przez demony
Nawet najciemniejsze siły nie mogą ukryć prawdy o Chrystusie; ich rozpoznanie jest dowodem na Jego boską tożsamość.

5.4. Miłość i miłosierdzie
Jezus nie krzywdzi opętanego; po wypędzeniu ducha człowiek zostaje uwolniony, co wskazuje na miłosierdzie (por. Mt 12, 31-32).

5.5. Rozpowszechnianie Ewangelii
Każde uzdrowienie, każde wypędzenie demona, jest znakiem, który przyciąga innych do wiary.

6. Zastosowanie w życiu współczesnego wierzącego

6.1. Rozpoznawanie autorytetu Chrystusa
W codziennych decyzjach i w sytuacjach moralnych powinniśmy słuchać Jego Słowa, które ma moc przemiany.

6.2. Zaufanie Ducha Świętego
W chwilach walki duchowej (np. pokusy, depresja, uzależnienia) powinniśmy zwrócić się do Ducha, który daje siłę do zwycięstwa, tak jak Jezus wypędzał demony słowem.

6.3. Świadectwo
Tak jak wieść o Jezusie rozprzestrzeniała się po Kafarnaum, tak i my jesteśmy wezwani, aby głosić Chrystusa w rodzinie, w pracy i w mediach społecznościowych.

6.4. Miłosierdzie wobec „opętanych”
Nie odwracajmy się od osób cierpiących na choroby psychiczne, uzależnienia czy duchowe kryzysy; nasza modlitwa i obecność mogą być współdziałaniem
z Chrystusem w wypędzaniu 'złych duchów'.

7. Podsumowanie

Ewangelia Łukasza w wersach 31-37 ukazuje Jezusa jako Mistrza z autorytetem i mocą, którego Słowo przynosi uzdrowienie i wyzwolenie.
Demon rozpoznaje Jego boskość, a tłum jest zdumiony i rozprzestrzenia wieść o Jego cudach.
Dla współczesnych chrześcijan jest to wezwanie do posłuszeństwa wobec Słowa, zaufania Ducha Świętemu i aktywnego świadczenia wiary.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TUESDAY, Weekday

GOSPEL - Lk 4:31-37 (Healing of the Demon-Possessed)

Jesus went down to Capernaum, a town in Galilee, and there he taught on the Sabbath. They were astonished at his teaching, for his word was full
of authority.
Now there was a man in the synagogue with an unclean spirit. He began to shout at the top of his voice, "What do you want with us, Jesus of Nazareth? Have you come to destroy us? I know who you are: the Holy One of God." But Jesus sternly commanded him, "Be quiet and come out of him!" Then
the evil spirit threw him into the midst and came out of him, harming him no more.
This astonished everyone, and they said to one another, "What a word is this! With authority and power he commands even the unclean spirits, and they come out."
And news of Him spread throughout the area.

MEDITATION

In today's Gospel, we hear various words. Some bring peace and edify the hearers. Others are spoken with violence and destroy. The words of Jesus that save, and the words of the unclean spirit that attack...

Jesus does not argue with the unclean spirit. His words are decisive and awe-inspiring. They captivate the listeners, awakening faith. The listeners begin to wonder where their power comes from...

The words of Jesus heal, transform, and cleanse everything that is difficult, sick, and disordered...

"They were astonished at his teaching, for the word of Jesus was full of power" (Luke 4:32). The words Jesus spoke freed people from their addictions
and enslavements, untied the shackles of Satan's snares, restored longed-for freedom, brought harmony, and infused hearts with new hope...

After Jesus' words and actions, people recognize that He possesses great power. They are astonished by what Jesus says, but also admire the power with which He accomplishes His deeds...

The first sign, the healing that Jesus performs, takes place in the synagogue. He frees a person from an unclean spirit, not limiting it to the physical. Jesus commands the unclean spirit to "come out of him"...

There are many "spirits of death," "shadow zones," that take over us and prevent us from finding the joy of life, freedom, and hope. This happens because we have not yet heard the word of the Lord, which He addresses to the evil spirit within us: "Come out!"...

Jesus' word was unlike any other. Not theoretical, not smooth, not for applause. His word had power—it healed, transformed, liberated. In the synagogue
in Capernaum, everyone saw how His word cast out an evil spirit, without violence, without noise. All that was needed was: "Be silent. Come out of him"...

Let us not only say that we are Christians. Let us demonstrate it in our lives. Let us love when it is easier to take offense. Let us forgive when the world's logic tells us to 'get even.' Let us respect, help, unite, not divide. Let us act so that someone can say: 'This must be a disciple of Jesus'...

Capernaum was a fishing town on the Sea of ??Galilee. It was there that Jesus lived for most of his public ministry. Peter came from here, and it was here that Peter's mother-in-law and the paralytic lowered through the roof were healed. And it was here that his powerful teaching began...

Capernaum means 'village of consolation.' And this is precisely how Jesus works: he brings a word that comforts and liberates. And perhaps this is precisely the point today: that we should not be afraid to be 'signs' of His presence. Without special effects, but with heart. So that someone looking at us can see that miracles are truly happening, that the Gospel is being lived...

Jesus' authority stems from the unity of his person and mission. His teaching is powerful because He Himself is the Word that proclaims. In the face of evil, he does not enter into argument, but silences it with the power of God, revealing that holiness is not about external gestures, but full immersion in the Father...

In a world easily captivated by appearances and charisma, the Gospel reminds us that true strength is born of truth and love. Jesus not only speaks, but His word creates reality. The disciple must follow this path: not multiply arguments, but bear witness with a life transformed by an encounter with Him. Authority is born when word and action become one...

...Jesus, I ask for a profound experience of the power of God's word in my life... I ask for the grace to recognize the shadows that result from my "lukewarmness and fear"... Thank you for the experience that You are stronger than the spirit of evil that enslaves me, and You rescue me from oppression...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 4:31-37, The Healing of the Demoniac

1. Context – After being rejected in Nazareth, Jesus “goes down” to Capernaum

After his dramatic speech in the synagogue in Nazareth, where he was met with anger and rejection, the Evangelist Luke takes us to Capernaum, a city located on the northern shore of Galilee.
Jesus does not stay in a place that rejects His ministry, but continues His mission in a place open to His teaching.
This is a fulfillment of Isaiah’s words about “Zebulun and Naphtali” (Luke 4:15-16) and a prefiguration of the new Gospel (Matthew 4:13; Mark 1:14-15).

2. Verses 31-33 – Teaching with Authority

2.1. Verse 31: "He came to Capernaum (...) and taught them on the Sabbath."
Jesus not only comes but teaches on the Sabbath, which, already in the first chapters of Luke, indicates His righteousness and respect for holy days.

2.2. Verses 32-33: "The people were astonished at His teaching, for He spoke with His own authority."
Unlike the learned Pharisees, who "spoke in the likeness of the learned" (Mt 7:28-29), Jesus speaks "with His own authority"—the power of the Holy Spirit (cf. Lk 4:14-15).
'Authority' and 'power' are inextricably linked: the Word of Christ works effectively.

3. Verses 34-36 – Recognizing Jesus as "One Holy One from God"

3.1. Verses 34-35: "In the synagogue there was a man possessed by an unclean spirit, and he cried out, 'What ails us, Jesus of Nazareth? Have you come to destroy us? I know who you are—the only Holy One from God!'"
The demon immediately recognizes Jesus' identity.
In Catholic theology, demons, being spiritual beings, are fully aware of Christ's divine-human nature (cf. Catechism of the Catholic Church 386-387).
Their cry is both an expression of terror and an assertion of authority.

3.2. Verse 36: Jesus says, "Be silent and come out of him!" and the spirit is cast out "without harming him."
This is a demonological act showing that Christ's power surpasses the power of the evil one; there is no need for physical violence; merely the word "be silent" is sufficient.
The people in the synagogue "were astonished" and discussed: "What kind of utterance is this?
For with authority and power he commanded the unclean spirits, and they came out!"

4. Verse 37 – Spread of the News

"And the news about him spread throughout the whole countryside."
Jesus's work in Capernaum becomes an evangelizing impulse: His power draws crowds, and news about him quickly spreads to other cities. In this way, the Gospel is fulfilled "at every turn" (cf. Matthew 28:19-20).

5. Theological Interpretation

5.1. The Authority of the Word
Jesus does not need the 'interpretation' of scholars; his word has the power to heal and liberate (Luke 4:32-33).

5.2. The Power of the Holy Spirit
A reminder that Christ works in unity with the Holy Spirit (Luke 4:14-15).

5.3. Recognition by Demons
Even the darkest forces cannot hide the truth about Christ; their recognition is proof of His divine identity.

5.4. Love and Mercy
Jesus does not harm the possessed; after casting out the spirit, the person is set free, which indicates mercy (cf. Matthew 12:31-32).

5.5. Spreading the Gospel
Every healing, every expulsion of a demon, is a sign that draws others to faith.

6. Application in the Life of the Modern Believer

6.1. Recognizing the Authority of Christ
In everyday decisions and moral situations, we should listen to His Word, which has the power to transform.

6.2. Trust in the Holy Spirit
In moments of spiritual struggle (e.g., temptation, depression, addiction), we should turn to the Spirit, who gives us the strength to overcome, just as Jesus cast out demons with his word.

6.3. Testimony
Just as news of Jesus spread throughout Capernaum, we too are called to proclaim Christ in our families, at work, and on social media.

6.4. Mercy toward the "possessed"
Let us not turn away from those suffering from mental illness, addiction, or spiritual crises; our prayer and presence can be a collaboration with Christ in casting out "evil spirits."

7. Summary

Luke's Gospel in verses 31-37 presents Jesus as a Master with authority and power, whose Word brings healing and deliverance.
The demon recognizes His divinity, and the crowd is amazed and spreads the news of His miracles.
For contemporary Christians, it is a call to obedience to the Word, trust in the Holy Spirit and actively witness to the faith.

 

 

 

 

 

Flag Counter