1 WRZEŚNIA
PONIEDZIAŁEK, Dzień powszedni EWANGELIA - Łk 4, 16-30 (Jezus nieprzyjęty w Nazarecie) Jezus przyszedł do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać. MEDYTACJA Jezus przychodzi w swoje rodzinne strony. Jest w miejscach i pośród ludzi, których zna. Z jednej strony, to dla Niego miłe uczucie – być u siebie, a z drugiej – pewne wyzwanie. Nauczanie w synagodze i głoszenie Dobrej Nowiny pośród ludzi, którzy nas dobrze znają, wiąże się z dużą presją... Jezus głosi wolność, nadzieję, łaskę Boga. Naucza o tym, co otrzymał od Ojca. Wsłuchiwanie się w słowa Ojca i mówienie Jego głosem daje Mu siłę do przezwyciężania ludzkiej niechęci, odtrącenia i agresji... Osoby w synagodze wsłuchują się i obserwują bacznie każdy gest Jezusa. Jedni przyjmują do serca to, co mówi, drudzy dziwią się Jego mądrości, a jeszcze inni są oburzeni. Jezus jest świadom ich reakcji, a mimo to do każdego z nich przychodzi z tą samą nowiną o wolności... Uprzedzenia budują mury nieufności i zawężają obraz bliźniego do wąskiej perspektywy. Przyczepianie metki drugiemu człowiekowi wyklucza opcję na zmianę, wzrost ku lepszemu. Z jednej strony nie powinniśmy być naiwnymi, ale z drugiej zaszufladkowanie kogoś może być bardzo krzywdzące. Bywa, iż sam Bóg przemawia przez bliźniego, ale stawiamy opór prawdzie, bo uważamy, że 'dobrze znamy tego człowieka'... Jezus wraca do Galilei. To ziemia Jego dzieciństwa i dorastania. To także obszar życia i pracy Apostołów. To kraina ‘na granicy’ ziem pogan. Tam Jezus rozpoczyna swoją działalność: naucza, głosi Dobrą Nowinę, czyni cuda... Synagoga odgrywała w życiu Jezusa ważną rolę. Regularnie uczęszczał do niej ze swoimi rodzicami. W synagodze nauczył się czytać Pismo święte, interpretować je, kształtować według niego swoje życie wiarą. Pomimo ‘podziwu’, jaki wzbudził, doświadczył też odrzucenia i zamknięcia serc... Los Jezusa jest zapowiedzią losu każdego z uczniów. Trzeba docenić to, co otrzymaliśmy, ale jednocześnie być świadomym, że próby i przeciwności pojawią się raczej prędzej niż później... Jezus powstał, aby czytać. Nie wybiera fragmentu, ‘natrafia na niego’. To prawdopodobnie czytanie przewidziane na dany szabat. Opatrzność przygotowuje dla nas najlepsze propozycje. To, co wydaje się być zwyczajne, a czasami przypadkowe, kiedy patrzymy na to, jak na moment łaski, staje się światłem i otwiera przed nami nowy horyzont. Jezus jest ‘dobrą nowiną’ w każdym momencie naszego życia... W Ewangelii słyszymy coś, co można by nazwać mesjańskim exposé Jezusa. To Jego pierwsze wystąpienie publiczne – w synagodze, w rodzinnej miejscowości. Czyta proroka Izajasza i mówi: „To Słowo właśnie się spełnia”. Co to za Słowo? „Ogłosić dobrą nowinę ubogim, opatrywać rany serc złamanych, zapowiadać wolność jeńcom, a niewidomym przejrzenie”... Jezus przerywa cytat z Iz 61 w połowie zdania. Nie mówi już o „dniu pomsty naszego Boga” – choć taki fragment dalej u proroka jest. Postąpił tak dlatego, że pomsta i sąd należą tylko do Boga. Naszym zadaniem jest: głosić, opatrywać, pocieszać, nieść nadzieję... Naszą misją jako uczniów Jezusa nie jest osądzanie, toczenie wojen i wojenek domowych. Nasza misją jest opatrywanie ran. Nie straszenie, ale głoszenie wolności. Nie zemsta, ale pokój... Jezus nas namaścił swoim Duchem i posłał, nie do krzyku, ale do ewangelicznej czułości i nadziei. W czasach niepokoju – to najpilniejsze zadanie... Każdy człowiek ma w swoim życiu miejsca, które uważa za bliskie sercu. Chce w tych miejscach spotykać życzliwych ludzi. Same jednak dobre chęci nie wystarczają. Można się bowiem rozczarować i w znanym sobie miejscu poczuć jako osoba niepożądana... Kiedy Jezus pojawił się w rodzinnym Nazarecie, gdzie się wychował, nie został przyjęty jako 'swój', ale jako obcy. Dlaczego? Bo głoszony przez Niego program przerastał mentalność Jego słuchaczy i stał się 'znakiem, któremu sprzeciwiać się będą'. Został odrzucony, podobnie jak inni prorocy... Zbawcza misja Jezusa trwa nadal. Jej kontynuatorem jest Duch Święty. To On sprawia, że słowo Boże nadal pozostaje Dobrą Nowiną dla słuchaczy, chociaż Ewangelia wydarza się dziś. Sięgając do tradycji Kościoła, trzeba powtarzać sobie i innym duchową mądrość pierwszych wieków: w naszym życiu istnieją tylko dwie chwile, w których możemy spotkać Boga – to chwila obecna i chwila naszej śmierci. Przeszłość zostawmy Bożemu miłosierdziu, a przyszłość – Bożej opatrzności. Mamy dla siebie tylko „dziś”. Tylko tu i teraz wydarza się nasze zbawienie... Gdy słyszymy Jezusowe słowa: „Dziś spełniły się te słowa Pisma, które słyszeliście”, to nie tylko wspominamy fragment historii zbawienia, ale w niej uczestniczymy. Chrystus staje dzisiaj przed nami jako Ten, który przyszedł głosić nam dobrą nowinę o zbawieniu... ...Jezu, proszę o dar duchowej przenikliwości w przeżywaniu Twojej obecności... Proszę o łaskę uważnego i otwartego słuchania Słowa Bożego... Dziękuję, że Twoje Słowo jest pocieszeniem na każdy moment życia... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 4, 16-30, Jezus nieprzyjęty w Nazarecie 1. Wstęp Ewangelia Łukasza otwiera publiczną działalność Jezusa w Nazarecie – mieście, w którym “wychował się”. 2. Kontekst historyczno-teologiczny 2.1. Synagoga jako miejsce nauczania – “jak zwykle wchodził do synagogi w sabat” (Łk 4, 16) wskazuje na stałą praktykę Jezusa, którą narrator podkreśla już 2.2. Cytat z Izajasza 61, 1-2 – „Duch Pański jest nade mną” (Łk 4, 18-19) to fragment proroczy, który Ewangelista Łukasz wybiera jako tekst kluczowy całego publicznego ministerstwa Jezusa (słowo „anointed” podkreśla Jego misję jako „namaszczonego”). 2.3. „Własny kraj” – pojęcie to w tradycji wczesnochrześcijańskiej rozumiano jako miejsce pochodzenia (Nazaret) oraz szersze pojęcie Judei, gdzie prorokowie często spotykali się z odmową (Mt 13, 57). 3. Analiza wersetów Ewangelii 4, 16-17 – Jezus wchodzi do synagogi i zostaje wyznaczony do czytania. 4, 18-19 – Cytat z Izajasza. 4, 20-21 – Jezus zamyka czytanie i mówi: „Dziś spełniła się ta Pismo w waszych uszach”. 4, 22-23 – Reakcja tłumu: podziw, ale i sceptycyzm („Czy nie jest synem Józefa?”). 4, 24-27 – Jezus przytacza przykłady Elizeusza i Elizeusza (Elisa) oraz Naamana. 4, 28-30 – Gniew tłumu, wypędzenie Jezusa z miasta. 4. Znaczenie teologiczne 4.1. Mesjasz - nauczyciel 4.2. Spełnienie proroctwa 4.3. Uniwersalność misji 4.4. Odwrócenie oczekiwań 5. Współczesne zastosowanie 5.1. Brak przyjęcia 5.2. Misja w świecie 5.3. Dialog między wiarą a kulturą 6. Podsumowanie Ewangelia Łukasza 4, 16-30 jest wprowadzeniem do całego publicznego ministerium Jezusa: synonimem tradycji i nowej nadziei. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- MONDAY, Weekday GOSPEL - Lk 4:16-30 (Jesus Not Welcomed in Nazareth) Jesus came to Nazareth, where he had been brought up. On the Sabbath day, as was his custom, he went to the synagogue and stood up to read. MEDITATION Jesus returns to His hometown. He is in places and among people He knows. On the one hand, it is a pleasant feeling for Him to be at home, but on the other, it is a certain challenge. Teaching in the synagogue and proclaiming the Good News among people who know us well involves great pressure... Jesus proclaims freedom, hope, and the grace of God. He teaches about what He has received from the Father. Listening to the Father's words and speaking with His voice gives Him the strength to overcome human reluctance, rejection, and aggression... The people in the synagogue listen closely and observe Jesus' every gesture. Some take what He says to heart, others marvel at His wisdom, and still others are outraged. Jesus is aware of their reactions, yet He comes to each of them with the same message of freedom... Prejudice builds walls of distrust and narrows the image of one's neighbor to a narrow perspective. Putting labels on another person excludes the possibility Jesus returns to Galilee. This is the land of His childhood and adolescence. It is also the area of ??the Apostles' life and work. It is a land 'on the border' of pagan lands. There Jesus begins his ministry: teaching, proclaiming the Good News, performing miracles... The synagogue played an important role in Jesus' life. He regularly attended it with his parents. In the synagogue, he learned to read the Holy Scriptures, interpret them, and shape his life of faith according to them. Despite the 'admiration' he aroused, he also experienced rejection and closed hearts... Jesus's fate foreshadows the fate of each of the disciples. We must appreciate what we have received, but at the same time be aware that trials Jesus rose to read. He doesn't choose a passage; he 'encounters it.' This is likely the reading scheduled for a given Sabbath. Providence prepares the best suggestions for us. What seems ordinary, and sometimes accidental, when we look at it as a moment of grace, becomes light and opens up a new horizon for us. Jesus is the 'good news' in every moment of our lives... In the Gospel, we hear what could be called Jesus' messianic exposé. This is his first public address – in the synagogue, in his hometown. He reads Jesus interrupts the quote from Isaiah 61 mid-sentence. He no longer speaks of "the day of vengeance of our God" – although such a passage is later Our mission as disciples of Jesus is not to judge, to wage wars and civil wars. Our mission is to bind up wounds. Not to frighten, but to proclaim freedom. Jesus anointed us with his Spirit and sent us forth, not to shout, but to evangelical tenderness and hope. In times of unrest – this is the most urgent task... Every person has places in their life that they consider close to their heart. They want to meet friendly people in these places. However, good intentions alone are not enough. One can be disappointed and feel unwelcome in a familiar place... When Jesus appeared in his hometown of Nazareth, where he grew up, he was not welcomed as 'one of our own' but as a stranger. Why? Because Jesus's saving mission continues. Its continuator is the Holy Spirit. It is He who ensures that the Word of God remains Good News for its listeners, even though many of them resist the radical solutions it calls for. This word, however, does not pass away; it loses none of its power or effectiveness... The Gospel is happening today. Drawing on the tradition of the Church, we must repeat to ourselves and others the spiritual wisdom of the first centuries: When we hear Jesus' words: "Today these words of Scripture have been fulfilled in your hearing," we not only recall a fragment of salvation history, but participate in it. Christ stands before us today as the One who came to proclaim the good news of salvation... ...Jesus, I ask for the gift of spiritual insight in experiencing Your presence... I ask for the grace of attentive and open listening to the Word of God... Thank you that Your Word is a comfort for every moment of life... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 4:16-30, Jesus Not Received in Nazareth 1. Introduction Luke's Gospel opens with Jesus' public ministry in Nazareth – the city where he was "brought up." 2. Historical and Theological Context 2.1. The Synagogue as a Place of Teaching – "As usual, he entered the synagogue on the Sabbath" (Luke 4:16) indicates Jesus' constant practice, which 2.2. The quote from Isaiah 61:1-2 – “The Spirit of the Lord is upon me” (Luke 4:18-19) is a prophetic passage that the Evangelist Luke chooses as a key text for Jesus’ entire public ministry (the word “anointed” emphasizes His mission as “anointed”). 2.3. “One’s own land” – in early Christian tradition, this concept was understood to refer to the place of origin (Nazareth) and the broader concept of Judea, where prophets were often rejected (Matthew 13:57). 3. Analysis of the Gospel Verses 4:16-17 – Jesus enters the synagogue and is appointed to read. 4:18-19 – A quote from Isaiah. 4:20-21 – Jesus concludes the reading and says: “Today this Scripture has been fulfilled in your ears.” 4:22-23 – The crowd's reaction: admiration, but also skepticism (“Is he not Joseph's son?”). This demonstrates an ambiguity: some admire, others question authority. 4:24-27 – Jesus cites the examples of Elisha and Elisha (Elisa) and Naaman. 4:28-30 – The crowd's anger, the expulsion of Jesus from the city. 4. Theological Significance 4.1. Messiah - Teacher 4.2. Fulfillment of Prophecy 4.3. Universality of Mission 4.4. Reversal of Expectations 5. Contemporary Application 5.1. Lack of Acceptance 5.2. Mission in the World 5.3. Dialogue Between Faith and Culture 6. Summary Luke 4:16-30 is an introduction to Jesus' entire public ministry: synonymous with tradition and new hope.
|