29 SIERPNIA
PIĄTEK, Wspomnienie męczeństwa św. Jana Chrzciciela EWANGELIA - Mk 6, 17-29 (Ścięcie Jana Chrzciciela) Herod kazał pochwycić Jana i związanego trzymał w więzieniu, z powodu Herodiady, żony brata swego Filipa, którą wziął za żonę. MEDYTACJA Przyjrzyjmy się postaci Heroda. Zobaczmy, że choć nie jest pozytywnym bohaterem tej opowieści, to jest w nim ziarno prawości i dobroci. Herod odczuwał szacunek wobec mądrości i sprawiedliwości Jana, mimo iż ten konfrontował go z niewygodną prawdą... "Proś mnie, o co chcesz, a dam ci" (Mk 6, 22). Nierozważna obietnica Heroda, stała się przyczyną morderstwa Jana Chrzciciela. Obietnica złożona w czasie uczty, po tańcu dziewczyny. Król zapomniał kim jest, postąpił nierozważnie... Śmierć Jana Chrzciciela w opisie Ewangelisty Marka jest pouczająca nie tylko dla Apostołów, ale i dla wszystkich naśladowców Pana w każdym czasie. Podobny los bowiem czeka świadków Ewangelii. W opisie śmierci Jana mamy zapowiedź śmierci Jezusa i każdego z Jego uczniów... W dzisiejszej Ewangelii jest mowa o ‘zepsutym sumieniu, dwuznacznościach, intrygach, słabościach, kompromisach i niesprawiedliwości’, które dotkną każdego Jan Chrzciciel byłby uważany za ‘dziwnego’, także w naszych czasach. Wtrąca się bowiem w ‘prywatne’ sprawy innych i jest ‘nieprzejednany’, tocząc walkę Historia z dzisiejszej Ewangelii nie dotyczy tylko Heroda i jego dworu. Ona jest ostrzeżeniem dla każdego z nas. Zaczęło się od jednego grzechu. Herod Antypas związał się z Herodiadą, żoną swojego brata, z którą zawarł związek nielegalny według żydowskiego prawa... Herodiada była wnuczką Heroda Wielkiego. Związek z Antypasem oznaczał zarówno zdradę małżeńską, jak i polityczną, bo porzucona pierwsza żona Phasaelis była córką króla arabskiego Nabatejczyka. Tak zaczęła się lawina. Potem przyszła pożądliwość wobec Salome, bratanicy Heroda, córki Herodiady Grzech ciężki działa jak domino. Jedno pociąga drugie, a człowiek zaczyna się gubić i w końcu nie potrafi się zatrzymać. Nie ma już siły, by powiedzieć 'dość', bo przyzwyczaja się do życia nie w prawdzie, tylko w pozorach... Historia z dzisiejszej Ewangelii nie kończy się rozpaczą, bo jeśli tylko przyznamy, że nie ogarniamy i wołamy do Boga 'pomóż mi', to On nas nie zostawi. Jan Chrzciciel umarł za prawdę. Ale my nie jesteśmy sami. Jest z nami Bóg, który nie boi się naszego pogubienia i który, jako jedyny, potrafi zatrzymać tę lawinę... Jak rozumiał wolność Jan, mówiąc Herodowi „nie wolno”? Jak rozumiał wolność Herod, skoro „odczuwał duży niepokój, a przecież chętnie go słuchał”?... Czy można wolnemu powiedzieć „nie wolno”? Czy jest wolność bez ograniczeń? To nie są pytania z przeszłości. To nasze codzienne kłopoty z wolnością. Gdy trzeba wybrać między tym, co ograniczając czyni prawdziwie wolnym i rezygnacją z granic, czyniącą niewolnikiem własnych zachcianek... Dla Herodiady chwilą sposobną był taniec córki. Dla wolnego chwilą sposobną jest możliwość dokonania wyboru. Niewola nie jest wyborem Boga. Jest wyborem człowieka, lękającego się zapłacić cenę za swoją wolność. Ceną nie zawsze jest oddanie głowy. Najczęściej jest nią zgoda na samoograniczenie... "Herod (…), ilekroć go [Jana] posłyszał, odczuwał duży niepokój, a przecież chętnie go słuchał" (Mk 6, 20). Nie wystarczy tylko czuć lęk, zachwyt, Mimo silnych odczuć do Jana Chrzciciela Herod nie wszedł na drogę nawrócenia, pogrążył się, mordując Jana. Chwiejność, stagnacja, bycie pomiędzy, bez radykalnych decyzji doprowadziły Heroda do strasznych działań. Nie sposób jednocześnie słuchać proroka, uniknąć kompromitacji przed gośćmi oraz zadowalać żonę, spełniając jej krwawe zachcianki. Unikając decyzji, ostatecznie tylko przesuwa się w czasie jej brutalne konsekwencje... ...Jezu proszę o wytrwanie w szlachetnych pragnieniach i ewangelicznych ideałach... Proszę o łaskę wierności Bogu nawet wobec braku przychylności otoczenia i osób wpływowych... Dziękuję za inspirującą stałość świadków wiary w naszych wymagających czasach... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mk 6, 17-29, Ścięcie Jana Chrzciciela 1. Kontekst biblijny W wersach 17-29 Ewangelisty Marka czytamy o królu Herodzie, jego małżonce Herodias, jej córce (córce Herodias, tradycyjnie zwanej Salome) 2. Analiza patryczna 2.1. Motyw: Zbrodnia połączona z ucztą i tańcem 2.2. Motyw: Zgoda na przysięgę i jej konsekwencje 2.3. Motyw: Strach Heroda przed ludem i postrzeganie Jana jako proroka 2.4. Motyw: Męczeństwo Jana jako znak wiary i świadectwo 3. Tematy teologiczne 3.1. Męczeństwo i świadectwo chrześcijańskiej wiary 3.2. Zło władzy i nadużycie przysięgi 3.3. Krytyka hedonizmu i tańca 3.4. Wierność wobec prawdy i odwaga 4. Zastosowanie moralne 4.1. Obszar życia: Władza i odpowiedzialność 4.2. Obszar życia: Uczestnictwo w przyjęciach 4.3. Obszar życia: Świadectwo wiary 4.4. Obszar życia: Tańce i rozrywki, jeśli nie są umiarkowane, mogą stać się narzędziem grzechu 5. Podsumowanie Ewangelia według św. Marka 6, 17-29 ukazuje dramatyczny konflikt między prawdą (Jan Chrzciciel) a złem władzy (Herod, Herodias). --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- FRIDAY, Commemoration of the Martyrdom of St. John the Baptist GOSPEL - Mk 6:17-29 (Beheading of John the Baptist) Herod had John arrested and bound in prison because of Herodias, his brother Philip's wife, whom he had married.For John had reproached Herod, saying, "It is not lawful for you to have your brother's wife." Herodias was furious with him and would have liked to kill him, but she could not. For Herod was afraid of John, knowing him to be a righteous and holy man, and she defended him. Whenever he heard him, he was greatly troubled, yet he listened eagerly. MEDITATION Let's examine the figure of Herod. Let's see that although he is not the positive protagonist of this story, there is a grain of righteousness and goodness within him. Herod respected John's wisdom and justice, even though John confronted him with an uncomfortable truth... "Ask me for whatever you wish, and I will give it to you" (Mark 6:22). Herod's rash promise led to the murder of John the Baptist. This promise was made during a banquet, after the girl's dance. The king forgot who he was and acted rashly... The death of John the Baptist, as described by the Evangelist Mark, is instructive not only for the Apostles but also for all followers of the Lord at all times. For a similar fate awaits the witnesses of the Gospel. In the account of John's death, we have a foreshadowing of the death of Jesus and each of His disciples... Today's Gospel speaks of "corrupt conscience, ambiguities, intrigues, weaknesses, compromises, and injustices," which will affect each of Jesus' disciples John the Baptist would be considered "strange," even in our times. He meddles in the "private" affairs of others and is "implacable," fighting for principles The story in today's Gospel is not just about Herod and his court. It is a warning to each of us. It began with a single sin. Herod Antipas became involved Herodias was the granddaughter of Herod the Great. The union with Antipas signified both marital and political infidelity, as his abandoned first wife, Phasaelis, was the daughter of the Nabatean king of Arabia. Thus began the avalanche. Then came his lust for Salome, Herod's niece and Herodias' daughter from a previous marriage. Then came the murder of John the Baptist, and later Herod's participation in the condemnation of Jesus... Grave sin works like a domino effect. One thing attracts another, and a person begins to lose his way and eventually can't stop. He no longer has the strength to say "enough," because he becomes accustomed to living not in truth, but in appearances... The story from today's Gospel does not end in despair, because if we only admit that we are out of control and cry out to God, "Help me," He will not abandon us. John the Baptist died for the truth. But we are not alone. God is with us, who is not afraid of our confusion and who, alone, can stop this avalanche... How did John understand freedom when he told Herod "it is not permitted"? How did Herod understand freedom when he "felt great anxiety, yet he listened willingly"?... Can one say "it is not permitted" to a free person? Is there freedom without limits? These are not questions from the past. These are our everyday problems with freedom. When one must choose between what limits make one truly free and the abandonment of limits, which enslaves one to one's own whims... For Herodias, the moment of opportunity was the dance of her daughter. For the free person, the moment of opportunity is the opportunity to make a choice. Slavery is not God's choice. It is the choice of a person afraid to pay the price for their freedom. The price is not always surrendering one's life. Most often, it is consenting to self-limitation... "Herod (…), whenever he heard him [John], was greatly troubled, yet he listened eagerly" (Mark 6:20). It is not enough to simply feel fear, delight, Despite his strong feelings for John the Baptist, Herod did not embark on the path of conversion; he plunged into despair by murdering John. Instability, stagnation, being in between, and lacking radical decisions, led Herod to terrible actions. It is impossible to simultaneously listen to the prophet, avoid embarrassment in front of his guests, and satisfy his wife by fulfilling her bloody desires. Avoiding a decision ultimately only postpones its brutal consequences... ...Jesus, I ask for perseverance in noble desires and evangelical ideals... I ask for the grace of faithfulness to God even in the face of disfavor from those around me and influential people... Thank you for the inspiring constancy of witnesses to faith in our challenging times... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Mark 6:17-29, The Beheading of John the Baptist 1. Biblical Context In verses 17-29 of the Evangelist Mark, we read about King Herod, his wife Herodias, her daughter (Herodias's daughter, traditionally called Salome), 2. Patristic Analysis 2.1. Motive: Crime Combined with Feasting and Dancing 2.2. Motive: Consent to an Oath and Its Consequences 2.3. Motive: Herod's Fear of the People and the Perception of John as a Prophet 2.4. Motif: John's Martyrdom as a Sign of Faith and Testimony 3. Theological Themes 3.1. Martyrdom and the Testimony of the Christian Faith 3.2. The Evil of Power and the Abuse of Oaths 3.3. Critique of Hedonism and Dancing 3.4. Fidelity to Truth and Courage 4. Moral Application 4.1. Life Area: Authority and Responsibility 4.2. Life Area: Attending Parties 4.3. Life Area: Witness to Faith 4.4. Area of ??Life: Dancing and entertainment, if not moderate, can become instruments of sin. 5. Summary The Gospel according to St. Mark 6:17-29 presents a dramatic conflict between truth (John the Baptist) and the evil of power (Herod, Herodias).
|