27 SIERPNIA
ŚRODA Wspomnienie św. Moniki EWANGELIA - Mt 23, 27-32 (Biada obłudnikom) Jezus przemówił tymi słowami: MEDYTACJA Dzisiejszy fragment Ewangelii kończy dłuższą wypowiedź Jezusa skierowaną do religijnych mistrzów, uważaną za jedną z najbardziej ostrych w Nowym Testamencie. Pada w niej aż siedem razy słowo 'biada', w dzisiejszych wersetach – to szóste i siódme 'biada'... Dojrzałość wyraża się w tym, że znamy siebie, rozpoznajemy pojawiające się w nas uczucia: te skrajne i bardziej subtelne. Nie udajemy, że te trudne Jezus krytykuje obłudę i hipokryzję uczonych w Piśmie i faryzeuszy. On chce otwartego serca i intelektu zdolnego do widzenia szerzej, wrażliwego na innych "Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy!" (Mt 23, 27). Jezus brzydzi się obłudą. Zarzuca swoim słuchaczom ‘obłudę’. To ci, którzy posługują się, co prawda, słowem Bożym, ale raczej po to, by zdobyć akceptację u ludzi, nie zmieniając niczego w swoim życiu, w swoim odniesieniu do Boga i praktyce życia... Próżna chwała zajmuje miejsce Chwały Bożej. Jezus nazywa zło ‘po imieniu’ i osądza ‘negatywne skutki’, jakie ono powoduje. Wskazuje na to, że nasza postawa jest grą pozorów, fasadą, za którą skrywamy przemoc i manipulację, jakiej się dopuszczamy, zwłaszcza ci, którzy mają większą odpowiedzialność wobec braci ‘Biada wam’. To nie groźba ani przekleństwo, ale raczej przejaw bólu Jezusa, który widzi zło u słuchających Go. Tych słów musimy słuchać zgodnie z logiką, jaką im nadaje Pan, a to jest logika miłosierdzia, przebaczenia i nawrócenia... Nie udawajmy kogoś, kim nie jesteśmy. To przesłanie dzisiejszej Ewangelii jest bardzo aktualne i bardzo niewygodne. Jezus mówi jednoznacznie: „Biada wam, groby pobielane”, na zewnątrz piękne, czyste, błyszczące, a w środku kości, kurz, pustka, udawanie... W czasach Jezusa groby bielono wapnem raz w roku, przed Paschą, żeby nikt nie dotknął ich przypadkiem i nie stał się rytualnie nieczysty. Były więc dobrze widoczne. I to właśnie ten obraz bierze Jezus, by opisać ludzi, którzy na zewnątrz wyglądają duchowo, a wewnątrz są martwi... Historia o faryzeuszach dotyczy nie tylko nich. To przypowieść również o nas, bo każdy z nas może udawać, że wszystko jest dobrze, że modli się, że ma relację Jeśli czujemy, że musimy udawać lepszych niż jesteśmy, to nie jesteśmy ewangeliczni. To jest czas, by coś zmienić. Nie po to, żeby zasłużyć na miłość Boga, ale po to, żeby zacząć naprawdę żyć. Może więc wystarczy dziś jeden krok: przestać grać. I pozwolić Bogu działać z tym, co naprawdę w nas jest... "Z zewnątrz wydajecie się ludziom sprawiedliwi, lecz wewnątrz pełni jesteście obłudy i nieprawości" (Mt 23, 28). Dzisiejszy fragment Ewangelii zawiera opis cech obłudników, ludzi, którzy budują własny wizerunek w oparciu o konflikt z innymi... Kilka wersów wcześniej Jezus nazywa obłudników ślepymi przewodnikami, którzy przecedzają komara, a połykają wielbłąda. Skrupulatnie budują zewnętrzną sprawiedliwość, potępiając najmniejsze błędy u innych. Tymczasem sprawiedliwość zarówno w Starym, jak i w Nowym Testamencie, idzie w parze z miłością ...Jezu, proszę o wewnętrzną szczerość, prawość i prostotę życia... Proszę o łaskę pokornego uznania swoich słabości i grzechów, bo od tego rozpoczyna się nawrócenie... Dziękuję za możliwość przystąpienia do sakramentu pojednania, jaką mam w Kościele... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 23, 27-32, Biada obłudnikom Wprowadzenie Fragment Ewangelii Mateusza 23, 27-32 stanowi część szerszej krytyki Jezusa skierowanej przeciwko uczonym w Piśmie i faryzeuszom. Hipokryzja jako wybielone groby (Mt 23, 27-28) Jezus rozpoczyna od porównania uczonych w Piśmie i faryzeuszów do "wybielonych grobów". Podobnie, faryzeusze i uczeni w Piśmie na zewnątrz "wydawali się ludziom sprawiedliwi", ale wewnątrz byli "pełni obłudy i bezprawia". Budowanie grobów proroków a dziedzictwo morderców (Mt 23, 29-32) Następnie Jezus przechodzi do kolejnego zarzutu: "Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy! Jezus wskazuje, że poprzez te działania sami "świadczycie przeciwko sobie, że jesteście potomkami tych, którzy zamordowali proroków". Jezus nazywa ich "wężami" i "plemieniem żmij", pytając, jak mogą uciec od potępienia piekła. Podsumowanie Jezus ostro potępia hipokryzję i obłudę religijnych przywódców swoich czasów. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- WEDNESDAY Memorial of St. Monica GOSPEL - Mt 23:27-32 (Woe to the hypocrites) Jesus spoke these words: MEDITATION Today's Gospel passage concludes a longer statement from Jesus addressed to religious leaders, considered one of the harshest in the New Testament. Maturity is expressed in knowing ourselves, recognizing the emotions that arise within us: the extreme and the more subtle. We don't pretend that Jesus criticizes the hypocrisy and hypocrisy of the scribes and Pharisees. He demands an open heart and an intellect capable of seeing more broadly, sensitive to others and to ourselves. For this, we need not only intellectual abilities but also the consent to experience the full spectrum of emotions... "Woe to you, scribes and Pharisees, you hypocrites!" (Matthew 23:27). Jesus abhors hypocrisy. He accuses his listeners of "hypocrisy." These are those who, it is true, use the Word of God, but rather to gain acceptance from people, without changing anything in their lives, in their relationship with God, and in their practice of life... Vain glory takes the place of the Glory of God. Jesus calls evil "by name" and judges the "negative effects" it causes. He points out that our attitude is a game of appearances, a facade behind which we conceal the violence and manipulation we commit, especially those who have greater responsibility toward their brothers and sisters and the community... "Woe to you." This is not a threat or a curse, but rather a manifestation of Jesus' pain as he sees evil in those who hear him. We must listen to these words according to the logic the Lord gives them, and that is the logic of mercy, forgiveness, and conversion... Let us not pretend to be something we are not. This message of today's Gospel is very timely and very uncomfortable. Jesus says unequivocally: "Woe to you, whitewashed tombs!" Beautiful, clean, and shiny on the outside, but inside, bones, dust, emptiness, pretense... In Jesus' time, tombs were whitewashed once a year, before Passover, so that no one would accidentally touch them and become ritually impure. They were therefore clearly visible. And it is precisely this image that Jesus uses to describe people who appear spiritual on the outside but are dead on the inside... The story of the Pharisees isn't just about them. It's a parable about us, too, because each of us can pretend that everything is fine, that we pray, that we have a relationship with God, that we have no problems, that we are "almost" holy. But this "almost" makes a huge difference, because where truth is lacking, there is no room for healing... If we feel we have to pretend to be better than we are, then we are not evangelical. It's time to change something. Not to earn God's love, but to truly begin to live. So perhaps one step is enough today: to stop playing games. And allow God to work with what is truly within us... "Outwardly you appear righteous to men, but inwardly you are full of hypocrisy and wickedness" (Matthew 23:28). Today's Gospel passage describes A few verses earlier, Jesus calls hypocrites blind guides who strain out a gnat and swallow a camel. They meticulously build an outward righteousness, condemning the smallest mistakes in others. Meanwhile, justice, in both the Old and New Testaments, goes hand in hand with love and faith. It is not born ...Jesus, I ask for inner sincerity, righteousness, and simplicity of life... I ask for the grace of humbly acknowledging my weaknesses and sins, for this is where conversion begins... Thank you for the opportunity I have in the Church to receive the sacrament of reconciliation... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on Matthew 23:27-32, Woe to the Hypocrites Introduction Matthew 23:27-32 is part of Jesus' broader critique of the scribes and Pharisees. Hypocrisy as Whitewashed Tombs (Matthew 23:27-28) Jesus begins by comparing the scribes and Pharisees to "whitewashed tombs." Similarly, the Pharisees and scribes "outwardly appeared righteous to men," but inwardly they were "full of hypocrisy and lawlessness." Building the tombs of the prophets and the legacy of murderers (Matthew 23:29-32) Jesus then moves on to another accusation: "Woe to you, scribes and Pharisees, hypocrites! Jesus points out that by these actions, "you bear witness against yourselves that you are the descendants of those who murdered the prophets." Jesus calls them "serpents" and "a brood of vipers," asking how they can escape the condemnation of hell. Summary Jesus sharply condemns the hypocrisy and duplicity of the religious leaders of his time.
|