26 SIERPNIA

WTOREK, Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej

EWANGELIA - J 2, 1-11 (Wesele w Kanie Galilejskiej)

W Kanie Galilejskiej odbywało się wesele i była tam Matka Jezusa.
Zaproszono na to wesele także Jezusa i Jego uczniów. A kiedy zabrakło wina, Matka Jezusa mówi do Niego: «Nie mają już wina».
Jezus Jej odpowiedział: «Czyż to moja lub Twoja sprawa, Niewiasto? Jeszcze nie nadeszła godzina moja».
Wtedy Matka Jego powiedziała do sług: «Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie».
Stało zaś tam sześć stągwi kamiennych przeznaczonych do żydowskich oczyszczeń, z których każda mogła pomieścić dwie lub trzy miary.
Rzekł do nich Jezus: «Napełnijcie stągwie wodą». I napełnili je aż po brzegi. Potem do nich powiedział: «Zaczerpnijcie teraz i zanieście staroście weselnemu». Ci zaś zanieśli.
A gdy starosta weselny skosztował wody, która stała się winem, i nie wiedział, skąd ono pochodzi, ale słudzy, którzy czerpali wodę, wiedzieli, przywołał pana młodego i powiedział do niego: «Każdy człowiek stawia najpierw dobre wino, a gdy się napiją, wówczas gorsze. Ty zachowałeś dobre wino aż do tej pory».
Taki to początek znaków uczynił Jezus w Kanie Galilejskiej. Objawił swoją chwałę i uwierzyli w Niego Jego uczniowie.

MEDYTACJA

Dialog Maryi z Jezusem rozpoczyna się od zauważenia braku, niezaspokojonej potrzeby, której trzeba zaradzić, zanim dojdzie do kompromitacji gospodarzy wesela. Maryja zatroskana o bliźnich dostrzega jako pierwsza to, czego jeszcze nie widzą inni...

Jezus zwraca uwagę, że czasem trzeba poczekać, aż nasze deficyty zostaną zaspokojone. Wymaga to zarówno cierpliwości, jak i ufności w to, że Bóg zna najlepszy czas na interwencję. Potrzeba nam cierpliwości, ale i zaangażowania we współpracę z Bogiem...

Zastanawiające jest to, że Maryja nie zwraca się z prośbą o zaradzenie problemowi do gospodarzy lub dostawców wina, lecz do Jezusa, chociaż jest On tylko gościem na tej imprezie. Mimo to okazuje się, że to właśnie On w cudowny sposób ratuje sytuację...

"Nie mają już wina" (J 2, 3). Gdy mamy problemy, kryzysy, idziemy do matki, bo ona rozumie, kocha, pomoże. Cokolwiek by się stało, matka zawsze przyjmie dziecko z powrotem do domu. Co więcej, każda matka, a szczególnie Maryja, dostrzega to, czego inni nie widzą, bo ona patrzy sercem...

Znamienne jest to, że wobec braku wina Maryja z własnej inicjatywy ingeruje u Jezusa. Ona sama dostrzega braki i troszczy się o ich zaspokojenie, nawet jeśli nie informujemy Jej o nich. Wszystko, co trzeba zrobić, to zaprosić Maryję na swoje wesele, czyli do swego życia. Dlatego wielką mądrością i profitową inwestycja w przyszłość jest zawierzenie się pod opiekę Maryi. Warto zaufać Maryi jak dziecko...

Opis wesela w Kanie Galilejskiej ukazuje ewidentnie prawdę, że Bóg jest całkowicie odmienny od naszych wyobrażeń. ‘Pierwszy znak’ u Ewangelisty Jana polega bowiem na dodaniu do uczty weselnej ponad 600 litrów wina...

Ten znak mówi o ‘chwale Jezusa’. On daje w nadmiarze ‘dobre wino’ do uroczystości weselnej, do życia człowieka, które zamiera z powodu braków ‘życiodajnego wina’. Opowiadanie w Ewangelii nie koncentruje się na cudzie. Mówi raczej o ‘darmowości i wielkości daru’. Jest to też ‘początek znaków’, który odwołuje nas do zmartwychwstania, do ‘trzeciego dnia’...

Krytycy zarzucają Jezusowi bezużyteczność, a nawet ‘gorszącą rozrzutność’ cudu w Kanie. Ale może to też być symboliczne, że Jezus zamienia wodę w wino życia, bo Jego uczniowie w przyszłości niejednokrotnie będą czynić przeciwnie, zamienią wino Ewangelii w wodę Prawa...

Maryja widzi problem – skończyło się wino. Ona wie, że Bóg interesuje się nawet tym, co zwykłe, codzienne, niezauważalne dla innych. I mówi tylko jedno zdanie: „Zróbcie, cokolwiek wam powie”. Jezus każe napełnić kamienne stągwie i dokonuje coś zadziwiającego: najlepsze wino, jakie podano na tym weselu. Takie jest działanie Boga. Jeśli coś zmienia, to z sercem...

Bóg potrafi zamienić to, co uznajemy za słabe, brudne i niewarte w coś pięknego i mocnego. Może wziąć nasze grzechy, zmęczenie, kompleksy, opór –
i przemienić je w nowy początek. Trzeba tylko, tak jak słudzy w Kanie, napełnić stągwie, czyli przynieść Mu to, co mamy. Nawet jeśli to nie wygląda zbyt dobrze. Resztę zrobi On z naszą pomocą...

Cud w Kanie objawia prawdę o naturze mesjańskiej misji Jezusa: przemienia to, co zwyczajne, w rzeczywistość pełną łaski. Woda, symbol codzienności
i ludzkiej ograniczoności, staje się winem – znakiem błogosławieństwa i obfitości. Ta przemiana dokonuje się w kontekście ludzkiego braku, który staje się przestrzenią działania Boga...

Posłuszeństwo sług, którzy napełniają stągwie 'aż po brzegi', ukazuje, że pełnia błogosławieństwa rodzi się z ufnego wykonania Bożych poleceń, nawet jeśli nie rozumie się ich sensu. W Kanie rozpoczyna się droga, na której Pan przemienia niedostatek człowieka w radość, jeśli tylko człowiek pozwoli się prowadzić
i zaufa Słowu...

...Jezu, proszę o głębokie pragnienie życia Twoim Słowem... Proszę o łaskę odwagi i wolności ducha w interpretowaniu Bożych zaleceń... Dziękuję za ‘znaki’, jakie czynisz w moim życiu...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 2, 1-11, Wesele w Kanie Galilejskiej

Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według św. Jana (J 2, 1-11) opisujący wesele w Kanie Galilejskiej jest niezwykle bogaty w znaczenia teologiczne i symboliczne. Przedstawia on pierwszy cud Jezusa, który nie tylko objawia Jego chwałę, ale także stanowi "bramę", przez którą możemy zrozumieć całe misterium Chrystusa i otworzyć nasze serca na wiarę.

Kontekst i znaczenie wesela

Wesele w Kanie odbywa się "trzeciego dnia", co może nawiązywać do trzeciego dnia stworzenia lub do zmartwychwstania, sugerując początek czegoś nowego.
Obecność Jezusa, Jego Matki i uczniów na weselu, podkreśla godność i znaczenie sakramentu małżeństwa w Bożym planie zbawienia.
Jezus, opisując siebie jako "Oblubieńca", objawia istotę Boga jako tajemnicę Miłości i ukazuje, jak ojcostwo i miłość Boga odzwierciedlają się w miłości mężczyzny i kobiety zjednoczonych w małżeństwie.

Brak wina i interwencja Maryi

Kluczowym momentem jest brak wina, co w kontekście uczty weselnej było powodem do wstydu dla nowożeńców.
Wino w tradycji prorockiej było typowym elementem mesjańskiej uczty, symbolizującym obfitość i radość.
Brak wina można interpretować jako aluzję do braku miłości, który niestety często zagraża związkom małżeńskim.

Maryja, Matka Jezusa, zauważa ten problem i zwraca się do Syna: "Nie mają wina".
Jej interwencja jest wyrazem troski i współczucia.
Odpowiedź Jezusa: "Czego chcesz ode Mnie, Niewiasto?
Jeszcze nie nadeszła godzina moja" wydaje się początkowo surowa, ale podkreśla, że Jego "godzina" ma wymiar eschatologiczny i odnosi się do pełni Jego misji, która zostanie wypełniona w Misterium Paschalnym.
Mimo to, Maryja, nie odpowiadając na słowa Jezusa, instruuje sługi: "Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie".
Te słowa są ostatnimi, jakie Ewangelie przypisują Maryi, i stanowią jej dziedzictwo dla nas – program życia chrześcijańskiego, polegający na słuchaniu
i wprowadzaniu w życie Słowa Bożego.

Cud przemiany wody w wino

Jezus nakazuje sługom napełnić sześć kamiennych stągwi wodą, a następnie zaczerpnąć i zanieść staroście weselnemu.
Stągwie te służyły do żydowskich obrzędów oczyszczenia.
Przemieniając wodę z tych stągwi w wino, Jezus dokonuje wymownego znaku: przekształca Prawo Mojżesza w Ewangelię, która jest nośnikiem radości.
Jak stwierdza Ewangelista Jan w innym miejscu: "Prawo bowiem zostało nadane przez Mojżesza, łaska i prawda przyszły przez Jezusa Chrystusa" (J 1, 17).

Starosta weselny, skosztowawszy przemienionej wody, która stała się winem, stwierdza, że to "dobre wino" zostało zachowane aż do teraz.
To "dobre wino" symbolizuje nową i ostateczną miłość, którą Jezus ofiarowuje Kościołowi jako Oblubieniec.
Pan nadal zachowuje najlepsze wino dla naszego zbawienia, które nieustannie wypływa z przebitego boku Pana.

Objawienie chwały i narodziny wiary

Ewangelista Jan podsumowuje: "Taki to początek znaków uczynił Jezus w Kanie Galilejskiej.
Objawił swoją chwałę i uwierzyli w Niego Jego uczniowie".
Wesele w Kanie jest czymś więcej niż tylko opisem pierwszego cudu Jezusa.
Jest to jakby szkatułka, która strzeże tajemnicy Jego Osoby i celu Jego przyjścia: oczekiwany Oblubieniec rozpoczyna wesele, które spełnia się w Misterium Paschalnym.
W Kanie Jezus wiąże swoich uczniów ze sobą w nowym i ostatecznym Przymierzu.
W Kanie uczniowie Jezusa stają się Jego rodziną i w Kanie rodzi się wiara Kościoła.

Znaczenie eucharystyczne

Cud w Kanie ma również głębokie znaczenie eucharystyczne.
Dokonując tego cudu w pobliżu żydowskiego święta Paschy, Jezus, podobnie jak przy rozmnożeniu chlebów, ukazuje swój zamiar przygotowania prawdziwej uczty paschalnej – Eucharystii.
Obecność wina, które nawiązuje do krwi Nowego Przymierza, oraz kontekst uczty dodatkowo podkreślają to pragnienie.
W liturgii eucharystycznej, kapłan, przygotowując dary, wlewa wino do kielicha, a następnie dodaje kilka kropel wody, mówiąc: "Niech to połączenie wody
i wina będzie dla nas znakiem uczestnictwa w bóstwie Chrystusa, który przyjął naszą ludzką naturę".
Ta czynność symbolizuje zjednoczenie w Chrystusie natury boskiej z ludzką.

Podsumowanie

Wesele w Kanie Galilejskiej jest pierwszym ze "znaków" Jezusa, które nie mają na celu wzbudzania zdumienia, lecz objawienie miłości Ojca.
Jest to objawienie Jezusa jako Oblubieńca Ludu Bożego, zapowiedzianego przez proroków i ukazuje głębię relacji, która nas z Nim łączy: jest to nowe Przymierze miłości.
Maryja, poprzez swoje słowa "Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie", staje się wzorem posłuszeństwa i wiary, prowadząc nas do Chrystusa, który nieustannie ofiarowuje nam 'dobre wino' swojego zbawienia.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TUESDAY, Feast of the Blessed Virgin Mary of Częstochowa

GOSPEL - Jn 2:1-11 (The Wedding at Cana)

A wedding was taking place in Cana of Galilee, and the mother of Jesus was there.
Jesus and his disciples were also invited to the wedding. When the wine ran out, the mother of Jesus said to him, "They have no wine."
Jesus answered her, "Woman, is it mine or yours? My hour has not yet come."
Then his mother said to the servants, "Do whatever he tells you."
Now six stone water jars were standing there, for the Jewish purification ceremonies, each holding two or three measures.
Jesus said to them, "Fill the water jars with water." And they filled them to the brim. Then he said to them, "Draw some out now and take it to
the headwaiter." They carried it.
And when the head of the wedding feast tasted the water that had become wine, and he did not know where it came from, but the servants who drew the water did, he called the bridegroom and said to him, "Everyone sets the good wine first, and when they have drunk it, then the inferior wine.
You have kept the good wine until now."
This is the beginning of the signs Jesus performed in Cana of Galilee. He revealed His glory, and His disciples believed in Him.

MEDITATION

Mary's dialogue with Jesus begins with the recognition of a lack, an unmet need that must be addressed before the wedding hosts come to shame. Mary, concerned for her neighbors, is the first to notice what others do not yet see...

Jesus points out that sometimes we have to wait until our deficits are met. This requires both patience and trust that God knows the best time to intervene. We need patience, but also commitment to cooperate with God...

It is striking that Mary does not turn to the hosts or wine suppliers to solve the problem, but to Jesus, even though He is only a guest at the party. Despite this, it turns out that it is He who miraculously saves the situation...

"They have no wine" (John 2:3). When we have problems or crises, we go to our mothers because they understand, love, and help. Whatever happens,
a mother will always welcome a child back home. Moreover, every mother, especially Mary, sees what others don't, because she sees with her heart...

It is significant that, faced with the lack of wine, Mary intervenes with Jesus on her own initiative. She herself notices the shortcomings and works to satisfy them, even if we don't inform her of them. All that remains is to invite Mary to your wedding, that is, into your life. Therefore, entrusting yourself to Mary's care is a great wisdom and a profitable investment in the future. It's worth trusting Mary like a child...

The description of the wedding at Cana clearly reveals the truth that God is completely different from our imaginations. The Evangelist John's "first sign" consists in adding over 600 liters of wine to the wedding feast...

This sign speaks of the "glory of Jesus." He provides an abundance of "good wine" for the wedding celebration, for human life, which is dying due to the lack
of "life-giving wine." The Gospel narrative doesn't focus on the miracle. Rather, it speaks of the "freedom and greatness of the gift." It is also the "beginning
of signs," which refers us to the resurrection, to the "third day"...

Critics accuse Jesus of the uselessness and even the "scandalous extravagance" of the miracle at Cana. But it could also be symbolic that Jesus is turning water into the wine of life, because in the future, His disciples will often do the opposite, turning the wine of the Gospel into the water of the Law...

Mary sees the problem – the wine has run out. She knows that God is interested even in what is ordinary, everyday, unnoticeable to others. And she says only one sentence: "Do whatever He tells you." Jesus orders the stone jars to be filled and accomplishes something astonishing: the best wine ever served at that wedding. Such is the work of God. If He changes anything, it is with His heart...

God can transform what we consider weak, dirty, and worthless into something beautiful and powerful. He can take our sins, fatigue, insecurities, resistance – and transform them into a new beginning. We just need, like the servants at Cana, to fill the jars, that is, bring Him what we have. Even if it doesn't look so good. He will do the rest with our help...

The miracle at Cana reveals the truth about the nature of Jesus' messianic mission: he transforms the ordinary into a reality full of grace. Water, a symbol
of everyday life and human limitations, becomes wine—a sign of blessing and abundance. This transformation takes place in the context of human need, which becomes the space for God's action...

The obedience of the servants who fill the jars "to the brim" demonstrates that the fullness of blessing comes from trustingly following God's commands, even if their meaning is not understood. At Cana, the journey begins, on which the Lord transforms human need into joy, if only one allows oneself to be guided and trusts in the Word...

...Jesus, I ask for a deep desire to live by Your Word... I ask for the grace of courage and freedom of spirit in interpreting God's commandments... Thank you for the 'signs' you perform in my life...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 2:1-11, The Wedding at Cana

Introduction

The passage from the Gospel of John (John 2:1-11) describing the wedding at Cana is incredibly rich in theological and symbolic meaning.
It presents Jesus' first miracle, which not only reveals His glory but also serves as a "gateway" through which we can understand the entire mystery of Christ and open our hearts to faith.

Context and Significance of the Wedding

The wedding at Cana takes place on the "third day," which may refer to the third day of creation or to the resurrection, suggesting the beginning of something new.
The presence of Jesus, His Mother, and His disciples at the wedding emphasizes the dignity and importance of the sacrament of marriage in God's plan
of salvation.
Jesus, describing himself as the "Bridegroom," reveals the essence of God as a mystery of Love and shows how fatherhood and God's love are reflected
in the love of a man and a woman united in marriage.

The Lack of Wine and Mary's Intervention

A key moment is the lack of wine, which, in the context of a wedding feast, was a source of shame for the newlyweds.
In prophetic tradition, wine was a typical element of the messianic banquet, symbolizing abundance and joy.
The lack of wine can be interpreted as an allusion to the lack of love that unfortunately often threatens marital relationships.

Mary, the Mother of Jesus, recognizes this problem and addresses her Son: "They have no wine."
Her intervention is an expression of concern and compassion.
Jesus' answer: "What do you want from me, woman?
My hour has not yet come" seems harsh at first, but it emphasizes that His "hour" has an eschatological dimension and refers to the fullness of His mission, which will be fulfilled in the Paschal Mystery.
Nevertheless, Mary, without responding to Jesus' words, instructs the servants: "Do whatever he tells you."
These words are the last ones attributed to Mary in the Gospels, and they constitute her legacy for us – a program of Christian life based on listening to
and putting into practice the Word of God.

The Miracle of the Transformation of Water into Wine

Jesus instructs the servants to fill six stone jars with water, then draw them out and take them to the head of the wedding feast.
These jars were used for Jewish purification rites.
By transforming the water from these jars into wine, Jesus performs a significant sign: he transforms the Law of Moses into the Gospel, which is a bearer
of joy.
As the Evangelist John states elsewhere: "For the law was given through Moses, but grace and truth came through Jesus Christ" (John 1:17).

The wedding master, having tasted the transformed water that had become wine, states that this "good wine" has been preserved until now.
This "good wine" symbolizes the new and definitive love that Jesus offers to the Church as the Bridegroom.
The Lord continues to preserve the best wine for our salvation, which continually flows from the Lord's pierced side.

The Revelation of Glory and the Birth of Faith

The Evangelist John concludes: "This is the beginning of the signs that Jesus did in Cana of Galilee.
He revealed his glory, and his disciples believed in him."
The Wedding at Cana is more than just a description of Jesus' first miracle.
It is like a box that guards the mystery of His Person and the purpose of His coming: the awaited Bridegroom begins the wedding feast, which is fulfilled
in the Paschal Mystery.
At Cana, Jesus binds his disciples to himself in a new and definitive Covenant.
At Cana, Jesus' disciples become his family, and in Cana the faith of the Church is born.

Eucharistic Significance

The miracle at Cana also has profound Eucharistic significance.
By performing this miracle near the Jewish Passover feast, Jesus, as with the multiplication of the loaves, reveals his intention to prepare a true Paschal feast – the Eucharist.
The presence of wine, which alludes to the blood of the New Covenant, and the context of the feast further emphasize this desire.
In the Eucharistic liturgy, the priest, while preparing the gifts, pours wine into the chalice and then adds a few drops of water, saying: "May this combination of water and wine be for us a sign of participation in the divinity of Christ, who assumed our human nature."
This action symbolizes the union of the divine and human natures in Christ.

Summary

The wedding at Cana is the first of Jesus' "signs," which are not intended to arouse wonder, but to reveal the Father's love.
It is the revelation of Jesus as the Bridegroom of the People of God, announced by the prophets, and it reveals the depth of the relationship that unites
us with Him: a new Covenant of love.
Mary, through her words, "Do whatever he tells you," becomes a model of obedience and faith, leading us to Christ, who continually offers us the "good wine" of his salvation.


 

 

Flag Counter