26 SIERPNIA
WTOREK, Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej EWANGELIA - J 2, 1-11 (Wesele w Kanie Galilejskiej) W Kanie Galilejskiej odbywało się wesele i była tam Matka Jezusa. MEDYTACJA Dialog Maryi z Jezusem rozpoczyna się od zauważenia braku, niezaspokojonej potrzeby, której trzeba zaradzić, zanim dojdzie do kompromitacji gospodarzy wesela. Maryja zatroskana o bliźnich dostrzega jako pierwsza to, czego jeszcze nie widzą inni... Jezus zwraca uwagę, że czasem trzeba poczekać, aż nasze deficyty zostaną zaspokojone. Wymaga to zarówno cierpliwości, jak i ufności w to, że Bóg zna najlepszy czas na interwencję. Potrzeba nam cierpliwości, ale i zaangażowania we współpracę z Bogiem... Zastanawiające jest to, że Maryja nie zwraca się z prośbą o zaradzenie problemowi do gospodarzy lub dostawców wina, lecz do Jezusa, chociaż jest On tylko gościem na tej imprezie. Mimo to okazuje się, że to właśnie On w cudowny sposób ratuje sytuację... "Nie mają już wina" (J 2, 3). Gdy mamy problemy, kryzysy, idziemy do matki, bo ona rozumie, kocha, pomoże. Cokolwiek by się stało, matka zawsze przyjmie dziecko z powrotem do domu. Co więcej, każda matka, a szczególnie Maryja, dostrzega to, czego inni nie widzą, bo ona patrzy sercem... Znamienne jest to, że wobec braku wina Maryja z własnej inicjatywy ingeruje u Jezusa. Ona sama dostrzega braki i troszczy się o ich zaspokojenie, nawet jeśli nie informujemy Jej o nich. Wszystko, co trzeba zrobić, to zaprosić Maryję na swoje wesele, czyli do swego życia. Dlatego wielką mądrością i profitową inwestycja w przyszłość jest zawierzenie się pod opiekę Maryi. Warto zaufać Maryi jak dziecko... Opis wesela w Kanie Galilejskiej ukazuje ewidentnie prawdę, że Bóg jest całkowicie odmienny od naszych wyobrażeń. ‘Pierwszy znak’ u Ewangelisty Jana polega bowiem na dodaniu do uczty weselnej ponad 600 litrów wina... Ten znak mówi o ‘chwale Jezusa’. On daje w nadmiarze ‘dobre wino’ do uroczystości weselnej, do życia człowieka, które zamiera z powodu braków ‘życiodajnego wina’. Opowiadanie w Ewangelii nie koncentruje się na cudzie. Mówi raczej o ‘darmowości i wielkości daru’. Jest to też ‘początek znaków’, który odwołuje nas do zmartwychwstania, do ‘trzeciego dnia’... Krytycy zarzucają Jezusowi bezużyteczność, a nawet ‘gorszącą rozrzutność’ cudu w Kanie. Ale może to też być symboliczne, że Jezus zamienia wodę w wino życia, bo Jego uczniowie w przyszłości niejednokrotnie będą czynić przeciwnie, zamienią wino Ewangelii w wodę Prawa... Maryja widzi problem – skończyło się wino. Ona wie, że Bóg interesuje się nawet tym, co zwykłe, codzienne, niezauważalne dla innych. I mówi tylko jedno zdanie: „Zróbcie, cokolwiek wam powie”. Jezus każe napełnić kamienne stągwie i dokonuje coś zadziwiającego: najlepsze wino, jakie podano na tym weselu. Takie jest działanie Boga. Jeśli coś zmienia, to z sercem... Bóg potrafi zamienić to, co uznajemy za słabe, brudne i niewarte w coś pięknego i mocnego. Może wziąć nasze grzechy, zmęczenie, kompleksy, opór – Cud w Kanie objawia prawdę o naturze mesjańskiej misji Jezusa: przemienia to, co zwyczajne, w rzeczywistość pełną łaski. Woda, symbol codzienności Posłuszeństwo sług, którzy napełniają stągwie 'aż po brzegi', ukazuje, że pełnia błogosławieństwa rodzi się z ufnego wykonania Bożych poleceń, nawet jeśli nie rozumie się ich sensu. W Kanie rozpoczyna się droga, na której Pan przemienia niedostatek człowieka w radość, jeśli tylko człowiek pozwoli się prowadzić ...Jezu, proszę o głębokie pragnienie życia Twoim Słowem... Proszę o łaskę odwagi i wolności ducha w interpretowaniu Bożych zaleceń... Dziękuję za ‘znaki’, jakie czynisz w moim życiu... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 2, 1-11, Wesele w Kanie Galilejskiej Wprowadzenie Fragment Ewangelii według św. Jana (J 2, 1-11) opisujący wesele w Kanie Galilejskiej jest niezwykle bogaty w znaczenia teologiczne i symboliczne. Przedstawia on pierwszy cud Jezusa, który nie tylko objawia Jego chwałę, ale także stanowi "bramę", przez którą możemy zrozumieć całe misterium Chrystusa i otworzyć nasze serca na wiarę. Kontekst i znaczenie wesela Wesele w Kanie odbywa się "trzeciego dnia", co może nawiązywać do trzeciego dnia stworzenia lub do zmartwychwstania, sugerując początek czegoś nowego. Brak wina i interwencja Maryi Kluczowym momentem jest brak wina, co w kontekście uczty weselnej było powodem do wstydu dla nowożeńców. Maryja, Matka Jezusa, zauważa ten problem i zwraca się do Syna: "Nie mają wina". Cud przemiany wody w wino Jezus nakazuje sługom napełnić sześć kamiennych stągwi wodą, a następnie zaczerpnąć i zanieść staroście weselnemu. Starosta weselny, skosztowawszy przemienionej wody, która stała się winem, stwierdza, że to "dobre wino" zostało zachowane aż do teraz. Objawienie chwały i narodziny wiary Ewangelista Jan podsumowuje: "Taki to początek znaków uczynił Jezus w Kanie Galilejskiej. Znaczenie eucharystyczne Cud w Kanie ma również głębokie znaczenie eucharystyczne. Podsumowanie Wesele w Kanie Galilejskiej jest pierwszym ze "znaków" Jezusa, które nie mają na celu wzbudzania zdumienia, lecz objawienie miłości Ojca. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- TUESDAY, Feast of the Blessed Virgin Mary of Częstochowa GOSPEL - Jn 2:1-11 (The Wedding at Cana) A wedding was taking place in Cana of Galilee, and the mother of Jesus was there. MEDITATION Mary's dialogue with Jesus begins with the recognition of a lack, an unmet need that must be addressed before the wedding hosts come to shame. Mary, concerned for her neighbors, is the first to notice what others do not yet see... Jesus points out that sometimes we have to wait until our deficits are met. This requires both patience and trust that God knows the best time to intervene. We need patience, but also commitment to cooperate with God... It is striking that Mary does not turn to the hosts or wine suppliers to solve the problem, but to Jesus, even though He is only a guest at the party. Despite this, it turns out that it is He who miraculously saves the situation... "They have no wine" (John 2:3). When we have problems or crises, we go to our mothers because they understand, love, and help. Whatever happens, It is significant that, faced with the lack of wine, Mary intervenes with Jesus on her own initiative. She herself notices the shortcomings and works to satisfy them, even if we don't inform her of them. All that remains is to invite Mary to your wedding, that is, into your life. Therefore, entrusting yourself to Mary's care is a great wisdom and a profitable investment in the future. It's worth trusting Mary like a child... The description of the wedding at Cana clearly reveals the truth that God is completely different from our imaginations. The Evangelist John's "first sign" consists in adding over 600 liters of wine to the wedding feast... This sign speaks of the "glory of Jesus." He provides an abundance of "good wine" for the wedding celebration, for human life, which is dying due to the lack Critics accuse Jesus of the uselessness and even the "scandalous extravagance" of the miracle at Cana. But it could also be symbolic that Jesus is turning water into the wine of life, because in the future, His disciples will often do the opposite, turning the wine of the Gospel into the water of the Law... Mary sees the problem – the wine has run out. She knows that God is interested even in what is ordinary, everyday, unnoticeable to others. And she says only one sentence: "Do whatever He tells you." Jesus orders the stone jars to be filled and accomplishes something astonishing: the best wine ever served at that wedding. Such is the work of God. If He changes anything, it is with His heart... God can transform what we consider weak, dirty, and worthless into something beautiful and powerful. He can take our sins, fatigue, insecurities, resistance – and transform them into a new beginning. We just need, like the servants at Cana, to fill the jars, that is, bring Him what we have. Even if it doesn't look so good. He will do the rest with our help... The miracle at Cana reveals the truth about the nature of Jesus' messianic mission: he transforms the ordinary into a reality full of grace. Water, a symbol The obedience of the servants who fill the jars "to the brim" demonstrates that the fullness of blessing comes from trustingly following God's commands, even if their meaning is not understood. At Cana, the journey begins, on which the Lord transforms human need into joy, if only one allows oneself to be guided and trusts in the Word... ...Jesus, I ask for a deep desire to live by Your Word... I ask for the grace of courage and freedom of spirit in interpreting God's commandments... Thank you for the 'signs' you perform in my life... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 2:1-11, The Wedding at Cana Introduction The passage from the Gospel of John (John 2:1-11) describing the wedding at Cana is incredibly rich in theological and symbolic meaning. Context and Significance of the Wedding The wedding at Cana takes place on the "third day," which may refer to the third day of creation or to the resurrection, suggesting the beginning of something new. The Lack of Wine and Mary's Intervention A key moment is the lack of wine, which, in the context of a wedding feast, was a source of shame for the newlyweds. Mary, the Mother of Jesus, recognizes this problem and addresses her Son: "They have no wine." The Miracle of the Transformation of Water into Wine Jesus instructs the servants to fill six stone jars with water, then draw them out and take them to the head of the wedding feast. The wedding master, having tasted the transformed water that had become wine, states that this "good wine" has been preserved until now. The Revelation of Glory and the Birth of Faith The Evangelist John concludes: "This is the beginning of the signs that Jesus did in Cana of Galilee. Eucharistic Significance The miracle at Cana also has profound Eucharistic significance. Summary The wedding at Cana is the first of Jesus' "signs," which are not intended to arouse wonder, but to reveal the Father's love.
|