25 SIERPNIA
PONIEDZIAŁEK, Dzień powszedni EWANGELIA - Mt 23, 1.13-22 (Zaślepienie faryzeuszów) Jezus przemówił do tłumów i do swoich uczniów tymi słowami: MEDYTACJA Wszyscy potrzebujemy Bożego miłosierdzia. Otwierając się na Boże miłosierdzie, potrzebujemy stanąć przed Bogiem w pokorze, która jest nieustannym stawaniem w prawdzie z tym, co w nas dobre, i z tym, co w nas trudne... Jezus gani nadgorliwość, która jest połączona z obłudą. Głoszenie dobrej nowiny o łasce i zwycięstwie nad grzechem to przeciwieństwo moralizatorstwa, które nie opiera się na Bogu, tylko na sobie... Każdy z nas może być przewodnikiem, czyli liderem. Każdy z nas jest odpowiedzialny za innych i odgrywa większą lub mniejszą rolę przewodnika, choćby przez przykład, który daje. Prawdziwy lider ma być człowiekiem serca i rozeznania, widzącym zawsze to, co istotne w świetle Bożej miłości... "Biada wam, przewodnicy ślepi" (Mt 23, 16). Jezus używa słowa 'biada' wtedy, kiedy to konieczne. Tym razy dotknął tych, którzy przewodzą innym. Może powiemy, że to nie do nas, że my jesteśmy zwykłymi, szarymi ludźmi. Wydaje się jednak, że kieruje to do wszystkich, bo każdy z nas swoim życiem daje jakiś przykład. Przewodnikiem okazuje się starszy dla młodszych, czasem dojrzalszy dla mniej dojrzałych... Jezus wypowiada "biada wam" do uczonych w Piśmie i faryzeuszów. Czyni to przemawiając do tłumu i uczniów, czyli do każdego z nas... Zło może przybierać różne formy w naszym życiu. Czasami jest jawnym i otwartym sprzeciwieniem się woli Bożej, przykazaniom i miłości bliźniego. Może być jednak pozornym działaniem w imię prawa, udając przestrzeganie go. Trudno je wtedy rozpoznać i jednoznacznie ocenić. Pozornie bowiem wypełniamy to, co jest zgodne z przykazaniem, ale bez miłości i sprawiedliwości wobec bliźniego... Ton wypowiedzi Jezusa jest zaskakująco groźny. Nie przebiera w słowach potępienia. Piętnuje skrzywienia kulturowe, jak u nauczycieli Pisma, ale Jezus mówi wprost: „Głupi i ślepi!”. To nie słowa rzucone z emocji, ale słowa do ludzi, którzy zatracili sedno. Adresatami są ówcześni duchowi przywódcy – uczeni w Piśmie i faryzeusze. Ludzie religijni, znający prawo, gorliwi, ale pogubieni, bo zaczęli traktować symbole jako ważniejsze od tego, co znaczą... Jezus pokazuje absurd: uczeni w Piśmie i faryzeusze bardziej cenili dodatki niż Boga. Zamiast Boga – forma. Zamiast relacji – powierzchowność. To może dotyczyć także nas, każdego ochrzczonego, kiedy bardziej liczy się forma niż treść. Gdy sakramenty stają się rutyną... Jezus nie chce nas zawstydzić, ale chce nas przebudzić, by pokazać, że najświętsze nie jest to, co błyszczy, ale to, co uświęca: Bóg. Spotkanie z Nim, bliskość, służba... Tesaloniczanie zapewne mieli wady. Prawdopodobnie Apostoł znalazłby nie jeden powód, by im to wytknąć, a jednak zaczyna od dziękczynienia. Widzi dobro, miłość, wiarę, działanie Ducha Świętego, służbę Bogu żywemu... Jezus, choć wypowiada groźnie brzmiące 'biada', to przecież nie ogranicza się do udzielania nagan. Docenia wiarę setnika i Syrofenicjanki, chwali faryzeusza wskazującego dwa największe przykazania, cieszy się wracającym celnikiem, dzieli radość wracających z pierwszej misji uczniów... Powiedzieć 'biada', ale dać szansę. Powiedzieć 'biada', ale zostawić otwarte drzwi. Powiedzieć 'biada', ale powierzyć słabego Duchowi Świętemu. Widzieć zło, ale zobaczyć także dobro i za nie dziękować... "Biada wam, (…) sami nie wchodzicie i nie pozwalacie wejść tym, którzy do niego idą" (Mt 23, 13). Te słowa mówią o królestwie Bożym i o tych, którzy ku niemu innych nie prowadzą, ponieważ sami nie są nim zainteresowani... Przewrotność to słowo klucz. Obiecywać, ale samemu nie żyć obietnicą. Malować przed innymi piękne krajobrazy, ale samemu pośród nich nie żyć. Kreślić przed innymi granice, samemu je przekraczając. Mówić o Bożej obecności, żyjąc na co dzień bez Niego. Uzurpować sobie miejsce należne Bogu, nie potrafiąc powierzyć Mu swojego życia. „Biada wam” – mówi Jezus. Niech to „biada” nie będzie naszym udziałem... ...Jezu, proszę o dogłębne przejęcie się Twoją przestrogą i o pokorę mojego serca... Proszę o łaskę rozpoznania się wśród tych, którzy potrzebują pouczenia, KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 23, 1.13-22, Zaślepienie faryzeuszów Wprowadzenie W Ewangelii według św. Mateusza 23, 1.13-22, Jezus wygłasza surowe potępienie faryzeuszy i uczonych w Piśmie, wskazując na ich hipokryzję i niewłaściwe postępowanie. Autorytet i hipokryzja (Mt 23, 1) Jezus rozpoczyna, mówiąc do tłumów i swoich uczniów: „Na katedrze Mojżesza zasiedli uczeni w Piśmie i faryzeusze”. Zaraz po uznaniu ich autorytetu, Jezus ostrzega przed naśladowaniem ich czynów: „Wszystko więc, co wam powiedzą, czyńcie i zachowujcie, ale według ich uczynków nie postępujcie, bo mówią, a nie czynią”. Biada hipokrytom (Mt 23, 13-22) Jezus przechodzi do serii "biada", które są ostrym potępieniem ich postępowania. 1. Zamykanie Królestwa Niebieskiego (Mt 23, 13) 2. Czynienie nawróconych gorszymi (Mt 23, 15) 3. Ślepi przewodnicy i fałszywe przysięgi (Mt 23, 16-22) Jezus wyjaśnia, że przysięga na ołtarz obejmuje zarówno ołtarz, jak i wszystko, co na nim leży. Podsumowanie Jezus ostro potępia hipokryzję, pychę i fałszywą religijność faryzeuszy i uczonych w Piśmie. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- MONDAY, Weekday GOSPEL - Mt 23:1, 13-22 (The Blindness of the Pharisees) Jesus spoke to the crowds and to his disciples with these words: MEDITATION We all need God's mercy. Opening ourselves to God's mercy, we need to stand before God in humility, which is a constant standing in truth with what is good in us and with what is difficult in us... Jesus rebukes overzealousness, which is combined with hypocrisy. Proclaiming the good news of grace and victory over sin is the opposite of moralizing, which is based not on God but on self... Each of us can be a guide, that is, a leader. Each of us is responsible for others and plays a greater or lesser role as a guide, even through the example we set. "Woe to you, blind guides" (Mt 23:16). Jesus uses the word "woe" when necessary. This time, he touched on those who lead others. We might say that this Jesus pronounces "woe to you" to the scribes and Pharisees. He does this by speaking to the crowd and the disciples, that is, to each of us... Evil can take many forms in our lives. Sometimes it is an open and overt opposition to God's will, the commandments, and love for one's neighbor. However, it can also be a superficial act in the name of law, feigning observance. It is then difficult to recognize and evaluate it unequivocally. For we seemingly fulfill what is in accordance with the commandments, but without love and justice toward our neighbor... The tone of Jesus's speech is surprisingly menacing. He does not mince his words of condemnation. He condemns cultural distortions, as among the teachers of the Scriptures, but also practical or legal ones, as among the Pharisees. These threaten us all. We must recognize them and defend ourselves against them... Jesus says bluntly: "Foolish and blind!" These are not words uttered out of emotion, but words addressed to people who have lost their essence. Jesus reveals the absurdity: the scribes and Pharisees valued accessories more than God. Instead of God, they valued form. Instead of relationship, they valued superficiality. This can also apply to us, every baptized person, when form matters more than substance. When the sacraments become routine... Jesus doesn't want to shame us, but wants to awaken us, to show us that what is most holy is not what glitters, but what sanctifies: God. Encounter with Him, closeness, service... The Thessalonians certainly had flaws. The Apostle would likely have found more than one reason to point this out, yet he begins with thanksgiving. He sees goodness, love, faith, the work of the Holy Spirit, service to the living God... Jesus, although he pronounces the ominous-sounding "woe," does not limit himself to reprimanding. He appreciates the faith of the centurion Say 'woe', but give a chance. Say 'woe', but leave the door open. Say 'woe', but entrust the weak to the Holy Spirit. See evil, but also see good and give thanks for it... "Woe to you! (...) you do not enter yourselves, and you do not allow those who are entering to enter" (Mt 23:13). These words speak of the kingdom of God and of those who do not lead others to it because they themselves are not interested in it... Perversity is the key word. To promise, but not to live up to the promise. To paint beautiful landscapes for others, but not to live among them yourself. ...Jesus, I ask for a profound understanding of Your warning and for the humility of my heart... I ask for the grace to recognize myself among those who need instruction, and perhaps even admonition... Thank you for the opportunity to be cleansed of sins through the sacrament of reconciliation... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on Matthew 23:1, 13-22, The Blindness of the Pharisees Introduction In Matthew 23:1, 13-22, Jesus delivers a harsh condemnation of the Pharisees and scribes, pointing out their hypocrisy and misconduct. Authority and Hypocrisy (Matthew 23:1) Jesus begins by saying to the crowds and his disciples: "The scribes and the Pharisees sit in Moses' seat." Immediately after recognizing their authority, Jesus warns against imitating their deeds: "Therefore, whatever they tell you, do and observe; but do not do according to their deeds, for they say things and do not practice them." Woe to the Hypocrites (Matthew 23:13-22) Jesus proceeds to a series of "woes" that sharply condemn their behavior. 1. Closing the Kingdom of Heaven (Matthew 23:13) 2. Making Converts Worse (Mt 23:15) 3. Blind Guides and False Oaths (Mt 23:16-22) Jesus explains that an oath by the altar encompasses both the altar and everything on it. Summary Jesus sharply condemns the hypocrisy, pride, and false religiosity of the Pharisees and scribes.
|