24 SIERPNIA
NIEDZIELA, Dwudziesta pierwsza Niedziela zwykła EWANGELIA - Łk 13, 22-30 (Królestwo Boże dostępne dla wszystkich narodów) Jezus nauczając szedł przez miasta i wsie i odbywał swą podróż do Jerozolimy. MEDYTACJA Popatrzmy na swoje codzienne życie jako na drogę. Niektóre jej odcinki pokonujemy wraz z Jezusem, o innych chcemy decydować samodzielnie. Czasem droga jest łatwa i przyjemna, innym razem wywołuje dyskomfort... Nieraz zdarza nam się ulec złudzeniu, że wiedza o Jezusie, albo nawet powoływanie się na Niego, są tym samym, czym jest życie w bliskości z Nim. Spróbujmy przyjrzeć się, jakie są nasze najgłębsze uczucia i motywacje. Zastanówmy się, kiedy podejmujemy działania ze względu na pragnienie bycia blisko Jezusa, na Jego miłość, na poszukiwanie większej chwały Bożej... Spróbujmy zobaczyć Jezusa jako troskliwego opiekuna. On pokazuje nam, że tym, czego potrzebujemy, są działania wypełnione Jego miłością i prawdą. To On jest jedyną bramą, przez którą można przejść do Królestwa Bożego... "Usiłujcie wejść przez ciasne drzwi; gdyż wielu będzie chciało wejść, a nie zdołają" (Łk 13, 24). Dzisiejsza Ewangelia niejako powtarza wątki, które rozważaliśmy w ciągu kilku poprzednich dni. Bóg zaprasza wszystkich do wspólnoty z sobą, wskazując jednocześnie, że droga do osiągnięcia tego zjednoczenia będzie czasem trudna i wymagająca... Nie bójmy się wymagań, które stawia Bóg, podejmijmy je z radością, z ufnością i wiarą, że On przyjdzie nam z pomocą, udzielając potrzebnych darów i łask... Pytanie o to kto i ilu będzie zbawionych jest nie tylko teoretyczną dyskusją pomiędzy rabinami, duchownymi czy księżmi, ale często stawiane jest też przez zwykłych ludzi. Jezus napomina, jak prorok, że istnieje ryzyko, iż możemy zagubić drogę, stracić czas i powierzone nam dobra nie korzystając z nich sami Bramą (drzwiami) jest Jezus. Powiedział to On sam. Jezus nikomu nie odmawia miłosierdzia, aż do samego końca, do ostatniego tchnienia. Te ‘drzwi’ są ciągle otwarte, nawet dla zdesperowanych i grzesznych, nieczystych i ‘ubogich’ w dobro. Trzeba tylko chcieć... By przejść przez 'ciasne drzwi' wystarczy uznać swoją grzeszność i potrzebę przebaczenia. Nie zbawiamy się sami. To nie w naszej mocy. Drzwi są ciasne, bo przez nie może przejść nasze wybujałe ‘ja’, poczucie wyższości i sprawiedliwości. To musi zostać ‘na tym świecie’. Do życia wiecznego zabierzemy tylko uczynki miłosierdzia, kiedy idziemy śladami Boga... Jezus kontynuuje drogę do Jerozolimy. Wchodzi do miast i wsi, rozmawia z ludźmi, których inni pomijają: z kobietami, z dziećmi, z grzesznikami, z poganami. Jezus mówi dziś, że brama do nieba jest ciasna. Ciasna, czyli wąska. Trzeba się trochę schylić, odpuścić, nieść mniej. Nie przechodzi się tam grupą. Tylko osobiście. W starożytnych miastach, takich jak Jerozolima, istniały tak zwane bramy boczne, czyli wąskie przejścia otwierane na noc, gdy główne bramy były zamknięte. Kto przez nie wchodził musiał iść pieszo, bez bagażu, czasem nawet na kolanach... Wejście jest możliwe, ale trzeba zostawić to, co niepotrzebne: grzechy, złe przyzwyczajenia, wygodnictwo, chęć bycia pierwszym, złudzenia o sobie. Nie dlatego, że Bóg chce nam utrudnić życie. Tylko dlatego, że chce nas mieć naprawdę, a nie 'na niby'. Nie z pustą nazwą 'wierzący', ale z sercem przemienionym Nie chodzi o to, czy znamy Ewangelię na pamięć, tylko o to, czy jesteśmy gotowi zostawić to, co nas od niej oddziela... Bez względu na to, co myślimy, bez względu na to, co czujemy - przyjdą, zasiądą i będą ucztować. Bo nasz Bóg nie jest Bogiem, który rozprasza. Nasz Bóg gromadzi. „Albowiem nieustannie gromadzisz lud swój, aby na całej ziemi składał Tobie ofiarę czystą” (III ME). Przyjdą, choć Bóg zna ich czyny. Choć nie słyszeli i nie widzieli. Ich obecność nie będzie nagrodą. Będzie objawieniem Jego chwały... Przyjdą ostatni, robotnicy jedenastej godziny, kolorowi-biali-czarni, przed którymi w imię Jezusa zamykano granice i zasiądą przy stole. Z nami, ale pod warunkiem, że nie dopuszczaliśmy się nieprawości, że nie żyliśmy złudzeniem Królestwa tylko dla nas, w domyśle - lepszych. Zasiądą wśród tych, którzy już dziś gotowi są powiedzieć: witajcie w Królestwie. Dziś, bo jutro może być za późno... Gdy Jezus szedł do Jerozolimy, pewien człowiek spytał Go, czy tylko nieliczni będą zbawieni. Jezus nie odpowiada wprost, gdyż to pytanie jest ważne nie dla ludzi, lecz dla Boga. Dla nas istotne jest nasze zbawienie, a ono zależy od osobistego wysiłku w czynieniu dobra i od wzywania Bożego miłosierdzia. Zamiast starać się poznać liczbę wybranych, należy czynić wysiłki, by do nich należeć... Jezus zachęca do wchodzenia do nieba przez wąskie drzwi, czyli drogą wyrzekania się siebie, własnego ja, grzechów i przekonania, że sami sobie w życiu poradzimy. Jezus nie żąda od nas certyfikatów dobrego zachowania czy nieskazitelnego życia, ale zaufania, przyjęcia chcianej, błogosławionej zależności od Niego. Odkrycia i uznania, że Jego łaska jest do zbawienia koniecznie potrzebna. Uchwycenia się Jego miłości... Niestety, świat uważa drogę Jezusa za ciasną i uciążliwą, a On nazywa ją ciasną tylko dlatego, że umożliwia człowiekowi czerpanie z Jego siły, ale za cenę wyrzeczenia się własnej pychy i arogancji... Prawdziwie ciasnymi i uciążliwymi są te drzwi, które kuszą człowieka do zła i grzechu, gdyż ściskają duszę pętami straszliwego niewolnictwa. Brama nieba wydaje się ciasna, lecz w rzeczywistości jest szeroka i piękna. Wystarczy dostać się do niej, by się o tym przekonać... Jezus narodził się w grocie. Pasterze i mędrcy musieli schylić się, aby odnaleźć Dziecię. Pokora jest warunkiem koniecznym do odkrycia boskości... Ciasnymi drzwiami może być nazwany także epilog życia, gdy idzie się do Boga z tym, co się zdziałało, i nie można już zmienić własnej sytuacji, bo skończył się czas próby. Boża sprawiedliwość jest zatem dokładna i jednoznaczna, dlatego jest nieodwołalną oceną życia... Gdy cel jest osiągnięty i gdy brama życia zamyka się, nie ma innej alternatywy: albo się zostajemy wewnątrz z Ojcem niebieskim dla radości, albo pozostajemy na zewnątrz, na wieczne potępienie, dla cierpienia... Droga do zbawienia jest wąska, gdyż wielu stawia na niej pułapki i stawia przeszkody. Istnieje na świecie dziwna wrogość do wszystkiego, co dobre, wrogość, która pochodzi z diabelskich sugestii i czasami usidla także ludzi dobrych, czyniąc ich bezwiednymi narzędziami zła. Mimo wszystko trzeba iść do przodu, wpatrując się w ostateczny cel, jaki mamy osiągnąć – Chrystusa, sprawcę naszego zbawienia... ...Jezu, proszę o autentyzm i pokorę w codziennym przeżywaniu wiary... Proszę o łaskę nawrócenia na życie miłosierdziem... Dziękuję za ciągłe wskazywanie drogi życia i nawrócenia... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 13, 22-30, Królestwo Boże dostępne dla wszystkich narodów Wprowadzenie Fragment Ewangelii Łukasza 13, 22-30 przedstawia Jezusa w drodze do Jerozolimy, nauczającego o Królestwie Bożym i warunkach wejścia do niego. Odpowiada On na pytanie o liczbę zbawionych, podkreślając konieczność wysiłku i nawrócenia, a także zaskakującą dynamikę Królestwa, gdzie "ostatni będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi". Kontekst i bezpośrednie poprzedzające nauczanie Przed tym fragmentem, Jezus porusza temat nagłej śmierci i konieczności pokuty. Następnie Jezus opowiada przypowieść o nieurodzajnym drzewie figowym, które przez trzy lata nie przynosiło owoców. Wąska brama i wysiłek wejścia Werset 23. rozpoczyna się pytaniem: "Panie, czy tylko niewielu będzie zbawionych?". Znaczenie "Wąskiej Bramy" "Wąska brama" symbolizuje trudność i wymagania związane z życiem chrześcijańskim. Ostrzeżenie przed samozadowoleniem Jezus ostrzega, że wielu będzie próbowało wejść, ale nie zdoła. Zaskakująca dynamika Królestwa Bożego Jezus kontynuuje, mówiąc o "płaczu i zgrzytaniu zębów", gdy ci, którzy zostali odrzuceni, zobaczą Abrahama, Izaaka, Jakuba i wszystkich proroków Jednocześnie Jezus zapowiada, że "ludzie przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa i zasiądą do stołu w Królestwie Bożym". Kulminacją tego nauczania jest stwierdzenie: "Zaprawdę, są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi". 1. Narody 2. Status społeczny 3. Nawrócenie Podsumowanie Fragment Łk 13, 22-30 jest istotnym wezwaniem do nawrócenia i autentycznego życia chrześcijańskiego. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SUNDAY, Twenty-First Sunday in Ordinary Time GOSPEL - Lk 13:22-30 (The Kingdom of God Available to All Nations) Jesus, while teaching, passed through towns and villages, making his journey to Jerusalem. MEDITATION Let us look at our daily lives as a journey. Some sections we travel with Jesus, while others we want to decide independently. Sometimes the journey is easy and pleasant, other times it causes discomfort... We often succumb to the illusion that knowing about Jesus, or even referring to Him, is the same as living in closeness with Him. Let us try to examine our deepest feelings and motivations. Let us consider when we take action out of a desire to be close to Jesus, out of His love, in search of God's greater glory... Let us try to see Jesus as a caring guardian. He shows us that what we need are actions filled with His love and truth. He is the only gate through which we can enter the Kingdom of God... "Strive to enter through the narrow door, for many will seek to enter and will not be able" (Luke 13:24). Today's Gospel, in a sense, repeats the themes we have reflected on over the past few days. God invites everyone into communion with Him, at the same time pointing out that the path to achieving this union will sometimes be difficult and demanding... Let us not be afraid of the demands God places on us; let us accept them with joy, with trust and faith that He will come to our aid, granting us the necessary gifts and graces... The question of who and how many will be saved is not only a theoretical discussion among rabbis, clergy, or priests, but is also often posed by ordinary people. Jesus warns, like a prophet, that there is a risk that we can lose our way, waste time and the goods entrusted to us by not using them ourselves and often by not allowing others to "enter through the narrow door"... The gate (door) is Jesus. He himself said so. Jesus does not deny mercy to anyone, until the very end, until his last breath. This "door" is constantly open, even to the desperate and sinful, the impure and the "poor" in goodness. You just have to want to... To pass through the 'narrow door,' it is enough to acknowledge your sinfulness and need for forgiveness. We do not save ourselves on our own. It is not in our power. The door is narrow because our exaggerated ego, our sense of superiority and justice, cannot pass through it. This must remain 'in this world.' We will only take with us works of mercy to eternal life when we follow in God's footsteps... Jesus continues his journey to Jerusalem. He enters cities and villages, speaking with people others ignore: women, children, sinners, pagans. People with whom pious Jews did not sit at the table. But he sits down. And invites. This is the universalism of Jesus. Not in theory, but in practice... Jesus says today that the gate to heaven is narrow. Narrow, meaning narrow. You have to bend a little, let go, carry less. You don't go there in groups. You go there individually. In ancient cities like Jerusalem, there were so-called side gates, narrow passages opened at night when the main gates were closed. Those who entered through them had to walk, without luggage, sometimes even on their knees... Entry is possible, but we must leave behind what is unnecessary: ??sins, bad habits, comfort, the desire to be first, illusions about ourselves. Not because God wants to make life difficult for us. But because He truly wants us, not "pretendly." Not with the empty name "believer," but with a heart transformed by Him and the Gospel, one that loves without exception... It's not about whether we know the Gospel by heart, but about whether we are willing to leave behind what separates us from it... No matter what we think, no matter what we feel—they will come, sit down, and feast. For our God is not a God who scatters. Our God gathers. "For you continually gather your people from all the earth to offer you a pure offering" (III ME). They will come, though God knows their deeds. Though they have neither heard nor seen. Their presence will be no reward. It will be a revelation of His glory... The last will come, the eleventh-hour workers, the colored—white—black—to whom borders were closed in Jesus' name, and they will sit at the table. With us, but on the condition that we have not committed iniquity, that we have not lived in the illusion of a Kingdom only for us, implicitly—our betters. They will sit among those who are ready to say today: welcome to the Kingdom. Today, because tomorrow may be too late... As Jesus was walking toward Jerusalem, a man asked Him if only a few would be saved. Jesus does not answer directly, because this question is important not for people, but for God. What matters to us is our salvation, and it depends on personal effort in doing good and on invoking God's mercy. Instead Jesus encourages us to enter heaven through the narrow door, that is, through renouncing ourselves, our own ego, sins, and the belief that we can manage life on our own. Jesus does not demand from us certificates of good behavior or impeccable lives, but trust, the acceptance of a willed, blessed dependence on Him. The discovery and recognition that His grace is absolutely necessary for salvation. The grasping of His love... Unfortunately, the world considers Jesus' path narrow and arduous, and He calls it narrow only because it allows man to draw upon His strength, but at the price of renouncing his own pride and arrogance... Truly narrow and arduous are those doors that tempt man to evil and sin, for they squeeze the soul with the bonds of terrible slavery. The gate of heaven seems narrow, but in reality it is wide and beautiful. One only has to enter it to be convinced of this... Jesus was born in a cave. The shepherds and wise men had to stoop to find the Child. Humility is a necessary condition for discovering divinity... The narrow door could also be called the epilogue of life, when one goes to God with what has happened and one can no longer change one's situation because the time of trial is over. God's justice is therefore precise and unequivocal, and therefore an irrevocable judgment of life... When the goal is achieved and the gate of life closes, there is no other alternative: either we remain within with the heavenly Father for joy, or we remain outside, to eternal damnation, to suffering... The path to salvation is narrow, because many place traps and obstacles on it. There exists in the world a strange hostility to all that is good, an hostility that comes from diabolical suggestions and sometimes ensnares even good people, making them unwitting instruments of evil. Despite everything, we must move forward, gazing at the ultimate goal we are to achieve – Christ, the author of our salvation... ...Jesus, I ask for authenticity and humility in the daily experience of faith... I ask for the grace of conversion to a life of mercy... Thank you for constantly showing us the path of life and conversion... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 13:22-30, The Kingdom of God Available to All Nations Introduction Luke 13:22-30 depicts Jesus on his way to Jerusalem, teaching about the Kingdom of God and the conditions for entering it. Context and Immediate Preceding Teaching Before this passage, Jesus addresses the topic of sudden death and the need for repentance. Jesus then tells the parable of the barren fig tree that has not produced fruit for three years. The Narrow Gate and the Effort of Entry Verse 23 begins with the question: "Lord, will only a few be saved?" The Meaning of the "Narrow Gate" The "narrow gate" symbolizes the difficulty and demands of the Christian life. A Warning Against Complacency Jesus warns that many will try to enter but will fail. The Surprising Dynamics of the Kingdom of God Jesus continues, speaking of "weeping and gnashing of teeth" when those who have been rejected see Abraham, Isaac, Jacob, and all the prophets At the same time, Jesus announces that "people will come from east and west, from north and south, and will recline at the table in the Kingdom of God." The culmination of this teaching is the statement: "Truly, there are last who will be first, and there are first who will be last." 1. Nations 2. Social Status 3. Conversion St. Cyprian of Carthage, referring to the parables of the lost sheep and the lost drachma, emphasized the joy in heaven over one sinner who repents, which indicates the hope of forgiveness for those who have fallen. Summary Luke 13:22-30 is a crucial call to conversion and authentic Christian living.
|