23 SIERPNIA
SOBOTA, Dzień powszedni EWANGELIA - Mt 23, 1-12 (Strzeżcie się pychy i obłudy) Jezus przemówił do tłumów i do swych uczniów tymi słowami: «Na katedrze Mojżesza zasiedli uczeni w Piśmie i faryzeusze. Czyńcie więc i zachowujcie wszystko, co wam polecą, lecz uczynków ich nie naśladujcie. Mówią bowiem, ale sami nie czynią. Wiążą ciężary wielkie i nie do uniesienia i kładą je ludziom na ramiona, lecz sami palcem ruszyć ich nie chcą. MEDYTACJA Zazwyczaj lubimy, gdy inni doceniają nasze osiągnięcia lub wysiłki. Czasem dla tej przyjemności bycia zauważonym i uznanym sami nakładamy na siebie ambitne cele i zobowiązania. Jednocześnie to, co może nas rozwijać, czasem nas zniewala. Stajemy się wtedy jakby uwięzieni przez nasze lub cudze oczekiwania. Zatrzymajmy się chwilę przy naszej potrzebie rozwoju. Spróbujmy popatrzeć na nią z wolnością... Czasem to, jak się rozwijamy, próbujemy mierzyć, porównując się z innymi. Bywa, że onieśmielają nas odległe autorytety, innym razem próbujemy dowartościować siebie swoją przewagą wobec innych. To może dotyczyć nawet takich wymiarów jak wiara lub duchowość. Dla Boga jesteśmy jednak osobami nieporównywalnie wyjątkowymi w każdym wymiarze... Nasza wyjątkowość w najpiękniejszy sposób ujawnia się wtedy, gdy kochamy, troszczymy się i opiekujemy innymi. Pomyślmy o osobach, które doświadczają lub doświadczały kiedyś naszej troski i opieki... "Mówią bowiem, ale sami nie czynią" (Mt 23, 3b). Często zdarza się nam, że potrafimy wiele mówić, wiele zadeklarować, a nic z tych zapowiedzi nie wynika... Trzeba nam nieustannie modlić się i prosić Boga o potrzebne dary i łaski, prosić o odwagę i siłę, aby za słowami, które wypowiadamy szły konkretne czyny, konkretne działania, które potwierdzą naszą przynależność do Chrystusa. Albowiem słowa pouczają ale to przykłady, dobre przykłady, pociągają... Jezus naucza tłumy. Poucza także swoich uczniów. Nie tylko obecnych w Jerozolimie. Ostrzega przed formalizmem uczonych w Piśmie i faryzeuszów, przed tym, kiedy wymaga się od innych, a nie od siebie, kiedy się mówi, a samemu nie czyni... Jezus piętnuje obłudę, pragnienie bycia wielkim, wpływowym, zatroskanym o własną chwałę, a nie łagodnym i służebnym w stosunku do innych, zwłaszcza słabych i ubogich. Napomina swoich uczniów, aby unikali grzechu hipokryzji. Leczy z niego tylko prawdziwe nawrócenie. Słowa napomnienia Pańskiego odnoszą się do wszystkich uczniów, w każdej epoce dziejów... Pokusa prawa – odrzucenia go albo nadmiernego skoncentrowania na nim. Prawo w Kościele, jak w każdej społeczności, jest potrzebne. Nie można bez niego żyć, a tym bardziej we wspólnocie. Ale wielką pokusą dla wspólnoty wierzących jest zastępowanie Ewangelii Prawem i narzucanie Jej jako Prawa. Potrzebujemy w tym zakresie mądrości i odwagi... Mocne słowa Jezusa o tych, którzy znają Pismo, znają Boga, ale zawodzą, bo mówią dobrze, ale nie żyją tym, co mówią... Jezus nie podważa nauki, ale uderza w rozłam między słowem a życiem. 'Faryzeusz' znaczy dosłownie 'oddzielony'. Miał być kimś oddzielonym od świata, 'Uczeni w Piśmie' to nie tylko pisarze, ale eksperci od Prawa. Rozdźwięk między teorią a praktyką zabijał ich autentyczność. Każdy ochrzczony jest uczniem Jezusa i każdy z nas może wpaść w tę pułapkę: może mówić o modlitwie, ale nie rozmawiać z Bogiem; może uczyć o przebaczeniu, ale samemu nosić urazę; może dzielić się cytatami z Ewangelii, ale nie dzielić się czasem czy uwagą... Wiarygodność Kościoła zaczyna się od jednego człowieka, który żyje tym, co mówi. Warto więc mówić mniej, a żyć bardziej Ewangelią... Różne są nasze powołania. Pełnimy w społeczeństwie różne role. Tyle że to tylko jakiś dodatek do tego, kim jesteśmy. Istota tego, kim jesteśmy, dokąd zmierzamy, wszystkich nas jest ta sama. Ani nie ma powodu, by z racji statusu społecznego czuć się mało wartościowym, ani by z tej racji czuć się lepszym od innych... Specyfikę relacji z Bogiem, rozumienia prawa i jego aplikacji najlepiej zna Jezus. Podobnie jak wszelkie elementy składające się na prawdziwe ojcostwo znajdziemy w Bogu... Pełnia świadomości i prawdziwy rozwój człowieka mają miejsce, gdy korzysta on z Bożego przekazu, gdy przygląda się Bogu, gdy przykłada Jego miarę do każdego aspektu życia i relacji... Poznanie Boga chroni przed manipulacją ze strony fałszywych nauczycieli, a krytyczne myślenie pozwala właściwie wybierać. Chrystus nie konfabuluje, nie bagatelizuje działań faryzeuszy i uczonych w Piśmie, ale też nie likwiduje prawa, lecz poddaje naszej refleksji. Na pewno warto ją podjąć... ...Jezu, proszę o uwolnienie mojego serca z lenistwa i próżnej chwały... Proszę o łaskę wolności duchowej, wyrzucenia z siebie w praktyce ‘nauczyciela Pisma KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 23, 1-12, Strzeżcie się pychy i obłudy Wprowadzenie W Ewangelii według św. Mateusza 23, 1-12, Jezus zwraca się do tłumów i swoich uczniów, aby ostrzec ich przed hipokryzją uczonych w Piśmie i faryzeuszy, jednocześnie potwierdzając ich autorytet w nauczaniu Prawa Mojżeszowego. Autorytet nauczania a postępowanie Jezus rozpoczyna od stwierdzenia: „Na katedrze Mojżesza zasiedli uczeni w Piśmie i faryzeusze. Jednakże, Jezus wyraźnie rozróżnia ich nauczanie od ich postępowania. Ciężary i pozory Jezus krytykuje faryzeuszy za nakładanie na ludzi „ciężarów nie do uniesienia”, których sami nie chcieli nawet „palcem ruszyć”. Ponadto, Jezus piętnuje ich pragnienie bycia widzianymi i chwalonymi przez ludzi. Przestroga przed pychą i wezwanie do pokory Jezus przestrzega swoich uczniów przed podobnymi postawami, mówiąc: „Wy zaś nie nazywajcie się Rabbi, albowiem jeden jest wasz Nauczyciel, a wy wszyscy jesteście braćmi. Jezus podkreśla, że prawdziwa wielkość polega na służbie: „Największy z was będzie waszym sługą. Wnioski 1. Rozróżnienie między urzędem a osobą 2. Ostrzeżenie przed hipokryzją 3. Wezwanie do pokory Święty Tomasz z Akwinu, odnosząc się do tego fragmentu, podkreśla, że w sprawach wiary i dobrych obyczajów nikt nie jest usprawiedliwiony, jeśli podąża za błędną opinią jakiegoś nauczyciela, zwłaszcza jeśli jest ona sprzeczna z Pismem Świętym lub autorytetem Kościoła. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SATURDAY, Weekday GOSPEL - Mt 23:1-12 (Beware of pride and hypocrisy) Jesus spoke to the crowds and to his disciples, saying: "The scribes and the Pharisees sit in Moses' seat. Therefore, do and observe whatever they tell you, but do not imitate their deeds. For they preach, but they do not practice. They bind heavy burdens, hard to bear, and lay them on people's shoulders, but they themselves are unwilling to move them with a finger. MEDITATION We usually like it when others appreciate our achievements or efforts. Sometimes, for the pleasure of being noticed and recognized, we impose ambitious goals and obligations on ourselves. At the same time, what can develop us sometimes enslaves us. We then become, as it were, imprisoned by our own or others' expectations. Let us pause for a moment to consider our need for growth. Let's try to look at it with freedom... Sometimes we try to measure our development by comparing ourselves to others. Sometimes we are intimidated by distant authorities, other times we try to boost our self-esteem by our superiority over others. This can even apply to dimensions such as faith or spirituality. However, for God, we are incomparably unique individuals in every respect... Our uniqueness is most beautifully revealed when we love, care for, and nurture others. Let's think of those who experience, or have experienced, our care and concern... "They speak, but they do not practice" (Mt 23:3b). It often happens that we can say a lot, make many declarations, and yet nothing comes of these announcements... We must pray constantly and ask God for the necessary gifts and graces, ask for courage and strength, so that the words we speak may be followed by concrete actions, concrete actions that confirm our belonging to Christ. For words teach, but it is examples, good examples, that attract... Jesus teaches the crowds. He also instructs his disciples, not just those present in Jerusalem. He warns against the formalism of the scribes and Pharisees, against demanding things of others and not of oneself, when one speaks but fails to act... Jesus condemns hypocrisy, the desire to be great, influential, concerned with one's own glory, rather than gentle and servile towards others, especially the weak and poor. He admonishes his disciples to avoid the sin of hypocrisy. Only true conversion cures it. The words of the Lord's admonition apply to all disciples, in every era of history... The temptation of the law – to reject it or to focus excessively on it. Law is necessary in the Church, as in every community. We cannot live without it, much less in community. But a great temptation for the community of believers is to replace the Gospel with the law and impose it as law. We need wisdom and courage in this regard... Jesus's powerful words about those who know the Scriptures, know God, but fail because they speak well but do not live what they say... Jesus does not question teaching, but attacks the split between word and life. 'Pharisee' literally means 'separated.' He was meant to be someone separated from the world in which he lives. He was meant to be someone who unequivocally chooses God... 'Scribes' were not just writers but experts in the law. The dissonance between theory and practice killed their authenticity. Every baptized person is a disciple of Jesus, and each of us can fall into this trap: we can talk about prayer but not talk to God; we can teach about forgiveness but harbor resentment ourselves; we can share Gospel quotes but not share our time or attention... The Church's credibility begins with one person who lives by what they say. Therefore, it's worth speaking less and living the Gospel more... Our callings are different. We fulfill different roles in society. But this is only a supplement to who we are. The essence of who we are, where we are going, is the same for all of us. There is no reason to feel less valuable because of our social status, nor to feel better than others because of it... Jesus knows best the specific nature of our relationship with God, understanding the law, and its application. Just as we find all the elements that constitute true fatherhood in God... Full awareness and true human development occur when we utilize God's message, when we observe God, when we apply His measure to every aspect of our lives and relationships... Knowing God protects us from manipulation by false teachers, and critical thinking allows us to make good choices. Christ does not fabricate or trivialize the actions of the Pharisees and scribes, but he also does not abolish the law; rather, he subjects it to our reflection. It's definitely worth taking... ...Jesus, I ask you to free my heart from laziness and vain glory... I ask for the grace of spiritual freedom, to rid myself of the 'teacher of Scripture and Pharisee' mentality... Thank you for the opportunity to benefit from good spiritual practices... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 23:1-12, Beware of Pride and Hypocrisy Introduction In Matthew 23:1-12, Jesus addresses the crowds and his disciples to warn them about the hypocrisy of the scribes and Pharisees, while simultaneously affirming their authority in teaching the Law of Moses. Teaching Authority and Conduct Jesus begins by stating: "The scribes and Pharisees sit in Moses' seat. However, Jesus clearly distinguishes their teaching from their behavior. Burdens and Pretenses Jesus criticizes the Pharisees for imposing on people "unbearable burdens" that they themselves refused to "lift." Furthermore, Jesus condemns their desire to be seen and praised by people. A Warning Against Pride and a Call to Humility Jesus warns his disciples against similar attitudes, saying: "But do not call yourselves 'Rabbi,' for one is your Teacher, and you are all brothers. Jesus emphasizes that true greatness lies in service: "The greatest among you will be your servant. Conclusions 1. Distinction between office and person 2. Warning against hypocrisy 3. Call to humility St. Thomas Aquinas, referring to this passage, emphasizes that in matters of faith and good morals, no one is justified in following the erroneous opinion
|