22 SIERPNIA
PIĄTEK, Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Królowej EWANGELIA - Mt 22, 34-40 (Największe przykazanie) Gdy faryzeusze posłyszeli, że zamknął usta saduceuszom, zebrali się razem, a jeden z nich, uczony w Prawie, wystawiając Go na próbę, zapytał: «Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe?» MEDYTACJA
Drugie przykazanie, które wymienia Jezus, dotyczy miłości bliźniego oraz samego siebie... Dwa przykazania miłości, to najważniejsze nakazy chrześcijańskiego życia. Ich wypełnianie upodabnia nas do Boga, który pierwszy nas umiłował. Każdy gest miłości sprawia, że stajemy się trochę bardziej podobni do Zbawiciela... "Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe?" (Mt 22, 36). Pytanie, a właściwie odpowiedź na nie, jest istotą naszego chrześcijaństwa. Zastanówmy się czy potrafimy według tego klucza rozwiązywać nasze życiowe problemy? Czy w naszych rachunkach sumienia pytamy o realizacje tego prawa? W czym realizujemy swoją miłość do Boga i drugiego człowieka, konkretnie, tu i teraz w naszym życiu?.. Uczony w Prawie zadaje Jezusowi ‘podchwytliwe pytanie’. Oznacza to, że nie ma w nim gotowości do usłyszenia odpowiedzi i zmiany przekonań. Nie chce poznać prawdy i nauczania Jezusa. Nie dopuszcza jej do siebie, nie pozwala się tej prawdzie przemienić. A jednak Jezus, choć zdaje sobie sprawę z tej dwuznaczności, daje mu odpowiedź, która jest swego rodzaju ‘złotą regułą’ wiary zaangażowanej i realnie zmieniającej życie człowieka... Często zdarza się, że światło i mądrość duchowa przychodzą do nas w niespodziewanym momencie i okolicznościach. Jest w tym jakieś swoiste ‘poczucie humoru’ Pana Boga... Często nasza wiara staje się zbyt formalna, kiedy pytamy, co mamy robić a czego nie, ile razy, itp. Zamykamy się w kręgu praw, nakazów i zakazów. Na tym chcemy budować swoje ‘pewności’. Ale to jest złudzenie. Wiara nie jest matematycznym wynikiem naszych postaw. Jezus wciąż będzie nam powtarzał: będziesz miłował... Jako chrześcijanie mamy być specjalistami od miłości, ale nie tylko tej w teorii, tylko tej w praktyce – tu i teraz, nie 'tam i potem'. Łatwo kocha się kogoś, kto jest daleko. Trudniej, gdy chodzi o konkretne osoby. Tam, gdzie zna się słabości, błędy, humory i upór – tam miłość naprawdę kosztuje... W Biblii hebrajskiej słowo „miłość” to ’ahavah. Wyraża relację opartą na lojalności, przymierzu, konkretnym działaniu. W Nowym Testamencie dominującym słowem jest greckie 'agape' – miłość, która nie oczekuje nic w zamian, nie jest warunkowa. To właśnie ta miłość ma być stylem życia ucznia Jezusa... W refleksji na temat życia chrześcijańskiego można się pogubić wśród różnych zobowiązań. Jedni mają poczucie, że nieustannie powinni coś zrobić dla bliźnich. Inni, nieco mniej przejęci zobowiązaniami, pielęgnują swój komfort i unikają poświęcenia. Przykazanie miłości, które Jezus przypomina faryzeuszom, stoi pomiędzy patologicznym podejściem do zobowiązań a wygodnym, próżnym życiem... Miłość do Boga, bliźniego i siebie ustawia wszystko we właściwych proporcjach i odpowiedniej kolejności, dlatego to właśnie ta jedna miłość o trzech wymiarach stanowi streszczenie prawa i wszystkich wynikających z niego obowiązków... ...Jezu, proszę o prawość serca i odwagę miłowania całym sobą... Proszę o łaskę miłowania Boga całym swoim życiem... Dziękuję za tych, którzy uczyli mnie wiary i miłości wobec Boga i braci... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 22, 34-40, Największe przykazanie Wprowadzenie Fragment Ewangelii według św. Mateusza 22, 34-40 przedstawia istotną naukę Jezusa dotyczącą istoty Prawa Bożego. Kontekst i pytanie faryzeusza Po tym, jak Jezus uciszył saduceuszy, faryzeusze zebrali się, aby Go wypróbować. Odpowiedź Jezusa: Miłość Boga Jezus bez wahania odpowiada, cytując Szema Izrael, modlitwę recytowaną przez pobożnych Izraelitów: „Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem”. Katechizm Kościoła Katolickiego przypomina, że Jezus podsumował obowiązki człowieka wobec Boga w tym właśnie stwierdzeniu. Drugie Przykazanie: Miłość bliźniego Zaskakującym aspektem odpowiedzi Jezusa jest to, że dodaje On coś, o co uczony w Prawie nie pytał: „Drugie jest podobne do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego”. Święty Augustyn zauważa, że nie ma potrzeby nakazywać człowiekowi miłości samego siebie i swojego ciała, ponieważ dzieje się to z mocy prawa natury. Pełnia prawa i proroków Jezus kończy, mówiąc: „Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy”. Święty Tomasz z Akwinu również podkreśla, że kto przestrzega miłości bliźniego, wypełnia całe Prawo. Podsumowanie Ten fragment Ewangelii jest fundamentalny dla zrozumienia chrześcijańskiej etyki. Jezus nie tylko wskazuje na miłość jako najważniejsze przykazanie, ale także łączy miłość do Boga z miłością do bliźniego, ukazując je jako nierozerwalną całość. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- FRIDAY, Memorial of the Blessed Virgin Mary Queen GOSPEL - Mt 22:34-40 (The Greatest Commandment) When the Pharisees heard that he had silenced the Sadducees, they gathered together. One of them, a scholar of the law, tested him by asking, "Teacher, which commandment in the law is the greatest?" MEDITATION The call to love God has three dimensions. Jesus encourages us to love God with all our heart, with all our soul, and with all our body... The second commandment Jesus lists concerns love of neighbor and love of self... The two commandments of love are the most important commandments of the Christian life. Fulfilling them makes us more like God, who first loved us. Every act of love makes us a little more like the Savior... "Teacher, which commandment in the Law is the greatest?" (Mt 22:36). This question, or rather the answer to it, is the essence of our Christianity. Let us consider whether we can solve our life problems according to this key? Do we ask about the implementation of this law in our examinations of conscience? How do we realize our love for God and others, specifically, here and now in our lives? The lawyer asks Jesus a "tricky question." This means that he is not willing to hear the answer and change his beliefs. He does not want to learn the truth It often happens that light and spiritual wisdom come to us at unexpected moments and circumstances. There's a certain 'sense of humor' of God in this... Often our faith becomes too formal, when we ask what we should and shouldn't do, how many times, etc. We lock ourselves into a circle of laws, commands, and prohibitions. We want to build our 'certainties' on this. But this is an illusion. Faith is not the mathematical result of our attitudes. Jesus will keep telling us: you will love... As Christians, we are to be experts in love, not just in theory, but in practice—here and now, not 'there and then.' It's easy to love someone who is far away. It's more difficult when it comes to specific people. Where weaknesses, mistakes, moods, and stubbornness are known, love truly costs... In the Hebrew Bible, the word for "love" is 'ahavah. It expresses a relationship based on loyalty, covenant, and concrete action. In the New Testament, Reflecting on the Christian life can be confusing among various obligations. Some feel they constantly have to do something for others. Others, somewhat less concerned with obligations, cultivate their own comfort and avoid sacrifice. The commandment of love, which Jesus reminds the Pharisees, stands between Love for God, neighbor, and self places everything in its proper proportions and order, which is why this one love with three dimensions summarizes the law and all the obligations that flow from it... ...Jesus, I ask for uprightness of heart and the courage to love with my whole being... I ask for the grace to love God with my whole life... I thank you for those who taught me faith and love for God and my brothers and sisters... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on Matthew 22:34-40, The Greatest Commandment Introduction The Gospel according to Matthew 22:34-40 presents Jesus's essential teaching on the nature of God's Law. Context and the Pharisee's Question After Jesus silenced the Sadducees, the Pharisees gathered to test Him. Jesus' Response: The Love of God Jesus responds without hesitation, quoting the Shema Yisrael, a prayer recited by devout Israelites: "You shall love the Lord your God with all your heart, with all your soul, and with all your mind." The Catechism of the Catholic Church recalls that Jesus summarized man's duties to God in this very statement. The Second Commandment: Love Your Neighbor A surprising aspect of Jesus' answer is that he adds something the lawyer hadn't asked: "The second is like it: You shall love your neighbor as yourself." St. Augustine notes that there is no need to command a person to love themselves and their bodies, because this happens by natural law. The Fullness of the Law and the Prophets Jesus concludes by saying, "On these two commandments hang all the Law and the Prophets." St. Thomas Aquinas also emphasizes that whoever practices love of neighbor fulfills the entire Law. Summary This Gospel passage is fundamental to understanding Christian ethics. Jesus not only points to love as the most important commandment, but also connects love of God with love of neighbor, presenting them as an inseparable whole.
|