22 SIERPNIA

PIĄTEK, Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Królowej

EWANGELIA - Mt 22, 34-40 (Największe przykazanie)

Gdy faryzeusze posłyszeli, że zamknął usta saduceuszom, zebrali się razem, a jeden z nich, uczony w Prawie, wystawiając Go na próbę, zapytał: «Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe?»
On mu odpowiedział: «„Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem”. To jest największe
i pierwsze przykazanie. Drugie podobne jest do niego: „Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego”. Na tych dwóch przykazaniach zawisło całe Prawo i Prorocy».

MEDYTACJA


Wezwanie do kochania Boga ma trzy wymiary. Jezus zachęca do miłowania Boga całym sercem, całą duszą i całym ciałem...

Drugie przykazanie, które wymienia Jezus, dotyczy miłości bliźniego oraz samego siebie...

Dwa przykazania miłości, to najważniejsze nakazy chrześcijańskiego życia. Ich wypełnianie upodabnia nas do Boga, który pierwszy nas umiłował. Każdy gest miłości sprawia, że stajemy się trochę bardziej podobni do Zbawiciela...

"Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe?" (Mt 22, 36). Pytanie, a właściwie odpowiedź na nie, jest istotą naszego chrześcijaństwa. Zastanówmy się czy potrafimy według tego klucza rozwiązywać nasze życiowe problemy? Czy w naszych rachunkach sumienia pytamy o realizacje tego prawa? W czym realizujemy swoją miłość do Boga i drugiego człowieka, konkretnie, tu i teraz w naszym życiu?..

Uczony w Prawie zadaje Jezusowi ‘podchwytliwe pytanie’. Oznacza to, że nie ma w nim gotowości do usłyszenia odpowiedzi i zmiany przekonań. Nie chce poznać prawdy i nauczania Jezusa. Nie dopuszcza jej do siebie, nie pozwala się tej prawdzie przemienić. A jednak Jezus, choć zdaje sobie sprawę z tej dwuznaczności, daje mu odpowiedź, która jest swego rodzaju ‘złotą regułą’ wiary zaangażowanej i realnie zmieniającej życie człowieka...

Często zdarza się, że światło i mądrość duchowa przychodzą do nas w niespodziewanym momencie i okolicznościach. Jest w tym jakieś swoiste ‘poczucie humoru’ Pana Boga...

Często nasza wiara staje się zbyt formalna, kiedy pytamy, co mamy robić a czego nie, ile razy, itp. Zamykamy się w kręgu praw, nakazów i zakazów. Na tym chcemy budować swoje ‘pewności’. Ale to jest złudzenie. Wiara nie jest matematycznym wynikiem naszych postaw. Jezus wciąż będzie nam powtarzał: będziesz miłował...

Jako chrześcijanie mamy być specjalistami od miłości, ale nie tylko tej w teorii, tylko tej w praktyce – tu i teraz, nie 'tam i potem'. Łatwo kocha się kogoś, kto jest daleko. Trudniej, gdy chodzi o konkretne osoby. Tam, gdzie zna się słabości, błędy, humory i upór – tam miłość naprawdę kosztuje...

W Biblii hebrajskiej słowo „miłość” to ’ahavah. Wyraża relację opartą na lojalności, przymierzu, konkretnym działaniu. W Nowym Testamencie dominującym słowem jest greckie 'agape' – miłość, która nie oczekuje nic w zamian, nie jest warunkowa. To właśnie ta miłość ma być stylem życia ucznia Jezusa...

W refleksji na temat życia chrześcijańskiego można się pogubić wśród różnych zobowiązań. Jedni mają poczucie, że nieustannie powinni coś zrobić dla bliźnich. Inni, nieco mniej przejęci zobowiązaniami, pielęgnują swój komfort i unikają poświęcenia. Przykazanie miłości, które Jezus przypomina faryzeuszom, stoi pomiędzy patologicznym podejściem do zobowiązań a wygodnym, próżnym życiem...

Miłość do Boga, bliźniego i siebie ustawia wszystko we właściwych proporcjach i odpowiedniej kolejności, dlatego to właśnie ta jedna miłość o trzech wymiarach stanowi streszczenie prawa i wszystkich wynikających z niego obowiązków...

...Jezu, proszę o prawość serca i odwagę miłowania całym sobą... Proszę o łaskę miłowania Boga całym swoim życiem... Dziękuję za tych, którzy uczyli mnie wiary i miłości wobec Boga i braci...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 22, 34-40, Największe przykazanie

Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według św. Mateusza 22, 34-40 przedstawia istotną naukę Jezusa dotyczącą istoty Prawa Bożego.
W odpowiedzi na pytanie faryzeusza, który chciał Go wystawić na próbę, Jezus wskazuje na dwa największe przykazania: miłość Boga i miłość bliźniego.

Kontekst i pytanie faryzeusza

Po tym, jak Jezus uciszył saduceuszy, faryzeusze zebrali się, aby Go wypróbować.
Jeden z nich, uczony w Prawie, zadał pytanie: „Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe?”.
To pytanie odzwierciedlało troskę obecną w starożytnej tradycji żydowskiej o znalezienie jednoczącej zasady wśród licznych przepisów Prawa Mojżeszowego, które obejmowało 613 nakazów i zakazów.

Odpowiedź Jezusa: Miłość Boga

Jezus bez wahania odpowiada, cytując Szema Izrael, modlitwę recytowaną przez pobożnych Izraelitów: „Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem”.
Podkreśla to całkowite i integralne oddanie Bogu, wymieniając trzy władze, które definiują człowieka w jego głębokich strukturach psychologicznych: serce, duszę i umysł.
Słowo „umysł” (gr. diánoia) zawiera element racjonalny, co oznacza, że Bóg jest przedmiotem miłości, zaangażowania, woli, uczuć, ale także intelektu, który nie powinien być wykluczony z tej sfery.
To jest największe i pierwsze przykazanie.

Katechizm Kościoła Katolickiego przypomina, że Jezus podsumował obowiązki człowieka wobec Boga w tym właśnie stwierdzeniu.
Miłość Jedynego Boga jest przypomniana w pierwszym z „dziesięciu słów”, a przykazania następnie wyjaśniają odpowiedź miłości, jaką człowiek jest wezwany dać swojemu Bogu.

Drugie Przykazanie: Miłość bliźniego

Zaskakującym aspektem odpowiedzi Jezusa jest to, że dodaje On coś, o co uczony w Prawie nie pytał: „Drugie jest podobne do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego”.
Jezus ustanawia podobieństwo między pierwszym a drugim przykazaniem, czerpiąc z kapłańskiego kodeksu świętości (Kpł 19, 18).
W ten sposób te dwa przykazania stają się połączone w fundamentalną jedność, na której opiera się całe Objawienie biblijne.

Święty Augustyn zauważa, że nie ma potrzeby nakazywać człowiekowi miłości samego siebie i swojego ciała, ponieważ dzieje się to z mocy prawa natury.
Dlatego konieczne było jedynie nałożenie nakazów dotyczących Boga, który jest ponad nami, i bliźniego, który jest obok nas.
Kiedy mówi się: „Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego”, staje się oczywiste, że miłość do samego siebie nie została pominięta.

Pełnia prawa i proroków

Jezus kończy, mówiąc: „Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy”.
Oznacza to, że całe Prawo Boże i nauczanie proroków są zawarte i streszczone w tych dwóch przykazaniach miłości.
Święty Paweł przypomina, że „kto miłuje bliźniego, wypełnił Prawo, albowiem przykazania: Nie cudzołóż, nie zabijaj, nie kradnij, nie pożądaj, i wszelkie inne – streszczają się w tym zdaniu: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego.
Miłość nie wyrządza zła bliźniemu.
Przeto miłość jest wypełnieniem Prawa”.

Święty Tomasz z Akwinu również podkreśla, że kto przestrzega miłości bliźniego, wypełnia całe Prawo.
Miłość jest wypełnieniem Prawa.

Podsumowanie

Ten fragment Ewangelii jest fundamentalny dla zrozumienia chrześcijańskiej etyki. Jezus nie tylko wskazuje na miłość jako najważniejsze przykazanie, ale także łączy miłość do Boga z miłością do bliźniego, ukazując je jako nierozerwalną całość.
Prawdziwa miłość do Boga wyraża się w miłości do drugiego człowieka, a miłość do bliźniego jest odzwierciedleniem miłości do Boga.
Na tych dwóch filarach opiera się całe życie chrześcijańskie i całe Objawienie Boże.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRIDAY, Memorial of the Blessed Virgin Mary Queen

GOSPEL - Mt 22:34-40 (The Greatest Commandment)

When the Pharisees heard that he had silenced the Sadducees, they gathered together. One of them, a scholar of the law, tested him by asking, "Teacher, which commandment in the law is the greatest?"
He answered him, "'You shall love the Lord your God with all your heart, and with all your soul, and with all your mind.' This is the great and first commandment. The second is like it: 'You shall love your neighbor as yourself.' On these two commandments hang all the Law and the Prophets."

MEDITATION

The call to love God has three dimensions. Jesus encourages us to love God with all our heart, with all our soul, and with all our body...

The second commandment Jesus lists concerns love of neighbor and love of self...

The two commandments of love are the most important commandments of the Christian life. Fulfilling them makes us more like God, who first loved us. Every act of love makes us a little more like the Savior...

"Teacher, which commandment in the Law is the greatest?" (Mt 22:36). This question, or rather the answer to it, is the essence of our Christianity. Let us consider whether we can solve our life problems according to this key? Do we ask about the implementation of this law in our examinations of conscience? How do we realize our love for God and others, specifically, here and now in our lives?

The lawyer asks Jesus a "tricky question." This means that he is not willing to hear the answer and change his beliefs. He does not want to learn the truth
and the teachings of Jesus. He doesn't let it get to him, doesn't allow himself to be transformed by this truth. And yet, though aware of this ambiguity, Jesus gives him an answer that is a kind of 'golden rule' of committed faith that truly changes a person's life...

It often happens that light and spiritual wisdom come to us at unexpected moments and circumstances. There's a certain 'sense of humor' of God in this...

Often our faith becomes too formal, when we ask what we should and shouldn't do, how many times, etc. We lock ourselves into a circle of laws, commands, and prohibitions. We want to build our 'certainties' on this. But this is an illusion. Faith is not the mathematical result of our attitudes. Jesus will keep telling us: you will love...

As Christians, we are to be experts in love, not just in theory, but in practice—here and now, not 'there and then.' It's easy to love someone who is far away. It's more difficult when it comes to specific people. Where weaknesses, mistakes, moods, and stubbornness are known, love truly costs...

In the Hebrew Bible, the word for "love" is 'ahavah. It expresses a relationship based on loyalty, covenant, and concrete action. In the New Testament,
the dominant word is the Greek 'agape' – love that expects nothing in return, is unconditional. It is precisely this love that is to be the lifestyle of a disciple
of Jesus...

Reflecting on the Christian life can be confusing among various obligations. Some feel they constantly have to do something for others. Others, somewhat less concerned with obligations, cultivate their own comfort and avoid sacrifice. The commandment of love, which Jesus reminds the Pharisees, stands between
a pathological approach to obligations and a comfortable, vain life...

Love for God, neighbor, and self places everything in its proper proportions and order, which is why this one love with three dimensions summarizes the law and all the obligations that flow from it...

...Jesus, I ask for uprightness of heart and the courage to love with my whole being... I ask for the grace to love God with my whole life... I thank you for those who taught me faith and love for God and my brothers and sisters...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on Matthew 22:34-40, The Greatest Commandment

Introduction

The Gospel according to Matthew 22:34-40 presents Jesus's essential teaching on the nature of God's Law.
In response to a question from a Pharisee who wanted to test Him, Jesus points to the two greatest commandments: love of God and love of neighbor.

Context and the Pharisee's Question

After Jesus silenced the Sadducees, the Pharisees gathered to test Him.
One of them, a scholar of the law, asked, "Teacher, which commandment in the Law is the greatest?"
This question reflected the concern, present in ancient Jewish tradition, for finding a unifying principle among the numerous commandments of the Mosaic Law, which included 613 commands and prohibitions.

Jesus' Response: The Love of God

Jesus responds without hesitation, quoting the Shema Yisrael, a prayer recited by devout Israelites: "You shall love the Lord your God with all your heart, with all your soul, and with all your mind."
This emphasizes total and integral devotion to God by listing the three faculties that define man in his deep psychological structures: heart, soul, and mind.
The word "mind" (Greek: diánoia) contains a rational element, meaning that God is the object of love, commitment, will, emotions, but also of the intellect, which should not be excluded from this sphere.
This is the greatest and first commandment.

The Catechism of the Catholic Church recalls that Jesus summarized man's duties to God in this very statement.
The love of the One God is recalled in the first of the "Ten Words," and the commandments then explain the loving response that man is called to give to his God.

The Second Commandment: Love Your Neighbor

A surprising aspect of Jesus' answer is that he adds something the lawyer hadn't asked: "The second is like it: You shall love your neighbor as yourself."
Jesus establishes a similarity between the first and second commandments, drawing on the priestly code of holiness (Lev. 19:18).
In this way, these two commandments are united into a fundamental unity on which all biblical revelation rests.

St. Augustine notes that there is no need to command a person to love themselves and their bodies, because this happens by natural law.
Therefore, it was only necessary to impose commands concerning God, who is above us, and the neighbor who is beside us.
When it is said, "You shall love your neighbor as yourself," it becomes obvious that self-love has not been omitted.

The Fullness of the Law and the Prophets

Jesus concludes by saying, "On these two commandments hang all the Law and the Prophets."
This means that the entire Law of God and the teaching of the prophets are contained and summarized in these two commandments of love.
St. Paul reminds us that "whoever loves his neighbor has fulfilled the Law, for the commandments: 'You shall not commit adultery, you shall not kill, you shall not steal, you shall not covet,' and any other commandment—are summarized in this sentence: 'You shall love your neighbor as yourself.'
Love does no harm to your neighbor.
Therefore, love is the fulfillment of the Law."

St. Thomas Aquinas also emphasizes that whoever practices love of neighbor fulfills the entire Law.
Love is the fulfillment of the Law.

Summary

This Gospel passage is fundamental to understanding Christian ethics. Jesus not only points to love as the most important commandment, but also connects love of God with love of neighbor, presenting them as an inseparable whole.
True love for God is expressed in love for others, and love for one's neighbor is a reflection of love for God. The entire Christian life and the entire Revelation of God rest on these two pillars.

 


 

 

Flag Counter