21 SIERPNIA
CZWARTEK, Wspomnienie św. Piusa X, papieża EWANGELIA - Mt 22, 1-14 (Przypowieść o zaproszonych na ucztę) Jezus w przypowieściach mówił do arcykapłanów i starszych ludu: «Królestwo niebieskie podobne jest do króla, który wyprawił ucztę weselną swemu synowi. Posłał więc swoje sługi, żeby zaproszonych zwołali na ucztę, lecz ci nie chcieli przyjść. MEDYTACJA Wielka uczta królewska symbolizuje nasze życie z Bogiem w niebie. Król niebieski przygotował tam dla nas wielkie rzeczy. Ich przedsmak możemy poczuć już teraz w różnych radościach codzienności: relacjach, rozwoju i pracy. Uczta niebieska będzie czymś jeszcze wspanialszym, przekraczającym nasze wyobrażenia... Do przekazania zaproszenia na ucztę weselną król potrzebuje pewnych ludzi, których może posłać do innych. Mają oni zachęcać do przyjścia oraz świadczyć Zwróćmy uwagę na determinację króla, który niestrudzenie posyła swoje sługi. Poprośmy o pragnienie bycia niestrudzonym w wychodzeniu do innych, aby pomagać im doświadczyć dobroci Boga i zapraszać do komunii z Nim... "Posłał więc swoje sługi, żeby zaproszonych zwołali na ucztę, lecz ci nie chcieli przyjść" (Mt 22, 3). Bóg daje nam łaskę, a my zachowujemy się jakbyśmy Bogu łaskę robili. Niedoceniany Bożych darów. Nienarzucające się, dyskretne obchodzenie się Boga z człowiekiem wystawia Go na ryzyko spotkania się Bóg mógłby objawić się w chwale zmuszającej do uwierzenia, ale nie chce zniewalać wolność człowieka. Bóg chce szacunku z miłości, a nie poddaństwa z lęku... Przypowieści i historie, jakie opowiada Jezus, nie są iluzją ukazującą rzeczy, które się wówczas działy. One są zwierciadłem, pozwalającym zobaczyć czytającemu je w każdym czasie człowiekowi to, co się w nim dzieje... Szczególnie przydatne są takie historie, które mówią o innych, ułatwiają osądzanie i oskarżenie ich. Kiedy ich słuchamy, nie uruchamia się w nas mechanizm obronny. Wydaje się nam, że nas nie dotyczą i nie zamykamy się przed nimi. Przyglądając się tym historiom bez napięcia i usztywnienia dojdziemy do odkrycia, że one mówią o nas. Stają się zwierciadłem, w którym możemy się przejrzeć... Słowa króla ‘przyjacielu, jakże tu wszedłeś bez stroju’ są skierowane do każdego z nas. One ukazują naszą nagość. Strojem weselnym jest szata Syna, tego, który pełni wolę Ojca. Jest to zatem wezwanie do nawrócenia i poddania się, życie przebaczeniem, które daje nam Bóg... W przypowieści król, czyli Bóg, zaprasza ludzi na ucztę weselną swojego syna. Ale zaproszeni mają inne sprawy do załatwienia. Są zajęci, mają swoje powody. Nawet posłańców traktują jak intruzów... Uczta weselna w kulturze żydowskiej była wydarzeniem społecznym najwyższej rangi. Odrzucenie zaproszenia nie było tylko niegrzeczne, to była obraza Przypowieść z dzisiejszej Ewangelii, to obraz Boga, który naprawdę chce naszej bliskości. Nie zmusza, nie popycha łokciem, czeka, daje wolność. Ale ta wolność kosztuje, bo trzeba wybrać... Trzeba czasem zostawić inne rzeczy, by wybrać to, co najważniejsze. Jezus uczy nas tu szacunku do decyzji innych. Nawet jeśli ktoś odrzuca zaproszenie, nie musimy go przekonywać na siłę. Możemy zaprosić, pokazać, że to piękne, a wybór zawsze należy do drugiego człowieka... Przypowieść, którą dziś słyszymy, opowiedział Jezus, wskazując na Izraela: naród wybrany przez Boga, który, gdy przyszedł czas spełnienia obietnic mesjańskich, wolał trzymać się swoich spraw i Bogiem wzgardził... Zaproszonymi na ucztę z ulic i opłotków są poganie lub ich potomkowie. Jezus uświadamia jednak, że nie wystarczy, by człowiek przyjął Jego zaproszenie. Trzeba jeszcze, by przywdział odpowiedni strój. To znaczy stał się chrześcijaninem w swoim stylu życia. Inaczej spotka go to, co spotkało owego nieodpowiednio ubranego gościa, zaproszonego wprawdzie, ale potem wyrzuconego z królewskiego wesela. Wiara i życie muszą iść w parze... ...Jezu, proszę o głębokie doświadczenie wybrania i umiłowania przez Ciebie... Proszę o skruchę i rozpoznanie się w tym, który odrzuca zaproszenie króla... Dziękuję za Twoją cierpliwość i wyrozumiałość... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 22, 1-14, Przypowieść o zaproszonych na ucztę Wprowadzenie Dzisiaj Kościół przedstawia nam przypowieść o uczcie weselnej z Ewangelii według Mateusza (Mt 22, 1-14). Zaproszenie do Królestwa Niebieskiego Jezus rozpoczyna przypowieść, porównując Królestwo Niebieskie do króla, który przygotował ucztę weselną dla swojego syna. W odpowiedzi na to odrzucenie, król rozszerza zaproszenie na wszystkich, zarówno dobrych, jak i złych, znalezionych na rozstajach dróg. Znaczenie szaty weselnej Kluczowym elementem przypowieści jest postać człowieka, który wszedł na ucztę bez szaty weselnej i został wyrzucony. Papież Franciszek wyjaśnił, że szata weselna symbolizuje miłosierdzie, które Bóg daje nam za darmo, czyli łaskę. Brak szaty weselnej oznacza zatem odrzucenie darmowego daru łaski Bożej i brak gotowości do przemiany serca. Wierność i odpowiedź na Boże wezwanie Pierwsze czytanie z Księgi Sędziów (Sdz 11, 29-39a) przedstawia historię Jeftego i jego ślubu. Psalm responsoryjny (Ps 40, 5, 7-8a, 8b-9, 10) wyraża radość w wypełnianiu woli Bożej: "Oto idę; w zwoju księgi napisano o mnie. Podsumowanie Przypowieść o uczcie weselnej jest przypomnieniem, że Bóg w swojej nieskończonej miłości zaprasza każdego z nas do uczestnictwa w Jego Królestwie. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- THURSDAY, Memorial of St. Pius X, Pope GOSPEL - Mt 22:1-14 (The Parable of the Invited to the Feast) Jesus spoke in parables to the chief priests and elders: "The kingdom of heaven is like a king who gave a wedding feast for his son. He sent his servants to summon those invited to the feast, but they refused. MEDITATION The great royal banquet symbolizes our life with God in heaven. The heavenly King has prepared great things for us there. We can already feel a foretaste of them in the various joys of everyday life: relationships, growth, and work. The heavenly banquet will be something even more wonderful, beyond our imagination... To extend the invitation to the wedding banquet, the king needs certain people whom he can send to others. They are to encourage them to come and testify to the abundance of gifts awaiting them... Let us note the determination of the king, who tirelessly sends his servants. Let us pray for a desire to be tireless in reaching out to others, to help them experience God's goodness and invite them to communion with Him... "So he sent his servants to call those who were invited to the banquet, but they refused to come" (Mt 22:3). God gives us grace, and we behave as if we were doing God a favor. Underestimating God's gifts. God's unobtrusive, discreet dealings with humanity expose Him to the risk of encountering indifference, routine, and superficiality... God could reveal Himself in glory that compels us to believe, but He does not want to enslave human freedom. God desires respect out of love, not submission out of fear... The parables and stories that Jesus tells are not illusions that reveal things that happened at that time. They are a mirror, allowing the person reading them at any time to see what is happening within them... Stories that speak of others are especially helpful, facilitating judgment and accusation. When we listen to them, our defense mechanisms are not triggered. They seem unrelated to us, and we do not close ourselves off from them. By examining these stories without tension or rigidity, we will discover that they speak of us. They become a mirror in which we can see ourselves... The king's words, "Friend, how did you come in here naked?" are addressed to each of us. They reveal our nakedness. The wedding garment is the garment of the Son, the one who does the will of the Father. It is therefore a call to conversion and submission, to live the forgiveness that God gives us... In the parable, the king, or God, invites people to his son's wedding feast. But those invited have other matters to attend to. They are busy, they have their own reasons. They even treat messengers as intruders... In Jewish culture, a wedding feast was a social event of the highest order. Rejecting an invitation wasn't just rude, it was an insult to the king, and not wearing clothes didn't mean poverty, but a lack of heart preparation, because guests received their clothes on the spot. All they had to do was be willing to change... The parable from today's Gospel is a picture of God who truly desires our closeness. He doesn't force us, he doesn't push us with his elbow, he waits, he gives us freedom. But this freedom comes at a cost, because you have to choose... Sometimes you have to let go of other things to choose what's most important. Jesus teaches us here to respect the decisions of others. Even if someone declines an invitation, we don't have to force them. We can invite them, show them that it's beautiful, and the choice always belongs to the other person... The parable we hear today was told by Jesus, pointing to Israel: God's chosen people, who, when the time came for the fulfillment of the messianic promises, preferred to stick to their own interests and despised God... Those invited to the feast from the streets and byways are pagans or their descendants. Jesus, however, makes it clear that it is not enough for a person to accept His invitation. They must also don appropriate attire. That is, become Christian in their lifestyle. Otherwise, they will suffer what befell the inappropriately dressed guest, invited but then thrown out of the royal wedding. Faith and life must go hand in hand... ...Jesus, I ask for a profound experience of Your election and love... I ask for repentance and recognition in the one who rejects the king's invitation... Thank you for your patience and understanding... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 22:1-14, The Parable of the Wedding Feast Introduction Today the Church presents us with the parable of the wedding feast from the Gospel of Matthew (Matthew 22:1-14). Invitation to the Kingdom of Heaven Jesus begins the parable by comparing the Kingdom of Heaven to a king who prepared a wedding feast for his son. In response to this rejection, the king extends the invitation to all, both good and bad, found at the crossroads. The Significance of the Wedding Garment A key element of the parable is the figure of the man who entered the banquet without a wedding garment and was thrown out. Pope Francis explained that the wedding garment symbolizes the mercy that God freely gives us, that is, grace. The absence of a wedding garment therefore signifies the rejection of the free gift of God's grace and the lack of willingness to undergo a transformation Faithfulness and Response to God's Call The first reading from the Book of Judges (Judges 11:29-39a) presents the story of Jephthah and his vow. The responsorial psalm (Ps 40:5, 7-8a, 8b-9, 10) expresses the joy of fulfilling God's will: "Behold, I come; in the scroll of a book it is written of me. Summary The parable of the wedding feast is a reminder that God, in his infinite love, invites each of us to participate in His Kingdom.
|