20 SIERPNIA
ŚRODA, Wspomnienie św. Bernarda, opata i doktora Kościoła EWANGELIA - Mt 20, 1-16 (Przypowieść o robotnikach w winnicy) Jezus opowiedział swoim uczniom następującą przypowieść: MEDYTACJA Winnica symbolizuje lud Boży, który został wezwany do przynoszenia owoców Królestwa, a są nimi miłość Boga i bliźniego. Przypowieść pokazuje, iż Królestwo Boże jest darem łaski. Nie można go posiąść, ani rościć sobie praw do niego... Obraz z dzisiejszej Ewangelii nazywany jest także "Ewangelią w zalążku". Kłóci się z naszą mentalnością materialnie i duchowo. Jest łaską. Nie można na nie "zapracować". Nie należy się nikomu. Nie przeczy sprawiedliwości, bo robotnicy pierwszej godziny otrzymali zapłatę zgodnie z umową. Podkreśla natomiast łaskę i miłosierdzie Boga... Wszystko ma swoje inspirujące zalety i ograniczenia. Starożytne systemy monarsze, niewolnicze, ale i współczesne kapitalistyczno-socjalistyczne, a nawet 'dyktatura' mediów społecznościowych uświadamiają nam, że mentalność Królestwa jest wymagająca i ciągle nowa. Ciągle musimy sobie przypominać, że Ewangelia wymaga od nas wiary i zaufania Bogu... Bóg jest jak bogaty właściciel winnicy. Każdemu ze swoich robotników płaci z hojnością, nie licząc, ile godzin pracowali. Jeden denar. To było wynagrodzenie za jeden dzień pracy. Pan winnicy nie żałuje denarów i każdego wynagradza najwyższą stawką, niezależnie od tego, czy pracował od rana, czy przyszedł dopiero Gospodarz sam szuka pracowników. Wychodzi kilka razy dziennie. Zależy mu, aby jego winnica była zaopiekowana, ale też żeby nikt nie pozostał Właściciel winnicy z czułością upomina niezadowolonego pracownika. Jest dobry i nie pozwala, aby jego najemnicy szemrali z tego powodu. Zna swoje prawa, może zrobić ze swoimi dobrami, co chce, dlatego rozdaje je hojnie... "Czy na to złym okiem patrzysz, że ja jestem dobry?" (Mt 20, 15). Wiele razy mówi się dzisiaj o miłosierdziu Boga. W przypowieści ewangelicznej widzimy to praktycznie w Bożej dobroci i hojności. Sprzeciwiają się jej tak zwani 'sprawiedliwi'. Ten obraz powtarza się także w przypowieści o synu marnotrawnym oraz Gdy czytamy dzisiejszy fragment Ewangelii pojawia się pytanie: gdzie tu sprawiedliwość? Ci, którzy pracowali cały dzień, 12 godzin w upale, dostają tyle samo co ci, którzy przyszli na dwie ostatnie godziny. Trudno nie mieć w sobie trudnych emocji, bo lubimy mieć poczucie, że nam się należy proporcjonalnie do wysiłku... Bóg nie działa jak kadrowa w korporacji. Nie rozlicza nas z minut i wydajności. Jego marzeniem jest, żeby wszyscy znaleźli się w Jego winnicy, choćby na końcu swej drogi. Możemy buntować się: „A ja się starałem całe życie, a tamci?”. Ale Jezus mówi dziś: 'Ciesz się, że niebo się zapełnia. Nie porównuj. Nie mierz. Nie bój się, że Bóg komuś da za dużo. Zaufaj, że Tobie też nie zabierze nic z tego, co obiecał, a da Ci tyle ile jesteś gotowy przyjąć'... O godzinie trzeciej gospodarz winnicy po raz pierwszy wychodzi i zaprasza tych, którzy stoją bezczynnie, do siebie. Potem kilka razy wychodzi po kolejnych. Wszyscy otrzymują tę samą zapłatę. Jeżeli zapłatą jest miłosierdzie, to ono jest zawsze równe. Miłosierdzie Boga jest takie samo dla tych, którzy dają się poruszyć Bogu. Nie nam osądzać, czy miłosierdzie będzie tylko dla ludzi tej samej wiary... ...Jezu, proszę o wdzięczność i zdolność do radowania się każdą chwilą życia... Proszę o łaskę wielkoduszności i nieulegania pokusie 'zarabiania' na Królestwo... Dziękuję za doświadczenie wielkoduszności i wsparcia, jakie mam od innych... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 20, 1-16, Przypowieść o robotnikach w winnicy Wprowadzenie Werset Mt 20, 1-16, znany jako przypowieść o robotnikach w winnicy, przedstawia istotną naukę o Królestwie Niebieskim, sprawiedliwości Bożej i Jego hojności. Kontekst przypowieści Jezus rozpoczyna przypowieść słowami: „Królestwo Niebieskie podobne jest do gospodarza, który wyszedł wczesnym rankiem, aby nająć robotników do swej winnicy”. Hojność gospodarza Punktem kulminacyjnym przypowieści jest moment wypłaty. Ich rozczarowanie i szemranie są zrozumiałe z ludzkiego punktu widzenia: „Ci ostatni pracowali tylko jedną godzinę, a zrównałeś ich z nami, którzy znosiliśmy ciężar dnia i upał”. Boża sprawiedliwość a ludzkie oczekiwania Ta przypowieść ukazuje paradoks Królestwa Bożego. Święty Jan Chryzostom zauważa, że przypowieść ta nie oznacza, że w Królestwie Niebieskim panuje zazdrość czy zawiść. Powołanie i nadzieja Przypowieść ta jest również wezwaniem do odpowiedzi na Boże powołanie, niezależnie od momentu życia, w którym się ono pojawia. Jak powiedział papież Leon XIV, gospodarz jest niestrudzony i chce za wszelką cenę nadać wartość życiu każdego z nas. Podsumowanie Przypowieść o robotnikach w winnicy uczy nas, że Boża hojność przekracza ludzkie pojęcie sprawiedliwości. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- WEDNESDAY, Memorial of St. Bernard, Abbot and Doctor of the Church GOSPEL - Mt 20:1-16 (Parable of the Vineyard Workers) Jesus told his disciples the following parable: MEDITATION The vineyard symbolizes God's people, who are called to bear the fruits of the Kingdom, which are love for God and neighbor. The parable shows that the Kingdom of God is a gift of grace. It cannot be possessed or claimed... The image from today's Gospel is also called the "Gospel in Seed." It contradicts our mentality, both materially and spiritually. It is grace. It cannot be "earned." It is not owed to anyone. It does not contradict justice, because the first-hour laborers received their wages according to the contract. Instead, it emphasizes God's grace and mercy... Everything has its inspiring advantages and limitations. Ancient monarchical and slave systems, as well as modern capitalist-socialist systems, and even the "dictatorship" of social media, make us realize that the Kingdom mentality is demanding and ever-new. We must constantly remind ourselves that the Gospel requires faith and trust in God... God is like a wealthy vineyard owner. He pays each of his workers generously, without counting the hours they worked. One denarius. This was the wage for one day's work. The owner of the vineyard does not spare denarii and rewards everyone at the highest rate, regardless of whether they worked from dawn or arrived only in the last hour of the day... The vineyard owner himself searches for workers. He goes out several times a day. He cares that his vineyard is cared for, but also that no one is left idle. God cares about our development and activity... The vineyard owner tenderly reprimands a disgruntled worker. He is good and does not allow his hired hands to grumble about this. He knows his rights; he can do whatever he wants with his goods, so he gives them generously... "Do you look with an evil eye because I am good?" (Matthew 20:15). God's mercy is often spoken of today. In the Gospel parable, we see this practically in God's goodness and generosity. The so-called 'righteous' oppose it. This image is also repeated in the parable of the prodigal son and in our own lives... When we read today's Gospel passage, the question arises: where is justice? Those who worked all day, 12 hours in the heat, receive the same as those who came in for the last two hours. It's hard not to have difficult emotions, because we like to feel that we are entitled to a share proportional to our effort... God doesn't work like a corporate HR manager. He doesn't hold us accountable for minutes and performance. His dream is for everyone to find themselves in His vineyard, even at the end of their journey. We may rebel: "I've tried my whole life, and what about them?" But Jesus says today: "Rejoice that heaven is filling up. Don't compare. Don't measure. Don't be afraid that God will give someone too much." Trust that he will not take anything from you, but will give you as much as you are willing to accept... At three o'clock, the master of the vineyard goes out for the first time and invites those who are standing idle to his place. Then he goes out several times for others. All receive the same reward. If the reward is mercy, then it is always equal. God's mercy is the same for those who allow themselves to be moved by God. It is not for us to judge whether mercy will be extended only to people of the same faith... ...Jesus, I ask for gratitude and the ability to enjoy every moment of life... I ask for the grace of generosity and not giving in to the temptation to 'earn' the Kingdom... Thank you for the experience of generosity and support that I have from others... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 20:1-16, The Parable of the Vineyard Workers Introduction Matthew 20:1-16, known as the Parable of the Vineyard Workers, presents a crucial lesson about the Kingdom of Heaven, God's justice, and His generosity. The Context of the Parable Jesus begins the parable with the words: "The Kingdom of Heaven is like a landowner who went out early in the morning to hire laborers for his vineyard." The Host's Generosity The climax of the parable is the moment of payment. Their disappointment and grumbling are understandable from a human perspective: "These last workers worked only one hour, and you have made them equal to us, who have borne the burden of the day and the heat." God's Justice and Human Expectations This parable reveals the paradox of the Kingdom of God. St. John Chrysostom notes that this parable does not mean that jealousy or envy prevail in the Kingdom of Heaven. Vocation and Hope This parable is also a call to respond to God's call, regardless of the moment in life when it appears. As Pope Leo XIV said, the host is tireless and wants to give value to each of our lives at all costs. Summary The parable of the laborers in the vineyard teaches us that God's generosity transcends human understanding of justice.
|