19 SIERPNIA

WTOREK, Dzień powszedni
albo wspomnienie św. Jana Eudesa, prezbitera

EWANGELIA - Mt 19, 23-30 (Nagroda za wyrzeczenie podjęte dla Chrystusa)

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Zaprawdę, powiadam wam: Bogatemu trudno będzie wejść do królestwa niebieskiego. Jeszcze raz wam powiadam: Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu wejść do królestwa niebieskiego».
Gdy uczniowie to usłyszeli, bardzo się przerazili i pytali: «Któż więc może być zbawiony?»
Jezus spojrzał na nich i rzekł: «U ludzi to niemożliwe, lecz u Boga wszystko jest możliwe».
Wtedy Piotr rzekł do Niego: «Oto my opuściliśmy wszystko i poszliśmy za Tobą, cóż więc otrzymamy?»
Jezus zaś rzekł do nich: «Zaprawdę, powiadam wam: Przy odrodzeniu, gdy Syn Człowieczy zasiądzie na swym tronie chwały, wy, którzy poszliście za Mną, zasiądziecie również na dwunastu tronach, aby sądzić dwanaście szczepów Izraela. I każdy, kto dla mego imienia opuści dom, braci, siostry, ojca, matkę, dzieci lub pole, stokroć tyle otrzyma i życie wieczne posiądzie na własność.
Wielu zaś pierwszych będzie ostatnimi, a ostatnich pierwszymi».

MEDYTACJA

Spróbujmy przez chwilę zastanowić się nad swoim obrazem wolności. Następnie zobaczmy, co posiadamy wartościowego, z jakimi osobami mamy bliskie relacje. Zastanówmy się, czy to wszystko czyni nas bardziej wolnymi, czy też w jakichś obszarach czujemy ograniczenie w swoim działaniu...

Jezus podkreśla, że pójście za Nim prowadzi do życia wiecznego. Pójście za Nim, to opuszczenie wszystkiego, co w tym przeszkadza. Opuszczenie jednak nie zawsze oznacza automatyczne odrzucenie, ale zmianę nastawienia. Tak żeby Bóg był na pierwszym miejscu. To z Nim można naprawiać i budować mosty porozumienia...

Postarajmy się zauważyć swoje pragnienia i dążenia. Zaplanujmy samotny czas na przemyślenie tych spraw. Zastanówmy się za czym tak naprawdę tęsknimy, za jaką wolnością...

"Każdy, kto dla mego imienia opuści dom, braci lub siostry, ojca lub matkę, dzieci lub pole, stokroć tyle otrzyma i życie wieczne odziedziczy" (Mt 19, 29)...

Chrześcijanin radości posiadania wielu braci, sióstr, matek, ojców czy domów doświadczy, gdy dostrzegać będzie w każdym spotkanym człowieku kogoś, kto godzien jest miłości i szacunku. Gdy drugi człowiek stanie się kimś bliskim, któremu warto i trzeba pomóc, któremu warto ofiarować swój czas, talenty
i zdolności, gdy zechcemy radykalnie i całkowicie żyć ideałami Ewangelii, to nagroda obiecana przez Pana nas nie ominie...

Słowa skierowane do młodzieńca nie są dla wybranych, tych, co chcą więcej. Nie są to rady ewangeliczne dla niektórych. To doskonałość ewangeliczna proponowana każdej i każdemu: życie wszystkim jako darem, który otrzymujemy i dajemy, dzieląc się przede wszystkim z potrzebującymi...

Słowa Jezusa zachęcają nas do odrzucenia „zamiłowania do bogactw i posiadania, które szkodzą braciom i siostrom”. Rzeczywiste, a nawet upragnione bogactwo, często nie pomaga nam, ale staje się przeszkodą na drodze do Królestwa. Dlatego trzeba nam dbać o wolność ducha...

Spojrzenie Jezusa, które przeraża. Są takie spojrzenia, które przeszywają nas na wylot. Uczniowie uważali, że bogactwa są potrzebne. To pomoc a nie przeszkoda. Dali się zwieść. Nie dotarło do nich to, że serce opanowane przez egoizm zmieni każde dobro w zło. Uwolnienie od tego jest tylko w mocy Boga. Jezus potwierdza intuicję uczniów: wolność jest łaską daną od Boga, a nie owocem woluntaryzmu człowieka...

W Jerozolimie była wąska, nocna brama, nazywana „uchem igielnym”. Zamykano główne wrota miasta, ale przez tę małą bramę jeszcze można było wejść – pojedynczo, bez hałasu, bez zamieszania. Dla człowieka było ciasno. Dla wielbłąda? Tylko wtedy, jeśli zdjęto z niego wszystko, co niósł. I tylko wtedy, jeśli się schylił. Nie chodzi więc o to, że bogaty nie ma szans wejść do Królestwa...

Chodzi o to, że nie wejdziemy do Królestwa obwieszeni różnymi rzeczami, zarówno pieniędzy, jak i pełnymi siebie. Bo nasze „bogactwa” to nie tylko konta
i domy. To też czas, wpływy, wykształcenie, znajomości, dobre imię, czy duchowa rutyna...

Jezus nie mówi: wszystko rzuć. Mówi: 'Nie zatrzymuj tylko dla siebie. Nie bój się zdjąć ciężaru, z którym sam nie wejdziesz. Podziel się. Odpuść. Zaufaj. I schyl głowę'. Przez 'ucho igielne' nie wchodzi się z głową w chmurach. To trudne, ale możliwe. I zawsze się opłaca – po Bożemu…

Chrystus odsłania paradoks logiki królestwa Bożego: to, co dla ludzi wydaje się siłą, w rzeczywistości może stać się przeszkodą w przekroczeniu progu zbawienia. Problemem nie jest samo posiadanie, lecz wewnętrzne uwikłanie serca w świat rzeczy, które przywiązują i zamykają na bezinteresowny dar łaski...

Ewangeliczna droga prowadzi przez zaufanie, rezygnację z zabezpieczeń i gotowość na straty, które przynoszą wolność. Obietnica Jezusa, że „ostatni będą pierwszymi”, to objawienie nowej logiki – tej, która czyni wielkim nie tego, kto posiada, lecz tego, kto potrafi oddać wszystko dla Tego, który pierwszy oddał wszystko...

...Jezu, proszę o serce, które ponad wszystko pragnie i szuka Ciebie... Proszę o łaskę wolności od nadmiernego przywiązania do dóbr... Dziękuję za Twoje prowadzenie, światło Ducha Świętego i dar rozeznawania...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 19, 23-30, Nagroda za wyrzeczenie podjęte dla Chrystusa

Wprowadzenie

W Ewangelii według św. Mateusza 19, 23-30, Jezus porusza temat bogactwa, zbawienia i nagrody dla tych, którzy idą za Nim.
Ten fragment następuje bezpośrednio po spotkaniu Jezusa z bogatym młodzieńcem, który odszedł zasmucony, ponieważ nie chciał zrezygnować ze swoich wielkich posiadłości, aby pójść za Chrystusem.

Trudność wejścia bogatych do Królestwa Niebieskiego

Jezus stwierdza: „Zaprawdę powiadam wam: Bogaty z trudnością wejdzie do królestwa niebieskiego”.
Następnie używa mocnego porównania: „Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu wejść do królestwa Bożego”.
To porównanie podkreśla ogromną trudność, a wręcz niemożliwość wejścia do Królestwa Bożego dla tych, którzy pokładają ufność w swoich bogactwach.
Św. Hieronim wyjaśnia, że trudność nie oznacza niemożliwości, ale rzadkość takiego wydarzenia.
Św. Jan Chryzostom dodaje, że Jezus używa tego porównania, aby pokazać, że jest to „w najwyższym stopniu niemożliwe” dla bogatych, którzy nie potrafią panować nad sobą.

Uczniowie, słysząc te słowa, byli „bardzo zdumieni” i pytali: „Któż więc może być zbawiony?”.
Ich zdumienie wynikało z powszechnego przekonania w tamtych czasach, że bogactwo jest znakiem Bożego błogosławieństwa.
Jeśli nawet bogaci, którzy wydawali się być uprzywilejowani przez Boga, mają tak wielkie trudności, to kto w ogóle może być zbawiony?

Boża możliwość zbawienia

W odpowiedzi na zaniepokojenie uczniów, Jezus spojrzał na nich i powiedział: „U ludzi to niemożliwe, lecz u Boga wszystko jest możliwe”.
Ten werset jest kluczowy, ponieważ wskazuje, że zbawienie nie zależy od ludzkich możliwości czy posiadanych dóbr, ale od Bożej łaski i mocy.
Św. Augustyn podkreśla, że Bóg, z którym wszystko jest możliwe, może sprawić, że nawet bogaci wejdą do Królestwa Niebieskiego, tak jak uczynił to
z Zacheuszem.
Chodzi o to, aby nie pokładać ufności w „niepewnych bogactwach, ale w Bogu żywym”.

Nagroda dla naśladowców Chrystusa

Piotr, widząc to wszystko, zapytał Jezusa: „Oto my opuściliśmy wszystko i poszliśmy za Tobą; cóż więc otrzymamy?”.
Jezus odpowiedział, obiecując wielką nagrodę tym, którzy opuścili wszystko dla Niego i dla Ewangelii.
Powiedział: „Zaprawdę powiadam wam: Wy, którzy poszliście za Mną, przy odrodzeniu świata, gdy Syn Człowieczy zasiądzie na tronie swej chwały, zasiądziecie i wy na dwunastu tronach, sądząc dwanaście pokoleń Izraela”.
Ta obietnica wskazuje na szczególną rolę apostołów w przyszłym Królestwie.

Jezus rozszerza tę obietnicę na wszystkich, którzy dla Jego imienia opuszczą domy, braci, siostry, ojca, matkę, dzieci lub pola: „stokroć tyle otrzyma
i odziedziczy życie wieczne”.
Ta „stokrotna” nagroda niekoniecznie oznacza materialne bogactwo, ale pełnię życia w Chrystusie, która przewyższa wszelkie ziemskie dobra.

Fragment kończy się ważnym stwierdzeniem: „Wielu pierwszych będzie ostatnimi, a ostatnich pierwszymi”.
To zdanie jest przestrogą przed pychą i zachętą do pokory.
Podkreśla, że Boże kryteria wartości i pierwszeństwa różnią się od ludzkich.
Ci, którzy w oczach świata są „pierwsi” (np. bogaci, wpływowi), mogą okazać się „ostatnimi” w Królestwie Bożym, jeśli nie będą pokorni i nie zaufają Bogu.
Natomiast ci, którzy są „ostatnimi” (np. ubodzy, pokorni), mogą być „pierwszymi”.

Podsumowanie

Dzisiejszy fragment Ewangelii Mateusza uczy nas, że prawdziwe bogactwo i zbawienie nie leżą w posiadaniu dóbr materialnych, ale w całkowitym zaufaniu Bogu i naśladowaniu Chrystusa, nawet jeśli wymaga to rezygnacji z ziemskich przywiązań.
To, co niemożliwe dla człowieka, staje się możliwe dzięki Bożej łasce.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TUESDAY, Weekday
or Memorial of St. John Eudes, Priest

GOSPEL - Mt 19:23-30 (Reward for the Sacrifice Made for Christ)

Jesus said to his disciples, "Truly, I tell you, it will be difficult for a rich man to enter the kingdom of heaven. Again I tell you, it is easier for a camel to go through the eye of a needle than for a rich man to enter the kingdom of heaven."
When the disciples heard this, they were greatly astonished and asked, "Who then can be saved?"
Jesus looked at them and said, "With men this is impossible, but with God all things are possible."
Then Peter said to him, "Behold, we have left everything and followed you. What then will there be for us?"
Jesus said to them, "Truly I tell you, in the regeneration, when the Son of Man sits on his glorious throne, you who have followed me will also sit on twelve thrones, judging the twelve tribes of Israel. And everyone who has left houses or brothers or sisters or father or mother or children or fields for my name's sake will receive a hundredfold, and will inherit eternal life.
And many who are first will be last, and the last will be first."

MEDITATION

Let us try for a moment to reflect on our image of freedom. Then let us see what we possess that is valuable, the people with whom we have close relationships. Let us consider whether all this makes us more free, or whether in some areas we feel limited in our actions...

Jesus emphasizes that following Him leads to eternal life. Following Him means leaving everything that hinders this. However, leaving does not always mean automatic rejection, but a change of attitude. Let God be first. It is with Him that we can repair and build bridges of understanding...

Let us try to notice our desires and aspirations. Let us schedule time alone to reflect on these matters. Let us consider what we truly long for, what freedom...

"Everyone who has left houses or brothers or sisters or father or mother or children or lands for my sake will receive a hundredfold and inherit eternal life"
(Mt 19:29)...

A Christian will experience the joy of having many brothers, sisters, mothers, fathers, and homes when they see in every person they meet someone worthy of love and respect. When another person becomes someone close, someone worthy and necessary to help, someone worth devoting our time, talents, and abilities to, when we are willing to live radically and completely by the ideals of the Gospel, then the reward promised by the Lord will not pass us by...

The words addressed to the young man are not for the chosen few, for those who want more. These are not evangelical counsels for some. They are evangelical perfection offered to each and every one: living everything as a gift, received and given, sharing it first with those in need...

Jesus' words encourage us to reject "the love of riches and possessions, which harm our brothers and sisters." Real, even desired, wealth often does not help us but becomes an obstacle on the path to the Kingdom. That is why we must cultivate freedom of spirit...

Jesus's gaze is terrifying. There are gazes that pierce us through and through. The disciples believed that riches were necessary. They were a help, not
a hindrance. They were deceived. They failed to grasp that a heart dominated by selfishness will turn every good into evil. Liberation from this lies only in God's power. Jesus confirms the disciples' intuition: freedom is a grace given by God, not the fruit of human voluntarism...

In Jerusalem, there was a narrow, night gate, called the "eye of the needle." The main gates of the city were closed, but through this small gate one could still enter – individually, without noise, without commotion. For a human being, it was narrow. For a camel? Only if everything it carried was removed. And only if it stooped. So the point is not that the rich have no chance of entering the Kingdom...

The point is that we will not enter the Kingdom draped in various possessions, both money and self-sufficiency. Because our "riches" are not just accounts and houses. They are also time, influence, education, connections, good name, and spiritual routine...

Jesus doesn't say: leave everything. He says: 'Don't keep it all for yourself. Don't be afraid to unburden yourself of a burden you can't carry alone.' Share. Let go. Trust. And bow your head.' You don't enter through the 'eye of the needle' with your head in the clouds. It's difficult, but possible. And it always pays off – in God's way...

Christ reveals the paradox of the logic of the kingdom of God: what seems like strength to people can actually become an obstacle to crossing the threshold of salvation. The problem is not possession itself, but the inner entanglement of the heart in the world of things that bind and close one to the free gift of grace...

The Gospel path leads through trust, the renunciation of security, and a willingness to accept the losses that bring freedom. Jesus' promise that "the last shall be first" is the revelation of a new logic – one that makes great not the possessor, but the one who is able to give everything for the One who first gave everything...

...Jesus, I ask for a heart that desires and seeks You above all else... I ask for the grace of freedom from excessive attachment to possessions... Thank you for Your guidance, the light of the Holy Spirit and the gift of discernment...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 19:23-30, The Reward for Sacrifice for Christ

Introduction

In Matthew 19:23-30, Jesus addresses the topic of wealth, salvation, and reward for those who follow Him.
This passage follows immediately after Jesus' encounter with the rich young man, who went away sorrowful because he refused to give up his great possessions to follow Christ.

The Difficulty of the Rich Entering the Kingdom of Heaven

Jesus states: "Truly I say to you, it will be hard for a rich man to enter the kingdom of heaven."
He then uses a powerful comparison: "It is easier for a camel to go through the eye of a needle than for a rich man to enter the kingdom of God."
This comparison highlights the immense difficulty, if not impossibility, of entering the kingdom of God for those who trust in their riches.
St. Jerome explains that difficulty does not mean impossibility, but rather the rarity of such an event.
St. John Chrysostom adds that Jesus uses this comparison to show that it is "utterly impossible" for the rich who lack self-control.

The disciples, hearing these words, were "greatly astonished" and asked, "Who then can be saved?"
Their astonishment stemmed from the common belief of the time that wealth was a sign of God's blessing.
If even the rich, who seemed to be favored by God, had such great difficulties, who could be saved at all?

The Possibility of Salvation by God

In response to the disciples' concern, Jesus looked at them and said, "With men this is impossible, but with God all things are possible."
This verse is crucial because it indicates that salvation does not depend on human abilities or possessions, but on God's grace and power.
St. Augustine emphasizes that God, with whom all things are possible, can bring even the rich into the Kingdom of Heaven, just as he did with Zacchaeus.
The point is not to place our trust in "uncertain riches, but in the living God."

Reward for Christ's Followers

Peter, seeing all this, asked Jesus, "Behold, we have left everything and followed You. What then shall we have?"
Jesus responded by promising a great reward to those who left everything for Him and for the Gospel.
He said, "Truly I say to you, you who have followed Me, at the regeneration of the world, when the Son of Man sits on the throne of His glory, you also will sit on twelve thrones, judging the twelve tribes of Israel."
This promise points to the special role of the apostles in the future Kingdom.

Jesus extends this promise to all who leave homes, brothers, sisters, father, mother, children, or fields for His name's sake: "they will receive a hundredfold and inherit eternal life."
This "hundredfold" reward does not necessarily mean material wealth, but the fullness of life in Christ, which surpasses all earthly possessions.

The passage concludes with an important statement: "Many who are first shall be last, and the last shall be first."
This statement is a warning against pride and an encouragement to humility.
It emphasizes that God's criteria of value and priority differ from human ones.
Those who are "first" in the eyes of the world (e.g., the rich, the influential) may turn out to be "last" in God's Kingdom if they are not humble and do not trust God.
However, those who are "last" (e.g., the poor, the humble) can be "first."

Summary

Today's passage from Matthew's Gospel teaches us that true wealth and salvation lie not in possessing material goods, but in complete trust in God and in following Christ, even if this requires renouncing earthly attachments.
What is impossible for man becomes possible through God's grace.


 

 

Flag Counter