18 SIERPNIA

PONIEDZIAŁEK, Dzień powszedni

EWANGELIA - Mt 19, 16-22 (Rada ubóstwa)

Pewien człowiek podszedł do Jezusa i zapytał: «Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby otrzymać życie wieczne?»
Odpowiedział mu: «Dlaczego Mnie pytasz o dobro? Jeden tylko jest Dobry. A jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowuj przykazania».
Zapytał Go: «Które?»
Jezus odpowiedział: «Oto te: Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, czcij ojca i matkę oraz miłuj swego bliźniego jak siebie samego».
Odrzekł Mu młodzieniec: «Przestrzegałem tego wszystkiego, czego mi jeszcze brakuje?»
Jezus mu odpowiedział: «Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz, i daj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną!»
Gdy młodzieniec usłyszał te słowa, odszedł zasmucony, miał bowiem wiele posiadłości.

MEDYTACJA

Do Jezusa przychodzi młodzieniec, który ma w swoim sercu dobre, szczere pragnienie. Chce osiągnąć życie wieczne, czyli pełne szczęście w bliskości z Bogiem. Widać, że jest człowiekiem głębokiej wiary, przejętym życiem duchowym. Nie wystarcza mu jedynie zachowywanie przykazań. Szuka czegoś więcej...

Jezus widzi szczere pragnienie młodzieńca i wskazuje mu konkretną drogę do jego realizacji. Młodzieniec jest jednak zbyt przywiązany do swoich dóbr materialnych. Nieuporządkowane przywiązania, czyli takie odniesienia do rzeczy, relacji lub różnego typu spraw ograniczają wewnętrzną wolność...

Młodzieniec odchodzi zasmucony. Nie wiemy, jak potoczyły się jego dalsze losy, czy jego pragnienie całkowicie wygasło ze względu na przywiązanie do bogactw albo nadal w nim pracowało i sprawiło, że później zdecydował się pójść za Jezusem. Zwróćmy uwagę na troskę Boga o wewnętrzną wolność człowieka, który pragnie Go naśladować...

Młodzieńcowi z Ewangelii zabrakło odwagi do pójścia pod prąd i może dlatego Jezus prosi, aby modlić się o powołania do kapłaństwa i życia zakonnego...

"Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie" (Mt 19, 21). Ubogi ma swój skarb u-Boga. Ewangeliczne ubóstwo ducha jest obowiązkiem każdego chrześcijanina. Natomiast niektórzy są powołani do praktykowania rady ubóstwa w formie ślubów zakonnych. Różne formy realizowania ślubu ubóstwa uzewnętrzniane są w życiu konsekrowanym...

Zadajemy sobie to pytanie gorliwego młodzieńca: co dobrego mamy czynić, aby otrzymać życie wieczne? Odpowiedź Jezusa: zachowuj przykazania zdaje się być logiczna, ale często czyni nas niewolnikami litery i kazuistycznych wątpliwości: ile, jakie, kiedy, wobec kogo, w jakich sytuacjach?...

Bóg chce, abyśmy stali się ludźmi wolnymi, byśmy posługiwali się rzeczami, a nie byli zniewoleni przez nie. Jest to także zachęta do odbudowywania poczucia wspólnoty. Przywłaszczanie sobie rzeczy niszczy braterstwo i poczucie wspólnoty...

Przywrócić poczucie braterstwa. Nie chodzi tu o utopijną wspólnotę dóbr, ale posiadanie i bogactwo, pycha i władza, są zbroją, którą nieprzyjaciel nas zniewala. Ubodzy nie są od tego wolni. Braterstwo dotyczy nie tylko dóbr materialnych, ale wszystkich: intelektualnych, moralnych i duchowych. One są darem do dzielenia się z braćmi...

Ewangelista Mateusz nie podaje imienia człowieka, który rozmawiał z Jezusem. Może właśnie po to, byśmy mogli się z nim utożsamiać, bo przecież to może być każdy z nas...

Młody człowiek z dzisiejszej Ewangelii żył dobrze. Przestrzegał przykazań. Współcześnie moglibyśmy powiedzieć: dobry chłopak, zaangażowany, wierzący.
I właśnie dlatego tak porusza nas to, co się dzieje dalej, bo on był blisko, ale nie potrafił pójść jeszcze bliżej. Jezus zaprosił go do czegoś więcej. Do oddania tego, co miał, nie dla samego gestu, ale po to, by już nic nie stało między nimi. A on odszedł zasmucony...

Każdy z nas ma swoje bogactwa i czasami, jak młodzieniec z dzisiejszej Ewangelii, nie potrafimy tego oddać, bo boimy się stracić kontrolę, boimy się, że Bóg zabierze, a nie da nic w zamian. A Jezus mówi: 'Zaufaj Mi. To, co oddasz, wróci do ciebie inaczej, głębiej, sensowniej, bardziej na serio'. To nie jest łatwe, ale to jest Ewangelia nadziei, bo Jezus nie patrzył na młodzieńca z wyrzutem, ale spojrzał z miłością...

Młodzieniec doświadczył rozczarowania i odejścia. Nie z powodu niesatysfakcjonującej odpowiedzi, ale z powodu świadomości, że jeszcze się do niej nie dorosło. Zobaczył, jak długa droga jest jeszcze przed nim. Zamiast pochopnie osądzać, popatrzmy na tego człowieka z podziwem. Naśladujmy go, zadając Bogu pytanie
o Jego plany na nasze życie...

...Jezu, proszę o głębokie pragnienie doskonałości i życia wiecznego... Proszę o wolność od pogoni za bogactwem, które zamyka na braci... Dziękuję za inspirujące przykłady troski o innych, potrzebujących i zepchniętych na margines...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 19, 16-22, Rada ubóstwa

Wprowadzenie

W Ewangelii według św. Mateusza 19, 16-22, spotykamy młodego człowieka, który zwraca się do Jezusa z pytaniem o drogę do życia wiecznego.
Ten fragment Pisma Świętego jest bogaty w nauki dotyczące przykazań, doskonałości chrześcijańskiej i stosunku do bogactw.

Kontekst i pytanie młodego człowieka

Rozdział 19. Ewangelii Mateusza rozpoczyna się od nauczania Jezusa na temat nierozerwalności małżeństwa, co już wskazuje na Jego radykalne podejście do Bożych przykazań i pierwotnego planu Stwórcy.
Bezpośrednio po tej dyskusji, do Jezusa podchodzi młody człowiek z pytaniem: „Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?”.
To pytanie jest fundamentalne dla ludzkiej egzystencji, odzwierciedlając pragnienie zbawienia i poszukiwanie sensu życia.

Jezus, odpowiadając na pytanie, najpierw kieruje uwagę młodzieńca na źródło wszelkiego dobra: „Czemu Mnie pytasz o dobro?
Jeden jest tylko Dobry”.
W ten sposób Jezus wskazuje na Boga jako jedyne i najwyższe Dobro, od którego pochodzi wszelkie dobro.
Następnie, aby wejść do życia, Jezus nakazuje przestrzegać przykazań.

Przestrzeganie przykazań

Młody człowiek pyta, które przykazania ma zachować.
Jezus wymienia kilka przykazań z Dekalogu: „Nie będziesz zabijał, nie będziesz cudzołożył, nie będziesz kradł, nie będziesz fałszywie świadczył, czcij ojca
i matkę”.
Dodaje również przykazanie miłości bliźniego: „będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego”.

Młodzieniec odpowiada, że wszystkie te przykazania zachował od młodości i pyta: „Czego mi jeszcze brakuje?”.
Ta odpowiedź wskazuje na jego gorliwość i pragnienie pójścia dalej, poza podstawowe wymagania Prawa.
Jest to postawa godna pochwały, świadcząca o otwartym sercu na Boże wezwanie.

Wezwanie do doskonałości

W odpowiedzi na pytanie młodzieńca, Jezus przedstawia mu drogę do doskonałości: „Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz, i rozdaj ubogim,
a będziesz miał skarb w niebie; potem przyjdź i chodź za Mną!”.
To wezwanie jest kluczowe dla zrozumienia tego fragmentu Ewangelii.
Jezus nie neguje wartości przestrzegania przykazań, ale wskazuje na coś więcej – na radykalne oddanie się Bogu i naśladowanie Go.

Wezwanie do sprzedania wszystkiego i rozdania ubogim nie jest uniwersalnym nakazem dla każdego chrześcijanina, ale konkretnym zaproszeniem skierowanym do tego młodego człowieka.
Jest to wezwanie do całkowitego zaufania Bogu i uwolnienia się od przywiązania do dóbr materialnych, które mogą stanowić przeszkodę w podążaniu za Chrystusem.
Jezus proponuje mu drogę ubóstwa ewangelicznego, która prowadzi do prawdziwego bogactwa w niebie.

Reakcja młodego człowieka

Niestety, reakcja młodego człowieka jest smutna: „Gdy młodzieniec usłyszał te słowa, odszedł zasmucony, miał bowiem wiele posiadłości”.
Jego bogactwo stało się dla niego przeszkodą w przyjęciu wezwania Jezusa do doskonałości.
Smutek młodzieńca wynikał z konfliktu między jego pragnieniem życia wiecznego a przywiązaniem do dóbr ziemskich.
Nie był gotów na tak radykalne wyrzeczenie.

Podsumowanie

Ten fragment Ewangelii uczy nas kilku ważnych prawd.

1. Znaczenie przykazań
Przestrzeganie przykazań Bożych jest podstawą życia chrześcijańskiego i warunkiem wejścia do życia wiecznego.

2.Wezwanie do doskonałości
Jezus wzywa niektórych do radykalnego naśladowania Go, co może wiązać się z wyrzeczeniem się dóbr materialnych i całkowitym oddaniem się służbie Bogu i bliźnim.

3. Niebezpieczeństwo bogactwa
Przywiązanie do bogactw może stanowić poważną przeszkodę w podążaniu za Chrystusem i osiągnięciu zbawienia.
Jezus później stwierdza, że „łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne niż bogatemu wejść do królestwa niebieskiego”.
Historia młodego, bogatego człowieka jest przestrogą, ale także zaproszeniem do refleksji nad naszymi własnymi priorytetami i gotowością do przyjęcia wezwania Jezusa, niezależnie od tego, jak radykalne by ono nie było.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MONDAY, Weekday

GOSPEL - Mt 19:16-22 (The Counsel of Poverty)

A man came to Jesus and asked, "Teacher, what good must I do to inherit eternal life?"
He answered him, "Why do you ask me about what is good? Only One is Good. And if you want to enter into life, keep the commandments."
He asked him, "Which ones?"
Jesus answered, "These are these: Do not kill, do not commit adultery, do not steal, do not bear false witness, honor your father and mother, and love your neighbor as yourself."
The young man answered him, "Have I observed all these things? What do I still lack?"
Jesus answered him, "If you want to be perfect, go, sell what you have and give to the poor, and you will have treasure in heaven. Then come and follow Me!"
When the young man heard these words, he left saddened, for he had many possessions.

MEDITATION

A young man comes to Jesus with a good, sincere desire in his heart. He wants to achieve eternal life, that is, complete happiness in closeness to God. It is clear that he is a man of deep faith, absorbed in the spiritual life. Simply keeping the commandments is not enough for him. He seeks something more...

Jesus sees the young man's sincere desire and shows him a specific path to fulfilling it. However, the young man is too attached to his material possessions. Disorderly attachments, meaning such references to things, relationships, or various matters, limit his inner freedom...

The young man leaves saddened. We do not know what happened to him later, whether his desire faded completely due to his attachment to wealth, or whether it continued to work within him and later led him to decide to follow Jesus. Let us consider God's concern for the inner freedom of those who desire to imitate Him...

The young man in the Gospel lacked the courage to go against the grain, and perhaps that is why Jesus asks us to pray for vocations to the priesthood and religious life...

"If you wish to be perfect, go, sell what you have and give to the poor, and you will have treasure in heaven" (Mt 19:21). The poor have their treasure with God. Evangelical poverty of spirit is the duty of every Christian. However, some are called to practice the counsel of poverty in the form of religious vows. Various forms of realizing the vow of poverty are manifested in consecrated life...

We ask ourselves this question of the zealous young man: what good must we do to receive eternal life? Jesus' answer: "Keep the commandments" seems logical, but it often enslaves us to the letter and casuistic doubts: how much, what kind, when, to whom, in what situations?...

God wants us to become free people, to use things rather than be enslaved by them. This is also an encouragement to rebuild a sense of community. Appropriating things destroys brotherhood and a sense of community...

Restore a sense of brotherhood. This is not about a utopian community of goods, but possessions and wealth, pride and power, are the weapons with which the enemy enslaves us. The poor are not exempt from this. Brotherhood applies not only to material goods, but to all goods: intellectual, moral, and spiritual. They are a gift to be shared with our brothers...

The evangelist Matthew does not name the man who spoke with Jesus. Perhaps precisely so that we could identify with him, because after all, it could be any of us...

The young man in today's Gospel lived well. He kept the commandments. In modern terms, we might say: a good boy, committed, faithful. And that's precisely why we are so moved by what happens next, because he was close, but couldn't go any closer. Jesus invited him to something more. To give what he had, not just for the sake of it, but so that nothing would come between them. And he left saddened...

Each of us has our own treasures, and sometimes, like the young man in today's Gospel, we can't give them away because we're afraid of losing control, afraid that God will take them away and give nothing in return. And Jesus says: 'Trust me. What you give will come back to you differently, deeper, more meaningful, more serious.' It's not easy, but this is the Gospel of hope, because Jesus didn't look at the young man with reproach, but with love...

The young man experienced disappointment and departure. Not because of an unsatisfactory answer, but because of the awareness that he wasn't yet mature enough. He saw how long a road lay ahead of him. Instead of hasty judgment, let us look at this man with admiration. Let us imitate him by asking God about His plans for our lives...

...Jesus, I ask for a deep desire for perfection and eternal life... I ask for freedom from the pursuit of wealth, which closes us off from our brothers and sisters... Thank you for inspiring examples of caring for others, for those in need and those marginalized...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 19:16-22, The Counsel of Poverty

Introduction

In Matthew 19:16-22, we meet a young man who asks Jesus about the path to eternal life.
This passage of Scripture is rich in teachings about the commandments, Christian perfection, and the relationship with wealth.

Context and the Young Man's Question

Chapter 19 of Matthew's Gospel begins with Jesus' teaching on the indissolubility of marriage, which already indicates his radical approach to God's commandments and the Creator's original plan.
Immediately after this discussion, a young man approaches Jesus with the question: "Teacher, what good deed must I do to inherit eternal life?"
This question is fundamental to human existence, reflecting the desire for salvation and the search for meaning in life.

Jesus, answering the question, first draws the young man's attention to the source of all good: "Why do you ask me about good?
Only One is Good."
In this way, Jesus points to God as the one and supreme Good, from whom all good comes.
Next, to enter into life, Jesus commands us to keep the commandments.

Keeping the Commandments

The young man asks which commandments he must keep.
Jesus lists several commandments from the Ten Commandments: "You shall not kill, you shall not commit adultery, you shall not steal, you shall not bear false witness, honor your father and mother."
He also adds the commandment of neighborly love: "You shall love your neighbor as yourself."

The young man replies that he has kept all these commandments since his youth and asks: "What else am I lacking?"
This answer indicates his zeal and desire to go beyond the basic requirements of the Law.
This is a commendable attitude, testifying to an open heart to God's call.

A Call to Perfection

In response to the young man's question, Jesus presents him with a path to perfection: "If you want to be perfect, go, sell what you have and give to the poor, and you will have treasure in heaven; then come, follow me!"
This call is crucial to understanding this Gospel passage.
Jesus does not deny the value of keeping the commandments, but points to something more – a radical dedication to God and following Him.

The call to sell everything and give to the poor is not a universal command for every Christian, but a specific invitation addressed to this young man.
It is a call to complete trust in God and to free oneself from attachment to material goods, which can be an obstacle to following Christ.
Jesus proposes to him the path of evangelical poverty, which leads to true wealth in heaven.

The Young Man's Reaction

Unfortunately, the young man's reaction is sad: "When the young man heard these words, he went away sorrowful, for he had many possessions."
His wealth became an obstacle to him accepting Jesus' call to perfection.
The young man's sadness stemmed from the conflict between his desire for eternal life and his attachment to earthly goods.
He was not ready for such a radical renunciation.

Summary

This Gospel passage teaches us several important truths.

1. The Importance of the Commandments
Observing God's commandments is the foundation of the Christian life and the condition for entering eternal life.

2. The Call to Perfection
Jesus calls some to a radical imitation of Him, which may involve renouncing material goods and devoting themselves entirely to serving God and others.

3. The Danger of Wealth
Attachment to wealth can be a serious obstacle to following Christ and achieving salvation.
Jesus later states that "it is easier for a camel to go through the eye of a needle than for a rich man to enter the kingdom of heaven."
The story of the young, rich man is a warning, but also an invitation to reflect on our own priorities and our willingness to accept Jesus' call, no matter how radical it may be.


 

 

Flag Counter