6 SIERPNIA

ŚRODA, Święto Przemienienia Pańskiego

EWANGELIA - Łk 9, 28b-36 (Przemienienie Pańskie)

Jezus wziął z sobą Piotra, Jana i Jakuba i wyszedł na górę, aby się modlić.
Gdy się modlił, wygląd Jego twarzy się odmienił, a Jego odzienie stało się lśniąco białe.
A oto dwóch mężów rozmawiało z Nim. Byli to Mojżesz i Eliasz. Ukazali się oni w chwale i mówili o Jego odejściu, którego miał dokonać w Jerozolimie.
Tymczasem Piotr i towarzysze snem byli zmorzeni. Gdy się ocknęli, ujrzeli Jego chwałę i obydwóch mężów, stojących przy Nim.
Gdy oni odchodzili od Niego, Piotr rzekł do Jezusa: «Mistrzu, dobrze, że tu jesteśmy. Postawimy trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza». Nie wiedział bowiem, co mówi. Gdy jeszcze to mówił, zjawił się obłok i osłonił ich; zlękli się, gdy tamci weszli w obłok.
A z obłoku odezwał się głos: «To jest mój Syn wybrany, Jego słuchajcie». W chwili, gdy odezwał się ten głos, Jezus znalazł się sam.
A oni zachowali milczenie i w owym czasie nikomu nic nie oznajmiali o tym, co widzieli.

MEDYTACJA

Wielokrotnie w Ewangeliach słyszymy, że Jezus wychodzi na górę lub udaje się w odległe miejsce, by tam się modlić. Pozostawia za sobą codzienne sprawy, aby w niczym niezmąconej ciszy spotkać się z Ojcem. To czas na rozmowę, na relację, umacnianie się. To jest czas tylko dla Nich...

W dzisiejszej Ewangelii Jezus zaprasza swoich uczniów do wspólnej modlitwy. Jest to wyjątkowy moment, w którym apostołowie doświadczają Bożej obecności. Widzą przemienionego Jezusa i słyszą głos Boga, który staje się dla nich tak bardzo prawdziwy i bliski...

Każda nasza modlitwa jest spotkaniem z żywym Bogiem. Pomimo, że Go nie widzimy, to doświadczamy, jak Jego obecność nas przemienia. Czasem zachwyca, czasem daje pokój, napełnia nas radością i miłością. Czasami przez długi czas trwamy w milczeniu, tak jak apostołowie...

"Gdy się modlił, wygląd Jego twarzy się odmienił, a Jego odzienie stało się lśniąco białe" (Łk 9, 29). Tajemnica Przemienienia kieruje nasz wzrok ku Bogu. Życie na ziemi nie jest ostateczne, bo przyjdzie po nim nieprzemijająca chwała. Przyjdzie czas, że Pan odmieni nasz wszystkich. Przyjdzie czas, kiedy z duszą i ciałem odnowionym będziemy uczestnikami Jego chwały...

Przemienienie Pańskie przypomina i przygotowuje nas na tajemnicę naszego Zmartwychwstania. A warunkiem tego wiecznego przemienienia nas jest ciągłe nasze przemienienie duchowe tutaj na ziemi...

Wybrani przez Jezusa apostołowie doświadczają niebywałej łaski. Mają okazję odkryć, że rzeczywistość, w której żyjemy i jesteśmy zanurzeni, może mieć wiele znaczeń. Jezus, Człowiek, z którym są związani i któremu towarzyszą, odrzucony przez wielu, okazuje się być inny. Zostaje 'przyjęty i uwierzytelniony przez Boga'...

Człowiek zawsze miał trudność, aby dostrzec jakiś inny wymiar w swojej ziemskiej rzeczywistości. Mamy trudność, aby widzieć jakiś inny sens w codziennym doświadczeniu. Nie umiemy odczytywać znaków Bożej obecności w historii, także tej naszej przyziemnej, ani rozumieć ich znaczenia. Przemienienie otwiera przed nami nową perspektywę...

Na wszystko jest odpowiedni czas i miejsce. Jezus przykazuje uczniom schodzącym z Góry Przemienienia, aby zachowali 'sekret mesjański' do czasu powstania
z martwych. By głosić prawdę o Chrystusie trzeba "doświadczyć zmartwychwstania". Ono jest 'okiem wiary'...

W świetle zmartwychwstania poznajemy sekret chrześcijańskiego życia. Bez doświadczenia krzyża, śmierci i powstania z martwych Chrystusa, Ewangelia byłaby jedynie ideologią...

Na górze Tabor dzieje się coś, co na zawsze zmienia uczniów. Piotr, Jakub i Jan, wybrani spośród dwunastu, widzą przemienionego Jezusa. Twarz jaśniejąca jak słońce, szaty białe jak światło. To nie jest tylko pokaz mocy. To fragment większej historii, zaproszenie do dojrzewania w wierze, do zobaczenia w Jezusie Mesjasza...

W żydowskiej tradycji istniało podkreślane proroctwo Izajasza, że gdy przyjdzie Mesjasz, objawi się w towarzystwie Mojżesza i Eliasza. Na Taborze to właśnie się wypełniło w obecności uczniów...

Przemienienie Pańskie dzieje się podczas żydowskiego Święta Namiotów – Sukkot. Wtedy pobożni Żydzi budowali sukkę – prosty, często krzywy, niepozorny namiot, przez którego cienki dach widać było gwiazdy. Ten namiot przypominał im, że kiedyś, na pustyni po wyjściu z Egiptu, byli całkowicie zdani na Boga, że bez Jego pomocy nie przetrwaliby ani jednego dnia...

Zależymy od Boga dużo bardziej, niż nam się wydaje. Być może dlatego Piotr, widząc przemienionego Jezusa z Mojżeszem i Eliaszem, chce budować trzy namioty...

Ewangelia nie zatrzymuje nas na górze. Przemienienie to nie koniec, ale początek drogi, także dla nas. To zaproszenie do naszej własnej przemiany. Do tego, byśmy przez codzienność, często nieidealną, podziurawioną jak namiot, ale prześwitującą ku niebu, uczyli się coraz bardziej ufać Bogu. Bo najważniejsze nie jest to, jak trwałe są nasze życiowe konstrukcje. Najważniejsze jest to, że On naprawdę jest z nami i nas przemienia...

Są w życiu chwile, które rodzą entuzjazm. Może to być wyciszenie po modlitwie, czyjeś dobre słowo, nagłe poczucie Bożej obecności. To taki osobisty Tabor – moment, gdy światło dociera do serca i przez chwilę widzimy pełniej. Tego właśnie mogli doświadczyć Apostołowie, świadkowie Przemienienia. Nie zrozumieli wszystkiego, ale zobaczyli Jezusa takim, jakim naprawdę jest. I to jedno spotkanie przemieniło ich na zawsze...

Żyje w nas tęsknota za czymś więcej, za światłem pośród codziennego zamętu, a jednak znów zatrzymujemy się na powierzchni, bo angażują nas wciąż nowe obowiązki, ogrom wiadomości, jakieś sprawy do załatwienia. Tymczasem Przemienienie przypomina, że codzienność nie wyklucza świętości, że Bóg objawia się właśnie pośród zwykłych spraw...

Nie chodzi o to, by cały czas odczuwać Boga, ale o to, by o Nim nie zapominać, by w środku dnia, w zmęczeniu czy zniechęceniu, zatrzymać się choć na chwilę
i skierować ku Niemu myśl...

By zrozumieć przemianę Chrystusa, każdy z nas musi się ocknąć. By zobaczyć chwałę Chrystusa, musimy wyjść ze stanu uśpienia. By przeżyć przemianę, trzeba wejść w rzeczywistość, w której są Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty...

...Jezu, proszę o łaskę zażyłej więzi osobowej z Tobą... Proszę o otwartość umysłu na poznanie i zrozumienie rzeczywistości mojego życia... Dziękuję za tych, którzy uczą mnie odwagi w myśleniu o sobie i świecie...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 9, 28b-36, Przemienienie Pańskie

Wprowadzenie

Mając na uwadze komentarz do Ewangelii Łk 9, 28b-36, należy skoncentrować się na wydarzeniu Przemienienia Pańskiego, które jest centralnym punktem tego fragmentu.
Jest to moment objawienia chwały Jezusa, który następuje po Jego pierwszej zapowiedzi Męki i po wyznaniu wiary Piotra.

Kontekst wydarzenia

Przemienienie następuje około ośmiu dni po tym, jak Jezus po raz pierwszy zapowiedział swoim uczniom swoją Mękę i Zmartwychwstanie, mówiąc, że Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć, zostać odrzucony i zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstać.
Bezpośrednio przed Przemienieniem, Piotr wyznał wiarę w Jezusa jako Mesjasza, a Jezus zaczął nauczać o tym, jakiego rodzaju Mesjaszem jest i jak należy za Nim podążać: "Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje".
W tym kontekście Jezus zabiera trzech wybranych uczniów – Piotra, Jakuba i Jana – na wysoką górę, aby się modlić.
Ci sami trzej uczniowie będą później świadkami Jego agonii w Ogrodzie Oliwnym.

Wydarzenie Przemienienia

Podczas modlitwy Jezusa, wygląd Jego twarzy się zmienia, a Jego szaty stają się olśniewająco białe.
To olśniewające światło, które emanuje z całego Jego ciała, jest wyrazem wewnętrznego blasku Jego Boskości.
Jezus na chwilę objawia swoją Boską chwałę, potwierdzając wyznanie Piotra.
Jest to zapowiedź Jego chwalebnego przyjścia, kiedy to "przemieni nasze ciało poniżone na podobne do swego chwalebnego ciała" (Flp 3, 21).

Obecność Mojżesza i Eliasza

Nagle pojawiają się dwaj mężczyźni, Mojżesz i Eliasz, rozmawiający z Jezusem.
Ukazują się w chwale i mówią o Jego "odejściu", które miał dokonać w Jerozolimie.
Mojżesz i Eliasz reprezentują Prawo i Proroków, które zapowiadały cierpienia Mesjasza.
Ich obecność symbolizuje, że całe Stare Przymierze świadczy o Jezusie i Jego misji.
Fałszywy judaizm odrzucił Mesjasza, ale prawdziwy judaizm, reprezentowany przez Mojżesza i Eliasza, rozpoznał Go i oddał Mu cześć.

Głos Ojca

Gdy Piotr, nie wiedząc, co mówi, proponuje zbudowanie trzech namiotów – dla Jezusa, Mojżesza i Eliasza – nagle pojawia się obłok i osłania ich.
Obłok ten wskazuje na obecność Ducha Świętego.
Z obłoku rozlega się głos: "To jest Syn mój Wybrany, Jego słuchajcie!".
Ten głos Ojca objawia najgłębszą tożsamość Jezusa i potwierdza Jego autorytet.
Cała Trójca Święta objawia się w tym wydarzeniu: Ojciec w głosie, Syn w człowieku, a Duch w jaśniejącym obłoku.

Reakcja uczniów

Uczniowie, słysząc głos, padają na twarze, ogarnięci strachem.
Jezus jednak podchodzi, dotyka ich i mówi: "Wstańcie, nie bójcie się!".
Kiedy podnoszą oczy, widzą już tylko samego Jezusa.
Jezus nakazuje im, aby nikomu nie opowiadali o tej wizji, dopóki Syn Człowieczy nie zmartwychwstanie.

Znaczenie teologiczne

Przemienienie jest wydarzeniem objawieniowym, które umacnia wiarę w sercach uczniów, przygotowuje ich na tragedię Krzyża i zapowiada chwałę Zmartwychwstania.
Kościół nieustannie przeżywa tę tajemnicę, kontemplując przemienione oblicze Chrystusa, aby umocnić się w wierze i nie zniechęcić się Jego zniekształconym obliczem na Krzyżu.
Przemienienie daje przedsmak chwalebnego przyjścia Chrystusa, ale przypomina również, że "przez wiele ucisków trzeba nam wejść do królestwa Bożego"
(Dz 14, 22).

Podsumowanie

Przemienienie Pańskie jest wezwaniem do kontemplacji i posłuszeństwa.
Widząc i słysząc, kontemplując i będąc posłusznym – to są drogi, które prowadzą nas na świętą górę, gdzie Trójca Święta objawia się w chwale Syna. Głos Ojca, który mówi: "Jego słuchajcie!", jest kluczowym przesłaniem tego wydarzenia.
Mamy zwracać uwagę na słowo prorockie, które stało się pewniejsze, jak na lampę świecącą w ciemnym miejscu, aż zaświta dzień i wzejdzie gwiazda poranna
w naszych sercach (2 P 1, 17-19).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WEDNESDAY, Feast of the Transfiguration of the Lord

GOSPEL - Lk 9:28b-36 (Transfiguration of the Lord)

Jesus took with him Peter, John, and James and went up a mountain to pray.
As he was praying, the appearance of his face changed, and his clothes became dazzling white.
And behold, two men were talking with him. They were Moses and Elijah. They appeared in glory and were speaking of his departure, which he was about to accomplish at Jerusalem.
Meanwhile, Peter and his companions were overcome with sleep. When they awoke, they saw his glory and the two men standing with him.
As they were leaving him, Peter said to Jesus, "Master, it is good for us to be here. Let us make three tents: one for you, one for Moses, and one for Elijah." For he did not know what he was saying. While he was still speaking, a cloud appeared and overshadowed them; they were afraid when they entered the cloud.
And a voice came from the cloud, saying, "This is my chosen Son; listen to him." The moment the voice spoke, Jesus was alone.
And they remained silent and at that time told no one what they had seen.

MEDITATION

Many times in the Gospels we hear of Jesus going up a mountain or going to a remote place to pray. He leaves behind his daily affairs to meet with the Father in undisturbed silence. This is a time for conversation, for relationship, for strengthening. This is a time just for them...

In today's Gospel, Jesus invites his disciples to pray together. This is a unique moment in which the apostles experience God's presence. They see
the transfigured Jesus and hear God's voice, which becomes so real and close to them...

Every prayer we pray is an encounter with the living God. Even though we don't see Him, we experience how His presence transforms us. Sometimes
it delights us, sometimes it gives us peace, fills us with joy and love. Sometimes we remain silent for long periods, like the apostles...

"And while he was praying, the appearance of his countenance was altered, and his clothes became dazzling white" (Luke 9:29). The mystery
of the Transfiguration directs our gaze to God. Life on earth is not final, for after it will come imperishable glory. The time will come when the Lord will transform us all. The time will come when, with renewed soul and body, we will share in His glory...

The Transfiguration of the Lord reminds us and prepares us for the mystery of our Resurrection. And the condition for this eternal transformation is our ongoing spiritual transformation here on earth...

The apostles chosen by Jesus experience incredible grace. They have the opportunity to discover that the reality in which we live and are immersed can have many meanings. Jesus, the Man with whom they are connected and whom they accompany, rejected by many, proves to be different. He is 'accepted
and authenticated by God'...

Humans have always struggled to perceive any other dimension in their earthly reality. We struggle to see any other meaning in everyday experience. We cannot read the signs of God's presence in history, including our own mundane ones, nor understand their significance. The Transfiguration opens up a new perspective for us...

There is a time and place for everything. Jesus commands the disciples descending the Mount of Transfiguration to keep the 'messianic secret' until
the resurrection. To proclaim the truth about Christ, one must "experience the resurrection." It is the 'eye of faith'...

In the light of the resurrection, we learn the secret of the Christian life. Without the experience of the cross, death, and resurrection of Christ, the Gospel would be merely an ideology...

On Mount Tabor, something happens that changes the disciples forever. Peter, James, and John, chosen from among the twelve, see the transfigured Jesus. His face shines like the sun, his garments white as light. This is not just a display of power. It is a fragment of a larger story, an invitation to mature in faith, to see Jesus as the Messiah...

In Jewish tradition, there was a much-emphasized prophecy from Isaiah that when the Messiah came, he would appear accompanied by Moses and Elijah. On Tabor, this was fulfilled in the presence of the disciples...

The Transfiguration of the Lord takes place during the Jewish Feast of Tabernacles – Sukkot. Back then, devout Jews built a sukkah – a simple, often crooked, inconspicuous tent, through whose thin roof the stars could be seen. This tent reminded them that once, in the desert after the Exodus from Egypt, they were completely dependent on God, that without His help they would not have survived a single day...

We depend on God much more than we realize. Perhaps that is why Peter, seeing the transfigured Jesus with Moses and Elijah, wants to build three tents...

The Gospel does not stop us on the mountain. The Transfiguration is not the end, but the beginning of a journey, even for us. It is an invitation to our own transformation. To learn to trust God more and more through our everyday lives, often imperfect, riddled with holes like a tent, yet still transparent to
the sky. Because the most important thing is not how solid our life structures are. The most important thing is that He is truly with us and transforms us...

There are moments in life that spark enthusiasm. It can be a moment of silence after prayer, someone's kind word, a sudden sense of God's presence.
It is a personal Tabor—a moment when light penetrates the heart and, for a moment, we see more fully. This is precisely what the Apostles, witnesses
of the Transfiguration, could experience. They did not understand everything, but they saw Jesus as He truly is. And that one encounter transformed them forever...

A longing lives within us for something more, for light amidst the daily turmoil, and yet we once again stop at the surface, constantly engaged by new responsibilities, a mountain of news, and errands to run. Meanwhile, the Transfiguration reminds us that everyday life does not exclude holiness, that God reveals Himself precisely amidst ordinary matters...

It's not about constantly feeling God, but about not forgetting Him, so that in the middle of the day, even when tired or discouraged, we can stop for
a moment and turn our thoughts to Him...

To understand the transformation of Christ, each of us must awaken. To see the glory of Christ, we must emerge from a state of slumber. To experience transformation, we must enter the reality in which God the Father, God the Son, and the Holy Spirit are present...

...Jesus, I ask for the grace of an intimate personal relationship with You... I ask for an open mind to know and understand the reality of my life... Thank you for those who teach me courage in thinking about myself and the world...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 9:28b-36, The Transfiguration of the Lord

Introduction

With the commentary on the Gospel of Luke 9:28b-36 in mind, it is necessary to focus on the event of the Transfiguration of the Lord, which is the central point of this passage.
It is the moment of revelation of Jesus' glory, which follows His first announcement of the Passion and Peter's profession of faith.

Context of the Event

The Transfiguration occurs approximately eight days after Jesus first announced His Passion and Resurrection to His disciples, saying that the Son of Man must suffer greatly, be rejected and killed, and on the third day rise from the dead.
Immediately before the Transfiguration, Peter professed his faith in Jesus as the Messiah, and Jesus began teaching about the kind of Messiah He was
and how one should follow Him: "If anyone would come after me, let him deny himself and take up his cross daily and follow me."
In this context, Jesus takes three chosen disciples—Peter, James, and John—up a high mountain to pray.
These same three disciples would later witness His agony in the Garden of Gethsemane.

The Transfiguration Event

While Jesus prays, the appearance of His face changes, and His garments become dazzlingly white.
This dazzling light, which emanates from His entire body, is an expression of the inner radiance of His Divinity.
Jesus momentarily reveals His divine glory, confirming Peter's confession.
This is a foreshadowing of His glorious coming, when He will "transform our lowly body to resemble His glorious body" (Phil 3:21).

The Presence of Moses and Elijah

Suddenly, two men, Moses and Elijah, appear, conversing with Jesus.
They appear in glory and speak of His "departure," which He was to accomplish in Jerusalem.
Moses and Elijah represent the Law and the Prophets, who foretold the sufferings of the Messiah.
Their presence symbolizes that the entire Old Covenant testifies to Jesus and His mission.
False Judaism rejected the Messiah, but true Judaism, represented by Moses and Elijah, recognized Him and worshiped Him.

The Voice of the Father

When Peter, unaware of what he was saying, proposes building three tents—for Jesus, Moses, and Elijah—a cloud suddenly appears and overshadows them. This cloud indicates the presence of the Holy Spirit.
A voice resounds from the cloud: "This is my Chosen Son; listen to Him!"
This voice of the Father reveals Jesus' deepest identity and confirms His authority.
The entire Holy Trinity is revealed in this event: the Father in the voice, the Son in the man, and the Spirit in the radiant cloud.

The Disciples' Reaction

Hearing the voice, the disciples fall on their faces, gripped by fear.
But Jesus approaches, touches them, and says: "Arise, do not be afraid!"
When they raise their eyes, they see only Jesus himself.
Jesus commands them not to tell anyone about this vision until the Son of Man has risen from the dead.

Theological Significance

The Transfiguration is a revelatory event that strengthens faith in the hearts of the disciples, prepares them for the tragedy of the Cross, and announces
the glory of the Resurrection.
The Church continually relives this mystery, contemplating the transfigured face of Christ, so as to strengthen her faith and not be discouraged by His disfigured face on the Cross.
The Transfiguration offers a foretaste of Christ's glorious coming, but it also reminds us that "through many tribulations we must enter the kingdom of God" (Acts 14:22).

Summary

The Transfiguration of the Lord is a call to contemplation and obedience.
Seeing and hearing, contemplating and obeying—these are the paths that lead us to the holy mountain, where the Holy Trinity is revealed in the glory
of the Son.
The Father's voice, saying, "Listen to him!", is the key message of this event.
We are to pay attention to the prophetic word, which has become more certain, like a lamp shining in a dark place, until the day dawns and the morning star rises in our hearts (2 Peter 1:17-19).


 

 

Flag Counter