31 LIPCA

CZWARTEK, Wspomnienie św. Ignacego z Loyoli, prezbitera

EWANGELIA - Mt 13, 47-53 (Przypowieść o sieci)

Jezus powiedział do tłumów:
«Podobne jest królestwo niebieskie do sieci zarzuconej w morze i zagarniającej ryby wszelkiego rodzaju. Gdy się napełniła, wyciągnęli ją na brzeg
i usiadłszy, dobre zebrali w naczynia, a złe odrzucili. Tak będzie przy końcu świata: wyjdą aniołowie, wyłączą złych spośród sprawiedliwych i wrzucą
w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów.
Zrozumieliście to wszystko?»
Odpowiedzieli Mu: «Tak jest».
A On rzekł do nich: «Dlatego każdy uczony w Piśmie, który stał się uczniem królestwa niebieskiego, podobny jest do ojca rodziny, który ze swego skarbca wydobywa rzeczy nowe i stare».
Gdy Jezus dokończył tych przypowieści, oddalił się stamtąd.

MEDYTACJA

Dzisiejsza Ewangelia może przerażać. Słysząc słowa o byciu oddzielonym i wrzuconym do rozpalonego pieca, niektórzy ludzie mogą poczuć strach przed spotkaniem z Bogiem na Sądzie Ostatecznym. Lęk przed sądem może pojawić się u tych, którzy myślą, że dużo im brakuje, aby być prawdziwymi uczniami Jezusa...

Przypowieść Jezusa przypomina, że w sieci są ryby 'wszelkiego rodzaju', bez wyjątków. Łowiący nie wybiera tylko jednego gatunku ryb, lecz wszystkie. Podobnie każdy człowiek jest zaproszony do królestwa niebieskiego. Każdy, bez wyjątku, bez względu na kolor skóry, pochodzenie, status społeczny czy swoją religijność. Bez względu na to, jak bardzo w swoim życiu grzeszył. Bóg szuka i chce zbawić wszystkich...

Po wyciągnięciu na brzeg ryby są rozdzielane. Kryterium podziału nie jest popularność, liczba przyjaciół, wygląd czy osiągnięte sukcesy. Liczy się wyłącznie to, czy ryby są dobre. Czasami za bardzo przejmujemy się tym, co zrobiliśmy złego, a mało myślimy o tym, jak dużo dobra i piękna wydarzyło się w naszym życiu...

Czasami zastanawiamy się czy warto być dobrym, wiernym Ewangelii, skoro tak dobrze powodzi się tym, którzy nauką Bożą się nie przejmują. Ale przy rozpoczynaniu należy patrzeć na koniec. My mamy obietnicę bez końca. Jest nią życie wieczne i przebywanie z naszym Oblubieńcem na zawsze. To aniołowie będą nas prowadzić na spotkanie z Jezusem...

Przypowieści o ‘sieci zagarniającej różnego rodzaju ryby’ i o ‘nauczycielu Pisma’ mówią o odpowiedzialności. Każdy osobiście jest wezwany, aby szukać skarbu
w sposób rozumny i całościowy, ze świadomością i otwartością umysłu na Boże prowadzenie...

Kościół nie jest wspólnotą doskonałych, ‘sektą sprawiedliwych’. Jest siecią, w której można znaleźć rzeczy godne naśladowania, ale i grzech, czy też słabość. Mamy stawać się, jak ‘uczniowie królestwa niebieskiego’, rozeznający ‘rzeczy nowe i stare’ w patrzeniu na całość życia ludzkiego...

Jezus stawia przed nami trudne zadanie, aby nie koncentrować się zbytnio na czymś, nie patrzeć fragmentarycznie, ale doświadczać wolności dzieci, rzeczywistości daru i miłosierdzia z powodu słabości i grzechu. Chrześcijanin powinien oceniać ‘wszystko’ w perspektywie krzyża i zmartwychwstania Jezusa...

Jezus posługuje się obrazem połowu ryb, dobrze znanym Jego słuchaczom. Mówi o sieci zarzuconej w morze, która zbiera wszystkie ryby – dobre i złe. Pokazuje w ten sposób, że Bóg zaprasza nas do współpracy. Zarzucajmy sieci i wyciągajmy z 'morza świata' jak największą liczbę ludzi – wszystkich, bez
wyjątku. To Bóg i Jego aniołowie dokonają selekcji na końcu czasów. Nie my...

Naszą rolą nie jest decydowanie, kto się 'nadaje', a kto nie. Nie naszą rolą jest szybkie ocenianie i odrzucanie innych. Bóg daje miejsce każdemu. W Jego sieci jest przestrzeń dla tych, którzy się pogubili, dla tych, którzy upadli, dla tych, których może sami już dawno spisaliśmy na straty...

W codziennym życiu łatwo jest ocenić, zaszufladkować, odrzucić. Ale Jezus przypomina: Twoje zadanie to zarzucać sieci miłości. On zajmie się resztą. Odkrywajmy na nowo to, że Bóg naprawdę kocha każdego. I że naprawdę zaprasza każdego, bez wyjątku, do relacji. Jak dobry Ojciec, który czeka na wszystkie swoje dzieci...

Sieci Bożego królestwa zagarniają różnych ludzi: dobrych i złych. Ale to nie znaczy, że wszystkich w dniu sądu czeka ten sam los. Będą tacy, którzy uznani zostaną za niezdatnych do dalszego życia w tym królestwie. I zostaną wyrzuceni w ogień piekła...

Jezus chciał nam powiedzieć, że ważne jest jakimi jesteśmy ludźmi, jakimi chrześcijanami. Jeśli jesteśmy nimi tylko z metryki, a nasze serce kocha coś zupełnie innego, jeśli nie pamiętamy konsekwencji naszych wyborów, to bardzo źle...

Niewiele znaczy, że daliśmy się zgarnąć w sieci Bożego królestwa, że jesteśmy chrześcijanami i należymy do Kościoła. Jeśli chcemy osiągnąć niebo, musimy być prawi i sprawiedliwi. Inaczej, jak owe niezdatne do użycia ryby, zostaniemy wyrzuceni w piec rozpalony, jak mówi Jezus, gdzie będzie płacz i zgrzytanie zębów...

Bóg jest miłosierny, ale nie kalkulujmy, dokąd możemy się posunąć w nieprawości, by prześlizgnąć się do nieba. Szczerze pokochajmy to, co dobre, abyśmy byli naprawdę szczęśliwi w niebie...

...Jezu, proszę o serce wolne od kompromisów i stanowcze w wybieraniu dobra... Proszę o łaskę jasności umysłu, bym umiał rozeznawać, żył Twoim miłosierdziem i dzielił się nim z innymi... Dziękuję za Twoje miłosierdzie i służbę na krzyżu...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 13, 47-53, Przypowieść o sieci

Wprowadzenie

W dzisiejszej Ewangelii (Mt 13, 47-53) Jezus kontynuuje nauczanie w przypowieściach, przedstawiając Królestwo Niebieskie jako sieć zarzuconą w morze, która zagarnia ryby wszelkiego rodzaju.
Ta przypowieść, podobnie jak przypowieść o chwaście, podkreśla rzeczywistość Kościoła na ziemi jako mieszanej wspólnoty, w której obok siebie istnieją zarówno sprawiedliwi, jak i grzesznicy.

Przypowieść o sieci

Jezus mówi: „Królestwo Niebieskie podobne jest do sieci, zarzuconej w morze i zagarniającej ryby wszelkiego rodzaju.
Gdy się napełniła, wyciągnęli ją na brzeg i usiadłszy, dobre zebrali do naczyń, a złe odrzucili”.
Origen z Aleksandrii zauważa, że wyrażenie „zagarniającej ryby wszelkiego rodzaju” może odnosić się do powołania pogan z każdego narodu.
Sieć symbolizuje Kościół, który gromadzi ludzi z różnych środowisk, zarówno tych, którzy są godni pochwały, jak i tych, którzy zasługują na naganę.

Święty Jan Chryzostom podkreśla, że ta przypowieść, podobnie jak przypowieść o chwaście, mówi o ostatecznym oddzieleniu.
Jednakże, o ile przypowieść o chwaście dotyczy tych, którzy wybierają złe doktryny, o tyle przypowieść o sieci odnosi się do tych, którzy, mimo że poznali Ewangelię i zostali „złapani” w sieć, prowadzą niegodziwe życie.

Oddzielenie na końcu czasów

Jezus wyjaśnia przypowieść, mówiąc: „Tak będzie przy końcu świata: wyjdą aniołowie, wyłączą złych spośród sprawiedliwych i wrzucą ich w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów”.
To oddzielenie nie nastąpi od razu, ale dopiero na końcu czasów, co podkreśla cierpliwość Boga.
Aniołowie zostaną posłani, aby dokonać tego rozróżnienia i oddzielić niegodziwych od sprawiedliwych.

Święty Augustyn w swoim komentarzu do Psalmu 64, odnosi się do tej przypowieści, mówiąc, że „koniec świata jest brzegiem, wtedy jest czas na oddzielenie”.
Podkreśla, że Kościół na ziemi jest mieszaną wspólnotą, a widzialne oddzielenie nastąpi dopiero na końcu świata.
W międzyczasie Kościół ma za zadanie poprawiać tych, których może, i znosić tych, których nie może poprawić, nie porzucając jedności dobra z powodu niegodziwości tych, których uważa za niepoprawnych.

Wolna wola i odpowiedzialność

Origen z Aleksandrii zwraca uwagę, że przypowieść o sieci nie sugeruje, że istnieją różne natury ludzi, z których jedni są z natury dobrzy, a inni źli.
Przeciwnie, wszystkie Pisma podkreślają wolną wolę człowieka i jego odpowiedzialność za swoje czyny.
To my jesteśmy odpowiedzialni za to, czy stajemy się „dobrymi rybami” godnymi naczyń, czy „złymi” godnymi odrzucenia.

Zrozumienie i nauczanie

Po wyjaśnieniu przypowieści, Jezus pyta swoich uczniów: „Zrozumieliście to wszystko?”
Odpowiedzieli Mu: „Tak”.
Wówczas Jezus dodaje: „Dlatego każdy uczony w Piśmie, który stał się uczniem Królestwa Niebieskiego, podobny jest do gospodarza, który ze swego skarbca wydobywa rzeczy nowe i stare”.
Ten werset podkreśla rolę tych, którzy zostali pouczeni o Królestwie Niebieskim.
Mają oni zdolność czerpania zarówno z tradycji (rzeczy stare), jak i z nowych objawień i zrozumienia (rzeczy nowe), aby nauczać innych.

Podsumowanie

Przypowieść o sieci uczy nas o cierpliwości Boga wobec grzeszników, o ostatecznym sądzie i oddzieleniu sprawiedliwych od niegodziwych, a także
o odpowiedzialności każdego człowieka za swoje czyny.
Kościół na ziemi jest mieszaną wspólnotą, a ostateczne rozstrzygnięcie nastąpi dopiero na końcu czasów.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

THURSDAY, Memorial of St. Ignatius of Loyola, Priest

GOSPEL - Mt 13:47-53 (Parable of the Net)

Jesus said to the crowds:
"The kingdom of heaven is like a net thrown into the sea, which caught every kind of fish. When it was full, they pulled it ashore and sat down. They gathered the good into vessels, but threw the bad away. So it will be at the end of the world: the angels will go forth and sever the wicked from among the just and throw them into the furnace of fire; in that place there will be weeping and gnashing of teeth.
Have you understood all this?"
They answered Him, "Yes."
And He said to them, "Therefore every scribe who has become a disciple of the kingdom of heaven is like a householder who brings out of his treasure what is new and what is old."
When Jesus had finished these parables, He withdrew from there.

MEDITATION

Today's Gospel can be terrifying. Hearing the words of being separated and thrown into a fiery furnace, some people may feel a fear of meeting God
at the Last Judgment. Fear of judgment can arise in those who think they are far from being true disciples of Jesus...

Jesus' parable reminds us that the net contains fish of "all kinds," without exception. The fisherman doesn't choose just one species of fish, but all of them. Similarly, every person is invited to the kingdom of heaven. Everyone, without exception, regardless of skin color, origin, social status, or religious beliefs. No matter how much they have sinned in their lives. God seeks and wants to save everyone...

After being brought to shore, the fish are separated. The criteria for division are not popularity, number of friends, appearance, or success. The only thing that matters is whether the fish are good. Sometimes we worry too much about what we've done wrong, and we think little about how much good and beauty has happened in our lives...

Sometimes we wonder if it's worth being good, faithful to the Gospel, when those who disregard God's teachings are doing so well. But when we begin, we must look to the end. We have a promise without end. It is eternal life and being with our Spouse forever. It is the angels who will lead us to an encounter with Jesus...

The parables of the "net gathering all sorts of fish" and the "teacher of the Scriptures" speak of responsibility. Each person is called to seek treasure rationally and holistically, with awareness and an open mind to God's guidance...

The Church is not a community of the perfect, a "sect of the righteous." It is a network in which we can find things worth emulating, but also sin
and weakness. We are to become like "disciples of the kingdom of heaven," discerning "things new and old" in looking at the whole of human life...

Jesus sets before us the difficult task of not focusing too much on one thing, not looking fragmentarily, but experiencing the freedom of children, the reality
of gift and mercy because of weakness and sin. A Christian should evaluate "everything" in the perspective of the cross and resurrection of Jesus...

Jesus uses the image of a catch of fish, well-known to his listeners. He speaks of a net cast into the sea, which gathers all the fish—good and bad. In this way, he shows that God invites us to cooperate. Let us cast our nets and pull as many people as possible from the "sea of the world"—all of them, without exception. It is God and His angels who will make the selection at the end of time. Not us...

Our role is not to decide who is "fit" and who is not. It's not our role to be quick to judge and reject others. God gives room to everyone. In His net, there's room for those who have lost their way, for those who have fallen, for those whom we ourselves may have long ago written off...

In everyday life, it's easy to judge, to pigeonhole, to reject. But Jesus reminds us: Your task is to cast the nets of love. He will take care of the rest. Let us rediscover that God truly loves everyone. And that He truly invites everyone, without exception, into relationship. Like a good Father who waits for all His children...

The nets of God's kingdom encompass all kinds of people: good and bad. But this doesn't mean that everyone will face the same fate on judgment day. There will be those who will be deemed unfit for further life in this kingdom. And they will be cast into the fires of hell...

Jesus wanted to tell us that what matters is what kind of people we are, what kind of Christians we are. If we are only like that in metrics, and our hearts love something completely different, if we don't remember the consequences of our choices, then that's very bad...

It doesn't matter much that we've allowed ourselves to be caught in the net of God's kingdom, that we are Christians and belong to the Church. If we want to reach heaven, we must be righteous and just. Otherwise, like those useless fish, we will be thrown into the furnace of fire, as Jesus says, where there will be weeping and gnashing of teeth...

God is merciful, but let us not calculate how far we can go in wickedness to slip into heaven. Let us sincerely love what is good, so that we will be truly happy in heaven...

...Jesus, I ask for a heart free from compromise and resolute in choosing good... I ask for the grace of clarity of mind, so that I may discern, live by Your mercy, and share it with others... Thank you for Your mercy and service on the cross...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel Matthew 13:47-53, The Parable of the Net

Introduction

In today's Gospel (Matthew 13:47-53), Jesus continues his teaching in parables, presenting the Kingdom of Heaven as a net cast into the sea that gathers fish of every kind.
This parable, like the parable of the weeds, emphasizes the reality of the Church on earth as a mixed community in which both the righteous and sinners coexist.

The Parable of the Net

Jesus says: "The Kingdom of Heaven is like a net cast into the sea that gathers fish of every kind.
When it was full, they pulled it ashore and sat down, gathered the good into vessels, but threw the bad away."
Origen of Alexandria notes that the phrase "gathering fish of every kind" could refer to the calling of Gentiles from every nation.The net symbolizes
the Church, which brings together people from diverse backgrounds, both those who are praiseworthy and those who deserve blame.

St. John Chrysostom emphasizes that this parable, like the parable of the weeds, speaks of ultimate separation.
However, while the parable of the weeds concerns those who choose evil doctrines, the parable of the net refers to those who, despite having learned
the Gospel and being "caught" in the net, lead wicked lives.

Separation at the End of Time

Jesus explains the parable by saying, "So shall it be at the end of the world: the angels shall go forth and sever the wicked from among the righteous, and shall throw them into the furnace of fire; in that place there shall be weeping and gnashing of teeth."
This separation will not occur immediately, but only at the end of time, emphasizing God's patience.
Angels will be sent to make this distinction and separate the wicked from the righteous.

Saint Augustine, in his commentary on Psalm 64, refers to this parable, saying that "the end of the world is the shore, then is the time for separation."
He emphasizes that the Church on earth is a mixed community, and visible separation will only occur at the end of the world.
In the meantime, the Church has the task of correcting those she can and bearing with those she cannot, without abandoning the unity of goodness because
of the wickedness of those she deems incorrigible.

Free Will and Responsibility

Origen of Alexandria points out that the parable of the net does not suggest that there are different natures of people, some of whom are inherently good
and others evil. On the contrary, all Scripture emphasizes human free will and responsibility for one's actions.
We are responsible for whether we become "good fish" worthy of vessels or "bad fish" worthy of rejection.

Understanding and Teaching

After explaining the parable, Jesus asked his disciples, "Have you understood all this?"
They answered him, "Yes."
Then Jesus added, "Therefore every scribe who has become a disciple of the Kingdom of Heaven is like a householder who brings out of his treasure both new and old."
This verse emphasizes the role of those who have been instructed in the Kingdom of Heaven.
They have the ability to draw from both tradition (old things) and new revelation and understanding (new things) to teach others.

Summary

The parable of the net teaches us about God's patience with sinners, about the final judgment and separation of the righteous from the wicked, and about
the responsibility of each person for their actions.
The Church on earth is a mixed community, and the final judgment will come only at the end of time.


 

 

 

Flag Counter