27 LIPCA

NIEDZIELA, Siedemnasta Niedziela zwykła

EWANGELIA - Łk 11, 1-13 (Chrystus uczy modlitwy)

Gdy Jezus przebywał w jakimś miejscu na modlitwie i skończył ją, rzekł jeden z uczniów do Niego: «Panie, naucz nas się modlić, jak i Jan nauczył swoich uczniów».
A On rzekł do nich: «Kiedy się modlicie, mówcie:
Ojcze, niech się święci Twoje imię;
niech przyjdzie Twoje królestwo. Naszego chleba powszedniego dawaj nam na każdy dzień, i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto nam zawini; i nie dopuść, byśmy ulegli pokusie». Dalej mówił do nich: «Ktoś z was, mając przyjaciela, pójdzie do niego o północy i powie mu: „Przyjacielu, użycz mi trzech chlebów, bo mój przyjaciel przybył do mnie z drogi, a nie mam, co mu podać”. Lecz tamten odpowie z wewnątrz: „Nie naprzykrzaj mi się! Drzwi są już zamknięte i moje dzieci leżą ze mną w łóżku. Nie mogę wstać i dać tobie”. Mówię wam: Chociażby nie wstał i nie dał
z tego powodu, że jest jego przyjacielem, to z powodu jego natręctwa wstanie i da mu, ile potrzebuje.
I Ja wam powiadam: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam. Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą. Jeżeli którego z was ojców syn poprosi o chleb, czy poda mu kamień? Lub też gdy prosi o jajko, czy poda mu skorpiona? Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, o ileż bardziej Ojciec z nieba da Ducha Świętego tym, którzy Go proszą».

MEDYTACJA

Uczniowie proszą Jezusa, aby nauczył ich modlić się. Każdy Żyd w czasach Jezusa umiał się modlić. Dlaczego więc uczniowie proszą o to Jezusa? Prawdopodobnie obserwowali Go i widzieli, że Jego modlitwa jest inna niż ta, którą znali. Musiało być w niej coś pociągającego...

Jezus na pewno odmawiał wraz z uczniami rytualne modlitwy żydowskie. Tak jak każdy Izraelita nauczył się tego od ziemskiego ojca. Jednak na kartach Biblii wielokrotnie widzimy Go też modlącego się na osobności...

Nie ma jednej, jedynej, najlepszej formy modlitwy. Dobra modlitwa to taka, która zbliża nas do Boga i nas przemienia...

W naszym życiu wszystko nieustannie się zmienia. Zmienia się też nasza modlitwa. W różnych etapach życia może mieć ona różne formy i to jest dobre. Czasem modlitwa wydaje się łatwa i naturalna, a czasem zmagamy się, by tę modlitwę w ogóle mieć. Ważne, żeby tego nie wartościować. Bóg cieszy się każdą chwilą spotkania z nami, nawet jeżeli dana nam modlitwa wydaje się daleka od doskonałości...

"Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam. Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą" (Łk 11, 9-10)...

Każda modlitwa, jeśli towarzyszy jej właściwa intencja, jest dobra. Jednak najpiękniejsza modlitwa, to nasza modlitwa, ta którą z głębi serca kierujemy do Boga. Można bowiem dziesiątki razy odmawiać różaniec, litanie, ale myślami i sercem być bardzo daleko od Boga...

Bogu podoba się intencja i pokora na modlitwie. Mamy prawo prosić, mamy prawo szukać, pytać, stukać do drzwi Bożej Opatrzności, ale czyńmy to systematycznie, ufnie i pokornie. Unikajmy rutyny i pośpiechu. Pamiętajmy: pokora, pokora, pokora. To się Bogu podoba...

Uczniowie często widzieli Jezusa, który modlił się. Intrygowała ich Jezusowa zdolność do wykorzystania każdego czasu i miejsca do wejścia w kontakt ze swoim Ojcem. Proszą zatem Jezusa, żeby nauczył ich takiej modlitwy, czyli umiejętności bycia blisko Boga, poznania sposobu nawiązania bliskiego kontaktu
z Nim i wykorzystania wszelkich sposobów poznania, zrozumienia i wprowadzenia w życie tego, co poznają na modlitwie...

Jezus uczy uczniów nie tylko znanej i popularnej ‘formuły modlitewnej’, jaką jest modlitwa 'Ojcze nasz'. Wprowadza ich w ducha bliskości z Ojcem, dając osobisty przykład, jak żyć tym duchem na co dzień...

Modlitwa to ‘gimnastyka dla pragnień’. ‘Proście, szukajcie, kołaczcie’. Za bardzo przyzwyczailiśmy się do tego, że modlitwa jest powtarzaniem słów, formuł
i frustrujemy się, kiedy nie przynosi natychmiastowych efektów. Tymczasem Bóg spełnia nasze prośby, daje się nam oczyszczając i zwiększając nasze pragnienia, by owoce modlitwy były większe...

Bóg lepiej od nas wie, czego nam potrzeba. Bóg nie jest kimś dalekim. Jest Ojcem – bliskim, troskliwym, obecnym. Jesteśmy Jego rodziną. Ewangelia zachęca, by ufać i nie rezygnować w modlitwie. Jezus mówi: „Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam” (Mt 7, 7-8)...

Bóg naprawdę nas słyszy. Może czasami odpowiada inaczej, niż się spodziewamy. Może czasami daje nam coś ważniejszego niż to, o co prosimy. Ale nigdy nie zostawia bez odpowiedzi. Warto się modlić. Warto trwać przy Nim – w ciszy, w słowach, w codzienności. Bo modlitwa to nie tylko proszenie. To bycie blisko Tego, który nas kocha...

Swoistą szkołą w tym 'o co się modlić' jest modlitwa Ojcze nasz. Odmawiamy ją posługując się tekstem w Ewangelii według Mateusza, ale to, co istotne, widoczne jest także w jej wersji krótszej, którą słyszymy w dzisiejszej Ewangelii...

W modlitwie 'Ojcze nasz' prosimy naszego Ojca w niebie, by na świecie nastały Jego porządki. Nie nasze, ludzkie, prowadzące na manowce, ale Boże. To
w dwóch pierwszych prośbach. W trzeciej prosimy o chleb powszedni, o to, co jest nam potrzebne do życia. Nie o wielkie bogactwa, zbytki, ale by nie zabrakło tego, co niezbędne...

W modlitwie 'Ojcze nasz' prosimy również o przebaczanie nam naszych grzechów zobowiązując się, do przebaczenia tym, którzy wobec nas zawinili. Bardzo ważne, bo bez przebaczenia spirala złości nakręca się i pojawia się niebezpieczeństwo niekontrolowanego już rozładowania nagromadzonej nienawiści...

W modlitwie 'Ojcze nasz' prosimy także o to, by On 'nie dopuścił do tego, byśmy ulegli pokusie/. Czyli nie daj Boże, byśmy zeszli ze ścieżki dobra, nie daj, byśmy chcieli budować ten świat bez Ciebie, bo przecież wtedy będzie w nim tyle zła, że już nie da się żyć...

To jest ważne, by na świecie zapanowały Boże porządki, byśmy sami trzymali się Jego dróg i nie zeszli z nich próbując układać świat po swojemu. No i by nie zabrakło nam tego, co potrzebne do życia...

Chrystus zalecał uczniom modlitwę, pokazując im własny sposób zwracania się do Boga. Po zmroku lub przed świtem szedł na modlitwę, uciekał przed zachwytem tłumów. Nie mówił: 'jaki ja jestem zmęczony, wszystko na mojej głowie'. Natomiast przestrzegał uczniów: „Syn nie może niczego czynić sam
z siebie, jeśli nie widzi Ojca czyniącego” (J 5, 19)...

„Ojcze nasz” to modlitwa, którą Jezus przekazał swoim uczniom. W tej modlitwie wyraził On siebie. Często powoływał się na swoją więź z Ojcem: „Ojcze, dziękuję Ci, żeś mnie wysłuchał. Ja wiedziałem, że mnie zawsze wysłuchujesz” (J 11, 41-42); „Czyż nie mam pić kielicha, który Mi podał Ojciec?” (J 18, 11); „Ojcze, otocz swego Syna chwałą, aby Syn Ciebie nią otoczył” (J 17, 1)...

Jezus wypowiadał Imię Ojca, by pielęgnować w sobie gotowość rzucenia się z miłości w Jego ręce. Jezus nie chce nas zatrzymać przy sobie, ale prowadzi do Ojca. Modlitwą Pańską potrafi właściwie posługiwać się jedynie ten, kto w wodach chrztu otrzymał ducha usynowienia, przeżył swe nowe narodziny...

Jak w sakramencie chrztu Jezus wydobył nas ze śmierci grzechu i podniósł do poziomu pretendentów do nieba, tak też modlitwa „Ojcze nasz” siłą swej wewnętrznej dynamiki dźwiga grzesznika ku bezkresnej miłości Boga...

Jezus mówił, że potrzebujemy modlitwy zachęcając nas do postawy natrętnych petentów, którzy nawet w nocy narzucają się Bogu ze swoim pragnieniem życia w chcianej, błogosławionej zależności od Niego. Nasze życie jest kruche i nietrwałe, co oznacza, że nigdy nie będziemy w stanie zaakceptować go bez modlitwy...

Modlitwa, stała i uporczywa, sprzyja przeprowadzaniu nas ze stanu obojętnych obserwatorów do stanu uczniów. Tak postępował Jezus w odniesieniu do ludzi, którzy podążali za Nim z ciekawości bądź przymuszeni trudnościami. Przyciągał ich ku sobie modlitwą, najpierw własną, a potem tą, której ich nauczył...

Początkiem Kościoła była wytrwała modlitwa Zbawiciela. Także dziś pozyskiwanie nowych uczniów Chrystusa musi przechodzić przez wysiłek modlitwy przypominającej prośbę o chleb dla gości w środku nocy...

Istnieją tylko dwa sposoby, by przeżyć życie – w desperacji albo na modlitwie. Współczesna pretensja człowieka do uniknięcia jednego i drugiego jest niczym innym jak ideałem kogoś, kto nie chce odczuwać niczego. Św. Franciszek Salezy przepowiadał, że w pewnym momencie ludzkich dziejów dojdzie do ponownej potężnej eksplozji świętych na ziemi. Oczekiwanie na ten moment pozostaje modlitwą...

...Jezu, proszę o łaskę zażyłej i ufnej relacji z Bogiem Ojcem... Proszę o łaskę wytrwałości, bym nie poddawał się, nie przestał nalegać i nie bał się łaski, którą Bóg mi daje... Dziękuję Bogu za to, że On pierwszy mnie szuka, towarzyszy mi i wspiera...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 11, 1-13, Chrystus uczy modlitwy

Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według Świętego Łukasza 11, 1-13 jest kluczowym tekstem dla zrozumienia chrześcijańskiej modlitwy, ponieważ przedstawia Jezusa uczącego swoich uczniów, jak się modlić.

Prośba o naukę modlitwy

Ewangelista Łukasz, który szczególnie dokumentuje modlitewne życie Chrystusa, ukazuje Jezusa pogrążonego w modlitwie.
Uczniowie, widząc Go modlącego się, byli pod wrażeniem i poprosili: „Panie, naucz nas modlić się, jak i Jan nauczył swoich uczniów”.
Ta prośba, którą i my możemy skierować do Pana, świadczy o pragnieniu wejścia w zażyłość z Bogiem, jaką widzieli u Jezusa.
W odpowiedzi na tę prośbę Jezus przekazuje im fundamentalną modlitwę chrześcijańską – „Ojcze nasz”.

Modlitwa „Ojcze nasz”

Jezus uczy swoich uczniów, aby modlili się, mówiąc: „Ojcze, niech się święci Twoje imię; niech przyjdzie Twoje królestwo.
Chleba naszego powszedniego dawaj nam każdego dnia; i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto nam zawini; i nie dopuść nas na pokuszenie”.
Wersja Łukasza jest nieco krótsza niż ta u Mateusza, ale obie stanowią podstawę przyjętej formy liturgicznej.

Kluczowym elementem tej modlitwy jest zwracanie się do Boga słowem „Ojcze”.
To nie jest coś oczywistego; zazwyczaj bylibyśmy skłonni używać bardziej wzniosłych tytułów, które wydają się bardziej szanować Jego transcendencję.
Jednak nazywanie Go „Ojcem” stawia nas w zażyłej relacji z Nim, tak jak dziecko zwraca się do swojego ojca, wiedząc, że jest przez niego kochane i otoczone opieką.
To jest wielka rewolucja, jaką chrześcijaństwo wprowadza w religijną psychologię ludzkości.
Odwaga nazywania Boga „Ojcem” jest owocem łaski, która wprowadza nas w synowską zażyłość z Nim.

Modlitwa „Ojcze nasz” uczy nas chwalić Boga, prosić o Jego Królestwo i wypełnienie Jego woli, a także prosić o chleb powszedni, przebaczenie grzechów
i pomoc w próbach.

Parabola o natrętnym przyjacielu

Jezus kontynuuje swoją naukę o modlitwie, opowiadając przypowieść o natrętnym przyjacielu.
Człowiek idzie do przyjaciela o północy, aby pożyczyć trzy chleby, ponieważ niespodziewanie przybył do niego gość, a on nie ma nic do zaoferowania.
Mimo początkowej niechęci przyjaciel wstaje i daje mu to, czego potrzebuje, „z powodu jego natręctwa”.
Jezus chce przez to nauczyć nas wytrwałości w modlitwie.
Nawet jeśli nasze modlitwy wydają się nie przynosić natychmiastowych rezultatów, powinniśmy trwać i nie poddawać się.

Pewność wysłuchania modlitwy

Jezus zapewnia: „Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam.
Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą”.
Aby wzmocnić tę pewność, Jezus posługuje się przykładem ojca, który daje dobre dary swoim dzieciom: „Któryż z was, ojców, gdy syn poprosi o rybę, poda mu zamiast ryby węża?
Albo gdy poprosi o jajko, poda mu skorpiona?”.
Jeśli nawet ludzie, którzy są źli, potrafią dawać dobre dary swoim dzieciom, „o ileż bardziej Ojciec z nieba da Ducha Świętego tym, którzy Go proszą?”.

Te słowa Jezusa upewniają nas, że Bóg zawsze odpowiada na modlitwę, ponieważ jest Ojcem i nie zapomina o swoich cierpiących dzieciach.
Głównym bohaterem każdej chrześcijańskiej modlitwy jest Duch Święty, który modli się w nas i uzdalnia nas do modlitwy jako dzieci Boże.
Możemy być pewni, że Bóg odpowie, nawet jeśli czas odpowiedzi jest niepewny.

Modlitwa przemienia rzeczywistość

Modlitwa zawsze przemienia rzeczywistość.
Jeśli rzeczy wokół nas się nie zmieniają, to przynajmniej my się zmieniamy; nasze serce się zmienia.
Modlitwa jest zwycięstwem nad samotnością i rozpaczą.
Na końcu każdej drogi, na końcu modlitwy, na końcu życia, czeka na nas Ojciec, który oczekuje wszystkiego i wszystkich z otwartymi ramionami.

Podsumowanie

Fragment z Łk 11, 1-13 uczy nas, że modlitwa jest synowskim dialogiem z Bogiem Ojcem, który zawsze wysłuchuje swoich dzieci i daje im Ducha Świętego.
Zachęca nas do wytrwałości i ufności, wiedząc, że modlitwa ma moc przemieniania nas i otaczającej nas rzeczywistości.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUNDAY, Seventeenth Sunday in Ordinary Time

GOSPEL - Lk 11:1-13 (Christ Teaches Prayer)

When Jesus was praying in a certain place, one of his disciples said to him, "Lord, teach us to pray, just as John also taught his disciples."
And he said to them, "When you pray, say: Father, hallowed be your name; your kingdom come. Give us each day our daily bread, and forgive us our sins, for we also forgive everyone who sins against us. And do not lead us into temptation." He also said to them, "Suppose one of you has a friend and goes to him at midnight and says, 'Friend, lend me three loaves, for a friend of mine has come to me from a journey, and I have nothing to set before him.'" But the other will answer from within, "Don't bother me! The door is already locked, and my children are with me in bed. I cannot rise and give to you." I tell you, though he will not rise and give because he is his friend, yet because of his importunity he will rise and give him as many as he needs.
And I say to you, ask, and it will be given to you; seek, and you will find; knock, and it will be opened to you. For everyone who asks receives; he who seeks finds; and to him who knocks, it will be opened. If a son asks any father among you for bread, will he give him a stone? Or if he asks for an egg, will he give him a scorpion? If you then, though you are evil, know how to give good gifts to your children, how much more will your Father in heaven give the Holy Spirit to those who ask him?"

MEDITATION

The disciples ask Jesus to teach them how to pray. Every Jew in Jesus' day knew how to pray. Why then do the disciples ask Jesus for this? They likely observed Him and saw that His prayer was different from what they were familiar with. There must have been something appealing about it...

Jesus certainly prayed ritual Jewish prayers with his disciples. Just as every Israelite learned from his earthly father. However, in the pages of the Bible, we also see Him praying in private many times...

There is no single, singular, best form of prayer. Good prayer is one that draws us closer to God and transforms us...

Everything in our lives is constantly changing. Our prayer changes too. At different stages of life, it can take different forms, and that's a good thing. Sometimes prayer seems easy and natural, and sometimes we struggle to even have it. The important thing is not to judge this. God delights in every moment of encounter with us, even if the prayer given to us seems far from perfect...

"Ask, and it will be given to you; seek, and you will find; knock, and it will be opened to you. For everyone who asks receives; he who seeks finds; and to him who knocks, it will be opened" (Luke 11:9-10)...

Every prayer, if accompanied by the right intention, is good. However, the most beautiful prayer is our own, that which we address to God from the depths
of our hearts. We can pray the rosary and litanies dozens of times, but our thoughts and hearts remain very far from God...

God is pleased with intention and humility in prayer. We have the right to ask, we have the right to seek, to inquire, to knock on the door of Divine Providence, but let us do so systematically, trustingly, and humbly. Let us avoid routine and haste. Let us remember: humility, humility, humility. This pleases God...

The disciples often saw Jesus praying. They were intrigued by Jesus' ability to use any time and place to enter into contact with His Father. They therefore asked Jesus to teach them this kind of prayer, that is, the ability to be close to God, to learn how to establish close contact with Him, and to utilize
all the means of knowing, understanding, and putting into practice what they learn in prayer...

Jesus teaches his disciples not only the well-known and popular "prayer formula" of the "Our Father." He introduces them to the spirit of closeness to
the Father, giving them a personal example of how to live this spirit daily...

Prayer is "gymnastics for desires." "Ask, seek, knock." We have become too accustomed to prayer being a repetition of words and formulas, and we become frustrated when it doesn't bring immediate results. Meanwhile, God fulfills our requests, gives Himself to us, purifying and increasing our desires so that
the fruits of prayer may be greater...

God knows better than we do what we need. God is not distant. He is a Father – close, caring, and present. We are His family. The Gospel encourages us to trust and not give up in prayer. Jesus says: "Ask, and it will be given to you; seek, and you will find; knock, and the door will be opened to you"
(Matthew 7:7-8)...

God truly hears us. Perhaps sometimes He answers differently than we expect. Perhaps sometimes He gives us something more important than what we ask for. But He never leaves us unanswered. It is worth praying. It is worth remaining close to Him – in silence, in words, in everyday life. Because prayer is not just asking. It is being close to the One who loves us...

A unique school in "what to pray for" is the Our Father. We pray it using the text in the Gospel according to Matthew, but its essential meaning is also evident in its shorter version, which we hear in today's Gospel...

In the Our Father prayer, we ask our Father in heaven for His order to be established in the world. Not ours, the human order that leads astray, but God's. This is in the first two petitions. In the third, we ask for daily bread, for what we need for life. Not for great riches or luxuries, but for all that is essential...

In the Our Father prayer, we also ask for forgiveness of our sins, committing ourselves to forgive those who have sinned against us. This is crucial, because without forgiveness, the spiral of anger spirals and the danger of uncontrolled unleashing of accumulated hatred arises...

In the 'Our Father' prayer, we also ask that He "do not allow us to yield to temptation." That is, God forbid that we stray from the path of goodness, do not allow us to try to build this world without You, because then there will be so much evil in it that it will be impossible to live...

It is important that God's order prevail in the world, that we ourselves adhere to His ways and do not stray from them by trying to arrange the world our own way. And that we do not lack what is necessary for life...

Christ recommended prayer to his disciples, showing them his own way of addressing God. After dark or before dawn, he went to prayer, fleeing the admiration of the crowds. He did not say, 'I am so tired, everything is on my shoulders.' However, he warned his disciples: "The Son can do nothing by himself, unless he sees the Father doing it" (John 5:19)...

"Our Father" is a prayer that Jesus passed on to his disciples. In this prayer, he expressed himself. He often invoked his bond with the Father: "Father,
I thank you that you have heard me. I knew that you always hear me" (John 11:41-42); "Shall I not drink the cup that the Father has given me?"
(John 18:11); "Father, glorify your Son, so that the Son may glorify you" (John 17:1)...

Jesus spoke the Father's name to cultivate within himself a willingness to throw himself into His arms out of love. Jesus does not want to keep us with him, but leads us to the Father. Only those who have received the spirit of adoption in the waters of baptism and experienced their new birth can properly use
the Lord's Prayer...

Just as in the sacrament of baptism Jesus rescued us from the death of sin and raised us to the level of aspirants to heaven, so too the "Our Father" prayer, through the power of its inner dynamics, lifts the sinner to the infinite love of God...

Jesus said that we need prayer, encouraging us to adopt the attitude of persistent petitioners, who even at night impose themselves on God with their desire to live in a desired, blessed dependence on Him. Our life is fragile and impermanent, which means we will never be able to accept it without prayer...

Prayer, constant and persistent, helps us move from the state of indifferent observers to the state of disciples. Jesus acted this way with those who followed Him out of curiosity or compelled by difficulties. He drew them to himself with prayer, first his own, and then the one he taught them...

The beginning of the Church was the Savior's persistent prayer. Even today, gaining new disciples of Christ must be accomplished through the effort
of prayer, akin to asking for bread for guests in the middle of the night...

There are only two ways to live life—in desperation or in prayer. The modern human pretense to avoid both is nothing more than the ideal of someone who wants to feel nothing. St. Francis de Sales prophesied that at some point in human history, there would be another powerful explosion of saints on earth. Waiting for that moment remains a prayer...

...Jesus, I ask for the grace of an intimate and trusting relationship with God the Father... I ask for the grace of perseverance, so that I may not give up, not stop insisting, and not be afraid of the grace God gives me... I thank God that He seeks me first, accompanies me, and supports me...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 11:1-13, Christ Teaches Prayer

Introduction

Luke 11:1-13 is a key text for understanding Christian prayer, as it depicts Jesus teaching his disciples how to pray.

A Request to Learn to Pray

The evangelist Luke, who particularly documents Christ's prayerful life, depicts Jesus immersed in prayer.
Seeing Him praying, the disciples were impressed and asked, "Lord, teach us to pray, just as John taught his disciples."
This request, which we can also address to the Lord, testifies to the desire to enter into intimacy with God, which they saw in Jesus.
In response to this request, Jesus gives them the fundamental Christian prayer—the "Our Father."

The "Our Father" Prayer

Jesus teaches his disciples to pray, saying, "Father, hallowed be your name; your kingdom come. Give us daily our daily bread; and forgive us our sins, for we forgive everyone who sins against us; and lead us not into temptation."
Luke's version is somewhat shorter than Matthew's, but both form the basis of the adopted liturgical form.

A key element of this prayer is addressing God as "Father."
This is not something obvious; we would usually be inclined to use more exalted titles that seem more respectful of His transcendence.
However, calling Him "Father" places us in an intimate relationship with Him, just as a child addresses its father, knowing that he is loved and cared for by him.
This is the great revolution that Christianity brings to the religious psychology of humanity.
The courage to call God "Father" is a fruit of grace that brings us into filial intimacy with Him.

The "Our Father" prayer teaches us to praise God, to ask for His Kingdom and the fulfillment of His will, as well as to ask for daily bread, forgiveness of sins, and help in trials.

The Parable of the Importunate Friend

Jesus continues his teaching on prayer by telling the parable of the importunate friend.
A man goes to a friend at midnight to borrow three loaves because a guest has arrived unexpectedly and he has nothing to offer.
Despite his initial reluctance, the friend rises and gives him what he needs "because of his importunity."
Through this, Jesus wants to teach us perseverance in prayer.
Even if our prayers seem to yield no immediate results, we should persevere and not give up.

The Certainty of Answered Prayer

Jesus assures us: "Ask, and it will be given to you; seek, and you will find; knock, and it will be opened to you.
For everyone who asks receives; he who seeks finds; and to him who knocks, it will be opened."
To reinforce this certainty, Jesus uses the example of a father who gives good gifts to his children: "Which father among you, if his son asks for a fish, will give him a serpent instead of a fish?
Or if he asks for an egg, will give him a scorpion?"
If even people who are evil can give good gifts to their children, "how much more will the Father in heaven give the Holy Spirit to those who ask Him?"

These words of Jesus assure us that God always answers prayer because He is a Father and does not forget His suffering children.
The protagonist of every Christian prayer is the Holy Spirit, who prays within us and enables us to pray as children of God.
We can be sure that God will answer, even if the timing of the answer is uncertain.

Prayer Transforms Reality

Prayer always transforms reality.
If things around us don't change, at least we change; our hearts change.
Prayer is victory over loneliness and despair.
At the end of every journey, at the end of prayer, at the end of life, the Father awaits us, who awaits everything and everyone with open arms.

Summary

The passage from Luke 11:1-13 teaches us that prayer is a filial dialogue with God the Father, who always listens to his children and gives them the Holy Spirit.
It encourages us to persevere and trust, knowing that prayer has the power to transform us and the reality around us.

 

 

 

 

Flag Counter