26 LIPCA
SOBOTA, Wspomnienie św. Joachima i Anny, rodziców Najświętszej Maryi Panny EWANGELIA - Mt 13, 24-30 (Przypowieść o chwaście wśród zboża) Jezus opowiedział tłumom tę przypowieść: MEDYTACJA Jezus porównuje świat do pola, na którym gospodarz obficie zasiał dobre nasienie. Pomyślmy o świecie, który nas otacza. O pięknie przyrody, o ułatwieniach, jakie daje nam współczesna technologia, o miłości, jakiej możesz doświadczyć od dobrych ludzi. Zobaczmy w tym dobre owoce Bożego zasiewu, Bożego działania... Nasze serce jest polem, w którym Bóg zasiał dobre ziarno. Nasze życie przynosi konkretne dobre owoce w życiu innych ludzi. Zatrzymajmy się na chwilę przy tym dobru, którego źródłem jest nasze serce... Nieodłączną częścią naszego życia jest zło, grzech oraz trudności. Spójrzmy na to z jaką łagodnością i delikatnością Bóg patrzy na wszystko, co dzieje się "Skąd więc się wziął na niej chwast?» Odpowiedział im: «Nieprzyjazny człowiek to sprawił»" (Mt 13, 27-28). Bóg nie jest autorem zła. Zło jest skutkiem działania szatana. Zło jest brakiem dobra i skutkiem źle wykorzystanej wolności przez stworzenia osobowe aniołów i ludzi. Cierpimy przez skutki swoich grzechów oraz grzechów naszych bliźnich... Jezus Chrystus wziął na siebie zło i na krzyżu pokonał szatana. Odtąd zawierzając się Bogu jesteśmy dziećmi zanurzonymi w światło dobra. Do końca ziemskiego życia konfrontować się będziemy ze złem, ale jeśli jesteśmy ubrani w szatę łaski uświęcającej i stoimy po stronie Zwycięzcy. Łaska uświęcająca jest skuteczną ochroną przed złem... Nauka Boża jest ciągle narażona na przeciwności. Dobro walczy ze złem. Nasze życie jest nieustannym wojowaniem. Pragniemy doskonałości. Chcemy, żeby wspólnota chrześcijańska była bez zarzutów. Złości nas bezsilność w walce z przywarami i złem. Chcemy wyrywać duchowe ‘chwasty’, a jednocześnie widzimy, że w tej walce ‘w imię dobra’, próby wyeliminowania zła z naszego życia wyrządzają wiele szkód... Zapominamy, że tryumf dobra nastąpi na końcu czasów i będzie dziełem Pana, nie naszych wysiłków. Zło nie świadczy o przegranej, ale uwydatnia dobro Niecierpliwość wobec zła jest ‘diabelska’. Zło doczesne to ‘czas cierpliwości’ Boga i człowieka. Bóg patrzy na zło całego świata jak na przestrzeń miłosierdzia. Zło nie niszczy dobra. Współpracuje na rzecz jego ostatecznego tryumfu. Nie jest znakiem zatracenia, ale służy ostatecznie dobru... Często powtarzamy, że 'dzisiaj w cenie jest myślenie'. To prawda. Jednak w Ewangelii chodzi o myślenie, które jest jeszcze dodatkowo związane z roztropnym przewidywaniem skutków, a więc tego, co może nastąpić w wyniku dokonania konkretnego wyboru, dobrego lub złego... Pszenica i chwast choć w wyglądzie podobne, to jednak dwie jakby przeciwstawne w skutkach rośliny. Pierwsza z nich stanowi podstawowy pokarm dla człowieka, druga - jest szkodnikiem, który rozwija się w celu zagłuszenia wzrostu tej pierwszej... "Pozwólcie obojgu róść aż do żniwa" (Mt 13, 30).Wygląd chwastu przypomina pszenicę i dopiero kłosy odróżniają się znacząco. Zatem racja w tym, aby czekać Działanie Boga jest długodystansowe i charakteryzuje się cierpliwością. Boża pedagogia, która stoi u podstaw królestwa niebieskiego, jasno wskazuje, aby nie mieszać prawdy z fałszem czy zła z dobrem. Żeby je odróżnić, trzeba być wolnym od emocjonalnych, natychmiastowych ocen, charakterystycznych dla reporterskiego stylu postrzegania świata... W 'życiu na gorąco' rządzą ogólniki, natychmiastowość i powierzchowność. Tylko Boża roztropność siewcy i cierpliwość żniwiarzy przynoszą błogosławione owoce i pomagają rozróżniać we właściwym czasie dobro od zła. Zatem, bez nadmiernego pośpiechu – 'śpieszmy się powoli'... "Panie, czy nie posiałeś dobrego nasienia?" (Mt 13, 27). Z pewnością Bóg posiał dobre nasienie. Bóg wszystko uczynił jako dobre. Decyzja wolnych bytów – duchowego i człowieka – wprowadziła zło. Ma ono status chwastu. Nie ma mocy zniszczyć pszenicy – rosną aż do żniwa... Właściciel pola nie lamentuje nad sytuacją, nie podejmuje działań aż do czasu zbiorów pszenicy. To osiągnięcie przez nią dojrzałości wyznacza moment zebrania chwastu, a następnie żniwa. Pszenica ocaleje. Nigdy nie stanie się chwastem, ponieważ Bóg posiał dobre nasienie i ono jest niezniszczalne. Warto dokonać weryfikacji przekonań, bo świat powstał z ręki Boga i On jest jego jedynym Panem... ...Jezu, proszę o dar rozeznawania natchnień i mądrość w dojrzewaniu do dobra... Proszę o łaskę patrzenia i stawania się miłosiernym, jak Ojciec... Dziękuję za Twoje przebaczenie i miłosierdzie... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 13, 24-30, Przypowieść o chwaście wśród zboża Wprowadzenie W Ewangelii według Mateusza 13, 24-30, Jezus przedstawia serię przypowieści, które objaśniają naturę Królestwa Niebieskiego. Siewca, pole i ziarno Jezus wyjaśnia znaczenie tej przypowieści swoim uczniom. Chwast i nieprzyjaciel Chwast, który został zasiany, to dzieci złego. Współistnienie dobra i zła Kluczowym elementem przypowieści jest decyzja gospodarza, aby pozwolić pszenicy i chwastowi rosnąć razem aż do żniw. Ta zasada współistnienia dobra i zła jest fundamentalna dla zrozumienia historii ludzkości i życia Kościoła. Św. Augustyn, w swoich sporach z donatystami, wykorzystywał tę przypowieść, aby uzasadnić cierpliwość wobec nieporządków wśród chrześcijan, gdy próba ich usunięcia mogłaby przynieść większe zło. Żniwa i Sąd Ostateczny Żniwa symbolizują koniec świata, a żeńcami są aniołowie. Katechizm Kościoła Katolickiego potwierdza, że w Dniu Sądu Ostatecznego, na końcu świata, Chrystus przyjdzie w chwale, aby osiągnąć ostateczny triumf dobra nad złem, które, jak pszenica i chwast, rosły razem w ciągu historii. Wnioski Przypowieść o pszenicy i chwaście uczy nas cierpliwości i realizmu w obliczu współistnienia dobra i zła w świecie i w Kościele. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SATURDAY, Memorial of St. Joachim and Anne, parents of the Blessed Virgin Mary GOSPEL - Mt 13:24-30 (The Parable of the Weeds Among the Wheat) Jesus told the crowds this parable: MEDITATION Jesus compares the world to a field in which the farmer has sown abundantly good seed. Let us think about the world around us. The beauty of nature, Our heart is a field in which God has sown good seed. Our lives bring concrete, good fruits in the lives of others. Let us pause for a moment to consider this good, the source of which is our heart... Evil, sin, and difficulties are an inseparable part of our lives. Let us look at the gentleness and delicacy with which God looks at everything that happens in our lives. Let us notice how His presence helps good things grow and endure difficult times... "Where then did the weeds come from?" He answered them, "A hostile man did this" (Mt 13:27-28). God is not the author of evil. Evil is the result of Satan's work. Evil is the absence of goodness and the result of the misuse of freedom by personal creatures—angels and humans. We suffer from the consequences Jesus Christ took evil upon himself and defeated Satan on the cross. From then on, entrusting ourselves to God, we are children immersed in the light God's teaching is constantly exposed to adversity. Good fights evil. Our lives are a constant battle. We long for perfection. We want the Christian community to be above reproach. We are angered by our powerlessness in the fight against vices and evil. We want to uproot spiritual 'weeds,' yet at the same time we see that in this fight 'in the name of good,' attempts to eliminate evil from our lives cause much harm... We forget that the triumph of good will come at the end of time and will be the work of the Lord, not our own efforts. Evil does not signify defeat, but highlights goodness and mercy... Impatience with evil is 'diabolical.' Temporal evil is the 'time of patience' of God and man. God views the evil of the entire world as a space of mercy. Evil does not destroy good. It cooperates towards its ultimate triumph. It is not a sign of perdition, but ultimately serves good... We often say that 'today, thinking is valued.' It is true. However, the Gospel is about thinking, which is additionally connected to the prudent anticipation Wheat and weeds, although similar in appearance, are two plants with opposing effects. The former constitutes basic food for humans, the latter is a pest that thrives to choke the former's growth... "Let both grow until the harvest" (Mt 13:30). The weeds resemble wheat in appearance, and only the ears of grain distinguish them significantly. Therefore, it is wise to wait until harvest time to separate the weeds... God's action is long-term and characterized by patience. God's pedagogy, which underlies the kingdom of heaven, clearly indicates not to confuse truth with falsehood, or evil with good. To distinguish them, one must be free from the emotional, immediate judgments characteristic of a reporter's style of perceiving the world... In "life in the heat of the moment," generalities, immediacy, and superficiality rule. Only the divine prudence of the sower and the patience of the reapers bring blessed fruit and help us distinguish good from evil at the right time. Therefore, without undue haste—"let us make haste slowly"... "Lord, did you not sow good seed?" (Mt 13:27). Certainly God sowed good seed. God made everything good. The decision of free beings—spiritual The owner of the field doesn't lament the situation, doesn't take action until the wheat is harvested. It's the wheat's maturity that determines the moment ...Jesus, I ask for the gift of discerning inspirations and the wisdom to mature toward goodness... I ask for the grace to see and become merciful, like AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 13:24-30, The Parable of the Weeds Among the Wheat Introduction In Matthew 13:24-30, Jesus presents a series of parables that explain the nature of the Kingdom of Heaven. The Sower, the Field, and the Seed Jesus explains the meaning of this parable to his disciples. Weeds and the Enemy The weeds that were sown are the children of the evil one. The Coexistence of Good and Evil A key element of the parable is the farmer's decision to allow the wheat and the weeds to grow together until the harvest. This principle of the coexistence of good and evil is fundamental to understanding human history and the life of the Church. St. Augustine, in his debates with the Donatists, used this parable to justify patience in the face of disorders among Christians, when attempting to eliminate them would bring greater evil. Harvest and the Last Judgment The harvest symbolizes the end of the world, and the reapers are angels. The Catechism of the Catholic Church affirms that on Judgment Day, at the end of the world, Christ will come in glory to achieve the final triumph of good over evil, which, like wheat and tares, have grown together throughout history. Conclusion The parable of the wheat and tares teaches us patience and realism in the face of the coexistence of good and evil in the world and in the Church.
|