25 LIPCA

PIĄTEK, Święto św. Jakuba Apostoła

EWANGELIA - Mt 20, 20-28 (Kielich mój pić będziecie)

Matka synów Zebedeusza podeszła do Jezusa ze swoimi synami i oddając Mu pokłon, o coś Go prosiła.
On ją zapytał: «Czego pragniesz?».
Rzekła Mu: «Powiedz, żeby ci dwaj moi synowie zasiedli w Twoim królestwie, jeden po prawej, a drugi po lewej Twej stronie».
Odpowiadając Jezus rzekł: «Nie wiecie, o co prosicie. Czy możecie pić kielich, który Ja mam pić?».
Odpowiedzieli Mu: «Możemy».
On rzekł do nich: «Kielich mój pić będziecie. Nie do Mnie jednak należy dać miejsce po mojej stronie prawej i lewej, ale dostanie się ono tym, dla których mój Ojciec je przygotował».
Gdy dziesięciu pozostałych to usłyszało, oburzyli się na tych dwóch braci.
A Jezus przywołał ich do siebie i rzekł: «Wiecie, że władcy narodów uciskają je, a wielcy dają im odczuć swą władzę. Nie tak będzie u was. Lecz kto by między wami chciał się stać wielkim, niech będzie waszym sługą. A kto by chciał być pierwszym między wami, niech będzie niewolnikiem waszym. Na wzór Syna Człowieczego, który nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby służyć i dać swoje życie na okup za wielu».

MEDYTACJA

Wyobrażenie apostołów o królestwie niebieskim jest zupełnie inne niż to, które przekazuje im Jezus. Wydaje im się, że władza Syna Bożego będzie podobna do tej sprawowanej przez ziemskich królów. Tymczasem Jezus mówi o społeczności pozbawionej przemocy, a połączonej relacjami miłości wyrażonymi przez służbę...

Ludzie często pragną wprowadzać zmiany i ulepszać świat przez odgórne narzucenie zasad, systemów. Jezus proponuje swoim uczniom działanie oddolne, oparte na służbie konkretnym ludziom. Pokazuje, że dla Boga na pierwszym miejscu ma znaczenie przemiana serca pojedynczego człowieka, a nie władza nad narodami...

Opowiadanie ewangeliczne wskazuje na to, że najbliższe otoczenie Jezusa pozostaje 'ślepe' na istotę Jego przesłania. Chwałę Syna Człowieczego zamieniają na chwałę ludzką. To jest bardzo ważny moment dla każdego z uczniów. Będzie 'oświecony' tylko wtedy, kiedy uzna własną ślepotę i otworzy się na światło, które przynosi Jezus...

Naszym złem nie jest to, że jesteśmy 'niewidomi', ale przekonanie o tym, że 'widzimy'. Matka synów Zebedeusza prosi Jezusa dla synów o 'chwałę'. Dla niej liczy się bardziej to, co jest ważne dla ludzi, a nie dla Boga. Jest to zapowiedź zmagań i pokus, na jakie wszyscy jesteśmy wystawieni i z którymi musimy się zmagać...

Ani matka apostołów, ani pozostali uczniowie nie wiedzą, czego pragną i o co proszą. Oni także pojmowali chwałę Boga na sposób ludzki. Jezus jednak uczy nas, żebyśmy prosili Ojca o spełnienie nie naszej ludzkiej woli, ale o spełnianie tego, co On zamierzył wobec nas. On wie lepiej, co nam jest potrzebne.

Zebedeusz, ojciec apostołów Jakuba i Jana, był rybakiem i szkutnikiem z Kafarnaum. Ich matka, jak czytamy w Ewangelii, chciała załatwić dla swoich synów wysokie stanowiska w królestwie Jezusa. Wtedy wielu ludzi myślało, że Mesjasz zorganizuje zbrojne powstanie przeciw Rzymowi i stworzy nowe państwo Izrael. Tak rozumieli jego misję: ziemskie wybawienie, własne państwo i wolność...

Gdy inni uczniowie usłyszeli o prośbie matki Jakuba i Jana, oburzyli się. Być może oburzyli się właśnie dlatego, że sami chcieli dla siebie najlepszych rządowych miejsc. Jezus od razu ustawia sprawę jasno: wśród Jego uczniów ma być nie pogoń za stanowiskami, lecz służba, miłość, przebaczenie, pokój
i jedność...

Życie Ewangelią to nie zdobywanie kolejnych awansów, pozycji czy wpływów. To codzienna postawa pokornej służby wszędzie tam, gdzie jesteśmy. To rezygnacja z wyścigu po zaszczyty na rzecz budowania wspólnoty, w której liczy się przede wszystkim miłość. Tylko wtedy, jak mówi Jezus, będziemy naprawdę wiarygodnymi świadkami Ewangelii...

Wyścig po zaszczyty nie był obcy również ludziom żyjącym w czasach Jezusa, a więc także i Apostołom. Oni, z racji wybrania przez Jezusa, też mogli poczuć się wyjątkowi, lepsi od innych, uprzywilejowani...

Rywalizacja między ludźmi może być zdrowa i owocna, ale może być również chora i destrukcyjna. Pokazuje to Jezus przy okazji prośby matki Jakuba i Jana, która prosi Jezusa dla swoich synów o zaszczytne miejsca w Jego królestwie...

Jezus zostawił nam wzór postępowania: „Ja zawsze czynię to, co się Jemu [Ojcu] podoba” (J 8, 29). W Jego ślady wstępowali Maryja, Apostołowie i Święci. Do tego jest zaproszony każdy z Jego uczniów żyjących tu i teraz. Drogą do realizacji tego ideału są wskazania zawarte w Kazaniu na Górze...

"Nie wiecie, o co prosicie" (Mt 20, 22). Ani synowie Zebedeusza, ani ich matka, ani pozostali uczniowie nie rozumieją Jezusowej logiki królestwa. Panowanie, rządzenie, wpływy to kuszące działania, po które człowiek chętnie sięga. Wydaje się wówczas, że tyle można zrobić, zaradzić problemom, coś udoskonalić. Niektórzy pragną sięgnąć po władzę, bo dzięki niej czują się lepsi od innych i to poprawia ich samopoczucie...

Jezus mówi synom Zebedeusza o piciu kielicha, czyli o udziale w cierpieniach, w Jego męce, trudach i zmaganiach, które zdecydowanie odbiegają od królewskich pałaców. Pozostałym Dwunastu daje jednoznaczną naukę: w Jego królestwie panować – znaczy służyć...

...Jezu, proszę o postawę służby cichej, ukrytej i o wolność serca od wywyższania się... Proszę o łaskę zgody wewnętrznej na działania Opatrzności w moim życiu... Dziękuję za Twoje prowadzenie i dary...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 20, 20-28 (Kielich mój pić będziecie)

Wprowadzenie

W Ewangelii według św. Mateusza 20, 20-28, Jezus naucza swoich uczniów o prawdziwej naturze wielkości w Królestwie Bożym, kontrastując ją z ziemskimi pojęciami władzy i autorytetu.
Ten fragment rozpoczyna się prośbą matki synów Zebedeusza, Jakuba i Jana, o to, aby jej synowie zasiedli po prawej i lewej stronie Jezusa w Jego Królestwie.

Prośba matki synów Zebedeusza

Matka Jakuba i Jana podchodzi do Jezusa z prośbą o miejsca honorowe dla swoich synów w Jego Królestwie.
Ta prośba odzwierciedla ziemskie rozumienie władzy i prestiżu, gdzie bycie "pierwszym" oznacza zajmowanie pozycji dominacji.
Jezus odpowiada, że nie wiedzą, o co proszą, i pyta, czy są w stanie pić kielich, który On ma pić.
Kielich ten symbolizuje cierpienie i mękę, które Jezus miał podjąć.
Uczniowie, w swojej niewiedzy, odpowiadają, że są w stanie.
Jezus potwierdza, że będą pić Jego kielich, ale miejsca po Jego prawej i lewej stronie nie są Jego do udzielenia, lecz są przeznaczone dla tych, dla których przygotował je Ojciec.

Reakcja pozostałych uczniów i nauczenie o służbie

Kiedy dziesięciu pozostałych uczniów usłyszało o prośbie Jakuba i Jana, rozgniewali się.
Jezus, widząc ich reakcję i pragnienie władzy, zwołuje ich i wyjaśnia różnicę między władzą świecką a władzą w Królestwie Bożym.
Mówi: „Wiecie, że władcy narodów uciskają je, a ich wielcy sprawują nad nimi władzę.
Nie tak będzie między wami; ale kto by chciał być wielki między wami, niech będzie sługą waszym; a kto by chciał być pierwszym między wami, niech będzie niewolnikiem waszym”.

Święty Jan Chryzostom podkreśla, że pragnienie pierwszego miejsca jest cechą pogańską i tyrańską, która przeszkadza nawet wielkim ludziom. Jezus, porównując ich z poganami, zawstydza ich zapaloną duszę i usuwa zazdrość jednych oraz arogancję drugich.
W Królestwie Bożym, bycie pierwszym oznacza bycie ostatnim, a wielkość mierzy się służbą.

Jezus jako wzór służby

Jezus nie tylko naucza o służbie, ale sam staje się jej przykładem: „Albowiem Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby służyć i oddać swoje życie na okup za wielu”.
Papież Franciszek wyjaśniał, że Jezus napełnia obraz Syna Człowieczego nowym znaczeniem: ma panowanie, ponieważ jest sługą; chwałę, ponieważ jest zdolny do uniżenia; królowanie, ponieważ jest w pełni gotów oddać swoje życie.
Jego pasja i śmierć, naznaczone postawą całkowitej służby, stały się przyczyną naszego zbawienia i pojednania ludzkości z Bogiem.

Podsumowanie

Jezus ukazuje, że prawdziwa władza w Kościele jest sprawowana poprzez służbę innym, a nie poprzez dążenie do prestiżu czy dominacji.
Jest to wezwanie do odrzucenia światowej pokusy szukania pierwszego miejsca i dowodzenia innymi, a zamiast tego do naśladowania Chrystusa na drodze pokory i krzyża.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRIDAY, Feast of St. James the Apostle

GOSPEL - Mt 20:20-28 (You will drink my cup)

The mother of Zebedee's sons came to Jesus with her sons and, worshiping him, asked something of Him.
He asked her, "What do you desire?"
She said to Him, "Command that these two sons of mine may sit in your kingdom, one at your right and the other at your left."
Jesus answered, "You do not know what you are asking. Can you drink the cup that I am about to drink?"
They answered Him, "We can."
He said to them, "You will drink my cup. It is not mine to give a place at my right or at my left; it will be given to those for whom my Father has prepared it."
When the remaining ten heard this, they became indignant at the two brothers.
Jesus called them to him and said, "You know that the rulers of the Gentiles lord it over them, and their great ones exercise authority over them. It will not be so with you. But whoever desires to become great among you must be your servant. And whoever desires to be first among you must be your slave. Just as the Son of Man did not come to be served, but to serve, and to give his life as a ransom for many."

MEDITATION

The apostles' idea of the kingdom of heaven is completely different from the one Jesus conveys. They imagine that the rule of the Son of God will be similar to that of earthly kings. Instead, Jesus speaks of a society devoid of violence, united by relationships of love expressed through service...

People often desire to introduce change and improve the world by imposing rules and systems from above. Jesus proposes to his disciples a grassroots approach, based on service to specific people. It shows that God prioritizes the transformation of an individual's heart, not power over nations...

The Gospel narrative indicates that Jesus' immediate circle remains "blind" to the essence of His message. They exchange the glory of the Son of Man for human glory. This is a crucial moment for each of the disciples. They will only be "enlightened" when they acknowledge their own blindness and open themselves to the light that Jesus brings...

Our evil is not that we are "blind," but the belief that we "see." The mother of Zebedee's sons asks Jesus for "glory" for her sons. For her, what is important to people, not to God, matters more. This foreshadows the struggles and temptations to which we are all exposed and with which we must contend...

Neither the mother of the apostles nor the other disciples know what they desire or what they are asking for. They, too, understood God's glory in a human way. Jesus, however, teaches us to ask the Father not to fulfill our human will, but to fulfill what He has planned for us. He knows better than anyone what we need.

Zebedee, the father of the apostles James and John, was a fisherman and shipwright from Capernaum. Their mother, as we read in the Gospel, wanted to secure high positions for her sons in Jesus' kingdom. At that time, many people thought the Messiah would organize an armed uprising against Rome
and create a new state of Israel. This is how they understood his mission: earthly salvation, a state of their own, and freedom...

When the other disciples heard of the request of the mother of James and John, they were outraged. Perhaps they were outraged precisely because they themselves wanted the best government positions for themselves. Jesus immediately makes it clear: among his disciples, there should be not the pursuit
of position, but service, love, forgiveness, peace, and unity...

Living the Gospel is not about achieving further promotions, positions, or influence. It is a daily attitude of humble service wherever we are. It is abandoning the race for honor in favor of building a community in which love counts above all. Only then, as Jesus says, will we be truly credible witnesses of the Gospel...

The race for honor was no stranger to people living in Jesus' time, and therefore also to the Apostles. Because they were chosen by Jesus, they too could feel exceptional, better than others, privileged...

Competition between people can be healthy and fruitful, but it can also be unhealthy and destructive. Jesus demonstrates this in the request of the mother
of James and John, who asks Jesus for honorable places in His kingdom for her sons...

Jesus left us a model of conduct: "I always do what pleases Him [the Father]" (Jn 8:29). Mary, the Apostles, and the Saints followed in His footsteps. Each
of His disciples living here and now is invited to do the same. The path to realizing this ideal lies in the guidelines contained in the Sermon on the Mount...

"You do not know what you are asking for" (Matthew 20:22). Neither the sons of Zebedee, nor their mother, nor the other disciples understand Jesus' logic
of the kingdom. Dominion, ruling, and influence are tempting pursuits that people eagerly pursue. It seems then that so much can be accomplished, problems can be solved, things can be improved. Some desire power because it makes them feel superior to others and improves their well-being...

Jesus speaks to the sons of Zebedee about drinking the cup, that is, about sharing in His suffering, His passion, His hardships, and His struggles, which are decidedly different from royal palaces. He gives the remaining Twelve a clear lesson: to reign in His kingdom means to serve...

...Jesus, I ask for an attitude of quiet, hidden service and for a heart free from self-aggrandizement... I ask for the grace of inner consent to the workings
of Providence in my life... Thank you for Your guidance and gifts...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on Matthew 20:20-28 (My cup you will drink)

Introduction

In Matthew 20:20-28, Jesus teaches his disciples about the true nature of greatness in the Kingdom of God, contrasting it with earthly concepts of power
and authority.
This passage begins with a request from the mother of Zebedee's sons, James and John, for her sons to sit at the right and left of Jesus in His Kingdom.

Request from the mother of Zebedee's sons

The mother of James and John approaches Jesus asking for seats of honor for her sons in His Kingdom.
This request reflects an earthly understanding of power and prestige, where being "first" means holding a position of dominance.
Jesus responds that they do not know what they are asking for and asks if they are able to drink the cup that He is about to drink.
This cup symbolizes the suffering and passion that Jesus was about to undergo.
The disciples, in their ignorance, respond that they are able.
Jesus confirms that they will drink from His cup, but the places to His right and left are not His own to grant, but are intended for those for whom the Father has prepared them.

The Reaction of the Other Disciples and the Teaching on Service

When the ten remaining disciples heard of James and John's request, they became angry.
Jesus, seeing their reaction and desire for power, calls them together and explains the difference between secular power and power in the Kingdom of God.
He says: "You know that the rulers of the Gentiles lord it over them, and their great men exercise authority over them.
It shall not be so among you; but whoever desires to be great among you must be your servant; and whoever desires to be first among you must be your slave."

St. John Chrysostom emphasizes that the desire for first place is a pagan and tyrannical trait that hinders even great men. By comparing them with pagans, Jesus shames their passionate souls and removes the envy of some and the arrogance of others.
In the Kingdom of God, being first means being last, and greatness is measured by service.

Jesus as a Model of Service

Jesus not only teaches about service but becomes an example of it himself: "For the Son of Man came not to be served but to serve, and to give his life
as a ransom for many."
Pope Francis explained that Jesus imbues the image of the Son of Man with new meaning: he has dominion because he is a servant; glory because
he is capable of humility; kingship because he is fully willing to give his life.
His passion and death, marked by an attitude of total service, became the cause of our salvation and the reconciliation of humanity with God.

Summary

Jesus demonstrates that true authority in the Church is exercised through service to others, not through the pursuit of prestige or domination.
It is a call to reject the worldly temptation to seek first place and command others, and instead to follow Christ on the path of humility and the cross.

 

 

 

 

Flag Counter