25 LIPCA
PIĄTEK, Święto św. Jakuba Apostoła EWANGELIA - Mt 20, 20-28 (Kielich mój pić będziecie) Matka synów Zebedeusza podeszła do Jezusa ze swoimi synami i oddając Mu pokłon, o coś Go prosiła. MEDYTACJA Wyobrażenie apostołów o królestwie niebieskim jest zupełnie inne niż to, które przekazuje im Jezus. Wydaje im się, że władza Syna Bożego będzie podobna do tej sprawowanej przez ziemskich królów. Tymczasem Jezus mówi o społeczności pozbawionej przemocy, a połączonej relacjami miłości wyrażonymi przez służbę... Ludzie często pragną wprowadzać zmiany i ulepszać świat przez odgórne narzucenie zasad, systemów. Jezus proponuje swoim uczniom działanie oddolne, oparte na służbie konkretnym ludziom. Pokazuje, że dla Boga na pierwszym miejscu ma znaczenie przemiana serca pojedynczego człowieka, a nie władza nad narodami... Opowiadanie ewangeliczne wskazuje na to, że najbliższe otoczenie Jezusa pozostaje 'ślepe' na istotę Jego przesłania. Chwałę Syna Człowieczego zamieniają na chwałę ludzką. To jest bardzo ważny moment dla każdego z uczniów. Będzie 'oświecony' tylko wtedy, kiedy uzna własną ślepotę i otworzy się na światło, które przynosi Jezus... Naszym złem nie jest to, że jesteśmy 'niewidomi', ale przekonanie o tym, że 'widzimy'. Matka synów Zebedeusza prosi Jezusa dla synów o 'chwałę'. Dla niej liczy się bardziej to, co jest ważne dla ludzi, a nie dla Boga. Jest to zapowiedź zmagań i pokus, na jakie wszyscy jesteśmy wystawieni i z którymi musimy się zmagać... Ani matka apostołów, ani pozostali uczniowie nie wiedzą, czego pragną i o co proszą. Oni także pojmowali chwałę Boga na sposób ludzki. Jezus jednak uczy nas, żebyśmy prosili Ojca o spełnienie nie naszej ludzkiej woli, ale o spełnianie tego, co On zamierzył wobec nas. On wie lepiej, co nam jest potrzebne. Zebedeusz, ojciec apostołów Jakuba i Jana, był rybakiem i szkutnikiem z Kafarnaum. Ich matka, jak czytamy w Ewangelii, chciała załatwić dla swoich synów wysokie stanowiska w królestwie Jezusa. Wtedy wielu ludzi myślało, że Mesjasz zorganizuje zbrojne powstanie przeciw Rzymowi i stworzy nowe państwo Izrael. Tak rozumieli jego misję: ziemskie wybawienie, własne państwo i wolność... Gdy inni uczniowie usłyszeli o prośbie matki Jakuba i Jana, oburzyli się. Być może oburzyli się właśnie dlatego, że sami chcieli dla siebie najlepszych rządowych miejsc. Jezus od razu ustawia sprawę jasno: wśród Jego uczniów ma być nie pogoń za stanowiskami, lecz służba, miłość, przebaczenie, pokój Życie Ewangelią to nie zdobywanie kolejnych awansów, pozycji czy wpływów. To codzienna postawa pokornej służby wszędzie tam, gdzie jesteśmy. To rezygnacja z wyścigu po zaszczyty na rzecz budowania wspólnoty, w której liczy się przede wszystkim miłość. Tylko wtedy, jak mówi Jezus, będziemy naprawdę wiarygodnymi świadkami Ewangelii... Wyścig po zaszczyty nie był obcy również ludziom żyjącym w czasach Jezusa, a więc także i Apostołom. Oni, z racji wybrania przez Jezusa, też mogli poczuć się wyjątkowi, lepsi od innych, uprzywilejowani... Rywalizacja między ludźmi może być zdrowa i owocna, ale może być również chora i destrukcyjna. Pokazuje to Jezus przy okazji prośby matki Jakuba i Jana, która prosi Jezusa dla swoich synów o zaszczytne miejsca w Jego królestwie... Jezus zostawił nam wzór postępowania: „Ja zawsze czynię to, co się Jemu [Ojcu] podoba” (J 8, 29). W Jego ślady wstępowali Maryja, Apostołowie i Święci. Do tego jest zaproszony każdy z Jego uczniów żyjących tu i teraz. Drogą do realizacji tego ideału są wskazania zawarte w Kazaniu na Górze... "Nie wiecie, o co prosicie" (Mt 20, 22). Ani synowie Zebedeusza, ani ich matka, ani pozostali uczniowie nie rozumieją Jezusowej logiki królestwa. Panowanie, rządzenie, wpływy to kuszące działania, po które człowiek chętnie sięga. Wydaje się wówczas, że tyle można zrobić, zaradzić problemom, coś udoskonalić. Niektórzy pragną sięgnąć po władzę, bo dzięki niej czują się lepsi od innych i to poprawia ich samopoczucie... Jezus mówi synom Zebedeusza o piciu kielicha, czyli o udziale w cierpieniach, w Jego męce, trudach i zmaganiach, które zdecydowanie odbiegają od królewskich pałaców. Pozostałym Dwunastu daje jednoznaczną naukę: w Jego królestwie panować – znaczy służyć... ...Jezu, proszę o postawę służby cichej, ukrytej i o wolność serca od wywyższania się... Proszę o łaskę zgody wewnętrznej na działania Opatrzności w moim życiu... Dziękuję za Twoje prowadzenie i dary... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 20, 20-28 (Kielich mój pić będziecie) Wprowadzenie W Ewangelii według św. Mateusza 20, 20-28, Jezus naucza swoich uczniów o prawdziwej naturze wielkości w Królestwie Bożym, kontrastując ją z ziemskimi pojęciami władzy i autorytetu. Prośba matki synów Zebedeusza Matka Jakuba i Jana podchodzi do Jezusa z prośbą o miejsca honorowe dla swoich synów w Jego Królestwie. Reakcja pozostałych uczniów i nauczenie o służbie Kiedy dziesięciu pozostałych uczniów usłyszało o prośbie Jakuba i Jana, rozgniewali się. Święty Jan Chryzostom podkreśla, że pragnienie pierwszego miejsca jest cechą pogańską i tyrańską, która przeszkadza nawet wielkim ludziom. Jezus, porównując ich z poganami, zawstydza ich zapaloną duszę i usuwa zazdrość jednych oraz arogancję drugich. Jezus jako wzór służby Jezus nie tylko naucza o służbie, ale sam staje się jej przykładem: „Albowiem Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby służyć i oddać swoje życie na okup za wielu”. Podsumowanie Jezus ukazuje, że prawdziwa władza w Kościele jest sprawowana poprzez służbę innym, a nie poprzez dążenie do prestiżu czy dominacji. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- FRIDAY, Feast of St. James the Apostle GOSPEL - Mt 20:20-28 (You will drink my cup) The mother of Zebedee's sons came to Jesus with her sons and, worshiping him, asked something of Him. MEDITATION The apostles' idea of the kingdom of heaven is completely different from the one Jesus conveys. They imagine that the rule of the Son of God will be similar to that of earthly kings. Instead, Jesus speaks of a society devoid of violence, united by relationships of love expressed through service... People often desire to introduce change and improve the world by imposing rules and systems from above. Jesus proposes to his disciples a grassroots approach, based on service to specific people. It shows that God prioritizes the transformation of an individual's heart, not power over nations... The Gospel narrative indicates that Jesus' immediate circle remains "blind" to the essence of His message. They exchange the glory of the Son of Man for human glory. This is a crucial moment for each of the disciples. They will only be "enlightened" when they acknowledge their own blindness and open themselves to the light that Jesus brings... Our evil is not that we are "blind," but the belief that we "see." The mother of Zebedee's sons asks Jesus for "glory" for her sons. For her, what is important to people, not to God, matters more. This foreshadows the struggles and temptations to which we are all exposed and with which we must contend... Neither the mother of the apostles nor the other disciples know what they desire or what they are asking for. They, too, understood God's glory in a human way. Jesus, however, teaches us to ask the Father not to fulfill our human will, but to fulfill what He has planned for us. He knows better than anyone what we need. Zebedee, the father of the apostles James and John, was a fisherman and shipwright from Capernaum. Their mother, as we read in the Gospel, wanted to secure high positions for her sons in Jesus' kingdom. At that time, many people thought the Messiah would organize an armed uprising against Rome When the other disciples heard of the request of the mother of James and John, they were outraged. Perhaps they were outraged precisely because they themselves wanted the best government positions for themselves. Jesus immediately makes it clear: among his disciples, there should be not the pursuit Living the Gospel is not about achieving further promotions, positions, or influence. It is a daily attitude of humble service wherever we are. It is abandoning the race for honor in favor of building a community in which love counts above all. Only then, as Jesus says, will we be truly credible witnesses of the Gospel... The race for honor was no stranger to people living in Jesus' time, and therefore also to the Apostles. Because they were chosen by Jesus, they too could feel exceptional, better than others, privileged... Competition between people can be healthy and fruitful, but it can also be unhealthy and destructive. Jesus demonstrates this in the request of the mother Jesus left us a model of conduct: "I always do what pleases Him [the Father]" (Jn 8:29). Mary, the Apostles, and the Saints followed in His footsteps. Each "You do not know what you are asking for" (Matthew 20:22). Neither the sons of Zebedee, nor their mother, nor the other disciples understand Jesus' logic Jesus speaks to the sons of Zebedee about drinking the cup, that is, about sharing in His suffering, His passion, His hardships, and His struggles, which are decidedly different from royal palaces. He gives the remaining Twelve a clear lesson: to reign in His kingdom means to serve... ...Jesus, I ask for an attitude of quiet, hidden service and for a heart free from self-aggrandizement... I ask for the grace of inner consent to the workings AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on Matthew 20:20-28 (My cup you will drink) Introduction In Matthew 20:20-28, Jesus teaches his disciples about the true nature of greatness in the Kingdom of God, contrasting it with earthly concepts of power Request from the mother of Zebedee's sons The mother of James and John approaches Jesus asking for seats of honor for her sons in His Kingdom. The Reaction of the Other Disciples and the Teaching on Service When the ten remaining disciples heard of James and John's request, they became angry. St. John Chrysostom emphasizes that the desire for first place is a pagan and tyrannical trait that hinders even great men. By comparing them with pagans, Jesus shames their passionate souls and removes the envy of some and the arrogance of others. Jesus as a Model of Service Jesus not only teaches about service but becomes an example of it himself: "For the Son of Man came not to be served but to serve, and to give his life Summary Jesus demonstrates that true authority in the Church is exercised through service to others, not through the pursuit of prestige or domination.
|