23 LIPCA

ŚRODA, Święto św. Brygidy, zakonnicy i patronki Europy

EWANGELIA - J 15, 1-8 (Kto trwa w Chrystusie, przynosi obfity owoc)

Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Ja jestem prawdziwym krzewem winnym, a Ojciec mój jest tym, który uprawia. Każdą latorośl, która we Mnie nie przynosi owocu, odcina, a każdą, która przynosi owoc, oczyszcza, aby przynosiła owoc obfitszy. Wy już jesteście czyści dzięki słowu, które wypowiedziałem do was.
Trwajcie we Mnie, a Ja będę trwał w was. Podobnie jak latorośl nie może przynosić owocu sama z siebie, jeżeli nie trwa w winnym krzewie, tak samo
i wy, jeżeli we Mnie trwać nie będziecie.
Ja jestem krzewem winnym, wy latoroślami. Kto trwa we Mnie, a Ja w nim, ten przynosi owoc obfity, ponieważ beze Mnie nic nie możecie uczynić. Ten, kto we Mnie nie trwa, zostanie wyrzucony jak winna latorośl i uschnie. I zbiera się ją, i wrzuca do ognia, i płonie.
Jeżeli we Mnie trwać będziecie, a słowa moje w was, poproście, o cokolwiek chcecie, a to wam się spełni.
Ojciec mój przez to dozna chwały, że owoc obfity przyniesiecie i staniecie się moimi uczniami».

MEDYTACJA

Jezus mówi, że jeżeli trwamy w Nim, On będzie trwał w nas. On zaprasza nas do głębokiej relacji. Jesteśmy zdolni do relacji z Bogiem, gdyż przez chrzest zostaliśmy wszczepieni w winny krzew, jakim jest Jezus...

Gdy jest się wszczepionym w Jezusa, to przynosi owoce. Największym z nich jest miłość. Stajemy się tacy jak On, bo czerpiemy z Jego soków...

Jezus mówi, że Ojciec ucina każdą latorośl, która nie przynosi owoców. Najcudowniejszym owocem, jaki może wynikać z bycia wszczepionym w winny krzew – Jezusa, jest miłość: do siebie, do Boga oraz do drugiego człowieka...

"Jeżeli we Mnie trwać będziecie, a słowo moje w was, to proście o cokolwiek, a to wam się spełni" (J 15, 7). Te słowa Jezusa mogą być odebrane jak magiczna sztuczka, gdy akcent postawimy tylko na chęci zaspokajania własnych potrzeb. Ale skoro świadomie i dobrowolnie będziemy trwali w Jezusie, to zmienią się nasze pragnienia i potrzeby...

Karmieni Bożym Słowem będziemy mieli w sobie Boże pragnienia: pełnienia woli Ojca i zbawiania świata. W ten to sposób spełni się każda nasza prośba
i będziemy płodną winoroślą w winnicy Pańskiej...

‘Krzew winny’ to jeden z symboli, za pomocą których Jezus opisuje samego siebie i swoją misję. ‘Ja jestem’ to w Ewangelii Jana powtarzający się zwrot – obraz, aby przekazać uczniom istotę naśladowania Chrystusa. Krzew winny, zwłaszcza przynoszący owoc, to symbol ziemi obiecanej. Rozwesela serce, daje
radość i szczęście. Jest znakiem ‘czegoś więcej’ koniecznego do życia człowieka, żeby było ono ‘ludzkie’...

Krzew winny to przywołanie cudu przemiany wody w wino – ‘początku znaków’ w Kanie Galilejskiej. Obfitość winnego krzewu jest znakiem ‘błogosławieństwa czasów mesjańskich’ i obietnicą spełniającą się w życiu każdego ucznia...

Bycie wszczepionym w Jezusa, trwanie w Nim, to zachowanie przykazań, zwłaszcza miłości wzajemnej, dzielenie się Jego miłością. Okazuje się to najpełniej we wspólnocie wiary, wobec braci i sióstr, zwłaszcza najbardziej potrzebujących. Więź z Bogiem, to nie oświecenie intelektualne, duchowe uniesienia, ale nierozdzielne miłość i służba...

Można żyć po swojemu, według własnych zasad, własnego myślenia. I często tak właśnie robimy, bo to łatwiejsze. Chrystus zaprasza jednak do czegoś więcej: do życia na poważnie po chrześcijańsku. Nie zawsze najłatwiejszego, ale dającego prawdziwą wolność i spełnienie...

Jezus w Ewangelii posługuje się obrazem latorośli: jesteśmy w Niego wszczepieni. To, kim jesteśmy i co mamy, jest owocem naszej współpracy z Nim, czasem świadomej, czasem nieświadomej, bo Bóg wspiera każdego, nawet tych, którzy myślą, że Go nie potrzebują lub że Go nie ma...

Możemy też być wszczepieni w siebie, pogłębiając egocentryzm i egoizm, żyjąc tylko dla siebie. To nasz wybór. Potrzeba nam dużo pokory i dojrzałości, by przyznać, że życie w Chrystusie naprawdę jest lepsze niż życie 'po swojemu'. To życie, które daje spełnienie, radość i głęboki pokój, nawet wtedy, gdy nie wszystko układa się łatwo...

Obraz i podobieństwo. W taki sposób Bóg uczynił człowieka, kierując go w stronę nieśmiertelności. Jednak 'ludzki pierwiastek' w człowieku zachęcił go do tego, co wydawało się bardziej atrakcyjne, a w rzeczywistości okazało się mniej trwałe niż ktokolwiek mógłby się spodziewać...

W matni grzechu, zranienie siłą niegodziwości, doprowadziło w konsekwencji do utraty możliwości wyjścia z 'sytuacji bez wyjścia'. Jednak ze względu na 'obraz
i podobieństwo' Ojciec upomniał się o dzieci, które odziedziczyły po swoich przodkach 'raj utracony'. Jedynie Syn okazał się zwycięzcą, kiedy z krzyża uczynił życiodajne drzewo, pokonując śmierć, piekło i szatana...

Jeśli chcemy mieć udział w Jego zwycięstwie, potrzebujemy, mając świadomość udziału od chrztu w życiu Bożym, przylgnięcia do Niego całym sercem, całą duszą, całym umysłem i całą mocą, by żyć jak On, kochać jak On, służyć jak On. Sam bowiem zapewnił: Wytrwajcie w mojej miłości; kto trwa we Mnie, a Ja
w nim, ten przynosi owoc obfity...

Często słyszymy, że można modlić się o wszystko. Można, ale kiedy patrzymy z własnej perspektywy na daną sprawę, ona nie zawsze jest dobra. W czasie modlitwy ważne jest patrzenie z odwróconej perspektywy. Na pierwszym planie powinno być nasze trwanie w Chrystusie i w słowie Bożym. To trwanie pogłębia nasze widzenie...

...Jezu, proszę o zażyłą więź z Tobą i wierne trwanie w życiowym powołaniu... Proszę o łaskę ‘trwania’ w Tobie, zachowania Twojego słowa i przykazań... Dziękuję za łaskę bycia wszczepionym w Ciebie...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 15, 1-8, Kto trwa w Chrystusie, przynosi obfity owoc

Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według Świętego Jana (J 15, 1-8) przedstawia jedną z najbardziej sugestywnych i fundamentalnych przypowieści Jezusa: przypowieść
o winnym krzewie i latoroślach.
Jest to obraz, który głęboko oddaje naturę relacji między Chrystusem a Jego uczniami, a także istotę życia chrześcijańskiego.

Jezus jako prawdziwy Winny Krzew

Jezus rozpoczyna, mówiąc: „Ja jestem prawdziwym krzewem winnym, a Ojciec mój jest winogrodnikiem”.
To stwierdzenie jest kluczowe.
W Starym Testamencie Izrael był często przedstawiany jako winnica lub winny krzew Boga (np. Iz 5, 1-7; Ps 80, 9-17).
Jednakże, jak zauważa św. Augustyn, Izrael często okazywał się winnym krzewem, który nie przynosił oczekiwanych owoców, lecz „kwaśne winogrona”
lub „ciernie”.
Jezus, nazywając siebie „prawdziwym winnym krzewem”, wskazuje, że to w Nim, a nie w dawnym Izraelu, wypełnia się Boży plan zbawienia i prawdziwe owocowanie.
On jest źródłem życia i płodności.

Ojciec jako Winogrodnik

Bóg Ojciec jest przedstawiony jako „winogrodnik”.
Jego rola polega na troskliwej pielęgnacji winnego krzewu.
Papież Franciszek podkreślał, że Bóg, jako miłosierny i dobry Ojciec, „czule nas uprawia, aby nasze życie było pełne obfitych owoców”.
Winogrodnik ma dwa główne zadania: usuwa każdą latorośl, która nie przynosi owocu, i oczyszcza (przycina) każdą, która owocuje, aby przynosiła jeszcze więcej owocu.

Uczniowie jako Latorośle i znaczenie trwania w Chrystusie

Uczniowie, a przez nich wszyscy wierzący, są latoroślami.
Kluczowym przesłaniem tej przypowieści jest wezwanie do „trwania” w Chrystusie.
Jezus powtarza to wezwanie wielokrotnie: „Trwajcie we Mnie, a Ja w was”.
Papież Franciszek zauważył, że Jezus powtarza to siedem razy w tym fragmencie, podkreślając, że „poza Nim nic nie możemy uczynić”.
Trwanie w Chrystusie oznacza głęboką, życiodajną jedność z Nim, podobną do biologicznego połączenia latorośli z winnym krzewem, z którego czerpie ona sok
i życie.

Bez tej jedności latorośl nie może sama z siebie przynosić owocu.
Papież Benedykt XVI porównał to do wyboru: latorośl nadaje się tylko do dwóch rzeczy – albo do winnego krzewu, albo do ognia.
Jeśli nie jest w winnym krzewie, jej miejscem będzie ogień.
To podkreśla fundamentalne znaczenie decyzji o trwaniu w Chrystusie.

Owocowanie i oczyszczanie

Owoc, o którym mówi Jezus, to „świętość życia, które staje się płodne dzięki zjednoczeniu z Chrystusem”.
Kiedy wierzymy w Jezusa Chrystusa, uczestniczymy w Jego tajemnicach i przestrzegamy Jego przykazań, sam Zbawiciel przychodzi, aby w nas kochać Ojca
i braci.
Owocowanie jest celem trwania w Chrystusie i jest znakiem bycia Jego uczniem.

Proces „oczyszczania” przez winogrodnika (Ojca) jest niezbędny dla obfitszego owocowania.
Oznacza to, że Bóg aktywnie działa w życiu wierzących, usuwając to, co przeszkadza w duchowym wzroście, i przycinając to, co już owocuje, aby mogło przynieść jeszcze więcej owocu.
Jest to proces formacji i uświęcenia, który może być bolesny, ale jest konieczny dla duchowej płodności.

Bez Chrystusa nic nie możemy uczynić

Jezus wyraźnie stwierdza: „bo beze Mnie nic nie możecie uczynić”.
To zdanie podkreśla całkowitą zależność wierzących od Chrystusa.
Nie chodzi tu tylko o wielkie dzieła, ale o każdy aspekt życia duchowego i moralnego.
Bez Jego łaski i obecności, wszelkie wysiłki w kierunku świętości są daremne.
Trwanie w Chrystusie, zwłaszcza poprzez modlitwę i sakramenty, takie jak Eucharystia, jest źródłem nowej witalności.

Chwała Ojca

Ostatecznym celem owocowania jest chwała Boga Ojca: „Ojciec mój przez to doznaje chwały, że owoc obfity przynosicie i stajecie się moimi uczniami”.
Nasze owocne życie, pełne miłości i posłuszeństwa Jego przykazaniom, jest świadectwem Jego mocy i miłości w świecie.
To przez nasze życie, zjednoczone z Chrystusem, Bóg jest uwielbiony.

Podsumowanie

Przypowieść o winnym krzewie i latoroślach jest istotnym przypomnieniem o naszej fundamentalnej zależności od Chrystusa.
Trwanie w Nim, poprzez wiarę, modlitwę i posłuszeństwo Jego słowu, jest warunkiem koniecznym do przynoszenia obfitych owoców, które przynoszą chwałę Bogu Ojcu i świadczą o naszym byciu prawdziwymi uczniami Jezusa.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WEDNESDAY, Feast of St. Bridget, nun and patroness of Europe

GOSPEL - Jn 15:1-8 (Whoever abides in Christ bears much fruit)

Jesus said to his disciples:
"I am the true vine, and my Father is the vinedresser. Every branch in me that does not bear fruit, he takes away, and every branch that does bear fruit, he prunes, so that it may bear more fruit. You are already clean through the word I have spoken to you.
Abide in me, and I will abide in you. Just as a branch cannot bear fruit by itself unless it abides in the vine, so neither can you unless you abide in me.
I am the vine, you are the branches. Whoever abides in me and I in him bears much fruit, for without me you can do nothing. Whoever does not abide
in me is thrown out like a vine and withers. And they gather it, throw it into the fire, and it burns.
If you abide in me, and my words abide in you, ask whatever you wish, and it will be done for you.
In this is my Father glorified, that you bear much fruit, and you will become my disciples.

MEDITATION

Jesus says that if we abide in Him, He will abide in us. He invites us into a deep relationship. We are capable of relationship with God because, through baptism, we have been grafted into the vine that is Jesus...

When we are grafted into Jesus, we bear fruit. The greatest of these is love. We become like Him because we draw from His sap...

Jesus says that the Father prunes every branch that does not bear fruit. The most wonderful fruit that can result from being grafted onto the vine – Jesus – is love: for ourselves, for God, and for others...

"If you abide in me, and my word abide in you, ask for anything, and it will be done for you" (John 15:7). These words of Jesus can be perceived as a magic trick if we focus solely on the desire to satisfy our own needs. But if we consciously and willingly abide in Jesus, our desires and needs will change...

Fed by God's Word, we will have within us God's desires: to fulfill the Father's will and to save the world. In this way, every request will be fulfilled, and we will be fruitful vines in the Lord's vineyard...

The 'vine' is one of the symbols Jesus uses to describe himself and his mission. 'I am' is a recurring phrase – an image – in the Gospel of John, used to convey to the disciples the essence of following Christ. The vine, especially one bearing fruit, is a symbol of the promised land. It gladdens the heart, brings joy
and happiness. It is a sign of "something more" necessary for human life, for it to be "human"...

The vine evokes the miracle of the transformation of water into wine – the "beginning of the signs" at Cana of Galilee. The abundance of the vine is a sign
of the "blessing of the messianic times" and a promise fulfilled in the life of every disciple...

Being grafted onto Jesus, abiding in Him, means keeping the commandments, especially mutual love, sharing His love. This is most fully demonstrated
in the community of faith, with brothers and sisters, especially those most in need. A bond with God is not intellectual enlightenment or spiritual ecstasy, but inseparable love and service...

We can live our lives our own way, according to our own principles, our own thinking. And we often do just that, because it's easier. However, Christ invites us to something more: to live a serious Christian life. Not always the easiest, but one that offers true freedom and fulfillment...

In the Gospel, Jesus uses the image of a branch: we are grafted into Him. Who we are and what we have is the fruit of our cooperation with Him, sometimes conscious, sometimes unconscious, because God supports everyone, even those who think they don't need Him or that He doesn't exist...

We can also be grafted into ourselves, deepening self-centeredness and egoism, living only for ourselves. This is our choice. We need great humility
and maturity to admit that life in Christ truly is better than living 'our own way.' It is a life that brings fulfillment, joy, and profound peace, even when things aren't easy...

Image and likeness. This is how God created humanity, guiding it toward immortality. However, the 'human element' in man attracted him to what seemed more attractive, but in reality proved less durable than anyone could have expected...

In the entanglement of sin, the wounding of the power of wickedness ultimately led to the loss of the possibility of escape from an 'impossible situation.' However, because of 'image and likeness,' the Father claimed the children who inherited from their ancestors 'paradise lost.' Only the Son emerged victorious when he transformed the cross into a life-giving tree, defeating death, hell, and Satan...

If we want to share in His victory, we need, aware of our participation in God's life from baptism, to cling to Him with all our heart, all our soul, all our mind, and all our strength, to live like Him, to love like Him, to serve like Him. For He Himself assured us: Abide in my love; He who abides in me and I in him bears much fruit...

We often hear that we can pray for everything. We can, but when we look at a given matter from our own perspective, it is not always good. During prayer,
it is important to look from a different perspective. Our abiding in Christ and in the Word of God should be at the forefront. This abiding deepens our vision...

...Jesus, I ask for an intimate relationship with You and faithful perseverance in our life's calling... I ask for the grace to "abide" in You, to keep Your Word
and Your commandments... Thank you for the grace of being grafted onto You...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on John 15:1-8, Whoever abides in Christ bears much fruit

Introduction

The Gospel according to John (John 15:1-8) presents one of Jesus' most powerful and fundamental parables: the parable of the vine and the branches.
It is an image that deeply reflects the nature of the relationship between Christ and His disciples, as well as the essence of the Christian life.

Jesus as the True Vine

Jesus begins by saying, "I am the true vine, and my Father is the vinedresser."
This statement is crucial.
In the Old Testament, Israel was often portrayed as God's vineyard or vine (e.g., Isa. 5:1-7; Ps. 80:9-17).
However, as St. John notes, Augustine, Israel often turned out to be a vine that did not bear the expected fruit, but rather "sour grapes" or "thorns."
Jesus, calling himself the "true vine," indicates that it is in Him, not in ancient Israel, that God's plan of salvation and true fruitfulness are fulfilled.
He is the source of life and fruitfulness.

The Father as Vinekeeper

God the Father is depicted as a "vinekeeper."
His role involves carefully tending the vine.
Pope Francis emphasized that God, as a merciful and good Father, "tenderly cultivates us so that our lives may be filled with abundant fruit."
The vinekeeper has two main tasks: he removes every branch that does not bear fruit and purges (prunes) every branch that does bear fruit so that it may bear even more fruit.

Disciples as Branches and the Importance of Abiding in Christ

Disciples, and through them all believers, are branches.
The key message of this parable is the call to "abide" in Christ.
Jesus repeats this call repeatedly: "Abide in me, and I in you."
Pope Francis noted that Jesus repeats this seven times in this passage, emphasizing that "apart from Him we can do nothing."
Abide in Christ signifies a deep, life-giving unity with Him, similar to the biological connection between a branch and the vine, from which it draws sap and life.

Without this unity, the branch cannot bear fruit on its own.
Pope Benedict XVI compared this to a choice: a branch is only fit for two things – either the vine or the fire.
If it is not in the vine, the fire will be its place.
This emphasizes the fundamental importance of the decision to abide in Christ.

Fruitfulness and Purification

The fruit Jesus speaks of is "the holiness of life, which becomes fruitful through union with Christ."
When we believe in Jesus Christ, participate in His mysteries, and keep His commandments, the Savior Himself comes to love the Father and our brothers and sisters in us.
Fruitfulness is the goal of abiding in Christ and is a sign of being His disciple.

The process of "purification" by the vinedresser (the Father) is essential for more abundant fruitfulness.
This means that God actively works in the lives of believers, removing what hinders spiritual growth and pruning what is already bearing fruit so that it can bear even more fruit.
This is a process of formation and sanctification, which can be painful, but is necessary for spiritual fruitfulness.

Without Christ, we can do nothing

Jesus clearly states, "for without me you can do nothing."
This statement emphasizes the complete dependence of believers on Christ.
This is not just about great works, but about every aspect of spiritual and moral life.
Without His grace and presence, all efforts toward holiness are futile.
Abiding in Christ, especially through prayer and sacraments such as the Eucharist, is the source of new vitality.

The Glory of the Father

The ultimate goal of bearing fruit is the glory of God the Father: "By this is my Father glorified, that you bear much fruit and become my disciples."
Our fruitful lives, full of love and obedience to His commandments, are a testimony to His power and love in the world.
It is through our lives, united with Christ, that God is glorified.

Summary

The parable of the vine and the branches is a crucial reminder of our fundamental dependence on Christ.
Abiding in Him, through faith, prayer, and obedience to His word, is a necessary condition for bearing abundant fruit that brings glory to God the Father
and testifies to our being true disciples of Jesus.

 

 

 

 

Flag Counter