20 LIPCA

NIEDZIELA, Szesnasta Niedziela zwykła

EWANGELIA - Łk 10, 38-42 (Marta i Maria przyjmują Chrystusa)

Jezus przyszedł do pewnej wsi. Tam niejaka niewiasta, imieniem Marta, przyjęła Go do swego domu. Miała ona siostrę, imieniem Maria, która siadła
u nóg Pana i przysłuchiwała się Jego mowie. Natomiast Marta uwijała się koło rozmaitych posług. Przystąpiła więc do Niego i rzekła: «Panie, czy Ci to obojętne, że moja siostra zostawiła mnie samą przy usługiwaniu? Powiedz jej, żeby mi pomogła».
A Pan jej odpowiedział: «Marto, Marto, troszczysz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba mało albo tylko jednego. Maria obrała najlepszą cząstkę, której nie będzie pozbawiona».

MEDYTACJA

Każdy z nas inaczej buduje relacje z Bogiem przez Jezusa. Jedni potrzebują do tego ciszy i zatrzymania. Inni, tak jak Marta, zauważają Jego obecność
w natłoku zajęć...

Marta zwraca się do Jezusa w sposób bardzo dosadny i bezpośredni, w pewnym sensie nawet robi Mu wyrzuty. Jej siostra natomiast w skupieniu i cichości słucha Jego słów. On dostrzega i otacza troską obie kobiety, nie przeszkadza Mu to, że są tak różne...

Czasem rodzi się w nas pokusa, aby zarzucić Bogu obojętność wobec naszych trudów i trosk. Jednak wbrew temu, co może nam się wydawać, On pragnie przyjść, wysłuchać i przytulić nas do swojego serca...

"Marto, Marto, troszczysz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba mało albo tylko jednego. Maria obrała najlepszą cząstkę, której nie będzie pozbawiona"
(Łk 10, 41-42)...

Mówi się, że praca jest ważna. Dlaczego zatem Jezus karci Martę, gdy ta pracuje, służy? Nie dziwimy się jej postawie, bo przecież w progach jej i jej siostry domu zasiadł wyjątkowy gość...

Jezus chce zwrócić uwagę na fakt, że na wszystko w życiu jest czas i miejsce. Istotna jest praca, odpoczynek, ale też modlitwa. Dobrze tłumaczy to dewiza benedyktyńska: "Ora Et Labora" – "Módl się i Pracuj". Zatem, jak praca to praca, ale jak modlitwa, rozmowa z Przyjacielem, to już tylko to...
Dziękujmy Bogu za pracę, ale nie zapomnijmy o wyciszeniu, bo może okazać się, że On czekał na na nas, był blisko a my tak bardzo byliśmy zapracowani, że się
z Nim rozminęliśmy...

‘Słuchanie słowa’ to bardzo ważny temat dla Ewangelisty Łukasza. W tradycji często był to obraz przeciwstawiający ‘kontemplację’ Marii ‘działaniu’ Marty. Ta rozmowa Jezusa z zaprzyjaźnionymi siostrami mówi jednak co innego. Nie chodzi bowiem o bierne, nawet ‘kontemplacyjne’ przyjmowanie dochodzących do nas treści, ale o słuchanie słowa i życie nim w praktyce...

Słuchanie Słowa pozostanie bezowocne, jeśli nie stanie się świadectwem, służbą dla wspólnoty. Nie ma bowiem prowadzić do skoncentrowania na sobie
i prywatnej kontemplacji, ale do ‘diakonii’, posługi na rzecz braci i sióstr...

Często jesteśmy rozdarci między wieloma uczuciami. Wyrzucamy Bogu, że ‘jesteśmy mu obojętni’ albo pozostawieni sobie przez innych w trudnych sytuacjach. Nosimy w sobie rozdarcie i złość. A Jezus przypomina, że Jego Słowa są ważniejsze od wszystkich trosk doczesnych, jakie w sobie nosimy...

Jezus pokazuje relację, w której liczy się miłość do Boga obecna w słuchaniu, obecności, czasie spędzonym razem. Marta działa, Maria słucha. Jedna służy, druga adoruje. Jezus nie krytykuje pracy, ale przypomina, że to On jest pierwszą cząstką, której nie wolno spychać na margines dnia. To zaproszenie: by nie pozwolić, by Bóg był tylko 'w tle', a wszystko inne 'na pierwszym planie'...

Jezus jest w domu przyjaciół. Czuje się dobrze. Zna ich i kocha. Chce być blisko. Zaprasza każdego z nas do budowania relacji, do otaczania się przyjaciółmi
i znajomymi. Do cieszenia się nimi i z nimi. Warto dzisiaj zrobić dwie rzeczy: zaprosić Boga do środka dnia i podziękować za tych, którzy są blisko...

W spotkaniu Jezusa z Marią i Martą nie chodzi o porównywanie, która z sióstr była lepsza, a która powinna trzymać się z tyłu. Tu nie słowa sióstr odegrały decydującą rolę w przyjęciu Jezusa, ale ich czyny.

Wolność polega na możliwości dokonywania wyboru, a konkretny wybór jest uwarunkowany wieloma różnymi ludzkimi niedoskonałościami, które nie zawsze są widoczne. Nieraz trzeba pogłębionej refleksji nad słowem Bożym, która dopiero w konsekwencji prowadzi do zmiany myślenia i postaw...

W ludzkim umyśle pojawia się różna motywacja w odniesieniu do tego, co robimy. Niektórzy wolą, jak Marta, zabiegać o sprawy codzienne, inni, naśladując Marię, starają się najpierw o sprawy królestwa, mając w sercu wiarę, że wszystko inne będzie im dodane. Warto jednak w codziennej praktyce uczyć się umiejętnego łączenia obydwu postaw...

Marta ogarnięta potrzebą działania i wykazania się przed innymi oraz Maria ulokowana u stóp Jezusa, wsłuchana w Jego głos, to wyrazisty obraz Kościoła
i naszego życia. Obie siostry trafiły do Ewangelii i obie jednakowo kochały Jezusa, to jednak Maria zasłużyła na pochwałę. Marta zaś została upomniana za uleganie pokusie zamartwiania się i liczenia na własne siły...

W Marii Jezus pochwalił postawę czerpania z Jego sił i ducha. Ta postawa może przyjąć wiele postaci. Nie wystarczy wiedzieć o Jezusie. Trzeba sprzęgnąć
z Nim całe swoje życie, a to oznacza oczyszczenie naszych domów ze zgiełku i rozproszenia. Oznacza pielęgnowanie oaz ciszy, kultu i modlitwy w naszym życiu...

Jezus daje nam przykład równowagi między kontemplacją a działaniem. Często wymykał się z gorączkowej aktywności, żeby zatonąć w sercu Ojca na modlitwie. To Jego zanurzenie w Bogu z kolei ożywiało Jego nieustanną działalność...

Istnieje dziś potrzeba odzyskania pierwszeństwa Marii nad Martą, jeśli ma dokonać się prawdziwa odnowa Kościoła. Marta nie może obejść się bez Marii, misjonarz bez klęcznika, proboszcz bez Najświętszego Sakramentu, a każdy wierny katolik bez minimum przebywania w bliskości Zmartwychwstałego...

...Jezu, proszę o ducha żarliwej modlitwy i sumienność w pracy... Proszę o łaskę umiejętności słuchania siebie i innych... Dziękuję za to, że pomimo roztargnień
i braku skoncentrowania na Twoim słowie, poruszasz nasze serca...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 10, 38-42, Marta i Maria przyjmują Chrystusa

Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według św. Łukasza (Łk 10, 38-42) przedstawia wzruszającą scenę wizyty Jezusa w domu Marty i Marii, sióstr Łazarza.
Jest to opowieść o dwóch różnych postawach wobec Chrystusa, które od wieków stanowią przedmiot głębokiej refleksji teologicznej i duchowej.

Gościnność w Betanii

Ewangelista Łukasz opisuje, jak Jezus, w drodze do Jerozolimy, wstąpił do pewnej wioski, gdzie przyjęła Go kobieta imieniem Marta.
Marta, jako gospodyni domu, natychmiast zajęła się przygotowaniami, aby jak najlepiej ugościć tak wyjątkowego Gościa.
Jej siostra, Maria, usiadła u stóp Jezusa i słuchała Jego słów.

Postawa Marty jest zrozumiała i godna pochwały z ludzkiego punktu widzenia.
Była ona "zatroskana o wiele spraw", co świadczyło o jej gorliwości i pragnieniu służenia.
Jednak jej troska doprowadziła do rozproszenia i zniecierpliwienia.
Zwróciła się do Jezusa, mówiąc: "Panie, czy Ci to obojętne, że moja siostra zostawiła mnie samą przy usługiwaniu?
Powiedz jej, żeby mi pomogła".

Odpowiedź Jezusa jest kluczowa dla zrozumienia tego fragmentu: "Marto, Marto, troszczysz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba mało albo tylko jednego.
Maria obrała najlepszą cząstkę, której nie będzie pozbawiona".

Marta i Maria jako symbole życia aktywnego i kontemplacyjnego

Ojcowie Kościoła i święci od wieków interpretowali postacie Marty i Marii jako symbole dwóch fundamentalnych wymiarów życia chrześcijańskiego: życia aktywnego (czynnego) i życia kontemplacyjnego (modlitewnego).

Święty Augustyn wyjaśnia, że Marta, zajęta służbą, symbolizuje życie aktywne, które polega na dobrych uczynkach i trosce o bliźniego.
Maria natomiast, słuchająca słów Jezusa, symbolizuje życie kontemplacyjne, czyli skupienie na Bogu i Jego Słowie.
Augustyn podkreśla, że nagrodą za dobre uczynki w życiu aktywnym jest wieczny odpoczynek w kontemplacji Boga.
Działania Marty, choć dobre i konieczne w doczesności, przeminą, gdy minie potrzeba, natomiast kontemplacja Marii jest zapowiedzią radości wieczności.

Święty Jan Kasjan również nauczał, że kontemplacja Boga jest głównym celem, do którego dążą wszystkie cnoty.
Inne cnoty, choć konieczne, są drugorzędne, ponieważ służą temu jednemu, nadrzędnemu celowi.

"Najlepsza cząstka" Marii

Jezus nie potępia Marty za jej służbę, ale delikatnie ją upomina, wskazując na priorytet.
Mówiąc, że "potrzeba mało albo tylko jednego", Jezus wskazuje na to, co jest naprawdę istotne: słuchanie Jego słowa i przebywanie w Jego obecności.
Maria wybrała "najlepszą cząstkę", której nie będzie pozbawiona.
Ta "najlepsza cząstka" to nie tylko słuchanie, ale głębokie zjednoczenie z Chrystusem poprzez modlitwę i kontemplację.

Papież Benedykt XVI w swoich katechezach często podkreślał znaczenie tej sceny.
Zauważył, że Jezus nie gani Marty za jej służbę, ale za jej niepokój i rozproszenie.
Działalność na rzecz bliźniego, choć ważna, musi być przesiąknięta duchem kontemplacji i modlitwy.
Bez wewnętrznego skupienia i słuchania słowa Bożego, nawet najlepsze intencje mogą prowadzić do frustracji i utraty pokoju.
Maryja jest wzorem znajdowania czasu na ciche skupienie i medytację nad słowem Bożym, pomimo codziennych obowiązków.

Święta Teresa z Ávili, wielka mistyczka i reformatorka Karmelu, również odnosiła się do tej sceny.
Broniła roli Marty, podkreślając, że ktoś musi służyć i przygotowywać posiłki, aby inni mogli kontemplować.
Dla Teresy ważne jest zjednoczenie życia aktywnego z kontemplacyjnym, gdzie wola jest zjednoczona z Bogiem, a inne władze duszy służą Mu jak Marta.
Pokora w przyjmowaniu woli Bożej jest kluczowa, niezależnie od tego, czy Bóg wzywa do działania, czy do modlitwy.

Równowaga w życiu chrześcijańskim

Scena z Betanii uczy nas, że w życiu chrześcijańskim konieczna jest równowaga między działaniem a kontemplacją.
Nie chodzi o wybór jednego kosztem drugiego, ale o harmonijne połączenie obu wymiarów.
Służba bliźniemu (Marta) powinna wypływać z głębokiej relacji z Bogiem (Maria) i do niej prowadzić.
Bez modlitwy i słuchania słowa Bożego, nasza aktywność może stać się jałowa i pozbawiona duchowego sensu.
Z drugiej strony, kontemplacja, która nie prowadzi do miłości i służby, może stać się egoistyczna.

Podsumowanie

Jezus przypomina nam, że w zgiełku codziennych obowiązków i trosk, najważniejsze jest to "jedno": obecność Boga i słuchanie Jego głosu.
To właśnie ta "najlepsza cząstka" daje prawdziwy pokój i radość, której nikt nie może nam odebrać.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUNDAY, Sixteenth Sunday in Ordinary Time

GOSPEL - Lk 10:38-42 (Martha and Mary Receive Christ)

Jesus came to a certain village. There a certain woman named Martha welcomed Him into her home. She had a sister named Mary, who sat at the Lord's feet and listened to His teaching. Martha, however, was busy with various tasks. So she came to Him and said, "Lord, do You not care that my sister has left me to serve alone? Tell her to help me."
The Lord answered her, "Martha, Martha, you are concerned and anxious about many things, but little is needed, or only one thing. Mary has chosen
the better part, which will not be taken away from her."

MEDITATION

Each of us builds a relationship with God through Jesus differently. Some need silence and pause for this. Others, like Martha, notice His presence amidst
the hustle and bustle of their lives...

Martha addresses Jesus in a very blunt and direct manner, in a sense even reproaching Him. Her sister, on the other hand, listens intently and quietly to His words. He notices and cares for both women; it doesn't bother Him that they are so different...

Sometimes we are tempted to accuse God of indifference to our hardships and worries. However, contrary to what we might think, He desires to come, listen, and embrace us to His heart...

"Martha, Martha, you are concerned and anxious about many things, but little is needed, or only one thing. Mary has chosen the better part, which will not be taken from her" (Luke 10:41-42)...

It is said that work is important. Why, then, does Jesus rebuke Martha when she works and serves? We're not surprised by her attitude, because after all,
a special guest has arrived at her and her sister's home...

Jesus wants to draw attention to the fact that there's a time and place for everything in life. Work, rest, and prayer are essential. The Benedictine motto explains this well: "Ora Et Labora" – "Pray and Work." Therefore, work is work, but prayer, a conversation with a Friend, is only that...
Let us thank God for work, but let's not forget about silence, because it may turn out that He was waiting for us, was close, and we were so busy that we missed Him...

"Listening to the word" is a very important theme for the Evangelist Luke. In tradition, it was often an image contrasting Mary's "contemplation" with Martha's "action." However, this conversation between Jesus and the sisters tells a different story. It's not about passively, even 'contemplatively,' accepting the messages that reach us, but about listening to the Word and living it out in practice...

Listening to the Word will remain fruitless if it doesn't become a witness, a service to the community. It's not meant to lead to self-centeredness and private contemplation, but to 'diakonia,' a service to our brothers and sisters...

We are often torn between many feelings. We accuse God of being 'indifferent to Him' or abandoned by others in difficult situations. We carry within ourselves a sense of conflict and anger. And Jesus reminds us that His Words are more important than all the earthly worries we carry within ourselves...

Jesus shows a relationship in which the love for God, present in listening, presence, and time spent together, is what counts. Martha acts, Mary listens. One serves, the other adores. Jesus doesn't criticize work, but reminds us that He is the first part, which must not be relegated to the margins of the day. This is an invitation: not to let God be just "in the background" and everything else "in the foreground"...

Jesus is in the home of friends. He feels good. He knows them and loves them. He wants to be close. He invites each of us to build relationships, to surround ourselves with friends and acquaintances. To rejoice in them and with them. It is worth doing two things today: inviting God into the midst of the day
and giving thanks for those who are close...

Jesus' encounter with Mary and Martha is not about comparing which sister was better and which should have stayed in the background. Here, it was not
the sisters' words that played a decisive role in accepting Jesus, but their actions.

Freedom lies in the ability to make choices, and a specific choice is conditioned by many different human imperfections, which are not always visible. Sometimes, in-depth reflection on the Word of God is necessary, which only ultimately leads to a change in thinking and attitudes...

Different motivations arise in the human mind regarding what we do. Some prefer, like Martha, to pursue everyday matters; others, imitating Mary, strive first for the things of the kingdom, believing in their hearts that everything else will be added to them. However, it is worthwhile to learn to skillfully combine both attitudes in daily practice...

Martha, consumed by the need to act and prove herself to others, and Mary, seated at the feet of Jesus, listening to His voice, are a vivid image of the Church and our lives. Both sisters found their way into the Gospels and both loved Jesus equally, yet it was Mary who deserved praise. Martha, on the other hand, was reprimanded for succumbing to the temptation to worry and rely on her own strength...

In Mary, Jesus praised the attitude of drawing upon His strength and spirit. This attitude can take many forms. It is not enough to know about Jesus.
We must align our entire lives with Him, and this means purging our homes of noise and distraction. It means cultivating oases of silence, worship, and prayer in our lives...

Jesus gives us an example of the balance between contemplation and action. He often withdrew from his hectic activity to immerse himself in the Father's heart in prayer. This immersion in God, in turn, animated his constant activity...

Today, there is a need to regain the primacy of Mary over Martha if true renewal of the Church is to take place. Marta cannot do without Mary, a missionary without a kneeler, a parish priest without the Blessed Sacrament, and every faithful Catholic without at least being close to the Risen One...

...Jesus, I ask for a spirit of fervent prayer and conscientiousness in work... I ask for the grace of being able to listen to myself and others... Thank you for touching our hearts despite our distractions and lack of focus on Your Word...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 10:38-42, Martha and Mary Receive Christ

Introduction

The Gospel according to Luke (Luke 10:38-42) presents a moving scene of Jesus' visit to the home of Martha and Mary, the sisters of Lazarus.
It is a story of two different attitudes toward Christ, which have been the subject of profound theological and spiritual reflection for centuries.

Hospitality in Bethany

The evangelist Luke describes how, on his way to Jerusalem, Jesus entered a village where a woman named Martha welcomed Him.
Martha, as the mistress of the house, immediately began preparing to best accommodate such a special guest.
Her sister, Mary, sat at Jesus' feet and listened to His words.

Martha's attitude is understandable and praiseworthy from a human perspective.
She was "concerned about many things," which demonstrated her zeal and desire to serve.
However, her concern led to distraction and impatience.
She turned to Jesus, saying, "Lord, do you not care that my sister has left me to serve alone? Tell her to help me."

Jesus' response is crucial to understanding this passage: "Martha, Martha, you are concerned and anxious about many things, but little or only one thing
is needed.
Mary has chosen the better part, which will not be taken away from her."

Martha and Mary as Symbols of the Active and Contemplative Life

For centuries, Church Fathers and saints have interpreted the figures of Martha and Mary as symbols of two fundamental dimensions of the Christian life: the active (active) life and the contemplative (prayerful) life.

St. Augustine explains that Martha, engaged in service, symbolizes an active life, which consists in good works and caring for one's neighbor. Mary, listening to Jesus' words, symbolizes the contemplative life, that is, focusing on God and His Word.
Augustine emphasizes that the reward for good deeds in an active life is eternal rest in the contemplation of God.
Martha's actions, though good and necessary in this life, will pass away when the need passes, while Mary's contemplation foreshadows the joy of eternity.

St. John Cassian also taught that the contemplation of God is the primary goal toward which all virtues strive.
Other virtues, though necessary, are secondary because they serve this single, overarching goal.

Mary's "Best Part"

Jesus does not condemn Martha for her service, but gently admonishes her, pointing out the priority.
By saying that "little or only one thing is needed," Jesus points to what is truly essential: listening to His word and being in His presence.
Mary has chosen the "best part," which she will not be deprived of.
This "best part" is not just listening, but a profound union with Christ through prayer and contemplation.

Pope Benedict XVI often emphasized the importance of this scene in his catechesis.
He noted that Jesus does not rebuke Martha for her service, but for her restlessness and distraction.
Activity on behalf of others, while important, must be imbued with a spirit of contemplation and prayer.
Without inner recollection and listening to the Word of God, even the best of intentions can lead to frustration and loss of peace.
Mary is a model for finding time for quiet recollection and meditation on the Word of God, despite daily responsibilities.

St. Teresa of Ávila, the great mystic and reformer of Carmel, also referred to this scene.
She defended Martha's role, emphasizing that someone must serve and prepare meals so that others can contemplate.
For Teresa, the unification of the active and contemplative life is important, where the will is united with God, and the other faculties of the soul serve Him,
as Martha did.
Humility in accepting God's will is crucial, regardless of whether God calls us to action or prayer.

Balance in the Christian Life

The scene from Bethany teaches us that in the Christian life, a balance between action and contemplation is essential.
It is not about choosing one over the other, but about the harmonious combination of both dimensions.
Service to others (Martha) should flow from and lead to a deep relationship with God (Mary).
Without prayer and listening to God's word, our activity can become sterile and devoid of spiritual meaning.
On the other hand, contemplation that does not lead to love and service can become selfish.

Summary

Jesus reminds us that amid the hustle and bustle of daily duties and worries, the most important thing is this "one thing": the presence of God and listening to His voice. It is this "best part" that gives true peace and joy that no one can take away from us.

 

 

 

 

Flag Counter