18 LIPCA

PIĄTEK, Dzień powszedni
albo wspomnienie św. Szymona z Lipnicy, prezbitera

EWANGELIA - Mt 12, 1-8 (Syn Człowieczy jest Panem szabatu)

Pewnego razu Jezus przechodził w szabat pośród zbóż. Uczniowie Jego, odczuwając głód, zaczęli zrywać kłosy i jeść ziarna.
Gdy to ujrzeli faryzeusze, rzekli Mu: «Oto twoi uczniowie czynią to, czego nie wolno czynić w szabat».
A On im odpowiedział: «Czy nie czytaliście, co uczynił Dawid, gdy poczuł głód, on i jego towarzysze? Jak wszedł do domu Bożego i jadł chleby pokładne, których nie było wolno jeść ani jemu, ani jego towarzyszom, lecz tylko kapłanom?
Albo nie czytaliście w Prawie, że w dzień szabatu kapłani naruszają w świątyni spoczynek szabatu, a są bez winy? Oto powiadam wam: Tu jest coś większego niż świątynia.
Gdybyście zrozumieli, co znaczy: „Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary”, nie potępialibyście niewinnych. Albowiem Syn Człowieczy jest Panem szabatu».

MEDYTACJA

Uczniowie, będąc przy Jezusie, czuli się bezpieczni nawet w chwili łamania prawa szabatu. Świadomość bycia dzieckiem Bożym sprawia, że prawo staje się drogowskazem, a nie przeszkodą w codziennych zmaganiach życiowych...

Człowiek posiada rozum, aby odkrywać głębie Bożego działania w świecie. W dzisiejszych słowach Ewangelii faryzeusze byli tak skoncentrowani na skrupulatnym przestrzeganiu prawa, że nie dostrzegli Bożej troski o głodnego człowieka...

Jezus broni swoich uczniów przed oskarżeniami faryzeuszów i tym samym chce nam przypomnieć, że człowiek jest ważniejszy niż prawo. Boża miłość jest darmowa i nie musimy na nią zasługiwać. To, że istniejemy, jest wystarczającym powodem, żeby być kochanym przez Boga...

Faryzeusze zarzucają uczniom Jezusa przekroczenie norm religijnych, przykazań i Bożych nakazów. Czynią to, bo nie zrozumieli znaczenia Pisma, choć je studiowali. Mają swoją wiedzę i przemyślenia, swoje zwyczaje i normy postępowania. Wszystko to jednak jest niewystarczające, bo nie ma w tym ducha Bożego...

Biblia to nie spis norm i reguł, to nie kodeks norm kulturowych czy moralnych. Jezus ukazuje inny obraz Boga niż to, co podsuwa nam ludzka mądrość czy diabelski podszept. Cały wszechświat żyje z łaski Boga, Jego miłosierdziem...

Faryzeusze źle interpretują Boże działanie, dając prymat przykazaniom i normom. Potępiają innych, są pryncypialni i legalistyczni. Nie zrozumieli i nie żyją prawdą, że miłosierdzie jest ważniejsze niż sąd, a Bóg jest Bogiem miłosierdzia. Miłosierdzie jest kluczem do wszystkiego...

Żydzi mieli 10 przykazań oraz przykazania miłości, dane im od Boga za pośrednictwem Mojżesza. Dodali do nich 613 kolejnych (mictw) z dobrych intencji, by nie przeoczyć niczego w życiu, co mogłoby Bogu się nie spodobać. Ale z czasem zaczęli traktować te dodatkowe wskazania, jak fundament. Skoncentrowali się na detalach i zagubili serce...

Jezus przypomina: „Miłosierdzia chcę, a nie ofiary”. Bo można świetnie znać przepisy, a nie znać Boga, nie mieć z Nim relacji. Można skrupulatnie wypełniać religijne obowiązki, a omijać człowieka. Można być pobożnym i nie mieć serca...

To, co pierwsze, musi pozostać pierwsze: miłość Boga i bliźniego, Dekalog. Bez nich cała reszta nie ma sensu. Sprawdźmy dziś swoje priorytety – nie dla perfekcji, ale dla autentyczności naszego chrześcijaństwa. Nie chodzi o to, żeby lepiej modlić się. Chodzi o to, żeby bardziej kochać. Wszystkich, a zwłaszcza tych, z którymi jest nam najtrudniej...

Gdy to ujrzeli faryzeusze, rzekli Mu: „Oto twoi uczniowie czynią to, czego nie wolno czynić w szabat” (Mt 12, 2). Znów chcieli złapać Jezusa na gorącym uczynku, na kolejnym przekroczeniu Prawa. Nie wiedzieli, że przyszedł to Prawo wypełnić, i to wypełnić je Sobą. Prawo nie może nikogo zbawić...

...Jezu, proszę o serce prawe i wrażliwe na ludzkie potrzeby... Proszę o łaskę zrozumienia, że Bóg nie domaga się bezdusznego posłuchu, ale otwartego serca... Dziękuję za nieustanne przypominanie, że miłosierdzie góruje nad sądem...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 12, 1-8, Syn Człowieczy jest Panem szabatu

Wprowadzenie

W Ewangelii według Świętego Mateusza 12, 1-8, Jezus i Jego uczniowie przechodzą przez pola zboża w szabat.
Uczniowie, będąc głodni, zaczynają zrywać kłosy i jeść.
Faryzeusze, widząc to, oskarżają ich o naruszenie prawa szabatu.

Jezus odpowiada na zarzuty Faryzeuszy, odwołując się do dwóch przykładów z Pisma Świętego:

1. Przykład Dawida
Jezus przypomina, że Dawid i jego towarzysze, będąc głodni, weszli do Domu Bożego i jedli chleby pokładne, które były przeznaczone tylko dla kapłanów.
Ten przykład pokazuje, że w pewnych okolicznościach, zwłaszcza w obliczu potrzeby, prawo może być interpretowane z większą elastycznością.

2. Przykład kapłanów w świątyni
Jezus wskazuje, że kapłani w świątyni w szabat wykonują prace, które w innym kontekście byłyby uznane za naruszenie szabatu, a jednak są bez winy.
To podkreśla, że służba Bogu i potrzeby ludzkie mogą usprawiedliwiać działania, które wydają się łamać literę prawa.
Jezus podsumowuje swoją argumentację stwierdzeniem: „Coś większego niż świątynia jest tutaj”.
To odnosi się do Niego, wskazując na Jego boski autorytet.
Następnie cytuje proroka Ozeasza: „Miłosierdzia chcę, a nie ofiary”.
To zdanie podkreśla, że miłość i miłosierdzie są ważniejsze niż ścisłe przestrzeganie rytualnych przepisów.
Gdyby Faryzeusze zrozumieli tę zasadę, nie potępiliby niewinnych uczniów.

Kulminacją nauczania Jezusa jest stwierdzenie: „Albowiem Syn Człowieczy jest Panem szabatu”.
To oświadczenie ma kluczowe znaczenie:

1. Autorytet Jezusa
Jezus objawia swój boski autorytet nad szabatem.
Jako Pan szabatu, ma prawo do jego autentycznej interpretacji i do ukazania jego prawdziwego znaczenia.

2. Szabat dla człowieka
Jezus wyjaśnia, że szabat został ustanowiony dla dobra człowieka, a nie człowiek dla szabatu.
Oznacza to, że celem szabatu jest służenie ludzkości, zapewnienie odpoczynku, odnowy i możliwości czynienia dobra, a nie nakładanie na ludzi niepotrzebnych ciężarów.

3. Czynienie dobra w szabat
Jezus wielokrotnie uzdrawiał w szabat, pokazując, że jest to dzień przeznaczony na czynienie dobra, a nie na szkodzenie, na ratowanie życia, a nie na zabijanie.
Działania te nie były naruszeniem Dnia Pańskiego, lecz objawieniem jego pełnego sensu.
Święty Jan Chryzostom zauważa, że Jezus celowo nie zawsze łamał szabat bez powodu, ale dawał rozsądne usprawiedliwienia, aby stopniowo doprowadzić do końca prawo, nie gorsząc jednocześnie ludzi.
Podkreśla również, że szabat pierwotnie przynosił wiele korzyści, ucząc ludzi łagodności, człowieczeństwa, Bożej opatrzności i stworzenia, a także stopniowo przygotowując ich do powstrzymywania się od niegodziwości i skłaniając do rzeczy duchowych.

Święty Augustyn z Hippony w swojej harmonizacji Ewangelii zauważa, że Mateusz mógł zachować rzeczywisty porządek wydarzeń, podczas gdy inni ewangeliści mogli trzymać się porządku swoich wspomnień, ale fraza „w tym czasie” może być rozumiana szerzej, wskazując na okres, w którym miały miejsce te różne wydarzenia.
Augustyn również podkreśla, że Bóg nie ustanowił reguły dotyczącej postu lub jedzenia w siódmym dniu tygodnia, a jedynym nakazem było powstrzymanie się od pracy.

Podsumowanie

Podsumowując, fragment Mt 12, 1-8 ukazuje Jezusa jako Pana szabatu, który przywraca temu dniu jego pierwotne, wyzwalające znaczenie, stawiając miłosierdzie i dobro człowieka ponad rygorystyczne przestrzeganie litery prawa.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRIDAY, Weekday
or Memorial of St. Simon of Lipnica, Priest

GOSPEL - Mt 12:1-8 (The Son of Man is Lord of the Sabbath)

Once Jesus was walking through the grain fields on the Sabbath. His disciples, being hungry, began to pluck heads of grain and eat the grain.
When the Pharisees saw this, they said to Him, "Behold, your disciples are doing what is not lawful to do on the Sabbath."
And He answered them, "Have you not read what David did when he and his companions were hungry? How he entered the house of God and ate
the showbread, which was not lawful for him or his companions to eat, but only for the priests?
Or have you not read in the law that on the Sabbath day the priests in the temple break the Sabbath rest, and are guiltless? Behold, I tell you, something greater than the temple is here.
If you understood what this means: "I desire mercy, not sacrifice," you would not condemn the innocent. For the Son of Man is Lord of the Sabbath.

MEDITATION

The disciples, being with Jesus, felt safe even in the moment of breaking the Sabbath law. The awareness of being children of God makes the law a guide, not an obstacle, in the daily struggles of life...

People have reason to discover the depths of God's work in the world. In today's Gospel, the Pharisees were so focused on scrupulously observing the law that they failed to notice God's care for the hungry man...

Jesus defends his disciples against the accusations of the Pharisees and thus wants to remind us that humanity is more important than the law. God's love
is free, and we do not have to earn it. The fact that we exist is sufficient reason to be loved by God...

The Pharisees accuse Jesus' disciples of transgressing religious norms, commandments, and divine commandments. They do this because they have not understood the meaning of Scripture, even though they have studied it. They have their own knowledge and reflections, their own customs and norms
of behavior. However, all this is insufficient, because it lacks the spirit of God...

The Bible is not a list of norms and rules, it is not a code of cultural or moral norms. Jesus presents a different image of God than what human wisdom
or the devil's promptings suggest. The entire universe lives by God's grace, His mercy...

The Pharisees misinterpret God's actions, giving primacy to commandments and norms. They condemn others, are principled, and legalistic. They have not understood and do not live the truth that mercy is more important than judgment, and that God is a God of mercy. Mercy is the key to everything...

The Jews had the 10 commandments and the commandment of love, given to them by God through Moses. They added 613 more (mitzvahs) with good intentions, so as not to overlook anything in life that might displease God. But over time, they began to treat these additional commandments as a foundation. They focused on the details and lost their heart...

Jesus reminds us: "I desire mercy, not sacrifice." Because one can know the laws perfectly well and not know God, and have no relationship with Him. One can scrupulously fulfill religious obligations and avoid others. One can be pious and have no heart...

What comes first must remain first: love of God and neighbor, the Ten Commandments. Without them, all the rest is meaningless. Let us examine our priorities today – not for perfection, but for the authenticity of our Christianity. It's not about praying better. It's about loving more. Everyone, especially those with whom we have the hardest time...

When the Pharisees saw this, they said to Him, "Behold, your disciples are doing what is not lawful to do on the Sabbath" (Mt 12:2). They wanted to catch Jesus red-handed again, in yet another transgression of the Law. They did not know that He had come to fulfill this Law, and to fulfill it with Himself.
The Law cannot save anyone...

...Jesus, I ask for a heart that is righteous and sensitive to human needs... I ask for the grace to understand that God does not demand callous obedience, but an open heart... Thank you for the constant reminder that mercy prevails over judgment...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 12:1-8, The Son of Man is Lord of the Sabbath

Introduction

In Matthew 12:1-8, Jesus and his disciples walk through the grain fields on the Sabbath.
The disciples, being hungry, begin to pluck heads of grain and eat.
The Pharisees, seeing this, accuse them of violating the Sabbath law.

Jesus responds to the Pharisees' accusations by citing two examples from Scripture:

1. The Example of David
Jesus recalls that David and his companions, being hungry, entered the House of God and ate the showbread, which was reserved only for the priests.
This example demonstrates that in certain circumstances, especially in times of need, the law can be interpreted with greater flexibility.

2. The Example of the Priests in the Temple
Jesus points out that the priests in the temple on the Sabbath perform work that in other contexts would be considered a violation of the Sabbath, yet they are innocent.
This emphasizes that service to God and human needs can justify actions that seem to violate the letter of the law.
Jesus concludes his argument with the statement, "Something greater than the temple is here."
This refers to Him, indicating His divine authority.
He then quotes the prophet Hosea: "I desire mercy, not sacrifice."
This statement emphasizes that love and mercy are more important than strict adherence to ritual regulations.
If the Pharisees had understood this principle, they would not have condemned the innocent disciples.

The culmination of Jesus' teaching is the statement, "For the Son of Man is Lord of the Sabbath."
This statement is crucial:

1. The Authority of Jesus
Jesus reveals His divine authority over the Sabbath.
As Lord of the Sabbath, he has the right to its authentic interpretation and to reveal its true meaning.

2. The Sabbath for Man
Jesus explains that the Sabbath was established for the good of man, not man for the Sabbath.
This means that the purpose of the Sabbath is to serve humanity, providing rest, renewal, and the opportunity to do good, not to impose unnecessary burdens on people.

3. Doing Good on the Sabbath
Jesus repeatedly healed on the Sabbath, demonstrating that it is a day intended for doing good, not for harm, for saving lives, not for killing.
These actions were not a violation of the Lord's Day, but a revelation of its full meaning.
St. John Chrysostom notes that Jesus did not always deliberately break the Sabbath without reason, but provided reasonable excuses to gradually bring
the law to an end without scandalizing people.
He also emphasizes that the Sabbath originally brought many benefits, teaching people gentleness, humanity, God's providence and creation, and gradually preparing them to refrain from wickedness and inclining them to spiritual things.

St. Augustine of Hippo, in his harmonization of the Gospels, notes that Matthew may have maintained the actual order of events, while other evangelists may have adhered to the order of their memories, but the phrase "at that time" can be understood more broadly, indicating the period in which these various events occurred.
Augustine also emphasizes that God did not establish a rule regarding fasting or eating on the seventh day of the week, and the only commandment was to refrain from work.

Summary

In summary, Matthew 12:1-8 portrays Jesus as the Lord of the Sabbath, restoring the day to its original, liberating meaning, prioritizing mercy and human good over the strict observance of the letter of the law.

 

 

 

 

Flag Counter