16 LIPCA

ŚRODA, Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel

EWANGELIA - Mt 11, 25-27 (Tajemnice królestwa objawione prostaczkom)

W owym czasie Jezus przemówił tymi słowami: «Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi,
a objawiłeś je prostaczkom. Tak, Ojcze, gdyż takie było Twoje upodobanie.
Wszystko przekazał Mi Ojciec mój. Nikt też nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić».

MEDYTACJA

Tylko Syn zna Ojca i tylko Ojciec zna Syna. To niezwykła bliskość. To tak, jakby być nieustannie wsłuchanym w serce drugiego. Poznać kogoś w sensie biblijnym oznacza nie tylko wiedzę na temat drugiej osoby, jej uczuć i pragnień. Oznacza także bycie w osobistej relacji...

Jezus mówi, że to, co najważniejsze, jest zakryte przed mądrymi i roztropnymi. Bóg nie chce nam utrudnić relacji z Nim, Zwraca uwagę na to, że w życiu są pytania, na które nie znajdujemy odpowiedzi i sprawy, których sensu nie udaje nam się ubrać w słowa...

Szukanie oparcia tylko i wyłącznie w tym, co ludzkie, może rozczarowywać. Wiedza ma granice, mądrość nie wszystko wyjaśnia...

Nie bez powodu tak wiele spotkań ze Stwórcą ma miejsce na pustyni. Czasem nie trzeba jej szukać daleko. Wystarczy własne „nie wiem”, „nie potrafię”, „nie rozumiem”. Taki stan jest niewygodny, ale czasem prowadzi do sytuacji, w której stajemy przed Panem z niczym. To może być pierwszy krok do wyznania: „Jezu, ufam Tobie”...

"W owym czasie Jezus przemówił tymi słowami: «Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom»" (Mt 11, 25)...

Chcąc zrozumieć Jezusa, musimy w pokorze pochylić się przed wielką tajemnicą, musimy stać się małym jak dziecko, które całkowicie ufa swoim rodzicom....

Po słowach lamentu "biada" wobec mieszkańców miejscowości, gdzie dokonało się najwięcej cudów, Jezus wychwala Ojca i tych, którzy przyjęli Jego naukę. Odbiorcami tego zbawczego przesłania są 'prostaczkowie'. To niekoniecznie dzieci, ale ludzie prości i pokorni, którzy są otwarci na to, co nieprzewidywalne...

"Prostaczkowie' to przeciwieństwo tych, którzy uważają się za mądrych i roztropnych według ludzkich kryteriów. Oni nie rozpoznają jednak w swojej "mądrości" Jezusa, Syna objawiającego Ojca...

Objawienie Boga 'prostaczkom' nie stwarza z nich nowej klasy społecznej, nie wywraca hierarchii społeczno-kulturowej. To nie nowa doktryna ani moralność. To osoba Jezusa. Za Jego pośrednictwem odbywa się nowe spotkanie z Bogiem...

W życiu wiary trzeba czasem zejść z wysokości. Z wysokości naszych wyobrażeń o sobie: że jesteśmy niezależni, samowystarczalni, najlepsi, najmądrzejsi, że jakoś to wszystko sami ogarniamy, że mamy wszystko pod kontrolą. Tymczasem Jezus mówi dziś o 'prostaczkach'...

'Prostaczkowie' to nie tylko ludzie prości. To również niemowlęta – ci, którzy wiedzą, że są zależni, którzy nie udają przed Bogiem, że wszystko wiedzą
i wszystko potrafią...

Trzeba odpuścić sobie ambicję bycia 'ogarniętym' i przyjąć łaskę bycia dzieckiem. Z pokorą, ale i z zaufaniem. To trudne, bo ego nie lubi pomniejszania. Ale właśnie w tym sercu 'niemowlęcia', otwartym i chłonnym, Bóg może naprawdę działać. Może wejść i przemieniać, dać w życiu świeżość Ewangelii. Tylko trzeba Mu zrobić miejsce...

Kim jestem? Nie tylko Mojżesz pytał o to w swoim sercu. Także Dawid, Izajasz, Jeremiasz, Amos, apostołowie. Po nich tysiące innych. Świadomych albo krwi na swoich rękach, albo bycia mężem o nieczystych wargach, albo chwil zaparcia się Mistrza, albo…

Mądry i roztropny wie dlaczego Bóg powinien go kochać. Prostaczek nie wie. Mądry i roztropny wie, czym zasłużył. Prostaczek nie wie. Mądry i roztropny zna swoją wartość, prostaczek wie, że jedyną wartością jest to, co Bóg zechce mu objawić...

Nie mówmy: wiem, kim jestem. Pytajmy: kim jestem?...

Jezus wysławia Ojca i mówi, że Bóg odkrył prawdę prostaczkom. Innymi słowy, pochylił się nad prostym człowiekiem i w ten sposób dał dostęp do Prawdy
i Miłości każdemu...

Nachylanie się Boga ku nam dokonuje się codziennie. Miejmy więc w sobie wystarczającą uważność, by uchwycić moment Jego bliskości w różnych, życiowych sytuacjach. Własną mądrością możemy oddalić Boga od siebie, prostota nie zasłania tego, co ważne...

...Jezu, proszę o serce proste, ufne, rozmiłowane w Ojcu... Naucz mnie stawać się Twoim dzieckiem, które z całkowitym zaufaniem będzie przyjmowało wszystko, co od Ciebie pochodzi... Proszę o łaskę prostoty, abym mógł otrzymać i przyjąć Słowo... Dziękuję za przybliżenie i umożliwienie spotkania z Ojcem, który kocha swoje dzieci...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 11, 25-27, Tajemnice królestwa objawione prostaczkom

Wprowadzenie

W Ewangelii według św. Mateusza 11, 25-27, Jezus wypowiada istotne słowa, które ukazują sposób objawienia się Boga i Jego królestwa: „Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom.
Tak, Ojcze, bo tak się Tobie spodobało.
Wszystko przekazał Mi Ojciec mój. Nikt też nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić”.

Te słowa Jezusa są wyrazem dziękczynienia i radości w Duchu Świętym.
Ukazują one, że najgłębsze tajemnice Boże, w tym tajemnice Jego własnego Boskiego życia, są objawiane nie tym, którzy polegają na własnej mądrości
i inteligencji, lecz „maluczkim” – ludziom pokornym i prostym w wierze.

Objawienie tajemnic królestwa

Jezus dziękuje Ojcu za to, że ukrył te rzeczy przed „mądrymi i roztropnymi”, a objawił je „prostaczkom”.
Święty Jan Chryzostom zauważa, że to wyrażenie „Wysławiam Cię” oznacza „dziękuję Ci”.
Jezus w ten sposób wskazuje, że objawienie prawdy o Bogu i Jego królestwie nie zależy od ludzkiej erudycji czy intelektualnych zdolności, ale od Bożej woli
i łaski.

Tajemnice, o których mowa, to najgłębsze prawdy o Bogu, Jego planie zbawienia i Jego własnym życiu Trójjedynym.
Katechizm Kościoła Katolickiego podkreśla, że tajemnica Trójcy Świętej jest centralną tajemnicą wiary chrześcijańskiej i życia, źródłem wszystkich innych tajemnic wiary.
Tylko Bóg może nam ją objawić, ukazując się jako Ojciec, Syn i Duch Święty.

Syn objawia Ojca

W dalszej części fragmentu Ewangelii Jezus mówi: „Wszystko przekazał Mi Ojciec mój. Nikt też nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn
i ten, komu Syn zechce objawić”.
Te słowa podkreślają unikalną i wzajemną relację między Ojcem a Synem.
Tylko Syn, który jest w łonie Ojca, zna Go w pełni i może Go objawić.

Święty Ireneusz z Lyonu wyjaśnia, że Jezus, objawiając się jako Słowo, które przekazuje wiedzę o Ojcu, ganił Żydów, którzy myśleli, że znają Boga, odrzucając jednocześnie Jego Słowo, przez które Bóg jest poznawany.
Papież Jan Paweł II w swoim liście do kapłanów podkreślał, że Ewangelia jest ciągłym objawieniem Ojca, a misja Jezusa jest w całości poświęcona „sprawom Ojca”.

Objawienie Ojca przez Syna jest aktem wolnej woli Syna.
Nie jest to objawienie narzucone, lecz udzielane tym, których Syn wybiera.
To objawienie jest dostępne dla tych, którzy przyjmują Jego zaproszenie: „Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię.
Weźcie moje jarzmo na siebie i uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokorny sercem, a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych.
Albowiem jarzmo moje jest słodkie, a moje brzemię lekkie”.

Mądrość Boża a mądrość ludzka

Słowa Jezusa o ukrywaniu tajemnic przed „mądrymi i roztropnymi” a objawianiu ich „prostaczkom” nie oznaczają potępienia intelektu czy nauki.
Oznaczają raczej, że prawdziwa mądrość Boża różni się od mądrości ludzkiej, która często polega na pysze i samowystarczalności.
Mądrość Boża jest dostępna dla tych, którzy z pokorą serca otwierają się na Boże objawienie.

Międzynarodowa Komisja Teologiczna zauważa, że to „pomieszanie tradycyjnej mądrości” w kontekście Ewangelii dotyczy eschatologicznego objawienia miłości Boga w osobie Jezusa Chrystusa.
Prawda i mądrość Boża zostały objawione w Nim, a prawdziwe poznanie pochodzi z uczniostwa w towarzystwie Jezusa.

Tajemnica w Kościele

Pojęcie „tajemnicy” w kontekście wiary chrześcijańskiej odnosi się do aspektów Bożego planu zbawienia, które wykraczają poza pełne zrozumienie ludzkiego umysłu.
W Kościele katolickim tajemnica Trójcy Świętej jest centralną i najbardziej fundamentalną nauką.
Cała historia zbawienia jest tożsama z historią objawiania się jednego prawdziwego Boga – Ojca, Syna i Ducha Świętego.

Kościół, jako „tajemnica”, odnosi się do wolnego wyboru mądrości i dobroci Ojca, aby objawić się w misjach Syna i Ducha Świętego.
Tajemnica Wcielenia, którą wyznajemy, nie jest abstrakcyjną prawdą, lecz odnosi się do Syna Bożego posłanego, aby nas zbawić.
W Chrystusie, Słowie Wcielonym, ludzie mają dostęp do Ojca w Duchu Świętym i stają się uczestnikami Boskiej natury.

Podsumowanie

Fragment Ewangelii Mateusza 11, 25-27 ukazuje, że poznanie Boga i Jego tajemnic jest darem łaski, dostępnym dla pokornych i prostych sercem.
To Syn objawia Ojca, a prawdziwa mądrość pochodzi z przyjęcia Jego objawienia i podążania za Nim.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WEDNESDAY, Memorial of the Blessed Virgin Mary of Mount Carmel

GOSPEL - Mt 11:25-27 (The Mysteries of the Kingdom Revealed to Little Ones)

At that time, Jesus spoke these words: "I praise You, Father, Lord of heaven and earth, that You have hidden these things from the wise and prudent
and revealed them to little ones. Yes, Father, for such was Your good pleasure.
My Father has entrusted all things to Me. No one knows the Son except the Father, and no one knows the Father except the Son and anyone to whom the Son chooses to reveal Him."

MEDITATION

Only the Son knows the Father, and only the Father knows the Son. This is an extraordinary closeness. It is like constantly listening to the heart of another. To know someone in the biblical sense means not only knowledge about the other person, their feelings, and desires. It also means being in a personal relationship...

Jesus says that what is most important is hidden from the wise and prudent. God does not want to hinder our relationship with Him. He points out that there are questions in life to which we find no answers and matters whose meaning we cannot express in words...

Seeking support solely in what is human can be disappointing. Knowledge has limits, wisdom does not explain everything...

It is not without reason that so many encounters with the Creator take place in the desert. Sometimes we don't have to look far. Just saying "I don't know," "I can't," or "I don't understand" is enough. This state of affairs is uncomfortable, but sometimes it leads to a situation in which we stand before the Lord with nothing. This can be the first step towards confessing: "Jesus, I trust in You"...

"At that time Jesus spoke these words: 'I praise You, Father, Lord of heaven and earth, that You have hidden these things from the wise and prudent
and revealed them to little ones'" (Mt 11:25)...

To understand Jesus, we must humbly bow before the great mystery; we must become small like a child who trusts its parents completely....

After lamenting "woe" to the inhabitants of the town where most miracles occurred, Jesus praises the Father and those who accepted His teachings.
The recipients of this saving message are the "little ones." These are not necessarily children, but simple and humble people who are open to
the unpredictable...

"Simple Ones" are the opposite of those who consider themselves wise and prudent by human standards. However, they do not recognize in their "wisdom" Jesus, the Son revealing the Father...

God's revelation to "simple ones" does not create a new social class out of them, does not overturn the socio-cultural hierarchy. It is not a new doctrine
or morality. It is the person of Jesus. Through Him, a new encounter with God takes place...

In the life of faith, sometimes we must descend from a height. From the height of our self-image: that we are independent, self-sufficient, the best, the wisest, that we somehow manage it all ourselves, that we have everything under control. Meanwhile, Jesus speaks today of "simple ones"...

"Simple Ones" are not just simple people. They are also infants – those who know they are dependent, who do not pretend before God that they know everything and can do everything...

We must let go of the ambition to be "all in" and accept the grace of being a child. With humility, but also with trust. This is difficult, because the ego does not like to belittle. But it is precisely in this heart of an "infant," open and receptive, that God can truly work. He can enter and transform, imbuing life with
the freshness of the Gospel. We just need to make room for Him...

Who am I? Not only Moses asked this in his heart. David, Isaiah, Jeremiah, Amos, the apostles. Thousands of others followed. Aware either of the blood on their hands, or of being a man with impure lips, or of moments of denying the Master, or...

The wise and prudent person knows why God should love them. The simple person does not know. The wise and prudent person knows what they have done to deserve it. The simple person does not know. The wise and prudent person knows their own worth; the simple person knows that their only value is what God chooses to reveal to them...

Let us not say: I know who I am. Let us ask: who am I?...

Jesus praises the Father and says that God revealed truth to the simple. In other words, He stooped down to the simple man and thus gave access to Truth and Love to everyone...

God's bending toward us happens daily. Let us therefore be attentive enough to capture the moment of His closeness in various life situations. With our own wisdom, we can distance God from ourselves; simplicity does not obscure what is important...

...Jesus, I ask for a simple, trusting heart, in love with the Father... Teach me to become Your child, who will accept everything that comes from You with complete trust... I ask for the grace of simplicity so that I may receive and accept the Word... Thank you for bringing me closer and enabling me to meet
the Father who loves His children...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 11:25-27, The Mysteries of the Kingdom Revealed to the Simple

Introduction

In Matthew 11:25-27, Jesus speaks important words that reveal the manner of God's revelation and His kingdom: "I thank You, Father, Lord of heaven
and earth, that You have hidden these things from the wise and prudent and revealed them to the simple.
Yes, Father, for thus it pleased You.
My Father has delivered all things to Me. No one knows the Son except the Father, and no one knows the Father except the Son and anyone to whom the Son chooses to reveal Him."

These words of Jesus are an expression of thanksgiving and joy in the Holy Spirit.
They show that God's deepest mysteries, including the mysteries of His own divine life, are revealed not to those who rely on their own wisdom
and intelligence, but to the "little ones"—to those humble and simple in faith.

Revelation of the Mysteries of the Kingdom

Jesus thanks the Father for hiding these things from the "wise and prudent" and revealing them to the "little ones."
St. John Chrysostom notes that the phrase "I praise you" means "I thank you."
Jesus thus indicates that the revelation of the truth about God and His kingdom does not depend on human erudition or intellectual abilities, but on God's will and grace.

The mysteries in question are the deepest truths about God, His plan of salvation, and His own Triune life.
The Catechism of the Catholic Church emphasizes that the mystery of the Holy Trinity is the central mystery of Christian faith and life, the source of all other mysteries of faith.
Only God can reveal it to us, revealing Himself as Father, Son, and Holy Spirit.

The Son Reveals the Father

Later in the Gospel passage, Jesus says: "My Father has delivered everything to me. No one knows the Son except the Father, and no one knows the Father except the Son and anyone to whom the Son chooses to reveal him."
These words emphasize the unique and reciprocal relationship between the Father and the Son.
Only the Son, who is in the bosom of the Father, knows Him fully and can reveal Him.

St. Irenaeus of Lyons explains that Jesus, revealing himself as the Word who imparts knowledge of the Father, rebuked the Jews who thought they knew God while rejecting His Word, through which God is known.
In his letter to priests, Pope John Paul II emphasized that the Gospel is a continuous revelation of the Father, and that Jesus' mission is entirely devoted to "the things of the Father."

The revelation of the Father through the Son is an act of the Son's free will.
This is not a revelation imposed, but rather one granted to those chosen by the Son.
This revelation is available to those who accept His invitation: "Come to me, all you who labor and are heavy laden, and I will give you rest.
Take my yoke upon you and learn from me, for I am gentle and humble in heart, and you will find rest for your souls.
For my yoke is easy, and my burden is light."

God's Wisdom and Human Wisdom

Jesus' words about hiding secrets from the "wise and prudent" and revealing them to the "little ones" do not imply a condemnation of intellect or science. Rather, they mean that true divine wisdom differs from human wisdom, which often relies on pride and self-sufficiency.
God's wisdom is accessible to those who humbly open themselves to God's revelation.

The International Theological Commission notes that this "confusion of traditional wisdom" in the context of the Gospel concerns the eschatological revelation of God's love in the person of Jesus Christ.
God's truth and wisdom were revealed in Him, and true knowledge comes from discipleship in the company of Jesus.

Mystery in the Church

The concept of "mystery" in the context of Christian faith refers to aspects of God's plan of salvation that transcend the full understanding of the human mind.
In the Catholic Church, the mystery of the Holy Trinity is the central and most fundamental teaching.
The entire history of salvation is identical with the history of the revelation of the one true God – the Father, the Son, and the Holy Spirit.

The Church, as "mystery," refers to the free choice of the Father's wisdom and goodness to reveal itself in the missions of the Son and the Holy Spirit.
The mystery of the Incarnation, which we profess, is not an abstract truth but refers to the Son of God sent to save us.
In Christ, the Incarnate Word, people have access to the Father in the Holy Spirit and become partakers of the divine nature.

Summary

The Gospel passage from Matthew 11:25-27 reveals that knowledge of God and His mysteries is a gift of grace, accessible to the humble and simple of heart.
It is the Son who reveals the Father, and true wisdom comes from accepting His revelation and following Him.

 

 

 

 

 

Flag Counter