6 LIPCA

NIEDZIELA, Czternasta Niedziela zwykła

EWANGELIA - Łk 10, 1-12. 17-20 (krótsza perykopa Łk 10, 1-9) Pokój królestwa Bożego

Jezus wyznaczył jeszcze innych, siedemdziesięciu dwóch uczniów i wysłał ich po dwóch przed sobą do każdego miasta i miejscowości, dokąd sam przyjść zamierzał. Powiedział też do nich:
«Żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało; proście więc Pana żniwa, żeby wyprawił robotników na swoje żniwo. Idźcie, oto was posyłam jak owce między wilki. Nie noście z sobą trzosa ani torby, ani sandałów; i nikogo w drodze nie pozdrawiajcie.
Gdy do jakiego domu wejdziecie, najpierw mówcie: „Pokój temu domowi”. Jeśli tam mieszka człowiek godny pokoju, wasz pokój spocznie na nim; jeśli nie, powróci do was. W tym samym domu zostańcie, jedząc i pijąc, co mają; bo zasługuje robotnik na swoją zapłatę. Nie przechodźcie z domu do domu. Jeśli do jakiego miasta wejdziecie i przyjmą was, jedzcie, co wam podadzą; uzdrawiajcie chorych, którzy tam są, i mówcie im: „Przybliżyło się do was królestwo Boże”».

Koniec krótszej perykopy.

«Lecz jeśli do jakiego miasta wejdziecie, a nie przyjmą was, wyjdźcie na jego ulice i powiedzcie: „Nawet proch, który z waszego miasta przylgnął nam do nóg, strząsamy wam. Wszakże to wiedzcie, że bliskie jest królestwo Boże”. Powiadam wam: Sodomie lżej będzie w ów dzień niż temu miastu».
Wróciło siedemdziesięciu dwóch z radością mówiąc: «Panie, przez wzgląd na Twoje imię nawet złe duchy nam się poddają».
Wtedy rzekł do nich: «Widziałem szatana spadającego z nieba jak błyskawica. Oto dałem wam władzę stąpania po wężach i skorpionach, i po całej potędze przeciwnika, a nic wam nie zaszkodzi. Jednak nie z tego się cieszcie, że duchy się wam poddają, lecz cieszcie się, że wasze imiona zapisane są
w niebie».

MEDYTACJA

Jezus wybiera i posyła. Ten wybór i posłanie wiąże się ze zdolnościami, jakimi Bóg nas obdarzył. On nie zostawia uczniów samych, daje im swoją moc – moc uzdrawiania i czynienia cudów w Jego imię...

Jezus przygotował swoich uczniów na doświadczenie bycia przyjętymi, ale także na doświadczenie odrzucenia przez ludzi. Gdy wypełniamy misję daną przez Jezusa, naszym udziałem stają się zarówno doświadczenia piękne, jak i te trudne...

Misją uczniów Jezusa jest nie tyle spektakularny sukces, ile pewność, że pozostajemy z Nim w bliskiej relacji. On cieszy się każdym naszym gestem dobroci
i miłości – i zapamiętuje je na zawsze...

"Jeśli do jakiego miasta wejdziecie i przyjmą was, jedzcie, co Wam podadzą; uzdrawiajcie chorych, którzy tam są, i mówcie im: Przybliżyło się do was królestwo Boże" (Łk 10, 8-9)...

Prostota szczerej i ufnej wiary misjonarzy przynosi nowość zawsze świeżej Ewangelii. Ta prostota dziecka Bożego zastanawia i przyciąga do Chrystusa jak magnes. Żywej wierze towarzyszą znaki w postaci uzdrowień ducha i ciała. Czasami Bóg sprawia spektakularne cuda uzdrowień, ale najczęstszym znakiem przyjścia Królestwa Bożego jest uwolnienie od grzechu i uzdrowienie z ran serca...

Tylko Ewangelista Łukasz mówi o misji ‘siedemdziesięciu dwóch’. Jest to rozwinięcie wcześniejszego rozesłania Dwunastu. Każdy ma swoje miejsce w misji Jezusa. Jego przyjście na świat jest wyrazem tego, że Bóg kocha wszystkie swoje dzieci. Tej miłości nie można zatrzymać dla siebie. Ona obejmuje coraz to nowe horyzonty, aż po krańce wszechświata...

Ojciec posłał swojego Syna, Ten wysyła apostołów i wszystkich swoich uczniów, aby uczestniczyli wraz z Nim w dziele szukania i znalezienia braci. Siedemdziesięciu dwóch uczniów jest wyrazem tego, że ‘żniwo jest wielkie’, a Bóg nie ma ‘dzieci do stracenia’...

Obraz siedemdziesięciu dwóch wracających do Pana, opowiadających z radością o sukcesie misji i zwycięstwie nad złym duchem jest okazją dla Jezusa do pouczenia o rozeznaniu, co jest prawdziwą przeciwnością i co jest prawdziwym źródłem pocieszenia...

Jezus rozszerza grupę uczniów, których posyła przed sobą do dzielenia się wiarą, posyłając ich z pustymi rękami. Najpierw było dwunastu, teraz siedemdziesięciu dwóch. I nieprzypadkowo tyle, bo według żydowskiej tradycji tyle było wówczas narodów na świecie...

Ewangelia nie jest dla wybranych. Jest dla wszystkich. Jezus wysyła uczniów 'bez niczego', bez jedzenia, pieniędzy, dodatkowego ubrania, a nawet bez laski, bez zabezpieczeń, bo uczniowie mają zrozumieć, że ich siłą nie są rzeczy materialne, ale relacja z Tym, który ich posyła. Ich bogactwem nie jest wyposażenie, tylko Ewangelia. To jest dobra nowina dla nas...

Nie musimy wszystko ogarnąć, nie musimy być teologiem, nie musimy znać odpowiedzi na każde pytanie. Wystarczy, że znamy Jezusa i chcemy się Nim dzielić. Wystarczy życie, które pokazuje, że Bóg jest prawdziwy, że prowadzi, przemienia i daje pokój...

Zmartwychwstały Jezus posyła dziś każdego z nas, swoich współczesnych uczniów-misjonarzy. I mówi: „Idźcie – świat czeka”. W prostocie, zaufaniu, z sercem otwartym. On zatroszczy się o resztę...

Spadający z nieba szatan to aluzja do tego, kim kiedyś był – aniołem światłości. Teraz na ziemi, tłumaczy Jezus, stara się niszczyć Boże dzieło. W tym człowieka. Jak wielka i nikczemna to moc uprzytamnia, gdy słyszymy porównanie jej do jadowitych wężów i skorpionów. Uczniowie, przynajmniej na czas swojej misji , są przed tymi siłami zła chronieni, nic nie są im w stanie zrobić...

Nie władza nad mocami zła ma być powodem radości uczniów, ale świadomość pełnienia woli Boga oraz to, że kiedyś czeka ich niebo. Najważniejsze, że mamy swój udział w dziele Boga i zapisani jesteśmy w niebie jako jego przyszli domownicy...

Idźcie, posyłam was jak owce między wilki. Uczniowie paschalnego Baranka nie idą na pokojowe żniwa, w których sierpem ścina się dojrzałe snopki zboża. Idą do dusz przepełnionych nędzą i wzburzonych namiętnościami. Dusze zdeprawowane miewają w sobie coś okrutnego i przerażającego, a porównanie ich do wilków wydaje się trafne...

Misja Kościoła to misja owiec wśród wilków. Oznacza krzewienie wiary w świecie przesiąkniętym nienawiścią. Choć atak trwa nieprzerwanie, nie zawsze do jego prowadzenia używa się tej samej broni...

W pierwszych stuleciach Kościół doświadczał ataku siłowego, w którym wykorzystywano prześladowania, tortury, miecz i dzikie zwierzęta. Potem aż do czasów nowożytnych atak na Kościół miał charakter intelektualny – walczono z nim nie ostrzem miecza, ale ostrzem intelektu. Wróg nie atakował z zewnątrz, lecz od środka...

W XVII wieku Kościół był atakowany jako wróg Pisma Świętego. Obecnie jest atakowany za staromodną wiarę w Biblię jako objawione słowo Boże. W XVIII wieku zarzucano Kościołowi, że jest wrogiem historii, ponieważ utrzymywał, iż jego pochodzenie jest Boskie. Teraz zarzuca mu się, że wierzy w historię
i szanuje tradycję...

Pod koniec XIX wieku Kościół był przedmiotem ataku jako wróg nauki i rozumu. Teraz jest atakowany za to, że wierzy w rozum i nie zgadza się, by podporządkowywano ludzi nieokreślonym mistycyzmom współczesnych piewców rewolucji seksualnej i transgenderowej. Kościół jawi się jako wróg współczesności. Zwolennicy futuryzmu potępiają go za przynależność do teraźniejszości; teraźniejszość potępia go za przynależność do przeszłości...

Kościół nie pasuje do żadnej konkretnej epoki ani do żadnego konkretnego miejsca, bo znajduje się poza czasem, czyli jest wieczny. Kiedyś katolik mógł toczyć spory ze swym pobratymcem na gruncie Pisma Świętego i katechizmu, ponieważ obaj wierzyli, że tam jest zawarta nauka Boga. Dzisiaj katolik nie może być pewien, czy inny katolik uznaje Biblię za księgą bardziej natchnioną niż 'Władca Pierścieni'...

Dawniej wspólnym mianownikiem przekonań była historia jako nauczycielka życia, współczesny nie interesuje się swymi korzeniami. Ma na uwadze tylko postęp. Do niedawna wspólnym terenem porozumienia był rozum, dziś katolik nie może być pewien, czy spiera się z człowiekiem, który wyznaje wiarę
w istnienie rzeczywistości obiektywnej...

Niewielu ludzi znajdujących się poza Kościołem wierzy obecnie choćby w jedną dziesiątą chrześcijańskich prawd głoszonych jeszcze sto lat temu. Współcześni apostołowie Chrystusa muszą zmagać się z inwazją świeckiej filozofii życia i głosić, nieraz pod prąd i wbrew nadziei, żywego i prawdziwego Boga tym, którzy od dawna oswoili się z myślą, że sami są bogami i innych nie potrzebują...

Zmartwychwstały Baranek przynagla swych uczniów: „Żniwo wielkie, proście o robotników”...

...Jezu, proszę o serce przeniknięte Twoim pokojem i zdolne do dzielenia się nim z innymi... Proszę o łaskę świadomego podjęcia misji, jaka na mnie spoczywa
i dawaniu świadectwa bliskości z Tobą... Dziękuję za doświadczenie i wsparcie wspólnoty w misji ewangelizacyjnej...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 10, 1-12. 17-20 (krótsza perykopa Łk 10, 1-9), Pokój królestwa Bożego

Zakładam, że chodzi o komentarz do fragmentu Ewangelii Łukasza 10, 1-12 i 17-20, ze szczególnym uwzględnieniem krótszej perykopy Łk 10, 1-9,
oraz tematu "Pokój królestwa Bożego".

Planuję odpowiedzieć, omawiając następujące zagadnienia:

1. Wprowadzenie do misji siedemdziesięciu dwóch uczniów: omówienie powołania i wysłania uczniów przez Jezusa.
2. Instrukcje dotyczące misji: szczegółowe wyjaśnienie zaleceń Jezusa dotyczących ubóstwa, zależności od Bożej opatrzności i głoszenia pokoju.
3. Głoszenie Królestwa Bożego i uzdrawianie: podkreślenie centralnego przesłania misji – bliskości Królestwa Bożego i towarzyszących mu znaków.
4. Reakcja na odrzucenie: omówienie instrukcji Jezusa dotyczących postępowania w przypadku braku przyjęcia.
5. Powrót i radość uczniów: wyjaśnienie radości uczniów z ich sukcesów i pouczenia Jezusa o prawdziwej radości.
6. Pokój Królestwa Bożego: synteza tematu pokoju w kontekście misji i Królestwa Bożego.

Wykorzystam następujące zasoby:

Łk 10, 1-12, 17-20,
Łk 10, 1-9,
Mt 28, 19,
Mt 10,
Łk 9,
Evangelii Nuntiandi (dla kontekstu misji Jezusa),
Audiencja Generalna Benedykta XVI z 26 października 2011 (dla kontekstu misji i pokoju).

Komentarz do Ewangelii Łk 10, 1-12. 17-20, Pokój Królestwa Bożego

Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według Świętego Łukasza (Łk 10, 1-12. 17-20), a zwłaszcza jego krótsza perykopa (Łk 10, 1-9), przedstawia kluczowy moment w misji Jezusa: wysłanie siedemdziesięciu dwóch uczniów.
Jest to wydarzenie o głębokim znaczeniu dla zrozumienia natury ewangelizacji i istoty Królestwa Bożego, które Jezus przyszedł głosić.

Wysłanie siedemdziesięciu dwóch uczniów

Jezus, po tym jak sam głosił Ewangelię, powołał siedemdziesięciu dwóch innych uczniów i wysłał ich po dwóch przed sobą do każdego miasta i miejsca, do którego sam zamierzał pójść.
To wysłanie jest kontynuacją Jego własnej misji, którą Ewangelista Łukasz podsumowuje słowami: „Muszę głosić Dobrą Nowinę o królestwie Bożym”.
Jezus podkreśla pilność misji, mówiąc: „Żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało; proście więc Pana żniwa, żeby wyprawił robotników na swoje żniwo”.
To wezwanie do modlitwy o powołania jest aktualne w każdym czasie, przypominając, że misja ewangelizacyjna jest dziełem Bożym, a nie tylko ludzkim.

Instrukcje dotyczące misji

Jezus daje swoim uczniom bardzo konkretne instrukcje, które podkreślają radykalny charakter ich posłannictwa i ich całkowitą zależność od Boga.

1. Ubóstwo i zależność
„Idźcie! Oto posyłam was jak baranki między wilki. Nie noście z sobą trzosa ani torby, ani sandałów”.
Papież Benedykt XVI zauważył, że Jezus nie wysyła ich „z potężnymi środkami, ale «jak baranki między wilki», bez trzosa, torby czy sandałów”.
To symbolizuje, że moc misji nie pochodzi z ludzkich zasobów czy siły, ale z Bożej opatrzności i zaufania.
Podobne instrukcje Jezus dał Dwunastu Apostołom, nakazując im nie brać złota, srebra ani miedzi do pasów, ani torby na drogę.

2. Głoszenie pokoju
„Do jakiegokolwiek domu wejdziecie, najpierw mówcie: «Pokój temu domowi!»”.
Jeśli w domu jest „człowiek pokoju”, ich pokój spocznie na nim; jeśli nie, powróci do nich.
To pozdrowienie nie jest jedynie formalnością, ale rzeczywistym darem pokoju, który jest owocem Królestwa Bożego.
Pokój ten jest darem Chrystusa, który ma moc przemieniać serca i budować jedność.

3. Zależność od gościnności
Uczniowie mieli pozostawać w tym samym domu, jedząc i pijąc to, co im podadzą, ponieważ „robotnik zasługuje na swoją zapłatę”.
Nie mieli przenosić się z domu do domu, co podkreślało ich zaufanie i pokorę.

Głoszenie Królestwa Bożego i uzdrawianie

Centralnym przesłaniem misji było głoszenie: „Przybliżyło się do was królestwo Boże”.
Temu głoszeniu towarzyszyły znaki: „Uzdrowicie tam chorych”.
Misja Jezusa, a co za tym idzie, misja Jego uczniów, polegała na przynoszeniu Dobrej Nowiny ubogim, uzdrawianiu chorych i ogłaszaniu bliskości Królestwa Bożego.
Uzdrawianie nie było celem samym w sobie, lecz znakiem obecności i mocy Królestwa.

Reakcja na odrzucenie

Jezus przewidział, że nie wszędzie uczniowie zostaną przyjęci.
W przypadku odrzucenia mieli wyjść na ulice miasta i powiedzieć: „Nawet proch z waszego miasta, który przylgnął do naszych stóp, strząsamy wam na świadectwo.
Wiedzcie jednak, że bliskie jest królestwo Boże”.
To symboliczne działanie było ostrzeżeniem, że odrzucenie posłańców Jezusa jest odrzuceniem samego Jezusa i Tego, który Go posłał.
Jezus stwierdza, że w dniu sądu „lżej będzie Sodomie niż temu miastu”.

Powrót i radość uczniów

Siedemdziesięciu dwóch uczniów powróciło z radością, mówiąc: „Panie, przez wzgląd na Twoje imię nawet złe duchy nam się poddają”.
Jezus potwierdził ich władzę nad mocami wroga, mówiąc: „Dałem wam władzę stąpania po wężach i skorpionach, i po całej potędze przeciwnika, a nic wam nie zaszkodzi”.
Jednakże, Jezus pouczył ich, aby nie cieszyli się z tego, że duchy im się poddają, lecz z tego, że ich imiona są zapisane w niebie.
Prawdziwa radość pochodzi z przynależności do Boga i z uczestnictwa w Jego zbawczym planie, a nie z zewnętrznych sukcesów czy posiadanej mocy.

Pokój Królestwa Bożego

Temat „Pokoju Królestwa Bożego” jest centralny w dzisiejszej Ewangelii.
Misja uczniów rozpoczyna się od pozdrowienia pokoju: „Pokój temu domowi!”.
Ten pokój nie jest jedynie brakiem konfliktu, ale pełnią zbawienia, harmonią z Bogiem i bliźnim, która jest darem Królestwa Bożego.
Królestwo Boże, które „przybliżyło się”, przynosi ze sobą ten pokój.
Papież Benedykt XVI podkreślał, że Pan przychodzi w Eucharystii, aby wyprowadzić nas z indywidualizmu i uformować w jedno ciało, jedno królestwo pokoju w podzielonym świecie.
Budowanie tego królestwa pokoju wymaga od posłańców wyjścia i odpowiedzi na zaproszenie Jezusa, nie z siłą wojny, ale jako „baranki między wilki”.

Podsumowanie

Misja siedemdziesięciu dwóch uczniów jest wzorem dla każdego chrześcijanina.
Jesteśmy wezwani do głoszenia Dobrej Nowiny o Królestwie Bożym, do przynoszenia pokoju Chrystusa światu, ufając całkowicie Bożej opatrzności
i pamiętając, że nasza prawdziwa radość leży w tym, że nasze imiona są zapisane w niebie.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUNDAY, Fourteenth Sunday in Ordinary Time

GOSPEL - Lk 10:1-12. 17-20 (shorter pericope Lk 10:1-9) Peace of the Kingdom of God

Jesus appointed seventy-two other disciples and sent them ahead of him in pairs to every town and place where he himself intended to go. And he said to them,
"The harvest is plentiful, but the laborers are few. Therefore ask the Lord of the harvest to send out laborers into his harvest. Go, behold, I am sending you out as sheep among wolves. Carry no purse, no bag, no sandals; and greet no one on the way.
Whatever house you enter, first say, "Peace be to this house." If a man of peace is there, your peace will rest on him; if not, it will return to you. Stay
in the same house, eating and drinking what they have; for the laborer deserves his wages. Do not go from house to house. If you enter a city and they receive you, eat what is set before you, heal the sick in it, and say to them, “The kingdom of God has come near to you.”’

End of the shorter pericope

“But whatever city you enter and they do not receive you, go out into its streets and say, ‘Even the dust from your city that clings to our feet we wipe
off against you. Nevertheless know this, that the kingdom of God is near.’ I tell you, it will be more tolerable for Sodom in that day than for that city.”
The seventy-two returned with joy, saying, ‘Lord, even the demons submit to us in your name.’
Then he said to them, ‘I saw Satan fall like lightning from heaven. Behold, I have given you authority to tread on serpents and scorpions, and over all
the power of the enemy, and nothing shall harm you. Nevertheless, do not rejoice that the spirits submit to you, but rejoice that your names are written
in heaven.'

MEDITATION

Jesus chooses and sends. This choice and sending are connected with the abilities that God has given us. He does not leave the disciples alone, he gives them his power - the power to heal and perform miracles in his name...

Jesus prepared his disciples for the experience of being accepted, but also for the experience of being rejected by people. When we fulfill the mission given by Jesus, we experience both beautiful and difficult experiences...

The mission of the disciples of Jesus is not so much spectacular success, but the certainty that we remain in a close relationship with Him. He rejoices over every gesture of kindness and love from us – and remembers them forever...

"If you enter a city and they welcome you, eat what is set before you, and heal the sick in it, and say to them, 'The kingdom of God has come near to you'" (Luke 10:8-9)...

The simplicity of the sincere and trusting faith of the missionaries brings the novelty of the ever-fresh Gospel. This simplicity of the child of God amazes
and attracts to Christ like a magnet. Living faith is accompanied by signs in the form of healings of the spirit and body. Sometimes God works spectacular miracles of healing, but the most common sign of the coming of the Kingdom of God is liberation from sin and healing from the wounds of the heart...

Only the Evangelist Luke speaks of the mission of the 'seventy-two'. This is an extension of the earlier sending out of the Twelve. Everyone has their place
in Jesus' mission. His coming into the world is an expression of the fact that God loves all his children. This love cannot be kept to oneself. It embraces ever new horizons, to the ends of the universe...

The Father sent his Son, he sends the apostles and all his disciples to participate with him in the work of seeking and finding brothers. The seventy-two disciples are an expression of the fact that the ‘harvest is plentiful’ and that God has ‘no children to lose’...

The image of the seventy-two returning to the Lord, joyfully telling of the success of the mission and victory over the evil spirit, is an opportunity for Jesus to teach about discerning what is the real adversity and what is the true source of comfort...

Jesus expands the group of disciples he sends before him to share the faith, sending them empty-handed. First there were twelve, now seventy-two.
And it is no coincidence that there are so many, because according to Jewish tradition, that is how many nations there were in the world at that time...

The Gospel is not for the chosen. It is for everyone. Jesus sends the disciples 'without anything', without food, money, extra clothing, and even without
a walking stick, without security, because the disciples are to understand that their strength is not material things, but the relationship with the One who sends them. Their wealth is not equipment, but the Gospel. This is good news for us...

We don't have to understand everything, we don't have to be a theologian, we don't have to know the answers to every question. It is enough that we know Jesus and want to share Him. It is enough to have a life that shows that God is real, that he leads, transforms and gives peace...

The Risen Jesus sends each of us today, his modern-day missionary disciples. And he says: "Go - the world is waiting". In simplicity, trust, with an open heart. He will take care of the rest...

Satan falling from heaven is an allusion to who he once was – an angel of light. Now on earth, Jesus explains, he is trying to destroy God's work. Including man. How great and vile this power is is brought home when we hear it compared to poisonous snakes and scorpions. The disciples, at least for the duration
of their mission, are protected from these forces of evil, they are unable to do anything to them...

The reason for the disciples' joy is not the power over the forces of evil, but the awareness of fulfilling God's will and the fact that heaven awaits them one day. The most important thing is that we have our share in God's work and are recorded in heaven as his future household members...

Go, I am sending you like sheep among wolves. The disciples of the Paschal Lamb do not go to the peaceful harvest, where ripe sheaves of grain are cut down with a sickle. They go to souls filled with misery and agitated by passions. Depraved souls have something cruel and terrifying about them, and comparing them to wolves seems apt...

The mission of the Church is the mission of sheep among wolves. It means spreading faith in a world permeated with hatred. Although the attack
is unceasing, it is not always carried out with the same weapons...

In the first centuries, the Church experienced a violent attack, in which persecution, torture, the sword and wild animals were used. Then, until modern times, the attack on the Church was intellectual in nature - it was fought not with the edge of the sword but with the edge of the intellect. The enemy did not attack from without, but from within...

In the 17th century, the Church was attacked as the enemy of Holy Scripture. Today, it is attacked for its old-fashioned belief in the Bible as the revealed word of God. In the 18th century, the Church was accused of being the enemy of history because it claimed its origin was divine. Now it is accused of believing in history and respecting tradition...

Towards the end of the 19th century, the Church was attacked as the enemy of science and reason. Now he is attacked for believing in reason and refusing to subordinate people to the vague mysticisms of contemporary advocates of the sexual and transgender revolution. The Church appears as an enemy
of modernity. Supporters of futurism condemn it for belonging to the present; the present condemns it for belonging to the past...

The Church does not fit into any specific era or place, because it is outside of time, and is therefore eternal. Once, a Catholic could argue with his fellow Catholic on the basis of the Holy Scriptures and the catechism, because both believed that God's teachings were contained therein. Today, a Catholic cannot be certain whether another Catholic considers the Bible to be a more inspired book than 'The Lord of the Rings'...

In the past, the common denominator of beliefs was history as a teacher of life; the modern one is not interested in his roots. He only cares about progress. Until recently, reason was the common ground of agreement; today, a Catholic cannot be certain that he is arguing with a person who professes faith in the existence of objective reality...

Few people outside the Church currently believe in even one tenth of the Christian truths proclaimed a hundred years ago. Contemporary apostles of Christ must struggle with the invasion of a secular philosophy of life and proclaim, sometimes against the grain and against hope, the living and true God to those who have long been accustomed to the idea that they themselves are gods and do not need others...

The Risen Lamb urges his disciples: "The harvest is plentiful, ask for workers"...

...Jesus, I ask for a heart permeated with your peace and capable of sharing it with others... I ask for the grace to consciously undertake the mission that rests upon me and to bear witness to my closeness to you... Thank you for the experience and support of the community in the evangelizing mission...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 10:1-12, 17-20 (shorter pericope of Luke 10:1-9), Peace of the Kingdom of God

I assume that this is a commentary on the Gospel of Luke 10:1-12 and 17-20, with particular emphasis on the shorter pericope of Luke 10:1-9, and the topic of "Peace of the Kingdom of God".

I plan to respond by discussing the following topics:

1. Introduction to the mission of the seventy-two disciples: a discussion of Jesus' calling and sending out of the disciples.
2. Instructions for mission: a detailed explanation of Jesus' instructions on poverty, dependence on God's providence, and the proclamation of peace.
3. Proclaiming the Kingdom of God and healing: emphasizing the central message of mission - the nearness of the Kingdom of God and the signs that accompany it.
4. The Response to Rejection: A Review of Jesus’ Instructions on How to Respond in the Event of Non-Acceptance.
5. The Return and Joy of the Disciples: An Explanation of the Disciples’ Joy in Their Success and Jesus’ Instruction on True Joy.
6. The Peace of the Kingdom of God: A Synthesis of the Theme of Peace in the Context of Mission and the Kingdom of God.

I will use the following resources:

Lk 10:1-12, 17-20,
Lk 10:1-9,
Mt 28:19,
Mt 10,
Lk 9,
Evangelii Nuntiandi (for the context of Jesus’ mission),
Benedict XVI’s General Audience of October 26, 2011 (for the context of mission and peace),

Commentary on the Gospel of Lk 10:1-12. 17-20, Peace of the Kingdom of God

Introduction

The passage from the Gospel according to Saint Luke (Lk 10:1-12, 17-20), and especially its shorter pericope (Lk 10:1-9), presents a key moment in Jesus' mission: the sending out of the seventy-two disciples.
It is an event of profound significance for understanding the nature of evangelization and the essence of the Kingdom of God that Jesus came to proclaim.

The sending out of the seventy-two disciples

After preaching the Gospel himself, Jesus called seventy-two other disciples and sent them out in pairs ahead of him to every town and place to which he himself intended to go.
This sending out is a continuation of his own mission, which the Evangelist Luke sums up with the words: "I must preach the good news of the kingdom of God."
Jesus emphasizes the urgency of the mission by saying: "The harvest is plentiful, but the laborers are few; therefore ask the Lord of the harvest to send out laborers into his harvest."
This call to pray for vocations is timely in every age, reminding us that the evangelizing mission is a work of God, not just of man.

Instructions for mission

Jesus gives his disciples very specific instructions that emphasize the radical nature of their mission and their total dependence on God.

1. Poverty and dependence
“Go! Behold, I send you out as lambs among wolves. Carry no purse, no bag, no sandals.”
Pope Benedict XVI noted that Jesus does not send them “with powerful means, but ‘as lambs among wolves,’ without purse, no bag, no sandals.”
This symbolizes that the power of the mission does not come from human resources or strength, but from divine providence and trust.
Jesus gave similar instructions to the Twelve Apostles, commanding them not to take gold, silver, or copper in their belts, nor a bag for the journey.

2. Proclaiming Peace
“Whatever house you enter, first say, ‘Peace to this house!’”
If there is a “man of peace” in the house, their peace will rest on him; if not, it will return to them.
This greeting is not a mere formality, but a real gift of peace, which is the fruit of the Kingdom of God.
This peace is a gift from Christ that has the power to transform hearts and build unity.

3. Dependence on hospitality
The disciples were to stay in the same house, eating and drinking whatever was set before them, because “the worker deserves his wages.”
They were not to move from house to house, which emphasized their trust and humility.

Proclaiming the Kingdom of God and Healing

The central message of the mission was the proclamation: “The kingdom of God has come near to you.”
This proclamation was accompanied by signs: “There you will heal the sick.”
Jesus’ mission, and consequently the mission of his disciples, was to bring the Good News to the poor, heal the sick, and proclaim the nearness of the Kingdom of God.
Healing was not an end in itself, but a sign of the presence and power of the Kingdom.

Reaction to rejection

Jesus foresaw that the disciples would not be accepted everywhere.
In the event of rejection, they were to go out into the streets of the city and say, “Even the dust of your city that clings to our feet we shake off against
you as a testimony.
But know that the kingdom of God is near.”
This symbolic action was a warning that rejecting Jesus’ messengers was rejecting Jesus himself and the One who sent him.
Jesus states that on the day of judgment, “it will be more tolerable for Sodom than for that city.”

The Return and Joy of the Disciples

The seventy-two disciples returned with joy, saying, “Lord, even the demons submit to us through your name.”
Jesus confirmed their authority over the powers of the enemy, saying, “I have given you authority to tread on serpents and scorpions, and over all the power of the enemy; and nothing shall harm you.”
However, Jesus instructed them not to rejoice because the spirits submitted to them, but because their names were written in heaven.
True joy comes from belonging to God and participating in His saving plan, not from external success or power.

Peace in the Kingdom of God

The theme of “Peace in the Kingdom of God” is central to today’s Gospel.
The disciples’ mission begins with the greeting of peace: “Peace to this house!”
This peace is not merely the absence of conflict, but the fullness of salvation, the harmony with God and neighbor that is the gift of the Kingdom of God.
The Kingdom of God, which has “come near”, brings with it this peace.
Pope Benedict XVI emphasized that the Lord comes in the Eucharist to lead us out of individualism and to form us into one body, one kingdom of peace
in a divided world.
Building this kingdom of peace requires that the messengers go out and respond to Jesus’ invitation, not with the force of war, but as “lambs among wolves”.

Summary

The mission of the seventy-two disciples is a model for every Christian.
We are called to proclaim the Good News of the Kingdom of God, to bring the peace of Christ to the world, trusting completely in God’s providence
and remembering that our true joy lies in having our names written in heaven.



 

 

Flag Counter