6 LIPCA
NIEDZIELA, Czternasta Niedziela zwykła EWANGELIA - Łk 10, 1-12. 17-20 (krótsza perykopa Łk 10, 1-9) Pokój królestwa Bożego Jezus wyznaczył jeszcze innych, siedemdziesięciu dwóch uczniów i wysłał ich po dwóch przed sobą do każdego miasta i miejscowości, dokąd sam przyjść zamierzał. Powiedział też do nich: Koniec krótszej perykopy. «Lecz jeśli do jakiego miasta wejdziecie, a nie przyjmą was, wyjdźcie na jego ulice i powiedzcie: „Nawet proch, który z waszego miasta przylgnął nam do nóg, strząsamy wam. Wszakże to wiedzcie, że bliskie jest królestwo Boże”. Powiadam wam: Sodomie lżej będzie w ów dzień niż temu miastu». MEDYTACJA Jezus wybiera i posyła. Ten wybór i posłanie wiąże się ze zdolnościami, jakimi Bóg nas obdarzył. On nie zostawia uczniów samych, daje im swoją moc – moc uzdrawiania i czynienia cudów w Jego imię... Jezus przygotował swoich uczniów na doświadczenie bycia przyjętymi, ale także na doświadczenie odrzucenia przez ludzi. Gdy wypełniamy misję daną przez Jezusa, naszym udziałem stają się zarówno doświadczenia piękne, jak i te trudne... Misją uczniów Jezusa jest nie tyle spektakularny sukces, ile pewność, że pozostajemy z Nim w bliskiej relacji. On cieszy się każdym naszym gestem dobroci "Jeśli do jakiego miasta wejdziecie i przyjmą was, jedzcie, co Wam podadzą; uzdrawiajcie chorych, którzy tam są, i mówcie im: Przybliżyło się do was królestwo Boże" (Łk 10, 8-9)... Prostota szczerej i ufnej wiary misjonarzy przynosi nowość zawsze świeżej Ewangelii. Ta prostota dziecka Bożego zastanawia i przyciąga do Chrystusa jak magnes. Żywej wierze towarzyszą znaki w postaci uzdrowień ducha i ciała. Czasami Bóg sprawia spektakularne cuda uzdrowień, ale najczęstszym znakiem przyjścia Królestwa Bożego jest uwolnienie od grzechu i uzdrowienie z ran serca... Tylko Ewangelista Łukasz mówi o misji ‘siedemdziesięciu dwóch’. Jest to rozwinięcie wcześniejszego rozesłania Dwunastu. Każdy ma swoje miejsce w misji Jezusa. Jego przyjście na świat jest wyrazem tego, że Bóg kocha wszystkie swoje dzieci. Tej miłości nie można zatrzymać dla siebie. Ona obejmuje coraz to nowe horyzonty, aż po krańce wszechświata... Ojciec posłał swojego Syna, Ten wysyła apostołów i wszystkich swoich uczniów, aby uczestniczyli wraz z Nim w dziele szukania i znalezienia braci. Siedemdziesięciu dwóch uczniów jest wyrazem tego, że ‘żniwo jest wielkie’, a Bóg nie ma ‘dzieci do stracenia’... Obraz siedemdziesięciu dwóch wracających do Pana, opowiadających z radością o sukcesie misji i zwycięstwie nad złym duchem jest okazją dla Jezusa do pouczenia o rozeznaniu, co jest prawdziwą przeciwnością i co jest prawdziwym źródłem pocieszenia... Jezus rozszerza grupę uczniów, których posyła przed sobą do dzielenia się wiarą, posyłając ich z pustymi rękami. Najpierw było dwunastu, teraz siedemdziesięciu dwóch. I nieprzypadkowo tyle, bo według żydowskiej tradycji tyle było wówczas narodów na świecie... Ewangelia nie jest dla wybranych. Jest dla wszystkich. Jezus wysyła uczniów 'bez niczego', bez jedzenia, pieniędzy, dodatkowego ubrania, a nawet bez laski, bez zabezpieczeń, bo uczniowie mają zrozumieć, że ich siłą nie są rzeczy materialne, ale relacja z Tym, który ich posyła. Ich bogactwem nie jest wyposażenie, tylko Ewangelia. To jest dobra nowina dla nas... Nie musimy wszystko ogarnąć, nie musimy być teologiem, nie musimy znać odpowiedzi na każde pytanie. Wystarczy, że znamy Jezusa i chcemy się Nim dzielić. Wystarczy życie, które pokazuje, że Bóg jest prawdziwy, że prowadzi, przemienia i daje pokój... Zmartwychwstały Jezus posyła dziś każdego z nas, swoich współczesnych uczniów-misjonarzy. I mówi: „Idźcie – świat czeka”. W prostocie, zaufaniu, z sercem otwartym. On zatroszczy się o resztę... Spadający z nieba szatan to aluzja do tego, kim kiedyś był – aniołem światłości. Teraz na ziemi, tłumaczy Jezus, stara się niszczyć Boże dzieło. W tym człowieka. Jak wielka i nikczemna to moc uprzytamnia, gdy słyszymy porównanie jej do jadowitych wężów i skorpionów. Uczniowie, przynajmniej na czas swojej misji , są przed tymi siłami zła chronieni, nic nie są im w stanie zrobić... Nie władza nad mocami zła ma być powodem radości uczniów, ale świadomość pełnienia woli Boga oraz to, że kiedyś czeka ich niebo. Najważniejsze, że mamy swój udział w dziele Boga i zapisani jesteśmy w niebie jako jego przyszli domownicy... Idźcie, posyłam was jak owce między wilki. Uczniowie paschalnego Baranka nie idą na pokojowe żniwa, w których sierpem ścina się dojrzałe snopki zboża. Idą do dusz przepełnionych nędzą i wzburzonych namiętnościami. Dusze zdeprawowane miewają w sobie coś okrutnego i przerażającego, a porównanie ich do wilków wydaje się trafne... Misja Kościoła to misja owiec wśród wilków. Oznacza krzewienie wiary w świecie przesiąkniętym nienawiścią. Choć atak trwa nieprzerwanie, nie zawsze do jego prowadzenia używa się tej samej broni... W pierwszych stuleciach Kościół doświadczał ataku siłowego, w którym wykorzystywano prześladowania, tortury, miecz i dzikie zwierzęta. Potem aż do czasów nowożytnych atak na Kościół miał charakter intelektualny – walczono z nim nie ostrzem miecza, ale ostrzem intelektu. Wróg nie atakował z zewnątrz, lecz od środka... W XVII wieku Kościół był atakowany jako wróg Pisma Świętego. Obecnie jest atakowany za staromodną wiarę w Biblię jako objawione słowo Boże. W XVIII wieku zarzucano Kościołowi, że jest wrogiem historii, ponieważ utrzymywał, iż jego pochodzenie jest Boskie. Teraz zarzuca mu się, że wierzy w historię Pod koniec XIX wieku Kościół był przedmiotem ataku jako wróg nauki i rozumu. Teraz jest atakowany za to, że wierzy w rozum i nie zgadza się, by podporządkowywano ludzi nieokreślonym mistycyzmom współczesnych piewców rewolucji seksualnej i transgenderowej. Kościół jawi się jako wróg współczesności. Zwolennicy futuryzmu potępiają go za przynależność do teraźniejszości; teraźniejszość potępia go za przynależność do przeszłości... Kościół nie pasuje do żadnej konkretnej epoki ani do żadnego konkretnego miejsca, bo znajduje się poza czasem, czyli jest wieczny. Kiedyś katolik mógł toczyć spory ze swym pobratymcem na gruncie Pisma Świętego i katechizmu, ponieważ obaj wierzyli, że tam jest zawarta nauka Boga. Dzisiaj katolik nie może być pewien, czy inny katolik uznaje Biblię za księgą bardziej natchnioną niż 'Władca Pierścieni'... Dawniej wspólnym mianownikiem przekonań była historia jako nauczycielka życia, współczesny nie interesuje się swymi korzeniami. Ma na uwadze tylko postęp. Do niedawna wspólnym terenem porozumienia był rozum, dziś katolik nie może być pewien, czy spiera się z człowiekiem, który wyznaje wiarę Niewielu ludzi znajdujących się poza Kościołem wierzy obecnie choćby w jedną dziesiątą chrześcijańskich prawd głoszonych jeszcze sto lat temu. Współcześni apostołowie Chrystusa muszą zmagać się z inwazją świeckiej filozofii życia i głosić, nieraz pod prąd i wbrew nadziei, żywego i prawdziwego Boga tym, którzy od dawna oswoili się z myślą, że sami są bogami i innych nie potrzebują... Zmartwychwstały Baranek przynagla swych uczniów: „Żniwo wielkie, proście o robotników”... ...Jezu, proszę o serce przeniknięte Twoim pokojem i zdolne do dzielenia się nim z innymi... Proszę o łaskę świadomego podjęcia misji, jaka na mnie spoczywa KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 10, 1-12. 17-20 (krótsza perykopa Łk 10, 1-9), Pokój królestwa Bożego Zakładam, że chodzi o komentarz do fragmentu Ewangelii Łukasza 10, 1-12 i 17-20, ze szczególnym uwzględnieniem krótszej perykopy Łk 10, 1-9, Planuję odpowiedzieć, omawiając następujące zagadnienia: 1. Wprowadzenie do misji siedemdziesięciu dwóch uczniów: omówienie powołania i wysłania uczniów przez Jezusa. Wykorzystam następujące zasoby: Łk 10, 1-12, 17-20, Komentarz do Ewangelii Łk 10, 1-12. 17-20, Pokój Królestwa Bożego Wprowadzenie Fragment Ewangelii według Świętego Łukasza (Łk 10, 1-12. 17-20), a zwłaszcza jego krótsza perykopa (Łk 10, 1-9), przedstawia kluczowy moment w misji Jezusa: wysłanie siedemdziesięciu dwóch uczniów. Wysłanie siedemdziesięciu dwóch uczniów Jezus, po tym jak sam głosił Ewangelię, powołał siedemdziesięciu dwóch innych uczniów i wysłał ich po dwóch przed sobą do każdego miasta i miejsca, do którego sam zamierzał pójść. Instrukcje dotyczące misji Jezus daje swoim uczniom bardzo konkretne instrukcje, które podkreślają radykalny charakter ich posłannictwa i ich całkowitą zależność od Boga. 1. Ubóstwo i zależność 2. Głoszenie pokoju 3. Zależność od gościnności Głoszenie Królestwa Bożego i uzdrawianie Centralnym przesłaniem misji było głoszenie: „Przybliżyło się do was królestwo Boże”. Reakcja na odrzucenie Jezus przewidział, że nie wszędzie uczniowie zostaną przyjęci. Powrót i radość uczniów Siedemdziesięciu dwóch uczniów powróciło z radością, mówiąc: „Panie, przez wzgląd na Twoje imię nawet złe duchy nam się poddają”. Pokój Królestwa Bożego Temat „Pokoju Królestwa Bożego” jest centralny w dzisiejszej Ewangelii. Podsumowanie Misja siedemdziesięciu dwóch uczniów jest wzorem dla każdego chrześcijanina. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SUNDAY, Fourteenth Sunday in Ordinary Time GOSPEL - Lk 10:1-12. 17-20 (shorter pericope Lk 10:1-9) Peace of the Kingdom of God Jesus appointed seventy-two other disciples and sent them ahead of him in pairs to every town and place where he himself intended to go. And he said to them, End of the shorter pericope “But whatever city you enter and they do not receive you, go out into its streets and say, ‘Even the dust from your city that clings to our feet we wipe MEDITATION Jesus chooses and sends. This choice and sending are connected with the abilities that God has given us. He does not leave the disciples alone, he gives them his power - the power to heal and perform miracles in his name... Jesus prepared his disciples for the experience of being accepted, but also for the experience of being rejected by people. When we fulfill the mission given by Jesus, we experience both beautiful and difficult experiences... The mission of the disciples of Jesus is not so much spectacular success, but the certainty that we remain in a close relationship with Him. He rejoices over every gesture of kindness and love from us – and remembers them forever... "If you enter a city and they welcome you, eat what is set before you, and heal the sick in it, and say to them, 'The kingdom of God has come near to you'" (Luke 10:8-9)... The simplicity of the sincere and trusting faith of the missionaries brings the novelty of the ever-fresh Gospel. This simplicity of the child of God amazes Only the Evangelist Luke speaks of the mission of the 'seventy-two'. This is an extension of the earlier sending out of the Twelve. Everyone has their place The Father sent his Son, he sends the apostles and all his disciples to participate with him in the work of seeking and finding brothers. The seventy-two disciples are an expression of the fact that the ‘harvest is plentiful’ and that God has ‘no children to lose’... The image of the seventy-two returning to the Lord, joyfully telling of the success of the mission and victory over the evil spirit, is an opportunity for Jesus to teach about discerning what is the real adversity and what is the true source of comfort... Jesus expands the group of disciples he sends before him to share the faith, sending them empty-handed. First there were twelve, now seventy-two. The Gospel is not for the chosen. It is for everyone. Jesus sends the disciples 'without anything', without food, money, extra clothing, and even without We don't have to understand everything, we don't have to be a theologian, we don't have to know the answers to every question. It is enough that we know Jesus and want to share Him. It is enough to have a life that shows that God is real, that he leads, transforms and gives peace... The Risen Jesus sends each of us today, his modern-day missionary disciples. And he says: "Go - the world is waiting". In simplicity, trust, with an open heart. He will take care of the rest... Satan falling from heaven is an allusion to who he once was – an angel of light. Now on earth, Jesus explains, he is trying to destroy God's work. Including man. How great and vile this power is is brought home when we hear it compared to poisonous snakes and scorpions. The disciples, at least for the duration The reason for the disciples' joy is not the power over the forces of evil, but the awareness of fulfilling God's will and the fact that heaven awaits them one day. The most important thing is that we have our share in God's work and are recorded in heaven as his future household members... Go, I am sending you like sheep among wolves. The disciples of the Paschal Lamb do not go to the peaceful harvest, where ripe sheaves of grain are cut down with a sickle. They go to souls filled with misery and agitated by passions. Depraved souls have something cruel and terrifying about them, and comparing them to wolves seems apt... The mission of the Church is the mission of sheep among wolves. It means spreading faith in a world permeated with hatred. Although the attack In the first centuries, the Church experienced a violent attack, in which persecution, torture, the sword and wild animals were used. Then, until modern times, the attack on the Church was intellectual in nature - it was fought not with the edge of the sword but with the edge of the intellect. The enemy did not attack from without, but from within... In the 17th century, the Church was attacked as the enemy of Holy Scripture. Today, it is attacked for its old-fashioned belief in the Bible as the revealed word of God. In the 18th century, the Church was accused of being the enemy of history because it claimed its origin was divine. Now it is accused of believing in history and respecting tradition... Towards the end of the 19th century, the Church was attacked as the enemy of science and reason. Now he is attacked for believing in reason and refusing to subordinate people to the vague mysticisms of contemporary advocates of the sexual and transgender revolution. The Church appears as an enemy The Church does not fit into any specific era or place, because it is outside of time, and is therefore eternal. Once, a Catholic could argue with his fellow Catholic on the basis of the Holy Scriptures and the catechism, because both believed that God's teachings were contained therein. Today, a Catholic cannot be certain whether another Catholic considers the Bible to be a more inspired book than 'The Lord of the Rings'... In the past, the common denominator of beliefs was history as a teacher of life; the modern one is not interested in his roots. He only cares about progress. Until recently, reason was the common ground of agreement; today, a Catholic cannot be certain that he is arguing with a person who professes faith in the existence of objective reality... Few people outside the Church currently believe in even one tenth of the Christian truths proclaimed a hundred years ago. Contemporary apostles of Christ must struggle with the invasion of a secular philosophy of life and proclaim, sometimes against the grain and against hope, the living and true God to those who have long been accustomed to the idea that they themselves are gods and do not need others... The Risen Lamb urges his disciples: "The harvest is plentiful, ask for workers"... ...Jesus, I ask for a heart permeated with your peace and capable of sharing it with others... I ask for the grace to consciously undertake the mission that rests upon me and to bear witness to my closeness to you... Thank you for the experience and support of the community in the evangelizing mission... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 10:1-12, 17-20 (shorter pericope of Luke 10:1-9), Peace of the Kingdom of God I assume that this is a commentary on the Gospel of Luke 10:1-12 and 17-20, with particular emphasis on the shorter pericope of Luke 10:1-9, and the topic of "Peace of the Kingdom of God". I plan to respond by discussing the following topics: 1. Introduction to the mission of the seventy-two disciples: a discussion of Jesus' calling and sending out of the disciples. I will use the following resources: Lk 10:1-12, 17-20, Commentary on the Gospel of Lk 10:1-12. 17-20, Peace of the Kingdom of God Introduction The passage from the Gospel according to Saint Luke (Lk 10:1-12, 17-20), and especially its shorter pericope (Lk 10:1-9), presents a key moment in Jesus' mission: the sending out of the seventy-two disciples. The sending out of the seventy-two disciples After preaching the Gospel himself, Jesus called seventy-two other disciples and sent them out in pairs ahead of him to every town and place to which he himself intended to go. Instructions for mission Jesus gives his disciples very specific instructions that emphasize the radical nature of their mission and their total dependence on God. 1. Poverty and dependence 2. Proclaiming Peace 3. Dependence on hospitality Proclaiming the Kingdom of God and Healing The central message of the mission was the proclamation: “The kingdom of God has come near to you.” Reaction to rejection Jesus foresaw that the disciples would not be accepted everywhere. The Return and Joy of the Disciples The seventy-two disciples returned with joy, saying, “Lord, even the demons submit to us through your name.” Peace in the Kingdom of God The theme of “Peace in the Kingdom of God” is central to today’s Gospel. Summary The mission of the seventy-two disciples is a model for every Christian.
|