5 LIPCA

SOBOTA, Dzień powszedni
albo wspomnienie Najświętszej Maryi Panny w sobotę
albo wspomnienie św. Antoniego Marii Zaccarii, prezbitera
albo wspomnienie św. Marii Goretti, dziewicy i męczennicy

EWANGELIA - Mt 9, 14-17 (Nie można stosować zwyczajów Starego Przymierza do Nowego)

Uczniowie Jana podeszli do Jezusa i zapytali: «Dlaczego my i faryzeusze dużo pościmy, Twoi zaś uczniowie nie poszczą?». Jezus im rzekł: «Czy goście weselni mogą się smucić, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, a wtedy będą pościć.
Nikt nie przyszywa łaty z surowego sukna do starego ubrania, gdyż łata obrywa ubranie i gorsze robi się przedarcie. Nie wlewa się też młodego wina do starych bukłaków. W przeciwnym razie bukłaki pękają, wino wycieka, a bukłaki się psują. Raczej młode wino wlewa się do nowych bukłaków, a tak jedno i drugie się zachowuje».

MEDYTACJA

Post jest ćwiczeniem pokutnym, który dla uczniów Jana wskazuje na zaangażowanie pobożnego Żyda. Jednak Chrystus wskazuje, że zarówno post, jak
i świętowanie nie są celem samym w sobie, lecz mają w danych okolicznościach pomagać w budowaniu relacji z Bogiem...

Jako chrześcijanie zawsze jesteśmy zaproszeni do radości duchowej w Chrystusie, który zwyciężył śmierć i zło. Jednak dzisiejsza Ewangelia wskazuje na pewne cykle w naszym życiu. Jest czas radości i czas smutku lub żałoby...

Dzisiejsza Ewangelia mówi o zachowaniu starego i przyjęciu nowego Przymierza. Chrystus, szanując prawo, głosi Dobrą Nowinę, czyli coś świeżego i nowego...

"Uczniowie Jana podeszli do Jezusa i zapytali: «Dlaczego my i faryzeusze dużo pościmy, Twoi zaś uczniowie nie poszczą?»" (Mt 9, 14). Z pewnością mieliśmy pretensje to Boga, że tak wiele od nas wymaga, a przy tym nie pozwala na niektóre zachowania. Formując takie zarzuty, odsłaniamy swoją niedoskonałą miłość. Osoby kochające nie liczą ile zrobiły dla innych...

Umieć rozróżniać właściwy czas. To wielka sztuka. Jeśli nie umiemy rozeznawać czasu, sposobu wyrażania swojej religijności, bliskości z Panem, stajemy się tylko marionetkami w rękach szarlatanów i zręcznych manipulatorów, albo ulegamy namiętnościom, przesądom i zachciankom...

Ktoś, kto nie jest w stanie rozróżniać właściwego czasu, nie będzie w stanie przeżywać bliskości ani współczuć. Dać właściwy wyraz, miejsce i czas radości
i smutkowi, pokucie i uniesieniu, to wielka życiowa umiejętność. Wiara nie jest powtarzaniem starych prawd, ale przeżywaniem ich w duchu nowości...

Często jesteśmy ludźmi skrajności. Zachwycamy się nowością ducha, modlitwy, praktyki duchowej, a potem szybko się nią nudzimy, szukając jakiejś zastępczej duchowości lub cudowności. Wino i bukłaki to przypomnienie, że wszystko jest po coś. Starego nie należy tracić, ale nawracać i łączyć z nowością, miłosierdziem, Jezusa...

Jezus wraca z ziemi Gadareńczyków, z krainy 'dziesięciu miast', którą pobożni Żydzi nazywali 'okręgiem pogan'. Miejsce na marginesie. Tam, gdzie mieszkali nie tylko Żydzi, ale i poganie. Gdzie prawo religijne nie obowiązywało tak ściśle. Gdzie wszystko wydawało się 'mniej święte'. A jednak Jezus tam był. Spotkał się z ludźmi. Wszedł w ich świat...

Jezus wraca, ale nie jako ktoś, kto ocenia i potępia, tylko jako Ten, który przynosi coś zupełnie nowego. Uczy o tym, że królestwa Bożego nie da się zmieścić
w starych ramach. Nie da się go wlać do starych bukłaków, ani zaszyć jak łatki na starym ubraniu. To znak, że Bóg nie przychodzi tylko do tych, którzy 'nadają się do Kościoła'. Przychodzi do wszystkich, także do tych, którzy są pogubieni, połamani, niepasujący...

Jezus przychodzi do nas, kiedy jesteśmy zmęczeni schematami i czujemy, że coś musi się zmienić. Jezus nie robi rewolucji dla samej zmiany. Ale zaprasza nas do czegoś głębszego – do przemiany serca. Do tego, byśmy nie tylko trochę poprawili życie, ale naprawdę dali się odnowić Jego Ewangelią. To trudne, ale możliwe, bo On sam uzdalnia nas do nowego życia...

Cerowanie, zaszywanie, przerabianie, to czynności jakby z innej epoki, dbałość jakby niedzisiejsza. Chcieliśmy dobrze, a wyszło jak zwykle. Może dlatego czujna obserwacja, nabywanie doświadczeń, uczenie się od bardziej biegłych w sztuce, są tak bezcenne. Bo posiadanie koniecznej mądrości to nie kwestia ambicji, a przetrwania...

Celem postu jest zrobienie w swoim wnętrzu przestrzeni dla Boga, a sposoby mają przesunąć uwagę na Niego, jako najważniejszego dla człowieka. Powód postu to doświadczanie tęsknoty za Bogiem. Niewłaściwe rozpoznawanie sensu tych elementów prowadzi do ich zniekształcenia...

Wystarczy tylko logiczne myślenie, tak jak to stosowane przy doborze bukłaka do młodego wina czy łaty do starego ubrania. Nie chodzi o to, aby zniszczyć coś lub kogoś, nie chodzi o zadawanie sobie cierpienia ani o usuwanie praktyk. Chodzi o właściwe rozumienie, ukierunkowane na Boga...

...Jezu, proszę o odnowę życia duchowego i łaskę umartwiania się dla Ciebie... Proszę o łaskę umiejętnego przeżywania postu i uczty z całym bogactwem ich znaczeń... Dziękuję za doświadczenie życia w bliskości z Bogiem, bycia na uczcie Pana Młodego...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 9, 14-17, Nie można stosować zwyczajów Starego Przymierza do Nowego

Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według św. Mateusza 9, 14-17 przedstawia dialog Jezusa z uczniami Jana Chrzciciela na temat postu, a także zawiera dwie przypowieści: o naszywaniu nowej łaty na stare ubranie i o wlewaniu nowego wina do starych bukłaków.
Ten fragment jest kluczowy dla zrozumienia, w jaki sposób Jezus odnosił się do tradycyjnych praktyk religijnych i jak wprowadzał nowość Królestwa Bożego.

Kontekst i pytanie o post

Uczniowie Jana Chrzciciela, a także faryzeusze, często pościli.
Jan Chrzciciel był znany ze swojego ascetycznego stylu życia, jedząc to, co znalazł na pustyni.
Faryzeusze również praktykowali post, niektórzy nawet dwa razy w tygodniu, co było dla nich powodem do dumy.
Widząc, że uczniowie Jezusa nie poszczą, zadali Mu pytanie: „Dlaczego my i faryzeusze często pościmy, a Twoi uczniowie nie poszczą?”.
To pytanie odzwierciedlało ich niezrozumienie nowości, którą Jezus przynosił.

Jezus jako Oblubieniec i czas radości

Jezus odpowiada na pytanie „Dlaczego my i faryzeusze często pościmy, a Twoi uczniowie nie poszczą?”, używając metafory oblubieńca: „Czy goście weselni mogą się smucić, dopóki oblubieniec jest z nimi?
Przyjdą jednak dni, gdy oblubieniec zostanie im zabrany, i wtedy będą pościć”.
W tym porównaniu Jezus nazywa siebie oblubieńcem, co jest odniesieniem do Jego relacji z Kościołem.
Czas Jego obecności jest czasem radości i świętowania, podobnym do uczty weselnej.
Post, który jest formą umartwienia i smutku, nie pasuje do tego radosnego okresu.

Święty Jan Chryzostom zauważa, że Jezus mógłby odpowiedzieć ostrzej, wskazując na hipokryzję faryzeuszy, którzy pościli dla pokazania się, a ich serca były pełne niegodziwości.
Jednak Jezus wybiera łagodniejszą odpowiedź, odwołując się do słów Jana Chrzciciela, który sam mówił o Jezusie jako o oblubieńcu.
Papież Franciszek podkreślał, że Jezus chce, abyśmy byli radośni w Jego towarzystwie, ponieważ jest On oblubieńcem Kościoła.

Czas postu po odejściu Oblubieńca

Jezus zapowiada, że nadejdą dni, kiedy oblubieniec zostanie im zabrany, i wtedy będą pościć.
Te słowa odnoszą się do Jego męki, śmierci i wniebowstąpienia.
Okres Wielkiego Postu, który Kościół ustanawia, jest właśnie takim czasem, przypominającym o tym, że oblubieniec został nam zabrany.
Post w tym czasie jest wyrazem solidarności z Chrystusem i Jego cierpieniem.

Przypowieści o nowości

Jezus kontynuuje swoją odpowiedź, używając dwóch przypowieści, które ilustrują niemożność połączenia starych form z nową rzeczywistością, którą On przynosi:

1. Nowa łata na starym ubraniu
„Nikt nie przyszywa łaty z niekurczonej tkaniny do starego płaszcza, bo łata odrywa się od płaszcza, i powstaje gorsza dziura”.

2. Nowe wino w starych bukłakach
„Ani nie wlewa się nowego wina do starych bukłaków; inaczej bukłaki pękają, wino się wylewa, a bukłaki niszczeją; ale nowe wino wlewa się do świeżych bukłaków, i tak jedno i drugie się zachowuje”.

Te przypowieści jasno wskazują, że nauka i duch Jezusa są czymś nowym i rewolucyjnym, co nie może być po prostu wciśnięte w stare ramy Prawa Mojżeszowego i tradycji faryzeuszy.
Nowe wino symbolizuje nową naukę, nowe przymierze, a przede wszystkim samego Chrystusa i Jego Ducha.
Stare bukłaki symbolizują stare, sztywne i zewnętrzne praktyki religijne, które nie są w stanie pomieścić żywej i dynamicznej prawdy Ewangelii.

Święty Leon Wielki podkreślał, że choć pewne rzeczy zostały przeniesione ze starych przepisów do nowych, to jednak w obecności Prawdy (Chrystusa) znaki
i typy Starego Testamentu ustąpiły...
Nowe Przymierze nie niszczy Prawa, ale je wypełnia i nadaje mu nowy sens.

Znaczenie dla życia chrześcijańskiego
Ten fragment Ewangelii uczy nas, że wiara w Chrystusa wymaga wewnętrznej przemiany i otwartości na nowość Ducha Świętego.
Nie chodzi o proste dodawanie nowych praktyk do starych, ale o przyjęcie całkowicie nowej perspektywy, w której centrum jest Chrystus.
Praktyki ascetyczne, takie jak post, mają swoje miejsce w życiu chrześcijańskim, ale ich sens i cel są zawsze związane z Chrystusem i Jego zbawczym dziełem.
Post jest wyrazem pokuty i nawrócenia, które prowadzą do głębszej relacji z Bogiem.

Podsumowanie

Podsumowując, Jezus w Mt 9, 14-17, nie potępia postu jako takiego, ale wyjaśnia, że każda praktyka religijna musi być osadzona w odpowiednim kontekście
i mieć właściwy cel.
Jego przyjście zapoczątkowało nową erę, w której radość z obecności Oblubieńca jest priorytetem, a post staje się wyrazem tęsknoty za Nim w czasie Jego nieobecności i solidarności z Jego cierpieniem.
Nowe wino Ewangelii wymaga nowych bukłaków, czyli serc otwartych na przemianę i życie w Duchu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SATURDAY, Weekday
or the commemoration of the Blessed Virgin Mary on Saturday
or the commemoration of St. Anthony Mary Zaccaria, priest
or the commemoration of St. Maria Goretti, virgin and martyr

GOSPEL - Mt 9:14-17 (The customs of the Old Testament cannot be applied to the New)

The disciples of John came to Jesus and asked, "Why do we and the Pharisees fast often, but your disciples do not fast?" Jesus said to them, "Can the wedding guests mourn as long as the bridegroom is with them? But the time will come when the bridegroom will be taken away from them, and then they will fast.
No one sews a patch of unblemished cloth on an old garment, because the patch tears the garment and the tear becomes worse. Nor does anyone put new wine into old wineskins. Otherwise, the wineskins burst, the wine is spilled, and the wineskins are ruined. Rather, new wine is poured into new wineskins, and thus both are preserved.'

MEDITATION

Fasting is an exercise of penance that, for John's disciples, indicates the commitment of a pious Jew. However, Christ indicates that both fasting
and celebration are not ends in themselves, but are intended to help build a relationship with God in the given circumstances...

As Christians, we are always invited to spiritual joy in Christ, who has conquered death and evil. However, today's Gospel indicates certain cycles in our lives. There is a time for joy and a time for sadness or mourning...

Today's Gospel speaks of keeping the old covenant and accepting the new one. Christ, respecting the law, proclaims the Good News, something fresh
and new...

"John's disciples came to Jesus and asked, 'Why do we and the Pharisees fast often, but your disciples do not fast?'" (Mt 9:14). We certainly had complaints about God for demanding so much from us, and at the same time not allowing certain behaviors. By making such accusations, we reveal our imperfect love. People who love do not count how much they have done for others...

Being able to distinguish the right time. It is a great art. If we are not able to distinguish the time, the way of expressing our religiosity, closeness to the Lord, we become only puppets in the hands of charlatans and skillful manipulators, or we succumb to passions, prejudices and whims...

Someone who is unable to distinguish the right time will not be able to experience closeness or compassion. To give the right expression, place and time to joy and sadness, repentance and exaltation, is a great life skill. Faith is not the repetition of old truths, but living them in the spirit of novelty...

We are often people of extremes. We are delighted with the novelty of spirit, prayer, spiritual practice, and then we quickly get bored with it, looking for some substitute spirituality or miraculousness. Wine and wineskins are a reminder that everything has a purpose. The old should not be lost, but converted
and connected with the newness, mercy, Jesus...

Jesus returns from the land of the Gadarenes, from the land of the 'ten cities', which pious Jews called the 'district of the Gentiles'. A place on the margins. Where not only Jews but also Gentiles lived. Where religious law did not apply so strictly. Where everything seemed 'less sacred'. And yet Jesus was there. He met with people. He entered their world...

Jesus returns, but not as someone who judges and condemns, but as the One who brings something completely new. He teaches that the kingdom of God cannot be contained within old frameworks. It cannot be poured into old bottles, or sewn like patches onto an old garment. This is a sign that God does not come only to those who are 'fit for the Church'. He comes to everyone, including those who are lost, broken, do not fit in...

Jesus comes to us when we are tired of patterns and feel that something needs to change. Jesus does not make a revolution for the sake of change. But he invites us to something deeper - to a change of heart. To not only improve our lives a little, but to truly allow ourselves to be renewed by His Gospel.
It is difficult, but possible, because He Himself enables us to live a new life...

Mending, sewing, altering, these are activities as if from another era, care as if not of today. We wanted well, but it turned out as usual. Maybe that is why vigilant observation, gaining experience, learning from those more skilled in the art, are so priceless. Because having the necessary wisdom is not a matter
of ambition, but of survival...

The purpose of fasting is to make space for God in your interior, and the methods are to shift attention to Him, as the most important for man. The reason for fasting is to experience longing for God. Incorrect recognition of the meaning of these elements leads to their distortion...

All that is needed is logical thinking, such as that used when selecting a wineskin for new wine or a patch for an old garment. It is not about destroying something or someone, it is not about causing yourself suffering or eliminating practices. It is about proper understanding, focused on God...

...Jesus, I ask for the renewal of my spiritual life and the grace of mortification for You... I ask for the grace of skillfully experiencing fasting and feasting with all the richness of their meanings... Thank you for the experience of living in closeness to God, of being at the feast of the Bridegroom...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 9:14-17, You can't apply the customs of the Old Testament to the New

Introduction

The Gospel of Matthew 9:14-17 presents a dialogue between Jesus and the disciples of John the Baptist on the subject of fasting, and also includes two parables: the one about sewing a new patch onto an old garment and the one about pouring new wine into old wineskins.
This passage is key to understanding how Jesus related to traditional religious practices and how he introduced the newness of the Kingdom of God.

Context and the question of fasting

The disciples of John the Baptist, as well as the Pharisees, fasted frequently.
John the Baptist was known for his ascetic lifestyle, eating whatever he found in the desert.
The Pharisees also fasted, some even twice a week, which was a source of pride for them.
Seeing that Jesus’ disciples were not fasting, they asked Him, “Why do we and the Pharisees fast often, but your disciples do not fast?”
This question reflected their misunderstanding of the newness that Jesus was bringing.

Jesus as the Bridegroom and a Time of Joy

Jesus answers the question, “Why do we and the Pharisees fast often, but your disciples do not fast?” using the metaphor of the bridegroom:
“Can the wedding guests mourn as long as the bridegroom is with them?
But the days will come when the bridegroom will be taken away from them, and then they will fast.”
In this comparison, Jesus calls himself the bridegroom, a reference to his relationship with the Church.
The time of his presence is a time of joy and celebration, similar to a wedding feast.
Fasting, which is a form of mortification and sadness, does not fit into this joyful season.

Saint John Chrysostom notes that Jesus could have responded more harshly, pointing out the hypocrisy of the Pharisees, who fasted to show themselves,
and whose hearts were full of wickedness.
However, Jesus chooses a milder answer, referring to the words of John the Baptist, who himself spoke of Jesus as the bridegroom.
Pope Francis emphasized that Jesus wants us to be joyful in his company, because he is the bridegroom of the Church.

Fasting after the Bridegroom's departure

Jesus announces that the days will come when the bridegroom will be taken away from them, and then they will fast.
These words refer to his passion, death and ascension.
The period of Lent, which the Church establishes, is precisely such a time, reminding us that the bridegroom has been taken away from us.
Fasting during this time is an expression of solidarity with Christ and his suffering.

Parables of Newness

Jesus continues his answer with two parables that illustrate the impossibility of combining old forms with the new reality that He brings:

1. A New Patch on an Old Garment
“No one sews a patch of unshrunk cloth on an old robe, for the patch will tear from the robe, and a worse hole will be made.”

2. New Wine in Old Wineskins
“Neither put new wine into old wineskins; otherwise the wineskins burst, the wine is spilled, and the wineskins are ruined; but new wine is put into new wineskins, and both are preserved.”

These parables clearly indicate that the teaching and spirit of Jesus are something new and revolutionary that cannot simply be squeezed into the old framework of the Mosaic Law and the Pharisees’ tradition.
The new wine symbolizes the new teaching, the new covenant, and above all Christ Himself and His Spirit.
The old wineskins symbolize the old, rigid, and external religious practices that are unable to contain the living and dynamic truth of the Gospel.

Saint Leo the Great emphasized that although certain things were transferred from the old rules to the new, in the presence of the Truth (Christ) the signs and types of the Old Testament gave way...
The New Covenant does not destroy the Law, but fulfills it and gives it a new meaning.

Significance for Christian life

This passage of the Gospel teaches us that faith in Christ requires an inner transformation and openness to the newness of the Holy Spirit.
It is not a matter of simply adding new practices to the old, but of adopting a completely new perspective, in which Christ is the center.
Ascetic practices, such as fasting, have their place in the Christian life, but their meaning and purpose are always linked to Christ and His saving work.
Fasting is an expression of penance and conversion that lead to a deeper relationship with God.

Summary

In summary, Jesus in Mt 9:14-17 does not condemn fasting as such, but explains that every religious practice must be placed in the right context and have the right purpose.
His coming ushered in a new era in which the joy of the Bridegroom's presence is a priority, and fasting becomes an expression of longing for Him in His absence and solidarity with His suffering.
The new wine of the Gospel requires new wineskins, that is, hearts open to transformation and life in the Spirit.


 

 

Flag Counter