5 LIPCA
SOBOTA, Dzień powszedni EWANGELIA - Mt 9, 14-17 (Nie można stosować zwyczajów Starego Przymierza do Nowego) Uczniowie Jana podeszli do Jezusa i zapytali: «Dlaczego my i faryzeusze dużo pościmy, Twoi zaś uczniowie nie poszczą?». Jezus im rzekł: «Czy goście weselni mogą się smucić, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, a wtedy będą pościć. MEDYTACJA Post jest ćwiczeniem pokutnym, który dla uczniów Jana wskazuje na zaangażowanie pobożnego Żyda. Jednak Chrystus wskazuje, że zarówno post, jak Jako chrześcijanie zawsze jesteśmy zaproszeni do radości duchowej w Chrystusie, który zwyciężył śmierć i zło. Jednak dzisiejsza Ewangelia wskazuje na pewne cykle w naszym życiu. Jest czas radości i czas smutku lub żałoby... Dzisiejsza Ewangelia mówi o zachowaniu starego i przyjęciu nowego Przymierza. Chrystus, szanując prawo, głosi Dobrą Nowinę, czyli coś świeżego i nowego... "Uczniowie Jana podeszli do Jezusa i zapytali: «Dlaczego my i faryzeusze dużo pościmy, Twoi zaś uczniowie nie poszczą?»" (Mt 9, 14). Z pewnością mieliśmy pretensje to Boga, że tak wiele od nas wymaga, a przy tym nie pozwala na niektóre zachowania. Formując takie zarzuty, odsłaniamy swoją niedoskonałą miłość. Osoby kochające nie liczą ile zrobiły dla innych... Umieć rozróżniać właściwy czas. To wielka sztuka. Jeśli nie umiemy rozeznawać czasu, sposobu wyrażania swojej religijności, bliskości z Panem, stajemy się tylko marionetkami w rękach szarlatanów i zręcznych manipulatorów, albo ulegamy namiętnościom, przesądom i zachciankom... Ktoś, kto nie jest w stanie rozróżniać właściwego czasu, nie będzie w stanie przeżywać bliskości ani współczuć. Dać właściwy wyraz, miejsce i czas radości Często jesteśmy ludźmi skrajności. Zachwycamy się nowością ducha, modlitwy, praktyki duchowej, a potem szybko się nią nudzimy, szukając jakiejś zastępczej duchowości lub cudowności. Wino i bukłaki to przypomnienie, że wszystko jest po coś. Starego nie należy tracić, ale nawracać i łączyć z nowością, miłosierdziem, Jezusa... Jezus wraca z ziemi Gadareńczyków, z krainy 'dziesięciu miast', którą pobożni Żydzi nazywali 'okręgiem pogan'. Miejsce na marginesie. Tam, gdzie mieszkali nie tylko Żydzi, ale i poganie. Gdzie prawo religijne nie obowiązywało tak ściśle. Gdzie wszystko wydawało się 'mniej święte'. A jednak Jezus tam był. Spotkał się z ludźmi. Wszedł w ich świat... Jezus wraca, ale nie jako ktoś, kto ocenia i potępia, tylko jako Ten, który przynosi coś zupełnie nowego. Uczy o tym, że królestwa Bożego nie da się zmieścić Jezus przychodzi do nas, kiedy jesteśmy zmęczeni schematami i czujemy, że coś musi się zmienić. Jezus nie robi rewolucji dla samej zmiany. Ale zaprasza nas do czegoś głębszego – do przemiany serca. Do tego, byśmy nie tylko trochę poprawili życie, ale naprawdę dali się odnowić Jego Ewangelią. To trudne, ale możliwe, bo On sam uzdalnia nas do nowego życia... Cerowanie, zaszywanie, przerabianie, to czynności jakby z innej epoki, dbałość jakby niedzisiejsza. Chcieliśmy dobrze, a wyszło jak zwykle. Może dlatego czujna obserwacja, nabywanie doświadczeń, uczenie się od bardziej biegłych w sztuce, są tak bezcenne. Bo posiadanie koniecznej mądrości to nie kwestia ambicji, a przetrwania... Celem postu jest zrobienie w swoim wnętrzu przestrzeni dla Boga, a sposoby mają przesunąć uwagę na Niego, jako najważniejszego dla człowieka. Powód postu to doświadczanie tęsknoty za Bogiem. Niewłaściwe rozpoznawanie sensu tych elementów prowadzi do ich zniekształcenia... Wystarczy tylko logiczne myślenie, tak jak to stosowane przy doborze bukłaka do młodego wina czy łaty do starego ubrania. Nie chodzi o to, aby zniszczyć coś lub kogoś, nie chodzi o zadawanie sobie cierpienia ani o usuwanie praktyk. Chodzi o właściwe rozumienie, ukierunkowane na Boga... ...Jezu, proszę o odnowę życia duchowego i łaskę umartwiania się dla Ciebie... Proszę o łaskę umiejętnego przeżywania postu i uczty z całym bogactwem ich znaczeń... Dziękuję za doświadczenie życia w bliskości z Bogiem, bycia na uczcie Pana Młodego... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 9, 14-17, Nie można stosować zwyczajów Starego Przymierza do Nowego Wprowadzenie Fragment Ewangelii według św. Mateusza 9, 14-17 przedstawia dialog Jezusa z uczniami Jana Chrzciciela na temat postu, a także zawiera dwie przypowieści: o naszywaniu nowej łaty na stare ubranie i o wlewaniu nowego wina do starych bukłaków. Kontekst i pytanie o post Uczniowie Jana Chrzciciela, a także faryzeusze, często pościli. Jezus jako Oblubieniec i czas radości Jezus odpowiada na pytanie „Dlaczego my i faryzeusze często pościmy, a Twoi uczniowie nie poszczą?”, używając metafory oblubieńca: „Czy goście weselni mogą się smucić, dopóki oblubieniec jest z nimi? Święty Jan Chryzostom zauważa, że Jezus mógłby odpowiedzieć ostrzej, wskazując na hipokryzję faryzeuszy, którzy pościli dla pokazania się, a ich serca były pełne niegodziwości. Czas postu po odejściu Oblubieńca Jezus zapowiada, że nadejdą dni, kiedy oblubieniec zostanie im zabrany, i wtedy będą pościć. Przypowieści o nowości Jezus kontynuuje swoją odpowiedź, używając dwóch przypowieści, które ilustrują niemożność połączenia starych form z nową rzeczywistością, którą On przynosi: 1. Nowa łata na starym ubraniu 2. Nowe wino w starych bukłakach Te przypowieści jasno wskazują, że nauka i duch Jezusa są czymś nowym i rewolucyjnym, co nie może być po prostu wciśnięte w stare ramy Prawa Mojżeszowego i tradycji faryzeuszy. Święty Leon Wielki podkreślał, że choć pewne rzeczy zostały przeniesione ze starych przepisów do nowych, to jednak w obecności Prawdy (Chrystusa) znaki Znaczenie dla życia chrześcijańskiego Podsumowanie Podsumowując, Jezus w Mt 9, 14-17, nie potępia postu jako takiego, ale wyjaśnia, że każda praktyka religijna musi być osadzona w odpowiednim kontekście --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SATURDAY, Weekday GOSPEL - Mt 9:14-17 (The customs of the Old Testament cannot be applied to the New) The disciples of John came to Jesus and asked, "Why do we and the Pharisees fast often, but your disciples do not fast?" Jesus said to them, "Can the wedding guests mourn as long as the bridegroom is with them? But the time will come when the bridegroom will be taken away from them, and then they will fast. MEDITATION Fasting is an exercise of penance that, for John's disciples, indicates the commitment of a pious Jew. However, Christ indicates that both fasting As Christians, we are always invited to spiritual joy in Christ, who has conquered death and evil. However, today's Gospel indicates certain cycles in our lives. There is a time for joy and a time for sadness or mourning... Today's Gospel speaks of keeping the old covenant and accepting the new one. Christ, respecting the law, proclaims the Good News, something fresh "John's disciples came to Jesus and asked, 'Why do we and the Pharisees fast often, but your disciples do not fast?'" (Mt 9:14). We certainly had complaints about God for demanding so much from us, and at the same time not allowing certain behaviors. By making such accusations, we reveal our imperfect love. People who love do not count how much they have done for others... Being able to distinguish the right time. It is a great art. If we are not able to distinguish the time, the way of expressing our religiosity, closeness to the Lord, we become only puppets in the hands of charlatans and skillful manipulators, or we succumb to passions, prejudices and whims... Someone who is unable to distinguish the right time will not be able to experience closeness or compassion. To give the right expression, place and time to joy and sadness, repentance and exaltation, is a great life skill. Faith is not the repetition of old truths, but living them in the spirit of novelty... We are often people of extremes. We are delighted with the novelty of spirit, prayer, spiritual practice, and then we quickly get bored with it, looking for some substitute spirituality or miraculousness. Wine and wineskins are a reminder that everything has a purpose. The old should not be lost, but converted Jesus returns from the land of the Gadarenes, from the land of the 'ten cities', which pious Jews called the 'district of the Gentiles'. A place on the margins. Where not only Jews but also Gentiles lived. Where religious law did not apply so strictly. Where everything seemed 'less sacred'. And yet Jesus was there. He met with people. He entered their world... Jesus returns, but not as someone who judges and condemns, but as the One who brings something completely new. He teaches that the kingdom of God cannot be contained within old frameworks. It cannot be poured into old bottles, or sewn like patches onto an old garment. This is a sign that God does not come only to those who are 'fit for the Church'. He comes to everyone, including those who are lost, broken, do not fit in... Jesus comes to us when we are tired of patterns and feel that something needs to change. Jesus does not make a revolution for the sake of change. But he invites us to something deeper - to a change of heart. To not only improve our lives a little, but to truly allow ourselves to be renewed by His Gospel. Mending, sewing, altering, these are activities as if from another era, care as if not of today. We wanted well, but it turned out as usual. Maybe that is why vigilant observation, gaining experience, learning from those more skilled in the art, are so priceless. Because having the necessary wisdom is not a matter The purpose of fasting is to make space for God in your interior, and the methods are to shift attention to Him, as the most important for man. The reason for fasting is to experience longing for God. Incorrect recognition of the meaning of these elements leads to their distortion... All that is needed is logical thinking, such as that used when selecting a wineskin for new wine or a patch for an old garment. It is not about destroying something or someone, it is not about causing yourself suffering or eliminating practices. It is about proper understanding, focused on God... ...Jesus, I ask for the renewal of my spiritual life and the grace of mortification for You... I ask for the grace of skillfully experiencing fasting and feasting with all the richness of their meanings... Thank you for the experience of living in closeness to God, of being at the feast of the Bridegroom... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 9:14-17, You can't apply the customs of the Old Testament to the New Introduction The Gospel of Matthew 9:14-17 presents a dialogue between Jesus and the disciples of John the Baptist on the subject of fasting, and also includes two parables: the one about sewing a new patch onto an old garment and the one about pouring new wine into old wineskins. Context and the question of fasting The disciples of John the Baptist, as well as the Pharisees, fasted frequently. Jesus as the Bridegroom and a Time of Joy Jesus answers the question, “Why do we and the Pharisees fast often, but your disciples do not fast?” using the metaphor of the bridegroom: Saint John Chrysostom notes that Jesus could have responded more harshly, pointing out the hypocrisy of the Pharisees, who fasted to show themselves, Fasting after the Bridegroom's departure Jesus announces that the days will come when the bridegroom will be taken away from them, and then they will fast. Parables of Newness Jesus continues his answer with two parables that illustrate the impossibility of combining old forms with the new reality that He brings: 1. A New Patch on an Old Garment 2. New Wine in Old Wineskins These parables clearly indicate that the teaching and spirit of Jesus are something new and revolutionary that cannot simply be squeezed into the old framework of the Mosaic Law and the Pharisees’ tradition. Saint Leo the Great emphasized that although certain things were transferred from the old rules to the new, in the presence of the Truth (Christ) the signs and types of the Old Testament gave way... Significance for Christian life This passage of the Gospel teaches us that faith in Christ requires an inner transformation and openness to the newness of the Holy Spirit. Summary In summary, Jesus in Mt 9:14-17 does not condemn fasting as such, but explains that every religious practice must be placed in the right context and have the right purpose.
|