25 CZERWCA

ŚRODA, Dzień powszedni

EWANGELIA - Mt 7, 15-20 (Fałszywi prorocy)

Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Strzeżcie się fałszywych proroków, którzy przychodzą do was w owczej skórze, a wewnątrz są drapieżnymi wilkami. Poznacie ich po ich owocach. Czy zbiera się winogrona z ciernia albo z ostu figi? Tak każde dobre drzewo wydaje dobre owoce, a złe drzewo wydaje złe owoce. Nie może dobre drzewo wydać złych owoców ani złe drzewo wydać dobrych owoców.
Każde drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone w ogień. A więc: poznacie ich po ich owocach».

MEDYTACJA

Jezus ostrzega przed nieprawdziwymi prorokami, czyli ludźmi, którzy wydają się uduchowieni, mający bezpośredni kontakt z Bogiem, a jednocześnie robią innym krzywdę. Konsekwencje ich działań nie są widoczne. Potrzeba czasu, żeby się ukazały...

Owoce potrzebują czasu na dojrzewanie. Podobnie konsekwencje niektórych działań ujawniają się dopiero po czasie. Potrzeba nam rozeznawania, czyli przyglądania się, co prowadzi do Boga, a co wprowadza zamęt i od Boga odciąga. Dobre decyzje przynoszą dobre owoce. Zobaczmy w tym działanie Ducha Świętego zaangażowanego w naszą codzienność...

Wszystkie owoce pochodzą z drzewa, na którym się narodziły. Dlatego trzeba zwracać uwagę na to, kim się inspirujemy w wierze i co dzieje się w naszym sercu. Bóg chce, abyśmy byli dobrzy. On nas takimi stworzył...

"Każde drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, będzie wycięte i w ogień wrzucone" (Mt 7, 19). Drzewa albo przynoszą owoce albo przynoszą straty wyjałowiając ziemię. Nie ma innej możliwości. Są o tyle użyteczne, o ile wydają owoce. Owoc zatem to symbol bycia pomocnym, użytecznym. Jeśli przestajemy być 'owocni', zaczynamy być szkodliwi. Nie ma sytuacji neutralnej...

Kto słucha Jezusa, nie może pozostać obojętny. Musi zareagować, wprowadzić to nauczanie w życie albo nie. Jezus nazywa to ‘przynoszeniem owoców’...

Jezus kładzie duży nacisk na ‘przynoszenie dobrych owoców’. Jest to zachęta do potraktowania życia w sposób wymagający od siebie. Mamy wychodzić poza swoją ‘strefę komfortu’, poza nawyki. Nie można ograniczyć się do minimum. Nie wystarczy ‘być ochrzczonym’, praktykującym tylko formalnie. Trzeba dostosowywać swoje życie do trudnych wymagań ‘Kazania na Górze’...

„Poznacie ich po ich owocach”. To powiedzenie pochodzi z mądrości ludowej. Mamy je w wersji pozytywnej: dobro wydaje dobro; i negatywnej: dobro nie może wydać zła. Poznanie jest zatem kryterium rozeznania. 'Człowiek i jego czyny to nierozerwalna całość'...

Weryfikacja chrześcijaństwa jest konkretna. Jezus nie mówi: „poznacie ich po słowach, deklaracjach, pięknych postach, uśmiechniętych fotkach i kolorowych filmikach w Internecie, czy zapisach w metryce chrztu”. Mówi jasno: „Po owocach”...

Jezusowi nie chodzi o wielkie akcje i wielkie słowa o wierze. Chodzi o codzienne życie. O miłość, która nie jest tylko 'za coś', ale 'pomimo czegoś'.
O przebaczenie, które nie czeka na przeprosiny. O szacunek, także dla tych, z którymi się nie zgadzamy. O cierpliwość, pomoc, uważność na drugiego. To nie jest szukanie własnej chwały, to służba...

W naszym życiu staramy się czynić dobro, postępować uczciwie, żyć zgodnie z Ewangelią, a mimo to nie zawsze od razu widzimy owoce naszych starań. Ziarno dobra dojrzewa powoli...

Jezus mówi, że dobro poznaje się po owocach, ale one nie pojawiają się natychmiast. Potrzeba nam cierpliwości i zaufania. W zwykłych sprawach naszego życia warto więc pytać, czy to, co robimy, naprawdę wypływa z dobra, czy tylko sprawia jego pozory. Ostatecznie nie one, ale prawdziwe owoce pokazują, czy autentycznie żyjemy w Bogu...

"Nie może dobre drzewo wydać złych owoców ani złe drzewo wydać dobrych owoców" (Mt 7, 18)...

Jak rozpoznać fałszywego proroka? Ewangelista opisuje, że taki człowiek lubi opowiadać o „dobru”, które czyni na szeroką skalę. Obiecuje wielkie rzeczy, które tylko dzięki niemu mogą się dokonać. „Ja” jest najczęściej powtarzanym przez niego słowem...

Rzeczywistość, jaką przedstawiają fałszywi prorocy, prędzej czy później zaczyna się chwiać. Warto być czujnym i nie dać się wciągnąć w manipulację fałszu. Dobre drzewo przynosi dobro, złe – ułudę i chwilowe poczucie sukcesu...

...Jezu, proszę o łaskę dobrego rozeznania życiowych decyzji i wyborów... Proszę o łaskę posługiwania się otwartym sercem i sumieniem prawym, konsekwentnym i wolnym... Dziękuję za głos sumienia, który zachęca mnie do ‘wydawania dobrych owoców’...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 7, 15-20, Fałszywi prorocy

Wprowadzenie

Fragment Ewangelii według Mateusza 7, 15-20, będący częścią Kazania na Górze, stanowi kluczowe ostrzeżenie Jezusa przed fałszywymi prorokami. Chrystus wzywa swoich uczniów do rozeznawania, podkreślając, że prawdziwą naturę człowieka, a zwłaszcza tych, którzy podają się za duchowych przewodników, można poznać po ich „owocach”.

Ostrzeżenie przed fałszywymi prorokami

Jezus rozpoczyna swoje ostrzeżenie słowami: „Strzeżcie się fałszywych proroków, którzy przychodzą do was w owczej skórze, a wewnątrz są drapieżnymi wilkami”.
To obrazowe porównanie podkreśla podstępność tych, którzy udają pobożność i dobroć, aby zwieść innych.
Święty Augustyn zauważa, że heretycy często powołują się na swoją nieliczność, aby uwiarygodnić swoje nauki, ale Jezus ostrzega, aby nie dać się zwieść pozorom.
Fałszywi prorocy, choć mogą wydawać się nieliczni i przez to bardziej autentyczni, są w rzeczywistości „drapieżnymi wilkami”.

Rozpoznawanie po owocach

Kluczową zasadą rozeznawania, którą podaje Jezus, jest „Po ich owocach poznacie ich”.
Aby to wyjaśnić, używa prostych, rolniczych analogii: „Czy zbiera się winogrona z cierni albo figi z ostu?”.
Odpowiedź jest oczywista – nie.
Podobnie, „Każde dobre drzewo wydaje dobre owoce, a złe drzewo wydaje złe owoce.
Nie może dobre drzewo rodzić złych owoców ani złe drzewo rodzić dobrych owoców”.

Święty Jan Chryzostom wyjaśnia, że fałszywi prorocy nie mają w sobie niczego łagodnego ani słodkiego; ich „owcza skóra” to tylko pozór, a ich prawdziwą naturę łatwo jest rozpoznać.
Podkreśla, że złe drzewo wydaje tylko złe owoce i nigdy nie może wydać dobrych, podobnie jak dobre drzewo nie może wydać złych.
To oznacza, że prawdziwa natura człowieka objawia się w jego działaniach i postępowaniu.

Znaczenie owoców

„Owoce” w tym kontekście odnoszą się do czynów, postaw, nauk i wpływu, jaki dana osoba wywiera na innych.
Nie chodzi tu o jednorazowe potknięcia, ale o ogólny kierunek życia i konsekwencje działania.
Święty Augustyn w swojej homilii na temat Pierwszego Listu św. Jana zauważa, że „kto w swoich czynach zapiera się Chrystusa, jest antychrystem”. Podkreśla, że nie słucha tego, co ktoś mówi, ale patrzy na życie, jakie prowadzi, ponieważ „dzieła mówią, a czy potrzebujemy słów?”.
Zły człowiek może mówić dobrze, ale jego serce jest złe, a jego prawdziwe owoce są złe.

Jezus nazywa takich ludzi „obłudnikami” (Mt 7,5), co wskazuje na ich fałszywość i udawanie.
Papież Jan Paweł II zauważył, że hipokryzja polega na fałszywej mądrości, która cieszy się wiedzą, ale unika stawiania czoła ważnym pytaniom natury religijnej i moralnej.

Konsekwencje złych owoców

Jezus kończy tę sekcję ostrzeżeniem o konsekwencjach: „Każde drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone w ogień”.
To przypomnienie o ostatecznym sądzie i konsekwencjach życia, które nie przynosi dobrych owoców.
Podkreśla to wagę autentycznego życia chrześcijańskiego, które manifestuje się w czynach zgodnych z wolą Bożą.

Zastosowanie w życiu chrześcijańskim

Ten fragment Ewangelii ma istotne znaczenie dla każdego chrześcijanina.
Wzywa nas do:

1. Rozeznawania
Nie powinniśmy ślepo podążać za każdym, kto podaje się za duchowego przewodnika.
Musimy oceniać ich nauki i życie w świetle Ewangelii.

2. Autentyczności
Sami jesteśmy wezwani do wydawania dobrych owoców.
Nasze życie powinno być świadectwem naszej wiary, a nasze czyny powinny odzwierciedlać miłość do Boga i bliźniego.

3. Pokory
Zanim zaczniemy oceniać innych, powinniśmy najpierw przyjrzeć się sobie.
Jezus mówi: „Wyjmij najpierw belkę z oka swego, a wtedy przejrzysz, aby wyjąć źdźbło z oka brata swego” (Mt 7, 5).
Święty Bernard z Clairvaux podkreśla, że pycha jest jak belka w oku, która zaciemnia widzenie prawdy o sobie.

Podsumowanie

Fragment Mt 7, 15-20 jest istotnym wezwaniem do czujności i rozeznawania.
Jezus uczy nas, że prawdziwą naturę ludzi, zwłaszcza tych, którzy roszczą sobie prawo do nauczania, można poznać po ich „owocach” – ich czynach, postawach i wpływie.
To ostrzeżenie jest aktualne również dzisiaj, przypominając nam o potrzebie autentyczności w wierze i życiu, oraz o odpowiedzialności za to, jakie owoce wydajemy.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WEDNESDAY, Weekday

GOSPEL - Mt 7:15-20 (False Prophets)

Jesus said to his disciples:
"Beware of false prophets, who come to you in sheep's clothing, but inwardly they are ravenous wolves. You will recognize them by their fruits. Do people gather grapes from thorns, or figs from thistles? In the same way, every good tree produces good fruit, but a bad tree produces bad fruit. A good tree cannot produce bad fruit, nor can a bad tree produce good fruit.
Every tree that does not produce good fruit is cut down and thrown into the fire. Therefore, you will recognize them by their fruits."

MEDITATION

Jesus warns against false prophets, people who appear to be spiritual and in direct contact with God, yet at the same time harm others. The consequences
of their actions are not visible. It takes time to appear...

Fruit takes time to ripen. Similarly, the consequences of some actions only become apparent over time. We need discernment, that is, observing what leads to God and what causes confusion and leads away from God. Good decisions bring good fruit. Let us see in this the action of the Holy Spirit involved in our daily lives...

All fruit comes from the tree on which it was born. Therefore, we must pay attention to who inspires us in faith and what is happening in our hearts.
God wants us to be good. He created us that way...

"Every tree that does not bear good fruit will be cut down and thrown into the fire" (Mt 7:19). Trees either bear fruit or they bring waste, depleting the earth. There is no other option. They are only useful to the extent that they bear fruit. Fruit, therefore, is a symbol of being helpful and useful. If we cease to be "fruitful," we begin to be harmful. There is no neutral situation...

Whoever listens to Jesus cannot remain indifferent. They must respond, put this teaching into practice, or not. Jesus calls this 'bearing fruit'...

Jesus places great emphasis on 'bearing good fruit'. This is an encouragement to approach life in a demanding way. We are to go beyond our 'comfort zone,' beyond our habits. We cannot limit ourselves to the minimum. It is not enough to 'be baptized,' practicing only formally. We must adapt our lives to the difficult demands of the 'Sermon on the Mount'...

"By their fruits you will know them." This saying comes from folk wisdom. We have it in a positive version: good begets good; and a negative version: good cannot beget evil. Knowledge is therefore the criterion for discernment. 'Man and his actions are an inseparable whole'...

The verification of Christianity is concrete. Jesus doesn't say, "You will recognize them by their words, declarations, beautiful posts, smiling photos,
and colorful videos online, or the entries in their baptismal records." He says clearly: "By their fruits"...

Jesus isn't about grand actions and grand words about faith. He's about everyday life. About love that isn't just 'for something,' but 'in spite of something.' Forgiveness that doesn't wait for an apology. About respect, even for those with whom we disagree. About patience, help, and attentiveness to others.
This isn't seeking our own glory; it's service...

In our lives, we strive to do good, act honestly, and live according to the Gospel, yet we don't always immediately see the fruits of our efforts. The seed
of goodness matures slowly...

Jesus says that goodness is recognized by its fruits, but they don't appear immediately. We need patience and trust. In the ordinary affairs of our lives,
it is worth asking whether what we do truly springs from goodness or merely gives the appearance of goodness. Ultimately, it is not the goodness itself,
but the true fruit that reveals whether we truly live in God...

"A good tree cannot bear bad fruit, nor can a bad tree bear good fruit" (Mt 7:18)...

How can we recognize a false prophet? The evangelist describes how such a person likes to talk about the "good" he does on a grand scale. He promises great things that can only be accomplished through him. "I" is the word he repeats most often...

The reality presented by false prophets begins to crumble sooner or later. It is worth being vigilant and not allowing ourselves to be drawn into the manipulation of falsehood. A good tree brings good, a bad tree brings illusion and a momentary sense of success...

...Jesus, I ask for the grace of good discernment in life's decisions and choices... I ask for the grace of using an open heart and a righteous, consistent, and free conscience... Thank you for the voice of conscience that encourages me to 'bear good fruit'...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 7:15-20, False Prophets

Introduction

Matthew 7:15-20, part of the Sermon on the Mount, is Jesus' key warning against false prophets.
Christ calls upon his disciples to discern, emphasizing that the true nature of a person, especially those who claim to be spiritual guides, can be recognized
by their "fruits."

Warning Against False Prophets

Jesus begins his warning with the words: "Beware of false prophets, who come to you in sheep's clothing, but inwardly they are ravenous wolves."
This graphic comparison highlights the deceitfulness of those who pretend to be godly and good in order to deceive others.
St. Augustine notes that heretics often cite their small number to lend credence to their teachings, but Jesus warns against being fooled by appearances.
False prophets, though they may appear few and therefore more authentic, are in reality "ravenous wolves."

Discerning by Their Fruits

A key principle of discernment that Jesus gives is, "By their fruits you will recognize them."
To explain this, he uses simple agricultural analogies: "Do you gather grapes from thornbushes, or figs from thistles?"
The answer is obvious—no.
Similarly, "Every good tree bears good fruit, but a bad tree bears bad fruit.
A good tree cannot bear bad fruit, nor a bad tree bear good fruit."

St. John Chrysostom explains that false prophets have nothing gentle or sweet about them; their "sheep's clothing" is only an appearance, and their true nature is easily recognized. He emphasizes that a bad tree produces only bad fruit and can never produce good fruit, just as a good tree can never produce bad fruit.
This means that a person's true nature is revealed in their actions and conduct.

The Meaning of Fruit

"Fruit" in this context refers to actions, attitudes, teachings, and the influence a person has on others.
This is not about one-time mistakes, but about the overall direction of life and the consequences of their actions.
In his homily on the First Letter of St. John, St. Augustine notes that "he who denies Christ in his works is the antichrist."
He emphasizes that he does not listen to what someone says but looks at the life they lead, because "their works speak, but do we need words?"
An evil person may speak well, but their heart is evil, and their true fruit is evil.

Jesus calls such people "hypocrites" (Mt 7:5), which indicates their falsehood and pretense.
Pope John Paul II noted that hypocrisy consists in a false wisdom that rejoices in knowledge but avoids addressing important religious and moral questions.

The Consequences of Bad Fruit

Jesus concludes this section with a warning about the consequences: "Every tree that does not bear good fruit is cut down and thrown into the fire."
This is a reminder of the final judgment and the consequences of a life that does not bear good fruit.
This emphasizes the importance of an authentic Christian life, which is manifested in actions consistent with God's will.

Application to the Christian Life

This Gospel passage has significant significance for every Christian.
It calls us to:

1. Discernment
We should not blindly follow anyone who claims to be a spiritual guide.
We must evaluate their teachings and lives in light of the Gospel.

2. Authenticity
We are called to bear good fruit ourselves.
Our lives should be a testimony of our faith, and our actions should reflect love for God and neighbor.

3. Humility
Before we judge others, we should first examine ourselves.
Jesus says, "First remove the plank from your own eye, and then you will see clearly to remove the speck from your brother's eye" (Matthew 7:5).
St. Bernard of Clairvaux emphasizes that pride is like a plank in one's eye, which blinds one to the truth about oneself.

Summary

Matthew 7:15-20 is a crucial call to vigilance and discernment.
Jesus teaches us that the true nature of people, especially those who claim the right to teach, can be recognized by their "fruits"—their actions, attitudes,
and influence.
This warning is still relevant today, reminding us of the need for authenticity in faith and life, and of our responsibility for the fruit we bear.

 

 

 

 

Flag Counter