22 CZERWCA

NIEDZIELA, Dwunasta Niedziela zwykła

EWANGELIA - Łk 9, 18-24 (Wyznanie wiary w Chrystusa i zapowiedź męki)

Gdy Jezus modlił się na osobności, a byli z Nim uczniowie, zwrócił się do nich z zapytaniem: «Za kogo uważają Mnie tłumy?»
Oni odpowiedzieli: «Za Jana Chrzciciela; inni za Eliasza; jeszcze inni mówią, że któryś z dawnych proroków zmartwychwstał».
Zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?»
Piotr odpowiedział: «Za Mesjasza Bożego».
Wtedy surowo im przykazał i napomniał ich, żeby nikomu o tym nie mówili. I dodał: «Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć: będzie odrzucony przez starszych, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; będzie zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstanie».
Potem mówił do wszystkich: «Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia weźmie swój krzyż i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa».

MEDYTACJA

Podobnie jak dwa tysiące lat temu, tak i dziś ludzie postrzegają Jezusa w różny sposób. Nawet ci, którzy w Niego wierzą, w różny sposób określają relację
z Nim. Dla jednych jest przyjacielem, dla innych bratem, dla jeszcze innych oblubieńcem...

Słowa zapowiedzi męki Jezusa mogą dziś nie robić na nas wrażenia - wiemy, że tak było, wierzymy, że po trzech dniach zmartwychwstał. Zwykle trudno nam słyszeć słowa o cierpieniu, które dotyczy nas. Jednak warunkiem naśladowania Jezusa jest zaparcie się siebie i wzięcie swojego krzyża...

Zauważmy, że Jezus wskazuje na branie swojego krzyża, nie cudzego. Mówi też o zaparciu się siebie, czyli przekraczaniu granic swojego egoizmu. Zastanówmy się, w jaki sposób możemy Go bardziej naśladować, co dziś jest naszym trudem, cierpieniem, ciężarem?...

Na drodze naśladowania Chrystusa mamy z cierpliwością przyjąć to, co jest dla nas przygotowane: choroba, kryzys, żałoba. Jeśli jest w nas pragnienie życia
w prawdzie, wszystko będzie prowadziło po ludzku do dobra oraz duchowej dojrzałości. Gdy z Nim zjednoczeni będziemy 'tracili życie', wtedy je naprawdę zachowamy...

Nie wystarczy znać Jezusa, słuchać Jego słów, a nawet towarzyszyć Mu w Jego sposobie życia, modlitwy i służby. Od pytania: ‘kim jest Jezus?’, które dotychczas u Łukasza zadawało sobie wielu (tłumy, uczniowie, Jan Chrzciciel, a nawet król Herod) teraz znajdujemy odpowiedź...

Pytanie zadane każdemu z uczniów, trochę konfrontacyjne: „A wy za kogo mnie uważacie?” uświadamia nam, że w naszym życiu musi dokonać się przejście od poznania Jezusa ‘religijnego’, według ciała, do ‘poznania wiary’ – według Ducha. Uczeń odkrywa tożsamość Jezusa, kiedy idzie za Nim...

Jezus zwraca się nie tylko do tłumów i obecnych uczniów, ale do ‘wszystkich’. Nie pomija nikogo ani w sensie geograficznym ani historycznym. Mówi do każdego człowieka, pomaga odkryć Swoją twarz i objawia nam ‘naszą’ przez Słowo do nas kierowane...

Zanim padną wielkie słowa, zanim Piotr wyzna wiarę – Jezus modli się. Tak jak przy innych ważnych momentach Ewangelii. Zawsze modli się, gdy dzieje się coś istotnego, bo modlitwa to nie dodatek, to miejsce, gdzie rodzi się tożsamość i misja. I wtedy pyta uczniów: „Za kogo Mnie uważacie?”. To pytanie nie jest tylko dla Piotra. Jest też skierowane do nas...

Jeśli Jezus naprawdę jest Mesjaszem, jeśli jest naszym Panem, Zbawicielem, Kimś najważniejszym w życiu, to czy to widać? Nie chodzi o wielkie deklaracje. Znamy ludzi, którzy gadają o Bogu nie żyjąc Nim. Ale Ewangelia pyta jednoznacznie: czy w naszym sposobie życia widać, że należymy do Jezusa?...

Czy jesteśmy rozpoznawalni po miłości bez wyjątków, po przebaczeniu, które kosztuje, po szacunku, także dla tych, z którymi się nie zgadzamy? Po dzieleniu się, nie tylko z nadmiaru? Po bezinteresownej służbie? Po dojrzałym przeżywaniu krzyża – bez rozgoryczenia? To nie jest łatwe. Ale właśnie dlatego warto te wyzwania podejmować. Nie dla perfekcji, ale dla autentyczności naszego chrześcijaństwa...

Jezus ma być rozpoznawalny w nas, nie tylko po słowach, ale po stylu naszego życia...

W centrum dzisiejszych czytań stoi pytanie o tożsamość – zarówno Jezusa, jak i naszą, odkrywaną w relacji z Nim. Uczniowie próbują zrozumieć, kim jest ich Nauczyciel. Jezus nie zatrzymuje się na ludzkich opiniach, ale prowadzi ich ku głębszej prawdzie, takiej, która ma moc przemieniać życie. To prowadzi nas do osobistego pytania: kim jestem jako chrześcijanin?...

Apostoł Paweł przypomina, że przez wiarę w Chrystusa otrzymujemy nową godność – stajemy się częścią Bożej rodziny. Tożsamość dziecka Bożego nie wynika z własnych zasług ani wysiłków, ale jest darem, który trzeba przyjąć i pielęgnować. Taka przynależność nie jest jednak tylko zaszczytem, niesie z sobą konkretne zobowiązania. Chrześcijaństwo to nie droga wygody, ale codziennego wyboru wierności...

Dźwiganie krzyża nie oznacza wyłącznie cierpienia. To styl życia, świadome kroczenie w świetle wiary, wybieranie miłości, nawet jeśli wiąże się to z trudem
i rezygnacją z siebie. Krzyż staje się znakiem naszej przynależności do Boga, znakiem, że chcemy żyć na Jego sposób, a nie według logiki świata...

Każdy ma jakiś krzyż. U jednych jest wyrazisty i dostrzegalny, u innych starannie zamaskowany. Chodzi o wszystko, co nas niszczy i pozbawia spokoju, odbiera dobre samopoczucie i powoduje cierpienie...

Krzyż jest zwłaszcza tam, gdzie cierpimy i nie rozumiemy dlaczego. Wydaje się absurdem. Trzeba mieć krzyż oświecony, by go przyjąć i dostrzec jego sens. Inaczej pozostaje bunt i ucieczka. Najczęściej uciekamy w grzech: dać upust złości, na wszystko i na wszystkich...

Krzyż Chrystusa jest odpowiedzią Boga na nasze cierpienie. Bóg nie jest obojętny na fakt, że nas coś w życiu boli, ale posyła Swego Syna, Chrystusa Pana, aby w miejscu, którego się lękamy, w którym się załamujemy i ponosimy klęskę, objawiła się miłość Boga...

Chrystus na krzyżu stoczył walkę ze złym duchem i zwyciężył go. Oddał całkowicie swoje życie, pozwalając, by krzyż Go zmiażdżył. Zstąpił aż na samo dno ludzkiej klęski i upodlenia, aby stamtąd nas wydźwignąć. Zmartwychwstał i żyje, by w naszym krzyżu odnieść zwycięstwo, zamieniając mroki bólu na świetliste miejsce spotkania z miłością Boga. Zniszczył odium krzyża, przenikając życie człowieka światłem zbawienia...

Bóg nie odbiera człowiekowi krzyża, ale go przemienia. W krzyżu człowiek opuszcza bezużyteczne zabezpieczenia swojego „ja”, by wychylić się ku Bożej miłości
i ku miłości drugiego człowieka...

Dla wielu miejscem największej intymności z Bogiem był krzyż. Wielu też krzyż nauczył dostrzegać i kochać drugiego człowieka. Dlatego Chrystus niszczy nasze infantylne wyobrażenia o Nim i oczekiwania w Nim pokładane, aby pozostał nam tylko jeden prawdziwy Jego wizerunek – Zbawiciela niosącego nasz krzyż...

Jego krzyż leczy ludzkie serce od podłości i nienawiści. By nasz osobisty krzyż mógł spełnić wszystkie swe zbawienne zadania, musi być oświecony codziennym wpatrywaniem się w zmartwychwstałą miłość Chrystusa...

To swoisty paradoks. On zaprasza nas, byśmy wraz z Nim stracili życie, by je odzyskać. W przeciwnym razie pozostanie nam narzekanie, syndrom nadchodzącej śmierci...

...Jezu, proszę o serce zdolne do jednoznacznych wyborów dla Ciebie... Proszę o łaskę zatrzymania się i umiejętności zobaczenia Twojej obecności w mojej codzienności... Dziękuję za Twoją bliskość...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 9, 18-24, Wyznanie wiary w Chrystusa i zapowiedź męki

Wprowadzenie

Dzisiejsza Ewangelia według św. Łukasza (9, 18-24) to kluczowy fragment, w którym uczniowie wyznają wiarę w Jezusa jako Mesjasza, a On zapowiada swoje cierpienie, śmierć i zmartwychwstanie.
Ta scena stanowi punkt zwrotny w zrozumieniu misji Jezusa i wymaga od nas głębokiego zastanowienia się nad tym, co naprawdę oznacza pójście za Nim.

Wykład

Fragment Ewangelii rozpoczyna się od pytania, które Jezus zadaje swoim uczniom: „Za kogo mnie uważają tłumy?” (Łk 9, 18).
Odpowiedzi są różne: Jan Chrzciciel, Eliasz, jeden z dawnych proroków.
Następnie Jezus pyta wprost: „A wy za kogo mnie uważacie?” (Łk 9, 20).
Piotr odpowiada: „Za Mesjasza Bożego” (Łk 9, 20).

To wyznanie jest fundamentalne.
Piotr rozpoznaje w Jezusie obiecanego Mesjasza, Chrystusa.
Jednak zaraz po tym Jezus zaczyna mówić o swoim cierpieniu, odrzuceniu i śmierci.
Mówi, że Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć, być odrzuconym przez starszyznę, arcykapłanów i uczonych w Piśmie, być zabitym i trzeciego dnia zmartwychwstać (Łk 9, 22).

Ta zapowiedź jest szokiem dla uczniów.
Oczekiwali oni Mesjasza jako triumfującego króla, a nie cierpiącego sługi.
Jezus jednak wyjaśnia, że prawdziwe mesjaństwo wiąże się z ofiarą i służbą.
Następnie Jezus mówi do wszystkich: „Jeśli ktoś chce pójść za mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie swój krzyż dzień po dniu i niech mnie naśladuje!” (Łk 9, 23).
Te słowa są wezwaniem do radykalnego naśladowania Chrystusa, które wymaga zaparcia się siebie i gotowości do cierpienia.

Ilustracja

Pomyślmy o św. Piotrze, który początkowo nie mógł zrozumieć zapowiedzi męki Jezusa.
Piotr, który wyznał, że Jezus jest Mesjaszem, nie chciał słyszeć o cierpieniu i śmierci.
Dopiero później, po zmartwychwstaniu i zesłaniu Ducha Świętego, zrozumiał, że krzyż jest nieodłączną częścią misji Jezusa i każdego, kto chce Go naśladować.

Zastosowanie

Co to oznacza dla nas dzisiaj?
Pójście za Jezusem nie jest łatwe.
Wymaga od nas zaparcia się siebie, czyli rezygnacji z własnych egoistycznych pragnień i ambicji.
Wymaga również wzięcia swojego krzyża, czyli akceptacji trudności i cierpień, które spotykają nas w życiu.
Nie chodzi o to, aby aktywnie szukać cierpienia, ale o to, aby z godnością i wiarą znosić to, co nas spotyka.

Jezus mówi: „Kto bowiem chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swoje życie z mego powodu, ten je zachowa” (Łk 9, 24).
To paradoks, ale prawdziwy.
Tylko wtedy, gdy oddamy swoje życie Bogu i służbie innym, znajdziemy prawdziwe życie.

Wezwanie

Zastanówmy się nad tym, co znaczy dla nas pójście za Chrystusem.
Czy jesteśmy gotowi zaprzeć się siebie i wziąć swój krzyż?
Czy jesteśmy gotowi oddać swoje życie dla Niego i dla innych?
Niech Duch Święty da nam siłę i odwagę, aby odpowiedzieć na to wezwanie.

Modlitwa

Panie Jezu, dziękujemy Ci za Twoją miłość i ofiarę.
Pomóż nam zrozumieć, że prawdziwe życie znajduje się w naśladowaniu Ciebie, nawet jeśli to oznacza cierpienie i wyrzeczenie.
Daj nam siłę, abyśmy mogli zaprzeć się siebie, wziąć swój krzyż i iść za Tobą każdego dnia.
Amen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUNDAY, Twelfth Sunday in Ordinary Time

GOSPEL - Lk 9:18-24 (Confession of faith in Christ and announcement of suffering)

While Jesus was praying in private, and the disciples were with him, he asked them, "Who do the crowds say that I am?"
They answered, "John the Baptist; others, Elijah; and still others say that one of the ancient prophets has risen from the dead."
He asked them, "But who do you say that I am?"
Peter answered, "The Christ of God."
Then he strictly charged them and warned them not to tell anyone. And he added, "The Son of Man must suffer many things, and be rejected by
the elders and the chief priests and the scribes, and be killed, and on the third day be raised."
Then he said to everyone: "If anyone wants to come after me, let him deny himself, take up his cross daily and follow me. For whoever wants to save his life will lose it, and whoever loses his life for my sake will save it."

MEDITATION

Just as two thousand years ago, today people perceive Jesus in different ways. Even those who believe in him define their relationship with him in different ways. For some he is a friend, for others a brother, for still others a spouse...

The words announcing Jesus' suffering may not make an impression on us today - we know that this was the case, we believe that he rose from the dead after three days. Usually it is difficult for us to hear words about suffering that concern us. However, the condition for following Jesus is to deny ourselves and take up our own cross...

Let us notice that Jesus points to taking up our own cross, not someone else's. He also speaks of denying ourselves, that is, going beyond the limits of our own egoism. Let us consider how we can imitate Him more, what is our hardship, suffering, burden today?...

On the path of imitating Christ, we must patiently accept what is prepared for us: illness, crisis, mourning. If we have a desire to live in truth, everything will lead humanly to goodness and spiritual maturity. When we are united with Him, we will 'lose our life', then we will truly preserve it...

It is not enough to know Jesus, listen to His words, and even accompany Him in His way of life, prayer and service. From the question: 'who is Jesus?', which until now many have asked themselves in Luke (the crowds, the disciples, John the Baptist and even King Herod) we now find the answer...

The question asked of each of the disciples, somewhat confrontational: "And who do you say that I am?" makes us aware that in our lives there must be
a transition from knowing Jesus 'religiously', according to the flesh, to 'knowing faith' - according to the Spirit. The disciple discovers the identity of Jesus when he follows Him...

Jesus addresses not only the crowds and the disciples present, but ‘everyone’. He does not omit anyone either geographically or historically. He speaks to every person, helps to discover His face and reveals ‘ours’ to us through the Word addressed to us...

Before the great words are spoken, before Peter professes his faith – Jesus prays. As at other important moments in the Gospel. He always prays when something important happens, because prayer is not an addition, it is the place where identity and mission are born. And then he asks the disciples: ‘Who do you say that I am?’ This question is not just for Peter. It is also addressed to us...

If Jesus is really the Messiah, if he is our Lord, Savior, Someone most important in life, does it show? It is not about grand declarations. We know people who talk about God without living Him. But the Gospel asks unequivocally: does our way of life show that we belong to Jesus?...

Are we recognizable by love without exception, by forgiveness that costs, by respect, even for those with whom we disagree? By sharing, not only out
of excess? By selfless service? By maturely experiencing the cross - without bitterness? It is not easy. But this is precisely why it is worth taking on these challenges. Not for perfection, but for the authenticity of our Christianity...

Jesus is to be recognizable in us, not only by words, but by the way we live...

At the center of today's readings is the question of identity - both Jesus' and ours, discovered in the relationship with Him. The disciples try to understand who their Teacher is. Jesus does not stop at human opinions, but leads them to a deeper truth, one that has the power to transform lives. This leads us to
a personal question: who am I as a Christian?...

The Apostle Paul reminds us that through faith in Christ we receive a new dignity – we become part of God's family. The identity of a child of God does not result from one's own merits or efforts, but is a gift that must be accepted and nurtured. Such belonging, however, is not just an honor; it carries with
it specific obligations. Christianity is not a path of convenience, but of a daily choice of faithfulness...

Carrying the cross does not only mean suffering. It is a lifestyle, a conscious walk in the light of faith, choosing love, even if it involves hardship and self-denial. The cross becomes a sign of our belonging to God, a sign that we want to live in His way, and not according to the logic of the world...

Everyone has a cross. In some it is clear and noticeable, in others it is carefully masked. It is about everything that destroys us and deprives us of peace, takes away our well-being and causes suffering...

The cross is especially there where we suffer and do not understand why. It seems absurd. We must have an enlightened cross to accept it and see its meaning. Otherwise, there is rebellion and escape. Most often, we escape into sin: to give vent to anger, at everything and at everyone...

The cross of Christ is God's answer to our suffering. God is not indifferent to the fact that something hurts us in life, but he sends his Son, Christ the Lord, so that in the place that we fear, where we break down and suffer defeat, the love of God may be revealed...

On the cross, Christ fought the evil spirit and defeated it. He gave his life completely, allowing the cross to crush him. He descended to the very bottom
of human defeat and degradation, to lift us up from there. He rose from the dead and lives to win victory in our cross, transforming the darkness of pain into
a luminous place of encounter with God's love. He destroyed the odium of the cross, permeating human life with the light of salvation...

God does not take the cross away from man, but transforms it. In the cross, man abandons the useless safeguards of his "self" to lean towards God's love
and the love of another person...

For many, the place of greatest intimacy with God was the cross. The cross also taught many to notice and love another person. That is why Christ destroys our infantile ideas about Him and the expectations placed in Him, so that we will have only one true image of Him – the Savior carrying our cross...

His cross heals the human heart from meanness and hatred. In order for our personal cross to fulfill all its saving tasks, it must be enlightened by daily gazing at the resurrected love of Christ...

This is a kind of paradox. He invites us to lose our lives with Him in order to regain them. Otherwise, we will be left with complaints, the syndrome
of approaching death...

...Jesus, I ask for a heart capable of making clear choices for You... I ask for the grace to stop and be able to see Your presence in my everyday life... Thank you for Your closeness...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel Luke 9:18-24, Confession of faith in Christ and announcement of suffering

Introduction

Today's Gospel according to St. Luke (9:18-24) is a key passage in which the disciples confess their faith in Jesus as the Messiah, and He announces His suffering, death and resurrection.
This scene is a turning point in understanding Jesus' mission and requires us to reflect deeply on what it really means to follow Him.

Explanation

The Gospel passage begins with a question that Jesus asks his disciples: "Who do the crowds say that I am?" (Luke 9:18).
The answers vary: John the Baptist, Elijah, one of the ancient prophets.
Then Jesus asks directly: "Who do you say that I am?" (Luke 9:20).
Peter answers: “For the Messiah of God” (Lk 9:20).

This confession is fundamental.
Peter recognizes Jesus as the promised Messiah, the Christ.
However, immediately after this, Jesus begins to speak of his suffering, rejection, and death.
He says that the Son of Man must suffer greatly, be rejected by the elders, the chief priests, and the scribes, be killed, and rise again on the third day
(Lk 9:22).

This announcement is a shock to the disciples.
They expected the Messiah as a triumphant king, not a suffering servant.
However, Jesus explains that true messiahship involves sacrifice and service.
Then Jesus says to everyone: “If anyone wants to come after me, let him deny himself, and take up his cross day by day, and follow me” (Lk 9:23).
These words are a call to a radical imitation of Christ, which requires self-denial and a willingness to suffer.

Illustration

Let us think of St. Peter, who at first could not understand the announcement of Jesus' suffering.
Peter, who confessed that Jesus was the Messiah, did not want to hear about suffering and death.
Only later, after the resurrection and the sending of the Holy Spirit, did he understand that the cross is an inseparable part of Jesus' mission and of everyone who wants to imitate him.

Application

What does this mean for us today?
Following Jesus is not easy.
It requires us to deny ourselves, that is, to give up our own selfish desires and ambitions.
It also requires taking up our cross, that is, to accept the difficulties and sufferings that we encounter in life.
It is not about actively seeking suffering, but about bearing what happens to us with dignity and faith.

Jesus says: “For whoever wants to save his life will lose it, and whoever loses his life for my sake will save it” (Lk 9:24).
It is a paradox, but a true one.
Only when we give our lives to God and to the service of others will we find true life.

Call

Let us reflect on what it means for us to follow Christ.
Are we willing to deny ourselves and take up our cross?
Are we willing to give our lives for Him and for others?
May the Holy Spirit give us the strength and courage to respond to this call.

Prayer

Lord Jesus, we thank you for your love and sacrifice.
Help us to understand that true life is found in following you, even if it means suffering and renunciation.
Give us the strength to deny ourselves, take up our cross, and follow you every day.
Amen.

 

 

 

 

Flag Counter