14 CZERWCA
SOBOTA, Wspomnienie bł. Michała Kozala, biskupa i męczennika EWANGELIA - Mt 5, 33-37 (Zakaz przysięgania) Jezus powiedział do swoich uczniów: MEDYTACJA Jezus wygłasza 'Kazanie na Górze'. Są przy nim uczniowie, a także inni słuchacze. Klarowne jest nie tylko to, w jaki sposób wypowiada się Jezus. On cały jest uosobioną Prawdą, a to oznacza, że Jego myśli, słowa, deklaracje i uczynki są z sobą w pełnej harmonii. Jego działanie naturalnie idzie za tym, co myśli i mówi... Jezus zachęca, abyśmy w naszym życiu dbali o harmonię między tym, co myślimy, mówimy i robimy... 'Kazanie na Górze' pokazuje bezkompromisowość Jezusa. Dotyczy ona różnych przestrzeni życia. Przytoczony fragment dotyczy przysięgania jest bardzo radykalny. W moralnych wymaganiach Jezus zdaje się nie iść na żadne ustępstwa. Warto zauważyć, że tym trudniej nam ustąpić, im sprawa jest dla nas ważniejsza. Odpowiadając na pytanie w czym jesteśmy bezkompromisowi, odkryjemy, co jest ważne dla nas... Jezus przekazuje swoim słuchaczom nie tyle nową naukę, co chce, aby wrócili do korzeni tego, co w relacji do Boga ma znaczenie. Dla Żydów przysięga (powoływanie się na autorytet Boga, jako gwarancji ‘mojej’ prawdy) stała się zbyt częstym zwyczajem... ‘Niebo, ziemia, miasto święte’ to tylko coś, co ma zastąpić imię Boga, którego Żydzi nie chcieli wymawiać. Słowo, które wypowiadamy, a czasami ‘dajemy’ musi mieć swoje znaczenie i rangę. Inaczej staje się zwykłą ‘gadaniną’, bez większego znaczenia dla naszego życia i wyborów... "Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie" (Mt 5, 37). Słowa w naszym życiu mają wielkie znaczenie. Mogą zbudować, ale także potrafią wiele zniszczyć. Faryzeusze często w mowach Jezusa są przykładem obłudników. Jezus przeciwstawia temu prostotę i jasność. Zachęca do życia w prawdzie. Niechaj nasza mowa będzie: ‘tak, tak; nie, nie’... To trudne żyć chrześcijaństwem na serio. Gdy pozwalamy Bogu przemieniać swoje życie, staramy się kochać, żyć według Dekalogu i Ewangelii, stajemy przed pytaniem: czy jasno opowiadamy się po stronie Boga, gdy będą wymagać tego okoliczności, najbliżsi?... Jezus zaprasza, byśmy byli ludźmi jasnych postaw i wewnętrznej uczciwości. Byśmy nie zaklinali rzeczywistości, nie kręcili, nie udawali. Ale byśmy żyli tak, by było widać, komu ufamy i dokąd zmierzamy. Takie życie nie zawsze będzie rozumiane. Może wywołać sprzeciw, niezrozumienie, odrzucenie. Ale tylko wierność rodzi wiarygodność... Przez sposób życia, a czasami także przez słowo, możemy pokazać, że naprawdę należymy do Boga i poważnie traktujemy Ewangelię... Stanowisko Jezusa jest jednoznaczne: Jego uczeń nie musi przysięgać, czyli wzywać Boga na świadka, ponieważ mówi prawdę. Zatem przysięga nie jest potrzebna, bo słowo prawdy posiada wartość przysięgi. Jezus nie znosi przysięgi, ale podkreśla wartość wypowiadanych słów, które mają mieć wartość przysięgi... Prawdomówność domaga się jednoznaczności: życia w prawdzie i posługiwania się prawdą, spójności słów i czynów. Wbrew sprytowi świata, który faworyzuje kłamstwo, nie lubi zobowiązań, zostawia sobie otwartą furtkę w kwestii zmiany decyzji lub ucieczki... Słowo Boże przypomina nam, że człowiek jest tyle wart, ile warte jest jego słowo. Chodzi więc o prawdomówność, jak również o dochowanie wierności danemu słowu czy odpowiedzialność za słowo wypowiadane do innych i o innych. I pamięć, że prawda stoi u podstaw budowania autorytetu... Wypowiedzi zyskują wiarygodność, gdy są realizowane, a nie tylko wypowiadane. W mentalności semickiej konstytutywną dla słowa jest jego sprawczość. Podpieranie go przysięgą ma dołożyć tu gwarancję realizacji. Oczywiście tylko wtedy, gdy zależy ona od człowieka... Przywołanie przez Jezusa czterech elementów, ułożonych w sekwencji zawężającej się semantyki: nieba, ziemi, Jerozolimy, ludzkiej głowy, wydaje się sugerować, iż żadna rzeczywistość nie przejmie odpowiedzialności człowieka za jego wierność wypowiadanemu słowu. Analogicznie Bóg, rangą prawdy naznacza to, co faktycznie powiedział, a nie to, co myśmy z tego zrozumieli... ...Jezu, proszę o serce wolne od wszelkiego fałszu i głębokie umiłowanie prawdy... Proszę o łaskę wychodzenia z kręgu zgorszenia i niszczenia słowami relacji KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 5, 33-37, Zakaz przysięgania Wprowadzenie Fragment Ewangelii Mateusza (5, 33-37) stanowi część Kazania na Górze, w którym Jezus Chrystus pogłębia i wyjaśnia Prawo Mojżeszowe. Wyjaśnienie fragmentu Ewangelii 1. Kontekst historyczny i religijny 2. Szczegółowa analiza wersetów Interpretacja i znaczenie 1. Powaga słowa 2. Odniesienie do Boga 3. Prostota i prawda Zastosowanie w życiu codziennym 1. Unikanie nadużywania przysiąg 2. Uczciwość w mowie 3. Świadectwo wiary Kontrowersje i wyjątki 1. Przysięgi w sądzie 2. Przysięgi wierności Podsumowanie Nauczanie Jezusa o zakazie przysięgania w Ewangelii Mateusza (5, 33-37) wzywa do uczciwości, prawdomówności i szacunku dla Boga w każdej wypowiedzi. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SATURDAY, Memorial of Blessed Michael Kozal, Bishop and Martyr GOSPEL - Mt 5, 33-37 (Prohibition of swearing) Jesus said to his disciples: MEDITATION Jesus delivers the 'Sermon on the Mount.' The disciples are with him, as well as other listeners. It is not only the way Jesus speaks that is clear. He is all Truth personified, and this means that His thoughts, words, declarations and deeds are in complete harmony with each other. His actions naturally follow what He thinks and says... Jesus encourages us to take care of harmony in our lives between what we think, say and do... The 'Sermon on the Mount' shows Jesus' uncompromising nature. It concerns various areas of life. The quoted fragment concerning swearing is very radical. In moral requirements, Jesus seems to make no concessions. It is worth noting that it is more difficult for us to give in, the more important the matter is to us. By answering the question of what we are uncompromising about, we will discover what is important to us... Jesus does not convey new teaching to his listeners, but rather wants them to return to the roots of what matters in relation to God. For Jews, the oath (referring to God's authority as a guarantee of 'my' truth) has become an all too common custom... 'Heaven, earth, holy city' is just something to replace the name of God, which the Jews did not want to pronounce. The word that we say, and sometimes 'give', must have its meaning and rank. Otherwise, it becomes mere 'chatter', without much significance for our lives and choices... "Let your speech be: Yes, yes; no, no" (Mt 5:37). Words have great significance in our lives. They can build up, but they can also destroy a lot. The Pharisees are often an example of hypocrites in Jesus' speeches. Jesus contrasts this with simplicity and clarity. He encourages us to live in truth. Let our speech be: 'yes, yes; no, no'... It is difficult to live Christianity seriously. When we allow God to transform our lives, we try to love, live according to the Ten Commandments and the Gospel, we face the question: do we clearly stand on God's side when circumstances, our loved ones require it?... Jesus invites us to be people of clear attitudes and inner honesty. Not to conjure reality, not to twist, not to pretend. But to live in such a way that it is clear who we trust and where we are heading. Such a life will not always be understood. It can cause opposition, misunderstanding, rejection. But only faithfulness generates credibility... Through the way we live, and sometimes also through our words, we can show that we truly belong to God and that we take the Gospel seriously... Jesus' position is clear: His disciple does not have to swear, that is, call God as a witness, because he speaks the truth. Therefore, an oath is not necessary, because the word of truth has the value of an oath. Jesus does not abolish oaths, but emphasizes the value of spoken words, which are to have the value of an oath... Truthfulness demands unambiguity: living in truth and using truth, coherence of words and actions. Contrary to the cunning of the world, which favors lies, does not like commitments, leaves the door open to changing decisions or escaping... The Word of God reminds us that a person is worth as much as his word is worth. So it is about truthfulness, as well as remaining faithful to a given word or responsibility for the word spoken to others and about others. And remembering that truth is the basis for building authority... Statements gain credibility when they are implemented, not just spoken. In the Semitic mentality, the constitutive feature of a word is its agency. Supporting it with an oath is to provide a guarantee of implementation here. Of course, only when it depends on man... Jesus's reference to four elements, arranged in a sequence of narrowing semantics: heaven, earth, Jerusalem, a human head, seems to suggest that no reality will take over man's responsibility for his faithfulness to the spoken word. Similarly, God marks with the rank of truth what he actually said, not what we understood from it... ...Jesus, I ask for a heart free from all falsehood and a deep love of truth... I ask for the grace to escape the circle of scandal and destroying relationships with others with words... Thank you for experiencing God's forgiveness... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 5:33-37, The Prohibition of Swearing Introduction The Gospel passage from Matthew (5:33-37) is part of the Sermon on the Mount, in which Jesus Christ deepens and explains the Mosaic Law. Explanation of the Gospel passage 1. Historical and religious context 2. Detailed analysis of the verses Interpretation and meaning 1. The authority of the word 2. Reference to God 3. Simplicity and truth Application in everyday life 1. Avoiding the abuse of oaths 2. Honesty in speech 3. Witness to faith Controversies and exceptions 1. Oaths in court 2. Oaths of allegiance Summary Jesus’ teaching on the prohibition of oaths in Matthew’s Gospel (5:33-37) calls for honesty, truthfulness, and respect for God in all utterances.
|