13 CZERWCA
PIĄTEK, Wspomnienie św. Antoniego z Padwy, prezbitera i doktora Kościoła EWANGELIA - Mt 5, 27-32 (Wymagania nowego Prawa w dziedzinie czystości) Jezus powiedział do swoich uczniów: MEDYTACJA Jezus radykalizuje żydowskie prawo, które dotyczy spraw związanych z cielesnością. Słowa Jezusa nie są wezwaniem do wypierania czy tłamszenia swoich instynktów, pragnień i tęsknot. Są raczej zaproszeniem, by w relacjach dążyć do bezpiecznej bliskości, nie nadużywając się wzajemnie i nie traktując przedmiotowo drugiej osoby... "Słyszeliście, że powiedziano nie cudzołóż" (Mt 5, 27). Kazanie na Górze, to nie tylko osiem błogosławieństw, ale także wykład Jezusa na temat nowej, pogłębionej, interpretacji Dekalogu. Jezus przybliża w niej to, co było 'na początku', czyli w myśli samego Boga, który dał Mojżeszowi tablice z Przykazaniami Dzisiaj 'nowa' wykładnia dotyczy przykazania szóstego, czyli 'nie cudzołóż'. Jezus wyraźne podnosi wymagania. Stwierdza, że przekroczeniem szóstego przykazania jest nie tylko nieczysty akt seksualny, ale nawet pożądliwe spojrzenie na kobietę... Warto zatrzymać się i pomyśleć o co chodzi Jezusowi. Widać tu jak Jezusowi bardzo zależy na czystości spojrzenia na drugiego człowieka. Spojrzenia, w którym jest pełna akceptacja godności drugiego człowieka. Spojrzenia, które musi być pozbawione instrumentalizowania drugiego poprzez sprowadzenie go do roli przedmiotu, który staje się źródłem prymitywnej przyjemności... Często bagatelizujemy szkodliwość złego spojrzenia i usprawiedliwiamy nasze brnięcie w to, co jest wyraźnym przekroczeniem przykazania szóstego... Komentarz Jezusa do przykazania ‘Nie cudzołóż!’ dotyka trudnej i bardzo ważnej kwestii. Cudzołóstwo to nie tylko ciało. To także myśli, nasza duchowa sfera. Jezus piętnuje nie pociąg, pragnienia ciała, ale chęć posiadania, pożądanie, które ‘zawłaszcza’ cudzą kobietę. W Starym Testamencie jest to zamach na ‘dobra innego mężczyzny’, do których zaliczana była także żona... Jezus przenosi tę kwestię z płaszczyzny norm i prawa na inny poziom. Odwołuje się do religijnej interpretacji pierwotnego zamysłu Boga: „Co Bóg złączył, człowiek niech nie rozdziela”. Przykazania nie są ćwiczeniem się w karności, ale odsyłają do początków, do pierwotnego zamysłu Boga wobec każdej istoty... ‘Polecenia’, aby ‘wyłupać oko’, ‘odciąć rękę’ rozumiane są w sensie symbolicznym. Wskazują jednak na potrzebę podejmowania radykalnych decyzji. To radykalizm ewangeliczny. Nie ma rozwiązań uniwersalnych. Każdy musi znaleźć swoją własną drogę i własny styl pobożności... Jezus mówi konkretnie o grzechu, który oddziela nas od Boga, i o radykalizmie, z jakim trzeba do niego podejść. Nie chodzi o dosłowne wyłupywanie oka, ale Grzech łatwo zbagatelizować: „Wszyscy tak robią”, „To przecież nic wielkiego”, „Jakoś to będzie”. A jednak grzech ciężki, nie tylko ten spektakularny, osłabia duchowo, rani wspólnoty, niszczy relacje w rodzinie, w pracy, w Kościele... Nie istnieje grzech, który dotyczy tylko nas. Dlatego Jezus mówi twardo, bo chce nas chronić. Nie przed życiem, ale przed tym, co niszczy nasze życie. Chodzi Nowość Bożego Prawa objawia się wraz z przyjściem Jezusa na ziemię. Jego misja to głoszenie królestwa Bożego i wzywanie do nawrócenia. Zasady starego Przymierza, wypisane na kamiennych tablicach, zostają pogłębione, by trafić wprost do ludzkiego serca... Bóg zatroskany o dobro człowieka pragnie strzec go na drogach codziennego życia, przestrzegać przed zagubieniem i wyborem zła. Zarówno w odniesieniu do tych, którzy popełniają grzech, jak i tych, których dotykają skutki popełnianego grzechu... Nowa sprawiedliwość dotyczy nowej drogi, na której Bóg i Jego przykazania nie są jedynie sztywnym szablonem, ale drogowskazem wskazującym prawdziwą wolność i pokój serca. Warto więc zatrzymać się nad słowem Pana, aby wsłuchać się w nie, aby owocnie wcielić w życie... Jezus chce nam dać dwie bardzo istotne wskazówki. Po pierwsze, grzech, chociaż dotyka najczęściej jednego z wymiarów naszego życia, zatruwa wszystko. Po drugie, zdrowienie po ciężkiej chorobie grzechu musi być radykalne i dotykać serca. Nasze przewlekłe chorowanie z powodu na nowo popełnianych grzechów wynika z tego, że nie dotykamy ich korzenia oraz roztrząsamy poszczególne przypadki bez nawrócenia serca... ...Jezu, proszę o dogłębne umiłowanie cnoty czystości i wierności... Proszę o siłę ducha, abym pozytywnie umiał reagować na niesprawiedliwe traktowanie... Dziękuję za świadomość miłosierdzia Bożego i bezwarunkowego przebaczenia... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 5, 27-32, Wymagania nowego Prawa w dziedzinie czystości Wprowadzenie Ewangelia Mateusza 5, 27-32 zawiera nauki Jezusa o czystości i wierności małżeńskiej, które stanowią istotny element Nowego Prawa. Wyjaśnienie fragmentu Ewangelii W Mateusza 5, 27-28, Jezus odnosi się do szóstego przykazania: "Nie cudzołóż". W dalszej części (Mt 5, 29-30) Jezus używa hiperboli, mówiąc o wyrywaniu oka i odcinaniu ręki, które są przyczyną grzechu. W Mateusza 5, 31-32, Jezus odnosi się do kwestii rozwodu. Kontekst i znaczenie Nauki Jezusa w tym fragmencie Ewangelii są rewolucyjne i wymagające. Jezus wzywa do radykalnej wierności małżeńskiej i podkreśla nierozerwalność związku małżeńskiego. Zastosowanie w życiu 1. Czystość serca 2. Wierność małżeńska 3. Walka z pokusami 4. Przebaczenie i nawrócenie Podsumowanie Ewangelia Mateusza 5, 27-32 wzywa do głębokiej czystości serca i wierności małżeńskiej. Modlitwa Panie Jezu, dziękujemy Ci za Twoje nauki o czystości i wierności. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- FRIDAY, Memorial of St. Anthony of Padua, priest and doctor of the Church GOSPEL - Mt 5, 27-32 (Requirements of the new Law in the area of ??chastity) Jesus said to his disciples: MEDITATION Jesus radicalizes Jewish law, which concerns matters related to the body. Jesus' words are not a call to repress or suppress one's instincts, desires "You have heard that it was said, Do not commit adultery" (Mt 5:27). The Sermon on the Mount is not only the eight Beatitudes, but also Jesus' lecture on the new, deeper interpretation of the Decalogue. In it, Jesus brings closer what was 'in the beginning', that is, in the mind of God himself, who gave Moses the tablets with the Commandments and what was lost over the centuries of their validity... Today, the 'new' interpretation concerns the sixth commandment, 'you shall not commit adultery'. Jesus clearly raises the requirements. He states that the transgression of the sixth commandment is not only an impure sexual act, but even a lustful look at a woman... It is worth stopping and thinking about what Jesus means. Here we can see how much Jesus cares about the purity of the look at another person. A look in which there is full acceptance of the dignity of another person. A look that must be devoid of instrumentalizing the other by reducing him to an object that becomes a source of primitive pleasure... We often trivialize the harmfulness of an evil look and justify our delving into what is a clear transgression of the sixth commandment... Jesus' commentary on the commandment 'You shall not commit adultery!' touches on a difficult and very important issue. Adultery is not only about the body. It is also about thoughts, our spiritual sphere. Jesus condemns not the attraction, desires of the body, but the desire to possess, the lust that 'appropriates' another woman. In the Old Testament, this is an attack on 'the goods of another man', which also included the wife... Jesus moves this issue from the plane of norms and law to another level. He refers to the religious interpretation of God's original intention: 'What God has joined together, let not man put asunder'. The commandments are not an exercise in discipline, but refer to the beginnings, to God's original intention for each being... The 'commands' to 'pluck out an eye', 'cut off a hand' are understood in a symbolic sense. However, they indicate the need to make radical decisions. Jesus speaks specifically about sin, which separates us from God, and about the radicalism with which it must be approached. It is not about literally plucking out an eye, but about the truth that there are things in us, habits, relationships, customs that lead to internal death. And if we do not cut them off, they can destroy everything that is most important - relationship, family, conscience, faith... Sin is easy to trivialize: "Everyone does it", "It's no big deal", "It'll work out somehow". However, serious sin, not only the spectacular one, weakens spiritually, hurts communities, destroys relationships in the family, at work, in the Church... There is no sin that concerns only us. That is why Jesus speaks firmly, because he wants to protect us. Not from life, but from that which destroys our life. The newness of God's Law is revealed with the coming of Jesus to earth. His mission is to proclaim the kingdom of God and to call for conversion. God, concerned about the good of man, wants to protect him on the paths of everyday life, to warn him against getting lost and choosing evil. Both in relation to those who commit sin and those who are affected by the consequences of the sin they commit... The new justice concerns a new path, on which God and His commandments are not just a rigid template, but a signpost indicating true freedom and peace Jesus wants to give us two very important tips. First, sin, although it most often affects one of the dimensions of our life, poisons everything. Second, recovery from the serious disease of sin must be radical and touch the heart. Our chronic illness due to newly committed sins results from the fact that we do not touch their root and we consider individual cases without conversion of the heart... ...Jesus, I ask for a profound love of the virtue of purity and faithfulness... I ask for the strength of spirit, so that I can react positively to unjust treatment... Thank you for the awareness of God's mercy and unconditional forgiveness... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 5:27-32, The Purity Requirements of the New Law Introduction The Gospel of Matthew 5:27-32 contains Jesus' teachings on purity and marital fidelity, which are an essential element of the New Law. Explanation of the Gospel passage In Matthew 5:27-28, Jesus refers to the sixth commandment: "You shall not commit adultery." In the following part (Mt 5:29-30) Jesus uses hyperbole, speaking of plucking out an eye and cutting off a hand, which are the cause of sin. In Matthew 5:31-32, Jesus addresses the issue of divorce. Context and significance Jesus' teachings in this passage of the Gospel are revolutionary and demanding. Jesus calls for radical marital fidelity and emphasizes the indissolubility of the marital bond. Application in life 1. Purity of heart 2. Marital fidelity 3. Fighting temptations 4. Forgiveness and conversion Summary The Gospel of Matthew 5:27-32 calls for deep purity of heart and marital fidelity. Prayer Lord Jesus, we thank you for your teachings on purity and fidelity.
|