13 CZERWCA

PIĄTEK, Wspomnienie św. Antoniego z Padwy, prezbitera i doktora Kościoła

EWANGELIA - Mt 5, 27-32 (Wymagania nowego Prawa w dziedzinie czystości)

Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Słyszeliście, że powiedziano: “Nie cudzołóż”. A Ja wam powiadam: Każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa.
Jeśli więc prawe twoje oko jest ci powodem do grzechu, wyłup je i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało być wrzucone do piekła. I jeśli prawa Twoja ręka jest ci powodem do grzechu, odetnij ją i odrzuć od siebie. Lepiej jest bowiem dla ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało iść do piekła.
Powiedziano też: “Jeśli kto chce oddalić swoją żonę, niech jej da list rozwodowy”. A Ja wam powiadam: Każdy, kto oddala swoją żonę, poza wypadkiem nierządu, naraża ją na cudzołóstwo; a kto by oddaloną wziął za żonę, dopuszcza się cudzołóstwa».

MEDYTACJA

Jezus radykalizuje żydowskie prawo, które dotyczy spraw związanych z cielesnością. Słowa Jezusa nie są wezwaniem do wypierania czy tłamszenia swoich instynktów, pragnień i tęsknot. Są raczej zaproszeniem, by w relacjach dążyć do bezpiecznej bliskości, nie nadużywając się wzajemnie i nie traktując przedmiotowo drugiej osoby...

"Słyszeliście, że powiedziano nie cudzołóż" (Mt 5, 27). Kazanie na Górze, to nie tylko osiem błogosławieństw, ale także wykład Jezusa na temat nowej, pogłębionej, interpretacji Dekalogu. Jezus przybliża w niej to, co było 'na początku', czyli w myśli samego Boga, który dał Mojżeszowi tablice z Przykazaniami
i co zagubiono przez wieki ich obowiązywania...

Dzisiaj 'nowa' wykładnia dotyczy przykazania szóstego, czyli 'nie cudzołóż'. Jezus wyraźne podnosi wymagania. Stwierdza, że przekroczeniem szóstego przykazania jest nie tylko nieczysty akt seksualny, ale nawet pożądliwe spojrzenie na kobietę...

Warto zatrzymać się i pomyśleć o co chodzi Jezusowi. Widać tu jak Jezusowi bardzo zależy na czystości spojrzenia na drugiego człowieka. Spojrzenia, w którym jest pełna akceptacja godności drugiego człowieka. Spojrzenia, które musi być pozbawione instrumentalizowania drugiego poprzez sprowadzenie go do roli przedmiotu, który staje się źródłem prymitywnej przyjemności...

Często bagatelizujemy szkodliwość złego spojrzenia i usprawiedliwiamy nasze brnięcie w to, co jest wyraźnym przekroczeniem przykazania szóstego...

Komentarz Jezusa do przykazania ‘Nie cudzołóż!’ dotyka trudnej i bardzo ważnej kwestii. Cudzołóstwo to nie tylko ciało. To także myśli, nasza duchowa sfera. Jezus piętnuje nie pociąg, pragnienia ciała, ale chęć posiadania, pożądanie, które ‘zawłaszcza’ cudzą kobietę. W Starym Testamencie jest to zamach na ‘dobra innego mężczyzny’, do których zaliczana była także żona...

Jezus przenosi tę kwestię z płaszczyzny norm i prawa na inny poziom. Odwołuje się do religijnej interpretacji pierwotnego zamysłu Boga: „Co Bóg złączył, człowiek niech nie rozdziela”. Przykazania nie są ćwiczeniem się w karności, ale odsyłają do początków, do pierwotnego zamysłu Boga wobec każdej istoty...

‘Polecenia’, aby ‘wyłupać oko’, ‘odciąć rękę’ rozumiane są w sensie symbolicznym. Wskazują jednak na potrzebę podejmowania radykalnych decyzji. To radykalizm ewangeliczny. Nie ma rozwiązań uniwersalnych. Każdy musi znaleźć swoją własną drogę i własny styl pobożności...

Jezus mówi konkretnie o grzechu, który oddziela nas od Boga, i o radykalizmie, z jakim trzeba do niego podejść. Nie chodzi o dosłowne wyłupywanie oka, ale
o prawdę, że są w nas rzeczy, nawyki, relacje, przyzwyczajenia, które prowadzą do wewnętrznej śmierci. I jeśli ich nie odetniemy, mogą zniszczyć wszystko, co najważniejsze – związek, rodzinę, sumienie, wiarę...

Grzech łatwo zbagatelizować: „Wszyscy tak robią”, „To przecież nic wielkiego”, „Jakoś to będzie”. A jednak grzech ciężki, nie tylko ten spektakularny, osłabia duchowo, rani wspólnoty, niszczy relacje w rodzinie, w pracy, w Kościele...

Nie istnieje grzech, który dotyczy tylko nas. Dlatego Jezus mówi twardo, bo chce nas chronić. Nie przed życiem, ale przed tym, co niszczy nasze życie. Chodzi
o odwagę miłości. Prośmy więc Boga o siłę, byśmy żyli tak, by po naszym stylu życia było widać, do Kogo należymy...

Nowość Bożego Prawa objawia się wraz z przyjściem Jezusa na ziemię. Jego misja to głoszenie królestwa Bożego i wzywanie do nawrócenia. Zasady starego Przymierza, wypisane na kamiennych tablicach, zostają pogłębione, by trafić wprost do ludzkiego serca...

Bóg zatroskany o dobro człowieka pragnie strzec go na drogach codziennego życia, przestrzegać przed zagubieniem i wyborem zła. Zarówno w odniesieniu do tych, którzy popełniają grzech, jak i tych, których dotykają skutki popełnianego grzechu...

Nowa sprawiedliwość dotyczy nowej drogi, na której Bóg i Jego przykazania nie są jedynie sztywnym szablonem, ale drogowskazem wskazującym prawdziwą wolność i pokój serca. Warto więc zatrzymać się nad słowem Pana, aby wsłuchać się w nie, aby owocnie wcielić w życie...

Jezus chce nam dać dwie bardzo istotne wskazówki. Po pierwsze, grzech, chociaż dotyka najczęściej jednego z wymiarów naszego życia, zatruwa wszystko. Po drugie, zdrowienie po ciężkiej chorobie grzechu musi być radykalne i dotykać serca. Nasze przewlekłe chorowanie z powodu na nowo popełnianych grzechów wynika z tego, że nie dotykamy ich korzenia oraz roztrząsamy poszczególne przypadki bez nawrócenia serca...

...Jezu, proszę o dogłębne umiłowanie cnoty czystości i wierności... Proszę o siłę ducha, abym pozytywnie umiał reagować na niesprawiedliwe traktowanie... Dziękuję za świadomość miłosierdzia Bożego i bezwarunkowego przebaczenia...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mt 5, 27-32, Wymagania nowego Prawa w dziedzinie czystości

Wprowadzenie

Ewangelia Mateusza 5, 27-32 zawiera nauki Jezusa o czystości i wierności małżeńskiej, które stanowią istotny element Nowego Prawa.
Fragment ten jest częścią Kazania na Górze, w którym Jezus interpretuje i pogłębia przepisy Starego Testamentu, ukazując ich pełne znaczenie i wymagania.

Wyjaśnienie fragmentu Ewangelii

W Mateusza 5, 27-28, Jezus odnosi się do szóstego przykazania: "Nie cudzołóż".
Następnie zaostrza to przykazanie, mówiąc: "Każdy, kto patrzy na kobietę pożądliwie, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa".
Jezus podkreśla, że grzech nie zaczyna się od czynu, ale od wewnętrznego pragnienia i pożądania.
W ten sposób wzywa do czystości serca i umysłu.

W dalszej części (Mt 5, 29-30) Jezus używa hiperboli, mówiąc o wyrywaniu oka i odcinaniu ręki, które są przyczyną grzechu.
Oczywiście, nie chodzi tu o dosłowne okaleczenie, ale o radykalne odcięcie się od wszystkiego, co prowadzi do grzechu i pokus.
Jezus wzywa do zdecydowanej walki z grzechem i unikania okazji do niego.

W Mateusza 5, 31-32, Jezus odnosi się do kwestii rozwodu.
Stare Prawo dopuszczało rozwód, dając mężczyźnie list rozwodowy.
Jezus jednak naucza, że rozwód, z wyjątkiem przypadku nierządu, prowadzi do cudzołóstwa zarówno rozwiedzionej kobiety, jak i mężczyzny, który ją poślubia.
Jezus podkreśla nierozerwalność małżeństwa, które jest świętym związkiem ustanowionym przez Boga.

Kontekst i znaczenie

Nauki Jezusa w tym fragmencie Ewangelii są rewolucyjne i wymagające.
Jezus nie tylko potwierdza przykazania Starego Testamentu, ale także pogłębia ich znaczenie, przenosząc je na poziom serca i intencji.
Czystość nie jest tylko zewnętrznym zachowaniem, ale przede wszystkim wewnętrzną postawą czystości myśli i pragnień.

Jezus wzywa do radykalnej wierności małżeńskiej i podkreśla nierozerwalność związku małżeńskiego.
Małżeństwo jest sakramentem, który odzwierciedla miłość Chrystusa do Kościoła, dlatego musi być trwałe i wierne.

Zastosowanie w życiu

1. Czystość serca
Starajmy się kontrolować swoje myśli i pragnienia, unikając pożądliwego patrzenia na innych.
Modlitwa, sakramenty i unikanie okazji do grzechu mogą pomóc w zachowaniu czystości serca.

2. Wierność małżeńska
Dążmy do wierności w małżeństwie, pamiętając, że jest to święty związek.
Komunikacja, wzajemne wsparcie i dbanie o relację mogą pomóc w utrzymaniu wierności i miłości.

3. Walka z pokusami
Bądźmy świadomi swoich słabości i unikajmy sytuacji, które mogą prowadzić do grzechu.
Jeśli coś powoduje pokusę, odetnijmy się od tego, aby chronić swoją duszę.

4. Przebaczenie i nawrócenie
Jeśli upadliśmy, nie traćmy nadziei.
Prośmy o przebaczenie w sakramencie pokuty i starajmy się poprawić swoje życie.
Bóg zawsze jest gotów przebaczyć i pomóc w nawróceniu.

Podsumowanie

Ewangelia Mateusza 5, 27-32 wzywa do głębokiej czystości serca i wierności małżeńskiej.
Jezus podkreśla, że grzech zaczyna się od wewnętrznych pragnień, a małżeństwo jest nierozerwalnym związkiem.
Dążenie do czystości i wierności wymaga radykalnej walki z pokusami i stałego nawracania się do Boga.

Modlitwa

Panie Jezu, dziękujemy Ci za Twoje nauki o czystości i wierności.
Prosimy Cię, pomóż nam zachować czystość serca i umysłu, abyśmy mogli kochać innych czystą i bezinteresowną miłością.
Daj nam siłę do walki z pokusami i wierność w naszych małżeństwach.
Amen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRIDAY, Memorial of St. Anthony of Padua, priest and doctor of the Church

GOSPEL - Mt 5, 27-32 (Requirements of the new Law in the area of ??chastity)

Jesus said to his disciples:
"You have heard that it was said, 'You shall not commit adultery.' But I say to you that everyone who looks at a woman lustfully has already committed adultery with her in his heart.
Therefore if your right eye causes you to sin, pluck it out and throw it away. It is better for you that one of your members perish, than for your whole body to be thrown into hell. And if your right hand causes you to sin, cut it off and throw it away. It is better for you that one of your members perish, than for your whole body to be thrown into hell.
It was also said: 'If anyone divorces his wife, let him give her a letter of divorce.' But I say to you: whoever divorces his wife, except for the case
of fornication, exposes her to adultery; and whoever marries a divorced woman commits adultery".

MEDITATION

Jesus radicalizes Jewish law, which concerns matters related to the body. Jesus' words are not a call to repress or suppress one's instincts, desires
and longings. They are rather an invitation to strive for safe closeness in relationships, without abusing each other and not treating the other person as an object...

"You have heard that it was said, Do not commit adultery" (Mt 5:27). The Sermon on the Mount is not only the eight Beatitudes, but also Jesus' lecture on the new, deeper interpretation of the Decalogue. In it, Jesus brings closer what was 'in the beginning', that is, in the mind of God himself, who gave Moses the tablets with the Commandments and what was lost over the centuries of their validity...

Today, the 'new' interpretation concerns the sixth commandment, 'you shall not commit adultery'. Jesus clearly raises the requirements. He states that the transgression of the sixth commandment is not only an impure sexual act, but even a lustful look at a woman...

It is worth stopping and thinking about what Jesus means. Here we can see how much Jesus cares about the purity of the look at another person. A look in which there is full acceptance of the dignity of another person. A look that must be devoid of instrumentalizing the other by reducing him to an object that becomes a source of primitive pleasure...

We often trivialize the harmfulness of an evil look and justify our delving into what is a clear transgression of the sixth commandment...

Jesus' commentary on the commandment 'You shall not commit adultery!' touches on a difficult and very important issue. Adultery is not only about the body. It is also about thoughts, our spiritual sphere. Jesus condemns not the attraction, desires of the body, but the desire to possess, the lust that 'appropriates' another woman. In the Old Testament, this is an attack on 'the goods of another man', which also included the wife...

Jesus moves this issue from the plane of norms and law to another level. He refers to the religious interpretation of God's original intention: 'What God has joined together, let not man put asunder'. The commandments are not an exercise in discipline, but refer to the beginnings, to God's original intention for each being...

The 'commands' to 'pluck out an eye', 'cut off a hand' are understood in a symbolic sense. However, they indicate the need to make radical decisions.
This is evangelical radicalism. There are no universal solutions. Everyone must find their own path and their own style of piety...

Jesus speaks specifically about sin, which separates us from God, and about the radicalism with which it must be approached. It is not about literally plucking out an eye, but about the truth that there are things in us, habits, relationships, customs that lead to internal death. And if we do not cut them off, they can destroy everything that is most important - relationship, family, conscience, faith...

Sin is easy to trivialize: "Everyone does it", "It's no big deal", "It'll work out somehow". However, serious sin, not only the spectacular one, weakens spiritually, hurts communities, destroys relationships in the family, at work, in the Church...

There is no sin that concerns only us. That is why Jesus speaks firmly, because he wants to protect us. Not from life, but from that which destroys our life.
It is about the courage of love. So let us ask God for the strength to live in such a way that our lifestyle shows Who we belong to...

The newness of God's Law is revealed with the coming of Jesus to earth. His mission is to proclaim the kingdom of God and to call for conversion.
The principles of the old covenant, written on stone tablets, are deepened to reach directly to the human heart...

God, concerned about the good of man, wants to protect him on the paths of everyday life, to warn him against getting lost and choosing evil. Both in relation to those who commit sin and those who are affected by the consequences of the sin they commit...

The new justice concerns a new path, on which God and His commandments are not just a rigid template, but a signpost indicating true freedom and peace
of heart. It is therefore worth pausing over the word of the Lord, to listen to it, to fruitfully implement it in life...

Jesus wants to give us two very important tips. First, sin, although it most often affects one of the dimensions of our life, poisons everything. Second, recovery from the serious disease of sin must be radical and touch the heart. Our chronic illness due to newly committed sins results from the fact that we do not touch their root and we consider individual cases without conversion of the heart...

...Jesus, I ask for a profound love of the virtue of purity and faithfulness... I ask for the strength of spirit, so that I can react positively to unjust treatment... Thank you for the awareness of God's mercy and unconditional forgiveness...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Matthew 5:27-32, The Purity Requirements of the New Law

Introduction

The Gospel of Matthew 5:27-32 contains Jesus' teachings on purity and marital fidelity, which are an essential element of the New Law.
This passage is part of the Sermon on the Mount, in which Jesus interprets and deepens the Old Testament regulations, revealing their full meaning and requirements.

Explanation of the Gospel passage

In Matthew 5:27-28, Jesus refers to the sixth commandment: "You shall not commit adultery."
He then tightens this commandment by saying: "Everyone who looks at a woman lustfully has already committed adultery with her in his heart."
Jesus emphasizes that sin does not begin with the act, but with the inner desire and lust.
In this way, he calls for purity of heart and mind.

In the following part (Mt 5:29-30) Jesus uses hyperbole, speaking of plucking out an eye and cutting off a hand, which are the cause of sin.
Of course, this is not about literal mutilation, but about radically cutting oneself off from everything that leads to sin and temptation.
Jesus calls for a determined fight against sin and avoiding occasions of it.

In Matthew 5:31-32, Jesus addresses the issue of divorce.
The Old Law permitted divorce by giving a man a certificate of divorce.
However, Jesus teaches that divorce, except in the case of fornication, leads to adultery for both the divorced woman and the man who marries her.
Jesus emphasizes the indissolubility of marriage, which is a holy union established by God.

Context and significance

Jesus' teachings in this passage of the Gospel are revolutionary and demanding.
Jesus not only confirms the Old Testament commandments, but also deepens their meaning, transferring them to the level of the heart and intentions.
Purity is not only external behavior, but above all an internal attitude of purity of thoughts and desires.

Jesus calls for radical marital fidelity and emphasizes the indissolubility of the marital bond.
Marriage is a sacrament that reflects the love of Christ for the Church, so it must be lasting and faithful.

Application in life

1. Purity of heart
Let us try to control our thoughts and desires, avoiding lustful looks at others.
Prayer, sacraments and avoiding occasions of sin can help maintain purity of heart.

2. Marital fidelity
Let us strive for fidelity in marriage, remembering that it is a holy union.
Communication, mutual support and taking care of the relationship can help maintain fidelity and love.

3. Fighting temptations
Let us be aware of our weaknesses and avoid situations that can lead to sin.
If something causes temptation, let us cut ourselves off from it to protect our soul.

4. Forgiveness and conversion
If we have fallen, let us not lose hope.
Let us ask for forgiveness in the sacrament of penance and try to improve our lives.
God is always ready to forgive and help us convert.

Summary

The Gospel of Matthew 5:27-32 calls for deep purity of heart and marital fidelity.
Jesus emphasizes that sin begins with internal desires, and marriage is an indissoluble union.
Striving for purity and fidelity requires a radical fight against temptations and constant conversion to God.

Prayer

Lord Jesus, we thank you for your teachings on purity and fidelity.
We ask You to help us keep our hearts and minds pure so that we can love others with a pure and selfless love.
Give us the strength to fight temptations and fidelity in our marriages.
Amen.

 

 

 

 

Flag Counter