9 CZERWCA

PONIEDZIAŁEK, Święto Najświętszej Maryi Panny, Matki Kościoła

EWANGELIA - J 19, 25-34 (Oto syn Twój. Oto Matka twoja)

Obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena.
Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: «Niewiasto, oto syn Twój». Następnie rzekł do ucznia: «Oto Matka twoja».
I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.
Potem Jezus, świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł: «Pragnę». Stało tam naczynie pełne octu. Nałożono więc na hizop gąbkę nasączoną octem i do ust Mu podano. A gdy Jezus skosztował octu, rzekł: «Dokonało się!»
I skłoniwszy głowę, oddał ducha.
Ponieważ był to dzień Przygotowania, aby zatem ciała nie pozostawały na krzyżu w szabat – ów bowiem dzień szabatu był wielkim świętem – Żydzi prosili Piłata, żeby ukrzyżowanym połamano golenie i usunięto ich ciała.
Przyszli więc żołnierze i połamali golenie tak pierwszemu, jak i drugiemu, którzy z Jezusem byli ukrzyżowani. Lecz gdy podeszli do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni, tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok, a natychmiast wypłynęła krew i woda.

MEDYTACJA

Jezus w ostatnich chwilach swojego życia widzi swoją Matkę i umiłowanego ucznia. Dostrzega ich i na pożegnanie powierza ich sobie nawzajem. To piękna chwila, w której Jezus tuż przed śmiercią wyraża swoją troskę o tych, którzy są bliscy Jego sercu...

Maryja może pomóc uczniom przejść przez czas, w którym trudno odnaleźć Jezusa. Ona zna ból Jego nieobecności, ale także radość z Jego odnalezienia. Ona nosi w sercu tajemnice ich relacji. Zna Go bardzo dobrze i może być przewodniczką oraz Matką dla tych, którzy czują się zagubieni...

Jezus, powierzając Maryję i ucznia sobie nawzajem, tworzy z nich wspólnotę ludzi, którzy darzą się wzajemną troską i miłością. Stają się za siebie odpowiedzialni. Troska Jezusa jest dla nich darem, ale także zadaniem. Mają budować wspólnotę i więź...

"Wszyscy oni trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa, i braćmi Jego" (Dz 1, 14)...

Wciąż uczymy się jednomyślności na modlitwie. To jedyna droga, aby koncentrując się na Bogu stanowić widoczny znak jedności między sobą. Zatroszczmy się
o jedność z Panem, a On będzie uzdalniał nas do jedności we wspólnocie. Modlitwa wspólnotowa to jak jedno serce tętniące życiem całej wspólnoty...

„Stać obok krzyża Jezusowego”, to opis historii, a zarazem symboliczne wyrażenie misji wspólnoty i każdego z osobna. Zadaniem Kościoła jest trwanie ‘obok krzyża’. W nim jest początek wspólnoty, bo miłość to bycie z drugim w krzyżu nawet wtedy, kiedy nic nie możemy uczynić. Możemy tylko ‘współczuć’, przekraczając próg samotności...

Krzyż wziął się ze współczucia Boga do człowieka, który zagubił się. Z naszego doświadczenia współczucia ‘obok krzyża’ rodzi się nowy człowiek...

‘Pragnę’ i ‘wykonało się’. Pragnienie Jezusa odsyła nas do czegoś więcej niż napój, chodzi o ‘wodę życia’, gorliwość Ducha. Jest to pragnienie Boga, który jest dawcą życia. ‘Wykonało się’ odnosi nas do planu Boga, od stworzenia po czasy ostateczne. Bóg doprowadza swój zamysł do pełnej realizacji...

Maryja, jako Matka Kościoła, ma wielką moc. Wielką moc ma Jej wstawiennictwo. Wielką moc ma Jezus, gdy pozwolimy Mu działać. Dzisiejsza Ewangelia to nadzieja dla naszej codzienności...

Nosimy w sobie to, co mętne, nieczyste, nieużyteczne. Nasze przemęczenie, skrywana złość, zawiedzione relacje, grzechy, kompleksy, poczucie, że 'już się nie da'. A Jezus, jeśli Go poprosimy i pozwolimy Mu działać, potrafi to przemienić. Ale zazwyczaj nie według naszego scenariusza, ale zaskakująco, po swojemu, jednak skutecznie. Nie musimy być idealni. Wystarczy, że zgodzimy się na przemianę. Resztą zajmie się Jezus...

Po wniebowstąpieniu Jezusa, Jego uczniowie i niewiasty, oczekujący na zesłanie Ducha Świętego, trwali w Wieczerniku na modlitwie z Maryją, Matką Jezusa.
A modlitwa jednoczy, pozwala trwać przy Bogu w oczekiwaniu na spełnienie Jego obietnic...

Maryja to Matka modląca się, która pozwala prowadzić się Duchowi Świętemu. Jej 'Fiat' zwiastowania to pierwszy krok w zaufaniu, wlewający nadzieję
w serce Maryi oraz w życie Kościoła. Przez to staje się żywą świątynią Bożej obecności w świecie zranionym przez skutki grzechu pierworodnego...

Jeśli ktoś jest dla nas ważny, staramy się znaleźć dla niego czas. Tak dzieje się w życiu Maryi, która napełniona Bogiem, wskazuje w Kanie Galilejskiej: „Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie mój Syn”. Posłuszeństwo Jezusowi i Jego słowu rodzi jedność z Bogiem i dzięki Niemu...

"Wyzwania, przed którymi stoi ludzkość, staną się mniej przerażające, przyszłość – mniej mroczna, a rozeznanie – mniej trudne, jeśli razem będziemy posłuszni Duchowi Świętemu. Niech Maryja, Królowa Apostołów i Matka Kościoła, wstawia się za nami" (Leon XIV)...

Jezus mówi z wysokości krzyża "Oto syn Twój". W tej chwili oczy Maryi utkwione są w Tym, który wypowiada te słowa oraz w tym, którego one dotyczą. Oto perspektywa Matki Kościoła. Jak kiedyś przyjęła życie Jezusa, tak teraz przyjmuje życie Jana. Wraz z nim każdego, kto jak Jan staje przy Jezusie...

Zaopiekować się, zatroszczyć, uczyć, prowadzić, pokazywać, to opis przymiotów Maryi, bez których trudno zrozumieć Jej życie i miejsce w historii zbawienia. Dla wspólnoty Kościoła scena pod krzyżem jest momentem narodzin przyjaźni na wieki i nadziei na wspólną drogę ku życiu na wieki...

...Jezu, proszę o dar Ducha, trwanie przy Tobie do końca... Dziękuję za dar Matki, którą powierzasz swoim umiłowanym uczniom...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 19, 25-34, Oto syn Twój. Oto Matka twoja

Wprowadzenie

Ewangelia Jana 19, 25-34 opisuje scenę ukrzyżowania Jezusa, w której Maryja, Matka Jezusa, stoi blisko krzyża wraz z innymi kobietami i umiłowanym uczniem.
W tym kluczowym momencie Jezus wypowiada słowa, które mają ogromne znaczenie dla zrozumienia roli Maryi w Kościele i dla każdego chrześcijanina: "Niewiasto, oto syn Twój", a następnie do ucznia: "Oto Matka twoja".

Kontekst i opis sceny

Fragment ten umiejscowiony jest w kulminacyjnym momencie męki Jezusa.
Ewangelista Jan podkreśla obecność Maryi, Matki Jezusa, co ma głębokie znaczenie teologiczne.
Stojąc pod krzyżem, Maryja uczestniczy w ofierze swojego Syna, a jej obecność jest wyrazem solidarności z cierpiącym Jezusem.
Obok Maryi stoi umiłowany uczeń, tradycyjnie identyfikowany jako sam Jan Ewangelista, który reprezentuje wszystkich uczniów Jezusa.

"Niewiasto, oto syn Twój"

Słowa Jezusa skierowane do Maryi: "Niewiasto, oto syn Twój" (gr. gynai) mają głęboki sens.
Użycie słowa "Niewiasto" zamiast "Matko" wskazuje na nowy wymiar macierzyństwa Maryi.
Jezus nie tylko troszczy się o swoją Matkę w ostatnich chwilach życia, ale powierza jej nową misję.
Maryja staje się Matką wszystkich wierzących, Matką Kościoła.
To macierzyństwo rozszerza się poza relację czysto biologiczną, obejmując wszystkich, którzy idą za Chrystusem.

"Oto Matka twoja"

Następnie Jezus mówi do umiłowanego ucznia: "Oto Matka twoja".
Te słowa są skierowane nie tylko do Jana, ale do każdego ucznia Jezusa.
Maryja zostaje dana jako Matka każdemu chrześcijaninowi.
Jan, reprezentujący wszystkich wierzących, przyjmuje Maryję do siebie, co symbolizuje przyjęcie Maryi do życia każdego ucznia Chrystusa.
Od tej chwili Maryja staje się duchową Matką wszystkich wyznawców Jezusa, troszcząc się o nich i wstawiając się za nimi.

Znaczenie teologiczne

1. Nowe macierzyństwo Maryi
Słowa Jezusa ustanawiają nowe macierzyństwo Maryi, które wykracza poza jej rolę jako Matki Jezusa.
Staje się Matką wszystkich odkupionych, Matką Kościoła.
Macierzyństwo to jest owocem miłości, która osiągnęła pełnię pod krzyżem, poprzez jej uczestnictwo w odkupieńczej miłości Syna.

2. Maryja jako Matka Kościoła
Maryja, stojąc pod krzyżem, jednoczy się z ofiarą swojego Syna i w ten sposób współuczestniczy w dziele zbawienia.
Jej obecność i akceptacja woli Bożej czynią ją Matką Kościoła, która troszczy się o wszystkich wierzących.

3. Relacja Maryi z uczniami Jezusa
Przyjęcie Maryi przez ucznia do jego domu symbolizuje osobistą relację każdego wierzącego z Maryją.
Jesteśmy zaproszeni do miłości Maryi, tak jak kochał ją Chrystus, do przyjęcia jej do naszego życia jako Matki i pozwolenia jej prowadzić nas drogami Ducha Świętego.

4. Wypełnienie proroctw
Cała scena wypełnia proroctwa Starego Testamentu, ukazując, że Jezus jest Mesjaszem, a Jego ofiara na krzyżu przynosi zbawienie światu.

Implikacje dla życia chrześcijańskiego

1. Miłość i oddanie Maryi
Jesteśmy wezwani do okazywania Maryi synowskiej miłości i wdzięczności.
Powinniśmy naśladować jej cnoty i poświęcać się jej osobie, oddając jej nasze serca i umysły.

2. Naśladowanie przykładu Jana
Tak jak Jan przyjął Maryję do swojego domu, tak i my powinniśmy przyjąć ją do naszego życia.
Powinniśmy ufać jej wstawiennictwu i prosić o jej pomoc w naszych potrzebach.

3. Życie w jedności z Kościołem
Maryja jest Matką Kościoła, dlatego poprzez naszą relację z Nią umacniamy naszą jedność z całym Kościołem.
Powinniśmy dążyć do życia zgodnego z nauczaniem Kościoła i naśladować przykład Maryi w naszej wierze.

Podsumowanie

Słowa Jezusa z krzyża: "Niewiasto, oto syn Twój. Oto Matka twoja" są testamentem miłości, który ofiarowuje nam Maryję jako Matkę.
Przyjmując Maryję do naszego życia, otwieramy się na łaskę i błogosławieństwo, które płyną z jej macierzyńskiej troski.
Niech te słowa przypominają nam o naszej relacji z Maryją i o jej roli w naszym zbawieniu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MONDAY, Feast of the Blessed Virgin Mary, Mother of the Church

GOSPEL - J 19:25-34 (Behold your son. Behold your mother)

Near the cross of Jesus stood his mother, his mother's sister, Mary the wife of Clopas, and Mary Magdalene.
When Jesus therefore saw his mother, and the disciple whom he loved standing beside her, he said to his mother, "Woman, behold your son." Then he said to the disciple, "Behold your mother."
And from that hour the disciple took her to himself.
After this, knowing that all things were now accomplished, that the Scripture might be fulfilled, he said, "I thirst." There was a vessel full of vinegar set there. So they put a sponge soaked in vinegar on hyssop and put it to his mouth. And when Jesus had tasted the vinegar, he said, "It is accomplished!"
And bowing his head, he gave up the ghost.
Since it was the day of Preparation, so that the bodies would not remain on the cross during the Sabbath—for that Sabbath was a special day—the Jews asked Pilate to have the legs broken and the bodies taken away.
So the soldiers came and broke the legs of the first and of the other who had been crucified with Jesus. But when they came to Jesus and saw that he was already dead, they did not break his legs; but one of the soldiers pierced his side with a spear, and immediately blood and water came out.

MEDITATION

In the last moments of his life, Jesus sees his Mother and his beloved disciple. He sees them and, as he says goodbye, entrusts them to each other. This
is a beautiful moment when, just before his death, Jesus expresses his concern for those who are close to his heart...

Mary can help the disciples to go through a time when it is difficult to find Jesus. She knows the pain of his absence, but also the joy of finding him. She carries in her heart the secrets of their relationship. She knows Him very well and can be a guide and a Mother to those who feel lost...

Jesus, by entrusting Mary and the disciple to each other, creates a community of people who care for and love each other. They become responsible for each other. Jesus' care is a gift for them, but also a task. They are to build community and bond...

"All these with one accord devoted themselves to prayer, together with the women and Mary the mother of Jesus, and his brothers" (Acts 1:14)...

We are still learning to be unified in prayer. This is the only way to be a visible sign of unity among ourselves, focusing on God. Let us take care of unity with the Lord, and He will enable us to be united in the community. Community prayer is like one heart pulsating with the life of the entire community...

"To stand by the cross of Jesus" is a description of history and at the same time a symbolic expression of the mission of the community and of each individual. The Church's task is to remain 'next to the cross'. In it is the beginning of community, because love is being with the other in the cross even when we can do nothing. We can only 'compassion', crossing the threshold of loneliness...

The cross came from God's compassion for a man who was lost. From our experience of compassion 'next to the cross' a new man is born...

'I thirst' and 'it is finished'. Jesus' desire refers us to something more than a drink, it is about the 'water of life', the zeal of the Spirit. It is the desire of God, who is the giver of life. 'It is finished' refers us to God's plan, from creation to the end times. God brings his plan to full realization...

Mary, as the Mother of the Church, has great power. Her intercession has great power. Jesus has great power when we allow Him to act. Today's Gospel
is hope for our everyday life...

We carry within ourselves what is murky, impure, useless. Our exhaustion, hidden anger, disappointed relationships, sins, complexes, the feeling that 'it can't be done anymore'. And Jesus, if we ask Him and let Him act, can transform it. But usually not according to our scenario, but surprisingly, in His own way, yet effectively. We don't have to be perfect. It is enough that we agree to the transformation. Jesus will take care of the rest...

After Jesus' ascension, His disciples and women, waiting for the descent of the Holy Spirit, remained in the Cenacle in prayer with Mary, the Mother of Jesus. And prayer unites, allows us to remain with God while waiting for the fulfillment of His promises...

Mary is a praying Mother who allows herself to be guided by the Holy Spirit. Her 'Fiat' of the Annunciation is the first step in trust, pouring hope into Mary's heart and into the life of the Church. In this way, it becomes a living temple of God's presence in a world wounded by the effects of original sin...

If someone is important to us, we try to find time for them. This is what happens in the life of Mary, who, filled with God, indicates at Cana of Galilee:
"Do whatever my Son tells you." Obedience to Jesus and to his word generates unity with God and thanks to him...

"The challenges facing humanity will become less frightening, the future less dark, and discernment less difficult, if together we obey the Holy Spirit.
May Mary, Queen of Apostles and Mother of the Church, intercede for us" (Leo XIV)...

Jesus says from the height of the cross, "Behold your son." At that moment, Mary's eyes are fixed on the One who speaks these words and on the one they concern. This is the perspective of the Mother of the Church. As she once accepted the life of Jesus, so now she accepts the life of John. With him, everyone who, like John, stands by Jesus...

To take care of, to care for, to teach, to lead, to show, is a description of Mary's attributes, without which it is difficult to understand her life and place
in the history of salvation. For the community of the Church, the scene under the cross is the moment of the birth of eternal friendship and hope for
a common path towards eternal life...

...Jesus, I ask for the gift of the Spirit, to remain with you until the end... Thank you for the gift of the Mother, whom you entrust to your beloved disciples...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 19:25-34, Behold your son. Behold your mother

Introduction

The Gospel of John 19:25-34 describes the scene of the crucifixion of Jesus, in which Mary, the Mother of Jesus, stands near the cross with other women
and the beloved disciple.
At this key moment, Jesus speaks words that have great significance for understanding the role of Mary in the Church and for every Christian:
"Woman, behold your son," and then to the disciple: "Behold your mother."

Context and description of the scene

This passage is placed at the culmination of Jesus' passion.
The evangelist John emphasizes the presence of Mary, the Mother of Jesus, which has a deep theological significance.
Standing under the cross, Mary participates in the sacrifice of her Son, and her presence is an expression of solidarity with the suffering Jesus.
Next to Mary stands the beloved disciple, traditionally identified as John the Evangelist himself, who represents all of Jesus’ disciples.

“Woman, behold your son”

The words of Jesus addressed to Mary: “Woman, behold your son” (Greek: gynai) have a profound meaning.
The use of the word “Woman” instead of “Mother” indicates a new dimension of Mary’s motherhood.
Jesus not only cares for his Mother in the last moments of her life, but entrusts her with a new mission.
Mary becomes the Mother of all believers, the Mother of the Church.
This motherhood extends beyond the purely biological relationship to include all who follow Christ.

“Behold your Mother”

Jesus then says to the beloved disciple: “Behold your Mother.”
These words are addressed not only to John, but to every disciple of Jesus.
Mary is given as Mother to every Christian.
John, representing all believers, welcomes Mary into his own home, symbolizing Mary’s acceptance into the life of every disciple of Christ.
From that moment on, Mary becomes the spiritual Mother of all followers of Jesus, caring for them and interceding for them.

Theological significance

1. Mary’s new motherhood
Jesus’ words establish Mary’s new motherhood, which goes beyond her role as Mother of Jesus.
She becomes the Mother of all the redeemed, the Mother of the Church.
This motherhood is the fruit of a love that reached its fullness under the cross, through her participation in the redeeming love of the Son.

2. Mary as Mother of the Church
Standing under the cross, Mary unites herself with the sacrifice of her Son and thus participates in the work of salvation.
Her presence and acceptance of God’s will make her the Mother of the Church, who cares for all believers.

3. Mary’s Relationship with Jesus’ Disciples
The disciple’s acceptance of Mary into his home symbolizes the personal relationship each believer has with Mary.
We are invited to love Mary as Christ loved her, to welcome her into our lives as Mother and to allow her to lead us in the ways of the Holy Spirit.

4. Fulfillment of Prophecy
The entire scene fulfills the prophecies of the Old Testament, revealing that Jesus is the Messiah and that his sacrifice on the cross brings salvation to the world.

Implications for Christian Life

1. Love and Devotion to Mary
We are called to show Mary filial love and gratitude.
We should imitate her virtues and consecrate ourselves to her person, giving her our hearts and minds.

2. Imitating John’s Example
Just as John welcomed Mary into his home, so too should we welcome her into our lives.
We should trust her intercession and ask for her help in our needs.

3. Living in Unity with the Church
Mary is the Mother of the Church, therefore through our relationship with her we strengthen our unity with the whole Church.
We should strive to live in accordance with the teachings of the Church and follow Mary's example in our faith.

Summary

The words of Jesus from the cross: "Woman, behold your son. Behold your mother" are a testament of love that offers us Mary as Mother.
By accepting Mary into our lives, we open ourselves to the grace and blessing that flow from her maternal care.
May these words remind us of our relationship with Mary and her role in our salvation.

 

 

 

Flag Counter