5 CZERWCA
CZWARTEK, Wspomnienie św. Bonifacego, biskupa i męczennika EWANGELIA - J 17, 20-26 (Aby stanowili jedno) W czasie Ostatniej Wieczerzy Jezus, podniósłszy oczy ku niebu, modlił się tymi słowami: MEDYTACJA W czasie Ostatniej Wieczerzy Jezus modlił się do swojego Ojca. Także wcześniej wielokrotnie zwracał się do Niego, dziękując Mu oraz prosząc o wsparcie dla siebie i swoich bliskich... Po sposobie, w jaki Jezus zwraca się do swojego Ojca, można wnioskować, że darzył Go dużym zaufaniem i miłością. Otwarcie i bez lęku komunikował Mu swoje potrzeby... Dzisiejszy fragment Ewangelii stanowi ostatnią część Modlitwy Arcykapłańskiej Jezusa, w której prosi On za przyszły Kościół. Dostrzegamy tu modlitwę Jedność między wierzącymi w Chrystusa ma swoje źródło w jedności Ojca i Syna, która ma stanowić fundament i wzór dla całej wspólnoty. Czyli we wspólnocie wszyscy stają się jednością w takim stopniu, w jakim przyjmują Jezusa i wierzą w Jego Słowo. Już od początku istnienia chrześcijaństwa, to właśnie braterstwo stanowiło najbardziej rozpoznawalną jego cechę... Jezus modli się za swoich uczniów, obecnych z Nim w Wieczerniku i tych, którzy w przyszłości przyjmą ich nauczanie. To ważne dla nas w świecie, który dzisiaj jest także podzielony nie mniej niż kiedyś... Dzisiaj też jesteśmy wezwani do bycia jedno. Ta prośba pojawia się niemal w każdym wersecie tego fragmentu. Ta jedność w miłości objawia na ziemi świętość Boga. Jest też świadectwem tego, że jesteśmy z Nim złączeni. Jesteśmy tam, gdzie Jezus, u Ojca. To jest nasze pragnienie: być tam, gdzie jest Jezus, być przy Nim, teraz na ziemi i kiedyś... Jak dramatycznie sprzeczne z tym pragnieniem jedności, o jakim mówi Jezus, są podziały między chrześcijanami. Jak wielkie to jest antyświadectwo i jak jest sprzeczne z tym, czego pragnie Bóg. Długa droga jeszcze przed nami... Świat bardzo potrzebuje świadectwa jedności. Jedność, o którą modli się Jezus, nie oznacza braku różnic. To nie jest sztuczny kompromis. To miłość, która prowadzi do dialogu. To szukanie dobra większego niż tylko własne racje. To gotowość, by, pomimo bólu czy niezrozumienia, nie zrywać relacji, ale próbować, Jezus zna ludzką naturę. Wie, że bez pomocy nie damy rady. Dlatego modli się za swoich uczniów, a więc i za nas. Dziś, być może bardziej niż kiedykolwiek, potrzebujemy Ducha Świętego, aby nasza jedność była realna, a nie tylko deklarowana. To Duch uzdalnia do przebaczenia, do wspólnego szukania dobra, do życia na wzór Chrystusa. To On czyni z nas Kościół – jedno Ciało. Dlatego Go tak bardzo potrzebujemy... 'Bóg kiedyś stał się jednym z nas, by nas przemienić w Siebie'. Ta przemiana ma w sobie coś z 'cudownej wymiany', o której często mówi liturgia i teksty Ojców. Dzieje Apostolskie przemienionych nazwą 'Christianoi', co nie do końca znaczy chrześcijanie. Bardziej do tego słowa pasuje komentarz świętego Augustyna: „stajesz się Tym, którego przyjmujesz”... Związek z Chrystusem, wyrażony słowem 'Christianoi', przeżywamy nie tylko przyjmując Komunię świętą. Także wtedy, gdy karmimy się Słowem Bożym. Śmiało możemy więc powiedzieć: „Bóg po to karmi cię Słowem, byś ty stał się słowem”. To właśnie znaczą słowa modlitwy Jezusa: „nie tylko za nimi proszę, Jezus Chrystus, Syn Boży, zwraca się do Ojca. Jezus chciał, byśmy dzięki przekazowi Jana, mogli ją usłyszeć. Może po to, byśmy dopuszczeni tak blisko nie mieli wątpliwości, co do Jego intencji wobec nas... Jezusowi, choć zna nasze słabości, naprawdę na nas zależy. Jesteśmy Jego przyjaciółmi. Chce, byśmy znaleźli się kiedyś tam, dokąd odchodzi On – w niebie. Gdy wydaje się, że wola Boża wobec nas jest zbyt trudna, pamiętajmy o tym... ...Jezu, proszę o dar autentycznej jedności dla mojej rodziny... Proszę o łaskę takiej miłości do braci, nawet zagubionych, jaką Ty masz dla nich... Dziękuję za wysiłek ekumeniczny, podejmowany przez wielu... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 17, 20-26, Aby stanowili jedno Wprowadzenie W Ewangelii Jana 17, 20-26 Jezus modli się nie tylko za swoich bezpośrednich uczniów, ale także za tych, którzy uwierzą w Niego dzięki ich słowu. Jedność w Trójcy Świętej Jezus modli się o jedność swoich uczniów, wzorowaną na jedności Ojca i Syna. Jedność jako świadectwo Jezus podkreśla, że jedność Jego uczniów będzie świadectwem dla świata, dowodem na to, że Ojciec Go posłał. Modlitwa Jezusa za jedność Modlitwa Jezusa w Wieczerniku jest nieustannym wstawiennictwem za jedność Kościoła. Wezwanie do działania Słowa Jezusa stanowią wyzwanie dla nas, abyśmy nieustannie badali swoje sumienie. Podsumowanie Podsumowując, fragment Ewangelii Jana (17, 20-26) podkreśla znaczenie jedności wśród wierzących jako świadectwa dla świata o miłości i posłannictwie Jezusa Chrystusa. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- THURSDAY, Memorial of St. Boniface, Bishop and Martyr GOSPEL - Jn 17:20-26 (That they may be one) During the Last Supper, Jesus, raising his eyes to heaven, prayed with these words: MEDITATION During the Last Supper, Jesus prayed to his Father. Earlier, he had also addressed him many times, thanking him and asking for support for himself From the way in which Jesus addresses his Father, we can conclude that he had great trust and love for him. He openly and fearlessly communicated his needs to him... Today's Gospel passage is the last part of Jesus' High Priestly Prayer, in which he prays for the future Church. Here we see a prayer for unity and then for salvation. The key to understanding the prayer for the gift of unity in faith and love of all believers is the word 'how'... Unity among believers in Christ has its source in the unity of the Father and the Son, which is to be the foundation and model for the entire community. That is, in the community, everyone becomes one to the extent that they accept Jesus and believe in His Word. From the very beginning of Christianity, it was brotherhood that was its most recognizable feature... Jesus prays for his disciples, present with him in the Cenacle and those who will accept their teaching in the future. This is important for us in the world, which is also divided today no less than it was in the past... Today we are also called to be one. This request appears in almost every verse of this fragment. This unity in love reveals the holiness of God on earth. It is also a testimony to the fact that we are united with him. We are where Jesus is, with the Father. This is our desire: to be where Jesus is, to be with Him, now on earth and in the future... How dramatically contrary to this desire for unity that Jesus speaks of are the divisions between Christians. How great this anti-witness is and how contrary to what God desires. We still have a long way to go... The world needs the witness of unity very much. The unity for which Jesus prays does not mean the absence of differences. It is not an artificial compromise. It is love that leads to dialogue. It is seeking a good that is greater than just our own reasons. It is the willingness, despite pain or misunderstanding, not to break off relationships, but to try, and to do so many times... Jesus knows human nature. He knows that without help we will not make it. That is why he prays for his disciples, and therefore for us. Today, perhaps more than ever, we need the Holy Spirit so that our unity is real, and not just declared. It is the Spirit who enables us to forgive, to seek good together, to live in imitation of Christ. It is He who makes us the Church – one Body. That is why we need Him so much... 'God once became one of us to transform us into Himself'. This transformation has something of the 'miraculous exchange' that the liturgy and the texts of the Fathers often speak of. The Acts of the Apostles transformed with the name 'Christianoi', which does not quite mean Christians. St. Augustine's comment fits this word better: "you become the One you receive"... We experience the union with Christ, expressed by the word 'Christianoi', not only when receiving Holy Communion. Also when we feed on the Word of God. We can therefore boldly say: "God feeds you with the Word so that you may become the Word". This is precisely what the words of Jesus' prayer mean: Jesus Christ, the Son of God, addresses the Father. Jesus wanted us to be able to hear it thanks to John's message. Perhaps so that, having been admitted so close, we would not have any doubts about His intentions towards us... Jesus, although He knows our weaknesses, really cares about us. We are His friends. He wants us to find ourselves someday where He is going – in heaven. When it seems that God's will towards us is too difficult, let us remember this... ...Jesus, I ask for the gift of authentic unity for my family... I ask for the grace of such love for my brothers, even the lost ones, as You have for them... Thank you for the ecumenical effort undertaken by many... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 17:20-26, That they may be one Introduction In the Gospel of John 17:20-26, Jesus prays not only for his direct disciples, but also for those who will believe in him through their word. Unity in the Holy Trinity Jesus prays for the unity of his disciples, modeled on the unity of the Father and the Son. Unity as witness Jesus emphasizes that the unity of his disciples will be a witness to the world, proof that the Father has sent him. Jesus’ prayer for unity Jesus’ prayer in the Cenacle is a constant intercession for the unity of the Church. A Call to Action The words of Jesus challenge us to continually examine our consciences. Summary In summary, the passage from the Gospel of John (17:20-26) emphasizes the importance of unity among believers as a witness to the world about the love and mission of Jesus Christ.
|